wykład
Typ | Tytuł | Opis |
Dziedzina![]() |
Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Czy diament można spalić? Kilka ciekawostek ze świata geologii |
Czy diament można spalić? W końcu to czysty węgiel. Dlaczego geolodzy badają mikroorganizmy z zamierzchłej przeszłości? Nie wystarczą im skamieniałości znajdowane w skałach, które można zobaczyć gołym okiem? Na te i kilka innych pytań spróbuję udzielić wam odpowiedzi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Świat vs. algorytmy. Jak tworzyć treści na FB, IG i YT, żeby ludzie je widzieli |
Jak zmieniały się algorytmy, jakie treści działają w internecie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Unia Lubelska 1569 |
Akt unii lubelskiej z 1569 r. to wyjątkowe świadectwo ustanowienia, w początku epoki nowożytnej, wspólnoty dwu różnych państw, osiągniętego za pomocą negocjacji i argumentacji. Akt utworzenia z Korony Polskiej i Wielkiego Księstwa Litewskiego Rzeczypospolitej Obojga Narodów cechował się trwałym charakterem, polityczną siłą i kulturową atrakcyjnością. Niezwykle nowatorskie, jak na ówczesne czasy, okazały się przyjęte rozwiązania oraz decydująca w procesie negocjowania i przyjmowania unii rola przedstawicieli społeczeństwa szlacheckiego (parlamentu). Wywodząca się z wielokulturowej i wieloetnicznej tradycji monarchii jagiellońskiej oraz z wcześniejszych unii polsko-litewskich, unia lubelska w szczególny sposób wzmacniała, w praktyce i myśli politycznej tamtego czasu, postawy obywatelskie, republikańskie i demokratyczne. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Porowata przyroda – od nanoporów do kości i betonu |
Lekcja ma charakter lekcji z przyrody i ma dwa wątki przewodnie. Wątek teoretyczny obejmuje fascynujące zagadnienie różnych ośrodków porowatych z pustkami występującymi w różnych skalach. Dotyczy to zarówno ośrodków spotykanych w naturze – np. drewno i kości, jak i w technice – np. niedawno opracowane sztuczne nanostrukury oraz powszechnie znany i stosowany beton. Pokaz praktyczny obejmuje dynamiczne badanie wytrzymałości mechanicznej materiałów na przykładzie doświadczenia z uderzeniem wysokoenergetycznej fali mechanicznej w próbkę. Część doświadczalna będzie uzupełniona krótkim wprowadzeniem do zagadnienia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Sport osób niepełnosprawnych – wyczyn czy rehabilitacja? |
Sport osób niepełnosprawnych przeszedł w ostatnich 20 latach olbrzymią metamorfozę. Początkowo traktowany był jako forma rehabilitacji, lecz z czasem przeistoczył się w sport profesjonalny. Osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności mają możliwość uprawiania niemal wszystkich dyscyplin sportu, które są dostępne dla osób pełnosprawnych. Współzawodnictwo w sporcie niepełnosprawnych odbywa się na każdym możliwym poziomie: regionalnym, narodowym oraz paraolimpijskim. Technologia wspomagająca oraz rozwój metod treningowych sprawiają, iż poziom współzawodnictwa stale rośnie, a niepełnosprawni sportowcy rywalizują razem z pełnosprawnymi. Aktualnie sportowcy z niepełnosprawnością mogą rywalizować na Igrzyskach Paraolimpijskich w 22 letnich i 6 zimowych dyscyplinach sportu. Od wielu lat Igrzyska Paraolimpijskie odbywają się w tym samym roku i na tych samych obiektach co olimpijskie, ciesząc się wielkim zainteresowaniem kibiców oraz coraz większym mediów. W przypadku wielu osób niepełnosprawnych sport stał się ich sposobem na życie. Zawodnicy w wielu dyscyplinach mają możliwość uprawiania sportu na poziomie zawodowym na wzór sportowców pełnosprawnych. Sport to również naturalne środowisko integracji osób pełno – i niepełnosprawnych, jest jej bardzo ważnym środkiem. Niepełnosprawni sportowcy oraz ich sukcesy osiągane na zawodach najwyższej rangi motywują do podejmowania aktywności fizycznej innych niepełnosprawnych. Pokazują im, że ciężką pracą oraz wytrwałością w dążeniu do celu można osiągnąć sukces w sporcie, który może mieć realne przełożenie na sukcesy odnoszone w życiu. Dla pełnosprawnych są dowodem na to, że ograniczenia istnieją tylko w nas samych! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ugryź ten minerał |
