Nie mów tego, o czym sądzisz, że nie jest prawdą – Grice i jego maksymy
1. Wprowadzenie – krótkie przedstawienie biografii i dorobku naukowego Paula Grice’a
2. Wyjaśnienie, czym są Zasada Współpracy i maksymy:
a. maksymy ilości (informować w ilości stosownej do celu konwersacji)
b. maksyma jakości (podawać informacje prawdziwe)
c. maksyma odniesienia (mówić to co istotne dla tematu rozmowy)
d. maksyma sposobu (mówić jasno i zrozumiale)
3. Podzielenie uczniów na cztery grupy i wręczenie każdej z grup kartki z zapisaną maksymą.
Każda z grup ma za zadanie przedstawić w wymyślonej przez siebie scence rodzajowej
przykład konwersacji, w której jedna osoba przestrzega danej maksymy, a inna tę maksymę
łamie.
4. Po prezentacji wszystkich grup uczniowie decydują, która maksyma według nich została
złamana w kolejnych scenkach.
5. Burza mózgów: „jakie są skutki łamania maksym?”
6. Dyskusja, czy warto trzymać się stosowania maksym, gdy drugi rozmówca jawnie je łamie?