Instytut Socjologii UW

Typ Tytułsortuj rosnąco Opis Dziedzina Termin
Spotkanie festiwalowe „Zachodni wiatr wieje”. O wpływie polityki na kulturę kibicowską w Polsce

Tematyka wystąpienia poświęcona będzie wpływowi procesu modernizacji Polski w latach 1989-2012 na przemiany kultury kibiców piłkarskich w Polsce. Będzie to retrospektywna opowieść o pewnym zamkniętym procesie (zwłaszcza w kontekście sportowym), ukazująca przemiany zachodzące w kraju. Symbolicznym początkiem, od którego rozpoczniemy będą częściowo demokratyczne wybory w 1989 roku (Sejm Kontraktowy), a symbolicznym zakończeniem współorganizacja Mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku. Przyjrzymy się jak pod wpływem procesów modernizacyjnych kształtowała się polityka państwa wobec stadionowych kibiców i w jaki sposób kształtowała kulturę kibicowską w latach 1989-2012.

Jednocześnie – przy pomocy analizy zjawiska chuligaństwa sportowego – zdemaskujemy jak płynąca z zewnątrz polityczna presja sprawia, że – w kontekście polityki stadionowej – państwo posuwa się do wprowadzania fasadowych rozwiązań instytucjonalno-prawnych, bezrefleksyjnie naśladujących politykę innych krajów, maskujących i spychających na bok problemy społeczne zamiast je rozwiązywać.

socjologia
  • sob., 2015-09-19 14:30
Spotkanie festiwalowe „Bo dziadki to są od tego...”

Od czego? Czy istnieje tylko jedna odpowiedź? Przyjrzymy się temu, co może znaczyć bycie dziadkiem/babcią dziś i na tej podstawie zastanowimy się jak zmienia się kultura.

socjologia
  • sob., 2015-09-26 13:00
Spotkanie festiwalowe Wietnamczycy w Polsce - modelowa społeczność migrancka?

Wietnamczycy żyjący w Polsce stanowią drugą pod względem liczebności społeczność cudzoziemską, jednocześnie wywodzącą z kraju uznawanego za znacząco odmienny kulturowo względem polskiej rzeczywistości. Pod wieloma względami, mogą uchodzić za modelową społeczność migrancką,aktywnie działającą w zakresie gospodarki, stwarzającą miejsca pracy oraz doskonale zorganizowaną wewnętrznie. Z drugiej strony, zwraca się uwagę na szereg problemów adaptacyjnych towarzyszących osobom nowo przybywającym do Polski, które prowadzić mogą do powstania swoistego getta etnicznego. Symbolem takiego getta stał się w ostatnich latach zespół hal targowych w Wólce Kosowskiej. W ramach wydarzenia, przeprowadzana zostanie dyskusja panelowa zogniskowana wokół wyżej wymienionych problemów,  z udziałem przedstawicieli różnych pokoleń Wietnamczyków przebywających w Polsce.

socjologia
  • ndz., 2015-09-20 10:00
Spotkanie festiwalowe Wiedeńczycy i górale, czyli rzecz o mądrym prawa stanowieniu

Spisz, kraina geograficzna leżąca na wschód od Podhala, daje socjologom unikatową możliwość badania wspólnot lokalnych w działaniu. Nieistniejące na tym terenie wspólnoty leśno-gruntowe są ewenementem nie tylko ze względu na ponad dwustuletnią historię, oraz sprawność działania, ale głównie dla tego, że ich powstanie zawdzięczamy mądrze tworzonemu prawu. Stanowią one doskonały przykład na to, że tworzone „odgórnie” prawo  aktywizuje społeczeństwo obywatelskie i poprawia jakość życia wspólnot lokalnych.

socjologia
  • ndz., 2015-09-27 14:00
Spotkanie festiwalowe Społeczne życie miejskich przestrzeni publicznych

