Polska Akademia Nauk
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | O czym możemy się dowiedzieć, badając wędrówkę idei? |
Wykład będzie poświęcony prezentacji grantowego projektu badawczego zatytułowanego Idee wędrowne na słowiańskich Bałkanach, który jest finansowany przez NCN i realizowany w Instytucie Slawistyki IS PAN. Celem projektu jest uchwycenie skomplikowanych procesów migracji idei oświeceniowych i modernizacyjnych na słowiańskich Bałkanach od połowy XVIII do końca XX wieku. W centrum uwagi badaczy znajdują się m.in. problemy geografii kulturowej (w tym szlaków transmisji nowinek), problemy adaptacji do lokalnych warunków kulturowych wybranych idei (jak np. postęp, oświecenie, ewolucja, tradycja, nowoczesność, racjonalizm), problemy mediacji międzykulturowej (przekładu, personalizacji, falsyfikacji). Zderzenie obiektów transferu kulturowego z lokalną semiosferą z reguły prowadzi do hybrydyzacji badanych idei, a w efekcie do wyłaniania się nowych znaczeń i kategorii myślowych. Podczas wykładu założenia badawcze projektu zostaną zaprezentowane na przykładzie hasła „oświecenie”. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Alan Turing, czyli o myślących komputerach. |
Czy komputery będą mogły kiedykolwiek myśleć tak jak ludzie? Alan Turing jest nazywany ojcem współczesnej informatyki teoretycznej. Jako jeden z pierwszych zaczął zadawać pytania, czy komputer myśleć. Na wykładzie przedstawimy jego dokonania i aktualne zagadnienia sztucznej inteligencji. Wykład z cyklu realizowanego przez Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów Polskiej Akademii Nauk w Instytucie Matematycznym PAN, we współpracy z Wyższą Szkołą Informatyki Stosowanej i Zarządzania WIT oraz Instytutem Badań Systemowych PAN, pod egidą Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Ale zimno! -270 stopni! |
Impreza zorganizowana w ramach "Materials Weekend" z okazji E-MRS Fall Meeting i FEMS-EUROMAT, pod patronatem Europejskiego Forum Materiałowego (EMF) i Europejskiego Projektu EAgLE (FP7-REGPOT0-2012-2013-1). Pokazy i doświadczenia z ciekłym helem. Będzie tak zimno, że zamarznie nawet powietrze! Pokazy przeznaczone dla młodzieży gimnazjalnej i licealnej. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Analiza ruchu w sieciach, czyli jak zdobywać informacje siedząc i patrząc. |
Nawet najlepszy szyfr nie chroni wszystkich informacji. Co można wyczytać z zachowania porozumiewających się osób? Jak wykorzystywać analizę ruchu i czy można się przed nią chronić? Warsztat z cyklu realizowanego przez Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów Polskiej Akademii Nauk w Instytucie Matematycznym PAN, we współpracy z Wyższą Szkołą Informatyki Stosowanej i Zarządzania WIT oraz Instytutem Badań Systemowych PAN, pod egidą Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | AUTOkorekta. Pracownia Gier. |
Żyjemy w świecie nieustannych i gwałtownych zmian. Przechodzenie przez nie bywa trudne, ale jest nieuniknione. Stajemy więc przed wyborem: możemy próbować za wszelką cenę wyszarpywać skrawki stałości lub zaakceptować zmienność i nauczyć się funkcjonować w jej środowisku. AUTOkorekta to gra, która oswaja ze zmianą. Pozwala jej doświadczyć i zrozumieć jej wpływ na nasze zachowanie. Umożliwia również spojrzenie na zmiany w szerszej perspektywie oraz uświadomienie, że początkowe koszty w większości przypadków są obietnicą późniejszych zysków. Przyjdź, zagraj, i oswój się ze zmianą! |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Badanie zjawisk geofizycznych w podziemnym laboratorium w Książu |
Laboratorium Geodynamiczne CBK PAN w Książu zostało założone na początku lat 70. XX wieku w kompleksie Riese (z niem. olbrzym), w którym znajdują się podziemne sztolnie i chodniki wydrążone na głębokości około 50 m pod Zamkiem Książ. W czasie wykładu omówione zostaną m.in. wyniki obserwacji prowadzone za pomocą wahadeł obserwacyjnych (nieprzerwanie od roku 1974) oraz nowych instrumentów zainstalowanych w 2003 roku – klinometrów hydrostatycznych. Wykład zostanie zilustrowany unikatowymi zdjęciami urządzeń, do których na co dzień nie mają wstępu zwiedzający Zamek Książ. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Bezpieczeństwo we współczesnym transporcie kolejowym |
Bezpieczne podróżowanie, znaczenie nowoczesnej kolei, przyczyny katastrof i wypadków, metody doświadczalne badania skutków zderzeń, metody symulacji komputerowej zderzeń, podstawy badań ruchu pojazdów szynowych w świecie wirtualnym. |
technika i technologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Crowdsourcing i rynki predykcyjne, czyli „wiedza tłumu” w praktyce. |
Wraz z rozwojem Internetu wymiana idei staje się łatwiejsza. Coraz powszechniejsze jest pozyskiwanie wiedzy przez agregację rozproszonych informacji generowanych przez indywidualnych użytkowników (tzw. crowdsourcing). Wykład z cyklu realizowanego przez Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów Polskiej Akademii Nauk w Instytucie Matematycznym PAN, we współpracy z Wyższą Szkołą Informatyki Stosowanej i Zarządzania WIT oraz Instytutem Badań Systemowych PAN, pod egidą Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. |
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | CSI Warszawa, czyli detektyw Mucha na tropie |
Czy owady mogą pomóc w ściganiu przestępców, określaniu czasu, miejsca, przyczyny śmierci? Sprawdź i zostań na jeden dzień entomologiem sądowym! |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Cudowne antyoksydanty - co to takiego i gdzie ich szukać |
Wolne rodniki powstają w organizmie w wyniku reakcji metabolicznych (np. utleniania tłuszczów) oraz są dostarczane do organizmu wraz z dymem papierosowym, skażonym i/lub zjonizowanym powietrzem, lekami czy podczas spożywania przetworzonej żywności. Wolne rodniki to pobudzone (reaktywne chemicznie) atomy, cząsteczki lub jony posiadające niesparowany elektron, które mogą prowadzić do różnego rodzaju uszkodzeń w komórce, utleniając każdy związek z którym mają kontakt. Do naturalnych wrogów rodników należą przeciwutleniacze (antyoksydanty) czyli witaminy C i E, karotenoidy, niektóre pierwiastki śladowe oraz polifenole. Bogatym źródłem związków fenolowych jest herbata: czarna, zielona, czerwona i owocowa. Za pomocą rodnika DPPH i spektrofotometru sprawdzimy, który herbaciany napar ma największą moc czyli jest najzdrowsza. |
