wykład
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Problemy techniczne szybkiej kolei próżniowej |
W ramach zajęć przybliżymy słuchaczom propozycję konstrukcji bardzo szybkiego środka transportu - Hyperloop. Przedstawimy wyniki prac dotyczące uruchomienia tego rodzaju systemu transportowego. Skupimy się na zagadnieniach aerodynamiki, które pełnią kluczową rolę w działaniu urządzenia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Grawitacyjna gra planet i planetoid |
|
||
Lekcja festiwalowa | Logika prawnika – czy po mat-fizie dobrze jest iść na prawo? Po co sędziemu nauki ścisłe? |
Czy „lub” oznacza to samo co „albo”? Jak ustalić, kto spowodował zderzenie pojazdów? Czemu runął ten sufit? Co wywołało pożar? Do czego służy rachunek retrospektywny? Czy ktoś to nagranie zmontował? Co to są badania mechanoskopijne? Kto zostawił ten odcisk palca? I czy sędziowie lubią odsetki? Praktycy z warszawskich sądów opowiadają o wykorzystywaniu w swej codziennej pracy nauk ścisłych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Przypadki chodzą po ludziach, czyli o przypadkowych odkryciach w chemii |
Nie tylko długie i żmudne godziny spędzone w laboratorium owocują przełomowymi odkryciami. Czasami konieczna jest duża doza szczęścia. W trakcie zajęć omówione zostaną przykłady odkryć, które zmieniły oblicze chemii i miały ogromy wpływ na ludzkie życie, a były dziełem przypadku. Będzie zatem mowa o odkryciu rzeczy wielkich, jak promieniotwórczość, antybiotyki i dynamit, jak również o rzeczach całkiem przyziemnych jak karteczki samoprzylepne. Bo przecież chemia jest wokół nas, no a przypadki chodzą po ludziach… |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy turbulencje są niebezpieczne? |
Podczas przelotu samolotem często zdarza się natrafić na obszar turbulencji. Samolot zaczyna wówczas drgać lub lekko opadać. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Krytyczne myślenie, czyli jak ustrzec się przed manipulacjami |
Wiele badań rynku pracy wskazuje, że umiejętność krytycznego myślenia jest jedną z cech najbardziej poszukiwanych przez pracodawców u przyszłych pracowników. Statystyki |
|
|
Lekcja festiwalowa | Idziemy na cały świat… |
Uczestnicy zajęć zapoznają się z podstawowymi założeniami działalności misyjnej Kościoła – począwszy od biblijnego nakazu misyjnego, przez działalność Apostołów i postaci świętych i błogosławionych patronów misji aż po dzisiejsze dzieło misyjne. W wyniku burzy mózgów uczniowie zaproponują własne zaangażowanie na rzecz misji, po czym poznają kluczowe informacje na temat Papieskiego Dzieła Misyjnego Dzieci. Na zakończenie wezmą udział w quizie misyjnym. Podczas zajęć będą zastosowane różnorodne metody i środki dydaktyczne, także multimedia. Na zakończenie uczestnicy otrzymają pamiątkowe gadżety Koła Naukowego Katechetyków UKSW oraz materiały Papieskiego Dzieła Misyjnego Dzieci. Lekcja będzie przygotowaniem do obchodów nadzwyczajnego miesiąca misyjnego (październik 2019). Wykładowca, dr Rayzacher -Majewska jest konsultorem Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, członkinią Zespołu ds. opracowania podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce i programu nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach oraz rzeczoznawcą do spraw oceny programów nauczania religii i podręczników katechetycznych Komisji Wychowania Katolickiego KEP. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Grzyby nadziemne i podziemne |
Głównym celem warsztatów będzie zapoznanie się z tematyką rozpoznawania i zbierania grzybów. Uczniowie zapoznają się z wiedzą dotyczącą zasad, których należy przestrzegać podczas grzybobrania, tak aby uniknąć pomyłek i problemów zdrowotnych. Nie zabraknie również prostych gier i zabaw, które będą zachęcały młodzież do rywalizacji lub współdziałania w grupie. Uczniowie zdobędą wiedzę na temat grzybów poprzez rozwiązywanie zadań, quizów oraz w trakcie gier edukacyjnych i konkursów. Na zakończenie uczniowie zapoznają się z wystawą pt. „Skarb odzyskany” dotyczącą trufli. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Za co kochamy czekoladę? |