Na tych warsztatach uczestnicy poznają nie tylko, co to znaczy dobra publiczna przestrzeń w mieście, ale również jak powinna być kształtowana. Przy pomocy filmu, uczestnicy zobaczą, jak zachowują się ludzie, którzy przebywają w przestrzeniach publicznych oraz jakie przestrzenie generują jakie zachowania. Dowiedzą się także, co powinno znaleźć się w takiej przestrzeni publicznej, żeby spełniała ona swoje funkcje.

socjologia
  • ndz., 2015-09-20 12:00
Spotkanie festiwalowe Socjologia hakerów

W ciągu ostatnich kilku lat w Polsce powstało kilkanaście kolektywów hakerskich. Miłośnicy i miłośniczki programowania, druku 3D i elektroniki zaczęli tworzyć nieformalną sieć miejsc, stron internetowych i grup społecznych. Dla socjologa takie zmiany społeczne dają szansę na nowe spojrzenie na relację nauki i społeczeństwa. W trakcie mojego wykładu przedstawię podstawowe wyniki z badania środowiska hakerskiego w Polsce i powiem dlaczego potrzebujemy ich jako społeczeństwo.

socjologia
  • ndz., 2015-09-27 13:00
Spotkanie festiwalowe Procesy demograficzne w Polsce i na świecie

Wykład będzie poświęcony omówieniu procesów ludnościowych zachodzących w różnych częściach świata, ze szczególnym uwzględnieniem procesów starzenia się społeczeństwa Polski i innych krajów europejskich. 

Objaśnione zostaną prawidłowości towarzyszące przemianom ludnościowym, ich przyczyny i konsekwencje.

W kontekście teorii przejścia demograficznego zaprezentowane i omówione zostaną dane obrazujące struktury demograficzne społeczeństw będących jeszcze w fazie eksplozji albo dopiero wchodzących w fazę implozji demograficznej. Uwzględniona zostanie problematyka migracji. 

Na tym tle omówiona będzie sytuacja Polski, która niebawem będzie jednym z najstarszych demograficznie krajów Europy, mimo że aktualnie jest jednym z krajów najmłodszych.

Omówione zostaną najważniejsze społeczne i ekonomiczne konsekwencje procesów starzenia.

Zaprezentowane zostaną wyniki prognoz wraz z wyjaśnieniem wątpliwości związanych z założeniami przyjmowanymi przy ich konstruowaniu.

socjologia
  • sob., 2015-09-19 13:00
Spotkanie festiwalowe Pornografia ery Web 2.0

Zwykle uznaje się pornografię za zjawisko marginalne, które zaspokaja dewiacyjne potrzeby. W tej perspektywie analiza pornografii ma wartość tylko jako element diagnozy patologii społecznych. Tymczasem pornografia – od swych narodzin – odzwierciedla główne trendy społeczne. Ujawniają się w niej kluczowe dla epoki przemiany. Pornografia jest w istocie zwierciadłem, które odbija społeczne wyobrażenia i fantazmaty. Badając świat przedstawiony pornografii poznajemy istotne wymiary życia społeczności, które obsceniczne teksty produkuje i konsumuje.

Dla rozwoju pornografii kluczowe znaczenie miały nowe technologie komunikacyjne – od druku po komunikację zapośredniczoną przez sieci. Dwie nakładające się rewolucje – internetowa i cyfrowa – doprowadziły do głębokich przemian w przemyśle pornograficznym, ale również otoczeniu społecznym (nowe rozwiązania prawne, zmiany postaw społecznych itd.). Szczególnie ważnym ich następstwem jest przemiana biernego konsumenta treści pornograficznych w aktywnego twórcę, który tworzy nieprofesjonalną pornografię, pisze opowiadania i uczestniczy w życiu tzw. fandomów.

Pornografia stała się jednym z ważniejszych tematów dyskursu publicznego. Jest źródłem wielu niepokojów, a nawet paniki moralnej (jak w przypadku pornografii dziecięcej). Służy do wielu walk politycznych i reprodukowania pozycji aktorów w polu politycznym. Dyskursy na temat pornografii wymagają nie tylko szczegółowej analizy, ale także pozwalają nam zgłębić charakter komunikowania masowego w dobie późnej nowoczesności.

