warsztaty
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Analiza ruchu w sieciach, czyli jak zdobywać informacje siedząc i patrząc. |
Nawet najlepszy szyfr nie chroni wszystkich informacji. Co można wyczytać z zachowania porozumiewających się osób? Jak wykorzystywać analizę ruchu i czy można się przed nią chronić? Warsztat z cyklu realizowanego przez Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów Polskiej Akademii Nauk w Instytucie Matematycznym PAN, we współpracy z Wyższą Szkołą Informatyki Stosowanej i Zarządzania WIT oraz Instytutem Badań Systemowych PAN, pod egidą Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Kryptograficzne techniki dzielenia sekretów |
Co to jest dzielenie sekretów? Jak podzielić sekret na 4 części tak aby każde 3 jego części dawały całość? Objaśnienie, dlaczego metody dzielenia sekretu są tak ważne w dzisiejszym świecie. Warsztat z cyklu realizowanego przez Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów Polskiej Akademii Nauk w Instytucie Matematycznym PAN, we współpracy z Wyższą Szkołą Informatyki Stosowanej i Zarządzania WIT oraz Instytutem Badań Systemowych PAN, pod egidą Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak ujarzmić superkomputer, czyli i ty możesz zostac programistą |
Praca w laboratorium komputerowym ICM, zajęcia z programowania w jezyku Scratch. Udział w warsztatach na podstawie zapisów lub w miarę wolnych miejsc. zapisy na scratch.icm.edu.pl
|
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | Dbaj o siebie - prywatność w internecie |
Młodzież najczęściej łączy się z siecią przy pomocy smartfona. Prawie wszyscy korzystają z internetu codziennie, połowa z nich jest stale online, wykorzystując sieć jako podstawowy sposób komunikacji ze innymi. Ponad 60 proc. gimnazjalistów z serwisów społecznościowych korzysta kilka razy dziennie. Nastolatki deklarują, że na stronach portali społecznościowych najczęściej publikują linki do filmów/zdjęć w innych serwisach (54,1%), swoje zdjęcia (47,5%), własne komentarze/historie (24,0%). Uczniowie podczas warsztatu "Dbaj o siebie" dowiedzą się, w jaki sposób chronić swoją prywatność, jak budować i zarządzać własnym wizerunkiem w sieci, na co zwracać uwagę zmieszczając filmy lub zdjęcia na blogu, profilu lub stronie oraz co można zrobić z opublikowanymi już informacjami na nasz temat, na które się nie zgadzamy. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Matematyka z Archipelagiem Matematyki |
Uczestnicy będa mogli samodzielnie zagrać w wybrane gry matematyczne będące cześcią Archipelagu Matematyki. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak łamie się szyfry – omówienie na przykładzie maszyny rotorowej Enigma |
Podstawy działania Enigmy oraz symulacja jej działania za pomocą oprogramowania. Przedstawimy wybrane metody złamania Enigmy i wnioski z tej historii aktualne dla współczesnych systemów ochrony informacji. Warsztaty z cyklu realizowanego przez Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów Polskiej Akademii Nauk w Instytucie Matematycznym PAN, we współpracy z Wyższą Szkołą Informatyki Stosowanej i Zarządzania WIT oraz Instytutem Badań Systemowych PAN, pod egidą Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Gry i strategie wygrywające |
W wielu grach, w których o zwycięstwie nie decyduje przypadek (np. rzut kostką), a tylko i wyłącznie logiczne myślenie graczy, istnieje strategia gwarantująca jednemu z nich wygraną. Nie znaczy to wcale, że taką strategię zawsze łatwo jest odkryć! Przyjrzymy się rozmaitym grom i zastanowimy, jak w nie grać, żeby wygrać. |
