warsztaty
Typ | Tytuł | Opis |
Dziedzina![]() |
Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Wielki Świat Mikroorganizmów |
Przybliżymy Wam wielki świat mikroorganizmów. Codziennie, wraz z jedzeniem spożywamy miliony komórek bakterii. Czy wiemy jak wyglądają powiększone 1000 razy? Czy są korzystne dla naszego zdrowia? Jakie konsekwencje niesie za sobą konsumpcja żywności zanieczyszczonej drobnoustrojami? Jakie produkty otrzymujemy dzięki bakteriom, drożdżom i pleśniom? Czy mikroorganizmy, których nie widzimy, mogą zagrażać naszemu zdrowiu? Uczestnicy dowiedzą się, którym drobnoustrojom zawdzięczamy produkty takie jak jogurty, kefiry, ogórki kiszone, kapustę kiszoną, sery pleśniowe, wędliny, ciasto drożdżowe. Opowiemy o drobnoustrojach patogennych występujących w żywności. Podpowiemy także, co robić, aby uniknąć zatruć pokarmowych. Pokażemy wzrost mikroorganizmów w podłożach płynnych i na pożywkach stałych. Uczestnicy będą mieli okazję samodzielnie wykonać preparaty mikroskopowe z pleśni, drożdży i bakterii, które produkują i psują żywność. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Historia życia na Ziemi |
Podczas zajęć uczniowie poznają historię życia na naszej planecie od momentu jego powstania aż do pojawienia się pierwszych ludzi. Dowiedzą się, jakie zwierzęta i rośliny żyły w kolejnych epokach geologicznych oraz jak zmieniał się otaczający je świat. Na podstawie animowanej prezentacji multimedialnej oraz informacji podawanych przez prowadzących uczniowie samodzielnie wykonają uproszczoną tabelę stratygraficzną obrazującą zmiany w środowisku biotycznym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Tłumaczenie symultaniczne (język hiszpański – język polski): słucham, rozumiem, mówię! |
Spotkanie ma na celu rozbudzenie zainteresowań przekładem ustnym, a w szczególności jego najbardziej znaną odmianą: tłumaczeniem symultanicznym wykonywanym w kabinie (tłumaczeniem kabinowym). Warsztaty składają się z dwóch komponentów: krótkiego wstępu oraz ćwiczeń praktycznych. Pierwszy komponent to wprowadzenie do tłumaczenia ustnego: prezentacja jego odmian, ze szczególnym uwzględnieniem tłumaczenia symultanicznego, a także omówienie kompetencji tłumacza konferencyjnego. Drugi komponent to warsztaty. Najpierw uczestnicy zapoznają się z zasadami etyki zawodowej tłumaczy oraz zasadami wykonywania tłumaczenia symultanicznego. Następnie, uczestnicy poznają działanie urządzeń w kabinie i w sali konferencyjnej, dzięki którym tłumaczenie symultaniczne może się odbywać. W dalszej kolejności uczestnicy będą próbować swych sił w tłumaczeniu kabinowym z języka hiszpańskiego na język polski krótkich przemówień o tematyce ogólnej. Po tłumaczeniu każdego przemówienia nastąpi omówienie tłumaczeń, trudności, na jakie napotkali uczestnicy, a także sposobów, w jaki można starać się sprostać wyzwaniom tłumaczenia kabinowego. Warunkiem niezbędnym powodzenia spotkania jest interakcja prowadzącej i uczestników w formie żywej dyskusji w języku polskim oraz w języku hiszpańskim, z tego względu od uczestników oczekuje się znajomości języka hiszpańskiego przynajmniej na poziomie średniozaawansowanym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Prawo na co dzień - postępowanie w sprawach nieletnich |
Proponowane zajęcia prowadzone były w roku 2017/2018 w ramach zajęć uniwersyteckich "Prawo na co dzień" przez studentów w szkołach średnich. Zajęcia dotyczące postępowania w sprawach nieletnich mają na celu pokazanie uczniom granic wieku przy odpowiedzialności za czyny karalne oraz zapoznanie uczniów z ustawą o postępowaniu w sprawach nieletnich. Po zakończonych zajęciach uczniowie będą wiedzieli, co to jest demoralizacja. W czasie lekcji m.in. zostanie przeprowadzona burza mózgów, a na koniec uczniowie rozwiążą kazusy. "Prawo na co dzień" to najefektywniejsza forma nauki prawa! Metoda "peer to peer", czyli edukacji rówieśniczej, w której studenci prawa uczą swoich przyszłych kolegów z wydziału ma swoją długoletnią tradycję na Wydziale Prawa i Administracji UW. W ramach Festiwalu Nauki możemy pokazać część naszej pracy, aby od nowego roku szkolnego i akademickiego znów wyruszyć do warszawskich szkoł i szerzyć wiedzę prawną. Zapraszamy! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak to powiedzieć? Warsztat z wystąpień publicznych dla początkujących |
