klasa 2
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Rozwiązania biometryczne na urządzanie mobilne |
Prezentacja z elementami warsztatu będzie dotyczyła rozwiązań biometrycznych na telefony komórkowe. Przedstawimy praktyczne przykłady zastosowań biometrii w urządzeniach mobilnych dostępnych na rynku. Szczegółowo omówione zostaną trzy badane przez nas charakterystyki: nagrania głosu, podpis odręczny i termika dłoni. Pokażemy urządzenia mobilne z aplikacjami do pobierania danych, schemat ich przetwarzania i uwierzytelniania. |
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | Haker kontra woda w kranie, czyli cyberbezpieczeństwo w automatyce |
Jaką rolę odgrywają komputery w zastosowaniach przemysłowych? Czy haker może pozbawić nas prądu albo wody? Jakie skutki dla nas wszystkich może mieć udany atak komputerowy na sieci sterowania? |
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | Biometryczna identyfikacja tożsamości z wykorzystaniem tęczówki |
Zapraszamy do poznania teoretycznych podstaw działania biometrii tęczówki, a na warsztacie będziecie mieli okazję pracować z profesjonalnymi systemami identyfikacji. |
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | Po co biologowi fizykochemia, czyli jak fizyk i chemik patrzą na życie? |
Lekcja z pokazami i eksperymentami wykonywanymi [również] przez uczestników. Będziemy opowiadać o świetle, dlaczego widzimy niebieskie niebo i czerwone zachody słońca, ale również zastanowimy się jak badać coś czego bezpośrednio nie możemy zobaczyć. Czy uzyskane w wyniku analizy rentgenowskiej obrazy cząsteczek przedstawiają rzeczywiste obiekty? Czy możemy użyć innych zmysłów np. węchu żeby 'zobaczyć' budowę cząsteczki? Przyjrzymy się też prymitywnym oczom pewnego morskiego głowonoga o wdzięcznej nazwie Nautilus a stamtąd przeniesiemy się w kosmos, do laboratoriów fizyków i do pracowni fotografów. |
astronomia, fizyka, biofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Budowa wnętrza Ziemi |
Tematem lekcji festiwalowej będzie budowa wnętrza Ziemi. Uczniowie zbudują model Ziemi z masy solnej, zachowując przy tym proporcje objętości poszczególnych warstw. |
astronomia, fizyka, biofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Dzieje wody |
Wodę wszyscy znamy i bez niej nie możemy żyć, więc zastanowimy się, czy jej składniki są tego samego wieku, jak ona gromadzi się, jak się zachowuje, jak w niej powstało życie, kiedy z niej wyszło na lądy. I wreszcie dlaczego tak wpływa na klimat i krajobraz. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | My, źródła energii i środowisko |
Dokonamy przeglądu źródeł energii, konwencjonalnych i tzw. ekologicznych. Sprawdzimy, czy istnieją źródła „energii czystej”, nie oddziałujące niekorzystnie na środowisko, jaki sposób przemieszczania się ludzi ma cechy minimalnej ingerencji w nasze otoczenie. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ropa naftowa oczami geologa i mikrobiologa |
Celem zajęć jest zapoznanie uczniów ze składem chemicznym ropy naftowej oraz ropą naftową jako środowiskiem występowania wielu grup bakterii. Zakres zajęć obejmuje podstawowe zagadnienia związane z występowaniem złóż ropy naftowej i zróżnicowaniem jej składu oraz aktywnością mikroorganizmów występujących w środowisku przyrodniczym, m.in. mediach złożowych. Praktikum ma charakter ćwiczeń laboratoryjnych pozwalających zapoznać ucznia z podstawami wybranych technik analizy chemicznej (np. chromatografia cienkowarstwowa) związanych z badaniem składu chemicznego ropy naftowej oraz technikami warsztatu mikrobiologicznego (m.in. samodzielna izolacja bakterii z mediów złożowych).
