Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Czy żywność żyje? Ile witaminy C kryją jabłka? |
W części mikrobiologicznej zaprezentujemy szeroki asortyment różnych produktów, głównie żywnościowych, wytworzonych z wykorzystaniem mikroorganizmów. Szczególną uwagę zwrócimy na dwie grupy produktów zawierających żywą mikroflorę, a obecnych w naszym codziennym życiu: produkty wytworzone przy udziale bakterii oraz grzybów (drożdży i pleśni). Uczniowie przekonają się, z jak dużą liczbą takich produktów stykają się na co dzień. W części praktycznej, po krótkim przeszkoleniu, każdy uczeń: (a) pozna podstawowe techniki laboratoryjne i sprzęt mikrobiologiczny; (b) wykona prawdziwy posiew mikrobiologiczny żywej kultury mikroorganizmu, który został wyizolowany z jednego z zaprezentowanych produktów żywnościowych; (c) zaobserwuje wzrost danego mikroorganizmu w postaci kolonii na płytce Petriego - wykona preparat mikroskopowy; (d) zaobserwuje pod mikroskopem komórki mikroorganizmów, z którymi pracował, i pozna różne kształty i ugrupowania bakterii oraz grzybów. W części analitycznej zbadamy jabłka, czyli owoce bardzo popularne w naszym kraju. Odpowiemy na pytania: Czy warto jeść jabłka? Czy jabłka są bogatym źródłem składników ważnych dla naszego zdrowia, w tym np. witaminy C? Co jeszcze kryją w sobie te owoce? Czy jabłka ekologiczne różnią się od tych uprawianych konwencjonalnie? Uczniowie przekonają się o tym sami. Porównają 3 odmiany jabłek ekologicznych z konwencjonalnymi, ocenią ich smak, a także, pracując w zespołach 2-3 osobowych, oznaczą zawartość witaminy C, wykorzystując barwną reakcję chemiczną. Na koniec wspólnie przeanalizują uzyskane wyniki. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy żywność żyje? Ile witaminy C kryją jabłka? |
W części mikrobiologicznej zaprezentujemy szeroki asortyment różnych produktów, głównie żywnościowych, wytworzonych z wykorzystaniem mikroorganizmów. Szczególną uwagę zwrócimy na dwie grupy produktów zawierających żywą mikroflorę, a obecnych w naszym codziennym życiu: produkty wytworzone przy udziale bakterii oraz grzybów (drożdży i pleśni). Uczniowie przekonają się, z jak dużą liczbą takich produktów stykają się na co dzień. W części praktycznej, po krótkim przeszkoleniu, każdy uczeń: (a) pozna podstawowe techniki laboratoryjne i sprzęt mikrobiologiczny; (b) wykona prawdziwy posiew mikrobiologiczny żywej kultury mikroorganizmu, który został wyizolowany z jednego z zaprezentowanych produktów żywnościowych; (c) zaobserwuje wzrost danego mikroorganizmu w postaci kolonii na płytce Petriego - wykona preparat mikroskopowy; (d) zaobserwuje pod mikroskopem komórki mikroorganizmów, z którymi pracował, i pozna różne kształty i ugrupowania bakterii oraz grzybów. W części analitycznej zbadamy jabłka, czyli owoce bardzo popularne w naszym kraju. Odpowiemy na pytania: Czy warto jeść jabłka? Czy jabłka są bogatym źródłem składników ważnych dla naszego zdrowia, w tym np. witaminy C? Co jeszcze kryją w sobie te owoce? Czy jabłka ekologiczne różnią się od tych uprawianych konwencjonalnie? Uczniowie przekonają się o tym sami. Porównają 3 odmiany jabłek ekologicznych z konwencjonalnymi, ocenią ich smak, a także, pracując w zespołach 2-3 osobowych, oznaczą zawartość witaminy C, wykorzystując barwną reakcję chemiczną. Na koniec wspólnie przeanalizują uzyskane wyniki. |
|