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | Rufus w opałach |
Warsztat z wykorzystaniem gry edukacyjnej dla starszych klas szkoły podstawowej na temat podejmowania przez młodych ludzi decyzji oraz wiążących się z tym konsekwencjami. Gra ma charakter interaktywy - to uczesnicy decyzują, jak postąpi tytułowy Rufus. Dzięki temu młody człowiek w interesujący sposób przekonuje się, jakie niebezpieczeństwa może napotkać użytkownik nowoczesnych technologii oraz uczy się, jak reagować w trudnych sytuacjach. Gra powstała w ramach projektu KURSOR. Celem warsztatu jest nauka podejmowania rozważnych decyzji w internecie. |
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | Kiedy włosy stają dęba / Zobaczyć niewidzialne |
Dzielone lekcje dotycząca elektryczności, magnetyzmu i cząstek elementarnych. Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się generatorem Van de Graaffa, maszyną elektrostatyczną czy kulą plazmową, lewitującą kolejką. Każdy z uczestników będzie mógł własnoręcznie wykonać m.in. silniczek elektryczny oraz miniaturowy elektromagnes. Uczniowie dowiedzą się o najbardziej nieuchwytnych cząstkach - neutrinach, i metodach ich detekcji. Podczas warsztatów pokażemy, że każdy z nas może samodzielnie zbudować prosty detektor, który umożliwi obserwację cząstek promieniowania kosmicznego. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Światło którego nie widać, jak wykorzystać bliską i średnią podczerwień? |
Spotkanie pomyślana jest jako niesformalizowana rozmowa z naukowcami zajmującymi się na co dzień optyką w zakresie bliskiej i średniej podczerwieni w ich miejscu pracy: laboratorium Zakładu Optyki Informacyjnej IGF WF UW. Prowadzone są w nim m.in. badania nad wytwarzaniem i wykorzystaniem bliskiej i średniej podczerwieni. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Dzień Otwarty Centrum Astronomicznego PAN im. Mikołaja Kopernika | astronomia, fizyka, geofizyka |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Symulator reaktora jądrowego |
Jak przeprowadzić symulowany rozruch reaktora? Pod opieką doświadczonego pracownika zapoznasz się z programem przeznaczonym do szkolenia zawodowych operatorów reaktorów jądrowych. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Fizyka i technologia ogniw słonecznych i litowych dla pozyskiwania energii. |
W naszym laboratorium wytwarzamy i testujemy dwa rodzaje urządzeń ważnych dla technologii pozyskiwania energii odnawialnych: ogniwa słoneczne, które zamieniają energię słoneczną na elektryczną i ogniwa litowe, które pozwalają energię elektryczną zmagazynować i wykorzystać, gdy słońce nie świeci. Odwiedzający będą mogli obejrzeć komory suche, w których powstają te ogniwa. Następnie pokażemy im (opisowo i doświadczalnie), jak te ogniwa działają. Ze względu na późną porę zapewnimy sztuczne słońce, ale można też przynieść własną latarkę. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Kosmiczne gry i zabawy dla dzieci |
Kosmiczne malowanki, wyklejanki i puzzle dla najmłodszych. Ponadto konkurs z nagrodami - rozpoznawanie miejsc na zdjęciach. Do tego "Kosmiczny twister" i inne gry oraz zabawy będą czekały na wszystkie dzieci. „Z góry widać więcej” - to warsztaty przeznaczone dla dzieci z przedszkoli i ze szkół podstawowych. Natomiast „Teledetekcja w zarządzaniu kryzysowym” - to warsztaty dla uczniów gimnazjów i ponadimnazjalnych. Każdy z warsztatów będzie trwał ok. 60 minut. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Młodzi badacze na start! |