Publiczne występowanie to jedna z kluczowych umiejętności w XXI wieku. Skuteczne przemawianie stanowi przewagę konkurencyjną. Umożliwia przekonanie do swoich racji innych. Ułatwia również mierzenie się z edukacyjnymi wyzwaniami, takimi jak wygłaszanie referatów czy branie udziału w debatach. Zajęcia są przeznaczone dla licealistów chcących poćwiczyć umiejętności publicznego występowania. Warsztat składa się z części teoretycznej i praktycznej. Uczestnicy zajęć dowiedzą się, dlaczego przekonywanie innych do swoich racji jest ważną społeczną umiejętnością. Poznają kluczowe zasady budowania wystąpień publicznych oraz strategie retoryczne. Otrzymają również wskazówki dotyczące m.in. opanowania stresu przed wystąpieniem czy angażowania publiczności. Licealiści będą też mieli możliwość sprawdzenia swoich umiejętności w praktyce. Osią części praktycznej warsztatów będzie analiza umiejętności retorycznych oraz stylu występowania każdego z mówców. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wielka Warszawa |
Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z przestrzenią miasta przed i po poszerzeniu granic w 1916 roku. Uczestnicy porównają dzisiejszy plan Warszawy z ówczesnym układem ulic, mostów oraz terenów zielonych. Odszukają miejsca związane z postaciami i wydarzeniami historycznymi na ekspozycji czasowej. Dowiedzą się, w jaki sposób działania wojenne wpłynęły na strukturę miasta i ważne punkty komunikacyjne. Będziemy szukać powiązań między wydarzeniami historycznymi, a funkcjonowaniem miasta i życiem codziennym mieszkańców Warszawy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Polish Matura, IB DP or A-levels? |
Spotkanie warsztatowe skierowane do uczniów klas 3 szkoły gimnazjalnej mające na celu zaprezentowanie trzech ścieżek edukacyjnych: polską (matura rozszerzona i dwujęzyczna), międzynarodową (IB DP) oraz brytyjską (A-levels). Uczestnicy w formie warsztatów przyjrzą się przykładowym egzaminom z języka angielskiego oraz uzyskają porady, jaka ścieżka najbardziej odpowiada im potrzebom. Zajęcia prowadzone będą w języku angielskim, wymagana jest więc znajomość języka na poziomie B2/C1.
Natalia Zajączkowska - English Language Arts Tutor at Akademeia High School and Akademeia Tutorial College in Warsaw, PL; preparing students for IGCSE, A-level and IB exams, conducting Essay Writing and ESL tutorials. PhD student at the University of Social Sciences and Humanities, Faculty of Arts and Social Sciences, Warsaw
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Średniowieczny teatr szkół - lekcja w Gnieźnie 1207 |
Prezentacja średniowiecznego dialogu, w którym kilka chętnych osób będzie mogło zagrać w trybie czytanej próby teatralnej. Jest to przypowieść tłumacząca obrazowo, jak ważna w życiu społecznym jest równowaga wartości takich jak sprawiedliwość, prawda i miłosierdzie: jeśli nie ma między nimi zgody, niemożliwy jest pokój. Dialog wprowadza personifikacje tych wartości a ich spór inscenizuje jako kłótnię córek „pewnego ojca”. Utwór pochodzi z książki rękopiśmiennej (ok. 1200 r.), przechowywanej w katedrze gnieźnieńskiej w księgozbiorze dawnej szkoły katedralnej. Tekst ma cechy konspektu nauczycielskiego i jest możliwe, że mógł być szkolną czytanką, którą uczniowie czytali i recytowali 800 lat temu. Doniosły problem, wyrazisty podział ról, łatwość inscenizacji – wszystko to musiało ułatwiać zbiorowe memoryzowanie i odtwarzanie. Konspekt wprowadzał do ćwiczeń szkolnych. Ekspresywne dialogi sprawiają, że ktokolwiek chciałby odtwarzać tekst, musiałby pozwolić postaciom mówić i działać, musiałby także wprowadzić role, które wymagały masek. Tak pojawiłyby się na szkolnej scenie "potwory w maskach" – "monstra larvarum", wzmiankowane przez Innocentego w dekrecie z 1207 r., który należy do najwcześniejszych pośrednich dowodów działalności teatralnej w średniowieczu. List adresowany do arcybiskupa gnieźnieńskiego (Henryk Kietlicz) krytykuje urządzanie widowisk publicznych w kościołach. Tekst dialogu i objaśnienie jego treści można znaleźć na blogu: https://www.salon24.pl/u/dabrowka/146076,litosc-z-prawda-sie-objely-spra... Interpretacja historycznoliteracka tej problematyki zawarta jest w książce A. Dąbrówka, Średniowiecze. Korzenie (2005), rozdz. 9. Literatura i szkoły. |
|
|
Lekcja festiwalowa | YouTube, blogi, reklamy. Oto dlaczego warto tworzyć jakościowe treści |
Wykład o tym, że jakościowe, dostosowane do grupy docelowej treści (zarówno teksty, jak i materiały wideo) są o niebo skuteczniejsze niż standardowe treści reklamowe |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak rośliny się ruszają? |
Wbrew obiegowym opiniom, rośliny nie są pozbawione zdolności do poruszania. Wręcz przeciwnie, czasem ruchy roślin są bardzo dynamiczne. W trakcie pokazu zobaczą Państwo przykłady ruchów roślin, a my postaramy się wyjaśnić, jakie mechanizmy są za nie odpowiedzialne. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Smaki i zapachy żywności |
