warsztat

Typ Tytułsortuj malejąco Opis Dziedzina Termin
Spotkanie festiwalowe "Wiem jak pomóc mojemu dziecku z dysleksją!" - warsztaty dla dorosłych

Serdecznie zapraszamy na warsztaty pt. "WIEM JAK POMÓC MOJEMU DZIECKU Z DYSLEKSJĄ!".  Zostały one stworzone z myślą o rodzicach dzieci z dysleksją. Podczas naszych warsztatów będziecie Państwo mogli dowiedzieć się m.in.: jakie są objawy dysleksji na różnych etapach rozwoju, jak uczą się dzieci z dysleksją, jak poprawnie organizować ich otoczenie oraz jak pomagać im w odrabianiu lekcji. Ponadto będziecie Państwo mogli uzyskać pomoc w interpretacji diagnozy swojego dziecka oraz zastosowania odpowiednich metod jego wsparcia.

Nauki społeczne
  • pt., 2020-09-25 16:30
Lekcja festiwalowa 10 000 fotografii, czyli jak dbać o swoje archiwum cyfrowe

Większość z nas lubi robić fotografie i dzielić się nimi. Po pewnym czasie nasza kolekcja składa się z setek, tysięcy czy nawet dziesiątek tysięcy fotografii. Wcześniej czy później taka kolekcja robi się trudna do przeglądania, a my sami nie wiemy, co w niej mamy. W ramach warsztatów pracownicy ŻIH podzielą się swoim doświadczeniem w katalogowaniu, opisywaniu i przechowywaniu fotografii cyfrowych.

  • wt., 2020-09-22 12:00
Spotkanie festiwalowe Afrykańska symbolika kształtów, wzorów i kolorów, czyli komunikacja dla wtajemniczonych

 Zanim wymyślono telefony komórkowe, zakochani młodzi Zulusi pisali do siebie miłosne listy… z koralików. Układ, jaki tworzyły koraliki na bransoletce lub naszyjniku,  symbolizował tajny przekaz dla ukochanej. Kodowanie wiadomości odbywało się także przez starannie dobrany kolor. W Kenii kobiety wysyłały swoją wiadomość za pomocą tkanin, którymi się przewiązywały. Jeśli zamarzy ci się dywan prosto z Maroka, przyjrzyj się rytmicznym wzorom wszytym w wełniany ścieg. Zapisane zostały na nim historie osób, które go wykonały. Będąc w Ghanie na pewno skusisz się na jakąś pamiątkę. Pamiętaj, że nawet  mały drewniany breloczek kupiony na lotnisku zawiera w sobie przekaz zakodowany w  symbolice motywów Adinkra  - słynnego królestwa Aszanti. Niezależnie gdzie będziesz, na zachodzie, wschodzie, północy czy południu kontynentu afrykańskiego, robiąc zdjęcie, masz szanse natknąć się na zakodowane wiadomości w konkretnych kształtach, układzie kolorów i wymownych wzorów. Przyjdź, popatrz, posłuchaj, odkryj i porozmawiajmy w wizualnym języku, który porusza wyobraźnię.

Nauki humanistyczne
  • sob., 2020-09-26 11:00
Spotkanie festiwalowe Ale kwas! - czyli jak pracować z DNA

Celem warsztatów jest zdobycie wiedzy na temat kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA) i poznanie jego funkcji w komórce. Uczestnicy warsztatów będą mieli możliwość zapoznania się z charakterystyką pracy z DNA, począwszy od etapu jego izolacji z komórek do etapu analiz różnymi technikami biologii molekularnej. Podczas warsztatów młodzi naukowcy wyizolują DNA z owoców – z zastosowaniem metody 'domowej', przeprowadzą reakcję PCR, pozwalającą  na uzyskanie dużej ilości ściśle zdefiniowanego fragmentu DNA, i zapoznają się z podstawową techniką analizy i obrazowania DNA – elektroforezą.

Nauki biologiczne
  • sob., 2020-09-26 09:00
  • sob., 2020-09-26 13:00
Lekcja festiwalowa Archiwum ważniejsze niż życie

Celem tej lekcji jest próba przybliżenia historii członków grupy Oneg Szabat mieszkańców warszawskiego getta, którzy w czasie niemieckiej okupacji stworzyli najważniejsze archiwum II wojny światowej, Podziemne Archiwum Getta Warszawy.

Spotkanie organizowane w ramach funduszu EOG przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię.

  • czw., 2020-09-24 10:00
Lekcja festiwalowa Bejt Tfila - Dom Modlitwy

Celem tej lekcji jest próba przybliżenia istoty, powodów i celów działania synagogi – jako instytucji żydowskiego życia religijnego, miejsca spotkań wspólnoty, ale także jako pełnego informacji tekstu kultury, który można, posiadając odpowiednie narzędzia interpretacyjne i odrobinę wiedzy, odczytywać jak opowieść o żydowskiej religijności i obyczajowości.

Spotkanie organizowane w ramach funduszu EOG przez– Islandię Liechtenstein i Norwegię

  • pon., 2020-09-21 10:00
  • śr., 2020-09-23 10:00
Lekcja festiwalowa Bileciki poproszę! - symulacja rozprawy sądowej

W czasie symulacji prostej rozprawy sądowej uczniowie wcielają się w rolę sędziów, świadków, powoda i pozwanych, osobiście doświadczając tego, na czym polega praca sędziego szukającego odpowiedzi na pytanie o to, co się zdarzyło i jak rozstrzygnąć spór między stronami. Prawo i proces cywilny w praktyce i w pigułce.