chemia |
|
Spotkanie festiwalowe | Cyber-węże i geometria |
Po co matematykowi pełzające cybernetyczne węże? Gdzie w mechanicznym gadzie szukać krzywizny i jak zrobić z niej użytek? Opowiemy o prostych robotach, za którymi stoi ciekawa geometria. Spojrzymy na nią zza sterów komputerowego modelu. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Czarne dziury w kosmosie |
Czarne dziury fascynują fizyków, astronomów i artystów. Co naprawdę wiemy o czarnych dziurach, czy widać je na niebie i da się je zważyć i zmierzyć, czy nam zagrażają - a może, jak w filmie "Interstellar", stanowią dla nas ratunek? |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Czy technologia może być inteligentna? |
Zajęcia podzielone są na dwie części: wykład i pokazy doświadczalne. W pierwszej części spotkania omówione będą materiały funkcjonalne (materiały inteligentne), które zmieniają swoje właściwości pod wpływem działania czynników zewnętrznych. Kontrolowanie tych czynników sprawia, że materiały inteligentne znajdują zastosowanie w innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych. W drugiej części zajęć przeprowadzone zostaną pokazy doświadczalne z wykorzystaniem wybranych materiałów inteligentnych. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Czy technologia może być inteligentna? |
Zajęcia podzielone są na dwie części: wykład i pokazy doświadczalne. W pierwszej części spotkania omówione będą materiały funkcjonalne (materiały inteligentne), które zmieniają swoje właściwości pod wpływem działania czynników zewnętrznych. Kontrolowanie tych czynników sprawia, że materiały inteligentne znajdują zastosowanie w innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych. W drugiej części zajęć przeprowadzone zostaną pokazy doświadczalne z wykorzystaniem wybranych materiałów inteligentnych. |
technika i technologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Debata Oxfordzka. Teza: Sztuczna inteligencja zniszczy ludzkość | socjologia |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dlaczego komórki lubią nanowłókna? |
Dlaczego komórki lubią nanowłókna – rzecz o fascynujących zastosowaniach nanostruktur w inżynierii tkankowej. Tkanki ludzkich i zwierzęcych organizmów zbudowane są z komórek, znajdujących się w otoczeniu składającym się między innymi z białkowych i cukrowych włókien. Syntetyczne i naturalne włókna polimerowe wytwarzane metodą elektroprzędzenia mogą być wykorzystywane w inżynierii tkankowej do formowania materiałów naśladujących naturalne warunki, w których żyją komórki. Ograniczenia optycznych metod obrazowania nie pozwalają jednak na dokładną obserwację wytwarzanych w ten sposób materiałów. Urządzeniem, które to umożliwia jest skaningowy mikroskop elektronowy (SEM). Zajęcia obejmują pokaz formowania nanowłókien polimerowych metodą elektroprzędzenia z roztworów, wizytę w laboratorium hodowli komórkowych odpowiednio przystosowanym do warunków sterylnej pracy z komórkami zwierzęcymi lub ludzkimi oraz obserwacje morfologii takich materiałów metodą SEM. W czasie spotkania omówione zostaną techniki wizualizacji komórek, zaprezentowane zostaną przykładowe obrazy komórek wyhodowanych na materiałach oraz badania właściwości mechanicznych nanostruktur pod kątem ich zastosowania do regeneracji ścięgien i więzadeł. |
technika i technologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Dlaczego matematyk to najlepszy przyszły zawód w USA? |
Dlaczego większość najlepszych profesji wymaga umiejętności matematycznych? Przedstawiamy powody, dla których warto studiować matematykę. Matematyka, tak jak jest nauczana w szkole, kojarzy się przede wszystkim z nudnymi zadaniami rachunkowymi. Tymczasem naprawdę jest to swoisty język za pomocą którego można bardzo efektywnie opisywać świat. Jednocześnie rozwój cywilizacji doprowadził do tego, iż taki sposób myślenia zaczyna być bardzo użyteczny, czyniąc matematyków wysoce ‘zatrudnialnymi’. O tym i ciekawych praktycznych zastosowaniach matematyki opowie dr. Kamil Kulesza, który stoi na czele Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów PAN (www.maths.com.pl). |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Dlaczego Ziemia się kołysze? |
Ruch obrotowy Ziemi podlega wpływom różnorodnych procesów zachodzących w różnych warstwach naszej planety oraz grawitacyjnym oddziaływaniom ze strony Księżyca, Słońca i planet. Ze względu na skomplikowany charakter ruchu obrotowego Ziemi, do chwili obecnej nie udało się opracować pełnego analitycznego jego modelu. Prowadzenie ciągłych obserwacji czyli monitorowanie ruchu obrotowego Ziemi, jest konieczne zarówno dla celów poznawczych, jak i dla potrzeb nawigacji kosmicznej, geodezji satelitarnej czy precyzyjnych pomiarów geodezyjnych czasu. Podczas wykładu słuchacze dowiedzą się na czym polega kołysanie Ziemi czyli jakie zachodzą zmiany w ruchu obrotowym naszej planety i z czego one wynikają? A także co jest wynikiem zjawiska "kołysania Ziemi". |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Don Kichot w Rosji |
Don Kichot z powieści Cervantesa mocno wrósł w rosyjską tradycję, stąd stale podejmowane próby rozpoznania jego miejsca i znaczenia w kulturze. Postać Rycerza Smętnego Oblicza przeniknęła do wielu dzieł literatury rosyjskiej; jego imię używane jest jako metafora w dyskusjach między reprezentantami różnych, niekiedy skrajnie odmiennych, idei filozoficznych i politycznych (jak słowianofile i okcydentaliści); wreszcie stał się on bohaterem licznych adaptacji teatralnych i filmowych, przeróbek i parafraz przeznaczonych dla czytelnika masowego i dla dzieci. Pytanie brzmi: jakim transformacjom podlega obiekt, przechodzący z własnego kontekstu, w którym się uformował – w nowy kontekst, który go przyjął? Czy zmiany powstałe w procesie przekładu z jednej kultury na drugą należy traktować jako straty, czy też jako nowe konstrukcje? Kwestie te zostaną omówione na wybranych przykładach tekstów rosyjskiej kultury pierwszej połowy XX wieku.