Celem warsztatów jest zapoznanie uczniów z zasadami przeprowadzania testów sensorycznych żywności. W pierwszej kolejności uczniowe zostaną poddani testom na daltonizm smakowy, które wskażą, czy uczniowie mają predyspozycje do odpowiedniej oceny smaku produktów spożywczych. W trakcie drugiej części uczniowie będą mieli możliwość zastosowania aromatów spożywczych używanych w trakcie produkcji żywności. Zadanie to będzie polegało na dodatku sacharozy, kakao oraz aromatów do produktu i sprawdzenie, czy jego smak i zapach są akceptowalne i pożądane przez konsumentów oraz porównywalne do produktow występujących na rynku. W trakcie trzeciej części warsztatów uczniowie będą mieli możliwość poddać się testom na rozpoznawanie konkretnych aromatów używanych w przetwórstwie żywności. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nasi przyjaciele, pies i kot, jak ich postrzegamy w Polsce i Rosji. Cz. 2 |
Na dwóch lekcjach (pierwsza skupiająca się wokół tematu psa, druga wokół tematu kota) poruszymy problem kontaktu między człowiekiem-właścicielem a jego podopiecznym psem lub kotem. Padną pytania typu: Czy pies lub kot powinien występować w Internecie i przynosić dochody finansowe? Czy pies lub kot jest traktowany jak rzecz, jak człowiek, czy może jakoś inaczej? Jak nazwałeś swoje zwierzątko i dlaczego? Czy to prezent, kłopot, czy przyjaciel? Kto się nim opiekuje? Zajęcia w języku rosyjskim. Pierwsza część, to prezentacja fragmentów tekstów, z ilustracjami i informacją o psach i kotach i naszym do nich stosunku, a następnie uczniowie opowiedzą o swoich zwierzętach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Żywność - jak powstaje? |
Omówienie cyklu życia produktu oraz metody projektowania produktów w oparciu o Design Thinking. Praca w grupach dotycząca zaprojektowania produktu lub rozwoju określonego produktu. Zaprezentowanie kilku przykładów "nowych", "niestandardowych" produktów żywnościowych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Sztuka kamuflażu |
Kamuflaż jest często stosowany przez zwierzęta w celu ukrycia się przed drapieżnikami lub potencjalnymi ofiarami.
Najpopularniejsze przystosowania ochronne, stosowane przez zwierzęta, a zwłaszcza występujące wśród owadów: MIMIKRA – polega na upodabnianiu się zwierząt bezbronnych do zwierząt zdolnych do obrony. Przykładem mogą być tu bezbronne motyle: przeziernik osowiec upodabniający się do uzbrojonej w żądło osy oraz rusałka pawik odstraszająca wielkimi, przerażającymi „oczami” – plamami na skrzydłach. MIMETYZM – sztuka naśladowania albo upodabniania się kształtem, barwą, deseniem na powierzchni ciała do otaczającego środowiska lub do innych organizmów. Jest to przystosowanie ochronne, które ma na celu nie tylko ukrycie się przed drapieżnikiem, ale również maskowanie (kamuflowanie) się drapieżników (np. modliszki zwyczajnej) czatujących na potencjalne ofiary. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Malarstwo epoki mamutów |
Czy lew jaskiniowy miał grzywę a jeleń olbrzymi garb grzbietowy? Jak duże były rogi nosorożca włochatego? Czy mamuty żyły w południowej Francji i Hiszpanii? Na te i inne pytania odpowiemy podczas warsztatów. Ich uczestnicy będą mieli możliwość, niczym malarze epoki mamutów, narysować zwierzęta, o których dowiedzą się podczas prelekcji. Zamienią się również w paleontologów i odkopią a następnie zrekonstruują szkielet mamuta. |
|
|
Lekcja festiwalowa | English through language jokes |
Ucząc się języka angielskiego, nabywamy sprawności językowej w różnych dziedzinach języka: w zakresie bogactwa słownictwa oraz w zakresie różnorodności struktur gramatycznych, w zakresie wymowy, ale i w zakresie pragmatyki. W niniejszym warsztacie spojrzymy na te cztery obszary poprzez pryzmat dowcipów językowych, to znaczy każdy z tych obszarów będzie zilustrowany przykładami pochodzącymi z zabawnych użyć języka. Uczestnicy będą zachęcani do wspólnego rozwiązywaniu zagadek językowych; na przykład do wyjaśnienia reguły, która rządzi danym dowcipem. Taka wspólna analiza zabawnych form językowych pomoże nam uświadomić sobie bogactwo języka (którego się uczymy) oraz wskazać obszary, o których mogliśmy wcześniej nie myśleć (w czasie uczenia się języka). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Skąd się wzięły pieniądze - od barteru do bitcoina |
Podczas zajęć zastanowimy się, dlaczego ludzie wynaleźli pieniądze. Uczniowie dowiedzą się, jak wyglądała wymiana gospodarcza przed ich wynalezieniem. Samodzielnie w zabawie będą mogli się przekonać jakie plusy i minusy wiązały się z wymianą barterową. Prześledzimy najważniejsze etapy historii pieniądza. Zastanowimy się, jakie cechy powinien posiadać idealny pieniądz.( Krótki przebiec zajęć: Świat bez pieniędzy - wymiana barterowa Pieniądz towarowy Historia pieniądza Cechy idealnego pieniądza) |