Co powoduje, że jedzenie czekolady tak wielu ludziom sprawia przyjemność? Czy to tylko słodki smak, a może coś więcej? Czy czekolada uzależnia? Czy może leczyć? Czy biała czekolada to naprawdę czekolada? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak technika i medycyna pomaga pilotom? Wirówka przeciążeniowa |
Współczesne samoloty wojskowe wymagają od pilota szczególnych predyspozycji zdrowotnych i wytrzymałościowych. Podczas wykonywania misji bojowych i treningowych organizm pilota poddawany jest oddziaływaniu różnych czynników obciążających. Działania takie niosą ryzyko utraty zdrowia, życia lub bardzo drogiego samolotu. W celu zminimalizowania tych zagrożeń piloci muszą być cyklicznie badani i szkoleni na symulatorach w Wojskowym Instytucie Medycyny Lotniczej. Jednym z takich urządzeń jest wirówka przeciążeniowa - symulator szkoleniowy, który umożliwia wszechstronne odwzorowanie warunków występujących podczas misji lotniczych, a trening w niej pozwala na podniesienie tolerancji przeciążeń, co skutkuje zmniejszeniem ryzyka wystąpienia powyższych zagrożeń. A w myśl starej wojskowej maksymy ,, im wiecej potu wylanego na ćwiczeniach, tym mniej krwi w boju”. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Uwaga reklamy |
Świat reklamy jest coraz bardziej różnorodny. Codziennie docierają do nas setki komunikatów reklamowych, a tylko niektóre są w stanie przebić się do naszej świadomości. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nowe technologie w obrazowaniu żywych tkanek i komórek |
Często żeby zdiagnozować chorobę, określić powodowane przez nią zmiany czy zwyrodnienia trzeba je po prostu zobaczyć. Wbrew pozorom może stanowić to poważny problem, bo człowiek, w odróżnieniu od kijanki, nie jest przezroczysty, a zmiany zachodzą wewnątrz organizmu. Siłą rzeczy musimy ograniczyć się do takich obiektów, do których światło może wejść, a potem wydostać się do układu pomiarowego. Jednak i w tym przypadku obraz może być na tyle rozmyty, że staje się praktycznie nieczytelny. Wykład będzie próbą odpowiedzi, jak można sobie z takimi problemami poradzić dzięki równoczesnemu zastosowaniu najnowszej aparatury optycznej i zaawansowanych metod teorii optyki. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy na pewno wiesz, jak zaparzać herbatę? O zdolnościach antyutleniających herbat słów kilka |
Wykład omawia proces parzenia herbaty w taki sposób, aby wydobyć z niej to, co najlepsze. Przybliżony zostanie skład chemiczny herbat, jej rodzaje i właściwości. Omówione zostaną zagadnienia zdolności antyutleniających i roli związków polifenolowych w organizmie człowieka. Poruszone zostanie zagadnienie stresu oksydacyjnego i sposobów walki z nim. W ramach omawiania metod badania zdolności antyutleniających przeprowadzony zostanie pomiar zdolności antyutleniających wybranego naparu herbacianego. Wykład dla fanów herbaty i nie tylko. Jeżeli ktoś chce dowiedzieć się, czy można oszukać czas i zatrzymać proces starzenia się bez ingerencji chirurga plastycznego, to ten wykład jest dla niego.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Wojna i pokój w świecie mrówek: biologiczne korzenie tolerancji i ksenofobii |
Opiszę, w jaki sposób zachowują się różne mrówki podczas konfrontacji z innymi mrówkami, zarówno ze swojego, jak i z obcych gatunków, oraz wyjaśnię, jakie czynniki decydują o tym, że określone osobniki zostają uznane za towarzyszki z własnej kolonii lub osobniki obce. Przedstawię i przedyskutuję takie zjawiska, jak: wojny, kanibalizm, agresja zrytualizowana, niewolnictwo i emancypacja niewolnic, zachowania prospołeczne i ratunkowe, ogromne konfederacje społeczeństw i wycofanie społeczne. Przedstawię też wybrane genetyczne, epigenetyczne, ontogenetyczne, neurochemiczne i ekologiczne uwarunkowania przyczynowe tych zjawisk. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Historia ziarenka piasku |
Czym jest piasek, co mają z nim wspólnego kryształ górski, ametyst, cytryn, morion, praz? Jak piasek zachowuje się w na wietrze, w rzekach, w morzu? Co z nim się stanie, gdy znajdzie się głęboko pod powierzchnią Ziemi. I do czego nam się przydaje na co dzień? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Lot ptaków i owadów |