Wiemy, że w naszym pożywieniu są składniki mineralne. Zastanowimy się, z jakich minerałów one pochodzą. Sprawdzimy, jaką rolę pełnią w naszych organizmach, co im zawdzięczamy, jakie dolegliwości powoduje ich brak. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Studia wybieraj jak menedżer - czy menedżer zmierzyłby się z decyzją o wyborze studiów? |
Zastanawiacie się, jakie studia wybrać, na której uczelni, w którym kraju? Czeka Was podjęcie strategicznej decyzji, która może mieć ogromny wpływ na to, jak potoczy się Wasze dalsze życie. W bardzo podobnej sytuacji staje menedżer zarządzający częścią lub całością małej czy średniej firmy rodzinnej, dużej międzynarodowej korporacji, fundacji społecznej, instytucji publicznej. Podczas spotkania chcemy podzielić się z Wami kilkoma praktycznymi wskazówkami odnośnie tego, jak menedżer zmierzyłby się z podjęciem decyzji o wyborze studiów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zachorować w Księstwie Warszawskim |
Cofnijmy się w czasie o ponad dwa stulecia. Zobaczmy jak i czym wówczas leczono, jakimi środkami dysponował lekarz, a także dlaczego, – o czym tak często piszą historycy – wykonywano tak wiele amputacji. Początek XIX wieku to również powstanie w Warszawie Szkoły Medycznej. Poznajmy jej wykładowców. Spadkobiercą tej tradycji jest Warszawski Uniwersytet Medyczny. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak daleko można zajść bez mózgu? O ewolucji układu nerwowego |
Mózg (i układ nerwowy w ogóle) daje zwierzętom wiele korzyści - dzięki niemu mogą dokładnie poznawać swoje otoczenie, szukać pokarmu, unikać zagrożeń, a także uczyć się na swoich błędach i wchodzić w złożone interakcje z innymi przedstawicielami swojego gatunku. Okazuje się jednak, że nawet organizmy pozbawione mózgu - gąbki, rośliny, grzyby czy |
|
|
Lekcja festiwalowa | Geografia i biologia w przyrodzie |
Zajęcia przybliżające powiązania pomiędzy przyrodniczymi warunkami położenia geograficznego Polski (gleba i klimat), a przystosowaniami biologicznymi podstawowych gatunków drzew leśnych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak wyjść z tego labiryntu? |
Każdy z nas bawił się w labirynt, czy to na kartce papieru, czy w dużym mieście. Labirynty są także interesujące dla matematyków i informatyków. Popatrzymy, jak można tworzyć labirynty za pomocą komputera i jak komputer radzi sobie z ich rozwiązywaniem. Ciekawe będzie też zobaczyć, jak zmieniając „zasady” labiryntu, można zmieniać jego wygląd oraz poziom trudności. A może są jakieś proste zasady wychodzenia z każdego labiryntu!? Hmmm, to zależy, pokażemy możliwe strategie i ich skuteczność. Zapraszamy! Każdy dostanie swój własny labirynt! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Przewidywalnie irracjonalni. Dlaczego ludzie podejmują nieracjonalne decyzje? |
Będzie to wykład z ekonomii behawioralnej przeznaczony dla wszystkich. Opisuje zasadę racjonalnego zachowania w ekonomii oraz skutki jej nieprzestrzegania. Ponadto opisane zostaną mechanizmy psychologiczne skłaniające nas do nieracjonalnych zachowań. Przed wykładem zostanie rozdany uczestnikom kwestionariusz, w którym będą oni opisywać, jak zachowaliby się w przedstawionych im sytuacjach. Następnie ich zachowania zostaną zestawione z racjonalnymi decyzjami, jakie powinno się podjąć w danym przypadku. Konsekwentnie, na podstawie wyników otrzymanych przez uczestników, pokazane zostanie, jak ludzie zachowują się nieracjonalnie na skutek występowania efektu kontrastu, efektu „aureoli” oraz efektu świeżości. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ciągi medialne, czyli jak pakuje się obrazy |
Przestrzeń jest ograniczona, więc kosztuje: ta na dysku komputera, ale też ta w paśmie transmisji satelitarnej, w kablach podmorskich czy w łączności komórkowej. Dlatego matematycy od lat pracują nad coraz to lepszymi metodami pakowania informacji. To szczególnie ważne w czasach, gdy w globalnej komunikacji na pierwszy plan wysuwają się treści wideo, których apetyt na gigabajty wciąż rośnie. Podczas krótkiej podróży po algorytmach udowodnimy, że YouTube płynie matematyczną rzeką z wieloma niezbadanymi rozgałęzieniami, które warto odwiedzić. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Inwestycje w sztukę |
Inwestycje w sztukę.