|
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Historia ziarenka piasku |
Czym jest piasek, co mają z nim wspólnego kryształ górski, ametyst, cytryn, morion, praz? Jak piasek zachowuje się w na wietrze, w rzekach, w morzu? Co z nim się stanie, gdy znajdzie się głęboko pod powierzchnią Ziemi. I do czego nam się przydaje na co dzień? |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ugryź ten minerał |
Wiemy, że w naszym pożywieniu są składniki mineralne. Zastanowimy się, z jakich minerałów one pochodzą. Prześledzimy, jaką rolę pełnią w naszych organizmach, co im zawdzięczamy, jakie dolegliwości powoduje ich brak. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Świadkowie epoki lodowej - głazy narzutowe Warszawy |
Lekcja rozpoczyna się od 20-minutowego wprowadzenia w tematykę – co nam zostawił lodowiec. Podczas krótkiego pokazu zaprezentowane zostaną podstawowe informacje nt. podziału oraz zasięgu zlodowaceń, jak również kierunkach transportu głazów narzutowych, przeniesionych przez lądolód na teren Polski. Następnie przedstawione zostaną najciekawsze i najcenniejsze pod względem przyrodniczym, chronione jako pomniki przyrody, głazy narzutowe Warszawy. Po prelekcji uczniowie otrzymają zestawy typowych głazów narzutowych, przy pomocy których będą próbowali rozpoznawać podstawowe minerały, a następnie porównają je z minerałami pod mikroskopem oraz fotografiami przewodnich skał narzutowych. Podczas spotkania festiwalowego zaprezentujemy również głazy narzutowe znajdujące się przed Muzeum Ziemi, uczniowie będą musieli odnaleźć takie typy głazów, które były demonstrowane na lekcji festiwalowej. Na zakończenie lekcji festiwalowej przygotowano pytania konkursowe z tematyki prowadzonych zajęć. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Mazowsze – raj geologa |
Mazowsze nie jest nudne – poznamy niezwykłe krajobrazy wydmowe, różnorodność przepływów wody w rzekach, „przechowalnie wody” – mokradła. Poznamy skały wszelkiego pochodzenia, sprawdzimy, czy naprawdę lodowiec pozwolił przez stulecia jeść mąkę, jakie są inne jego upominki. Całość przyprawimy słoną wodą z dużych głębokości... |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Zdrowie – lekcja chemii organicznej okiem przyszłego inżyniera |
Podczas lekcji przeprowadzimy typowe reakcje z każdą z grup związków organicznych: białka, tłuszcze, cukry, jak również mikro- i makroelementy i witaminy. Przed każdym z doświadczeń wprowadzimy uczniów w podstawy teoretyczne. Przybliżymy podstawowe biochemiczne przemiany w organizmie człowieka – metabolizm substancji odżywczych, oddychanie komórkowe. Każdy uczestnik warsztatów na rozdanej przez nas karcie pracy, będzie miał szansę sprawdzić się z poznanej z nami wiedzy rozwiązując proste zadania utrwalające oraz prowadzić notatki z przedstawianych przez nas mechanizmów reakcji (postaramy się rozpisywać je na tablicy). Podzielimy uczniów na grupy maksymalnie 5-osobowe. Przeprowadzimy doświadczenia równolegle z uczestnikami – każda grupa zajęciowa będzie miała do dyspozycji swoje odczynniki oraz szkło laboratoryjne. Zajęcia będą bardzo interaktywne. Zaprezentujemy:
|
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Za co kochamy czekoladę? |
Co powoduje, że jedzenie czekolady tak wielu ludziom sprawia przyjemność? Czy to tylko słodki smak, a może coś więcej? Czy czekolada uzależnia? Czy może leczyć? Czy biała czekolada to naprawdę czekolada? |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Krople wiedzy czyli ciekawostki i fakty o właściwościach wody |
Woda stanowi najważniejszy składnik materii zawierający rozpuszczalne sole, substancje organiczne i gazy. Przy określonych parametrach stanu woda wyróżnia się spośród innych substancji odmiennością właściwości fizyczno-chemicznych, co wpływa w decydujący sposób na naturę świata fizycznego i biologicznego. W każdej dziedzinie życia znajomość właściwości wody jest niezmiernie istotna. Podczas wykładu z pokazem omówione zostaną fizyczne i chemiczne właściwości wody. Przedstawione zostaną stany skupienia wody, spróbujemy określić gęstość wody względem innych substancji. Uczniowie uzyskają informację nt. zasobów wody na świecie i dowiedzą się czym różni się woda słona od słodkiej. Spróbujemy uświadomić dzieciom, jakie jest znaczenie wody dla życia i zdrowia ludzi oraz przypomnimy o konieczności jej oszczędzania. Zajmiemy się także zanieczyszczeniami wody i sposobami ich usuwania. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Ciała stałe, ciecze, gazy i to co pomiędzy nimi |
Lekcja oparta na pokazie doświadczeń które zajmują ok 80% czasu. Większość eksperymentów wykonywana jest przez uczniów pod nadzorem prowadzącego. Ciekły azot, suchy lód, proces sublimacji i skraplania [skraplanie tlenu], wprowadzenie takich pojęć jak gaz doskonały, gazy rzeczywiste, prawa gazowe. Staramy się pokazać jakie znaczenie w naukach ścisłych ma eksperyment.