  • śr., 2020-09-23 10:00
Lekcja festiwalowa Biologia: jakie to proste, czyli co powinieneś wiedzieć o swojej komórce i jej spotkaniu z wirusem

Instytut Parazytologii PAN zaprasza dzieci klas 4-6 na zajęcia pt.: „Biologia: jakie to proste, czyli  co powinieneś wiedzieć o swojej komórce i jej spotkaniu z wirusem”. Tematyka zajęć rozszerzy wiedzę dzieci z dziedzin takich jak: biochemia, biologia molekularna, biotechnologia, mikrobiologia i wirusologia. Warsztaty biologiczne pozwolą dzieciom poznać tajemnice budowy i organizacji pojedynczej komórki. Poznają minfabryki, które kryją się w ich wnętrzu i procesy w nich zachodzące oraz zbudują kolorowy model DNA. Rozwikłają także zagadkę kodu genetycznego i wyprodukują razem białko. Będą mogły zobaczyć pod mikroskopem, jak wyglądają ludzkie komórki nabłonkowe i podejrzeć ich DNA. Zobaczą również świecące komórki bakterii oraz poznają techniki wykorzystywane na co dzień w laboratoriach. Dzieci dowiedzą się, czym są wirusy oraz jakie stanowią zagrożenie dla naszego organizmu. Poznają różne rodzaje wirusów oraz sposoby uniknięcia zakażenia.

  • pt., 2020-09-25 11:00
  • pt., 2020-09-25 12:30
  • pt., 2020-09-25 14:00
Spotkanie festiwalowe Biopolityka w czasach pandemii – co Foucault, Schmitt i Agamben mieliby nam dziś do powiedzenia?

Podczas warsztatu zostanie przedstawione zagadnienie zastosowania narzędzi biopolitycznych w dobie pandemii, z odwołaniem do koncepcji stanu wyjątkowego w rozumieniu Giorgio Agambena i Carla Schmitta. Prześledzenie wprowadzonych w poszczególnych krajach rozwiązań prawnych pozwoli pokazać, w jaki sposób władza wykorzystała niespodziewane okoliczności, by przy użyciu narzędzi biopolitycznych wzmocnić swoją pozycję i czy strategie te okazały się skuteczne. Czy można spodziewać się kontynuacji procesu zmian, czy raczej powrotu do poprzedniego stanu?

Analizie i dyskusji zostanie poddany publiczny spór Giorgio Agambena z innymi filozofami, między innymi na tle ograniczenia przez papieża Franciszka dostępu do nabożeństw w kościołach, a co zwraca uwagę włoski filozof, i czy można przyznać rację jego krytykom?

Warsztat będzie próbą usystematyzowania obserwacji, jakie każdy z nas poczynił podczas trwającej wiosną 2020 roku pandemii. Nie zabraknie miejsca na podzielenie się przez uczestników własnymi przemyśleniami. Aby jednak nie ograniczać się do samego studium przypadków, dokonamy ich zestawienia z teoriami Michela Foucaulta, tak aby wspólnie odpowiedzieć na pytanie: czy epidemia koronawirusa przybrała w ich ramach formę dżumy XXI wieku? Jakie będzie społeczeństwo po epidemii – mniej czy bardziej wyczulone na ograniczanie praw człowieka i obywatela?

Zebrane wnioski posłużą do dyskusji o prognozach rozwoju relacji w polu władzy, a także szerzej w całym społeczeństwie po zakończeniu epidemii. Jakie warunki są konieczne, aby wzmocnić podmiotowość ludu i czy realne są szanse na przełom?

Nauki społeczne
  • sob., 2020-09-26 11:00
Spotkanie festiwalowe Brązowe starożytności Mazowsza

Znaleziska skarbów przedmiotów brązowych z terenu Mazowsza - pochodzenie, datowanie, analizy. Poznanie dziejów osadnictwa na Mazowszu w epoce brązu przez pryzmat archeologicznych depozytów. Przybliżenie odlewnictwa brązu w prahistorii.
Archeologia eksperymentalna - warsztaty brązownicze. Przykłady najczęściej stosowanych rud metali, z których pozyskiwano miedź i cynę. Uczestnicy będą też mieli okazję zobaczyć rudy malachitu, chalkopirytu, miedzi rodzimej i kuprytu. Omówione zostaną sposoby pozyskiwania rud oraz ich lokalizacja na terenie Europy. Prześledzony zostanie cały proces technologiczny, od wydobycia, przetworzenia minerałów, do odlania przedmiotu brązowego. We wcześniej przygotowanych glinianych formach uczestnicy podejmą próbę odlewania brązu. Proces ten będzie próbą odtworzenia pradziejowego warsztatu metalurga. Używane będą gliniane rekonstrukcje tygli do topienia metalu. Powietrze kierowane będzie do paleniska za pomocą skórzanych miechów i glinianych dysz, chroniących sam miech przed przepaleniem. Palenisko będzie wkopane w ziemię, opalane węglem drzewnym. Po osiągnieciu temperatury około 1100 stopni Celsjusza i stopieniu brązu, płynny metal zostanie wlany do przygotowanych wcześniej form. Po wystudzeniu forma zostanie rozbita, a oczom uczestników powinien ukazać się gotowy przedmiot brązowy.

Nauki humanistyczne
  • pt., 2020-09-25 15:30
Spotkanie festiwalowe Być księżniczką. O feminizmie, emancypacji i Disneyu

Warsztaty o charakterze interaktywnym, podczas których zanalizujemy i zinterpretujemy wzorce kobiecości oraz mity kształtujące pragnienia, potrzeby i oczekiwania kolejnych pokoleń kobiet. Postacie kobiecie obecne w Disneyowskich narracjach o księżniczkach zarówno opisywały i opisują rzeczywistość, jak i tworzyły i tworzą wzorce: wzorce cielesności i wzorce zachowań, postaw i ról społecznych. Dokonamy analizy przykładów od pierwszego filmu pełnometrażowego Królewna śnieżka z 1937 roku do ostatnich realizacji.

By uczynić zajęcia bardziej interaktywnymi, analizować będziemy, poza przykładami ramowymi, przykłady wybrane przez uczestników. Analiza uwzględni kontekst społeczno-kulturowy, współczesne wyobrażenia kobiecości, ideały urody i społeczne status quo. Intencją jest prześledzenie ewolucji postaci kobiecych, które odzwierciedlają proces emancypacji kobiet: od oczekującej na ratunek księżniczki po kobietę, która jest aktywnym aktorem opowieści. Przyjrzymy się także ewolucji narracji pod kątem różnicowania etnicznego kobiecych bohaterek. Zastanowimy się, jakie procesy społeczne stały za ewolucją postaci Dineya oraz w jaki sposób we współczesności współistnieją modele dawne i nowe.   