Inwestycje w rynek sztuki – zalety i ograniczenia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Do domu po nocy, czyli skąd nietoperz wie, gdzie mieszka |
Wszyscy wiedzą, że nietoperze potrafią latać i polować w zupełnych ciemnościach, posługując się echolokacją. Ale echolokacja pozwala "widzieć" otoczenie na odległość kilkudziesięciu metrów, a im się zdarza co noc pokonywać w drodze na obiad całe kilometry! Jak to wobec tego jest możliwe, że te zwierzaki potrafią po ciemku wrócić tam, gdzie mieszkają? Czy po prostu mają dużo szczęścia, czy też jakiś zmysł podpowiada im, którędy do domu? Łatwo się mówi: wrócić przed świtem do kolonii. A co zrobić, jeśli nasz gatunek ma zwyczaj kryć się na dzień w rozwijających się liściach, które jutro już będą zbyt rozwinięte, by w nich spać i trzeba znaleźć nowe? Czy da się wtedy odszukać "swoich", czy trzeba się kryć gdzie popadnie, bo za chwilę zrobi się jasno? No i skąd nietoperze strefy umiarkowanej wiedzą, gdzie należy się schować na zimę - szczególnie te najmłodsze, które jeszcze żadnej zimy nie spędzały? Przecież wybór właściwego miejsca to w tej sytuacji może być kwestia życia i śmierci... Na te i podobne pytania spróbujemy odpowiedzieć podczas lekcji poświęconej latającym ssakom i ich niezwykłym umiejętnościom. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ile właściwie księżyców ma Ziemia? |
|
||
Lekcja festiwalowa | Wiatr największym zagrożeniem dla lasu |
Prezentacja i wykład--pogadanka:
Warsztaty: konkurs plastyczny - wykonanie plakatu „Wiatr największym zagrożeniem dla lasu”, eksperymenty sprawdzające wytrzymałość drewna. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co biologowi fizykochemia, czyli jak fizyk i chemik patrzą na życie? |
Lekcja z pokazami i eksperymentami wykonywanymi [również] przez uczestników. Będziemy opowiadać o świetle, dlaczego widzimy niebieskie niebo i czerwone zachody słońca, ale również zastanowimy się, jak badać coś, czego bezpośrednio nie możemy zobaczyć. Czy uzyskane w wyniku analizy rentgenowskiej obrazy cząsteczek przedstawiają rzeczywiste obiekty? Czy możemy użyć innych zmysłów np węchu, żeby "zobaczyć" budowę cząsteczki? Przyjrzymy się też prymitywnym oczom pewnego morskiego głowonoga o wdzięcznej nazwie Nautilus, a potem przeniesiemy się w kosmos, do laboratoriów fizyków i do pracowni fotografów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Niewidzialny świat: okiem skaningowego mikroskopu elektronowego |
Jakiej najmniejszej wielkości obiekty jest w stanie rozróżnić ludzkie oko? Co jest mniejsze od tej granicy i czego nie jesteśmy w stanie dostrzec nieuzbrojonym okiem? Czy poznanie niewidzialnego świata może pomóc nam zrozumieć zjawiska, które obserwujemy na co dzień? Urządzenie takie jak skaningowy mikroskop elektronowy (SEM), dzięki wiązce elektronów o bardzo małej długości fali (nawet 0,05 nm), umożliwia nam obserwację fascynującego świata w skali nano. W czasie zajęć zostanie wyjaśnione, jakie przedmioty możemy obrazować przy pomocy SEM. Wędrówkę od makro- do nanoświata zaczniemy od przyjrzenia się małym organizmom, a skończymy na rozwijającej się hodowli komórek na nanowłóknach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ruch od cząsteczek do komórek |
Zdolność do ruchu jest intuicyjnie odbierana jako atrybut życia. Wykład podsumuje naszą wiedzę na temat zdolności do ruchu w systemach ożywionych. Omówione zostaną fundamentalne różnice między ruchem na poziomie pojedynczych cząsteczek a ruchem na poziomie komórek i całych organizmów. Wskazane zostaną molekularne systemy ruchliwe i omówiona zostanie ich powszechność w strukturze istot żywych. Wyjaśnione zostaną ewolucyjne aspekty powstawania zdolności do ruchu całych komórek i rola, jaką w nich odgrywa regulacja i synchronizacja ruchliwości molekularnej. Po krótce omówione zostanie też, jak ruchliwość komórek przekłada się na ruchliwość organizmów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | My, źródła energii i środowisko |
Przejrzymy źródła energii, konwencjonalne i tzw. ekologiczne. Sprawdzimy, czy istnieją źródła „energii czystej” nieoddziałujące niekorzystnie na środowisko, jaki sposób „mechanicznego” przemieszczania się ludzi ma najmniejszy wpływ na nasze otoczenie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Eksperyment LHCb na Wielkim Zderzaczu Handornów w CERN |
W trakcje lekcji zostanie omówiony Model Standardowy - teoria opisująca oddziaływania cząstek elementarnych. Przedstawiony zostanie także eksperyment LHCb działający na Wielkim Zderzaczu Hadronów w CERN, który zajmuje się zagadką, co stało się z antymaterią we Wszechświecie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Chemik z wizytą u ogrodnika |