|
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Produkty spożywcze okiem chemika |
Podczas wykładu z pokazem uczniowie dowiedzą się, jakie są podstawowe składniki produktów spożywczych. Omówione zostaną ich wszystkie rodzaje oraz funkcje, jakie spełniają w ludzkim organizmie. Zainteresowani będą mogli zobaczyć doświadczenia chemiczne potwierdzające ich obecność w różnych produktach, np. wykrywanie białka w twarogu, glukozy w soku jabłkowym czy skrobii w ziemniaku. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Doping-pomoc w uzyskaniu olimpijskich wyników |
Od zarania dziejów ludzie stosowali różnorodne metody i środki, które miały im zapewnić przewagę nad przeciwnikiem. W sporcie osiagnięcie tego celu jest możliwe poprzez zwiększenie siły i wytrzymałości fizycznej, szybkości, odporności psychicznej, zdolności do koncentracji, a także usuwania lub opóźniania objawów zmęczenia. Naturalnym sposobem doskonalenia tych cech są: właściwie zaplanowany trening, optymalna dieta oraz różnorodne techniki psychologiczne. Można jednak przekroczyć maksymalne możliwości organizmu stosując m. in. środki farmakologiczne. Jest to ogromna pokusa, zwłaszcza wtedy, gdy doping jest względnie powszechny.
|
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Azotany w przetwórstwie mięsa - zdrowo czy różowo? |
Azotan(III) i azotan(V) sodu to substancje dodatkowe powszechnie stosowane w przetwórstwie mięsa. Zgodnie z nomenklaturą zaliczane są do grupy substancji konserwujących. Jednak ich właściwości nie ograniczają się jedynie do działania utrwalającego. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnicze mszaki |
Mało kto zna te pierwotne, stare historycznie rośliny, które żyły przed dinozaurami, które przetrwały wszystkie kataklizmy, są z nami do dziś. Poznamy ich strategie życiowe, budowę ciała i same mszaki, choć tylko 10 gatunków, ale jakże ważnych w każdym lesie.
|
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Od genu do szczepionki – co dziś potrafi biotechnolog? |
Uczestnicy: - dowiedzą się jak opracowuje się szczepionki nowej generacji; - dowiedzą się czy możliwe jest uzyskanie uniwersalnej szczepionki przeciw grypie, która chroniłaby nas przez całe życie; - prześledzą etapy odkrywania eksperymentalnych szczepionek w laboratorium. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Jak i gdzie można hodować komórki? |
Uczestnicy dowiedzą się jak wygląda laboratorium zajmujące się hodowlami komórkowymi in vitro w Instytucie Medycyny Doświadczalnej i Klinicznej PAN. Prowadzący opowiedzą, co jest potrzebne przy pracy z hodowlami komórkowymi. Pokażemy, gdzie mieszkają komórki w laboratorium (praca z komorą laminarną, prezentacja naczyń hodowlanych) i opowiemy, co jedzą (wytłumaczymy co i dlaczego znajduje się w pożywce hodowlanej). Każdy będzie mógł wcielić się w rolę naukowca – założyć fartuch laboratoryjny, rękawiczki oraz samodzielnie przygotować pożywkę hodowlaną przy użyciu prawdziwych probówek laboratoryjnych, pipet, cylindrów, zlewek i mieszadeł. Sprawdzimy jakie są odczyny przygotowanych przez nas roztworów przez pomiar pH. Zastosowane płyny i substancje będą nieszkodliwą imitacją składników pożywki, np. soki, roztwory barwników spożywczych, sól, cukier. Ponadto, zaprezentujemy jakie komórki są hodowane w Instytucie Medycyny Doświadczalnej i Klinicznej PAN (szalki i szkiełka z utrwalonymi komórkami oglądane pod mikroskopem) i wyjaśnimy, do czego nam wszystkim może się to przydać. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Synantropizacja, czyli cywilizowanie dzikości |
Zapoznanie z pojęciem synantropizacji na przykładzie wybranych gatunków zwierząt. Przedstawienie czynników wpływających na przyzwyczajanie się dzikich zwierząt do obecności człowieka. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Siła strachu kształtująca ekosystemy - o relacji wilka i jelenia |
Uczestnikom zostaną przedstawione kaskady troficzne oraz relacja drapieżca-ofiara na przykładzie wilka i jelenia. Podczas dyskusji obalimy najpowszechniejsze mity na temat wilków i jeleni oraz przeprowadzimy warsztaty sprawdzające nabycie praktycznej wiedzy niezbędnej do rozpoznawania obecności tych zwierząt w terenie.
