Wydział Medycyny Weterynaryjnej SGGW
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Co warto wiedzieć o leukocytach? |
Leukocyty to obrońcy naszego organizmu. Dzięki nim możemy zwalczyć groźne dla zdrowia bakterie, wirusy i komórki nowotworowe. Na zajęciach opowiemy, jak i kiedy leukocyty nas bronią i skąd wiedzą, z czym mają walczyć. Pokażemy pod mikroskopem leukocyty we krwi i zaprosimy do samodzielnego wykonania preparatu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Edycja genomu, terapia genowa - niedaleka przyszłość? |
Ludzkość nękana jest ogromną liczbą chorób genetycznych i zakaźnych, na które wciąż nie ma skutecznych leków. Chociaż medycyna radzi sobie coraz lepiej, w wielu przypadkach choroby te nie są eliminowane, a jedynie poprawiany jest komfort życia pacjentów. Nowoczesna technologia, biologia molekularna i inżynieria genetyczna pozwalają coraz dokładniej manipulować materiałem genetycznym. Naukowcy wykorzystują precyzyjne narzędzia, które mogą zmieniać DNA organizmów, co daje nadzieje na naprawienie wadliwych genów, lecząc tym samym wiele chorób. Czy jest to realne? Jeśli tak, to kiedy? Czy jest to etyczne? Jakie nadzieje daje edycja genomu? Jakie niebezpieczeństwa ze sobą niesie? O tym wszystkim dowiedzą się uczestnicy warsztatów. W części praktycznej uczniowie sprawdzą obecność obcego DNA w bakteriach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wirusy – nieproszeni goście |
Wirus - w dosłownym tłumaczeniu z łaciny virus - jad, oznacza, że wirusy są czynnikami wyłącznie patogennymi. Jednak warto dodać, że są to nie tylko niebezpieczni wrogowie, lecz również współtowarzysze, najdyskretniejsi współpracownicy. Są wszędzie, wewnątrz nas i na zewnątrz, zadziwiają skutecznością działania do tego stopnia, iż można je uznać za doskonałą formę życia. Ale czy można powiedzieć, że wirusy żyją? Wirusy określa się przecież jako pogranicze materii żywej i nieożywionej. Celem warsztatów jest wprowadzenie młodych uczestników w ważny i ekscytujący świat wirusów. Pierwszym etapem będzie zapoznanie słuchaczy z budową wirusów oraz procesem zakażenia komórek ludzkich, zwierzęcych i bakteryjnych. Pokazane zostaną sposoby namnażania wirusów in vitro oraz metody ich wykrywania podczas pracy z mikroskopem. Następnie zaprezentowane zostanie ich działanie chorobotwórcze na przykładach chorób ludzi i zwierząt. W kolejnym etapie, wspólnie z uczestnikami, opiszemy sposoby radzenia sobie z wirusami. Pokazana zostanie walka z inwazją wirusów, jaką toczy każdego dnia układ odpornościowy człowieka, omówimy też, w jakim stopniu organizm skutecznie odrzuca atak niechcianych gości. Analizując rodzaje odpowiedzi przeciwwirusowej, uczestnicy zobaczą, że kiedy wirus przeniknie przez pierwsze bariery ochronne i wniknie do komórek, to jedną z ostatnich desek ratunku dla organizmu jest niszczenie samego siebie, czyli własnych komórek.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Dobre i złe bakterie |
Podczas spotkania opowiemy o bezpieczeństwie pracy w laboratorium mikrobiologicznym, poznamy "dobre" i "złe" bakterie, zobaczymy, jak można je hodować w laboratorium oraz jak wyglądają pod mikroskopem. Opowiemy, co można zrobić, aby ustrzec się przed „złymi” bakteriami. Wykonamy także preparaty z jogurtu oraz wody z ogórków kiszonych, aby poznać naszych sprzymierzeńców. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co warto wiedzieć o leukocytach? |
Leukocyty to obrońcy naszego organizmu. Dzięki nim możemy zwalczyć groźne dla zdrowia bakterie, wirusy i komórki nowotworowe. Na zajęciach opowiemy, jak i kiedy leukocyty nas bronią i skąd wiedzą, z czym mają walczyć. Pokażemy pod mikroskopem leukocyty we krwi i zaprosimy do samodzielnego wykonania preparatu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Osteologia – poznać, zrozumieć i polubić kość |