Na wykładzie zaprezentowane zostaną dane statystyczne, omówione wybrane gatunki, scharakteryzowana oddolna twórczość pornograficzna (fandomy, fan fiction, pornografia produkowana przez amatorów) oraz ukazana reakcja systemu społecznego na rozprzestrzenienie się treści pornograficznych.

socjologia
  • sob., 2015-09-26 14:30
Spotkanie festiwalowe Na czym polega energetyka obywatelska i prosumencka?

Wykład w przystępny sposób analizuje czym jest energetyka obywatelska i jakie są możliwości i uwarunkowania jej rozwoju. Energetyka prosumencka rozwija się dynamicznie w całej Europie, ale w Niemczech doprowadziła  do rewolucji energetycznej. Jednak konieczna jest zmiana świadomości, postaw i zachowań dotychczasowych konsumentów energii tradycyjnej. Czy jest to możliwe także w Polsce? Jakie są główne przeszkody i bariery w upowszechnianiu wytwarzania energii przez Polaków? 

socjologia
  • ndz., 2015-09-20 14:00
Spotkanie festiwalowe Młodzi Polacy na rynku pracy. Kto? Jak? I czy zawsze: za ile?

Młodzi Polacy i ich działania na rynku pracy są tematem wielu adresowanych do szerokiej publiczności artykułów prasowych i komunikatów medialnych. Wszyscy znamy te hasła: Pokolenie Y, Generacja X, Pokolenie JP2... W czasie spotkania z elementami dyskusji i warsztatów wizja młodych polskich pracowników prezentowana na łamach opiniotwórczych mediów zostanie skonfrontowana z rzeczywistością oraz z wynikami socjologicznych badań. Pytania, jakie zostaną postawione będą dotyczyły następujących kwestii: czy w Polsce istnieje odpowiednik funkcjonującego na Zachodzie Pokolenia Y? Jakie są jego cechy i kto do niego należy? Czy współcześnie można mówić o istnieniu "generacjonalizmu", w myśl którego racjonalne jest mówienie o poszczególnych generacjach i cechach różniących ich reprezentantów? Jeżeli tak, czemu może to służyć i o jakich pokoleniach współcześnie mówią socjologowie? Wreszcie: czym różni się definicja pojęcia "pokolenie" używana przez socjologów od potocznego rozumienia tego pojęcia? Na zajęcia zaproszeni są wszyscy zainteresowani sluchacze, bez względu na wiek i... pochodzenie, jakie reprezentują.

socjologia
  • ndz., 2015-09-27 11:30
Spotkanie festiwalowe Między głosem sumienia a więzami przyjaźni - o przemocy szkolnej

Jest bardzo wiele powodów, dla których nie warto reagować na agresję, której jest się świadkiem: strach przed agresorem, ciekawość, co stanie się dalej, czy też niechęć do wyróżniania się z grupy innych biernych obserwatorów. I tylko jeden powód, dla którego powinno się reagować: moralna słuszność. Ale czy ten powód wystarczy? Niestety, wbrew moralnemu nakazowi reakcji, sama sytuacja społeczna, w jakiej znajdują się świadkowie przemocy, może taką reakcję hamować. W prezentacji pokażę przykład pułapki, w jakiej mogą znajdować się świadkowie przemocy szkolnej.

Celem prezentacji będzie analiza grupowych uwarunkowań dręczenia szkolnego (ang. bullying) w perspektywie teorii gier. Z dręczeniem mamy do czynienia wówczas, gdy ofiara jest w sposób powtarzalny obiektem ataków ze strony agresora lub grupy agresorów. Ten rodzaj agresji charakteryzuje się przy tym wysokim stopniem kalkulacji, planowania, oceny konsekwencji działania przez napastnika oraz niskim natężeniem emocji odczuwanych przez napastnika. Jest to agresja „na zimno”, inicjowana przez napastnika, świadomego konsekwencji swoich działań.
 