Nauki humanistyczne
  • czw., 2020-09-24 15:00
Lekcja festiwalowa Ciała stałe, ciecze, gazy i to, co pomiędzy nimi

Lekcja oparta na pokazie doświadczeń, które zajmują ok 80% czasu. Większość eksperymentów wykonywana jest przez uczniów pod nadzorem prowadzącego. Ciekły azot, suchy lód, proces sublimacji i skraplania (skraplanie tlenu), wprowadzenie takich pojęć jak gaz doskonały, gazy rzeczywiste, prawa gazowe. Staramy się pokazać, jakie znaczenie w naukach ścisłych ma eksperyment. 

  • wt., 2020-09-22 11:00
Lekcja festiwalowa CIEKAWI ŚWIATA…, czyli co można pokazać na mapie?

Podczas zajęć zaprezentowany zostanie szeroki wachlarz map, które na co dzień używane są przez ludzi. Od mapy dla dziecka, ucznia, mieszkańca miasta, kierowcy i turysty aż po mapy stanowiące elementy dekoracji. Uczniowie będą mogli poznać różne formy i zastosowania map, zarówno te klasyczne, papierowe, jak i te, które wyświetlane są na ekranach komputerów lub smartfonów. Po co nam mapy? Do czego służą? Czym różnią się od innych środków przekazywania informacji? Jak sprawnie i efektywnie można je wykorzystać?

  • pon., 2020-09-21 14:00
Lekcja festiwalowa Co ja zrobię, ukradli mi rower! - symulacja rozprawy

W czasie symulacji prostej rozprawy sądowej uczniowie wcielają się w role sędziów, świadków, oskarżonych i pokrzywdzonych, osobiście doświadczając tego, na czym polega praca sędziego szukającego odpowiedzi na pytanie o to, co się zdarzyło i co zaszło między stronami. Prawo i proces karny w praktyce i w pigułce. 

  • pt., 2020-09-25 10:00
Lekcja festiwalowa Co to jest argument z analogii? Analiza wybranych argumentów z debat politycznych

Co to jest argument z analogii? Kiedy jest poprawny, a kiedy nie jest? Podczas zajęć omówimy wybrane przykłady z najnowszych debat politycznych.

  • pt., 2020-09-25 09:00
Spotkanie festiwalowe Co to jest ciemek i gdzie jest nienacek, czyli o uczeniu cudzoziemców języka polskiego

Spotkanie pokazujące polszczyznę z perspektywy uczących się jej cudzoziemców. Uczestnicy poznają sposoby, techniki i chwyty stosowane w uczeniu języka polskiego obcokrajowców, m.in. rozwiążą i skomentują przykładowe zadania-ćwiczenia.

Nauki humanistyczne
  • śr., 2020-09-23 17:30
Spotkanie festiwalowe Creative writing – how do I start? / Kreatywne pisanie – jak zacząć?

Czy masz czasami super pomysł na krótkie opowiadanie czy nawet powieść, ale nie wiesz, jak się zabrać za pisanie? Czy zdarzało ci się patrzeć przez godzinę na pusty ekran czy kartkę przed sobą? Podczas tego warsztatu uczestnicy będą mieli okazje wypróbować kilku rozgrzewek pisarskich, takich jak metoda 7x7x7, mających na celu pobudzenie kreatywności. Kreatywność jak najbardziej można rozwijać, a kreatywne myślenie jest pożądaną przez pracodawców umiejętnością w różnych zawodach. Po wspólnej „rozgrzewce” spróbujemy zacząć zarys wspólnej (bądź własnej, zależy od liczby uczestników) opowieści.

Nauki humanistyczne
  • sob., 2020-09-19 12:30
Spotkanie festiwalowe Cyberciała w teledyskach Grimes i Björk

Pracownia Narracji Dziwnych (Weird Fictions Research Group) przy Ośrodku Studiów Amerykańskich UW zaprasza na spotkanie poświęcone twórczości Björk i Grimes, a w szczególności ich teledyskom i zawartym w nich cybernarracjom. Agnieszka Kotwasińska i Joanna Kaniewska przybliżą uczestniczkom i uczestnikom spotkania kategorię kulturową dziwności (the weird) i porozmawiają o tym, jak teledyski obu artystek odzwierciedlają coraz to większe zainteresowanie posthumanistyczną cielesnością i biotechnologicznymi utopiami w muzyce.

Organizatorki: mgr Joanna Kaniewska, kulturoznawczyni, amerykanistka, tłumaczka i autorka bloga poświęconego muzyce dziewiętnaście czwartych, dr Agnieszka Kotwasińska, kulturoznawczyni, amerykanistka, entuzjastka horroru, SF/F i weird fiction.

Obszar sztuki
  • czw., 2020-09-24 18:00
Lekcja festiwalowa Czy inskrypcje mogą być dowodem zbrodni? - czyli o piwnicach w kamienicy przy ulicy Strzeleckiej 8

W czasie lekcji uczniowie przy pomocy zachowanych inskrypcji poznają historię zwyczajnej kamienicy z niezwyczajną przeszłością.  

  • pon., 2020-09-21 10:00
  • wt., 2020-09-22 10:00
  • śr., 2020-09-23 10:00
Lekcja festiwalowa Czy wiemy, w czym jemy?

Omówienie podstawowych opakowań do żywności i ich właściwości w odniesieniu do bezpiecznego ich stosowania. Najczęstsze błędy konsumentów w stosowaniu materiałów i wyrobów do kontaktu z żywnością, tj. patelnie, tworzywa sztuczne, opakowania do żywności itp. Refleksja dotycząca tego, jak świat wyglądałby bez opakowań, oraz zaprezentowanie nowych rozwiązań w pakowaniu żywności.