Małe rozmiary i wysoka częstotliwość ruchów skrzydeł owadów czynią je interesującym, a jednocześnie trudnym obiektem badań. Podczas wykładu zostaną przedstawione podstawy aerodynamiki lotu owadów zilustrowane animacjami wyników badań numerycznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Trendy na rynku FMCG (fast moving consumer goods) |
Rynek FMCG to rynek dóbr szybko rotujących, takich jak produkty spożywcze, środki czystości lub kosmetyki. W dzisiejszym świecie nowych technologii, rosnącej konkurencji, zwiększającej się presji na wyoską jakość i personalizację produktów – rynek FMCG jest jedną z bardziej dynamicznie rozwijających się gałęzi gospodarki. Ze względu na swoją specyfikę rynek jest też do pewnego poziomu odporny na kryzysy. Między rynkiem FMCG, a konsumentem istnieje bardzo silna zależność – z jednej strony producenci kreują zachowania konsumentów, z drugiej muszą adresować ich potrzeby. Celem zajęć jest zatem zrozumienie, jakie obecnie panują trendy w branży FMCG – jak zmiany na tym rynku wpływają na życie konsumentów i czego mogą się oni spodziewać w nadchodzących latach? Pierwsza część zajęć będzie poświęcona przedstawieniu rynku, jego cech charakterystycznych oraz podmiotów działających na tym rynku. Druga część zajęć skupi się na przedstawieniu ważniejszych trendów na tym rynku, w tym trendzie zdrowotnym, trendzie produktów funkcjonalnych, trendzie e-commerce oraz na tym, jaki wpływ miał zakaz handlu w niedziele na branżę FMCG. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dlaczego miód jest słodki? |
Opowiadania i mity wokół wątków pszczelich i solarnych, pochodzące głównie z tradycji bałkańskiej i greckiej. Dowiecie się, jak to właściwie z tym miodem było i jak słońce chciało się ożenić. Opowiemy wam o sporach wszelkiego stworzenia z najwyższymi siłami. Wśród różnych pszczelich darów pojawi się także wosk, odwiedzą nas znani mityczni bohaterowie: Glaukos oraz Ikar i Dedal. Nie zabraknie także pszczelich tańców - wywijańców, wszystko dla amatorów miodu i pszczół. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od atomu do samochodu |
Układ okresowy choć wygląda na przejrzyste uszeregowanie pierwiastków chemicznych, to na pierwszy rzut oka trudno wskazać jego przydatność w życiu codziennym. Znajomość kilku prostych przybliżeń i modeli może jednak zmienić nasze myślenie. Wykład pokaże, jak łatwo znaleźć odpowiedź, które pierwiastki połączyć, aby otrzymać materiał o wymaganych właściwościach. Zostanie zaprezentowanych również kilka przykładów zastosowań poznanej wiedzy w nowoczesnym przemyśle motoryzacyjnym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Gitara i fizyka |
Jak gitara wytwarza dźwięk i jak to się dzieje, że kawałek drewna (pudło rezonansowe) może dźwięk wzmocnić? Jak zobaczyć dźwięk i jego barwę? Dlaczego pewne dźwięki współbrzmią ładnie (akordy), a inne brzydko (dysonanse)? Cóż, muzyka to też fizyka… |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Suplementy - co uzupełniamy |
Suplementy diety obciążane są wieloma grzechami: brak jest badań naukowych potwierdzających ich działanie, skład wielu preparatów nie odpowiada rzeczywistości i informacjom zawartym w ulotkach, ich reklamy są mieszaniną prawdy i fałszu. Pomimo tego, dzięki reklamom wartość rynku suplementów diety w 2019 r osiągnie 4,7 mld zł. W wykładzie spróbujemy przedstawić prawdziwe oblicze suplementacji i wyjaśnić, kiedy jest ona potrzebna. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dysonanse poznawcze i fantazje, czyli dlaczego i jak tłumaczymy swoje zachowania |
Dysonans poznawczy to sytuacja, w której doświadczamy dwóch sprzecznych ze sobą przekonań / sądów / wartości / myśli / odczuć, zwykle odnoszących się do naszego zachowania. Okoliczności takie pojawiają się często w momencie, gdy nasze wyobrażenie na temat rzeczywistości nie pokrywa się wyobrażeniem o tej rzeczywistości, jakie jest udziałem innych osób. Dysonans poznawczy jest zarazem doświadczeniem na tyle nieprzyjemnym, że zwykle próbujemy od niego uciec. A jak się tłumaczymy? Opowiadamy historie, wymyślamy, naciągamy rzeczywistość, koloryzujemy, fantazjujemy - czyli: poszukujemy dobrego uprawomocnienia dla naszego działania w oczach cudzych i własnych, nawet jeśli podskórnie czujemy, że jest to oszustwo. Wszystko to jest okupione wielkim stresem. Pytamy więc: po co? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Papież Polak |