|
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Drgania i fale wokół nas |
Drgania, ruch falowy i rozchodzenie się fal stanowią podstawę wielu technologii oraz systemów, z których korzystamy na co dzień. Ciekawe jest, że pomimo swej różnorodności (np. fale świetlne, fale akustyczne, fale na wodzie) podlegają one tym samym zjawiskom i można je opisać w podobny sposób. Na wykładzie spróbujemy zademonstrować i wyjaśnić podstawowe zjawiska falowe (m.in. załamanie, odbicie, dyfrakcja, tłumienie) oraz zrozumieć ich znaczenie w zastosowaniach praktycznych i życiu codziennym. Prezentacja prostych doświadczeń ma ułatwić uczniom intuicyjne zrozumienie tych zjawisk, a nauczycielom zasugerować pomysły do wykorzystania na lekcjach fizyki. |
technika i technologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Dzień Otwarty Centrum Astronomicznego PAN im. Mikołaja Kopernika | astronomia, fizyka, geofizyka |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Elektromagnetyzm dla opornych |
Podczas warszatów opowiemy krótko o elektromagnetyzmie, a następnie wraz z uczestnikami wykorzystamy te informacje do budowy kilku rostych modeli urządzeń: silniczków elektrycznych oraz baterii. Uczestnicy warsztatów będą podzieleni na grupy. Każda z grup będzie miała za zadanie zbudowanie jednego modelu. Na koniec lekcji zaprezentujemy gotowe urządzenia w działaniu. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Europejska Nawigacja Satelitarna Galileo |
Budowany przez Europę globalny system nawigacji satelitarnej Galileo jest pierwszym na świecie cywilnym systemem nawigacji satelitarnej, w przeciwieństwie do istniejących obecnie amerykańskiego systemu GPS i rosyjskiego GLONASS, które są projektami wojskowymi. Galileo ma być wykorzystywany powszechnie nie tylko do dostarczania informacji niezbędnych do pozycjonowania, ale będzie też pomagał m.in. w akcjach ratunkowych i poszukiwawczych. Na wykładzie zostaną omówione m.in. zasady działania systemu, historia jego budowy, aktualny stan prac nad systemem oraz udział CBK PAN w jego tworzeniu. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Festiwal Nauki w Pałacu PAN w Jabłonnie |
Warszawski Uniwersytet Medyczny
M. Turos, 19 IX godz. 10-16, P
prezentacja książki autor M. Turos, – M. Turos, 19 IX i 20 IX godz. 11, W
EMSA, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa Instytut Geodezji i Kartografii
D. Ziółkowski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16, P Instytut Geofizyki PAN, Zakład Badań Polarnych i Morskich
19 IX godz. 10-16, P
19 IX godz. 10-16, P
19 IX godz. 10-16, P Instytut Agrofizyki PAN z Lublina
A. Piasecka, I. Krzemińska, 19 IX godz. 10-16, P
A Siedliska, 19 IX godz. 10-16, P
J. Sicińska, A. Nosalewicz, 19 IX godz. 10-16, P
Koło Naukowe Elektroniki i Technik Informacyjnych PW, KN ONYKS
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa
Instytut Archeologii i Etnologii PAN
Z. Kubiatowski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wys. P. Narodowy Bank Polski
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa Archiwum PAN w Warszawie
A. Gruszczyńska, B. Wiktorowska, M. Wybieralska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
J. Arvaniti 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
B. Borkowski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 film
J. Arvaniti, A. Chodkowska, M. Kaliszcuk-Donaj, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wys Koło Naukowe Studentów PW, SKAP
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wys
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Studenckie Koło Astronautyczne PW
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Wydział Biologii i Nauk o Środowisku, UKSW
P. Ceryngier, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
J. Jakubowska, M. Kopczyńska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
J. Grzelak, K. Kalinowska, M. Piotrowska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
A. Baranowski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 eksperyment
A. Baranowski, M. Zawiślak, A. Malinowska, A. Kurbiel, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
A. Baranowski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 W
P. Jelec, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
Instytut Hodowli i Aklimatyzacji Roślin w Jadwisinie
D. Boguszewska-Mańkowska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 W Instytut Sztuki PAN
A. Straszewska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Stowarzyszenie Historya z Wołomina
E. Litwiniak, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Wydawnictwo AJAKS
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Poltransplant
K. Nestorowicz, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 im. Króla Jana III Sobieskiego z Legionowa
19 IX godz. 10-14 P
19 IX godz. 10-14 P
19 IX godz. 10-14 P Instytut Maszyn Przepływowych PAN
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa Centrum Szkolenia Policji w Legionowie
Zakład Ruchu Drogowego 19 IX godz. 10-16 P
Zakład Szkoleń Specjalnych 19 IX godz. 10-16 P Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Legionowie
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P. Wys Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej
P. Krajewski, K. Ciupek 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Areszt Śledczy Warszawa-Białołęka
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
Instytut Chemii Organicznej PAN
19 IX i 20 IX godz. 10-14 Wa Światowy Związek Polskich Żołnierzy Łączności, Oddział Zegrze
M. Hucal 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Międzywydziałowe Koło Naukowe Aves Wydziału Nauk o Zwierzętach, SGGW, Gallus Związek Hodowców Drobiu Ozdobnego
J. Trzeciecka, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Ambasada Bułgarii
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Państwowe Muzeum Archeologiczne
A. Bart, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Wydział Rewaloryzacji i Konserwacji Zabytków A. Duda, 19 IX i 20 IX godz. 12 P
Wydział Rewaloryzacji i Konserwacji Zabytków W. Procyk, 19 IX i 20 IX godz 10-16 P
R. Kochański, 19 IX godz. 13 W Akademia Pedagogiki Specjalnej
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, W
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, W
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, W Fundacja Miodowa Osada
E. Budny-Orłowska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa, P
M. Mioduszewski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 W
K. Kulik, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
P. Kolesiński, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 W
P. Kolesińska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