W czasie zajęć dzieci w wieku 5-10 lat będą mogły stać się prawdziwymi eksperymentatorami. Najpierw opowiemy, co to są ładunki elektryczne i jakie mają własności. Podczas wykonywania doświadczeń fizycznych uczestnicy własnoręcznie naelektryzują różne przedmioty. Porozmawiamy o wyładowaniach elektrycznych, o tym jak powstaje burza. Każde dziecko będzie mogło dotknąć lampy plazmowej i stworzyć swój własny piorun. Dzieci w kilkuosobowych grupkach zbudują ogniwa z cytryn, jabłek i ziemniaków. Ogniwa posłużą do zasilenia diod.Przy okazji dzieci dowiedzą się, co to jest prąd i jak go uzyskujemy. Następnie budując proste układy elektryczne z bateryjkami sprawdzimy, czy każdy materiał przewodzi prąd. Uczestnicy dowiedzą się, co to jest opór elektryczny i czy każdy układ ma opór, oraz czy zawsze w układach elektrycznych wydziela się ciepło (wspomnimy też o nadprzewodnikach). Dzieci będą mogły poeksperymentować budując własne układy elektryczne. Na koniec uczestnicy będą mogli zapoznać się z działaniem „pradziadka” silnika elektrycznego (ramka poruszająca się pod wpływem zmian pola elektrycznego i magnetycznego) i dowiedzą się gdzie takie silniki są wykorzystywane. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Festiwal Nauki Małego Człowieka |
Jak co roku, dzieci i ich rodziców zapraszamy na Wydział Fizyki, Wydział Matematyki i Nauk Informacyjnych oraz na teren campusu głównego Politechniki Warszawskiej na tradycyjny już IX Festiwal Małego Człowieka. W programie: W Auli Wydziału Fizyki
Na Wydziale Matematyki i Nauk Informacyjnych
Na dziedzińcu przed Wydziałem Fizyki
Koordynator: dr Jan Grabski, Wydział Fizyki Politechniki Warszawskiej. Współpraca: dr Barbara Roszkowska Lech, Wydział Matematyki i Informatyki Stosowanej Politechniki Warszawskiej.
|
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Warsztaty astronomiczne |
Zajęcia dla dzieci w wieku szkolnym. Wycinanie i klejenie modeli ciał niebieskich, satelitów, zapoznanie z mapą nieba oraz gwiazdozbiorami. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Chemia okiem fizyka |
Podczas zajęć zaprezentowane zostaną najciekawsze doświadczenia chemiczne w interpretacji fizyków. Uczestnicy poznają zjawisko samozapłonu, dowiedzą się jakie kolory może przyjmować ogień oraz jak zamienić wodę w "sok winogronowy". |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Oddziaływanie cząstek β z polem magnetycznym |
Czy pole magnetyczne może nas ochronić przed promieniowaniem? Dzięki specjalnie skonstruowanemu urządzeniu możesz sam sprawdzić, jak zachowują się naładowane cząstki w pobliżu magnesu. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Kolory widzialne / Kolory niewidzialne |
Bez wiedzy o świetle nie można zrozumieć czym jest kolor. Białe światło może zostać rozszczepione na widmo optyczne, postrzegane przez ludzkie oczy – narząd jednego z najważniejszych zmysłów: wzroku. Kolory, które widzimy, dostarczają wielu cennych informacji pomagających zrozumieć świat. Jednak niektórych długości fal świetlnych nasze oczy nie mogą zobaczyć, np. podczerwieni, która sąsiaduje z czerwienią i ultrafioletu sąsiadującego z fioletem. W trakcie zainspirowanych Międzynarodowym Rokiem Światła warsztatów w Centrum Nauki Kopernik postaramy się zobaczyć więcej.