Uczestnicy przypomną sobie podstawowe wiadomości na temat papieża Polaka – począwszy od jego życia w Wadowicach po pontyfikat i odejście do domu Ojca. Utrwalą także terminologię związaną z posługą papieską – strojem, publikowanymi dokumentami i miejscami przebywania. Szczególna uwaga będzie skoncentrowana na papieskich pielgrzymkach do Ojczyzny i ich głównym przesłaniu, które zostanie uczniom przekazane w atrakcyjne formie multimedialnej. Podczas spotkania będzie okazja do odczytania Modlitwy Pańskiej w języku łacińskim razem z papieżem Janem Pawłem II oraz udziału w quizie papieskim z nagrodami. Na zakończenie dzieci otrzymają pamiątkowe gadżety Koła Naukowego Katechetyków UKSW. Wykładowca, dr Rayzacher-Majewska jest konsultorem Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, członkinią Zespołu ds. opracowania podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce i programu nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach oraz rzeczoznawcą do spraw oceny programów nauczania religii i podręczników katechetycznych Komisji Wychowania Katolickiego KEP. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Umowy: kiedy i jak je zawieramy? |
Co to jest umowa? O czym mówi zasada swobody umów? Co to jest zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych? Jakie są rodzaje umów i sposoby (formy) ich zawierania? Kiedy zawarta umowa jest nieważna? Jakie mogą być konsekwencje niewykonania umowy? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Światło w ciemności |
Barwny świat minerałów fascynuje człowieka od zarania jego dziejów. Podziwiamy piękne formy i barwy, szukając niezapomnianych wrażeń. Ale nie zawsze wiemy, że wystarczy zmiana oświetlenia, a nawet najpospolitsze minerały przeistaczają się w cudne lampiony. Postaramy się wyjaśnić, dlaczego minerały świecą i co jest tego przyczyną. Czy minerały o takim samym składzie zawsze będa świeciły, czy może zależy to od miejsca ich występowania, a może jeszcze od czegoś innego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Z wizytą w kraterze, czyli wulkanizm bez tajemnic |
Co kryją w swoim wnętrzu wulkany? Dlaczego wybuchają? Czy wulkan może być uśpiony? Na te i wiele innych pytań można znaleźć odpowiedz w trakcie wykładu poświęconego procesom wulkanicznym. Rozmieszczenie geograficzne wulkanów nie jest wcale przypadkowe. Znajdują się one zarówno na Ziemi, jak i na innych planetach naszego układu. Można je znaleźć zarówno na lądach, jak i w morskich głębinach. Ich aktywność związana jest z procesami endogenicznymi zachodzącymi głęboko pod powierzchnią ziemi – magmatyzmem i aktywnością tektoniczną. Także na terenie Polski można odszukać obszary, gdzie przed milionami lat dymiły stożki wulkaniczne, wyrzucając lawę zastygłą w postaci skał wylewnych i popioły. Erupcjom towarzyszą też inne zjawiska, takie jak gejzery czy wyziewy gazowe, które mogą występować jeszcze długo po wygaśnięciu właściwej aktywności wulkanicznej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Obrazy chmur istotnych dla własnej interpretacji prognozy pogody |
Wygląd i umiejętność rozpoznawania chmur oraz wnioskowania na podstawie ich wyglądu o zachodzących w atmosferze procesach jest nadzwyczaj istotną umiejętnością każdej osoby przebywającej poza zasięgiem Internetu. Różnego rodzaju wnioski możliwe są do uzyskanie już po krótkiej obserwacji nieba. Wyrobienie w sobie nawyku spoglądania i porównywania zmian w chmurach jest ze wszech miar korzystne, ponieważ daje możliwość samodzielnego interpretowania wyników prognoz ze stanem rzeczywistym. W czasie pobytu poza zasięgiem sieci nie posiadamy zazwyczaj innych informacji jak tylko obserwacja chmur i wiatru, czy formy opadów i osadów. Wielokrotnie na podstawie tych spostrzeżeń możemy trafnie ocenić, czy zawarta w prognozach zmiana pogody już nadchodzi, czy ma taką intensywność jaka była prognozowana, czy też nastąpiło pewne przesunięcie czasowe. Dla zapoznania się z tematem warto wysłuchać szkolenia prowadzonego przez ppłk rez. mgr inż. Macieja Ostrowskiego, synoptyka konsultanta ICM UW, eksperta meteorologii lotniczej w Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, wieloletniego komentatora prognoz, instruktora żeglarstwa. Na podstawie licznych zdjęć z gór, morza i z samolotu ukazana zostanie zmienność zachmurzenia i jednocześnie istotne cechy umożliwiające rozpoznawanie chmur i zakwalifikowanie ich do odpowiedniego systemu frontowego lub wewnątrzmasowego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | "Piękne, smutne kwiaty Serbii" – dzieci na Pawiaku w latach 1939-1944 |
