podstawy przedsiębiorczości
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Wybrane elementy prowadzenia działalności gospodarczej przez spółki handlowe |
Kodeks spółek handlowych wskazuje kilka typów spółek, w jakich dozwolone jest w Polsce prowadzenie działalności gospodarczej. Są to spółki: jawne, partnerskie, komandytowe, komandytowo-akcyjne, z ograniczoną odpowiedzialnością i akcyjne. Każda ze spółek handlowych musi wykonywać pewne obowiązki wynikające z prawa, m.in.: prowadzenie księgowości, sporządzanie sprawozdań finansowych czy płacenie podatków dochodowych. Nie są to jednak jedyne formy organizacyjnoprawne, w jakich dozwolone jest prowadzenie działalności. Prowadzenie księgowości pełnej czy uproszczonej zależy m.in. od przyjętej formy organizacyjnoprawnej. Istotne jest również to, kto jest wspólnikiem takiej spółki. Sprawozdania finansowe sporządzane w oparciu o przepisy ustawy o rachunkowości można poklasyfikować na 3 grupy sprawozdań rozbudowanych oraz 3 grupy sprawozdań uproszczonych. Faktycznie jest to kilka dokumentów sporządzanych z wykorzystaniem danych z ksiąg rachunkowych. Podatki dochodowe stanowią jedynie jeden z tytułów podatkowych obciążających działalność przedsiębiorców. Ze względu na ustawy o podatkach można wskazać 2 kategorie podatników: PIT i CIT. Podatnicy PIT mają do wyboru spośród 4 form opodatkowania dochodów, a podatnicy CIT mogą skorzystać ze zniżki wobec podatku liniowego (mały podatnik). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Trendy na rynku FMCG (fast moving consumer goods) |
Rynek FMCG to rynek dóbr szybko rotujących, takich jak produkty spożywcze, środki czystości lub kosmetyki. W dzisiejszym świecie nowych technologii, rosnącej konkurencji, zwiększającej się presji na wyoską jakość i personalizację produktów – rynek FMCG jest jedną z bardziej dynamicznie rozwijających się gałęzi gospodarki. Ze względu na swoją specyfikę rynek jest też do pewnego poziomu odporny na kryzysy. Między rynkiem FMCG, a konsumentem istnieje bardzo silna zależność – z jednej strony producenci kreują zachowania konsumentów, z drugiej muszą adresować ich potrzeby. Celem zajęć jest zatem zrozumienie, jakie obecnie panują trendy w branży FMCG – jak zmiany na tym rynku wpływają na życie konsumentów i czego mogą się oni spodziewać w nadchodzących latach? Pierwsza część zajęć będzie poświęcona przedstawieniu rynku, jego cech charakterystycznych oraz podmiotów działających na tym rynku. Druga część zajęć skupi się na przedstawieniu ważniejszych trendów na tym rynku, w tym trendzie zdrowotnym, trendzie produktów funkcjonalnych, trendzie e-commerce oraz na tym, jaki wpływ miał zakaz handlu w niedziele na branżę FMCG. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Umowy: kiedy i jak je zawieramy? |
Co to jest umowa? O czym mówi zasada swobody umów? Co to jest zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych? Jakie są rodzaje umów i sposoby (formy) ich zawierania? Kiedy zawarta umowa jest nieważna? Jakie mogą być konsekwencje niewykonania umowy? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Inwestycje w sztukę |
Inwestycje w sztukę.
Inwestycje w rynek sztuki – zalety i ograniczenia. |
|