|
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Czym są plazmidy i jaką rolę odgrywają u bakterii? |
Problem nabywania oporności na antybiotyki przez bakterie i jej rozprzestrzeniania w środowisku jest w ostatnich latach szczególnie niepokojący. Coraz częściej antybiotyki stosowane do leczenia ludzi są nieskuteczne. Dlaczego bakterie stają się niewrażliwe na antybiotyki i co mają do tego plazmidy? Czym są plazmidy i jaką rolę odgrywają u bakterii te cząsteczki DNA? Na spotkaniu z uczniami gimnazjum odpowiemy na te pytania oraz poruszymy zagadnienie przekazywania plazmidów między komórkami bakterii. Opowiemy też o sposobach, dzięki którym plazmidy nie mogą zostać „zgubione” przez komórkę bakterii i o tym, co z tego wszystkiego może wyniknąć. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Kampinoskie krajobrazy |
Zajęcia warsztatowe w formie wycieczki pieszej na trasie: Sieraków – Łomiankowska Droga – Łąki Sierakowskie – Na Miny - Stary Dąb - Sieraków. Długość trasy: 8 km. Czas przejścia: 4 godziny. Trasa wycieczki pozwala na poznanie najatrakcyjniejszych przyrodniczo fragmentów wschodniej części Kampinoskiego PN. Prowadzi między innymi skrajem najstarszego i zarazem największego w KPN Obszaru Ochrony Ścisłej – Sieraków. Podczas warsztatów uczestnicy, mają możliwość pracy z kartami ćwiczeń. Omawiane zagadnienia: |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Co łączy lodówkę i buty sportowe, czyli opowieść o nanocząstkach |
Co łączy lodówkę, buty sportowe i krem z filtrem UV? Uczestnicy lekcji dowiedzą się co to są nanocząstki i dlaczego są tak wyjątkowe. Pozornie niepozorne, stanowią podstawę niezwykle dynamicznie rozwijającej się nanotechnologii, cieszą się zainteresowaniem zarówno nauki, jak i przemysłu. Popularne wśród naukowców, mało znane przeciętnemu człowiekowi, a przecież obecne w jego życiu. Czemu nanocząstki zawdzięczają swoją wyjątkowość i w jakich jeszcze zaskakujących produktach codziennego użytku można je znaleźć? Na te pytania znajdziemy odpowiedzi w czasie lekcji. Spotkanie podzielone będzie na dwie części. Pierwsza to krótki wykład o wyjątkowych właściwościach i zastosowaniach nanocząstek, często zaskakujących i niezwykłych. Druga część spotkania to gra, w której aby wygrać, trzeba znaleźć odpowiedź na intrygujące pytanie. Droga do odpowiedzi prowadzić będzie przez labirynt pytań i zagadkowych zadań. Przyda się odrobina sprytu i szczęścia ale przede wszystkim wiedza, nie tylko ta zdobyta w trakcie wykładu… |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Słyszalne i niesłyszalne fale akustyczne |
Czy wszystkie fale akustyczne słyszy człowiek? Jak można wykorzystać dźwięki niesłyszalne? Jak analizować dźwięki słyszalne? |
zdrowie i medycyna |
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnice ludzkiej krwi |
Celem planowanych zajęć jest przedstawienie podstawowych informacji na temat fizjologii krwi, układu krwiotwórczego i krwionośnego. Uczestnicy będą mogli zapoznać się z terminologią związaną z budową krwi, jej funkcjami i właściwościami oraz dowiedzieć się jak ważną dziedziną nauki jest hematologia i transfuzjologia. Lekcja festiwalowa będzie zawierała także elementy związane z pierwszą pomocą – uczestnicy będą mogli dowiedzieć się dlaczego zatrzymanie funkcji układu krwionośnego jest niebezpieczne dla człowieka, jak temu zapobiegać, a także jak postępować w przypadku wystąpienia takiego zagrożenia. |
zdrowie i medycyna |
|
Lekcja festiwalowa | Schopenhauer w telewizji? O sposobach przekazu w debacie publicznej |
Co pamiętasz z wczorajszych wiadomości? Na co zwróciłeś uwagę słuchając wypowiedź gościa X podczas wczorajszej debaty medialnej? Czemu zapamiętałeś, że minister miał pomarańczowy krawat, a nie to, że powiedział, iż ceny benzyny znów pójdą w górę? To przykładowe pytania, które - choć w życiu codziennym nie są stawiane, są niezwykle ważne dla każdego z nas. Świat mediów i telewizji od wewnątrz, czyli pokazanie tego, co niewidzialne. Oglądając debatę telewizyjną, czy też przysłuchując się konferencji prasowej jesteśmy widzami perfekcyjnie przygotowanego spektaklu. Zajmowane miejsce, tło, wysokość krzeseł, liczba osób w studiu, płeć, styl ubioru i kolory, fryzura, długość wypowiedzi, gestykulacja, biżuteria, makijaż, krawat… Nad tymi elementami pracuje sztab partyjnych specjalistów od PRu. Każdy rekwizyt jest na miarę złota, każde zdanie może przesądzić o sukcesie lub klęsce. Co powinniśmy wiedzieć oglądając telewizyjną debatę? Jak słuchać, by usłyszeć prawdę? Na co zwrócić uwagę, by wiedzieć, jaki jest prawdziwy cel dyskutantów? Po jakie środki sięgają politycy by przekonać publiczność? Na te i inne pytania spróbujemy odpowiedzieć, omawiając stosowane przez mówców publicznych sposoby kreowania wizerunku oraz techniki erystyczne. Współcześnie bowiem nie wystarczy mieć racji, trzeba umieć ją zaprezentować. Nad tymi umiejętnościami będą pracować uczestnicy warsztatu. Jak mówić, żeby wygrać, jak słuchać, żeby się nie nabrać, czyli o sposobach przekazu w debacie publicznej.