W latach 1939-1944 w więzieniu gestapo na Pawiaku przebywały również dzieci. Najmłodsi trafiali za pawiackie mury albo wskutek narodzin w szpitalu więziennym, albo byli przywożeni wraz z rodzicami w wyniku aresztowania. Dzieci na Pawiaku znajdowały się pod opieką członków polskiego personelu medycznego. Słowa „Piękne, smutne kwiaty Serbii” zostały zaczerpnięte ze wspomnień lekarki-więźniarki dr Anny Czuperskiej, która tak opisała niemowlaki przebywające za pawiackimi murami. Prelekcja przybliży historie dzieci na Pawiaku oraz formy opieki, które roztaczali nad nimi członkowie sanitariatu więziennego. Prelekcji będzie towarzyszyć prezentacja multimedialna. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Botnety, ransomware, odbicia, czyli dla kogo pracuje twój komputer |
Co to jest botnet? Jak powstaje, jak się z nim walczy? Jak chronić się przed ransomware? Na czym polega efekt wzmocnienia w atakach odbiciowych? Innymi słowy - dlaczego dbając o swój sprzęt, dbasz nie tylko o własne bezpieczeństwo. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Podróż do wnętrza jądra komórkowego |
Jądro komórkowe to największe organellum znajdujące się w komórce, w którym możemy wyróżnić wiele funkcjonalnych i strukturalnych domen. Ponad połowę jego objętości zajmuje chromatyna składająca się z białek i DNA - nośnika informacji genetycznej. To właśnie DNA dostarcza instrukcji, jak ma funkcjonować nie tylko komórka, ale i cały organizm. Podwójna helisa DNA człowieka ma grubość ok. 2 nm, ma dwa metry długości i zawiera 6,4 miliarda par zasad. Dlatego też jednym z fundamentalnych pytań w dziedzinie biologii jest to, w jaki sposób ta dwumetrowa nić upakowana jest w jądrze o średnicy kilkusetkrotnie mniejszej od główki szpilki. Informacji o tym, w jaki sposób DNA jest zorganizowany w struktury wyższego rzędu dostarczyły zarówno techniki mikroskopowe, jak i metody biochemiczne. Podczas wykładu postaram się omówić i pokazać część mniej znanych struktur znajdujących się na terenie jądra komórkowego oraz przedstawić, jak upakowana jest w jego wnętrzu chromatyna. Postaram się przybliżyć, dlaczego i w jaki sposób naukowcy badają jądro komórkowe. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dzieje wody |
Odkryjemy tajemnice wody, o której sądzimy, że ją dobrze znamy. Bez niej nie możemy żyć, więc zastanowimy się, czy jej składniki są tego samego wieku, jak ona gromadzi się, jak się zachowuje, jak w niej powstało życie, kiedy z niej wyszło na lądy. I wreszcie dlaczego tak wpływa na klimat i krajobraz. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Logika prawnika – czy po mat-fizie dobrze jest iść na prawo? Po co sędziemu nauki ścisłe? |
Czy „lub” oznacza to samo co „albo”? Jak ustalić, kto spowodował zderzenie pojazdów? Czemu runął ten sufit? Co wywołało pożar? Do czego służy rachunek retrospektywny? Czy ktoś to nagranie zmontował? Co to są badania mechanoskopijne? Kto zostawił ten odcisk palca? I czy sędziowie lubią odsetki? Praktycy z warszawskich sądów opowiadają o wykorzystywaniu w swej codziennej pracy nauk ścisłych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co łączy lodówkę i buty sportowe, czyli opowieść o nanocząstkach |