|
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Światło - do nauki i zabawy |
Pokazy z krótkim wykładem na temat światła. W ramach zajęć pokażemy jak świecą różne lasery, czym różni się świecenie żarówki, halogenu i diody. Powiemy co to jest luminescencja i efekt Ramana oraz zademonstrujemy ich działanie i zastosowanie w praktyce na takich materiałach jak rubin, szafir, grafen. Podejrzymy również świecenie telefonów komórkowych i poznamy tajemnice łączenia trzech podstawowych kolorów. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Ciepło - zimno / Optyka nie gryzie |
Dzielone lekcje w czasie których omówione i zilustrowane pokazami zostaną zjawiska termodynamiczne i optyczne. Każdy z uczestników będzie mógł z bliska obejrzeć przeprowadzane eksperymenty, a wybrani śmiałkowie dołączą do eksperymentatorów i przeprowadzą część doświadczeń samodzielnie. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak można zmierzyć zmiany odległości w skorupie ziemskiej? |
Jak można zmierzyć zmiany odległości w skorupie ziemskiej? Czy wahadłem poziomym można mierzyć nachylenia skorupy ziemskiej? Czy można zaobserwować ruch obrotowy Ziemi w naczyniu z cieczą? Tego wszystkiego będzie można dowiedzieć się na warsztatach w CBK PAN. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Budowa wnętrza Ziemi / Pogoda i Klimat od Kuchni |
Dzielone lekcje w czasie których uczniowie poznają budowę wnętrza Ziemi, zbudują z masy solnej model Ziemi, zachowując przy tym proporcje objętości poszczególnych warstw, a także zapoznają się z instrumentami służącymi do badania atmosfery oraz z wielkościami fizycznymi jakie te przyrządy mierzą. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | “Odkryj” cząstkę Higgsa w LHC |
Warsztaty przy komputerach będą poprzedzone wykładem wprowadzającym, który zapewni uczestnikom wiedzę niezbędną do wykonania i zrozumienia ćwiczenia przy komputerze. Zajęcia planowane są dla grupy ok. 20 osób pracujących parami przy stanowiskach komputerowych. Zadaniem każdej z pary uczestników będzie wizualna analiza ok. 100 "zdjęć" przypadków zderzeń proton-proton zarejestrowanych przez eksperyment CMS (ang. Compact Muon Solenoid) przy Wielkim Zderzaczu Hadronów (LHC, ang. Large Hadron Collider) w laboratorium CERN w Szwajcarii. Analiza polega na identyfikacji cząstek powstałych w zderzeniach, oraz wyznaczaniu kilku prostych wielkości fizycznych w tym masy cząstek wyprodukowanych w zderzeniach. Dane analizowane przez uczestników zawierają przypadki produkcji bozonów W, Z oraz pary bozonów Z. Kulminacyjnym elementem warsztatów jest połączenie wyników uzyskanych przez poszczególnych uczestników i uzyskanie odpowiedzi na pytanie jak często zarejestrowaliśmy przypadki z bozonami W/Z, oraz „obserwacja” bozonu Higgsa. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Bawimy się światłem - gry i zabawy dydaktyczne |
W formie zagadek, zabaw i konkursów dzieci będą poznawać zjawiska związane z rozchodzeniem się światła. Bawiąc się w detektywów wykorzystają proste przyrządy optyczne. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Strzelanie laserem do satelitów |
W codziennym życiu lasery towarzyszą nam na każdym kroku. Wykorzystuje się je do odtwarzania i zapisywania dźwięków i obrazów. Używane są do cięcia, grawerowania, spawania i topienia metali. Wykorzystywane są w telekomunikacji, w nowoczesnej poligrafii, medycynie, geodezji, budownictwie, wojsku i w nauce. Lasery wykorzystuje się wszędzie tam, gdzie wymagana jest bardzo wysoka dokładność i precyzja. Nauka wykorzystuje lasery do iście kosmicznych zadań. W Polsce istnieje wyjątkowe miejsce, Obserwatorium Astrogeodynamiczne Borowiec, należące do Centrum Badań Kosmicznych PAN, które jako jedyna tego typu placówka w kraju za pomocą lasera mierzy odległości do satelitów obiegających Ziemię na wysokości od kilkuset do kilku tysięcy kilometrów. Kto by nie chciał postrzelać laserem do satelitów? Podczas tegorocznego Festiwalu Nauki w Centrum Badań Kosmicznych PAN będzie można dowiedzieć się jak odbywają się takie pomiary i do jakich satelitów strzela się laserem. Poza tym planowane są ciekawe warsztaty, podczas których przy pomocy lasera będzie można m. in. zapalić zapałkę, czy też "wybuchnąć" balonik. Zapowiada się fantastyczna zabawa dla wszystkich miłośników "Gwiezdnych Wojen".