|
socjologia |
|
Lekcja festiwalowa | Czy można się uzależnić od smartfona lub wysiłku fizycznego? |
Czy można się uzależnić od smartfona lub wysiłku fizycznego? Jak uzależnia się mózg człowieka Wielu psychologów twierdzi, że współczesność to epoka uzależnień. Coraz więcej osób szuka pomocy w walce z uzależnieniem już nie tylko od substancji, ale również od różnych zachowań. Młodzież uczestnicząca w spotkaniu edukacyjnym będzie szukać odpowiedzi m.in. na pytania: Od czego można się uzależnić? Czy każdy człowiek może się uzależnić? Czemu niektórzy ludzie uzależniają się szybciej, a inni wolniej? Jakie są etapy wchodzenia w uzależnienie? Czy uzależnienie to efekt słabej woli człowieka, czy też choroba mózgu człowieka? Co takiego dzieje się w mózgu osoby uzależnionej? Jak radzić sobie z nadużywaniem różnych zachowań?
|
psychologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ja w social media |
Jak nie dać się uwieść niebezpiecznym trendom w sieci? Gdzie kończy się prawda, a zaczyna fałsz? Warsztat dla nastolatków związany z wpływem social media na samoocenę młodych ludzi. Podczas zajęć młodzież zdobędzie solidną porcję wiedzy na temat wiarygodności publikowanych danych i prezentowanych w mediach społecznościowych postaw. |
psychologia |
|
Lekcja festiwalowa | Jak oszczędzać w przyszłości - pieniądze, złoto czy... bitcoiny? |
Prześledzimy sposoby inwestowania na przestrzeni wieków: od muszelek, przez złoto do rzeczy kompletnie niematerialnych. Dowiemy się, kim był Ch. Ponzi, zapoznamy się z bańkami spekulacyjnymi i piramidami finansowymi - nauczymy się je odróżniać od wiarygodnych sposobów finansowania. Opowiemy sobie nieco o zmieniającej się roli pieniądza. Na zakończenie coś, co w ostatnich miesiącach rozgrzewa opinię publiczną na świecie: bitcoin, eter i inne kryptowaluty. Dowiecie się czegoś o najmłodszym miliarderze na świecie (23 lata - 2 mld $) oraz o najbardziej zyskujących na wartości polskich projektach, przy których branża gier komputerowych wydaje się być dinozaurem. |
ekonomia |
|
Lekcja festiwalowa | Co Polacy mają wspólnego z dinozaurami? |
Poza odpowiedzią na tytułowe pytanie na zajęciach dowiecie się, co to jest piramida wieku, struktura demograficzna populacji, współczynnik urodzeń i zgonów oraz przyrost naturalny. Poznacie model przejścia demograficznego i wspólnie zastanowimy się, czy jest on nadal użyteczny. Jeśli chcecie wiedzieć, co może stać się z naszym społeczeństwem za 50 lat – zapraszamy! |
ekonomia |
|
Lekcja festiwalowa | Jak zostać bogatym? Skuteczne zarządzanie budżetem domowym |
Podczas zajęć uczniowie poznają podstawowe zasady zarządzania budżetem domowym. Dowiedzą się:jak kontrolować wydatki. Jakie błędy popełniają osoby, które mają problemy z utrzymaniem płynności w swoich finansach. Co to jest spirala zadłużenia i jak jej uniknąć.Jakie zasady związane z pieniędzmi stosują bogaci ludzie. Uwaga uczestników zostanie również skoncentrowana na problematyce skutecznego oszczędzania i prostych zasadach, których przestrzeganie pozwoli każdemu zostać bogatym (nie od razu, ale w perspektywie kilkudziesięciu lat i to niezależnie od wysokości uzyskiwanych dochodów).