Dzięki ciekawym eksperymentom chemicznym będzie można dowiedzieć się, jak w prosty sposób wykryć cukier w soku jabłkowym, czy też wyizolować zapachowe olejki eteryczne z przypraw kuchennych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Komorą na Mount Everest. Komory niskich ciśnień |
Podczas tej lekcji uczestnicy zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat zmian ciśnienia barometrycznego wraz ze wzrostem wysokości n.p.m. oraz z towarzyszącymi zmianami innych parametrów (temperatura, wilgotnośc powietrza). Omówiony zostanie także wpływ tych zmian na organizm człowieka. W dalszej części wycieczki nastąpi prezentacja symulatorów obniżonego cisnienia barometrycznego, nagłej dekompresji wraz z wyjaśnieniem, jakie badania i szkolenia wykonywane są dla pilotów. Zostanie także omówiony sposób zabezpieczenia pilotów i pasażerów przed skutkami obniżonego ciśnienia barometrycznego wraz z prezentacją wyskościowego ubioru kompensacyjnego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Opowieści o małych łobuziakach i łobuzicach |
Opowieści dla grzecznych i niegrzecznych dzieci oraz ich grzecznych i niegrzecznych rodziców: o urwisach, wisusach, drapichrustach i innych nicponiach! Nie zabraknie w nich wspólnego hasania i rozrabiania w gronie największych gwiazd tej dyscypliny: Anielki Złośnicy i Asmodeusza z Krainy Ognia i Westchnień. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak wyjść z tego labiryntu? |
Każdy z nas bawił się w labirynt, czy to na kartce papieru, czy w dużym mieście. Labirynty są także interesujące dla matematyków i informatyków. Popatrzymy, jak można tworzyć labirynty za pomocą komputera i jak komputer radzi sobie z ich rozwiązywaniem. Ciekawe będzie też zobaczyć, jak zmieniając „zasady” labiryntu, można zmieniać jego wygląd oraz poziom trudności. A może są jakieś proste zasady wychodzenia z każdego labiryntu!? Hmmm, to zależy, pokażemy możliwe strategie i ich skuteczność. Zapraszamy! Każdy dostanie swój własny labirynt! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nie tylko jajko ma białko |
Impreza przybliży dzieciom cudowny świat białek - molekuł, które laikom kojarzą się z jednym białkiem - jaja kurzego. Tymczasem każdy żywy organizm zawiera ich tysiące. Białka mają unikalną strukturę przestrzenną, która umożliwia im pełnienie różnorodnych funkcji (np. transportu innych molekuł, budowania naszego ciała, przyspieszania reakcji chemicznych). Wyznaczenie struktury białek stało się możliwe dzięki rozwojowi nowoczesnych technik biofizycznych. Podczas warsztatów dzieci dowiedzą się, czym są białka dla biofizyków - czego chcieliby, a czego mogą dowiedzieć się o ich strukturze, jak wrażliwa na czynniki fizyczne (np. temperaturę, pH) jest struktura białek. Poznają także świecące na zielono białko, które umożliwia biologom oświetlenie wnętrza komórek. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zjawiska krasowe - od kropli po podziemne labirynty |
Wyjątkowość jaskiniowych systemów przyciągała uwagę człowieka już od tysięcy lat. Obecnie kras stanowi przedmiot badań wielu dziedzin nauki, m.in. geologii, archeologii, biologii. Lekcja ma na celu zapoznanie uczestników z warunkami niezbędnymi do zaistnienia procesu krasowienia, przebiegiem oraz skutkami tego zjawiska. Uczniowie dowiedzą się, jakie zróżnicowane formy krasowe można odnaleźć zarówno na powierzchniach masywów krasowych, jak i w podziemnych systemach jaskiniowych. Przedstawione zostaną przykłady znanych obiektów związanych z krasem wraz ze wskazaniem sposobów na samodzielne odkrywanie podziemnych systemów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Pomocnicy misjonarzy |
Uczestnicy zajęć otrzymają w przystępnej i atrakcyjnej formie podstawowe informacje na temat misyjnej działalności Kościoła – biblijnych podstaw, założeń i powszechnej odpowiedzialności ze szczególnym uwzględnieniem dzieci. Zapoznają się także z możliwością współpracy z Papieskim Dziełem Misyjnym Dzieci – począwszy od idei przyświecającej założycielom Dzieła po dzisiejszą aktywność PDMD, zwłaszcza w okresach uprzywilejowanych jego działalności. Dzieci dowiedzą się, w jaki sposób mogą wesprzeć dzieło misyjne. Podczas zajęć odbędzie się nauka śpiewu misyjnego w obcym języku oraz praca plastyczna. Uczestnicy otrzymają pamiątkowe gadżety Koła Naukowego Katechetyków UKSW oraz materiały Papieskiego Dzieła Misyjnego Dzieci. Lekcja będzie przygotowaniem do obchodów nadzwyczajnego miesiąca misyjnego (październik 2019). Wykładowca, dr Rayzacher -Majewska jest konsultorem Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, członkinią Zespołu ds. opracowania podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce i programu nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach oraz rzeczoznawcą do spraw oceny programów nauczania religii i podręczników katechetycznych Komisji Wychowania Katolickiego KEP. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Aktywna aerodynamika szybkich pojazdów |