R. Błaszczyk, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
R. Błaszczyk, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Legionowskie Koło Robotyki LEGROBOT, Stowarzyszenie Obywatele mają prawa LEGROBOT prezentacja robotów R. Szymański, J. Kita, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa, P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa, P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa, P PAN Ogród Botaniczny – Centrum Zachowania Różnorodności Biologicznej w Powsinie
A. Kapler, A. Zagajewski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
A. Kapler, A. Zagajewski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Wydział Elektryczny Politechnika Śląska
T. Stenzel, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II, Niepubliczne Europejskie Gimnazjum Językowe w Legionowie
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa Fundacja ART
19 IX godz. 13
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa Stowarzyszenie Kaukaz.pl
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Wydział Chemiczny, Politechnika Warszawska
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, Nadleśnictwo Jabłonna
E. Grzywacz, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa Stowarzyszenie Polskich Wynalazców i Racjonalizatorów, Naczelna Organizacja Techniczna
K. Chrapko, E. Łukasik, K. Okraszewski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
K. Chrapko, J. Porcja, E. Łukasik, K. Okraszewski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
K. Caldarella, Sz. Mamiński, J. Lisowski, K. Szczęsny, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
M. Ratajczak, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
M. Rauchfleisz, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Akademia Wychowania Fizycznego
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa Centrum Nauki Kopernik
19 IX i 20 IX godz. 10-16 W
19 IX i 20 IX godz. 11, 12, 14, 15 P Towarzystwo Przyjaciół Legionowa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Stowarzyszenie Arsenał
A. Sołtys, 19 IX godz. 11 i 20 IX godz. 14.30 W
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Pasieka Miodomilowy Las
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa Związek Kynologiczny w Polsce, Oddział w Warszawie
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
K. Fiszdon, 19 IX godz. 11.30 W BYŚ – Wojciech Byśkiniewicz, Fundacja Chlorofil
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
R. Bałauszko, koncert z cyklu „Pałacowe spotkania z muzyką”, 20 IX godz. 13 Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
T. Rzeuska 20 IX godz. 11 W Powiatowy Zespół Szkół Ogólnokształcących w Legionowie
A. Wichrowska, A. Nazarewicz, 20 IX godz. 10-14 P
A. Łozińska, B. Łączyńska 20 IX godz. 10-14 P
R. Banach, 20 IX godz. 10-14 P
M. Rychlik, 20 IX godz. 10-14 P Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach
G. Hodun, 20 IX godz. 15 P Impreza towarzysząca: EkoInstalHome
A. Małachowski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Stowarzyszenie Twórców Ludowych w Lublinie, Koło Łowickie
M. Madanowska, 19 IX godz. 10-16 P. Wa V Mazowiecki Konkurs Nalewek NALEWKA KSIĘCIA PEPI
Warszawski Uniwersytet Medyczny
M. Turos, 19 IX godz. 10-16, P
prezentacja książki autor M. Turos, – M. Turos, 19 IX i 20 IX godz. 11, W
EMSA, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa Instytut Geodezji i Kartografii
D. Ziółkowski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16, P Instytut Geofizyki PAN, Zakład Badań Polarnych i Morskich
19 IX godz. 10-16, P
19 IX godz. 10-16, P
19 IX godz. 10-16, P Instytut Agrofizyki PAN z Lublina
A. Piasecka, I. Krzemińska, 19 IX godz. 10-16, P
A Siedliska, 19 IX godz. 10-16, P
J. Sicińska, A. Nosalewicz, 19 IX godz. 10-16, P
Koło Naukowe Elektroniki i Technik Informacyjnych PW, KN ONYKS
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa Instytut Archeologii i Etnologii PAN
Z. Kubiatowski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wys. P. Narodowy Bank Polski
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa Archiwum PAN w Warszawie
A. Gruszczyńska, B. Wiktorowska, M. Wybieralska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
J. Arvaniti 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
B. Borkowski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 film
J. Arvaniti, A. Chodkowska, M. Kaliszcuk-Donaj, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wys Koło Naukowe Studentów PW, SKAP
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wys
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Studenckie Koło Astronautyczne PW
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Wydział Biologii i Nauk o Środowisku, UKSW
P. Ceryngier, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
J. Jakubowska, M. Kopczyńska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
J. Grzelak, K. Kalinowska, M. Piotrowska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
A. Baranowski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 eksperyment
A. Baranowski, M. Zawiślak, A. Malinowska, A. Kurbiel, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
A. Baranowski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 W
P. Jelec, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Instytut Hodowli i Aklimatyzacji Roślin w Jadwisinie
D. Boguszewska-Mańkowska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 W Instytut Sztuki PAN
A. Straszewska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Stowarzyszenie Historya z Wołomina
E. Litwiniak, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Wydawnictwo AJAKS
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Poltransplant
K. Nestorowicz, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 im. Króla Jana III Sobieskiego z Legionowa
19 IX godz. 10-14 P
19 IX godz. 10-14 P
19 IX godz. 10-14 P Instytut Maszyn Przepływowych PAN
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa Centrum Szkolenia Policji w Legionowie
Zakład Ruchu Drogowego 19 IX godz. 10-16 P
Zakład Szkoleń Specjalnych 19 IX godz. 10-16 P Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Legionowie
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P. Wys Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej
P. Krajewski, K. Ciupek 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Areszt Śledczy Warszawa-Białołęka
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
Instytut Chemii Organicznej PAN
19 IX i 20 IX godz. 10-14 Wa Światowy Związek Polskich Żołnierzy Łączności, Oddział Zegrze
M. Hucal 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Międzywydziałowe Koło Naukowe Aves Wydziału Nauk o Zwierzętach, SGGW, Gallus Związek Hodowców Drobiu Ozdobnego