|
ekonomia |
|
Lekcja festiwalowa | Umowy - kiedy, jak i gdzie je zawieramy? |
Czy wiecie, co to jest umowa i jakie są rodzaje umów. Czy zamawiając pizzę albo idąc do kina zawieramy jakąś umowę? Czy trzeba być pełnoletnim, żeby zawrzeć ważną i skuteczną umowę? Czy selekcja przed dyskoteką ma coś wspólnego z prawem cywilnym? Co to jest forma umowy i dlaczego niektóre umowy trzeba zawierać na piśmie albo u notariusza? Co to jest aneks? Kiedy zawarta umowa jest nieważna? Kim jest konsument? Co to jest odstąpienie od umowy? Na te i wiele innych pytań odpowie mgr Arkadiusz Mróz podczas wykładu o umowach cywilnoprawnych.
|
prawo |
|
Lekcja festiwalowa | Co Unia Europejska daje swoim obywatelom? |
Unia Europejska jako organizacja międzynarodowa wykracza poza ramy integracji gospodarczej, coraz mocniej akcentując znaczenie ochrony praw obywatela. Szczególnym momentem było w tym zakresie ustanowienie obywatelstwa UE, które stanowi fundamentalny status każdego obywatela państwa członkowskiego, dający szereg uprawnień wynikających bezpośrednio z przepisów unijnych. Obywatele UE mogą uczestniczyć w życiu politycznym UE, posiadają wiele praw związanych z możliwością przemieszczania się na terytorium UE, mogą wywierać istotny wpływ na instytucje unijne w celu podjęcia inicjatyw poprawiających sytuację obywateli. Obywatele UE odnoszą zatem coraz więcej bezpośrednich korzyści wynikających z członkostwa ich państw w UE. Problemem pozostaje słaba wiedza obywateli o UE, przeradzająca się często w niechęć do niej. Celem spotkania będzie dyskusja na temat korzyści jakie obywatele mogą odnosić z członkostwa w UE i jednocześnie ewentualnych zagrożeń i trudności w pogłębianiu procesów integracyjnych z perspektywy obywatela. |
prawo |
|
Lekcja festiwalowa | ABC postępowania cywilnego dla gimnazjalistów |
Uczniowie dowiedzą się, czym jest postępowanie cywilne, jakie są jego zasady oraz możliwości samodzielnego działania przed sądami. Zdobędą także wiedzę na temat tworzenia pism procesowych. |
prawo |
|
Lekcja festiwalowa | Kto, kiedy i jak odpowiada za popełnione przestępstwo? prawo karne |
Czym jest prawo karne, jakie są najważniejsze funkcje oraz zasady odpowiedzialności karnej? Czym jest przestępstwo i kiedy się odpowiada za jego popełnienie? Jakie są rodzaje kar i środków karnych oraz najważniejsze zasady ich wymierzania? Kiedy osoba skazana w przeszłości za popełnienie przestępstwa może zgodnie z prawem twierdzić, że nigdy nie była karana?
|
prawo |
|
Lekcja festiwalowa | Dorian Gray spotyka Draculę. XIX-wieczne strachy i współczesne horrory |
Ilustrowana slajdami opowieść o 5 głównych motywach w filmach grozy, które mają początek w słynnych tekstach brytyjskich z końca XIX wieku oraz dyskusja ze słuchaczami na temat ich własnych lektur/filmów, które widzielio oraz gier, które lubią. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Skuteczna nauka słownictwa |
Warsztaty z nauki słownictwa (dowolnego języka) za pomocą elektronicznych fiszek i darmowej aplikacji Memrise. Cel? Żeby nikt więcej nie poczuł się zagrożony na lekcjach z żadnego języka. Te warsztaty nie są tylko dla najlepszych — dzięki nim również najsłabsi staną pewnie na nogach. Dowiesz się, jak działa ludzka pamięć, co najskuteczniej pomaga w uczeniu się słownictwa, jakie błędy popełniamy, nawet o tym nie wiedząc, oraz jak tę wiedzę wykorzystać, żeby uczyć się dużo skuteczniej.