Konstruktorzy szybkich samochodów sportowych zauważają korzyści ze stosowania elementów aerodynamicznych podnoszących ich osiągi. Pojawiają się nowe konstrukcje i nowe modele o czasem zagadkowych kształtach. Wykład ma na celu przybliżenie podstaw procesów przepływu wpływających na zachowanie się szybkiego pojazdu. W trakcie pokazu zaprezentowane zostaną modele różnych elementów aerodynamicznych zmieniających parametry pojazdów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wybrane elementy prowadzenia działalności gospodarczej przez spółki handlowe |
Kodeks spółek handlowych wskazuje kilka typów spółek, w jakich dozwolone jest w Polsce prowadzenie działalności gospodarczej. Są to spółki: jawne, partnerskie, komandytowe, komandytowo-akcyjne, z ograniczoną odpowiedzialnością i akcyjne. Każda ze spółek handlowych musi wykonywać pewne obowiązki wynikające z prawa, m.in.: prowadzenie księgowości, sporządzanie sprawozdań finansowych czy płacenie podatków dochodowych. Nie są to jednak jedyne formy organizacyjnoprawne, w jakich dozwolone jest prowadzenie działalności. Prowadzenie księgowości pełnej czy uproszczonej zależy m.in. od przyjętej formy organizacyjnoprawnej. Istotne jest również to, kto jest wspólnikiem takiej spółki. Sprawozdania finansowe sporządzane w oparciu o przepisy ustawy o rachunkowości można poklasyfikować na 3 grupy sprawozdań rozbudowanych oraz 3 grupy sprawozdań uproszczonych. Faktycznie jest to kilka dokumentów sporządzanych z wykorzystaniem danych z ksiąg rachunkowych. Podatki dochodowe stanowią jedynie jeden z tytułów podatkowych obciążających działalność przedsiębiorców. Ze względu na ustawy o podatkach można wskazać 2 kategorie podatników: PIT i CIT. Podatnicy PIT mają do wyboru spośród 4 form opodatkowania dochodów, a podatnicy CIT mogą skorzystać ze zniżki wobec podatku liniowego (mały podatnik). |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Przyczyny i skutki „Eksplozji kambryjskiej” |
Sensacyjne i niespodziewane odkrycia wciąż nowych stanowisk kopalnych oraz użycie coraz doskonalszych metod badań skamieniałości stopniowo rozjaśniają obraz tajemniczego świata początku ery paleozoicznej. W świetle nowych danych paleontologicznych szczególnego sensu nabierają próby określenia pokrewieństw organizmów na podstawie ich molekularnych podobieństw i odmienności. Okazuje się przy tym, jak niewiele śladów pozostało w anatomii i genach dzisiejszych zwierząt i roślin z pradawnych czasów formowania się podstaw ich różnorodności. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Jak zaćmienie Słońca uczyniło Einsteina celebrytą |
Całkowite zaćmienia Słońca są spektakularnymi naturalnymi zjawiskami występującymi co najmniej dwa razy do roku w różnych miejscach na kuli ziemskiej. Całkowite zaćmienie słońca z 29 maja 1919 roku było obserwowane przez dwie grupy angielskich astronomów, którzy postanowili sprawdzić, czy pole grawitacyjne wpływa na bieg promieni świetlnych, jak twierdzil Albert Einstein. Wyniki obserwacji potwierdziły przewidywania Einsteina i niemal z dnia na dzień uczyniły z Einsteina celebrytę |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak powstaje prognoza pogody w ICM |
Kierownik sekcji Meteo, pan Bartosz Niezgódka, związany z ICM Meteo niemal od początku istnienia Numerycznej Prognozy Pogody, opowie o powstawaniu prognozy na naszych superkomputerach. Coraz częściej korzystamy z prognoz pogody nie tylko w naszym życiu codziennym, ale również w pracy. Obecnie jest silne zapotrzebowanie na bardzo dokładne prognozy z podziałem na godzinowe dane i bardzo gęstą siatkę. Najczęściej chcemy znać prognozę pogody dla konkretnego punktu. Nie interesuje nas, czy będzie padało np. w województwie mazowieckim, tylko czy będzie padało w Warszawie, a najlepiej gdy informacje dotyczyć będą Ochoty. Pan Bartosz zaprezentuje porównanie 3 modeli obecnie liczonych w ICM. Wyjaśni różnice w modelach wynikające ze specyfiki samych modeli oraz danych wsadowych. Przedstawi różne możliwości prezentacji wyników prognoz oraz omówi najważniejsze z parametrów (temperatura, opad, itd.). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Poród - niezwykły proces zaprojektowany przez naturę |
Tematem zajęć jest przedstawienie procesu porodu fizjologicznego z punktu widzenia biologii, fizjologii, psychologii i socjologii. Omówione zostaną kolejno m. in. takie elementy jak początek porodu, jego mechanizm oraz rezultat. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Fizyka dla bramkarzy |