J. Trzeciecka, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Ambasada Bułgarii
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Państwowe Muzeum Archeologiczne
A. Bart, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Wydział Rewaloryzacji i Konserwacji Zabytków A. Duda, 19 IX i 20 IX godz. 12 P
Wydział Rewaloryzacji i Konserwacji Zabytków W. Procyk, 19 IX i 20 IX godz 10-16 P
R. Kochański, 19 IX godz. 13 W Akademia Pedagogiki Specjalnej
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, W
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, W
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, W Fundacja Miodowa Osada
E. Budny-Orłowska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa, P
M. Mioduszewski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 W
K. Kulik, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
P. Kolesiński, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 W
P. Kolesińska, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
R. Błaszczyk, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
R. Błaszczyk, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Legionowskie Koło Robotyki LEGROBOT, Stowarzyszenie Obywatele mają prawa LEGROBOT prezentacja robotów R. Szymański, J. Kita, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa, P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa, P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa, P PAN Ogród Botaniczny – Centrum Zachowania Różnorodności Biologicznej w Powsinie
A. Kapler, A. Zagajewski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
A. Kapler, A. Zagajewski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Wydział Elektryczny Politechnika Śląska
T. Stenzel, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II, Niepubliczne Europejskie Gimnazjum Językowe w Legionowie
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa Fundacja ART
19 IX godz. 13
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa Stowarzyszenie Kaukaz.pl
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Wydział Chemiczny, Politechnika Warszawska
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, Nadleśnictwo Jabłonna
E. Grzywacz, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa Stowarzyszenie Polskich Wynalazców i Racjonalizatorów, Naczelna Organizacja Techniczna
K. Chrapko, E. Łukasik, K. Okraszewski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
K. Chrapko, J. Porcja, E. Łukasik, K. Okraszewski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
K. Caldarella, Sz. Mamiński, J. Lisowski, K. Szczęsny, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
M. Ratajczak, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
M. Rauchfleisz, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Akademia Wychowania Fizycznego
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P, Wa Centrum Nauki Kopernik
19 IX i 20 IX godz. 10-16 W
19 IX i 20 IX godz. 11, 12, 14, 15 P Towarzystwo Przyjaciół Legionowa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Stowarzyszenie Arsenał
A. Sołtys, 19 IX godz. 11 i 20 IX godz. 14.30 W
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Pasieka Miodomilowy Las
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa Związek Kynologiczny w Polsce, Oddział w Warszawie
19 IX i 20 IX godz. 10-16 Wa
K. Fiszdon, 19 IX godz. 11.30 W BYŚ – Wojciech Byśkiniewicz, Fundacja Chlorofil
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
19 IX i 20 IX godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P
20 X godz. 10-16 P Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
R. Bałauszko, koncert z cyklu „Pałacowe spotkania z muzyką”, 20 IX godz. 13 Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
T. Rzeuska 20 IX godz. 11 W Powiatowy Zespół Szkół Ogólnokształcących w Legionowie
A. Wichrowska, A. Nazarewicz, 20 IX godz. 10-14 P
A. Łozińska, B. Łączyńska 20 IX godz. 10-14 P
R. Banach, 20 IX godz. 10-14 P
M. Rychlik, 20 IX godz. 10-14 P Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach
G. Hodun, 20 IX godz. 15 P Impreza towarzysząca: EkoInstalHome
A. Małachowski, 19 IX i 20 IX godz. 10-16 P Stowarzyszenie Twórców Ludowych w Lublinie, Koło Łowickie
M. Madanowska, 19 IX godz. 10-16 P. Wa V Mazowiecki Konkurs Nalewek NALEWKA KSIĘCIA PEPI
|
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ile ciepła trzeba, żeby stopić … czekoladę? |
Czy ciemna i biała czekolada topi się tak samo szybko? Czy tyle samo energii jest potrzebne do stopienia stopu żelaza co do stopienia polimerowej torebki? Czy jesteśmy w stanie opisać budowę materiału na podstawie informacji o jego zachowaniu w czasie ogrzewania lub chłodzenia? Metoda taka jak skaningowa kalorymetria różnicowa (DSC), jest w stanie dostarczyć nam zaskakująco dużo informacji na ten temat. A wszystko dzięki pomiarom przepływu ciepła! |
technika i technologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak można zmierzyć zmiany odległości w skorupie ziemskiej? |
Jak można zmierzyć zmiany odległości w skorupie ziemskiej? Czy wahadłem poziomym można mierzyć nachylenia skorupy ziemskiej? Czy można zaobserwować ruch obrotowy Ziemi w naczyniu z cieczą? Tego wszystkiego będzie można dowiedzieć się na warsztatach w CBK PAN. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak łamie się szyfry – omówienie na przykładzie maszyny rotorowej Enigma |
Podstawy działania Enigmy oraz symulacja jej działania za pomocą oprogramowania. Przedstawimy wybrane metody złamania Enigmy i wnioski z tej historii aktualne dla współczesnych systemów ochrony informacji. Warsztaty z cyklu realizowanego przez Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów Polskiej Akademii Nauk w Instytucie Matematycznym PAN, we współpracy z Wyższą Szkołą Informatyki Stosowanej i Zarządzania WIT oraz Instytutem Badań Systemowych PAN, pod egidą Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Kosmiczne gry i zabawy dla dzieci |
Kosmiczne malowanki, wyklejanki i puzzle dla najmłodszych. Ponadto konkurs z nagrodami - rozpoznawanie miejsc na zdjęciach. Do tego "Kosmiczny twister" i inne gry oraz zabawy będą czekały na wszystkie dzieci. „Z góry widać więcej” - to warsztaty przeznaczone dla dzieci z przedszkoli i ze szkół podstawowych. Natomiast „Teledetekcja w zarządzaniu kryzysowym” - to warsztaty dla uczniów gimnazjów i ponadimnazjalnych. Każdy z warsztatów będzie trwał ok. 60 minut. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Kryptograficzne techniki dzielenia sekretów |