Warto podkreślić, że w przypadku tego szczególnego rodzaju przemocy bardzo istotna jest reakcja uczniów będących świadkami przemocy, którzy mogą zachęcić lub zniechęcić dręczycieli do dalszych działań. Problem reakcji świadków przenalizuję przy użyciu teorii gier, która służy do analizy decyzji podejmowanych w sytuacjach interakcyjnych, czyli takich, gdzie na wynik interakcji wpływ ma wielu jej uczestników. Teoria gier to matematyczna teoria, wykorzystywana np. przez politologów i ekonomistów.

Na spotkaniu przedstawię model gry ilustrujący zachowanie świadków dręczenia, którzy z jednej strony odczuwają moralny przymus reakcji (zinternalizowana norma nakazująca bronić słabszych), a z drugiej starają się zachowywać podobnie do swoich koleżanek i kolegów (konformizm). Zachowanie świadków ilustrować będzie wieloosobowa sekwencyjna gra koordynacji rozgrywana w populacji ustrukturyzowanej, czyli takiej, gdzie relacje między graczami mają znaczenie. Opowiem o samej grze i pokażę wyniki symulacji przebiegu gry dla wybranego zakresu warunków początkowych gry i sieci relacji tworzonych losowo.

Wyniki pokazują, że kwestia zależności między cechami grupy a tym, jak ona reaguje na agresję, nie jest wcale oczywista. Szerszemu zakresowi reakcji sprzyjają nie tylko silniejsza norma nakazująca reagowanie i niższy stopień konformizmu, ale też czynniki strukturalne, czyli to, jak wyglądają relacje w grupie. Zależność między gęstością sieci a zakresem reakcji świadków na przemoc jest nieliniowa. Zarówno zbyt niska, jak i zbyt wysoka gęstość sieci nie sprzyjają interwencji świadków. Występują przy tym interakcje między strukturalnymi i niestrukturalnymi cechami grupy, co oznacza, że różne cechy sieci mogą być mniej lub bardziej korzystne w zależności od tego, jak silna jest w grupie norma reagowania na przemoc oraz poziom konformizmu.

Co ważne, wyniki analiz można odnieść również do innych sytuacji o podobnej strukturze interakcji, na przykład do analizy problemu zmowy milczenia dotyczącej podejrzeń stosowania przemocy lub popełnienia przestępstwa przez kogoś z małej społeczności.

socjologia
  • sob., 2015-09-19 11:30
Spotkanie festiwalowe Między amatorstwem a profesjonalizmem. Taniec towarzyski od kuchni

Wykład przedstawia świat tancerzy tańca towarzyskiego od kuchni, w szczególności zaś:

- jak wygląda sportowy taniec towarzyski;

- jakie są kategorie taneczne i jak wyglądają turnieje taneczne (dlaczego na turnieju liczy się nie tylko taniec, ale również makijaż, strój, fryzura i skład sędziowski?);

- jak zachowują się tancerze na parkiecie i poza nim, w tym: jak wygląda życie codzienne tancerza, jakie istnieją rodzaje treningów;

- jakie są motywacje tancerzy (dlaczego robią to, co robią?);

- jak rozwija się ruch tancerzy seniorów w Polsce (i dlaczego ciągle nadrabiamy zaległości względem Zachodu);

- co to jest Pro-am i dlaczego staje się coraz bardziej modny.

socjologia
  • sob., 2015-09-26 11:00
Spotkanie festiwalowe Metoda socjologa

Socjologia, to nie tylko robienie ankiet i przewidywanie wyników wyborów. Tak naprawdę te dwa działania mają niewiele wspólnego z socjologią. A zatem czym jest socjologia? W czasie warsztatu przekonamy się o tym w praktyce.

