Szkoła podstawowa 1-3
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Być ekologiem w przyjaźni z Bogiem |
Podczas lekcji uczniowie przypomną sobie najważniejsze fragmenty biblijne o stworzeniu świata oraz o zadaniach, jakie Pan Bóg powierzył ludziom w związku z opieką nad światem. Wspólnie zastanowią się, na czym ta opieka ma polegać? W jaki sposób możemy być „Bożymi pomocnikami” w opiece nad światem? Ponadto zostaną przybliżone sylwetki wybranych „przyjaciół Boga”, czyli świętych, którzy swym życiem wypełnili zadanie czynienia sobie ziemi poddaną „na medal”, jak choćby św. Franciszek - patron ekologów. Na koniec każdy uczestnik samodzielnie przygotuje pocztówkę z odpowiednim cytatem biblijnym, którą będzie mógł wręczyć komuś z bliskich, zachęcając do włączenia się w dzieło troski o świat stworzony przez Pana Boga. Na zakończenie lekcji każdy z uczniów dostanie pamiątkowe gadżety Koła Naukowego Katechetyków UKSW. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Być ekologiem w przyjaźni z Bogiem |
Podczas lekcji uczniowie przypomną sobie najważniejsze fragmenty biblijne o stworzeniu świata oraz o zadaniach, jakie Pan Bóg powierzył ludziom w związku z opieką nad światem. Wspólnie zastanowią się, na czym ta opieka ma polegać? W jaki sposób możemy być „Bożymi pomocnikami” w opiece nad światem? Ponadto zostaną przybliżone sylwetki wybranych „przyjaciół Boga”, czyli świętych, którzy swym życiem wypełnili zadanie czynienia sobie ziemi poddaną „na medal”, jak choćby św. Franciszek - patron ekologów. Na koniec każdy uczestnik samodzielnie przygotuje pocztówkę z odpowiednim cytatem biblijnym, którą będzie mógł wręczyć komuś z bliskich, zachęcając do włączenia się w dzieło troski o świat stworzony przez Pana Boga. Na zakończenie lekcji każdy z uczniów dostanie pamiątkowe gadżety Koła Naukowego Katechetyków UKSW. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Malarstwo epoki mamutów |
Czy lew jaskiniowy miał grzywę, a jeleń olbrzymi garb grzbietowy? Jak duże były rogi nosorożca włochatego? Czy mamuty żyły w południowej Francji i Hiszpanii? Na te i inne pytania odpowiemy podczas warsztatów. Ich uczestnicy będą mieli możliwość, niczym malarze epoki mamutów, narysować zwierzęta, o których dowiedzą się podczas prelekcji. Zamienią się również w paleontologów i odkopią, a następnie zrekonstruują szkielet mamuta. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Być ekologiem w przyjaźni z Bogiem |
Podczas lekcji uczniowie przypomną sobie najważniejsze fragmenty biblijne o stworzeniu świata oraz o zadaniach, jakie Pan Bóg powierzył ludziom w związku z opieką nad światem. Wspólnie zastanowią się, na czym ta opieka ma polegać? W jaki sposób możemy być „Bożymi pomocnikami” w opiece nad światem? Ponadto zostaną przybliżone sylwetki wybranych „przyjaciół Boga”, czyli świętych, którzy swym życiem wypełnili zadanie czynienia sobie ziemi poddaną „na medal”, jak choćby św. Franciszek - patron ekologów. Na koniec każdy uczestnik samodzielnie przygotuje pocztówkę z odpowiednim cytatem biblijnym, którą będzie mógł wręczyć komuś z bliskich, zachęcając do włączenia się w dzieło troski o świat stworzony przez Pana Boga. Na zakończenie lekcji każdy z uczniów dostanie pamiątkowe gadżety Koła Naukowego Katechetyków UKSW. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Być ekologiem w przyjaźni z Bogiem |