Zapraszamy dzieci do niezwykle ciekawego świata zwierząt. Warsztaty mają na celu w przystępny sposób zapoznać uczniów z podstawami anatomii zwierząt. Zajęcia będą przeprowadzone w formie pokazowo-warsztatowej połączone z żywą dyskusją. Uczestnicy pod okiem prowadzącego zajęcia będą mieli okazję poznać i opisać materiał szkieletowy znajdujący się w kolekcji Muzeum Żubra w Katedrze Nauk Morfologicznych Wydziału Medycyny Weterynaryjnej. Dzieci poznają różnice gatunkowe w morfologii poszczególnych kości i morfologii szkieletów różnych gatunków zwierząt domowych i dzikich. Dowiedzą się również, jaki jest wpływ różnic gatunkowych w budowie anatomicznej na przystosowanie zwierząt do środowiska. W czasie omawiania anatomii porównawczej uczestnicy dowiedzą się, czym się różni szkielet człowieka od innych zwierząt. Podczas zajęć dzieci dowiedzą się również, co to jest kość, z czego i jak jest zbudowana i jaka jest jej rola w organizmie oraz jak działa szkielet. Odpowiemy na pytania: dlaczego niektóre ptaki latają, a inne nie, po co krowie rogi, oraz rozwiążemy wiele innych osteologicznych zagadek. Spotkanie będzie doskonałą okazją do głębszego poznania anatomii zwierząt oraz do wspólnej kreatywnej i wesołej zabawy. Zapraszamy w niezwykłą podróż w głąb zwierzęcego ciała. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Molekularny smartfon, czyli wszystko na temat komórek budujących organizm |
Pierwsze komórki na naszej planecie pojawiły się około 4 mld lat temu, zaś terminu „komórka” (łac. cellula) użył po raz pierwszy angielski przyrodnik Robert Hook dopiero w 1665 roku, obserwując komórki roślinne. W ciągu tych lat komórki ulegały nieustannym zmianom, umożliwiającym lepszą adaptację do zmieniających się warunków środowiskowych. Komórki stanowią budulec każdego żywego organizmu. Pojedyncza komórka może również stanowić autonomiczny organizm. Komórki tworzą zespoły - tkankę, te zaś organy i ostatecznie organizm. Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z budową komórek eukariotycznych ze szczególnym uwzględnieniem komórek ssaczych, pokazanie różnic w morfologii komórek, w zależności od pełnionych funkcji w organizmie. W części praktycznej uczniowie dowiedzą się, jak prowadzi się hodowle komórkowe w warunkach laboratoryjnych. Poznają niezbędną aparaturę do obserwacji hodowli i jej analizy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnice kości |
Dzieci poznają ogólne zasady budowy ciała zwierzęcia oraz ciekawe przystosowania ewolucyjne kości związane z trybem życia. W przystępny, a niekiedy zabawny sposób przedstawione zostaną cechy anatomiczne szkieletu wybranych gatunków zwierząt domowych i dzikich. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Molekularny smartfon, czyli wszystko na temat komórek budujących organizm |
Pierwsze komórki na naszej planecie pojawiły się około 4 mld lat temu, zaś terminu „komórka” (łac. cellula) użył po raz pierwszy angielski przyrodnik Robert Hook dopiero w 1665 roku, obserwując komórki roślinne. W ciągu tych lat komórki ulegały nieustannym zmianom, umożliwiającym lepszą adaptację do zmieniających się warunków środowiskowych. Komórki stanowią budulec każdego żywego organizmu. Pojedyncza komórka może również stanowić autonomiczny organizm. Komórki tworzą zespoły - tkankę, te zaś organy i ostatecznie organizm. Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z budową komórek eukariotycznych ze szczególnym uwzględnieniem komórek ssaczych, pokazanie różnic w morfologii komórek, w zależności od pełnionych funkcji w organizmie. W części praktycznej uczniowie dowiedzą się, jak prowadzi się hodowle komórkowe w warunkach laboratoryjnych. Poznają niezbędną aparaturę do obserwacji hodowli i jej analizy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Anatomia serca i układu krążenia ssaków |
Uczestnicy lekcji festiwalowej zostaną zapoznani z ogólną budową serca oraz układu krążenia ssaków domowych. Na przykładzie serca wyizolowanego zostanie omówiona budowa zastawek, przedsionków, komór oraz worka osierdziowego. Następnie uczestnicy zapoznają się z przebiegiem głównych naczyń tętniczych oraz żylnych na przykładzie konia oraz psa. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | "Niegrzeczny" pies - najczęstsze przyczyny problemów |
Pies powinien jeść, pić, spać i się wybiegać – o tym wie niemal każdy właściciel czworonoga. Jednak czy to aby na pewno wszystko? Wiele zwierzaków mimo wartościowej karmy sypanej codziennie do miski woli jeść śmieci z trawnika. Nadaktywne psy przechodzą niemal trening do maratonu, biegając przy rowerze, a mimo to wciąż mają wystarczająco dużo siły by wykopać dziurę w ogródku i pogonić samochody. Co jest zatem nie tak? Przyjdź i dowiedz się, jak w prosty sposób zapobiegać problemom z psim zachowaniem. |
Nauki weterynaryjne |
|
Lekcja festiwalowa | DNA - istota życia |