|
|
Lekcja festiwalowa | Molekularny smartfon, czyli wszystko na temat komórek budujących organizm |
Pierwsze komórki na naszej planecie pojawiły się około 4 mld lat temu, zaś terminu „komórka” (łac. cellula) użył po raz pierwszy angielski przyrodnik Robert Hook dopiero w 1665 roku, obserwując komórki roślinne. W ciągu tych lat komórki ulegały nieustannym zmianom, umożliwiającym lepszą adaptację do zmieniających się warunków środowiskowych. Komórki stanowią budulec każdego żywego organizmu. Pojedyncza komórka może również stanowić autonomiczny organizm. Komórki tworzą zespoły - tkankę, te zaś organy i ostatecznie organizm. Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z budową komórek eukariotycznych ze szczególnym uwzględnieniem komórek ssaczych, pokazanie różnic w morfologii komórek, w zależności od pełnionych funkcji w organizmie. W części praktycznej uczniowie dowiedzą się, jak prowadzi się hodowle komórkowe w warunkach laboratoryjnych. Poznają niezbędną aparaturę do obserwacji hodowli i jej analizy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Hapu i Liwia w antycznej szkole |
Chcemy przybliżyć wiedzę o antycznym świecie poprzez warsztaty, pogadanki, prezentacje multimedialne. Integralną częścią lekcji będzie możliwość oglądania, dotykania, przymierzania i korzystania z replik przedmiotów ilustrujących zagadnienia związane z nauką np. narzędzia piśmiennicze, przyrządy pomiarowe. Uczestnicy będą pisać, uczyć się sentencji greckich i rzymskich, rozwiązywać rebusy i zagadki, tak bardzo lubiane przez starożytnych młodych Egipcjan i Rzymian. Ponadto dowiedzą się, jakie możliwości zdobywania wiedzy miały dziewczęta i chłopcy, czy ówczesne szkoły przypominały dzisiejsze - były ławki, tablice, klasy, jakimi pomocami dydaktycznymi posługiwali się ówcześni nauczyciele? Karta zadań, praca z mapą oraz dbałość o szczegóły historyczne, począwszy od treści a skończywszy na prezentowanych artefaktach i ubiorze, to istotny element spotkania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co nam prawo? |
Głównym celem zajęć „Po co nam prawo?” jest pokazanie uczniom różnorodność prawa. Uczniowie nauczą się przede wszystkim identyfikować i rozróżniać normy obowiązujące, takie jak prawo, moralność, normy etyczne, religia. Zrozumieją mechanizmy przenikania tych norm między sobą i ich wpływ na prawo. Zobaczą, że prawo i moralność czasem się przenikają, ale nie zawsze idą ze sobą w parze. Poznają i nauczą się scharakteryzować postawy wobec prawa i będą potrafili je przyporządkować do konkretnych ludzkich zachowań. Uświadomią sobie wieloznaczność pojęcia prawo, przez co zrozumieją różnicę między prawem a obowiązkiem. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Skanowanie laserowe w poszukiwaniu śladów przeszłości |
W ostatnich latach mamy do czynienia z intensywnym rozwojem technologii zdalnego (bezkontaktowego) pozyskiwania danych o powierzchni Ziemi. Zastosowania tych technologii są bardzo różnorodne, np. analiza zmian zagospodarowania terenu czy monitorowanie środowiska przyrodniczego. Ale także dzięki nim można odkrywać rzeczy jeszcze nie odkryte, w tym można badać przeszłość. Lekcja ma na celu zapoznanie z najnowszymi technikami obrazowania powierzchni Ziemi z lotu ptaka: zdjęciami i skaningiem laserowym, dzięki którym można badać ślady przeszłości, które z perspektywy naziemnej nie są widoczne. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dłutkiem, piórkiem, rysikiem - artystyczne techniki graficzne |
Zajęcia warsztatowe poprzedzone wykładem o rodzajach technik graficznych. Uczestniczki i uczestnicy zapoznają się z rycinami ze zbiorów Muzeum Drukarstwa przedstawiającymi rzekę Wisłę. Ilustracje zostaną omówione pod względem techniki ich wykonania, sposobu ilustrowania oraz przekazu grafcznego. Następnie dzieci poznają technikę grafiki artystycznej – linoryt – i własnoręcznie wykonają ilustrację z wyobraźni lub inspirowaną oglądanymi ilustracjami. Obrazek zostanie własnoręcznie wytłoczony na zabytkowej prasie korektorskiej.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Wprowadzenie do metody design thinking |
Design thinking to nowatorska metoda zespołowej pracy projektowej. Pomaga w tworzeniu innowacji nie poprzez kopiowanie i ulepszanie, lecz wdrażanie oryginalnych rozwiązań na podstawie głęboko rozpoznanych potrzeb użytkowników. Jest przydatna niezależnie od branży, w której pracujemy. Doceniają ją także uczniowie, studenci i wykładowcy. O uniwersalności metody design thinking będzie można się przekonać podczas warsztatów.