|
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Elektromagnetyzm dla opornych |
Podczas warszatów opowiemy krótko o elektromagnetyzmie, a następnie wraz z uczestnikami wykorzystamy te informacje do budowy kilku rostych modeli urządzeń: silniczków elektrycznych oraz baterii. Uczestnicy warsztatów będą podzieleni na grupy. Każda z grup będzie miała za zadanie zbudowanie jednego modelu. Na koniec lekcji zaprezentujemy gotowe urządzenia w działaniu. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Warsztaty stereoskopii - zbuduj swoją własną przeglądarkę obrazów 3D |
Stereoskopia, czyli grupa technologii pozwalających uzyskać złudzenie trójwymiarowości wyświetlanych obrazów, staje się coraz popularniejsza i z sal kinowych trafia do domów, zapewniając spektakularne efekty przy oglądaniu filmów czy graniu w gry komputerowe. W czasie warsztatów poznasz tajniki takiego oszukiwania ludzkiego mózgu, aby "widział" on trzeci wymiar, a nawet zbudujesz swoje własne urządzenie do oglądania obrazów 3D - tzw. stereoskop z barierą paralaksy. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Poznaj z nami Układ Słoneczny – interaktywna zabawa dla dzieci |
W czasie warsztatów poznamy planety Układu Słonecznego oraz panujące na nich warunki. Wspólnie zastanowimy się, gdzie jest dla nas za gorąco lub za zimno, by następnie wybrać najlepsze miejsce do życia. Sami na chwilę staniemy się planetami i pokrążymy wokół Słońca. Rozwikłamy problem dnia i nocy, spróbujemy określić, ile czasu zajęła by podróż samochodem na Księżyc czy na Słońce. Wszystko w formie zabawy i przy wykorzystaniu „kosmicznych” materiałów. Zajęcia przeznaczone dla dzieci od 3 do 10 lat. Zapraszamy |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Optyka nie gryzie |
Skąd biorą się kolory tęczy? Dlaczego niebo jest niebieskie? Jaką tajemnicę kryją okulary? Czym właściwie jest ultrafiolet? Rozwiązań nie tylko tych optycznych dylematów poszukamy wspólnie eksperymentując. Przekonacie się, że optyka jest dziecinnie prosta. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Historia życia na Ziemi |
Zajęcia skierowane do uczniów klas I-IV. W ich trakcie dzieci zapoznają się z najważniejszymi wydarzeniami w geologicznej historii naszej planety oraz zwierzętami i roślinami, które żyły przed milionami lat. Wykorzystując tę wiedzę, własnoręcznie wykonają uproszczoną tabelę stratygraficzną w formie plakatu, którą będą mogły zabrać ze sobą do domu. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | W bursztynowym lesie |
Co o bursztynie wiedzieć trzeba: jego geneza, miejsca występowania, właściwości i jego wykorzystanie. Rekonstrukcja naukowa lasu, w którym bursztyn powstał, gdzie się ten las znajdował i jakie zwierzęta w nim żyły. Gdzie znajdują się jego miejsca występowania i jak był wykorzystywany. |
geologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Piknik Geologiczny |
Wiele atrakcji geologicznych - będziemy odkrywać świat sprzed milionów lat, oglądać całe mikroświaty zaklęte w kamieniach, poznawać różnego rodzaju surowce mineralne i ich wykorzystanie, dowiemy się wiele o ropie, gazie i bursztynie. W programie:
|
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Różnorodny świat zwierząt morskich na terenie Polski sprzed milionów lat |
