geografia
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Geoportale - informacja przestrzenna dla każdego |
Podczas warsztatów w sali komputerowej uczniowie poznają tajniki funkcjonowania geoportali: Geoportalu krajowego, geoportalu M. st. Warszawy i geoportalu Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Uwaga: Klasa zostanie podzielona na dwie grupy, warsztaty odbędą się w dwóch salach komputerowych (po 15 miejsc). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wirtualne podróże z Google Earth |
Zostaną zaprezentowane aplikacje umożliwiające wirtualne zwiedzanie świata m. in. globus wirtualny Google Earth. Pod koniec warsztatów quiz dotyczący odgadnięcia miejsc prezentowanych na slajdach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co to jest wirtualna woda i ślad wodny? |
Wirtualna woda to pojęcie oznaczające rzeczywistą ilość wody, która jest potrzebna do produkcji danego towaru lub uzyskania usługi. Termin ten zaproponował w latach 90. XX w. brytyjski naukowiec John Allan. W 2002 r. prof. Arjen Hoekstra zaproponował mierzenie śladu wodnego, czyli ilości wody, która potrzeba jest do wytworzenia zasobów, które na co dzień konsumujemy. Każdy z nas może obliczyć swój ślad wodny czyli całkowitą ilości wody zużywaną podczas codziennych czynności w domu (tzw. zużycie bezpośrednie np. podczas prania, gotowania, podlewania ogrodu) czy zakupów w sklepie (tzw. zużycie pośrednie, czyli zużycie wody potrzebnej do wyprodukowania żywności, ubrań, sprzętu AGD, samochodu itp.). Im bardziej skomplikowany proces produkcji danej rzeczy, tym większy jest jej ślad wodny. Wyprodukowanie 1 kg pszenicy wymaga ok. 1330 litrów wody, 1 kg ziemniaków – 900 l. Znacznie większy ślad wodny mają produkty pochodzące od zwierząt. Wyprodukowanie 1 kg wieprzowiny wymaga zużycia aż 4800 l wody - wołowiny 15500 l wody, sera - 5000 l. Kupując w sklepie parę jeansów razem z nimi „kupujemy” 11000 l wody wirtualnej, a nowy samochód to aż 400000 l! W trakcie zajęć spróbujemy obliczyć ślad wodny jaki pozostawiamy po sobie przygotowując sobie śniadanie, czy robiąc zakupy w sklepie. Zastanowimy się tez jaki to ma wpływ na nasze codzienne życie oraz czy i jak możemy ograniczyć ilość wody wirtualnej która „przecieka nam przez palce”. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Gra miejska z wykorzystaniem aplikacji webGIS |
Gra miejska na terenie kampusu głównego Uniwersytetu Warszawskiego (Geocaching) będzie polegała na odnalezieniu ukrytych zadań i rozwiązaniu ich. Punkty będzie można zlokalizować, wykorzystując telefon komórkowy z funkcją GPS i otrzymaną mapą UW. Klasa zostanie podzielona na 4 - 5 drużyn. Każda drużyna powinna posiadać telefon typu smartfon z aktywną funkcją GPS, dostępem do Internetu i zainstalowaną aplikacją Geoportal Mobile. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Naturalna promieniotwórczość skał – przydatna cecha przy poszukiwaniu węglowodorów |
Uczestnicy nauczą się rozpoznawać podstawowe skały osadowe: piaskowce, wapienie, sole i iłowce, oraz nauczą się, jaką rolę pełnią te skały w systemie naftowym (skały zbiornikowej, macierzystej lub uszczelniającej). Dowiedzą się, jak można rozpoznawać te skały na podstawie metod geofizycznych w oparciu o naturalną promieniotwórczość skał. Efektem będzie interpretacja profilu skał osadowych, w którym uczestnicy rozpoznają skały zbiornikowe, macierzyste i uszczelniające dla węglowodorów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | My, źródła energii i środowisko |
Przejrzymy źródła energii, konwencjonalne i tzw. ekologiczne. Sprawdzimy, czy istnieją źródła „energii czystej” nieoddziałujące niekorzystnie na środowisko, jaki sposób „mechanicznego” przemieszczania się ludzi ma najmniejszy wpływ na nasze otoczenie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Skały osadowe - geneza, klasyfikacja i zastosowanie |