Socjologia jest nauką w której bada się świat, który nas otacza: świat społeczny. Aby jednak móc to zrobić i wyciągnąć wnioski na temat tego, co zaobserwowaliśmy musimy dopasować odpowiednią metodę do pytania na które chcemy odpowiedzieć oraz zdecydować, czy chcemy poznać ogólne trendy panujące w całym społeczeństwie, czy dogłębnie zbadać jakiś jego wycinek. Oznacza to, że musimy dobrać odpowiednią metodę badawczą. Socjologowie najwięcej czasu poświęcali na kłótnie o to, która z wielu takich metod jest najlepsza do  poszukiwania odpowiedzi na konkretne pytania. A największe spory toczą się pomiędzy tak zwanymi socjologami ilościowymi (zajmującymi się statystyką, badającymi próby z całej populacji przy pomocy ankiet – zobaczcie np. dostępne w Internecie wyniki badan CBOS) i jakościowymi. Na zajęciach zajmiemy metodami tych drugich. Jest ich bardzo wiele, my skupimy się na jednej z nich wywiadzie jakościowym. W czasie wywiadu rozmawiamy z ludźmi i analizujemy opowieści, które powstają specjalnie dla nas.

W pierwszej części  warsztatów wybierzemy temat i poznamy metody, których możemy użyć w badaniu, oraz przygotujemy scenariusz badania. Żeby lepiej zrozumieć i „poczuć” daną metodę zerkniemy na opisy badań, w których je wykorzystano. Dowiemy się czego można się dzięki nim dowiedzieć oraz jakie niebezpieczeństwa czyhają na badacza-praktyka. Na koniec tej części warsztatów wybierzemy wspólnie temat badania oraz metodę, którą się posłużymy i przygotujemy plan badania (istnieje kilka rodzajów wywiadów).

W drugiej części wcielimy się w role badaczy-praktyków, zobaczymy jak wygląda wywiad. Następnie zajmiemy się analizą materiałów. Jak socjologowie interpretują wypowiedzi osób badanych?  A czy spisany wywiad  to materiał, który można badać tak jak dokument albo tekst literacki?

Odpowiedzi na te pytania poszukamy w czasie warsztatów, na których uczestnicy i uczestniczki będą mogli sprawdzić się w roli socjologów-badaczy jakościowych.

 

Plan warsztatów:

 

Część I: teoria, czyli przygotowujemy się do badań

 

  1. Co to jest socjologia jakościowa? Kilka słów o podziale na ilościowców i jakościowców.
  2. Wywiad, analiza dokumentów, a może fotografia? Czyli różne metody i techniki badań jakościowych
  3. Wywiad: co, jak, z kim?
  4. Wybieramy temat
  5. Przygotowujemy plan badania: o co i jak zapytam badanych?/gdzie będę szukać osóbz którymi chcę rozmawiać, jakie wypowiedzi rozmówców są ważne w kontekście interesującego mnie tematu? (to, na które z tych pytań odpowiemy zależy od metody, którą wybiorą uczestnicy i uczestniczki)

 

Część II: analiza

  1. Zbieramy materiał: poćwiczymy prowadzenie wywiadu
  2. Przystępujemy do analizy: czytamy, kodujemy, interpretujemy (praca w grupach)
  3. Podsumowanie: co nam wyszło z analizy, czy udało nam się znaleźć odpowiedź na pytanie badawcze, co było najłatwiejsze a co najtrudniejsze?
socjologia
  • pt., 2015-09-25 18:00
Spotkanie festiwalowe JOWy – szansa na odnowę demokracji czy ścieżka ku dalszej alienacji władzy?

Ostatnie wybory prezydenckie i kampania je poprzedzająca sprawiły, że propozycja zmiany ordynacji wyborczej do Sejmu RP z proporcjonalnej na większościową znalazła się w centrum debaty publicznej. Tematyka systemów wyborczych i ich rozmaitych konsekwencji była od wielu lat podejmowana i gruntownie badana przez politologów i socjologów polityki, warto więc zaprezentować te wyniki i rozważyć, jakie skutki miałaby dla Polski taka zmiana ustrojowa.