Co łączy lodówkę, buty sportowe i krem z filtrem UV? Uczestnicy lekcji dowiedzą się, co to są nanocząstki i dlaczego są tak wyjątkowe. Pozornie niepozorne, stanowią podstawę niezwykle dynamicznie rozwijającej się nanotechnologii, cieszą się zainteresowaniem zarówno nauki, jak i przemysłu. Popularne wśród naukowców, mało znane przeciętnemu człowiekowi, a przecież obecne w jego życiu. Czemu nanocząstki zawdzięczają swoją wyjątkowość i w jakich jeszcze zaskakujących produktach codziennego użytku można je znaleźć? Na te pytania znajdziemy odpowiedzi w czasie lekcji. Spotkanie podzielone będzie na dwie części. Pierwsza to krótki wykład o wyjątkowych właściwościach i zastosowaniach nanocząstek, często zaskakujących i niezwykłych. Druga część spotkania to gra, w której aby wygrać, trzeba znaleźć odpowiedź na intrygujące pytanie. Droga do odpowiedzi prowadzić będzie przez labirynt pytań i zagadkowych zadań. Przyda się odrobina sprytu i szczęścia, ale przede wszystkim wiedza, nie tylko ta zdobyta w trakcie wykładu… |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy istnieje życie poza bańką informacyjną? |
Życie w społeczeństwie informacyjnym niesie za sobą wiele niebezpieczeństw. Jednym z nich jest zagrożenie bańką informacyjną, tworzeniu której sprzyjają nie tylko nadawcy informacji (ludzie), ale również algorytmy i boty internetowe. O tym, jak wyjść poza obręb własnej bańki informacyjnej, jak analizować i weryfikować informacje i dać sobie czas na chwilę refleksji przed kliknięciem „udostępnij”, opowie dr Paweł Maranowski. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Literatura i władza w Rosji XVIII wieku |
Celem ogólnym wykładu jest przedstawienie relacji między władcami Rosji XVIII wieku od Piotra I do Katarzyny II a pisarzami rosyjskimi (oraz częściowo zagranicznymi powiązanymi z Rosją) tego okresu. Tło interpretacyjne stanowią tendencje oświeceniowe w myśli politycznej i społecznej oraz kulturze i literaturze. Materiał egzemplifikacyjny tworzy literatura piękna (proza, poezja, dramat), publicystyka (zawartość czasopism), literatura dokumentu osobistego (listy, wspomnienia), a także dokumenty historyczne i materiał z zakresu sztuk pięknych (malarstwo, grafika, architektura, rzeźba). Celem szczegółowym jest stworzenie klasyfikacji postaw pisarzy wobec władców i władzy (lojalna, opozycyjna) oraz przegląd tematyki politycznej w literaturze. Problematyka wykładu: 1. Symbole Oświecenia. Oświecenie w Rosji i Polsce. 2. Pisarze wobec władzy i o władzy. Aleksander Radiszczew i jego Podróż z Petersburga do Moskwy. 3. Pisarze jako nauczyciele i doradcy władców. Michaił Łomonosow. Michaił Murawjow. 4. Pisarze wobec rewolucji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Świat jest mały, czyli o odległości w sieciach społecznościowych |
Jakie znaczenie ma odległość? Zależy od naszych celów. Jeśli chcemy się przemieszczać, znaczenie ma dystans fizyczny oraz środki transportu, którymi się posługujemy. Jeśli chcemy się z kimś skomunikować, znaczenie mają z kolei nasze relacje z tą osobą lub z jej znajomymi lub znajomymi-znajomych lub znajomymi-znajomych-znajomych. A które zjawiska na świecie należy uznać za bliskie lub odległe, gdy zastanawiamy się nad ich wpływem na nasz interes narodowy lub zmiany klimatyczne? Podczas spotkania dowiecie się, jak łatwo można odpowiadać na trudne pytania dotyczące skomplikowanych zjawisk dzięki wykorzystaniu teorii sieci. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Fraktale są wszędzie |
Fraktale, czyli figury geometryczne o nieregularnych kształtach, to pojęcia z obszaru matematyki i fizyki. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Swobody Rynku Wewnętrznego UE i możliwości ich ograniczania przez Państwa Członkowskie |
Zgodnie z art. 26 ust. 2 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej Rynek Wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w którym jest zapewniony swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału, zgodnie z postanowieniami Traktatów. Jednocześnie sam Traktat wskazuje sytuacje, w których swobodny przepływ może być ograniczony przez środki przyjmowane przez Państwa Członkowskie UE, na przykład ze względów porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego. Drugim źródłem ograniczeń swobód Rynku Wewnętrznego jest orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości, w tym w szczególności koncepcja wymogów koniecznych (zwanych też wymogami imperatywnymi lub nadrzędnymi). Przedmiotem wykładu będzie omówienie warunków - na podstawie konkretnych przykładów wynikających z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE, jakie muszą spełniać środki ograniczające przyjmowane przez Państwa Członkowskie, aby mogły być dopuszczalne w świetle prawa UE. Wskaże się przy tym rolę, jakie w unijnym porządku prawnym pełnią zasady niedyskryminacji i proporcjonalności. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co widać w jaskini, czyli wirtualny spacer w podziemnym świecie |