dr Karol Jachymek – kulturoznawca, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Stypendysta Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (2013). Koordynator, wykładowca i współtwórca School of Ideas. Zajmuje się społeczną i kulturową historią kina (zwłaszcza polskiego) i codzienności, metodologią historii, zagadnieniem materiałów (audio)wizualnych jako świadectw historycznych, problematyką ciała, płci i seksualności, wpływem mediów na pamięć indywidualną i zbiorową, społeczno-kulturowymi kontekstami mediów społecznościowych oraz blogo- i vlogosfery, a także wszelkimi przejawami kultury popularnej. Współpracuje m.in. z Filmoteką Szkolną, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej, Against Gravity, KinoSzkołą i Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla młodzieży i dorosłych z zakresu edukacji filmowej, medialnej i (pop)kulturowej oraz myślenia projektowego i tworzenia innowacji społecznych. Autor książki „Film – ciało – historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych”.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Czego nie wiemy o dawnym tekście, gdy widzimy jego wydanie współczesne |
Dawny tekst, zwłaszcza pochodzący sprzed 1801 roku, różni się zasadniczo swoją postacią od tej, z jaką mamy do czynienia w przypadku jego współczesnych wydań. Obecne opracowania nie tylko zawierają modernizacją pierwotnej ortografii i interpunkcji, lecz także, i to niemal zawsze – poprzez zastosowane w nich unowocześnienia – sugerują jakąś teorię i pociągają określoną interpretację. Celem zajęć jest zapoznanie uczestników ze specyfiką dawnego tekstu, a przy tym wyrobienie postawy świadomego korzystania z jego nowszych przekazów. Podczas spotkania podana zostanie podstawowa terminologia dotycząca staropolskiego tekstu oraz scharakteryzowana pokrótce morfologia dawnej książki. Zasadnicza część warsztatu zostanie poświęcona lekturze na podstawie faksymilów wydania z 1601 roku dwóch wybranych sonetów Mikołaja Sępa Szarzyńskiego. Zanalizujemy ich język i ortografię, a także porównamy pierwotny przekaz z wybranymi współczesnymi wydaniami. Zastanowimy się, jakim przeobrażeniom ulegał staropolski tekst i jakie intencje przyświecały zmianom, których dokonywali jego dwudziestowieczni wydawcy. W trakcie zajęć zaprezentowana zostanie sylwetka twórcy sonetów z uwzględnieniem tła społecznego i kulturalnego oraz z odwołaniem się do kontekstu ogólnoeuropejskiego. Uczestnicy będą mieli również możliwość obejrzenia kilku innych wydań utworów pochodzących z epoki renesansu i baroku. |
|
|
Lekcja festiwalowa | U źródeł |
Warsztaty dotyczyć będą początków cywilizacji europejskiej. W naszej pracy będziemy opierać się na źródłach archeologicznych pochodzących z terenów dzisiejszych ziem polskich. Chcemy również przypomnieć, kiedy i w jaki sposób Państwowe Muzeum Archeologiczne zapoczątkowało powszechną dziś we wszystkich placówkach muzealnych w Polsce modę na działalności edukacyjną i popularyzatorską. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Izolowanie barwników biorących udział w fotosyntezie |
Życie na naszej planecie trwa dzięki energii słonecznej, która jest przekształcana w energię chemiczną w niezwykłym procesie zwanym fotosyntezą. Z fotosyntezą kojarzy nam się przede wszystkim zielony barwnik chlorofil. Tymczasem światło jest absorbowane także przez barwniki pomocnicze – żółte i pomarańczowe karotenoidy. Wszystkie te związki współistnieją w pozornie jednolicie zielonych liściach. Co więcej, u roślin wyższych zieleń chlorofilu też nie jest jednolita, gdyż występuje on w dwóch odmianach, jako niebieskozielony chlorofil a i żółtozielony chlorofil b. W proponowanym doświadczeniu wszystkie te barwniki można samodzielnie otrzymać i zobaczyć! Uczestnicy zajęć wykonują całe doświadczenie całkowicie samodzielnie, zapoznając się z technikami homogenizacji i ekstrakcji materiału biologicznego oraz identyfikacji związków chemicznych. Ze świeżych liści różnych roślin uzyskują ekstrakt acetonowy zawierający mieszaninę barwników, którą rozdzielają metodą chromatografii cienkowarstwowej na chlorofile a i b, karoteny i ksantofile. Związki te identyfikują, porównując otrzymane wyniki z danymi literaturowymi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jedz warzywa i owoce - one mają super moce! |
Kreowanie właściwych postaw, wzorców żywieniowych, aktywności fizycznej oraz profilaktyki występowania nadwagi i otyłości wśród uczniów szkoły podstawowej. Plan zajęć:
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Garnek pełen dukatów - gra we wspólne działanie |
Nie zawsze łatwo nam współpracować – czy to w szkole, w pracy, czy w środowisku lokalnym. Żeby zilustrować, na czym polega trudność we wspólnym działaniu, zapraszamy uczestników do wzięcia udziału w grze pt. „Garnek pełen dukatów”. W centrum wydarzeń będzie magiczny garnek, który pomnaża wszystko, co do niego wrzucimy… Gracze będą musieli podejmować decyzje – istotne nie tylko dla nich samych, ale dla całej grupy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zobacz i poczuj, zrozum i powiedz. Język rosyjski dla wymagających początkujących |