  • pt., 2020-09-25 12:00
Spotkanie festiwalowe Dashboardy i narzędzia Business Intelligence w Excelu

W ostatnich latach, z powodu ciągłego wzrostu wolumenu przetwarzanych i analizowanych danych, analityka biznesowa staje się coraz bardziej istotna. Niezwykle cenna jest umiejętność szybkiego wykonywania analiz i czytelnego prezentowania ich wyników (np. w formie dashboardów), niezależnie od zajmowanego stanowiska w firmie. Program Microsoft Excel daje duże możliwości w obszarze silnie rozwijającego się Business Intelligence w postaci odpowiednich narzędzi i dodatków Power Excel. W czasie warsztatu skupimy uwagę na aplikacjach pokazujących możliwe zastosowania biznesowe Excela, dodatków z grupy Power Excel oraz tworzenia profesjonalnych kokpitów menadżerskich.

W trakcie spotkania dowiesz się:

✅ Co kryje się pod hasłem Business Intelligence?

✅ Do czego służą narzędzia Power Excel (Power Query, Power Pivot, Power Map i Power View)?

✅ Jak tworzyć profesjonalne dashboardy w Excelu?

Nauki ekonomiczne
  • pon., 2020-09-21 19:00
Spotkanie festiwalowe Data Science w programie R

We współczesnej gospodarce opartej na wiedzy, informacji i Big Data, wykorzystanie statystyki i ekonometrii w opisywaniu zjawisk politycznych, ekonomicznych czy biznesowych jest powszechnie przyjętym standardem. Analityk danych (data scientist) jest wymieniany wśród 10 najbardziej intratnych zawodów przyszłości. Efektywne zarządzanie informacją wymaga użycia specjalistycznego oprogramowania, które pozwala jednocześnie na wygodną pracę, wykorzystanie zaawansowanych algorytmów statystycznych i automatyzację zadań.

 

Na wykładzie przedstawimy najnowocześniejsze pakiety do analizy danych, które umożliwią automatyzację i przyśpieszenie pracy – szczególnie tej wykonywanej cyklicznej. Następnie zostaną omówione podstawowe zasady prezentowania wyników analiz statystycznych za pomocą zrozumiałych dla przeciętnego odbiorcy wykresów. Według kanonów sztuki tworzenia wykresów wizualizacje powinny być oszczędne (elementy nieprzekazujące informacji powinny być ograniczone do minimum lub zupełnie usunięte) ale również atrakcyjne dla ich adresata – opowiadać wciągającą historię i pokazywać ciekawe zależności pomiędzy zmiennymi. Pogodzenie ze sobą obydwu aspektów – prostoty i oryginalności jest kluczem do sukcesu w pracy statystyka.

 

Uczestnikom zostaną przekazane kompletne kody stworzone w R. Warsztaty będą składały się z części wykładowo – prezentacyjnej oraz ćwiczeniowej – rozwiązywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego. Zapraszamy na nasz BEZPŁATNY webinar, na którym pokażemy zaawansowane zastosowanie bardzo popularnego języka programowania w interdyscyplinarnej analizie danych – Data Science.

 

Agenda warsztatu:

✅  Omówienie pakietów do efektywnego przetwarzania danych.

✅  Przegląd  najpopularniejszych pakietów do wizualizacji danych

Nauki ekonomiczne
  • czw., 2020-09-24 18:30
Spotkanie festiwalowe Data Science w Pythonie

Python to obecnie najszybciej rozwijający się język programowania, także wśród analityków danych. Swoją popularność zawdzięcza prostej i czytelnej składni, wysokiej wydajności, a przede wszystkim ogromnej społeczności tworzącej biblioteki dla Pythona w niemal każdym obszarze programowania.

W pierwszej części warsztatu pokażemy praktyczne przykłady z analizy i wizualizacji danych w popularnych pakietach pandas i seaborn. W drugiej części dla zaznajomionych z Pythonem przedstawimy i wytrenujemy model lasów losowych z wykorzystaniem pakietu scikit-learn i własnego wrappera. Na praktycznym przykładzie wyjaśnimy m. in. jakie są mocne i słabe strony tego modelu, jak skutecznie dobierać hiperparametry i jak poprawnie przeprowadzić walidację krzyżową.

Warsztatowa forma szkolenia sprzyja zrozumieniu i zapamiętywaniu zagadnień Data Science i Machine Learning. Uczestnicy w ramach szkolenia otrzymują skrypty, które mogą niemal od razu wykorzystać we własnych projektach. Jeśli jesteś zainteresowany najnowszymi trendami w modelowaniu biznesowym, oraz uczeniu maszynowym – zapraszamy na nasz BEZPŁATNY webinar, na którym pokażemy zaawansowane zastosowanie bardzo popularnego języka programowania w interdyscyplinarnej analizie danych – Data Science.

Agenda warsztatu:

✅  wczytanie i przetwarzanie danych w pakiecie pandas
✅  wizualizacja danych w matplotlib i seaborn
✅  model lasów losowych (teoria, trening, walidacja, dobór hiperparametrów)

Nauki ekonomiczne
  • wt., 2020-09-22 18:30
Lekcja festiwalowa Detektyw na tropie trucizn

Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się, czym jest trucizna, a także gdzie możemy się z nią zetknąć w codziennym życiu. Prowadząca zajęcia opowie, dlaczego nie wolno karmić psa czekoladą  oraz jak szkodliwe dla nas wszystkich są zanieczyszczenia powietrza. Uczestnicy zajęć spróbują wspólnie rozwikłać ciekawe zagadki zatruć, zobaczą również proste metody oznaczania trucizn. 