W czasie lekcji dyskutowane są szanse bramkarza na obronę rzutu karnego w przypadku dwóch dyscyplin: piłki ręcznej i piłki nożnej. W czasie lekcji korzystając z prostych zjawisk fizycznych, mierzy się czas reakcji oraz skoczność uczestników zajęć. W czasie zajęć wykorzystuje się podstawowe wiadomości z kinematyki (ruch jednostajnie przyśpieszony) i dynamiki (energia kinetyczna i potencjalna). Lekcja jest pomyślana jako powtórzenie materiału z I klasy gimnazjum oraz zachęta do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Krótki przewodnik po błonie komórkowej – jak wysłać wiadomość do jądra? |
Błona komórkowa stanowi barierę niezbędną do zachowania integralności komórki. Dzięki swojej budowie umożliwia jednak także kontrolowaną wymianę substancji pomiędzy środowiskiem zewnętrznym a wnętrzem komórki. Warto podkreślić, że przez błonę komórkową przekazywane są też informacje. Odbiór komunikatów o tym, co dzieje się w otoczeniu, jest kluczowy, aby komórka mogła reagować na zmieniające się warunki środowiska, np. poruszać się w określonym kierunku czy - jak to jest w przypadku komórek układu odpornościowego - wykryć i zwalczyć zakażenie. Przekazywanie informacji z otoczenia umożliwiają specjalne białka zlokalizowane w błonie komórkowej nazywane receptorami. Na wykładzie dowiecie się Państwo, jaką rolę w kontakcie komórki z otoczeniem pełnią poszczególne elementy błony komórkowej, a zwłaszcza w jaki sposób receptory przesyłają wiadomość do jądra komórkowego. Omówię również, w jaki sposób zmiany w aktywności receptorów i organizacji błony komórkowej mogą być wykorzystane w medycynie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy wulkan wybuchnie na Dolnym Śląsku? |
Czy to prawda, że w przeszłości Dolny Śląsk był „krainą dymiących wulkanów"? Wyjaśnimy to, sprawdzimy, co zostało do dziś po owych wulkanach i do czego skały, które powstały dzięki nim, są używane. I gdzie w Polsce teraz można zobaczyć wybuch wulkanu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Fuzja jądrowa - czyli krótka historia o tym, jak sprowadzić Słońce na ziemię |
Lekcję rozpoczniemy od wyjaśnienia, dlaczego jedną z kluczowych kwestii w dzisiejszych czasach jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego. Pokrótce zostaną omówione sposoby pozyskiwania energii, do których należą:
Szczegółowo zajmiemy się tematem opanowania kontrolowanej syntezy (fuzji) jądrowej, która może być w przyszłości źródłem energii bezpiecznej dla ludności i środowiska. W wyniku reakcji syntezy jądrowej lekkich pierwiastków, takich jak izotopy wodoru (deuter i tryt), zachodzącej w plazmie wydzielana jest energia, która może być wykorzystana praktycznie. Reakcje fuzji mogą zachodzić jedynie w określonych warunkach, podobnych do tych, które występują we wnętrzach Słońca i gwiazd. Uczniowie podczas lekcji dowiedzą się, na czym polega reakcja syntezy termojądrowej oraz jakie warunki muszą zostać spełnione, aby w kontrolowany sposób można było ją realizować w warunkach laboratoryjnych. Poznają najważniejsze projekty dotyczące syntezy jądrowej prowadzone w Polsce i na świecie oraz sposób działania przyszłej elektrowni termojądrowej. Zaprezentujemy uczniom ekspozycję upowszechniającą fuzję jądrową oraz odwiedzimy:
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Azotany w przetwórstwie mięsa - zdrowo czy różowo? |
Azotan(III) i azotan(V) sodu to substancje dodatkowe powszechnie stosowane w przetwórstwie mięsa. Zgodnie z nomenklaturą zaliczane są do grupy substancji konserwujących. Jednak ich właściwości nie ograniczają się jedynie do działania utrwalającego. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Rękopisy dostępne od ręki |
Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk posiada bogatą, unikatową kolekcję rękopisów cenionych pisarzy oraz ludzi nauki i kultury. Obok wersji rękopiśmiennych ich dzieł w naszych zbiorach znajduje się bardzo interesująca korespondencja. Część tej kolekcji została zgromadzona przez znanego warszawskiego bibliofila Jana Michalskiego, inne biblioteka zakupiła lub otrzymała w darze. Celem spotkania jest pokazanie obiektów zeskanowanych w ramach projektu „Otwarte Zasoby w Repozytorium Cyfrowym Instytutów Naukowych” (OZwRCIN). Można je odszukać w Internecie pod adresem http://rcin.org.pl. Dzięki temu każdy zainteresowany bez wychodzenia z domu, w sposób nieograniczony i nieodpłatny, może korzystać z rękopiśmiennego zasobu biblioteki. Treści oraz dane udostępnione w repozytorium to materiały dawne jak również współczesne o wyjątkowym znaczeniu dla nauki i kultury. W bibliotece cyfrowej poza rękopisami użytkownik znajdzie m.in. starodruki, prace naukowe i popularnonaukowe (zgromadzone w czasopismach, seriach, książkach, materiałach archiwalnych), dokumentację badań, a także mikrofilmy, fotografie, dokumenty dźwiękowe, mapy, kartoteki. W ramach projektu zostanie zdigitalizowanych 145 992 obiektów. Prezentacji kolekcji i projektu będzie towarzyszyć wystawa oryginalnych dokumentów oraz ich reprodukcji. Całość dopełni wizyta w pracowni digitalizacyjnej, gdzie zostaną pokazane skanery i sam proces skanowania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Z wizytą w kraterze, czyli wulkanizm bez tajemnic |
