wiedza o kulturze
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Dorian Gray spotyka hrabiego Draculę. O XIX wiecznych strachach i współczesnych horrorach |
Ilustrowana slajdami opowieść o 5 głównych motywach w filmach grozy, które mają początek w słynnych tekstach brytyjskich z końca XIX wieku oraz dyskusja ze słuchaczami na temat ich własnych lektur /filmów, które widzieli /gier, które lubią. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nasi przyjaciele, pies i kot, jak ich postrzegamy w Polsce i Rosji Cz. 1 |
Na dwóch lekcjach (pierwsza skupiająca się wokół tematu psa, druga wokół tematu kota) poruszymy problem kontaktu między człowiekiem-właścicielem a jego podopiecznym psem lub kotem. Padną pytania typu: Czy pies lub kot powinien występować w Internecie i przynosić dochody finansowe? Czy pies lub kot jest traktowany jak rzecz, jak człowiek, czy może jakoś inaczej? Jak nazwałeś swoje zwierzątko i dlaczego? Czy to prezent, kłopot, czy przyjaciel? Kto się nim opiekuje? Zajęcia w języku rosyjskim. Pierwsza część, to prezentacja fragmentów tekstów, z ilustracjami i informacją o psach i kotach i naszym do nich stosunku, a następnie uczniowie opowiedzą o swoich zwierzętach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nasi przyjaciele, pies i kot, jak ich postrzegamy w Polsce i Rosji. Cz. 2 |
Na dwóch lekcjach (pierwsza skupiająca się wokół tematu psa, druga wokół tematu kota) poruszymy problem kontaktu między człowiekiem-właścicielem a jego podopiecznym psem lub kotem. Padną pytania typu: Czy pies lub kot powinien występować w Internecie i przynosić dochody finansowe? Czy pies lub kot jest traktowany jak rzecz, jak człowiek, czy może jakoś inaczej? Jak nazwałeś swoje zwierzątko i dlaczego? Czy to prezent, kłopot, czy przyjaciel? Kto się nim opiekuje? Zajęcia w języku rosyjskim. Pierwsza część, to prezentacja fragmentów tekstów, z ilustracjami i informacją o psach i kotach i naszym do nich stosunku, a następnie uczniowie opowiedzą o swoich zwierzętach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Przestrzeń miejska i polityka. Przypadki bałkańskie |
Miasto jako złożony twór społeczny, ekonomiczny i geograficzny, w kulturze europejskiej uznawany za konstytutywny element cywilizacyjny. Wpływ polityki na rozwój miast: Sarajewo, Stolac, Skopje. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Technologia w służbie muzeum, czyli fotografia cyfrowa i digitalizacja zbiorów |
Cyfrowy świat zagościł już na dobre w MAW, a wraz z nim nowe technologie wykorzystywane w inwentaryzacji zbiorów muzealnych. Dawniej tworzono papierowe karty każdego eksponatu, teraz posiadamy program komputerowy, który pozwala na gromadzenie informacji oraz na łatwe ich wyszukiwanie i edytowanie. Ponadto wykorzystujemy sprzęt fotograficzny (również skan 3d) i nowatorskie oprogramowanie w celu digitalizacji eksponatów. Jak dobrze zdigitalizować obiekt i nie zagubić się w danych dla ponad 20 tys. przedmiotów. I dlaczego technologia cyfrowa nie zastąpiła całkowicie papierowych ksiąg inwentaryzacyjnych? To wszystko na naszym nowym warsztacie! |
|
|
Lekcja festiwalowa | ODWOŁANA - Co wiemy o dawnych Słowianach? |
Główne cele warsztatu: zainteresowanie uczestników zagadnieniami historii dawnej poprzez dobór materiałów źródłowych; odsłonięcie kulisów pracy historyka i historyka kultury: sposoby pracy nad tekstami, interpretowanie materiałów archeologicznych. Dawni Słowianie w świetle legend literackich i popularnych filmów a rzeczywistość. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co nam muzea? - czyli o kulturowym wkładzie muzeów w budowę tożsamości narodowej |
W przededniu stulecia odzyskania niepodległości zadajemy pytanie o rolę i znaczenie muzeów w budowaniu tożsamości narodowej Polaków. Zbiory muzeów diecezjalnych i kościelnych, będących placówkami niezależnymi, w szczególny sposób definiowały polską kulturę nawet w okresach braku politycznej suwerenności. Zbierając i chroniąc zabytkowe przedmioty sztuki sakralnej, niekiedy drobne a może nawet skromne obiekty - elementy narodowej tożsamości, rozproszone w małych kościółkach parafialnych - muzea kościelne ratowały je przed grabieżą i zniszczeniem przez zaborcę. Swoją działalnością zapewniły trwałość lokalnych tradycji, ciągłość historyczną i kulturową. Na tym tle Muzeum Archidiecezji Warszawskiej z 80-letnią historią jest instytucją, która przez swoje skomplikowane i dramatyczne dzieje w szczególny sposób przyczyniła się do Wykład ma na celu podkreślanie wkładu Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w utrzymanie kulturowej ciągłości i ukazanie stałych elementów narodowej tożsamości w znanych i nieznanych dziełach z różnych epok. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Moda młodzieżowa w poł. XIV wieku w Polsce. Źródła literackie i ikonograficzne |
Na początku XIV wieku w Europie Środkowej nastąpiły duże zmiany w sposobach ubierania się i układania włosów wśród młodzieży. Zwłaszcza sylwetka młodego mężczyzny bardzo się zmieniła. Obowiązywały krótkie, układane włosy i przylegający do ciała strój. Na nogach noszono wydłużone bardzo ciżmy, tzw. "buty krakowskie". Jak zwykle ubiory młodzieży, a także czasami niekonwencjonalny sposób zachowania wzbudzały niepokój i protesty starszych. Zachowało się z tych czasów kilka świadectw literackich i ikonograficznych z terenu Polski i Czech, poświadczających owe nowości obyczajowe. W literaturze najczęściej jednak poświadczone są w formie krytyki nowinek i nagany dla zachowania młodzieży. |
|
|
Lekcja festiwalowa | ODWOŁANA - Siła reklamy - o kulturowych aspektach przekazów reklamowych |
Reklama łamie stereotypy, lecz także je utrwala (kulturowe, społeczne, ale i językowe)...w jaki sposób? To temat naszego spotkania!
dr Tomira Chemielewska-Ignatowicz - adiunkt Wydziału Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, wykładowca Uniwersytetu SWPS w Warszawie, kulturoznawczyni i językoznawczyni, od lat związana z branżą medyczną, stąd zainteresowania marketingiem i PR, usługami medycznymi, antropologią medycyny, socjologią medycyny. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zróżnicowanie kulturowe świata a działania humanitarne i uchodźstwo. |
Wykład będzie okazją do odkrywania tajników wiedzy z obszaru psychologii międzykulturowej, a także autorefleksji, konstruktywnej wymiany zdań i generowania twórczych rozwiązań problemów związanych z niesieniem pomocy osobom z innego kręgu kulturowego. |
|