Obraz i słowo to motywy przewodnie warsztatów, które powinny przybliżyć młodzieży kulturę rosyjską oraz zapoznać uczestników z kluczowymi zwrotami rosyjskimi, niezbędnymi przy zawieraniu znajomości (powitanie, przedstawianie się, pożegnanie). Podczas warsztatów zostanie przedstawiony krótkometrażowy film „Poczuć” („Ощущать”; w rolach głównych K. Gruszka i M. Bosak) w reżyserii Iwana Wyrypajewa. Krótka historia podróży Polki do rosyjskiej stolicy będzie okazją do zapoznania uczestników z Moskwą i jej symbolami. Używane przez bohaterkę filmu zwroty rosyjskie stanowić będą pretekst do zaznajomienia uczestników z podstawowymi wyrażeniami, umożliwiającymi zawarcie znajomości; mowa tu o formach używanych przy powitaniu i pożegnaniu oraz charakterystycznych dla języka rosyjskiego konstrukcjach służących przedstawianiu się. Krótkie ćwiczenia będą mieć na celu utrwalenie i odtworzenie w odpowiedniej sytuacji komunikacyjnej ww. materiału językowego. Imię jednego z bohaterów filmu – Mitia (Dmitrij) – będzie z kolei punktem wyjścia do zapoznania uczestników ze specyfiką rosyjskich imion własnych oraz ich form krótkich. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Bądź zdrów jak ryba |
Międzynarodowy Instytut Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie zaprasza do udziału w kampanii edukacyjnej „Bądź zdrów jak ryba” skierowanej do uczniów szkół podstawowych. Podczas warsztatów dzieci obejrzą film animowano-fabularny przedstawiający działalność Instytutu oraz pracę naukowców. Wykonają również doświadczenia, będą obserwować pod mikroskopem, a także wspólnie zastanowią się, co łączy człowieka i rybę z gatunku danio pręgowany oraz poznają ciekawostki dotyczące ryb danio rerio, których hodowlę prowadzi Instytut. Uczestnicy warsztatów otrzymają książeczki edukacyjne bogate w ilustracje i przykłady z życia codziennego pozwalające zrozumieć tajniki wiedzy naukowej w dziedzinie biologii. Celem zajęć jest wzbudzenie zainteresowania biologią jako nauką o życiu. Instytut chce także zaprezentować, jak wiele polscy naukowcy potrafią osiągnąć w badaniach, dzięki którym zgłębiamy tajniki chorób, a być może już w niedalekiej przyszłości będziemy potrafili skuteczniej leczyć choroby u ludzi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak mówić, żeby się porozumieć ? |
Porozumienie bez przemocy według Marshalla Rosenberga to sposób na efektywną komunikację z innymi, nawet z tymi, z którymi wiele nas dzieli. To sposób na dotarcie do sedna sprawy i skupienia uwagi na znalezieniu rozwiązania dobrego dla obydwu stron. To rodzaj komunikacji opartej na szacunku do samego siebie i drugiej strony dialogu oraz brania pod uwagę uczuć obu stron. To sposób, który pozwala również wyrazić swoją złość w sposób, który nie rani drugiej strony i w dalszym ciągu umożliwia dojście do porozumienia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | „Bejt Tfila - Dom modlitwy” - warsztaty edukacyjne |
Zapraszamy na warsztaty edukacyjne w przestrzeni ekspozycji „Bejt Tfila - Dom modlitwy”, które będą okazją do zobaczenia, jak wygląda przestrzeń synagogi i zapoznania się ze znaczeniem i lokalizacją tradycyjnych elementów jej wyposażenia. Wystawa jest wyjątkowym połączeniem aranżowanej z zabytkowych przedmiotów przestrzeni synagogi z nowoczesną formą minimalistycznego wystroju oraz interaktywnych możliwości działania odbiorców. Na wystawie prezentujemy podstawowe wyposażenie tradycyjnej synagogi. Pokazujemy ponad trzydzieści ocalonych z Zagłady zabytków pochodzących z polskich i niemieckich synagog. Wśród nich są zarówno obiekty rytualne (np. aron ha-kodesz, parochet, zwój Tory), jak i przedmioty codziennego użytku (np. klucze do bóżnicy). Najstarsze eksponaty pochodzą z XVIII i pierwszej połowy XIX wieku. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Krótka historia pisma |
Co ma wspólnego pismo z malarstwem i księgowością? Czym się różnią piktogramy od ideogramów? Czym tak naprawdę jest alfabet i dlaczego jest uważany za jeden z najważniejszych wynalazków ludzkości? Poznaj odpowiedzi na te pytania, rozwiązując zagadki językowe. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wirusy – nieproszeni goście |
Wirus - w dosłownym tłumaczeniu z łaciny virus - jad, oznacza, że wirusy są czynnikami wyłącznie patogennymi. Jednak warto dodać, że są to nie tylko niebezpieczni wrogowie, lecz również współtowarzysze, najdyskretniejsi współpracownicy. Są wszędzie, wewnątrz nas i na zewnątrz, zadziwiają skutecznością działania do tego stopnia, iż można je uznać za doskonałą formę życia. Ale czy można powiedzieć, że wirusy żyją? Wirusy określa się przecież jako pogranicze materii żywej i nieożywionej. Celem warsztatów jest wprowadzenie młodych uczestników w ważny i ekscytujący świat wirusów. Pierwszym etapem będzie zapoznanie słuchaczy z budową wirusów oraz procesem zakażenia komórek ludzkich, zwierzęcych i bakteryjnych. Pokazane zostaną sposoby namnażania wirusów in vitro oraz metody ich wykrywania podczas pracy z mikroskopem. Następnie zaprezentowane zostanie ich działanie chorobotwórcze na przykładach chorób ludzi i zwierząt. W kolejnym etapie, wspólnie z uczestnikami, opiszemy sposoby radzenia sobie z wirusami. Pokazana zostanie walka z inwazją wirusów, jaką toczy każdego dnia układ odpornościowy człowieka, omówimy też, w jakim stopniu organizm skutecznie odrzuca atak niechcianych gości. Analizując rodzaje odpowiedzi przeciwwirusowej, uczestnicy zobaczą, że kiedy wirus przeniknie przez pierwsze bariery ochronne i wniknie do komórek, to jedną z ostatnich desek ratunku dla organizmu jest niszczenie samego siebie, czyli własnych komórek.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Formy współczesnych adaptacji angielskich utworów literackich |