Warsztaty przybliżają zagadnienia związane z powstaniem skamieniałości i pokazują bogactwo świata bezkręgowców, zamieszkałych zbiorniki wodne na terenach Polski w przeszłości geologicznej. Omawiane grupy zwierząt będzie można odnaleźć i rozpoznać wśród okazów zgromadzonych w kolekcji dydaktycznej. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Odkryj zielone miasta |
Coraz częściej słyszymy o zielonej gospodarce, zielonym mieście czy zielonych podróżach. Co tak naprawdę oznacza zielony przymiotnik? Podczas warsztatów odkryjemy czym jest zrównoważony rozwój oraz jakie ciekawe rozwiązania zgodne z tą koncepcją można odnaleźć w: mieście, podróży i w gospodarce. W każdym z trzech obszarów zaprezentujemy interesujące przykłady z Polski i ze świata. Zastanowimy się, które z nich można wprowadzić w miejscu zamieszkania uczniów lub które mogą sami wykorzystać. Zajęcia będą miały charakter w pełni interaktywny. |
geografia |
|
Spotkanie festiwalowe | Odkryj zielone miasta |
Coraz częściej słyszymy o zielonej gospodarce, zielonym mieście czy zielonych podróżach. Co tak naprawdę oznacza zielony przymiotnik? Podczas warsztatów odkryjemy czym jest zrównoważony rozwój oraz jakie ciekawe rozwiązania zgodne z tą koncepcją można odnaleźć w: mieście, podróży i w gospodarce. W każdym z trzech obszarów zaprezentujemy interesujące przykłady z Polski i ze świata. Zastanowimy się, które z nich można wprowadzić w miejscu zamieszkania uczniów lub które mogą sami wykorzystać. Zajęcia będą miały charakter w pełni interaktywny. |
geografia |
|
Lekcja festiwalowa | Tajwan – perła Azji Wschodniej |
Tajwan jest egzotyczną wyspą, którą charakteryzują piękne krajobrazy, burzliwa historia i niezwykła różnorodność kulturowa. Jak powstała wyspa? Dlaczego jej przyroda jest tak zróżnicowana? Kim są Tajwańczycy? Podczas lekcji znajdziemy odpowiedź na te i inne pytania. Poznamy najciekawsze formy ukształtowania terenu i obiekty przyrodnicze powstałe na wyspie, najważniejsze wydarzenia z jej historii oraz dowiemy się więcej na temat kultury i obyczajów zamieszkujących ją aborygenów i ludności chińskiej. |
geografia |
|
Spotkanie festiwalowe | Mobilne laboratorium - analiza wody - zrób to sam |
Mobilne laboratorium dydaktyczno-badawcze przeznaczone jest do monitoringu zanieczyszczeń środowiska w szczególności wód, gleb oraz roślinności. Zakres badań, ustalany jest w zależności od potrzeb i realizuje się przez przyłączanie specjalistycznych modułów pomiarowych. Podstawowe zadania laboratorium obejmują: oznaczanie parametrów charakteryzujących zanieczyszczenie wód, ścieków, gleb i roślinności w terenie, pobieranie, przechowywanie oraz przygotowanie próbek stałych i ciekłych, wykonywanie oznaczeń in situ w przypadku katastrof ekologicznych, szkolenie studentów i specjalistów w zakresie chemicznej analizy wód i gleb. Dzięki wyposażeniu możliwe jest oznaczanie analitów nieorganicznych i organicznych na poziomie śladowym z precyzją osiągalną w laboratoriach stacjonarnych. W ramach pokazów/warsztatów możliwa będzie do samodzielnego przeprowadzenia fizykochemiczna analiza wód (różnego pochodzenia) pod kątem wybranych zanieczyszczeń.