  • czw., 2020-09-24 11:00
Lekcja festiwalowa Diagnostyka molekularna, czyli jak potwierdzić zarażenie SARS-CoV-2

Rozwój nauki i nowoczesnych technologii pozwalają szybko i dokładnie określić, czy człowiek albo zwierzę ma w sobie konkretną bakterię, wirusa, grzyba, czy pasożyta. Testy są coraz dokładniejsze i wiarygodniejsze. Mogą być wykonane w kilka godzin w profesjonalnie wyposażonym laboratorium, a ich dokładność jest praktycznie 100%. Na zajęciach uczestnicy przeprowadzą reakcję diagnostyczną PCR na obecność nieszkodliwej bakterii i zinterpretują wynik reakcji (diagnostyka COVID-19 będzie omówiona tylko teoretycznie, ale zasady diagnostyki są takie same). Omówione zostaną zasady projektowania testów diagnostycznych w oparciu o genetykę i biologię molekularną.

  • wt., 2020-09-22 10:00
Lekcja festiwalowa Dlaczego Kardynał Wyszyński będzie beatyfikowany?

Stefan Kardynał Wyszyński, Prymas Tysiąclecia – znany czy zapomniany, zwyczajny czy święty? Co wiesz o Jego życiu, o czasach, w których pełnił posługę biskupa, o przyczynach aresztowania i okolicznościach uwolnienia, czym było Millennium, co znaczy służba Kościołowi i Ojczyźnie, z kim się przyjaźnił Prymas Wyszyński… Czym jest świętość obecnie? Czy Prymas Tysiąclecia jest święty?

80 lat życia, niewola i wolność, cierpienia i radości… Przybliżymy najważniejsze wydarzenia z życia Kardynała Stefana Wyszyńskiego i wspólnie odpowiemy na pytanie: czy Prymas Tysiąclecia jest święty? Ta lekcja to wspólna rozmowa – co wiemy, co znamy, o czym słyszeliśmy – i próba zrozumienie czasów i postawy Kardynała Wyszyńskiego.

  • śr., 2020-09-23 10:00
Spotkanie festiwalowe Dlaczego spadają liście? Jesienny spacer z przyrodnikiem

Jesień to czas przygotowywania się roślin do zimy. Przyjrzyjmy się
wspólnie owocom i nasionom roślin rosnących w naszym Ogrodzie.
Zobaczymy, kto je zjada. Czy wiecie, że rośliny również podróżują?
Zobaczmy, jakie wybierają strategie aby się rozsiać i przetrwać okres
zimowego spoczynku. Przyjrzymy się również bogactwu form i kolorów
jesiennych liści.

 

Nauki biologiczne
  • sob., 2020-09-19 11:00
Lekcja festiwalowa Dlaczego w nocy jest ciemno i w jaki sposób Albert Einstein poprawił sprawność naszego wzroku

Niska sprawność ludzkiego wzroku w warunkach nocnych stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa nocnych misji lotniczych. Celem warsztatu jest wyjaśnienie uczestnikom Festiwalu Nauki dlaczego w nocy jest ciemno oraz zaprezentowanie osiągnięć techniki, które wspomagają widzenie człowieka w warunkach niedostatecznego oświetlenia. Uczestnicy będą mieli okazję zrozumieć, jak działa narząd wzroku, noktowizor oraz na czym polega i gdzie znalazło zastosowanie zjawisko fotoelektryczne. Uczestnicy wcielą się w rolę pilota i na własne oczy przekonają się, jak wygląda świat nocą po założeniu gogli noktowizyjnych. Zobaczą, jak przy różnych efektach świetlnych wygląda nocą pas startowy lotniska, miasto oraz teren niezabudowany.

  • pon., 2020-09-21 09:00
Lekcja festiwalowa DNA – istota życia

Gdy w drugiej połowie XX wieku J. Watson i F. Crick odkryli podstawowy element dziedziczności i nośnik informacji genetycznej – strukturę DNA, wypowiedzieli słowa "Odkryliśmy istotę życia...". DNA, czyli kwas deoksyrybonukleinowy, jest chemiczną makrocząsteczką, która w swojej budowie ma zapisane informacje dotyczące budowy organizmu. Występuje on u wirusów, bakterii, roślin, zwierząt oraz ludzi.  Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z ogólną budową i właściwościami materiału genetycznego. Na wielu ciekawych przykładach dowiedzą się, dlaczego każdy z nas jest inny – inaczej wygląda, rośnie, zachowuje się, a nawet choruje. W części praktycznej uczniowie będą samodzielnie izolować DNA.

  • wt., 2020-09-22 10:00
Spotkanie festiwalowe Ekonomia kapitalistyczna a państwo w dobie pandemii: kto dzierży dziś narzędzia biopolityczne?

Warsztat będzie skoncentrowany na rewizji dotychczasowych poglądów badaczy na kwestie relacji pomiędzy ekonomią neoliberalną a biopolityką, które do teraz funkcjonowały, zdawałoby się, w idealnej symbiozie. Okazją do ponownego przyjrzenia się tej kwestii stała się epidemia koronawirusa. Pomocne w interpretacji status quo ante będą prace wybitnych myślicieli, takich jak Michel Foucault, czy duet naukowy Antonio Negri-Michael Hardt. Należy zadać pytanie, czy stan postepidemiczny będzie w jakiś sposób odbiegał od poprzedniego, a jeśli tak, to na czym polegać będzie ta różnica i jaki wpływ będzie mieć na system ekonomiczny.

 

Kwestie ekonomiczne nie tylko towarzyszą czasom epidemii, ale są ich głównym aspektem. Doniesienia medialne, debaty publiczne, prywatne rozmowy traktują o bieżącej sytuacji gospodarczej. W centrum publicznego dyskursu stawiane są pytania o moment i sposób ponownego otwarcia rynków, a słowo „odmrażanie” skupia jak w soczewce wiele emocji, lęków, nadziei, ale także racjonalizacji: analiz, tłumaczeń, wyliczeń. Sam ten termin wart jest przyjrzenia się mu dokładnie, bo panujące przeświadczenie o konieczności „odmrażania” wymusza powrót do starego porządku, blokuje zmiany.

Tymczasem ekonomia miała z epidemią poważny problem, ponieważ stosowane przez tę pierwszą narzędzia biopolityczne w jednej chwili obróciły się przeciwko niej, co wywołało zrozumiały chaos.

