Nie mów tego, o czym sądzisz, że nie jest prawdą – Grice i jego maksymy

Numer: 
588

1. Wprowadzenie – krótkie przedstawienie biografii i dorobku naukowego Paula Grice’a

2. Wyjaśnienie, czym są Zasada Współpracy i maksymy:

a. maksymy ilości (informować w ilości stosownej do celu konwersacji)

b. maksyma jakości (podawać informacje prawdziwe)

c. maksyma odniesienia (mówić to co istotne dla tematu rozmowy)

d. maksyma sposobu (mówić jasno i zrozumiale)

3. Podzielenie uczniów na cztery grupy i wręczenie każdej z grup kartki z zapisaną maksymą.

Każda z grup ma za zadanie przedstawić w wymyślonej przez siebie scence rodzajowej

przykład konwersacji, w której jedna osoba przestrzega danej maksymy, a inna tę maksymę

łamie.

4. Po prezentacji wszystkich grup uczniowie decydują, która maksyma według nich została

złamana w kolejnych scenkach.

5. Burza mózgów: „jakie są skutki łamania maksym?”

6. Dyskusja, czy warto trzymać się stosowania maksym, gdy drugi rozmówca jawnie je łamie?

Typ spotkania: 
Forma: 
Dostępne od: 
15 lat
Termin: 
poniedziałek, 21 Wrzesień, 2015 - 10:00
Czas trwania: 
90 minut
Opis skrócony: 
Cele ogólne zajęć: - przedstawienie sylwetki i dorobku Paula Grice’a - omówienie Zasady Współpracy i maksym ilości, jakości, odniesienia, sposobu - pokazanie dlaczego warto stosować maksymy Grice’a i jakie są konsekwencje ich łamania.
Dodatkowe informacje: 
Zapisy klasy od 15 IX: i.soltys@uw.edu.pl
Wykonawca
mgr
Kamila
Potocka-Pirosz
Wykonawca
mgr
Iwona
Sołtys
Miejsce spotkania: 
ul. Wiktorska 99
02-575 Warszawa