Co to jest dzielenie sekretów? Jak podzielić sekret na 4 części tak aby każde 3 jego części dawały całość? Objaśnienie, dlaczego metody dzielenia sekretu są tak ważne w dzisiejszym świecie. Warsztat z cyklu realizowanego przez Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów Polskiej Akademii Nauk w Instytucie Matematycznym PAN, we współpracy z Wyższą Szkołą Informatyki Stosowanej i Zarządzania WIT oraz Instytutem Badań Systemowych PAN, pod egidą Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Labirynt Filozoficzny |
Przejdź labirynt filozoficzny w Pałacu Staszica! Dowiedz się, czym jest filozofia i jak zadać pytanie, by uzyskać filozoficzną odpowiedź. Zmierz się z największymi filozofami, sprawdź, czy istnieją pytania, o których nie śniło się filozofom. |
filozofia |
|
Spotkanie festiwalowe | Lutnie na wierzbach - harfy na topolach. Dylematy przekładu Psalmu 137 |
Wykład dotyczy problematyki rozumienia tekstu i czynników determinujących odwzorowanie treści wypowiedzi w przekładzie. Złożoność operacji interpretacyjnych dokonywanych przez tłumacza ukazana zostanie na materiale różnych wersji przekładowych początkowego fragmentu psalmu 137 (136). Rozważana będzie kwestia, dlaczego w różnych dawnych i współczesnych przekładach tego psalmu, dokonywanych niewątpliwie z wielkim pietyzmem, pojawiają się różne drzewa i instrumenty. Przywołane zostaną motywacje dotyczące zarówno okoliczności powstania psalmu, jak i sytuacji kulturowej, w jakiej powstawały jego przekłady. M.in. brany będzie pod uwagę walor symboliczny poszczególnych motywów występujących w analizowanym fragmencie - instrumentów muzycznych i drzew. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Mam prawo wiedzieć. Moje prawo do informacji publicznej |
Prawo do informacji publicznej jest jednym z ważnych praw obowatelskich, umożliwia bowiem obywatelom poznanie stanu spraw publicznych i podejmowanie decyzji na podstawie dogłębnej wiedzy. W trakcie spotkania przedstawione zostanie prawo dostępu - jego zakres oraz środki ochrony. |
prawo |
|
Lekcja festiwalowa | Małe i piękne - kryształy polimerowe, |
Lekcja składa się dwóch części: elementarnego wprowadzenia teoretycznego oraz części praktycznej, eksperymentalnej. Pokaz obejmuje badania krystalizacji i topnienia polimerów, prowadzone metodą mikroskopii optycznej i skaningowej kalorymetrii różnicowej. Badania mikroskopowe w świetle spolaryzowanym ujawniają niezwykłą różnorodność i bogactwo form kryształów polimerowych. |
technika i technologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Media a przestępczość |
Media są podstawowym źródłem, z którego Polacy czerpią wiedzę na temat przestępczości (70% społeczeństwa uzyskuje ją z telewizji, 15% z prasy, a ponad 7% z radia) oraz wymiaru sprawiedliwości. Niewątpliwie środki masowego przekazu bardzo chętnie informują o przestępczości. Przede wszystkim dlatego, że jest to temat atrakcyjny dla odbiorców, emocjonujący, nierzadko sensacyjny i poruszenie go w łatwy sposób przyciąga uwagę czytelników, widzów czy słuchaczy. Badacze twierdzą, że ludzie reagują pozytywnie na wiadomości o czynach zabronionych. Pozwala im to na wzmocnienie we własnych oczach swojego pozytywnego wizerunku przez opozycję do osoby, która łamie zasady współżycia społecznego. Obraz przestępczości, który ukazują środki masowego przekazu jest zniekształcony i nigdy nie oddaje rzeczywistości. Media informują o pewnych zdarzeniach w sposób wybiórczy lub je nadmiernie nagłaśniają. Sygnalizują fakt popełnienia czynu karalnego, ale znacznie rzadziej (częściej w przypadku bardzo poważnych przestępstw) informują o dalszym postępowaniu czy wyroku sądu. Dziennikarze operują technikami, pozwalającymi przedstawić informację w taki sposób, żeby przyciągnęła uwagę słuchaczy, telewidzów i czytelników. W wiadomościach dotyczących przestępczości obserwuje się zjawiska przeinformowania i niedoinformowania. Przeinformowanie ma miejsce wtedy, gdy jedno szokujące zdarzenie uruchamia całą lawinę informacji na podobny temat. Przeinformowanie może także kreować tzw. „fale przestępczości”. Pewien temat staje się „modny” w mediach i stale powraca. Wzrost doniesień na temat np. przestępczości nieletnich czy kobiet może powodować wzrost przekonania o „zalewie przestępczości” danego rodzaju, co nie musi być zgodne z prawdą. Niedoinformowanie polega natomiast na zaprzestaniu przekazywania przez media informacji na temat przestępczości lub niektórych ich rodzajów. Może to być świadome postępowanie (jak to miało np. miejsce w czasach komunistycznych) albo wynikać z faktu, że w danej chwili prym wiodą wiadomości dotyczące innego, bardziej atrakcyjnego tematu, bądź że pewne typy przestępczości są rzadko relacjonowane, bo nie wzbudzają żadnych emocji u odbiorców (np. drobne kradzieże sklepowe czy trudne przestępstwa gospodarcze, których istotę niełatwo jest zrozumieć czytelnikowi nastawionemu na bardzo prosty przekaz). Nic więc dziwnego, że obraz przestępczości pokazywany w mass mediach odbiega istotnie od statystycznego obrazu zjawiska. Wpływa to także na świadomość Polaków co do obrazu przestępczości. |
prawo |
|
Spotkanie festiwalowe | Między globalizacją a aktywizmem: języki mniejszościowe w Europie |
Z ponad 280 języków mniejszościowych starego kontynentu tylko 80 ma status oficjalny, a 100 jest poważnie zagrożonych. Wraz z globalizacją, industrializacją, nowymi mediami i zmianą stylu życia, a także w konsekwencji dyskryminacji i panujących ideologii, przekaz międzypokoleniowy języków mniejszościowych został osłabiony lub zahamowany. Jednocześnie wiele z tych języków jest obecnie nauczanych w szkołach, funkcjonuje w mediach i przestrzeni publicznej. Młode pokolenie podchodzi do nich ambiwalentnie: większość nie nauczyła się ich w domu, nieliczni po kursach szkolnych są w stanie ich używać, niewielu widzi sens ich istnienia w świecie, w którym liczy się przede wszystkim język angielski. Są jednak także tacy, których można nazwać „nowomówcami” [new-speakers]: którzy nauczyli się języków mniejszościowych, używają ich i walczą o ich przetrwanie. Kim są dziś młodzi użytkownicy języków mniejszościowych? Jakie podejmują działania na rzecz kultur i języków mniejszościowych? Jakie mają strategie identyfikacyjne? Kwestie te zostaną omówione na przykładzie czterech mniejszości językowych Europy: kaszubskiej, łużyckiej, bretońskiej i walijskiej. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Mikrokosmos pod mikroskopem |
Mikroskop to optyczny przyrząd pozwalający zajrzeć w głąb mikroświata. Jego wykorzystanie przyczyniło się do ogromnego postępu w biologii. Mikroskop pozwala nam poznać budowę komórek roślinnych i zwierzęcych, dzięki czemu możemy poznać różnice między nimi. Ale świat bezpośrednio nas otaczający to nie wszystko. Dzięki urządzeniom znajdującym się w naszych laboratoriach dzieci będą miały także okazję poznać świat mikrofauny zasiedlającej żołądki przeżuwaczy na podstawie obserwacji mikroskopowej preparatów z tzw. żywej kropli w czasie rzeczywistym. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Młodzi Innowatorzy’2015 |