Co kryją w swoim wnętrzu wulkany? Dlaczego wybuchają? Czy wulkan może być uśpiony? Na te i wiele innych pytań można znaleźć odpowiedź w trakcie wykładu poświęconego procesom wulkanicznym. Rozmieszczenie geograficzne wulkanów nie jest wcale przypadkowe. Znajdują się one zarówno na Ziemi, jak i na innych planetach naszego układu. Można je znaleźć zarówno na lądach, jak i w morskich głębinach. Ich aktywność związana jest z procesami endogenicznymi zachodzącymi głęboko pod powierzchnią ziemi – magmatyzmem i aktywnością tektoniczną. Także na terenie Polski można odszukać obszary, gdzie przed milionami lat dymiły stożki wulkaniczne, wyrzucając lawę, zastygłą w postaci skał wylewnych, i popioły. Erupcjom towarzyszą też inne zjawiska, takie jak gejzery czy wyziewy gazowe, które mogą występować jeszcze długo po wygaśnięciu właściwej aktywności wulkanicznej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od degeneracji do rekonstrukcji – tajemnice regeneracji mięśni szkieletowych |
Regeneracja to niezwykły proces prowadzący do odbudowy prawidłowej struktury mięśni szkieletowych po uszkodzeniu mechanicznym lub wynikającym z miopatii. Podczas wykładu zostaną zaprezentowane najnowsze doniesienia naukowe dotyczące regeneracji mięśni i badań nad wspomaganiem tego procesu oraz mobilizacji komórek macierzystych do uszkodzonej tkanki. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Równość płci w nauce |
„Równość płci w nauce” to temat wydarzenia, na które Wydział ds. Nauki i Badań Naukowych Ambasady Niemiec zaprosił wybitnych naukowców z Polski i z Niemiec. Plan wykładów:
- dr hab. Izabela Wagner (socjolog z UW), będzie mówiła o „Ukrytych karierach – ścieżkach kobiet w nauce”. - prof. Dr Gabriele Bolte (epidemiolog z Instytutu Zdrowia Publicznego Uniwersytetu w Bremie) wygłosi wykład pt. „Płeć i zdrowie – aktualne wyzwania metodologiczne w badaniach naukowych”. - dr Iwona Chmura-Rutkowska ( Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM) poruszy zagadnienie „Być dziewczyną - być kobietą i przetrwać. Stereotypy związane z płcią w edukacji szkolnej i w nauce”.
- dyskusja jak wygląda sytuacja równości płci w instytucjach naukowych w Polsce i w Niemczech. W dyskusji udział wezmą: prezydentka Uniwersytetu Europejskiego Viadrina, prof. Dr Julia von Blumenthal, prof. dr hab. inż. Stanisław Ledakowicz, Politechnika Łódzka, prezes Societas Humboldtiana Polonorum, prof. dr hab. inż. Teresa Zielińska, wicedyrektor Instytutu Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej PW, członek Rady Narodowego Centrum Nauki oraz prof. dr hab. Jacek Kuźnicki, także członek Rady Narodowego Centrum Nauki i kierownik Laboratorium Neurodegeneracji w Międzynarodowym Instytucie Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie. Moderatorem dyskusji będzie dr Aleksandra Winiarska z Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW. Wydarzenie odbędzie się przy wsparciu Federalnego Ministerstwa Oświaty i Badań Naukowych w Berlinie.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Płyny w stanie nadkrytycznym – wczoraj, dziś i jutro |
Płyny w stanie nadkrytycznym charakteryzują się specyficznymi właściwościami fizykochemicznymi, co powoduje ich częste zastosowanie w technologiach przemysłowych. W szczególności są one stosowane w procesach ekstrakcji surowców roślinnych, przetwarzania żywności i leków, produkcji proszków i rusztowań kostnych, a także do utylizacji odpadów oraz oczyszczania i pokrywania powierzchni. Tematem wykładu są historyczne, aktualne i przyszłościowe praktyczne zastosowania płynów w stanie nadkrytycznym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Liczenie rzeczowników (nie)policzalnych w języku angielskim |
