Instytut Fizyki PAN
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Młodzi badacze na start! |
W czasie zajęć dzieci w wieku 5-10 lat będą mogły stać się prawdziwymi eksperymentatorami. Najpierw opowiemy, co to są ładunki elektryczne i jakie mają własności. Podczas wykonywania doświadczeń fizycznych uczestnicy własnoręcznie naelektryzują różne przedmioty. Porozmawiamy o wyładowaniach elektrycznych, o tym jak powstaje burza. Każde dziecko będzie mogło dotknąć lampy plazmowej i stworzyć swój własny piorun. Dzieci w kilkuosobowych grupkach zbudują ogniwa z cytryn, jabłek i ziemniaków. Ogniwa posłużą do zasilenia diod. Przy okazji dzieci dowiedzą się, co to jest prąd i jak go uzyskujemy. Następnie, budując proste układy elektryczne z bateryjkami, sprawdzimy, czy każdy materiał przewodzi prąd. Uczestnicy dowiedzą się, co to jest opór elektryczny i czy każdy układ ma opór oraz czy zawsze w układach elektrycznych wydziela się ciepło (wspomnimy też o nadprzewodnikach). Na koniec uczestnicy będą mogli zapoznać się z działaniem „pradziadka” silnika elektrycznego (ramka poruszająca się pod wpływem zmian pola elektrycznego i magnetycznego) i dowiedzą się, gdzie takie silniki są wykorzystywane. Warsztaty prowadzone w dwóch ok. 20-osobowych grupach tworzonych w kolejności przyjścia. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Niezwykły świat niskich temperatur, w których nawet powietrze zamienia się w wodę |
To właśnie Polacy, Karol Olszewski oraz Zygmunt Wróblewski, w 1883 jako pierwsi na świecie skroplili tlen i azot z powietrza, czym niezmiernie przyczynili się do zapoczątkowania szerokich badań właściwości materii w bardzo niskich temperaturach. Rzadko można zajrzeć w świat bardzo niskich temperatur, a jednak warto, gdyż w tym świecie ujawniają się właściwości fizyczne wielu substancji. W temperaturze skroplonego azotu, czyli -196° C (ale zimno!) guma staje się krucha jak porcelana, plastik zmienia swój kolor, skorupka jajka zaczyna świecić, z powietrza wydziela się skroplony tlen, a niepozornie wyglądająca substancja ujawnia swoje właściwości nadprzewodnika. Czym jest owo tajemnicze nadprzewodnictwo oraz dlaczego otaczająca nas materia tak zaskakująco zachowuje się w niskich temperaturach - dowiemy się z wykładu. |
Nauki fizyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Zwiedzanie laboratoriów Instytutu Fizyki Polskiej Akademii Nauk |
Zwiedzanie laboratoriów Instytutu Fizyki Polskiej Akademii Nauk w grupach kilkuosobowych tworzonych na bieżąco w godz. 10.00-15.00. Zbiórka kolejnych grup przy portierni instytutu. W trakcie zwiedzania uczestnicy będą mogli zapoznać się z nowoczesną aparaturą naukowo-badawczą i zobaczyć, jak pracują fizycy. Czas zwiedzania ok. 60 min |
Nauki fizyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Młodzi badacze na start! |
W czasie zajęć dzieci w wieku 5-10 lat będą mogły stać się prawdziwymi eksperymentatorami. Najpierw opowiemy, co to są ładunki elektryczne i jakie mają własności. Podczas wykonywania doświadczeń fizycznych uczestnicy własnoręcznie naelektryzują różne przedmioty. Porozmawiamy o wyładowaniach elektrycznych, o tym jak powstaje burza. Każde dziecko będzie mogło dotknąć lampy plazmowej i stworzyć swój własny piorun. Dzieci w kilkuosobowych grupkach zbudują ogniwa z cytryn, jabłek i ziemniaków. Ogniwa posłużą do zasilenia diod. Przy okazji dzieci dowiedzą się, co to jest prąd i jak go uzyskujemy. Następnie, budując proste układy elektryczne z bateryjkami, sprawdzimy, czy każdy materiał przewodzi prąd. Uczestnicy dowiedzą się, co to jest opór elektryczny i czy każdy układ ma opór oraz czy zawsze w układach elektrycznych wydziela się ciepło (wspomnimy też o nadprzewodnikach). Na koniec uczestnicy będą mogli zapoznać się z działaniem „pradziadka” silnika elektrycznego (ramka poruszająca się pod wpływem zmian pola elektrycznego i magnetycznego) i dowiedzą się, gdzie takie silniki są wykorzystywane. Warsztaty prowadzone w dwóch ok. 20-osobowych grupach tworzonych w kolejności przyjścia. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | O ekologii oczyma fizyka |
Podwojenie ludności Ziemi i gwałtowna industrializacja zagrażają dalszemu rozwojowi naszej cywilizacji. Podstawowym problemem ograniczającym dalszy jej rozwój będzie przede wszystkim brak energii. Kolejne miejsca na liście zagrożeń to brak dostępu do czystej wody, brak dostatecznej ilości żywności, skażenie środowiska naturalnego, rosnąca bieda i plaga chorób cywilizacyjnych. „Czarny scenariusz” dalszego rozwoju naszej cywilizacji przewiduje konieczność podwojenia produkcji energii elektrycznej do roku 2050. Największym problemem staje się wtedy olbrzymia emisja gazów cieplarnianych do atmosfery. Według specjalistów taka ilość tego gazu cieplarnianego w atmosferze oznacza nieodwracalne zmiany klimatyczne! W referacie podane będą przykłady działań proekologicznych |