Młodzi Innowatorzy’2015 to czwarta edycja inicjatywy zorientowanej na usunięcie barier i stworzenie perspektyw rozwojowych dla młodych twórców wynalazków. Wyjątkowa okazja poznania liderów konkursów dla młodych innowatorów. W ramach tegorocznej edycji przewiduje się stoiska informacyjne, gdzie najbardziej innowacyjni pracodawcy regionu przedstawią propozycje rozwoju miejsc pracy dla młodych innowatorów. Przewiduje się udział młodych innowatorów i ich rodziców, szkół, uczelni, instytutów badawczych oraz przedsiębiorstw, instytucji finansowych, instytucji państwowych, samorządowych, twórców inicjatyw na rzecz innowacyjnej przedsiębiorczości, współpracy biznesu i nauki oraz rozwoju edukacji. |
ekonomia |
|
Spotkanie festiwalowe | Na czym polega działanie GPS? |
Termin GPS wszedł do ogólnego użycia, do tego stopnia, że stał się symbolem nawigacji satelitarnej. Korzystamy z niego na co dzień, w różnych urządzeniach i w różnych sytuacjach. I nie jest to tylko nawigacja satelitarna w samochodzie. Większość ludzi nie zastanawia się jednak, jak działa GPS. A co by się stało, gdyby nagle przestał działać? O tym i o innych ciekawostkach związanych z GPS będzie można dowiedzieć się na wykładzie. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Najpiękniejsze ogrody Japonii II |
Wystawa prezentuje fotografie, które zostały wykonane przez Stanisława Roszkowskiego podczas jego siedmiu podróży do Japonii w latach 2005-2014. W tym czasie odwiedził on nie tylko wszystkie najważniejsze ogrody, w tym te wpisane na listę UNESCO, ale też wiele lokalnych, pomniejszych, które rzadko trafiają do publikacji. Wielokrotnie przemierzył Japonię wzdłuż i wszerz, od leżących na południu Kagoshima na Kiusiu, aż po Aomorii na północy. Autora zdjęć mniej interesują ujęcia pocztówkowe, typowe dla turystycznych folderów, choć i takie posiada w swojej bazie, która liczy sobie około 50000 ujęć. Od panoramicznych widoków bardziej intrygują go niuanse, szczegóły, gra świateł, nastrój. Jego zamiarem było, aby przy pomocy każdego lub grupy zdjęć opowiedzieć jakąś historię, która ma swój początek, ale nie ma swojego końca, dzięki czemu każdemu oglądającemu daje możliwość własnej interpretacji. Zachęcamy do wspólnej podróży i komentowania. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Naukowy zawrót głowy |
W ramach imprezy prowadzone będą następujące pokazy, doświadczenia: Poznaj swój mózg. Zainteresowani będą mieli okazję osobiście złożyć trójwymiarowy model mózgu i dowiedzieć się jakie funkcje pełnią poszczególne jego elementy. Ochotnicy otrzymają Mózgowe Czapeczki z zarysem poszczególnych struktur mózgu. W razie pytań animator będzie udzielał bardziej szczegółowych objaśnień.
Czarodziejskie eliksiry. Najmłodsi będą mieli okazję zmienić się w chemików pracujących w laboratorium. Za pomocą kolorowych roztworów oraz suchego lodu będą tworzyć parujące mikstury.
Na tropie gruczołów. Przy użyciu łatwo dostępnych składników, takich jak mąka ziemniaczana, olej rycynowy oraz jodyna zwiedzający będą mogli przeprowadzić barwną reakcję uwidoczniającą gruczoły potowe znajdujące się w skórze dłoni. Animatorzy będą wyjaśniać mechanizm tej reakcji oraz zapoznawać odbiorców z fizjologicznym znaczeniem zjawiska pocenia się.
Zbadaj pH. W celu ustalenia pH różnych substancji używa się wskaźników, które zabarwiają się na różne kolory, zależnie od zmian zasadowości czy kwasowości substancji. Wskaźniki te można zakupić w specjalistycznych sklepach. Ale można obyć się i bez nich wykorzystując wywaru z modrej kapusty. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Niewidzialny świat |
Niewidzialny świat – okiem skaningowego mikroskopu elektronowego Jakiej najmniejszej wielkości obiekty jest w stanie rozróżnić ludzkie oko? Co jest mniejsze od tej granicy i czego nie jesteśmy w stanie dostrzec nieuzbrojonym okiem? Czy poznanie ,,niewidzialnego świata’’ może pomóc zrozumieć nam zjawiska, które obserwujemy na co dzień? Urządzenie takie jak, skaningowy mikroskop elektronowy (SEM), dzięki wiązce elektronów o bardzo małej długości fali (nawet 0,05 nm) umożliwia nam obserwację fascynującego świata w skali nano. W czasie zajęć zostanie wyjaśnione jakie przedmioty możemy obrazować przy pomocy SEM. Wędrówkę od makro do nano świata zaczniemy przyjrzenia się małym organizmom, takim jak komary, a skończymy na rozwijającej się hodowli komórek na nanowłóknach. |
technika i technologia |
|
Spotkanie festiwalowe | O kochankach nieprawych, czyli do czego może służyć Słownik polszczyzny XVI |
Czy masz dobrą intuicję językową? Sprawdź! Zmierz się z dawną polszczyzną! Słownikarze z pracowni leksykograficznej IBL odsłonią tajniki swego warsztatu – ujawnią jakie pułapki zastawili na nas szesnastowieczni pisarze. Każdy uczestnik spotkania będzie mógł zmierzyć się z tekstem dawnym i i odpowiedzieć sobie na pytanie, czym nasz język różni się od języka epoki Jana Kochanowskiego. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | O różnicach między mową a pismem. Waltera Onga psychodynamika oralności |
Na warsztatach zastanowimy się na podstawie konkretnych przykładów nad różnicami między oralnym i piśmiennym sposobem porozumiewania się. Czy tekst pisany jest tylko utrwaleniem mowy? Okazuje się, że wybór środka przekazu narzuca sposób myślenia, a nawet kompleksową wizję świata. Postaramy się scharakteryzować, na czym polega umysł piśmienny, a następnie spróbujemy zrekonstruować światopogląd przedstawiciela kultury oralnej. Jeśli starczy czasu, uzyskane wnioski zastosujemy do interpretacji języka mediów elektronicznych, które, jak zauważył już Marshall McLuhan, umożliwiły renesans oralności. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | O wodzie w przyrodzie i naszym życiu |
To, że na Ziemi woda ( H2O) występuje we wszystkich trzech fazach skupienia jest podstawą istnienia życia biologicznego. Woda i jej wykorzystanie odgrywa jednakże także wielką rolę w tej naszej, ludzi, działalności, którą zwiemy cywilizacją. Wykład poświęcony będzie tym właśnie zagadnieniom. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Od książki do kolekcji cyfrowej. Przekazywanie poważnej wiedzy w Internecie |
Zespół Nowej Panoramy Literatury Polskiej opowie o tworzeniu dwóch premierowych kolekcji cyfrowych: PrusPlus (dotyczącej Bolesława Prusa oraz "Lalki") oraz Atlasu Romantyzmu Polskiego (przedstawiającej polski Romantyzm w ujęciu przestrzennym). Przedstawione zostaną założenia, które przyświecały twórcom, a także szczegółowe rozwiązania, które zastosowano, by zaprezentować treści naukowe w nowoczesnej, multimedialnej formie.