|
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Sekrety kuchni molekularnej |
Wszystko, co nas otacza można rozbić na molekuły, a następnie dowolnie wykreować z nich nowe obiekty. Kuchnia molekularna jest to dział gastronomii wykorzystujący wiedzę naukową dotyczącą procesów fizycznych i chemicznych do tworzenia nowych, czasem zaskakujących formą i smakiem potraw. Substancje wykorzystywane do gotowania molekularnego to zupełnie naturalne związki chemiczne. W naszym laboratorium stworzymy idealne warunki, aby mali kucharze molekularni mogli wykorzystując receptury rodem z akademii Pana Kleksa przygotować makaron z herbaty, owocowy kawior czy lody na bazie ciekłego azotu w 5 sekund. |
chemia |
|
Spotkanie festiwalowe | Czego nie lubi nasza skóra? |
Skóra składa się z różnego typu komórek (m.in. keratynocytów, melanocytów, fibroblastów). Poznamy ich morfologię, a także zobaczymy jakie czynniki wpływają negatywnie na komórki naszej skóry. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Czym są płyny? Właściwości płynów. |
Podczas warsztatów z mechaniki płynów uczestnicy zapoznają się z pojęciem płynu, a własnoręcznie wykonując proste doświadczenia poznają podstawowe właściwości płynów takie jak gęstość, lepkość, ściśliwość czy rozszerzalność cieplna. |
chemia |
|
Spotkanie festiwalowe | Enzymy - katalizatory procesów życiowych |
Zdolność organizmów do produkcji i przekształcania związków chemicznych jest podstawą wszelkich procesów życiowych - katalizatorami tych przemian są enzymy. Możliwości biosyntezy skomplikowanych struktur przez mikroorganizmy i organizmy wyższe są zadziwiające, ponieważ reakcje chemiczne w komórkach zachodzą w niskiej temperaturze i w środowisku wodnym, dlatego też potencjał syntetyczny tkwiący w enzymach i organizmach żywych jest intensywnie badany na potrzeby szeroko rozumianego przemysłu biotechnologicznego. Jedną z najczęściej badanych grup enzymów są hydrolazy, zdolne m.in. do rozkładu i tworzenia wiązań estrowych i amidowych. Zdolność tych enzymów do prowadzenia reakcji chemicznych można badać z wykorzystaniem tzw. próbników, czyli bezbarwnych związków, które w wyniku działania enzymu przekształcane są w barwne produkty. Celem ćwiczenia jest przeprowadzenie syntezy laurynianu p-nitrofenylu i zastosowanie go jako próbnika aktywności natywnych i immobilizowanych enzymów hydrolitycznych. |
chemia |
|
Spotkanie festiwalowe | Symulacja komputerowa rzeczywistych procesów w przemyśle chemicznym |
W formie warsztatów komputerowych uczestnicy zostaną zapoznani z oprogramowaniem wykorzystywanym do komputerowych symulacji rzeczywistych procesów chemicznych realizowanych na skalę przemysłową. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Ciała stałe, ciecze, gazy i to co pomiędzy nimi |
Lekcja oparta na pokazie doświadczeń które zajmują ok 80% czasu. Większość eksperymentów wykonywana jest przez uczniów pod nadzorem prowadzącego. Pokazujemy ciekły azot, suchy lód, proces sublimacji i skraplania [tlenu]. Mówimy o prawach gazowych, o modelu gazu doskonałego i gazach rzeczywistych [porównując zmianę objętości gazu podczas jego schładzania]. Porównujemy gęstości różnych gazów i ich rozpuszczalność w wodzie. Dodatkowo parę słów o ciekłych kryształach, których modelem może być paczka zapałek. W trakcie lekcji pokazujemy jakie znaczenie ma w naukach przyrodniczych eksperyment. Stawiamy hipotezy i weryfikujemy je eksperymentalnie. |
chemia |
|
Spotkanie festiwalowe | Na straży trawienia – wysiłki enzymów |