Wykład w krótki sposób opisuje formy krasu podziemnego, genezę ich powstania. Na przykładach z ogólnie dostępnych turystycznie jaskiń Polski i Europy odbywamy wspólnie wirtualną wycieczkę po jaskini, oglądając to, co z "wiecznej ciemności" wyłania się pod wpływem światła z czołówki speleologa. A w jaskini można zobaczyć nie tylko fantazyjne twory przyrody nieożywionej, ale również ślady artystycznej twórczości naszych praprzodków. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Społeczność żydowska w wielokulturowej Warszawie XIX w. |
XIX-wieczna Warszawa była skupiskiem ludzkim coraz bardziej zróżnicowanym pod względem narodowym i wyznaniowym. Do rozwijającego się miasta napływali osadnicy z głębi Cesarstwa Rosyjskiego oraz wielu państw Europy. Obok dominujących liczebnie Polaków, w ogromnej większości wyznających rzymski katolicyzm, funkcjonowała duża społeczność żydowska. Znaczącą grupę tworzyli ewangelicy pochodzący głównie z Niemiec, a także ze Szwajcarii, Czech, Holandii i Francji. Natomiast liczba prawosławnych, przeważnie Rosjan, była niewielka. Podziały wyznaniowe przeplatały się w skomplikowany sposób z narodowymi. Przybysze z różnych stron świata integrowali się z polskimi mieszkańcami stolicy, przyjmowali ich język i kulturę. Wspólnoty religijne pozostawały światami równoległymi, ale ich członkowie jednocześnie tworzyli wielkomiejską społeczność, rywalizowali ze sobą lub współpracowali w wielu dziedzinach ludzkiej aktywności. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Lot ptaków i owadów |
Małe rozmiary i wysoka częstotliwość ruchów skrzydeł owadów czynią je interesującym a jednocześnie trudnym obiektem badań. Podczas wykładu zostaną przedstawione podstawy aerodynamiki lotu owadów zilustrowane animacjami wyników badań numerycznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak interpretować wyniki numerycznej prognozy pogody ICM UW? |
Publikowane od ponad 20 lat prognozy numeryczne stanu atmosfery w obszarze Europy Środkowej, Bałtyku i Skandynawii, wyliczane na superkomputerach ICM UW, stanowią nową jakość także w formule prezentacji wyników prognozowania numerycznego. Dla prawidłowego i pełnego wykorzystania spectrum informacji zawartych w prognozach warto wysłuchać szkolenia prowadzonego przez ppłk rez. mgr inż. Macieja Ostrowskiego, synoptyka konsultanta ICM UW, eksperta meteorologii lotniczej w Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, wieloletniego komentatora prognoz ICM UW. W szczególności omówiona będzie forma zobrazowania danych prognostycznych – poszczególne mapy prognostyczne, stosowane oznaczenia i szczegóły oraz meteorogramy jako szczegółowa prognoza dla punktu, opis poszczególnych parametrów i oznaczeń, dodatkowe dane podawane na meteorogramie (wysokość, informacje astronomiczne). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Krajobraz - wartość niedoceniona |
Prelekcja połączona z pokazem przezroczy. Omawiane zagadnienia: |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy tablica Mendelejewa jest skończona? |
Wykład popularnonaukowy przedstawiający historię układu okresowego pierwiastków. Duża część prezentacji dotyczy wytwarzania pierwiastków sztucznych metodami reakcji jądrowych, w tym tzw. pierwiastków superciężkich. Wykładowi towarzyszy zabawa ilustrująca problemy związane z wytwarzaniem nowych pierwiastków. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kłamstwa i fakty o “kryzysie uchodźców”. Ludzie w Limbo |