Podczas lekcji uczniowie przypomną sobie najważniejsze fragmenty biblijne o stworzeniu świata oraz o zadaniach, jakie Pan Bóg powierzył ludziom w związku z opieką nad światem. Wspólnie zastanowią się, na czym ta opieka ma polegać? W jaki sposób możemy być „Bożymi pomocnikami” w opiece nad światem? Ponadto zostaną przybliżone sylwetki wybranych „przyjaciół Boga”, czyli świętych, którzy swym życiem wypełnili zadanie czynienia sobie ziemi poddaną „na medal”, jak choćby św. Franciszek - patron ekologów. Na koniec każdy uczestnik samodzielnie przygotuje pocztówkę z odpowiednim cytatem biblijnym, którą będzie mógł wręczyć komuś z bliskich, zachęcając do włączenia się w dzieło troski o świat stworzony przez Pana Boga. Na zakończenie lekcji każdy z uczniów dostanie pamiątkowe gadżety Koła Naukowego Katechetyków UKSW. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dlaczego bije nasze serce? |
Jak pracuje serce, co wpływa na jego pracę? Jak można to ocenić i jak dbać, aby długo nam służyło. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Język rosyjski dla najmłodszych |
Celem spotkania będzie zapoznanie najmłodszych uczestników zajęć z alfabetem rosyjskim oraz z jego podstawowymi słowami i wyrażeniami. Lekcja będzia przeprowadzona w formie interaktywnego pokazu multimedialnego. Uczestnicy będą odkrywać tajniki rosyjskich liter i dźwięków. Zapoznamy się z podstawowymi słowami i frazami w języku rosyjskim. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Między magią a nauką |
Na zajęciach dzieci przekonają się, że magię od nauki dzieli naprawdę niewiele – widowiskowe pokazy można uzyskać czasem nawet z przedmiotów użytku codziennego. Większość z nich będą mogły przeprowadzić samemu lub w grupach. Tematy prezentowanych doświadczeń.:
Wszelkie doświadczenia będą przeprowadzane pod nadzorem członków Koła Naukowego Inżynierii Chemicznej i Procesowej oraz są całkowicie bezpieczne. Po każdym doświadczeniu zostaje wyjaśniona zasada jego działania w prosty i przystępny sposób. |
|
|
Lekcja festiwalowa | W laboratorium chemika |
Podczas pokazu zaprezentowane zostaną proste doświadczenia chemiczne, które będą skupiały się na efektownych barwnych reakcjach. W pokazie wykorzystana zostanie także instalacja - boks rękawicowy, czyli stanowisko, w którym pracuje się z izotopami promieniotwórczymi. Prowadzący opowiedzą o pracach w nim prowadzonych. Dzieci będą mogły samodzielnie wypróbować instalację. Wewnątrz boksu znajdować się będą różne elementy: klocki, naczynia z wodą, małe przedmioty, a dzieci będą miały za zadania wykonać z nimi nieskomplikowane czynności. Dodatkowo prowadzący opiszą działanie i zastosowanie bramki dozymetrycznej, natomiast chętne osoby będą mogły skontrolować i wykryć powierzchniowe skażenie dłoni i obuwia radionuklidami. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dobre i złe bakterie |
Podczas spotkania opowiemy o bezpieczeństwie pracy w laboratorium mikrobiologicznym, poznamy "dobre" i "złe" bakterie, zobaczymy, jak można je hodować w laboratorium oraz jak wyglądają pod mikroskopem. Opowiemy, co można zrobić, aby ustrzec się przed „złymi” bakteriami. Wykonamy także preparaty z jogurtu oraz wody z ogórków kiszonych, aby poznać naszych sprzymierzeńców. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Malarstwo epoki mamutów |