Pozyskiwanie składników odżywczych ze spożywanego jedzenia jest niewdzięczną rolą enzymów, małych biokatalizatorów, które utrzymują i kontrolują prawidłową pracę organizmu. Pełnią wiele funkcji, a jedną z nich jest proces trawienia czyli wydobycie cennych minerałów i witamin ze spożywanych posiłków. Proces odzyskiwania substancji odżywczych polega na rozbiciu cząsteczek pokarmu na prostsze, przyswajalne przez organizm związki. Do kluczowych enzymów trawiennych zaliczamy amylazy czyli klasę enzymów odpowiadających za trawienie węglowodanów. Rolą uczniów na warsztatach będzie zapoznanie się z działaniem enzymów i ich rolą w procesie trawienia. Modelowym przykładem będzie amylaza ślinowa pozyskana ze śliny uczniów. Jej aktywność zostanie doświadczalnie zbadana na przykładzie trawienia skrobi. Ponadto, uczniowie zapoznają się z ochronną rolą katalazy w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Enzym ten kontroluje poziom nadtlenku wodoru w tkankach, a w przypadku jego nadmiaru rozkłada do na wodę i tlen. Efekt działania katalazy poznamy wykonując doświadczenia z wodą utlenioną i wybranym materiałem biologicznym tj. wątrobą drobiową, jabłkiem, ziemniakiem. Dodatkowo uczniowie sprawdzą, jaki wpływ na działanie enzymów mają warunki reakcji, m.in. temperatura, stężone roztwory kwasów i zasad. Po warsztatach uczniowie będą swobodnie wypowiadać się na temat budowy i roli enzymów w procesach biologicznych. |
chemia |
|
Spotkanie festiwalowe | Tajemnicze INCI czyli jak rozpoznać „co w kremie piszczy” |
Każdy kto kupuje kosmetyki chociaż raz zastanowił się co wchodzi w skład kosmetyków i czy kupowany produkt rzeczywiście działa. Odpowiedź często kryje się w składzie INCI kosmetyku. Jednak co to właściwie jest INCI? Jak sprawdzić, poszczególne składniki i odnaleźć ich działanie? Gdzie szukać wiarygodnych informacji o składnikach kosmetyków? W ramach wykładu połączonego z warsztatami poszukamy informacji na temat różnych składników w produktach kosmetycznych, które używamy na co dzień. |
chemia |
|
Spotkanie festiwalowe | Przygoda z chemią |
Impreza obejmie pokazy kilkudziesięciu doświadczeń, wśród których znajdą się eksperymenty pirotechniczne, np. wulkan chemiczny, fajerwerki zapalane lodem, flary, grzyb atomowy oraz chemiluminescencyjne, np. zorza polarna, spirala światła, tlen singletowy, chemiczne latarki, a także oscylacyjne, np. bijące serce rtęciowe czy fale chemiczne. Goście będą mogli także aktywnie uczestniczyć w eksperymentowaniu w jednej z sal laboratoryjnych, „sadząc” ogród chemiczny, czyszcząc przedmioty wykonane ze srebra, ugniatając płyn nienewtonowski, pisząc prądem, syntetyzując niezwykłą superlepką ciecz, zanurzając róże w ciekłym azocie, produkując chemiczną oranżadę, zmieniając barwę kwiatów kobaltowych, wykorzystując ziemniak do produkcji tlenu, montując ogniwa z ogórków i cytryn, przeprowadzając chromatografię, czy pisząc i odczytując listy z wykorzystaniem atramentu sympatycznego. |
chemia |
|
Spotkanie festiwalowe | Tajemnice aromaterapii |
Zrób sobie własną mieszankę pachnących olejków eterycznych! Podczas krótkiego wykładu zapoznaj się z podstawami aromaterapii. W ramach warsztatów pod okiem specjalistów od aromaterapii samodzielnie wykonaj mieszankę olejków o określonych właściwościach. Na formularzu zadania wpisz receptę i swój adres poczty elektronicznej a otrzymasz ocenę i weźmiesz udział w losowaniu upominków. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Fascynujące warsztaty naukowe |
Zapraszamy na fantastyczne warsztaty naukowe, które przeprowadzi Funiversity. Uczniowie szkół podstawowych będą mogli zamienić się na chwilę w naukowców i odkrywców oraz przekonać się, że nauka jest wciągająca i ciekawa! Podczas warsztatów dzieci wytworzą własną tęczę, zbadają lasery, rozszczepią światło. Dodatkowo, warsztaty uczą otwartości, budowania relacji z rówieśnikami i dorosłymi, odwagi w myśleniu i zadawaniu pytań, samodzielnego znajdowania rozwiązań oraz formułowania sądów i wypowiedzi. Przewidziany jest też mini-wykład z zakresu ochrony własności intelektualnej przeprowadzony przez eksperta Urzędu Patentowego RP. |
chemia |
|