Nauki społeczne
  • ndz., 2020-09-27 13:00
Lekcja festiwalowa Elementy ogólnej teorii względności

Postulat Einsteina: „Prędkość światła w próżni jest taka sama dla wszystkich obserwatorów, niezależnie od ich względnego ruchu lub ruchu źródła światła” stanowi podstawę szczególnej teorii względności. Teoria ta dotyczy świata wyidealizowanego – świata bez grawitacji. A  w świecie rzeczywistym, np. na Ziemi wszystkie ciała spadają w próżni z jednakowym przyspieszeniem, niezależnie od ich masy. Jest to fakt zdumiewający! Tak samo spada słoń jak liść lub piórko.

Prowadząc eksperyment myślowy pokażemy, że w rakiecie lecącej z przyspieszeniem ziemskim w świecie bez grawitacji, na ciała działałyby siły takie same, jak siły grawitacji na Ziemi. Równoważność sił grawitacji i sił działających na ciała w układzie przyspieszanym – to podstawa ogólnej teorii względności opisującej świat rzeczywisty, świat zawierający ciała niebieskie. Łatwo także można pokazać, że  promień świetlny biegnący po prostej przez przyspieszaną rakietę, względem znajdującego się w niej obserwatora, biegnie po paraboli.

W 1915 r. Einstein ogłosił to, co nazywamy ogólną teorią względności:

Materia zakrzywia czasoprzestrzeń.

Grawitacja jest przejawem tego zakrzywienia.

  • wt., 2020-09-22 12:30
Spotkanie festiwalowe Fascynujący świat glonów

Warsztaty te stanowią wstęp do poznania świata glonów. Podczas zajęć uczestnicy będą mogli zobaczyć, jak prowadzona jest hodowla jednokomórkowych glonów na przykładzie Coccomyxa subellipsoidea oraz Cyanidioschyzon merolae w warunkach laboratoryjnych. Glony postrzegane są jako fabryki żywych komórek wykorzystywanych do produkcji biopaliw i różnych biochemikaliów. Uczestnicy będą mieli okazję samodzielnie wyizolować z nich DNA oraz założyć własne hodowle na stałym podłożu.

Nauki biologiczne
  • pon., 2020-09-21 16:30
  • pon., 2020-09-21 18:00
Lekcja festiwalowa Fonologia dialektów języka angielskiego

Czy wiesz, jak się mówi po angielsku w poszczególnych częściach świata? Czym konkretnie się różnią warianty języka angielskiego?

Na zajęciach omówione zostaną najważniejsze cechy wybranych dialektów języka angielskiego, takich jak irlandzki, australijski, Received Pronunciation (standardowy brytyjski angielski) czy General American. Każda odmiana zostanie zaprezentowana na nagraniu, po czym, przy udziale słuchaczy, przeanalizowane zostaną jej konkretne właściwości fonologiczne. Uczestnicy będą mieli okazję spróbować swoich sił w naśladowaniu dialektów.

Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy na temat różnorodności języka angielskiego.

  • pon., 2020-09-21 12:00
Spotkanie festiwalowe Formy językowe dotyczące kobiet, czyli rzeczowo o pilotkach i wyborczyniach

Formy językowe zwane feminatywami budzą często sporo emocji, dlatego warto im się przyjrzeć chłodnym okiem. W trakcie spotkania uczestnicy będą mogli podzielić się własnymi spostrzeżeniami o formach nazw kobiet, wypełnić ankietę, posłuchać komentarza językoznawczego i uruchomić swoją wyobraźnię słowotwórczą.

Nauki humanistyczne
  • czw., 2020-09-24 17:30
Lekcja festiwalowa Geografia i biologia w przyrodzie

Wykład i warsztaty przybliżające powiązania pomiędzy przyrodniczymi warunkami położenia geograficznego Polski (gleba i klimat), a przystosowaniami biologicznymi podstawowych gatunków drzew leśnych (naturalny zasięg występowania, możliwości przystosowania do środowiska). Znaczenie przyrodniczej regionalizacji nasiennej drzew leśnych i jej zastosowanie w gospodarce leśnej.

  • wt., 2020-09-22 09:00
Lekcja festiwalowa Geografia świata według roślin

W poszukiwaniu cennych roślin ludzie udawali się w dalekie podróże. Niektóre z przypraw były wyżej cenione niż złoto. Z ich powodu Europejczycy podbijali nowe lądy. Skąd pochodzą powszechnie używane dziś rośliny przyprawowe? Jaka jest ich historia? Dlaczego dawniej były tak bardzo pożądane?

  • pon., 2020-09-21 10:30
Lekcja festiwalowa Geoinformatyka wokół nas

Podczas lekcji uczniowie dowiedzą się, co to jest geoinformatyka, poznają m. in. geoportale złożone aplikacje umożliwiające dostęp do informacji przestrzennej. Korzystając z Geoportalu krajowego, odnajdą wybrane miejsca na kilkudziesięciu warstwach informacyjnych, dokonają pomiarów, sprawdzą, w jaki sposób można pozyskać informację przestrzenną i ją interpretować. Korzystając z geoportalu M. st. Warszawy, zapoznają się z rozwojem terytorialnym miasta, mapą hałasu, zdjęciami historycznymi, zaś na geoportalu Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska sprawdzą rozmieszczenie form ochrony przyrody, sprawdzą, w jaki sposób jest opisany wybrany obiekt w Centralnym Rejestrze Form Ochrony Przyrody.

  • pon., 2020-09-21 13:00
Lekcja festiwalowa GRA-nica: jak powstają granice, jak się zmieniają i dlaczego to dotyczy również mnie?

Którędy przebiegają granice państw i organizacji ponadpaństwowych? Czy zawsze wyglądały tak jak dziś i co z tego dla NAS wynika?

Ta lekcja z elementami grywalizacji ma na celu ukazanie, jak zmienia się przebieg granic państwowych. Mimo że nie są wieczne, mają wpływ na to, co myślimy o świecie i ludziach. W czasie lekcji poszerzycie Waszą wiedzę na temat granic, a następnie zbadacie konsekwencje ich istnienia i zmiany ich przebiegu.

