Europa wieku świateł (cz. I-II)
Cykl wykładów (z prezentacjami multimedialnymi) ma na celu przybliżenie słuchaczom epoki oświecenia (ramy czasowe, podstawy filozoficzne, kontekst społeczno-polityczny, osiągnięcia w zakresie kultury ze szczególnym uwzględnieniem literatury oraz sztuk pięknych) w krajach Europy Zachodniej (cz. I) i w Rosji (cz. II). Kryterium doboru materiału egzemplifikacyjnego (traktaty filozoficzne, literatura piękna, ikonografia) stanowi obecność w nim obrazu „światła” (opozycji „światło – mrok”), uznanego za fundament myślowy epoki.
Problematyka wykładu „Europa wieku świateł: fundamenty”:
- Ramy czasowe oświecenia zachodnioeuropejskiego. Oświecenie a wiek XVIII.
- Co to jest Oświecenie? – rozprawa Immanuela Kanta.
- Oświecenie – rycina Daniela Chodowieckiego.
- Nazwa epoki w różnych językach europejskich.
- Podstawy filozoficzne oraz konteksty społeczno-polityczne i kulturowe oświecenia europejskiego.
- Oświecenie i my. Co zawdzięczamy epoce oświecenia?
Problematyka wykładu „Europa wieku świateł: oblicze rosyjskie”:
- Oświecenie w Rosji – ramy czasowe, ośrodki kulturalne, zjawiska i tendencje, przedstawiciele.
- Oświeceni Rosjanie w Europie Zachodniej. Recepcja kultury zachodnioeuropejskiej w Rosji XVIII wieku.
Obraz „światła” oraz opozycja „światło – mrok” w społecznie zaangażowanej literaturze rosyjskiej XVIII wieku (na przykładzie Podróży z Petersburga do Moskwy Aleksandra Radiszczewa). Opozycje „światło – mrok” oraz „widzenie – ślepota” w utworze Radiszczewa a twórczość F. Fénelona i J.F. Marmontela.