W ostatnich latach politycy i media straszą europejskie społeczeństwa zalewem uchodźców. Utrzymują, że "Islam zagraża naszej kulturze i wolności", że "uciekający przed śmiercią i głodem wprowadzą własne prawa religijne, pozbawiając kobiety podstawowych praw", że "będzie rozbój i bezrobocie" no i że ‘będziemy umierać od sprowadzonych chorób". Taki apokaliptyczny wizerunek popiera się milionowymi cyframi szacującymi liczbę uchodźców dobijających się do drzwi Europy. Mamy się bać i się boimy. Przekaz jest skuteczny. Na podstawie analizy danych zgromadzonych w trakcie dwuletniego badania etnograficznego prowadzonego w obozie dla uchodźców na południu Europy, porównań dokonanych z innymi badaniami (Francja, Włochy, Grecja, UK) okazuje się, że wzbudzona celowo panika moralna jest nieuzasadniona. Tejże mocnej konkluzji towarzyszy drugie odkrycie, które ujawnia zjawisko, którego trzeba się bać. System stworzony przez różne społeczeństwa i oficjalnie mający na celu pomoc i zapewnienie opieki nad uchodźcami działają w różny sposób. Brak odpowiedniej kontroli ze strony instytucji nadrzędnych (europejskich) umożliwia w niektórych miejscach korupcję i prowadzi do złego traktowania uchodźców przez ludzi i instytucje zawodowo zajmujące się ich opieką. Uchodźcy, będąc bez możliwości zwrócenia się o pomoc w sytuacji nadużyć i wykorzystywania, stają się ofiarą zarówno ludzi ze społeczności przyjmującej, jak i organizacji przestępczych (złożonych z “lokalnych” europejskich obywateli). Uchodźcy są ludźmi żyjącymi w Limbo - pozostają oni w przestrzeni, której nie widzimy i nie chcemy widzieć - w nicości. Są oni skazani na niebyt. Skazani przez nas na Limbo. Projekt HOPE wsparty finansowo przez NCN - OPUS, nr 2017/25/B/HS6/01725. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nasze (nie)codzienne minerały |
Co ma wspólnego z minerałami ząb kaszalota, jajko, okulary przeciwodblaskowe, liść bzu? Do czego może nam się przydać zwykła rdza? Spróbujemy wyśledzić minerały w naszym najbliższym otoczeniu i sprawdzić, czy bez nich moglibyśmy żyć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kosmiczne katastrofy |
|
||
Lekcja festiwalowa | Studia wybieraj jak menedżer - czy menedżer zmierzyłby się z decyzją o wyborze studiów? |
Zastanawiacie się, jakie studia wybrać, na której uczelni, w którym kraju? Czeka Was podjęcie strategicznej decyzji, która może mieć ogromny wpływ na to, jak potoczy się Wasze dalsze życie. W bardzo podobnej sytuacji staje menedżer zarządzający częścią lub całością małej czy średniej firmy rodzinnej, dużej międzynarodowej korporacji, fundacji społecznej, instytucji publicznej. Podczas spotkania chcemy podzielić się z Wami kilkoma praktycznymi wskazówkami odnośnie tego, jak menedżer zmierzyłby się z podjęciem decyzji o wyborze studiów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zachorować w Księstwie Warszawskim |
Cofnijmy się w czasie o ponad dwa stulecia. Zobaczmy jak i czym wówczas leczono, jakimi środkami dysponował lekarz, a także dlaczego, – o czym tak często piszą historycy – wykonywano tak wiele amputacji. Początek XIX wieku to również powstanie w Warszawie Szkoły Medycznej. Poznajmy jej wykładowców. Spadkobiercą tej tradycji jest Warszawski Uniwersytet Medyczny. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Logiczne rusztowanie świata. O filozofii matematyki Ludwiga Wittgensteina |
Dociekania prowadzone w obrębie filozofii matematyki koncentrują się na dwóch typach zagadnień. Pierwszy typ dotyczy natury bytów matematycznych, drugi – charakteru poznania matematycznego. Obie kwestie były przedmiotem rozważań Ludwiga Wittgensteina. Zarysowana w Uwagach o logice i następnie rozwinięta w Traktacie logiczno-filozoficznym koncepcja logiki i matematyki jest zasadniczo odmienna od rozpowszechnionych w filozofii matematyki stanowisk. Wittgenstein nie jest logicystą, intuicjonistą czy formalistą. Odrzuca też istnienie jakiejś formy specyficznego doświadczenia logicznego. Na gruncie nakreślonej przez niego wizji „Tezy logiki opisują rusztowanie świata, albo raczej: przedstawiają je […]” (Traktat logiczno-filozoficzny, teza 6.124). Analogicznie sprawa wygląda w wypadku matematyki: „Logikę świata, którą tezy logiki pokazują w tautologiach, matematyka pokazuje w równaniach” (teza 6.22). Czym jest owa logika świata? W jaki sposób docieramy do niej poznawczo? Jak możemy ją przedstawić? Jakie są różnice między logiką i matematyką a naukami przyrodniczymi? Wykład ma na celu udzielenie odpowiedzi na te pytania. |
|