Szczegółowy przebieg lekcji:

  1. Wykład "Czy granice są wieczne?" (20 minut) - na przykładzie Polski i krajów sąsiedzkich opowiemy Wam, jak w przeszłości zmieniał się przebieg granic i kształt państw, jak jedne państwa się rozpadały, a w ich miejsce pojawiały nowe. (20 minut)
  2. Badanie "Współczesne granice w Europie" (30 minut) - zajęcia w podgrupach. W trzech grupach zajmiecie się samodzielnymi badaniami na jeden z trzech tematów ("Brexit", "Granica polska i migracje ze wschodu" oraz "Co stało się z granicami w Unii Europejskiej podczas pandemii Covid-19?"). Będziecie mogli skorzystać z materiałów, które dla Was przygotujemy, naszej wiedzy eksperckiej oraz źródeł internetowych. Każda z grup następnie zaprezentuje wyniki swojego badania pozostałym uczniom.
  3. Przerwa (10 minut)
  4. Mini-wykłady (30 min) - każda z trzech podgrup przez dziesięć minut będzie uczyć pozostałe grupy tematu, który zbadała podczas części drugiej.
  5. GRA-nica (10 minut) - quiz, podczas którego sprawdzicie wiedzę zdobytą na lekcjach.
  • pt., 2020-09-25 11:00
Spotkanie festiwalowe GRAnica, borders, граница, кордон, fronteras. Jak powstają granice?

Warsztaty o granicach i ponad granicami. Dostępne dla młodzieży w języku polskim, angielskim, rosyjskim, ukraińskim i hiszpańskim

A workshop about and beyond borders, available to teenagers in Polish, English, Russian, Ukrainian and Spanish.

Семинар о границах и тем что за их пределами для подростков на польском, английском, русском, украинском и испанском языках.

Семінар про кордони і то що за їх межами для підлітків на польской, англійської, російської, українской, іспанської мовах.

 

Un taller sobre fronteras y sin fronteras. Disponible para adolescentes hispanohablantes y los que hablen polaco, ingles, ucraniano y ruso.

Ta lekcja z elementami grywalizacji ma na celu ukazanie, jak zmienia się przebieg granic państwowych. Mimo że nie są wieczne, mają wpływ na to, co myślimy o świecie i ludziach. W czasie lekcji poszerzycie swoją wiedzę na temat granic, a następnie zbadacie konsekwencje ich istnienia i zmiany ich przebiegu.

Szczegółowy przebieg warsztatów:

  1. Wprowadzenie "Czy granice są wieczne?" (20 minut) - na przykładzie Polski i krajów sąsiedzkich opowiemy Wam, jak w przeszłości zmieniał się przebieg granic i kształt państw, jak jedne państwa się rozpadały, a w ich miejsce pojawiały nowe. (20 minut)
  2. Badanie "Współczesne granice w Europie" (30 minut) - dyskusje w grupach, w czasie których zbadacie jeden z trzech tematów: Brexit, Granice Polski i Granice Europy w czasie pandemii Covid-19.
  3. Przerwa (10 minut)
  4. Mini-wykłady (30 min) - każda z trzech podgrup przez dziesięć minut będzie uczyć pozostałe grupy tematu, który zbadała podczas części drugiej.
  5. GRA-nica (10 minut) - gra, podczas której sprawdzicie wiedzę zdobytą na warsztatach.
Nauki społeczne
  • sob., 2020-09-26 10:00
Lekcja festiwalowa Herero i Nama –pierwsze (?) ludobójstwo XX wieku

W 1884 roku powstała na terenie dzisiejszej Namibii pierwsza niemiecka kolonia – Niemiecka Afryka Południowo-Zachodnia. Niecałe 20 lat później w kolonii wybucha powstanie – wojownicy Herero podlegli Samuelowi Maharero atakują niemieckich osadników. 2 października 1904 roku generał von Trotha wydaje rozkaz zabicia wszystkich mężczyzn Herero i wypędzenia kobiet i dzieci na pustynię Kalahari. Przez kolejne 4 lata trwa systematyczne mordowanie ludów Herero i Nama. Opinia publiczna dowiaduje się o tych zdarzeniach z Raportu Whitakera dopiero w 1985 roku. Ale na próbę pojednania trzeba poczekać kolejne 30 lat. Czy wizerunek rdzennej ludności kolonii europejskich w Afryce przedstawiany w prasie przełomu wieków miał wpływ na traktowanie tejże ludności przez osadników? Czy można mówić o "mowie nienawiści" skierowanej w kierunku rdzennej ludności kolonii? Czym był Konzentrationslager Haifischinsel? Gdzie trafili lekarze prowadzący swoje "badania" na Herero i Nama? Na te i wiele innych pytań odpowiemy w ramach zajęć.

  • wt., 2020-09-22 11:00
Lekcja festiwalowa I ty możesz zrobić odbitki! Warsztaty z cyjanotypii

Na początku uczestnikom zostanie przedstawiona krótka historia fotografii tradycyjnej od pierwszych powstałych zdjęć do najnowszych materiałów fotograficznych. Uczestnicy zostaną zapoznani z zasadami tworzenia odbitek i wykorzystywaniu negatywów w cyjanotypii. Druga, dłuższa część będzie poświęcona warsztatom z wcześniej przedstawionej techniki fotografii tradycyjnej. W pomieszczeniu z ograniczonym dostępem do światła zostanie naniesiona na papier światłoczuła emulsja. Następnie na przygotowany papier będzie nałożona folia z negatywem i przygotowany materiał będzie naświetlany na słońcu lub w przypadku niepogody pod lampami UV. Zdjęcia do naświetlenia będą dostępne, wcześniej przygotowane przez członków koła. Zachęcamy jednak do przesłania tydzień przed zajęciami zdjęć wybranych przez uczestników (2 zdjęcia na osobę), aby mogły być przygotowane do obróbki, wtedy uczestnicy będą mogli wywołać własne zdjęcia.

