Centrum Nauki Kopernik
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Biologia i robotyka w laboratoriach CNK |
Zobaczysz na własne oczy, jak to możliwe, że z jednej żywej komórki roślinnej można uzyskać tysiące identycznych klonów roślin. Dowiesz się, na czym polega technologia hodowli roślin w laboratorium i jaki wpływ na tę hodowlę mają hormony roślinne. Nauczysz się, na czym polega praca sterylna - pracując pod specjalnymi komorami laminarnymi. Samodzielnie będziesz mógł sklonować wybraną przez siebie roślinę, którą po aklimatyzacji będziesz mógł hodować w domu. Dowiesz się, czym jest somatyczna embriogeneza.Nauczysz się krioprezerwacji, czyli zamrażania i przechowywania komórek w ciekłym azocie, w którym to mogą przetrwać całe wieki. Wiedza nie składa się wyłącznie z faktów, zasad i teorii wyprowadzanych z obserwacji zjawisk i zdarzeń. Wiedza to także zdolność wykorzystywania informacji w racjonalny sposób. To też nieustanna interpretacja znaczenia zdarzeń i zjawisk oraz subiektywnie odczucie każdego z nas. Dlatego najlepiej pozyskiwać ją poprzez problemy badawcze, bazujące na tworzeniu i konstruowaniu własnych rozwiązań. Aby to osiągnąć na naszych zajęciach uczniowie zostaną postawieni przed wyzwaniem, w ramach którego będą mieli za zadanie w grupach zbudować urządzenie do śledzenia wzroku. W trakcie pracy poznają budowę kamery, działanie filtrów. Następnie spróbują zaprogramować urządzenie i przetestować wyniki swojej pracy. Te wszytki czynności pozwolą im wykorzystać wiedzę z zakresu fizyki, zdolności manualne oraz rozwinąć swoją wiedzę z zakresu przedmiotów informatycznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Fizyka i chemia w laboratoriach CNK |
Na zajęciach omówimy drgania – sprawdzimy, jak intuicyjnie uczestnicy rozumieją to określenie, co jest, a co nie jest faktycznie drganiami w znaczeniu zgodnym ze słownikiem, spróbujemy zrozumieć aparat matematyczny używany do opisu różnego rodzaju drgań. Następnie podobnie zbadamy zjawisko rezonansu mechanicznego, sprawdzimy, gdzie w codziennym życiu możemy się z tym zjawiskiem spotkać. Sprawdzimy, jaka jest różnica i podobieństwo między częstotliwością rezonansową a częstotliwością drgań własnych. Spróbujemy wspólnymi siłami dojść do roli, jaką w drganiach własnych gra (dobór słów celowy) masa obiektu i jakie mogą być tego konsekwencje. Zbudujemy urządzenie do pomiaru masy w oparciu o poznane wcześniej zjawiska, omówimy przykłady zastosowań dla małych i dużych obiektów. Skala pH jest przydatnym narzędziem dla chemika. Mając wiedzę o kwasowości bądź zasadowości konkretnych substancji, jesteśmy w stanie przewidzieć ich właściwości. Podczas zajęć dowiemy się więcej o tych właściwościach, poznamy sposoby na zmierzenie pH i sprawdzimy, jakie pH mają substancje z naszego życia codziennego. Odpowiemy sobie na pytania: czym jest pH? Czy każda substancja ma jakieś pH? A może tylko kwasy i zasady można w ten sposób opisywać? Czy jest dobre i złe pH? Jakie znaczenie ma pH w naszym życiu codziennym, a jakie znaczenie ma dla chemika? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Biologia i robotyka w laboratoriach CNK |
Zobaczysz na własne oczy, jak to możliwe, że z jednej żywej komórki roślinnej można uzyskać tysiące identycznych klonów roślin. Dowiesz się, na czym polega technologia hodowli roślin w laboratorium i jaki wpływ na tę hodowlę mają hormony roślinne. Nauczysz się, na czym polega praca sterylna - pracując pod specjalnymi komorami laminarnymi. Samodzielnie będziesz mógł sklonować wybraną przez siebie roślinę, którą po aklimatyzacji będziesz mógł hodować w domu. Dowiesz się, czym jest somatyczna embriogeneza.Nauczysz się krioprezerwacji, czyli zamrażania i przechowywania komórek w ciekłym azocie, w którym to mogą przetrwać całe wieki. Wiedza nie składa się wyłącznie z faktów, zasad i teorii wyprowadzanych z obserwacji zjawisk i zdarzeń. Wiedza to także zdolność wykorzystywania informacji w racjonalny sposób. To też nieustanna interpretacja znaczenia zdarzeń i zjawisk oraz subiektywnie odczucie