Spotkanie będzie miało charakter wykładu/konwersatorium podczas którego uczestnicy będą mogli zapoznać się z teoretycznymi podstawami tworzenia adaptacji utworów literackich oraz omówić różne przykłady i formy tworzonych adaptacji. Podczas spotkania uczestnicy dowiedzą się, czym jest odtworzenie lub interpretacja tekstu przy użyciu różnych form komunikacj oraz jaki wpływ mogą mieć takie czynniki jak różnice kulturowe czy zmiany społeczne na końcową formę oraz przekaz końcowego dzieła. Na podstawie analizowanych przykładów uczestnicy nauczą się rozróżniać trzy główne kategorie adaptacji: transpozycję, czyli przeniesienie w nowe środowisko kulturowe, czasowe czy lokalizacyjne; komentarz, czyli wykorzystanie tekstu docelowego do wprowadzenia dyskusji społeczno-politycznej na tematy współczesne; oraz analogię, czyli dzieło nie wymagające znajomości tekstu oryginalnego, ale zachowujące jego główny przekaz. Zostaną też przedstawione główne techniki wykorzystywane w adaptacjach, m.in. aproksymacja, czyli wprowadzanie elementów znanych docelowemu odbiorcy, amplifikacja i redukcja oryginalnego tekstu, czyli rozszerzanie o nowe treści i skracanie oryginalnego tekstu zależnie od potrzeb lub własnej wizji artystycznej twórcy, oraz paralelizm, czyli odzwierciedlanie tekstu oryginału. Techniki adaptacyjne i kategorie omawiane będą na wybranych przykładach adaptacji wybranych angielskich tekstów literackich oraz dzieł scenicznych. Wymagana znajomość języka angielskiego |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mały negocjator |
W ramach warsztatu młodzież będzie mogła wziąć udział w pokazie kilkuminutowego filmu dotyczącego negocjacji pt. "Dinner for two" wraz z jego omówieniem. Podczas zajęć odbędzie się gra "Mały Negocjator", w ramach której dzieci będą próbowały przekonać drugą stronę do swoich racji. Scenki zostaną omówione pod kątem używanych technik negocjacyjnych oraz osiągniętego rezultatu. Wspólnie zastanowimy się, co można było zrobić/powiedzieć w inny sposób oraz jak w podobnej sytuacji postąpiliby dorośli i dlaczego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zmierzyć góry... |
Jakie pomiary wykonuje się w celu wyznaczenia różnic wysokości, jak opracowuje się mapy sytuacyjno-wysokościowe? Co to jest niwelator, łaty i jak wysoko skaczą ciężkie żabki? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnice warszawskiego archiwum |
Co to jest archiwum? Pudła, szuflady wypełnione skarbami czy może przykurzone stare księgi i nikomu niepotrzebne szpargały? Czy naprawdę nikomu niepotrzebne? Skąd się one tam wzięły? W jaki sposób trafiły na półki archiwalne? Po co zostały tam umieszczone? Kto się nimi zajmuje? W jaki sposób? Co można jeszcze znaleźć w archiwum? Na te i podobne pytania postaramy się znaleźć odpowiedzi w trakcie zajęć warsztatowych, podczas których wykorzystane zostaną m.in. oryginalne materiały archiwalne z zasobu Archiwum Państwowego w Warszawie. Uczestnicy zajęć będą mogli m.in. poznać różne rodzaje archiwaliów (czyli źródeł) i historie, które opowiadają o starej Warszawie i jej mieszkańcach. Spróbują też sami odpowiedzieć na pytanie, czy archiwum jest potrzebne i komu oraz zastanowią się, co sami mają wspólnego z archiwum.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Dobre i złe bakterie |
Podczas spotkania opowiemy o bezpieczeństwie pracy w laboratorium mikrobiologicznym, poznamy "dobre" i "złe" bakterie, zobaczymy, jak można je hodować w laboratorium oraz jak wyglądają pod mikroskopem. Opowiemy, co można zrobić, aby ustrzec się przed „złymi” bakteriami. Wykonamy także preparaty z jogurtu oraz wody z ogórków kiszonych, aby poznać naszych sprzymierzeńców. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Budowanie robotów? Zobacz jakie to proste! |
Podczas warsztatów uczniowie zostaną zapoznani z typową budową robotów mobilnych, a następnie własnoręcznie będą mogli zbudować robota. Po złożeniu robotów będzie możliwe przetestowanie swoich konstrukcji, a także obejrzenie bardziej zaawansowanych konstrukcji wykonanych przez członków Koła Naukowego Robotyków. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Biologia: jakie to proste, czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o swojej komórce |
Instytut Parazytologii PAN zaprasza dzieci klas 4-6 na zajęcia pt.: „Biologia: jakie to proste, czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o swojej komórce”. Tematyka zajęć rozszerzy wiedzę dzieci z dziedzin takich jak: biochemia, biologia molekularna, biotechnologia i mikrobiologia. Warsztaty biologiczne pozwolą poznać dzieciom tajemnice budowy i organizacji pojedynczej komórki. Uczestnicy poznają mini fabryki, które kryją się we wnętrzu komórek i procesy w nich zachodzące, a także zbudują kolorowy model DNA, rozwikłają zagadkę kodu genetycznego i wyprodukują razem białko. Wykonując samodzielnie preparat, dzieci będą mogły zobaczyć pod mikroskopem swoje komórki nabłonkowe i podejrzeć ich DNA. Zobaczą również świecące komórki bakterii i własnoręcznie zastosują techniki wykorzystywane na co dzień w laboratoriach. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Prawo w praktyce. Jak samodzielnie sporządzić pozew o alimenty |