Po krótkiej prezentacji zainstalujemy aplikację, wyjaśnimy i pokażemy, jak można całą klasą współpracować z nauczycielem. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Ну, заяц, погоди!” - uczymy się języka rosyjskiego z bohaterami kreskówek |
Spotkanie będzie mieć formę lekcji pokazowej języka rosyjskiego. Celem będzie zaprezentowanie, zarówno uczniom, jak i nauczycielom, wielu możliwości jakie daje wykorzystanie rosyjskich filmów animowanych do nauki języka rosyjskiego na każdym poziomie zaawansowania. Zostaną pokazane fragmenty wybranych kreskówek i zaproponowane do nich różnorodne zadania i ćwiczenia językowe. Podporządkowane one będą celowi rozwijania kompetencji językowych (m. in. poprzez ćwiczenie gramatyki, przyswajanie nowej leksyki, praca nad fonetyką) oraz komunikacyjnych (analizowanie dialogów, rozumienie sytuacji komunikacyjnej). Wśród zaproponowanych zadań znajdzie się między innymi: opisywanie obejrzanych scen, wymyślanie ich kontynuacji, czytanie dialogów, charakterystyka postaci. Będą przeprowadzone gry i quizy językowe. Dodatkowym atutem będzie rozszerzenie wiedzy kulturoznawczej (uczestnicy poznają ulubionych przez rosyjskich rówieśników bohaterów filmów i bajek animowanych). Zaproponowana lekcja ma uświadomić uczestnikom procesu nauczania języków obcych, że praca z autentycznym materiałem językowym jest nieodzownym elementem współczesnej glottodydaktyki. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Czy wystarczy znać 1000 słówek? |
Wszyscy, którzy uczyli się kiedykolwiek języka obcego przyznają, że bardzo ważną – jeśli nie najważniejszą – umiejętnością jest znajomość słówek. To one pozwalają przekazać to, co chcemy powiedzieć, i choć nie można pominąć znaczenia innych elementów wiedzy językowej (gramatyki czy wymowy), to bez wyrazów nie ma komunikacji. To dlatego naukę języka obcego zaczynamy najczęściej od zakupu słownika. Jednak większość z nas nie zdaje sobie sprawy z ilościowych aspektów znajomości słownictwa języka obcego. A przecież mierząc się z nowym zadaniem warto zdawać sobie sprawę z jego rozmiaru. Celem tego spotkania jest przedstawienie faktów, które zdemistyfikują wyzwanie, przed którym staje każdy z nas rozpoczynając naukę. Podczas wykładu uczestnicy poznają odpowiedzi na następujące pytania:
Spotkanie będzie miało charakter wykładu z elementami warsztatu. Uczestnicy będą zachęcani do uczestnictwa we wspólnym poszukiwaniu odpowiedzi na wymienione powyżej pytania. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Telewizja Internetowa bez tajemnic - podstawy dziennikarstwa telewizyjnego |
Nasze warsztaty to odpowiedź na znak czasu, jakim jest cyberprzestrzeń, rozwój mediów, zwłaszcza lokalnych i społecznościowych.
|
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Szlakiem przyrody białoruskiej i zabytków architektury |
Unikalna przyroda, rzadkie gatunki flory i fauny, parki narodowe, rezerwaty przyrody, szlaki turystyczne, ponad 10 tysięcy jezior, głównie pochodzenia lodowcowego, zamki i zabytki UNESCO – te i wiele innych zagadnień zostanie poruszonych podczas prezentacji multimedialnej, w ramach której odbędzie się quiz wiedzy o omawianych zagadnieniach. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Liczenie rzeczowników (nie)policzalnych w języku angielskim |
W gramatyce języka angielskiego znane są kategorie gramatyczne, takie jak liczba pojedyncza, liczba mnoga, rzeczownik policzalny oraz rzeczownik niepoliczalny. Zjawiska językowe, których kategorie te dotyczą są ze sobą ściśle związane. Jeszcze większy związek istnieje pomiędzy wyżej wymienionymi kategoriami gramatycznymi a czynnikami zewnętrznymi, motywującymi użycie danego rzeczownika. W trakcie spotkania zastanowimy się nad tym, co może powodować, że dany rzeczownik jest używany zazwyczaj w takiej, a nie innej formie. Analizując różne przypadki spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy „policzalność” lub „niepoliczalność” rzeczownika coś „znaczy”. Dla uczących się języka angielskiego istotne jest, czy rzeczowniki policzalne i niepoliczalne stanowią coś w rodzaju dwóch oddzielnych list słów, które można zapamiętać. Zwrócimy uwagę na to, że wiele rzeczowników jest używanych w obu formach, co powoduje, że tworzenie oddzielnych list jest problematyczne. Innym sposobem rozprawienia się z tymi rzeczownikami jest próba zrozumienia ich znaczenia (znaczeń). Chcemy sprawdzić, czy rzeczowniki policzalne, to takie, które można policzyć, natomiast niepoliczalne, to te, których policzyć się nie da. Samo „liczenie” danego rzeczownika może być również kłopotliwe. Zrobimy to w oparciu o przykłady użyte w naturalnym kontekście. Głównym celem tej dyskusji jest sprawdzenie, czy mamy do czynienia z bałaganem wśród rzeczowników, czy też panuje porządek i jesteśmy w stanie ustalić zasady „gry”. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Mózg na zajęciach języka obcego |