Punktem wyjścia prelekcji będzie przedstawienie różnych systemów wyborczych wykorzystujących okręgi jednomandatowe i porównanie wyników ich stosowania z systemami proporcjonalnymi. Jakie przesłanki stoją za wyborem określonej ordynacji wyborczej? Jak działają różne systemy? Jakie paradoksy są z nimi związane? Porównamy konsekwencje różnych ordynacji. Przyjrzymy się niektórym krajom, które wykorzystywały lub nadal wykorzystują system większościowy, np. Nowej Zelandii, Wielkiej Brytanii czy Indiom. Zobaczymy też, jakie były skutki stosowania jednomandatowych okręgów wyborczych w bliskich nam kulturowo państwach Europy wschodniej – przede wszystkim w Chorwacji oraz na Węgrzech, a także na Ukrainie, w Rosji i innych krajach byłego Związku Radzieckiego. Na koniec podejmiemy próbę rozważenia, jakie konsekwencje dla i jakości polskiej polityki miałoby prowadzenie ordynacji większościowej w wyborach do Sejmu.

socjologia
  • sob., 2015-09-19 16:00
Spotkanie festiwalowe Jak Unia Europejska wpływa na życie codzienne Polaków?

Unia Europejska ma istotny wpływ na życie swoich obywateli, jednak rzadko kiedy to dostrzegamy. Wykład w przystępny sposób pokazuje jaki jest ten wpływ i  w których sferach naszego codziennego życia go doświadczamy. Liczne przykłady ilustrują znaczenie regulacji unijnych dla naszych powszechnych aktywności, m.in.  korzystanie z transportu publicznego i rowerowego, dostęp do Internetu, możliwość swobodnego podróżowania, pracy i edukacji na terenie Unii, oznakowanie produktów spożywczych, ich składu i zawartości, ujednolicenie ładowarek do telefonów, ostrzeżeń na paczkach papierosów etc.

socjologia
  • ndz., 2015-09-20 16:00
Spotkanie festiwalowe Graffiti i Street Art – między wandalizmem a sztuką

W ostatnich latach coraz większą popularność zdobywają różnego rodzaju formy ulicznej sztuki, wśród których na pierwszym miejscu plasuje się Street Art. Wykład skupiać się będzie na muralach, czyli formach przedstawień na ścianach budynków, ale również chodnikach i innych elementach małej architektury miejskiej. Przedstawiona zostanie historia street artu i graffiti, przykłady realizacji w Polsce i na świecie oraz przywołane zostaną główne dyskusje toczące się wokół tematu, m.in. o definicję graffiti i street artu, ocenę estetyczną i moralną (wandalizm & sztuka) oraz status prawny („legal” – „nielegal”). Postawione zostanie również pytanie o motywy grafficiarzy i streetartowców oraz na wpływ murali na jakość przestrzeni miejskiej.

socjologia
  • ndz., 2015-09-27 16:00
Spotkanie festiwalowe Czy Katalonia będzie niepodległa?

Katalonia jest jedną z siedemnastu Wspólnot Autonomicznych, które składają sie na współczesną Hiszpanię. Oprócz obowiązującego w całym kraju kastylijskiego, w Katalonii ludzie posługują się swoim językiem – katalońskim. Ma długą historię własnej odrębności, osobną literaturę i tożsamość regionu. W ostatnim czasie wielu mieszkańców coraz mocniej krytykuje przynależność tego regionu do państwa hiszpańskiego przynajmniej z dwóch ważnych powodów.