W gramatyce języka angielskiego znane są kategorie gramatyczne, takie jak liczba pojedyncza, liczba mnoga, rzeczownik policzalny oraz rzeczownik niepoliczalny. Zjawiska językowe, których kategorie te dotyczą są ze sobą ściśle związane. Jeszcze większy związek istnieje pomiędzy wyżej wymienionymi kategoriami gramatycznymi a czynnikami zewnętrznymi, motywującymi użycie danego rzeczownika. W trakcie spotkania zastanowimy się nad tym, co może powodować, że dany rzeczownik jest używany zazwyczaj w takiej, a nie innej formie. Analizując różne przypadki, spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy „policzalność” lub „niepoliczalność” rzeczownika coś „znaczy”. Dla uczących się języka angielskiego istotne jest, czy rzeczowniki policzalne i niepoliczalne stanowią coś w rodzaju dwóch oddzielnych list słów, które można zapamiętać. Zwrócimy uwagę na to, że wiele rzeczowników jest używanych w obu formach, co powoduje, że tworzenie oddzielnych list jest problematyczne. Innym sposobem rozprawienia się z tymi rzeczownikami jest próba zrozumienia ich znaczenia (znaczeń). Chcemy sprawdzić, czy rzeczowniki policzalne, to takie, które można policzyć, natomiast niepoliczalne, to te, których policzyć się nie da. Samo „liczenie” danego rzeczownika może być również kłopotliwe. Zrobimy to w oparciu o przykłady użyte w naturalnym kontekście. Głównym celem tej dyskusji jest sprawdzenie, czy mamy do czynienia z bałaganem wśród rzeczowników, czy też panuje porządek i jesteśmy w stanie ustalić zasady „gry”. |
|
|
Lekcja festiwalowa | O faktach się nie dyskutuje, czyli o poszukiwaniach prawdy w Internecie |
Fakt to fakt. Ale czy na pewno? Jak rozpoznajemy, że jakaś informacja mówi nam o zaistnieniu faktu? Jak rozróżniamy źródła takiej informacji? Czym jest prawda, a czym |
|
|
Lekcja festiwalowa | Z Wadowic do Watykanu |
Uczniowie w atrakcyjnej formie poznają krótką historię Lolka z Wadowic – późniejszego papieża Jana Pawła II; zapoznają się również z przesłaniem papieża do dzieci – na podstawie Listu do dzieci oraz przemówień papieskich adresowanych do najmłodszych. Lekcja odbędzie się w korelacji z edukacją geograficzną – rozpoznawaniem na mapie kluczowych miejsc związanych z papieżem: Wadowic oraz Watykanu. Na zakończenie w formie plastycznej uczestnicy utrwalą najważniejsze daty związane z papieżem Polakiem oraz jego wizerunek. Dowiedzą się też, w jaki sposób mogą naśladować Lolka na co dzień. Na zakończenie dzieci otrzymają pamiątkowe gadżety Koła Naukowego Katechetyków UKSW. Wykładowca, dr Rayzacher -Majewska jest konsultorem Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, członkinią Zespołu ds. opracowania podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce i programu nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach oraz rzeczoznawcą do spraw oceny programów nauczania religii i podręczników katechetycznych Komisji Wychowania Katolickiego KEP. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Podróż z laboratorium do szpitala, czyli długa droga naukowca do wdrożenia wyników badań |
Ludzie chcą żyć coraz dłużej i w dobrym zdrowiu. W okresie ostatnich 100 lat średnia długość życia ludzi uległą podwojeniu, co nie nastąpiło nigdy wcześniej w naszej historii. Zawdzięczamy to głównie higienie, szczepieniom i antybiotykom – wynalazkom z dziedziny chemii, medycyny i biotechnologii. Ale chcemy, by długość naszego życia rosła dalej. Wytwarza to też presję na naukowców, by opracowywali nowe technologie i dalej wydłużali nasze życie. Niestety przenoszenie wynalazków z laboratoriów do firm, a potem do szpitali to bardzo trudny i długotrwały proces. Coraz większą rolę odgrywają w nim małe firmy tworzone przez naukowców na uczelniach. To one są obecnie jednym z głównych źródeł nowych pomysłów w technologiach informatycznych i biotechnologii medycznej. Na wykładzie przedstawimy, jak przebiega proces tworzenia takich firm i jakie na ich założycieli – naukowców – czekają wyzwania, przeszkody, problemy, ale też i nagrody! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co łączy Nike i Dolce & Gabana z Indianami? Czyli o wykorzystywaniu latynoamerykańskiego dziedzictwa |
Niektórym Ameryka Łacińska kojarzy się z tańcem, innym z różnorodnością krajobrazów, jeszcze innym z narkobiznesem, biedą i nierównością. Jednak stosunkowo niewiele osób zdaje sobie sprawę, że w ostatnich dziesięcioleciach region ten stał się niewyczerpanym źródłem inspiracji dla projektantów mody z całego świata. Nie powinno to dziwić, ponieważ Latynoameryka to kontynent różnorodnych wzorów, materiałów i technik rzemieślniczych, które przyciągają uwagę potencjalnych nabywców. W ramach spotkania opowiemy zarówno o klasykach mody pochodzących z tego regionu, jak i o wzorach tradycyjnych wspólnot wykorzystywanych przez znane światowe marki takie jak Nike czy Dolce & Gabana. Zastanowimy się też, czy tendencja ta przyczynia się do promowania kultury latynoamerykańskiej, czy też raczej okrada tradycyjne wspólnoty z części ich tożsamości. |
|