Przebieg zajęć:
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Naturalna promieniotwórczość skał – przydatna cecha przy poszukiwaniu węglowodorów |
Uczestnicy nauczą się rozpoznawać podstawowe skały osadowe: piaskowce, wapienie, sole i iłowce, oraz nauczą się, jaką rolę pełnią te skały w systemie naftowym (skały zbiornikowej, macierzystej lub uszczelniającej). Dowiedzą się, jak można rozpoznawać te skały na podstawie metod geofizycznych w oparciu o naturalną promieniotwórczość skał. Efektem będzie interpretacja profilu skał osadowych, w którym uczestnicy rozpoznają skały zbiornikowe, macierzyste i uszczelniające dla węglowodorów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mazowsze – raj geologa |
Poznamy niezwykłe krajobrazy wydmowe, różnorodność przepływów wody w rzekach, „przechowalnie wody” – mokradła. Sprawdzimy, czy naprawdę lodowiec pozwolił nam przez stulecia jeść potrawy z mąki. Całość przyprawimy słoną wodą z dużych głębokości... |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co wiem o miejscu, w którym mieszkam – Geoportal |
W ramach warsztatów omówione zostaną funkcjonalności serwisu mapowego geoportal.gov.pl. Uczestnik spotkania opanuje umiejętność odczytywania i interpretowania informacji przestrzennych pochodzących z różnych źródeł, stworzy własne kompozycje mapowe, do których wygeneruje linki. Zadaniem słuchaczy będzie rozwiązanie kilku zagadnień przestrzennych z wykorzystaniem serwisu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co wiem o miejscu, w którym mieszkam – Geoportal |
W ramach warsztatów omówione zostaną funkcjonalności serwisu mapowego geoportal.gov.pl. Uczestnik spotkania opanuje umiejętność odczytywania i interpretowania informacji przestrzennych pochodzących z różnych źródeł, stworzy własne kompozycje mapowe, do których wygeneruje linki. Zadaniem słuchaczy będzie rozwiązanie kilku zagadnień przestrzennych z wykorzystaniem serwisu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czwartorzęd - nie tylko epoka lodowcowa |
Ostatnie 2 miliony lat historii Ziemi określamy mianem czwartorzędu. W trakcie wykładu postaramy się przybliżyć ten niezwykły okres, bowiem stykamy się z nim każdego dnia, często nie mając świadomości, jak bogata historia spoczywa tuż pod naszymi stopami. Najmłodszy okres dziejów naszej planety może być kojarzony głównie z epoką lodowcową, mamutami i wielkim lądolodem obecnym na naszych terenach, ale prawda jest o wiele bardziej złożona i fascynująca. Zachęcamy do poznania tej niezwykłej, choć (w geologicznej skali czasu) niedawnej historii. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Naturalna promieniotwórczość skał – przydatna cecha przy poszukiwaniu węglowodorów |
Uczestnicy nauczą się rozpoznawać podstawowe skały osadowe: piaskowce, wapienie, sole i iłowce, oraz nauczą się, jaką rolę pełnią te skały w systemie naftowym (skały zbiornikowej, macierzystej lub uszczelniającej). Dowiedzą się, jak można rozpoznawać te skały na podstawie metod geofizycznych w oparciu o naturalną promieniotwórczość skał. Efektem będzie interpretacja profilu skał osadowych, w którym uczestnicy rozpoznają skały zbiornikowe, macierzyste i uszczelniające dla węglowodorów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wychyl się poza Warszawę |
Zastanowimy się, w jaki sposób ogień, woda, wiatr i lód tworzyły krajobrazy różnych części Polski. Spróbujemy znaleźć związki między geologiczną przeszłością regionów a ich historią i kulturą, np. czy lodowiec miał wpływ na powstanie państwa polskiego. |
|