Nauki fizyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Młodzi badacze na start! |
W czasie zajęć dzieci w wieku 5-10 lat będą mogły stać się prawdziwymi eksperymentatorami. Najpierw opowiemy, co to są ładunki elektryczne i jakie mają własności. Podczas wykonywania doświadczeń fizycznych uczestnicy własnoręcznie naelektryzują różne przedmioty. Porozmawiamy o wyładowaniach elektrycznych, o tym jak powstaje burza. Każde dziecko będzie mogło dotknąć lampy plazmowej i stworzyć swój własny piorun. Dzieci w kilkuosobowych grupkach zbudują ogniwa z cytryn, jabłek i ziemniaków. Ogniwa posłużą do zasilenia diod. Przy okazji dzieci dowiedzą się, co to jest prąd i jak go uzyskujemy. Następnie, budując proste układy elektryczne z bateryjkami, sprawdzimy, czy każdy materiał przewodzi prąd. Uczestnicy dowiedzą się, co to jest opór elektryczny i czy każdy układ ma opór oraz czy zawsze w układach elektrycznych wydziela się ciepło (wspomnimy też o nadprzewodnikach). Na koniec uczestnicy będą mogli zapoznać się z działaniem „pradziadka” silnika elektrycznego (ramka poruszająca się pod wpływem zmian pola elektrycznego i magnetycznego) i dowiedzą się, gdzie takie silniki są wykorzystywane. Warsztaty prowadzone w dwóch ok. 20-osobowych grupach tworzonych w kolejności przyjścia. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | „A jednak się kręci…” - pokazy doświadczalne z mechaniki |
Nawet mechanika może być ciekawa, pod warunkiem, że przeprowadza się doświadczenia, a nie tylko czyta w podręcznikach „o klockach zsuwających się po równi pochyłej”, „piłkach rzucanych z wieży” lub „sile F, którą ciało A działa na ciało B”. W trakcie wykładu z pokazami będziemy mogli przekonać się sami, czy wiedza książkowa naprawdę opisuje rzeczywistość. W szczególności dowiemy się: Kiedy mała siła może „pokonać” dużą siłę? Jakie niespodzianki czekają nas, gdy jedziemy przyśpieszającym pojazdem? Czy można podlać cały trawnik, nawet mając zbyt krótki wąż? Czy ciało może „staczać się do góry” po równi pochyłej? Jak zabezpieczyć statek przed kołysaniem przez fale? Z jaką siłą działa powietrze na wszystkie przedmioty? Na zakończenie grupa widzów uniesie się na powietrznej prasie. |
Nauki fizyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak rosną kryształy, czyli spotkanie fizyki z technologią |
W otaczającym nas świecie jest coraz więcej materiałów wymyślonych, zaprojektowanych i wyprodukowanych przez człowieka. Wiele z tych materiałów ma postać kryształów, a dzięki najnowszym osiągnięciom technologii możemy wytwarzać kryształy o (prawie) dowolnym składzie chemicznym i (prawie) dowolnych kształtach i wymiarach. Ale czym w zasadzie są te kryształy? Jak one powstają i do czego mogą służyć? Czy i jak możemy „sterować” własnościami takich materiałów? W ramach prezentacji prześledzimy „drogę” od pierwiastków do gotowego kryształu. |
Nauki fizyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Ciepło + Prąd = Termoelektryczność |
Zjawiska termoelektryczne, a więc łączące ze sobą ciepło i prąd, znane są od prawie 200 lat i wykorzystywane z powodzeniem w generatorach i chłodziarkach termoelektrycznych małej mocy. W ostatnich latach, wobec wyczerpujących się i w dodatku szkodliwych dla środowiska paliw kopalnych, głównym problemem staje się poszukiwanie alternatywnych źródeł oraz metod lepszego gospodarowania energią. W związku z tym zjawiska termoelektryczne wzbudziły ponowne zainteresowanie naukowców jako bardzo atrakcyjny sposób na lepsze wykorzystywanie energii przy pomocy prostych w konstrukcji i przez to niezawodnych przyrządów termoelektrycznych. W czasie wykładu przedstawię strategię poszukiwania nowych materiałów termoelektrycznych. Omówię również najnowsze metody, takie jak nanostrukturyzacja, zwiększania wydajności termoelektrycznej już znanych materiałów. Nanostrukturyzacja wiąże ze sobą najnowsze metody otrzymywania materiałów wraz ze zdobyczami fizyki kwantowej. Omówione zostaną również nowe trendy w konstrukcji modułów termoelektrycznych mające na celu efektywniejsze wykorzystanie właściwości materiałów termoelektrycznych. |
Nauki fizyczne |
|