Celem zajęć jest przekazanie uczestnikom warsztatu wiedzy na temat obowiązku alimentacyjnego. Przybliżymy krąg osób uprawnionych i zobowiązanych oraz przesłanki jego wykonania. Umiejętnością praktyczną, jaką otrzymają uczestnicy, będzie umiejętność sporządzenia prostego pozwu o alimenty. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zdrowe, białe ząbki mamy, bo dobrze o nie dbamy |
Przygotowanie dzieci w wieku wczesnoszkolnym do zapobiegania powikłaniom wynikającym z nieprawidłowej higieny jamy ustnej. Zostaną poruszone następujące zagadnienia:
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Otoczeni przez czujniki - budowa i zastosowania bezprzewodowych sieci nowej generacji |
Lekcja wyjaśnia budowę nowoczesnych, bezprzewodowych sieci czujników (WSN). W sieciach tego typu źródłem przesyłanych danych są różnego rodzaju czujniki. Zebrane dane poddawane są analizie i wykorzystywane w wielu obszarach naszego życia, przemyśle oraz systemach bezpieczeństwa. W trakcie prezentacji przedstawione zostaną podstawy działania wybranych urządzeń oraz aktualne i planowane zastosowania bezprzewodowych sieci czujników. Uczestnicy wykładu poznają również możliwość budowy sieci WSN z wykorzystaniem popularnych i dostępnych w życiu codziennym urządzeń np. smartfonów, tabletów itp. Elementami wykładu będą dodatkowo pokaz działania sieci WSN oraz eksperymenty dotyczące transmisji radiowej i wyników pracy wybranych czujników. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Skąd wzięła się ta cyrylica? |
Uczestnikami spotkania mogą być uczniowie klas szkół podstawowych, którzy wcześniej nie obcowali z językami wykorzystującymi cyrylicę do zapisu wyrazów (warunek konieczny). Na zajęciu zostanie przedstawiony nowy dla dzieci sposób zapisu wyrazów i wytłumaczony fakt powstania tego pisma, wyjaśnione będzie wspólne pochodzenie blisko spokrewnionych języków słowiańskich. Na łatwych przykładach dzieci będą mogły poćwiczyć samodzielne czytanie i pisanie z wykorzystaniem nowego sposobu zapisu wyrazów. (Prosimy pamiętać o zabraniu ze sobą przyborów piśmienniczych). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Sekcja mózgu |
W trakcie zajęć dokonamy sekcji mózgu. Dokonamy praktycznych przekrojów w różnych płaszczyznach. Poznamy różne jego rejony oraz funkcje, za które odpowiada. |
|
|
Lekcja festiwalowa | "DEKALOGowanie" - o właściwym wykorzystywaniu Internetu, zgodnie z Bożymi Przykazaniami |
Lekcja będzie przeprowadzona w oparciu o korelację religii z informatyką. Uczniowie dowiedzą się, jak odczytywać Przykazania Boże w perspektywie wirtualnej rzeczywistości, której są uczestnikami. Każde z Przykazań Bożych metodą burzy mózgów zostanie przeanalizowane w celu ukazania prawidłowych zachowań w Internecie. Zostanie także przybliżona postać św. Izydora – patrona internautów, a także zaprezentowane będą najpopularniejsze strony katolickie. W oparciu o doświadczenia i wiedzę przekazaną na lekcji, w ramach zajęć uczniowie wspólnie będą opracowywać „Dekalog internauty” – w formie graficznej i/lub werbalnej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Uczeń w postępowaniu cywilnym |
Przedmiotem spotkania jest przedstawienie słuchaczom zasad postępowania cywilnego, przedmiotu postępowania oraz ich możliwości samodzielnego działania przed sądami powszechnymi w sprawach cywilnych, jak również budowy pism procesowych, rodzajów wydawanych orzeczeń oraz możliwości ich zaskarżenia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | W laboratorium toksykologicznym |
Wezwanie do nagłego przypadku, podejrzenie zatrucia, wywiad toksykologiczny, pobranie materiału do badań, przesłanie próbek do laboratorium, często wyścig z czasem……. Zapraszamy do świata toksykologii, w którym uczestnicy pod okiem prowadzących spróbują rozwikłać ciekawe zagadki zatruć. Uczniowie samodzielnie przygotują materiał do badań oraz wykonają izolacje substancji przy pomocy metod dostosowanych do właściwości fizyko-chemicznych szukanych trucizn. Na przykładzie całego toku postępowania podejmowanego w przypadku podejrzenia zatrucia udowodnimy, że toksykolog to człowiek wielu pasji: lekarz klinicysta, patolog, chemik, biolog i……detektyw! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kampinoskie krajobrazy |
Zajęcia warsztatowe w formie wycieczki pieszej na trasie: Sieraków – Łomiankowska Droga – Łąki Sierakowskie – Na Miny - Stary Dąb - Sieraków Długość trasy: 8 km, czas przejścia 4 godziny, liczba uczestników 25-30 osób Trasa wycieczki pozwala na poznanie najatrakcyjniejszych przyrodniczo fragmentów wschodniej części Kampinoskiego PN. Prowadzi między innymi skrajem najstarszego i zarazem największego w KPN Obszaru Ochrony Ścisłej – Sieraków. Podczas warsztatów uczestnicy mają możliwość pracy z kartami ćwiczeń. Omawiane zagadnienia: |
|