Muzeum Archidiecezji Warszawskiej
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Poznaj świętego – świętego z Muzeum Archidiecezji Warszawskiej |
Jak szukać świętego? Jak go rozpoznać wśród zgromadzonych rzeźb i obrazów? Czy święty zawsze musi mieć aureolę? Będziemy ich wspólnie odkrywać, a niektórych poznamy bliżej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Apokalipsa w sztuce: Albrecht Dürer, Jan Lebenstein, Artur Majka |
Uczniowie poznają różne techniki ilustratorskie na przykładzie prac prezentowanych na wystawie czasowej "Apokalipsa: Dürer - Lebenstein - Majka". Wystawa prezentuje ilustracje trzech artystów do wybranych fragmentów z Apokalipsy św. Jana. Można się zapoznać z pracami powstałymi w różnym czasie i w różnej stylistyce. Co łączy, a co dzieli artystów w podejściu do tego samego tematu - do tego samego Słowa? Czy osobowość twórcy ma wpływ na charakter jego twórczości ilustratorskiej?
|
|
|
Spotkanie festiwalowe | W kręgu Apokalipsy |
Słowo apokalipsa (gr. Ἀποκάλυψις) oznaczało pierwotnie objawienie. W czasach późniejszych zaczęto nim również określać opisany w Apokalipsie św. Jana koniec czasów. Temat Armagedonu przerażał i fascynował ludzi od wieków. W średniowieczu był obecny na fasadach kościołów, lub wewnątrz nad wejściami, w formie monumentalnych rzeźbionych przedstawień, fresków, mozaik. Wizja nieuchronnie zbliżającego się Sądu Ostatecznego i obraz straszliwego losu potępionych miały zaistnieć w świadomości ludzi, były ostrzeżeniem dla wszystkich, stanowiły Biblię Pauperum. W dostępnych nielicznym iluminowanych kodeksach pojawiały się jeszcze dokładniejsze ilustracje poszczególnych scen Objawienia św. Jana (Apokalipsa Bamberska), często osadzone w realiach współczesnych twórcy, zatem aktualne i tym bardziej przerażające (Apokalipsa Albrechta Durera). Artyści nowożytni ukazywali coraz bardziej wyrafinowane męki (Hans Memling, Michał Anioł). Do tematu wracali artyści XIX. wieczni (Vazniecov) i współcześni (Lebenstein). |
Obszar sztuki |
|
Lekcja festiwalowa | Postaw pierwszy krok w przeszłość! Podejmij wyzwanie i odwiedź muzeum! |
Jak czerpać radość z obcowania z historią i sztuką? Co wolno robić w muzeum? Jak należy się zachować? Jak patrzeć na eksponaty: obrazy, rzeźby, ubiory, naczynia. Uczestniczenie w przygodzie, jaką jest zwiedzanie muzeum i obcowanie ze „starociami”.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Kielich Ołtarza – historia sztuki i historia liturgii |
Kielich od czasu Ostatniej Wieczerzy stał się najważniejszym naczyniem w liturgii Eucharystycznej w Kościele Katolickim. Rola i znaczenie tego naczynia powodowały, że często ozdabiano go drogocennymi kamieniami, podkreślając jego wyjątkowość. Na wybranych przykładach pokażemy zmiany, jakie następowały na przestrzeni wieków w wyglądzie kielichów. Przekonamy się, dlaczego zwykłe naczynie służące do picia nabrało tak dostojnego charakteru. Kielich - jedno z najważniejszych naczyń w historii Kościoła - poznaj jego znaczenie i piękno.
|
|