Czy lew jaskiniowy miał grzywę a jeleń olbrzymi garb grzbietowy? Jak duże były rogi nosorożca włochatego? Czy mamuty żyły w południowej Francji i Hiszpanii? Na te i inne pytania odpowiemy podczas warsztatów. Ich uczestnicy będą mieli możliwość, niczym malarze epoki mamutów, narysować zwierzęta, o których dowiedzą się podczas prelekcji. Zamienią się również w paleontologów i odkopią a następnie zrekonstruują szkielet mamuta. |
|
|
Lekcja festiwalowa | W laboratorium chemika |
Podczas pokazu zaprezentowane zostaną proste doświadczenia chemiczne, które będą skupiały się na efektownych barwnych reakcjach. W pokazie wykorzystana zostanie także instalacja - boks rękawicowy, czyli stanowisko, w którym pracuje się z izotopami promieniotwórczymi. Prowadzący opowiedzą o pracach w nim prowadzonych. Dzieci będą mogły samodzielnie wypróbować instalację. Wewnątrz boksu znajdować się będą różne elementy: klocki, naczynia z wodą, małe przedmioty, a dzieci będą miały za zadania wykonać z nimi nieskomplikowane czynności. Dodatkowo prowadzący opiszą działanie i zastosowanie bramki dozymetrycznej, natomiast chętne osoby będą mogły skontrolować i wykryć powierzchniowe skażenie dłoni i obuwia radionuklidami. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Osteologia – poznać, zrozumieć i polubić kość |
Zapraszamy dzieci do niezwykle ciekawego świata zwierząt. Warsztaty mają na celu w przystępny sposób zapoznać uczniów z podstawami anatomii zwierząt. Zajęcia będą przeprowadzone w formie pokazowo-warsztatowej połączone z żywą dyskusją. Uczestnicy pod okiem prowadzącego zajęcia będą mieli okazję poznać i opisać materiał szkieletowy znajdujący się w kolekcji Muzeum Żubra w Katedrze Nauk Morfologicznych Wydziału Medycyny Weterynaryjnej. Dzieci poznają różnice gatunkowe w morfologii poszczególnych kości i morfologii szkieletów różnych gatunków zwierząt domowych i dzikich. Dowiedzą się również, jaki jest wpływ różnic gatunkowych w budowie anatomicznej na przystosowanie zwierząt do środowiska. W czasie omawiania anatomii porównawczej uczestnicy dowiedzą się, czym się różni szkielet człowieka od innych zwierząt. Podczas zajęć dzieci dowiedzą się również, co to jest kość, z czego i jak jest zbudowana i jaka jest jej rola w organizmie oraz jak działa szkielet. Odpowiemy na pytania: dlaczego niektóre ptaki latają, a inne nie, po co krowie rogi, oraz rozwiążemy wiele innych osteologicznych zagadek. Spotkanie będzie doskonałą okazją do głębszego poznania anatomii zwierząt oraz do wspólnej kreatywnej i wesołej zabawy. Zapraszamy w niezwykłą podróż w głąb zwierzęcego ciała. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Akademia Czystych Rąk |
Promowanie zdrowia i higieny wśród najmłodszych dzieci jest jedną z ważniejszych kwestii w kształceniu młodych ludzi. Wyrabianie dobrych nawyków takich jak m.in.: mycie rąk powinno rozpocząć się w młodym wieku. Nauka poprawnego mycia rąk może nauczyć dzieci dbania o swoje zdrowie oraz zdrowie otoczenia: kolegów i koleżanek w szkole, nauczycieli i wychowawców oraz rodziny w domu. W trakcie trwania zajęć zostaną omówione kwestie: gdzie i w jakich sytuacjach brudzimy ręce, jak przenoszą się mikroorganizmy chorobotwórcze, co to są bakterie, wirusy oraz pasożyty, jak poprawnie myć ręce, co potrzeba do mycia rąk oraz jak dbać o higienę w drodze czy podczas zabawy, gdy nie ma dostępu do wody. W trakcie trwania lekcji przewidywane są pokazy i demonstracje oraz konkurs z nagrodami. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Bezkręgowce pradawnych mórz |