każdego z nas. Dlatego najlepiej pozyskiwać ją poprzez problemy badawcze, bazujące na tworzeniu i konstruowaniu własnych rozwiązań. Aby to osiągnąć na naszych zajęciach uczniowie zostaną postawieni przed wyzwaniem, w ramach którego będą mieli za zadanie w grupach zbudować urządzenie do śledzenia wzroku. W trakcie pracy poznają budowę kamery, działanie filtrów. Następnie spróbują zaprogramować urządzenie i przetestować wyniki swojej pracy. Te wszytki czynności pozwolą im wykorzystać wiedzę z zakresu fizyki, zdolności manualne oraz rozwinąć swoją wiedzę z zakresu przedmiotów informatycznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Fizyka i chemia w laboratoriach CNK |
Na zajęciach omówimy drgania – sprawdzimy, jak intuicyjnie uczestnicy rozumieją to określenie, co jest, a co nie jest faktycznie drganiami w znaczeniu zgodnym ze słownikiem, spróbujemy zrozumieć aparat matematyczny używany do opisu różnego rodzaju drgań. Następnie podobnie zbadamy zjawisko rezonansu mechanicznego, sprawdzimy, gdzie w codziennym życiu możemy się z tym zjawiskiem spotkać. Sprawdzimy, jaka jest różnica i podobieństwo między częstotliwością rezonansową a częstotliwością drgań własnych. Spróbujemy wspólnymi siłami dojść do roli, jaką w drganiach własnych gra (dobór słów celowy) masa obiektu i jakie mogą być tego konsekwencje. Zbudujemy urządzenie do pomiaru masy w oparciu o poznane wcześniej zjawiska, omówimy przykłady zastosowań dla małych i dużych obiektów. Skala pH jest przydatnym narzędziem dla chemika. Mając wiedzę o kwasowości bądź zasadowości konkretnych substancji, jesteśmy w stanie przewidzieć ich właściwości. Podczas zajęć dowiemy się więcej o tych właściwościach, poznamy sposoby na zmierzenie pH i sprawdzimy, jakie pH mają substancje z naszego życia codziennego. Odpowiemy sobie na pytania: czym jest pH? Czy każda substancja ma jakieś pH? A może tylko kwasy i zasady można w ten sposób opisywać? Czy jest dobre i złe pH? Jakie znaczenie ma pH w naszym życiu codziennym, a jakie znaczenie ma dla chemika? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Biologia i robotyka w laboratoriach CNK |
Zobaczysz na własne oczy, jak to możliwe, że z jednej żywej komórki roślinnej można uzyskać tysiące identycznych klonów roślin. Dowiesz się, na czym polega technologia hodowli roślin w laboratorium i jaki wpływ na tę hodowlę mają hormony roślinne. Nauczysz się, na czym polega praca sterylna - pracując pod specjalnymi komorami laminarnymi. Samodzielnie będziesz mógł sklonować wybraną przez siebie roślinę, którą po aklimatyzacji będziesz mógł hodować w domu. Dowiesz się, czym jest somatyczna embriogeneza.Nauczysz się krioprezerwacji, czyli zamrażania i przechowywania komórek w ciekłym azocie, w którym to mogą przetrwać całe wieki. Wiedza nie składa się wyłącznie z faktów, zasad i teorii wyprowadzanych z obserwacji zjawisk i zdarzeń. Wiedza to także zdolność wykorzystywania informacji w racjonalny sposób. To też nieustanna interpretacja znaczenia zdarzeń i zjawisk oraz subiektywnie odczucie każdego z nas. Dlatego najlepiej pozyskiwać ją poprzez problemy badawcze, bazujące na tworzeniu i konstruowaniu własnych rozwiązań. Aby to osiągnąć na naszych zajęciach uczniowie zostaną postawieni przed wyzwaniem, w ramach którego będą mieli za zadanie w grupach zbudować urządzenie do śledzenia wzroku. W trakcie pracy poznają budowę kamery, działanie filtrów. Następnie spróbują zaprogramować urządzenie i przetestować wyniki swojej pracy. Te wszytki czynności pozwolą im wykorzystać wiedzę z zakresu fizyki, zdolności manualne oraz rozwinąć swoją wiedzę z zakresu przedmiotów informatycznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Fizyka i chemia w laboratoriach CNK |