|
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Olimpiada Literatury i Języka Polskiego - konsultacje dla nauczycieli |
Od kilku lat organizatorzy Olimpiady Literatury i Języka Polskiego spotykają się z coraz większą liczbą pytań ze strony nauczycieli. Obok pytań dotyczących szczegółów pracy z uczniem nad wybranym tematem coraz częściej pojawiają się pytania bardziej ogólnej natury, dotyczące wymagań stawianych pracom w formie rozprawki, reguł analizy i interpretacji dzieła literackiego czy w ogólności sposobu prowadzenia szczególnie zdolnego ucznia podczas Olimpiady. Chcąc wyjść naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom nauczycieli, Komitet Główny OLiJP zaprasza wszystkich zainteresowanych na spotkanie konsultacyjne podczas Festiwalu Nauki. Będzie składać się ono z czterech części: trzech krótkich (ok. 30 min.) prelekcji dotyczących analizy dzieła literackiego, zagadnień językoznawczych i pracy nauczyciela z uczniem szczególnie zdolnym, prezentowanych przez doświadczonych jurorów Olimpiady oraz nauczycieli, którzy dochowali się licznej grupy laureatów oraz części otwartej, polegającej na konsultacjach indywidualnych z prelegentami. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Pająki – lubię to! |
Pająki występują na Ziemi od kilkuset milionów lat. Przez ten czas przystosowały się do różnych warunków środowiska, wykształciły wiele skomplikowanych cech pozwalających na przeżycie. Zaskakują swoimi zdolnościami – potrafią tańczyć, obdarowywać prezentami, upodobnić się do biedronki i konstruować kunsztowne sieci. Na zajęciach pokażemy fascynujący świat pajaków, a także nauczymy uczestników niektórych pajęczych umiejętności. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Piękno i prostota optyki |
Impreza organizowana w ramach "Materials Weekend" z okazji konferencji E-MRS Fall Meeting i FEMS-EUROMAT, pod patronatem Europejskiego Forum Materiałowego (EMF) i Europejskiego Projektu EAgLE (FP7-REGPOT-2012-2013-1) Proste, ale ciekawe eksperymenty z optyki. Pokazy przeznaczone dla młodzieży gimnazjalnej i licealnej. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Piszemy hieroglify |
Warsztaty mają na celu wstępne zapoznanie uczestników z różnymi rodzajami pisma egipskiego, jego strukturą, a także ciekawostkami, czy grami słów. Przewidziany jest krótki pokaz wprowadzający, a następnie zajęcia praktyczne, w czasie których uczestnicy dowiedzą się, jak pisano znaki, na ile istotne były kolory, jak zapisywano imiona królewskie. Każdy będzie mógł też zapisać swoje imiona hieroglifami, jak również zagrać w gry związane z pismem egipskim. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Po co nam mediacja? |
Mediacja, czyli poszukiwanie sposobu rozwiązywania sytuacji konfliktowych czy problemowych przy pomoc neutralnego i bezstronnego mediatora, może być stosowana w bardzo różnych sytuacjach. Dotyczy to w szczególności reagowania na problemy wynikające z przestępstwa, także gdy sprawcą jest nieletni, czyli najogólniej, w myśl obowiązującej ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich, osoba, która nie ukończyła w chwili czynu 17 lat. Pierwsze programy mediacji powstały w połowie lat siedemdziesiątych w Kanadzie, a w latach osiemdziesiątych zaczęły być stosowane w Europie. Ich pozytywne efekty sprawiły, że ich stosowanie zaczęło być – i jest do chwili obecnej - wskazywane w większości zaleceń i standardów międzynarodowych dotyczących postępowania z nieletnimi, jako efektywny środek wychowawczego oddziaływania, alternatywny dla tradycyjnych sposobów reagowania na ich czyny. Mediacja uczy brania odpowiedzialności za skutki nieakceptowanych zachowań i jednocześnie pozwala uwzględnić interesy osób nimi pokrzywdzonych. W Polsce pierwszy eksperymentalny program mediacji między nieletnim sprawcą i osobą przez niego pokrzywdzoną przeprowadzono w latach 1996-1999 w ośmiu miastach. Choć możliwość skierowania sprawy nieletniego do mediacji wprowadzono do ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich kilkanaście lat temu, bo w 2000 r, nie jest ona dobrze znana ani często stosowana (przeciętnie tylko w około 300 sprawach rocznie). Budzi to zdziwienie wobec faktu, że mediacja przynosi pozytywne efekty, jak wysoki odsetek zawieranych i wykonywanych ugód (ponad 80%, a w 2009 nawet 87,4%) oraz z kolei niski odsetek powrotności do przestępstwa nieletnich, którzy wzięli w niej udział. Wykazały to przeprowadzone w Polsce kilkanaście lat temu badania ewaluacyjne wspomnianego eksperymentalnego programu mediacji. W okresie do 2 i pół roku ponownie stanęło przed sądem tylko 14,4% nieletnich, zaś po dziesięciu latach sprawdzono, że 2/3 z byłych uczestników mediacji nie popełniło żadnego przestępstwa, a w przypadku pozostałych były to najczęściej pojedyncze i drobne czyny. Warto podkreślić, że z przebiegu i wyniku mediacji zadowolona była zdecydowana większość uczestników - 90% pokrzywdzonych i 95% nieletnich, a także to, że mediację doceniają sędziowie rodzinni, którzy zdecydowali się po nią sięgnąć. Celem warsztatów jest zapoznanie młodych ludzi z korzyściami, jakie może jej dać mediacja (jak możliwość wpływu na własną sprawę i wypracowanie jak najbardziej satysfakcjonującego rozwiązania, przekazanie odczuć, wyrażenie emocji, zadanie pytań aby wyjaśnić przyczyny i skutki), nie tylko, gdyby mieli by znaleźć się w roli sprawcy czy ofiary przestępstwa, ale również w rozwiązywaniu konfliktowych sytuacji. Zostaną przedstawione zasady mediacji, jej przebieg oraz to, jak i kiedy można skorzystać z przysługującego każdemu nieletniemu oraz pokrzywdzonemu prawa do złożenia wniosku o skierowanie sprawy do mediacji. W toku warsztatów uczestnicy w kilkuosobowych grupach będą mieli możliwość wczucia się w rolę jednej ze stron lub mediatora i spróbować wypracować korzystną w każdym konkretnym przypadku ugodę. |
prawo |
|