Na zajęciach, oprócz krótkiego wstępu na temat paleontologii i pracy paleontologów, omawiane będą najważniejsze grupy zwierząt bezkręgowych żyjących miliony lat temu w pradawnych morzach również na terenie Polski. Celem zajęć jest:
Forma zajęć: warsztaty
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Truskawki dla kosmonautów |
Uczniowie zapoznają się z metodami utrwalania żywności i poznają najnowszą metodą suszenia stosowaną do produkowania żywności dla kosmonautów. Będą mieli możliwość spróbowania kosmicznych truskawek. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Malarstwo epoki mamutów |
Czy lew jaskiniowy miał grzywę a jeleń olbrzymi garb grzbietowy? Jak duże były rogi nosorożca włochatego? Czy mamuty żyły w południowej Francji i Hiszpanii? Na te i inne pytania odpowiemy podczas warsztatów. Ich uczestnicy będą mieli możliwość, niczym malarze epoki mamutów, narysować zwierzęta, o których dowiedzą się podczas prelekcji. Zamienią się również w paleontologów i odkopią a następnie zrekonstruują szkielet mamuta. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnice kości |
Dzieci poznają ogólne zasady budowy ciała zwierzęcia oraz ciekawe przystosowania ewolucyjne kości związane z trybem życia. W przystępny, a niekiedy zabawny sposób przedstawione zostaną cechy anatomiczne szkieletu wybranych gatunków zwierząt domowych i dzikich. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Akademia Czystych Rąk |
Promowanie zdrowia i higieny wśród najmłodszych dzieci jest jedną z ważniejszych kwestii w kształceniu młodych ludzi. Wyrabianie dobrych nawyków takich jak m.in.: mycie rąk powinno rozpocząć się w młodym wieku. Nauka poprawnego mycia rąk może nauczyć dzieci dbania o swoje zdrowie oraz zdrowie otoczenia: kolegów i koleżanek w szkole, nauczycieli i wychowawców oraz rodziny w domu. W trakcie trwania zajęć zostaną omówione kwestie: gdzie i w jakich sytuacjach brudzimy ręce, jak przenoszą się mikroorganizmy chorobotwórcze, co to są bakterie, wirusy oraz pasożyty, jak poprawnie myć ręce, co potrzeba do mycia rąk oraz jak dbać o higienę w drodze czy podczas zabawy, gdy nie ma dostępu do wody. W trakcie trwania lekcji przewidywane są pokazy i demonstracje oraz konkurs z nagrodami. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Akademia Czystych Rąk |
Promowanie zdrowia i higieny wśród najmłodszych dzieci jest jedną z ważniejszych kwestii w kształceniu młodych ludzi. Wyrabianie dobrych nawyków takich jak m.in.: mycie rąk powinno rozpocząć się w młodym wieku. Nauka poprawnego mycia rąk może nauczyć dzieci dbania o swoje zdrowie oraz zdrowie otoczenia: kolegów i koleżanek w szkole, nauczycieli i wychowawców oraz rodziny w domu. W trakcie trwania zajęć zostaną omówione kwestie: gdzie i w jakich sytuacjach brudzimy ręce, jak przenoszą się mikroorganizmy chorobotwórcze, co to są bakterie, wirusy oraz pasożyty, jak poprawnie myć ręce, co potrzeba do mycia rąk oraz jak dbać o higienę w drodze czy podczas zabawy, gdy nie ma dostępu do wody. W trakcie trwania lekcji przewidywane są pokazy i demonstracje oraz konkurs z nagrodami. |
|
|
Lekcja festiwalowa | I ty możesz zostać tajnym agentem! Gra edukacyjna w klimacie filmów akcji |
Na początku uczestnicy zostaną podzieleni na 4-5 drużyn (w zależności od liczby obecnych). Każda z drużyn będzie miała za zadanie rozwiązać szereg zadań i zagadek doprowadzających je do ostatecznego pojedynku z czasem – rozbrojenia bomby. Poszczególne stacje będą oparte na doświadczeniach fizykochemicznych, których zasada działania będzie wytłumaczona w trakcie gry. Zadania będą dotyczyły poniższych zjawisk:
Wszystkie doświadczenia są w pełni bezpieczne i będą przeprowadzane pod czujnym okiem członków Koła Naukowego Inżynierii Chemicznej i Procesowej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jedz warzywa i owoce - one mają super moce! |
Kreowanie właściwych postaw, wzorców żywieniowych, aktywności fizycznej oraz profilaktyki występowania nadwagi i otyłości wśród uczniów szkoły podstawowej. Plan zajęć:
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Tajemniczy świat motyli |
Poznamy budowę, zwyczaje i tajemnice motyli. Prześledzimy ich cykl życiowy. Obejrzymy różne ciekawe gatunki motyli. Bohaterami spotkania będą modraszki. Zapoznamy się z technikami tworzenia kolekcji przyrodniczych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Warszawa - jaka była, jaka jest, jaka będzie |
Warszawa to najszybciej rozwijające się miasto w Polsce. Ciekawi różnorodnością, przyciąga możliwościami. Czy zawsze taka była? Czy Pałac Kultury i Nauki zawsze był symbolem miasta? Czym mieszkańcy przemieszczali się po Warszawie przed wybudowaniem metra? Gdzie mieszkali i jak spędzali czas? Na te i inne pytania odpowiemy na warsztatach pod tytułem „Warszawa - jaka była, jak jest i jaka będzie”. Podczas spotkania porozmawiamy o najważniejszych funkcjach miasta – mieszkalnictwie, transporcie, handlu i rekreacji. Przedstawimy dawne i obecne symbole miasta. Chcemy również, aby dzieci także podzieliły się swoją wiedzą o mieście i sposobem postrzegania miasta. W ramach zajęć zorganizowany będzie quiz, dzięki któremu dzieci będą mogły sprawdzić swoją wiedzę o Warszawie oraz swoje wyobrażenia o dawnej Warszawie. Na koniec zajęć przedstawimy wyobrażenia mieszkańców Warszawy dotyczące miasta, spisane w latach 60. ubiegłego wieku. Wspólnie z dziećmi ocenimy celność tych pomysłów, a dzieci przedstawią swoją wizję „Warszawy za 50 lat”. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zdrowe, białe ząbki mamy, bo dobrze o nie dbamy |
Przygotowanie dzieci w wieku wczesnoszkolnym do zapobiegania powikłaniom wynikającym z nieprawidłowej higieny jamy ustnej. Zostaną poruszone następujące zagadnienia:
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Tajemniczy świat motyli |
Poznamy budowę, zwyczaje i tajemnice motyli. Prześledzimy ich cykl życiowy. Obejrzymy różne ciekawe gatunki motyli. Bohaterami spotkania będą modraszki. Zapoznamy się z technikami tworzenia kolekcji przyrodniczych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Warstwowa budowa lasu |
Las to miejsce, gdzie żyje obok siebie wiele gatunków roślin i zwierząt. Roślinność układa się w mniej lub bardzie wyróżnione warstwy, a każda z nich zamieszkiwana jest przez określoną grupę zwierząt, roślin i zwierząt, które znajdują tu odpowiednie warunki do życia. Zdobyte wiadomości i nabyte umiejętności przez uczniów:
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Malarstwo epoki mamutów |
Czy lew jaskiniowy miał grzywę a jeleń olbrzymi garb grzbietowy? Jak duże były rogi nosorożca włochatego? Czy mamuty żyły w południowej Francji i Hiszpanii? Na te i inne pytania odpowiemy podczas warsztatów. Ich uczestnicy będą mieli możliwość, niczym malarze epoki mamutów, narysować zwierzęta, o których dowiedzą się podczas prelekcji. Zamienią się również w paleontologów i odkopią a następnie zrekonstruują szkielet mamuta. |
|