Na zajęciach omówimy drgania – sprawdzimy, jak intuicyjnie uczestnicy rozumieją to określenie, co jest, a co nie jest faktycznie drganiami w znaczeniu zgodnym ze słownikiem, spróbujemy zrozumieć aparat matematyczny używany do opisu różnego rodzaju drgań. Następnie podobnie zbadamy zjawisko rezonansu mechanicznego, sprawdzimy, gdzie w codziennym życiu możemy się z tym zjawiskiem spotkać. Sprawdzimy, jaka jest różnica i podobieństwo między częstotliwością rezonansową a częstotliwością drgań własnych. Spróbujemy wspólnymi siłami dojść do roli, jaką w drganiach własnych gra (dobór słów celowy) masa obiektu i jakie mogą być tego konsekwencje. Zbudujemy urządzenie do pomiaru masy w oparciu o poznane wcześniej zjawiska, omówimy przykłady zastosowań dla małych i dużych obiektów. Skala pH jest przydatnym narzędziem dla chemika. Mając wiedzę o kwasowości bądź zasadowości konkretnych substancji, jesteśmy w stanie przewidzieć ich właściwości. Podczas zajęć dowiemy się więcej o tych właściwościach, poznamy sposoby na zmierzenie pH i sprawdzimy, jakie pH mają substancje z naszego życia codziennego. Odpowiemy sobie na pytania: czym jest pH? Czy każda substancja ma jakieś pH? A może tylko kwasy i zasady można w ten sposób opisywać? Czy jest dobre i złe pH? Jakie znaczenie ma pH w naszym życiu codziennym, a jakie znaczenie ma dla chemika? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Biologia i robotyka w laboratoriach CNK |
Zobaczysz na własne oczy, jak to możliwe, że z jednej żywej komórki roślinnej można uzyskać tysiące identycznych klonów roślin. Dowiesz się, na czym polega technologia hodowli roślin w laboratorium i jaki wpływ na tę hodowlę mają hormony roślinne. Nauczysz się, na czym polega praca sterylna - pracując pod specjalnymi komorami laminarnymi. Samodzielnie będziesz mógł sklonować wybraną przez siebie roślinę, którą po aklimatyzacji będziesz mógł hodować w domu. Dowiesz się, czym jest somatyczna embriogeneza.Nauczysz się krioprezerwacji, czyli zamrażania i przechowywania komórek w ciekłym azocie, w którym to mogą przetrwać całe wieki. Wiedza nie składa się wyłącznie z faktów, zasad i teorii wyprowadzanych z obserwacji zjawisk i zdarzeń. Wiedza to także zdolność wykorzystywania informacji w racjonalny sposób. To też nieustanna interpretacja znaczenia zdarzeń i zjawisk oraz subiektywnie odczucie każdego z nas. Dlatego najlepiej pozyskiwać ją poprzez problemy badawcze, bazujące na tworzeniu i konstruowaniu własnych rozwiązań. Aby to osiągnąć na naszych zajęciach uczniowie zostaną postawieni przed wyzwaniem, w ramach którego będą mieli za zadanie w grupach zbudować urządzenie do śledzenia wzroku. W trakcie pracy poznają budowę kamery, działanie filtrów. Następnie spróbują zaprogramować urządzenie i przetestować wyniki swojej pracy. Te wszytki czynności pozwolą im wykorzystać wiedzę z zakresu fizyki, zdolności manualne oraz rozwinąć swoją wiedzę z zakresu przedmiotów informatycznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Fizyka i chemia w laboratoriach CNK |
Na zajęciach omówimy drgania – sprawdzimy, jak intuicyjnie uczestnicy rozumieją to określenie, co jest, a co nie jest faktycznie drganiami w znaczeniu zgodnym ze słownikiem, spróbujemy zrozumieć aparat matematyczny używany do opisu różnego rodzaju drgań. Następnie podobnie zbadamy zjawisko rezonansu mechanicznego, sprawdzimy, gdzie w codziennym życiu możemy się z tym zjawiskiem spotkać. Sprawdzimy, jaka jest różnica i podobieństwo między częstotliwością rezonansową a częstotliwością drgań własnych. Spróbujemy wspólnymi siłami dojść do roli, jaką w drganiach własnych gra (dobór słów celowy) masa obiektu i jakie mogą być tego konsekwencje. Zbudujemy urządzenie do pomiaru masy w oparciu o poznane wcześniej zjawiska, omówimy przykłady zastosowań dla małych i dużych obiektów. Skala pH jest przydatnym narzędziem dla chemika. Mając wiedzę o kwasowości bądź zasadowości konkretnych substancji, jesteśmy w stanie przewidzieć ich właściwości. Podczas zajęć dowiemy się więcej o tych właściwościach, poznamy sposoby na zmierzenie pH i sprawdzimy, jakie pH mają substancje z naszego życia codziennego. Odpowiemy sobie na pytania: czym jest pH? Czy każda substancja ma jakieś pH? A może tylko kwasy i zasady można w ten sposób opisywać? Czy jest dobre i złe pH? Jakie znaczenie ma pH w naszym życiu codziennym, a jakie znaczenie ma dla chemika? |
|