Pierwszy ma charakter ekonomiczny: Hiszpania a wraz z nią Katalonia są ofiarami globalnego kryzysu ekonomicznego. Bezrobocie w Hiszpanii rośnie od 2007, osiągnięty poziom długu publicznego i rekordowy deficyt budżetowy przedstawiają ponurą wizję.  Trudna sytuacja finansów publicznych spowodowała liczne cięcia budżetowe, które dotknęły m.in. służbę zdrowia i edukację. Katalończycy szczególnie dotkliwie odczuli konsekwencje owych cięć, będąc mieszkańcami  jednego z tych regionów Hiszpanii, które zawsze generowały dużą część dochodu i których sytuacja zachęcała liczne  grupy migrantów, także z innych Wspólnot Autonomicznych do osiedlania się. Dają temu wyraz w licznych marszach protestacyjnych wobec cięć budżetowych. Obecny kryzys finansowy sprawił, że kwestia podatków płaconych przez Katalonię władzom hiszpańskim, by następnie podlegały one redystrybucji tak, aby uboższe regiony także otrzymywały wsparcie centralne stała się przedmiotem publicznej debaty. Wyliczenia katalońskie wskazują, że Katalonia wpłaca więcej do budżetu centralnego niż z niego otrzymuje, co w sytuacji nieustających redukcji budżetu na edukację i służbę zdrowia budzi silny sprzeciw.

Drugim aktualnym powodem silniejszej refleksji nad pozostawaniem w państwie hiszpańskim jest historia paru rodzin pochodzących z innych Wspólnot, które osiedliły się w Katalonii ale zażądały prawa do edukacji swoich dzieci w języku kastylijskim, a nie obowiązującym katalońskim. Sprawa dotarła do Trybunału Konstytucyjnego Hiszpanii, który w 2010 wydał wyrok nakazujący umożliwienie nauki po kastylijsku. Od tego wyroku władze katalońskie usiłują się odwołać, ale sam precedens sprawił, że Katalończycy stanęli w obronie języka niezwykle się aktywizując, podpisując petycje, tworząc grupy wsparcia dla języka na portalu Facebook, wreszcie wychodząc na ulice, między innymi w ramach obchodów świąt.

Narodowe Święto Katalonii to 11 września, co roku z tej okazji odbywa się cały szereg imprez : koncertów, konferencji, uroczystych biesiad sąsiedzkich, wieców politycznych, festynów, podczas których można nabyć flagi, koszulki i inne pamiątki, a także otrzymać ulotki informacyjne. W ostatnich trzech latach jednak zaszła zmiana w skali uczestnictwa w publicznym celebrowaniu 11 września. O ile we wrześniu 2011 obchody zgromadziły w każdym większym mieście po kilka do kilkudziesięciu tysięcy ludzi, to w roku 2012 w samej Barcelonie ulicami przeszedł trudny do oszacowania tłum. Liczba uczestników oceniana jest na między 600.000 a 2 miliony; w ramach Święta 2013 zorganizowano Drogę Katalońską, czyli zmobilizowano ochotników do ustawienia się o godzinie 17.14 w 400km łańcuchu ludzkim po trasie dawnej rzymskiej drogi Via Augusta, władze hiszpańskie mówią o 600.000 uczestników, a władze katalońskie podają, że było ich około 1.600.000. Można zastanawiać się, która z podawanych liczb jest bardziej wiarygodna, ale nawet przyjmując najniższe szacunki, uczestnictwo w Święcie i domniemane zaangażowanie w etniczność katalońską jest zjawiskiem, które ma dużą skalę w Katalonii liczącej sobie 7,5 miliona mieszkańców.

Flagi katalońskie, które do 2012 wywieszone były na stałe tylko w instytucjach typu urzędy i siedziby władz, a na ulicach pojawiały się wyłącznie z okazji  omawianego już Święta Narodowego 11 września, po obchodach w roku 2012 stały się elementem, którym się wymachuje na co dzień wyraźnie celowo. Katalończycy trzymają wywieszone flagi na swoich balkonach, w ogródkach, sklepach na wielu ulicach. Idąc za opiniami swoich wyborców w wyborach parlamentarnych w Katalonii w listopadzie 2012 wiele partii wpisało w swój program referendum niepodległościowe.

Na wykładzie zamierzam opowiedzieć o swoich badaniach prowadzonych w Katalonii, pokazać materiał wizualny – zdjęcia i zastanowić się wspólnie ze słuchaczami, czy możliwe jest spełnienie marzenia radykalniej nastawionych Katalończyków, czyli niepodległości. 

socjologia
  • sob., 2015-09-26 16:00