Gdy w drugiej połowie XX wieku J. Watson i F. Crick odkryli podstawowy element dziedziczności i nośnik informacji genetycznej - strukturę DNA, wypowiedzieli słowa "Odkryliśmy istotę życia...". DNA, czyli kwas deoksyrybonukleinowy, jest chemiczną makrocząsteczką, która w swojej budowie ma zapisane informacje dotyczące budowy organizmu. Występuje on u wirusów, bakterii, roślin, zwierząt oraz ludzi. Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z ogólną budową i właściwościami materiału genetycznego. Na wielu ciekawych przykładach dowiedzą się, dlaczego każdy z nas jest inny – inaczej wygląda, rośnie, zachowuje się, a nawet choruje. W części praktycznej uczniowie będą samodzielnie izolować DNA. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Świat pod mikroskopem |
Prowadząca lekcję festiwalową przygotuje zbiór preparatów pokazowych, które będzie można obejrzeć pod mikroskopem operacyjnym. Ponadto każdy z uczestników może przynieść swój eksponat. Istnieje możliwość uzyskania dokumentacji fotograficznej wybranych preparatów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | W laboratorium toksykologicznym |
Wezwanie do nagłego przypadku, podejrzenie zatrucia, wywiad toksykologiczny, pobranie materiału do badań, przesłanie próbek do laboratorium, często wyścig z czasem……. Zapraszamy do świata toksykologii, w którym uczestnicy pod okiem prowadzących spróbują rozwikłać ciekawe zagadki zatruć. Uczniowie samodzielnie przygotują materiał do badań oraz wykonają izolacje substancji przy pomocy metod dostosowanych do właściwości fizyko-chemicznych szukanych trucizn. Na przykładzie całego toku postępowania podejmowanego w przypadku podejrzenia zatrucia udowodnimy, że toksykolog to człowiek wielu pasji: lekarz klinicysta, patolog, chemik, biolog i……detektyw! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Anatomia radiologiczna ssaków i ptaków |
Prowadzący wykład przedstawi zagadnienia dotyczące anatomii ssaków i ptaków na podstawie zestawu obrazów radiologicznych. Wykład będzie szczególnie interesujący dla uczniów uczęszczających do klas o profilu biologiczno-chemicznym oraz techników weterynaryjnych.
|
|
|
Spotkanie festiwalowe | Dlaczego kot nie może być wegetarianinem? Wymagania żywieniowe psów i kotów |
„Żywienie zgodne z naturą” to hasło, które przyświeca większości współczesnych producentów karm dla psów i kotów oraz wielu właścicielom tych zwierząt. W praktyce jednak przekłada się to często na strategie żywieniowe zupełnie w stosunku do siebie przeciwstawne. Mamy bowiem z jednej strony rosnące zainteresowanie żywieniem psów dietami typu BARF (czyli kości i surowe mięso), a z drugiej - wielu właścicieli pragnie uczynić ze swoich zwierząt wegetarian, a nawet wegan. I co jest niezwykle interesujące, wprowadzając każde z tych rozwiązań żywieniowych, właściciele zwierząt są, w większości przypadków, niezwykle z nich zadowoleni. A to oznacza, że zarówno psy, jak i koty są w stanie dostosować się do różnorodnej diety i przez różny okres czasu funkcjonować całkiem prawidłowo, nawet gdy zjadany przez nie pokarm nie zawiera wszystkich niezbędnych składników. Ale hasło „natura” jest bardzo modne i stąd w ostatnich latach zrobiono naprawdę wiele, aby dużo dokładniej poznać wymagania żywieniowe psów i kotów. Większość tych wymagań i zachowań żywieniowych uwarunkowały dwa czynniki – tryb życia praprzodków dzisiejszych psów i kotów oraz pokarm, do jakiego miały dostęp w środowisku, z którego się wywodzą. Trzeba jednak podkreślić, że głównym czynnikiem decydującym obecnie o sposobie żywienia zwierząt są ich właściciele, dla których wiele z współczesnych strategii żywieniowych (karmy ze świeżym mięsem, karmy bezzbożowe) wydaje się być niezwykle atrakcyjne. Trudno jednak powiedzieć, jak bardzo atrakcyjne są one dla ich podopiecznych. |
Nauki weterynaryjne |
|
Spotkanie festiwalowe | Spotkanie z naukowcami Wydziału Medycyny Weterynaryjnej |
Serdecznie zapraszamy na spotkanie z naukowcami Wydziału Medycyny Weterynaryjnej. Będzie to wspaniała okazja, aby w luźnej, nieformalnej atmosferze piątkowego wieczoru porozmawiać z Państwem o naszej pracy, pasjach badawczych, osiągnięciach, porażkach i planach na przyszłość. Postaramy się odpowiedzieć na wszystkie pytania, chociaż mamy nadzieję, że będą i takie, na które nie damy rady odpowiedzieć :) W czasie spotkania zaprosimy Państwa do naszych laboratoriów, pokażemy również, gdzie uczymy naszych studentów. Na spotkanie zapraszają pracownicy Zakładów: Anatomii Porównawczej i Klinicznej, Fizjologii, Biochemii, Dietetyki, Farmakologii i Toksykologii, Parazytologii i Chorób Inwazyjnych. |
Nauki weterynaryjne |
|