Zapraszamy na interaktywny wykład, który przede wszystkim zacznie się od ogólnego i przystępnego przedstawienia mózgu, jego struktury i funkcji oraz roli jaką spełnia on w naszym codziennym życiu. Co więcej, zarówno nauczyciele jak i uczniowie będą mogli przekonać się jak istotny jest mózg i jego plastyczność w procesie uczenia się oraz w procesie uczenia języków obcych. Dowiedzą się również gdzie zlokalizowane są ośrodki mowy i języka oraz jak należy wspierać mózg w czasie wysiłku intelektualnego. Ponadto, przedstawione zostaną liczne przykłady na zoptymalizowanie nauki jak i sposoby na to w jaki sposób uczyć (się) języków obcych tak aby zapewnić jak najlepszą retencję przedstawionego materiału gramatycznego i leksykalnego. Każde doświadczenie poznawcze pozostawia po sobie neuro-ślad albo w postaci nowych neuronów albo też w postaci nowego połączenia pomiędzy istniejącymi już neuronami. Nie sposób więc pominąć perspektywy neurolingwistycznej w procesie nauki języków obcych. Należy mieć nadzieję, że wykład ten jaki i jemu podobne inicjatywy przyczynią się do szerzenia neurolingwistycznej świadomości w kontekście uczenia się/nauczania języków obcych.
|
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Bejelentkeztethettelek, czyli jaki jest język węgierski |
Dlaczego język węgierski uważany jest za jeden z dziwniejszych języków europejskich? Zapraszamy na lekcję, podczas której przekonasz się, że inny nie znaczy trudny. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Pograjmy po rosyjsku – gry i zabawy w języku rosyjskim |
Pograjmy po rosyjsku – gry i zabawy powtarzające oraz poszerzające zasób słownictwa w języku rosyjskim Spotkanie jest adresowane przede wszystkim do uczniów, którzy posiadają już podstawową wiedzę z języka rosyjskiego (uczą się go od minimum roku). Proponuje zabawne, kreatywne i angażujące sposoby na powtórkę leksyki związanej z podstawowym zakresem tematów dotyczączych życia codziennego i środowiska, bezpośrednio otaczającego uczniów, takich jak szkoła, dom, rodzina, ubiór czy podstawowe czynności. Jako że język rosyjski jest językiem fleksyjnym i odmiana słownictwa może sprawiać uczniom kłopot, część gier jest również poświęcona zagadnieniom gramatycznym, takim jak odmiana rzeczowników czy czasowników. Celem gier jest utrwalenie leksyki i gramatyki oraz, w miarę możliwości, zapoznanie uczniów z nowym słownictwem, odnoszącym się do znanego już im tematu i pogłebienie ich wiedzy w tym zakresie. Prezentowane gry są to propozycje autorskie, które zostały niejednokrotnie przetestowane podczas wieloletniej praktyki zawodowej prowadzącej, pracującej jako wykładowca akademicki, lecz również lektor języka rosyjskiego.
|
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Kobiety w kulturze rosyjskiej - oświecenie |
Cykl wykładów jest poświęcony roli i miejscu kobiet w rozwoju kultury (i częściowo nauki) w Rosji drugiej połowy XVIII i pierwszej połowy XIX wieku. Część pierwsza dotyczy epoki oświecenia, druga – romantyzmu. W obu zjawiska kulturalne w Rosji są prezentowane na szerokim tle europejskim. Przedmiotem rozpatrzenia staną się indywidualne i zespołowe inicjatywy kulturalne; drugie z nich odzwierciedlają proces instytucjonalizowania się życia kulturalnego w Rosji. Każdy z wykładów składa się z trzech części: 1. rys historyczny epoki, 2. sylwetki pisarek i działaczek kultury, 3. notki o pisarkach i działaczkach kultury w najstarszych słownikach biobibliograficznych. Problematyka wykładu „Kobiety w kulturze rosyjskiej – oświecenie”: 1. Kultura w Rosji oświeceniowej. Literatura i władza. Europeizacja. 2. Sylwetki Katarzyny II i Jekatieriny Daszkowej (rozwój czasopiśmiennictwa satyrycznego, rozwój nauki i jej instytucji). „Rodziny literackie” – relacja „ojciec – córka”, „brat – siostra”, „mąż – żona” w literaturze (na przykładzie m.in. rodziny Sumarokowów). Portrety kobiet. 3. Pierwsze próby stworzenia słownika pisarek rosyjskich (Stiepana Russowa, Michaiła Makarowa) i obecność w nich haseł o przedstawicielkach oświecenia. |
wiedza o języku i kulturze |
|