Używane odczynniki są w pełni bezpieczne i doświadczenia będą przeprowadzane pod czujnym okiem członków Koła Naukowego Inżynierii Chemicznej i Procesowej. 

  • śr., 2020-09-23 10:00
Lekcja festiwalowa Izolowanie barwników biorących udział w fotosyntezie

Życie na naszej planecie trwa dzięki energii słonecznej, która jest przekształcana w energię chemiczną w niezwykłym procesie zwanym fotosyntezą. Z fotosyntezą kojarzy nam się przede wszystkim zielony barwnik chlorofil. Tymczasem światło jest absorbowane także przez barwniki pomocnicze – żółte i pomarańczowe karotenoidy. Wszystkie te związki współistnieją w pozornie jednolicie zielonych liściach. Co więcej, u roślin wyższych zieleń chlorofilu też nie jest jednolita, gdyż występuje on w dwóch odmianach, jako niebieskozielony chlorofil a i żółtozielony chlorofil b. W proponowanym doświadczeniu wszystkie te barwniki można samodzielnie otrzymać i zobaczyć!

    Uczestnicy zajęć wykonują całe doświadczenie całkowicie samodzielnie, zapoznając się z technikami homogenizacji i ekstrakcji materiału biologicznego oraz identyfikacji związków chemicznych. Ze świeżych liści różnych roślin uzyskują ekstrakt acetonowy zawierający mieszaninę barwników, którą rozdzielają metodą chromatografii cienkowarstwowej na chlorofile a i b, karoteny i ksantofile. Związki te identyfikują, porównując otrzymane wyniki z danymi literaturowymi.

  • czw., 2020-09-24 10:00
Lekcja festiwalowa Ja i rówieśnik z niepełnosprawnością

Wokół nas jest wiele osób, które na co dzień doświadczają chorób i różnych niepełnosprawności. Często dostrzegamy, że osoba, którą znamy lub mijamy na ulicy, ma taką niepełnosprawność, lecz równie często nie zdajemy sobie z tego sprawy, ponieważ niepełnosprawność jest niewidoczna. Czy ma to dla nas znaczenie? Czy inaczej spostrzegamy osoby, kiedy widzimy, że coś im dolega? O czym wtedy myślimy i jak się zachowujemy?

A kiedy osobą chorą lub osobą z niepełnosprawnością jest rówieśnik, twoja koleżanka lub kolega z klasy, szkoły, podwórka, czy dobrze go znamy? Najczęściej staramy się ją lub go poznać i spędzamy z nimi dobrze czas, dzielimy zainteresowania, rozmawiamy na wiele tematów.  Jednak bywa i tak, że trudno nam zrozumieć, jak funkcjonują, jakie mają potrzeby, ponieważ ich sposób bycia i poziom ich sprawności bardzo różni się od naszej. Z całą pewnością więcej cech nas łączy niż dzieli i niewiele trzeba zrobić, aby lepiej zrozumieć drugą osobę.

Zapraszam na zajęcia, podczas których porozmawiamy na temat osób z problemami zdrowotnymi i z niepełnosprawnościami, ale przede wszystkim spróbujemy w pewnym stopniu „poczuć” co się z nami dzieje. Jak się zachowujemy, gdy przez chwilę nie słyszymy, nie rozumiemy, nie widzimy lub nie możemy się swobodnie poruszać. Spróbujecie wykonywać codzienne czynności, np. pisanie, ubieranie się, pomaganie innym lecz w niecodziennych okolicznościach. W jakich? Zapraszam na warsztaty.

  • pon., 2020-09-21 10:30
Lekcja festiwalowa Jak (się) uczyć, żeby … (się) nauczyć języka obcego

Uczenie się, jak również nauczanie języków obcych to bardzo złożone procesy wymagające interdyscyplinarnego podejścia, w tym zrozumienia funkcji i roli mózgu. Tytuł tego interaktywnego wykładu sugeruje, że poznanie języka obcego wymaga zaangażowania dwóch stron, nauczyciela i ucznia. Dlatego też w czasie spotkanie przyjrzymy się, w jaki sposób najważniejsze osiągnięcia neuronauki przyczyniają się do dydaktyki języków obcych i wspomagają zarówno nauczycieli, jak i uczniów. Postaramy się również odpowiedzieć na następujące pytania: Czy uczenie się i nauczanie języków obcych mogą być przyjazne mózgowi?  Co najbardziej lubi mózg, kiedy uczymy (się), jak mówić, rozumieć, pisać, czytać w języku obcym? W jaki sposób należy uczyć (się)  poprawnej wymowy, gramatyki i słownictwa języka obcego tak, aby było to  kompatybilne z naturalnym sposobem funkcjonowania mózgu?

  • czw., 2020-09-24 10:30
Spotkanie festiwalowe Jak dochodzi się do prawdy w nauce? Rola czasopism naukowych

Dla laika nauka to pasmo sukcesów, droga ciągłego postępu prowadząca od odkrycia do odkrycia czy od jednej do kolejnej błyskotliwej tezy. Gdy przyjrzymy się jednak codziennym praktykom badaczy, to otrzymamy obraz znacznie bardziej złożony. Nauka jest miejscem niezwykle intensywnych interakcji, często także kontrowersji i sporów oraz poszukiwania chwiejnego konsensusu. Sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana w wypadku humanistyki, szczególnie w momencie, gdy jej przedstawiciele stawiają pytania o fundamenty, które z natury rzeczy pozostają kwestią sporną i nierozstrzygalną raz na zawsze. Kluczowym miejscem, w którym rozgrywa się spór o prawdę, są czasopisma naukowe. Muszą one spełniać sprzeczne oczekiwania. Z jednej strony, dopuszczać do publikacji jedynie artykuły dobrze uzasadnione i osadzone w dotychczasowej wiedzy i interpretacjach. Z drugiej strony, powinny przynosić odważne tezy i nowe perspektywy, przekraczające dominujące sposoby myślenia. W trakcie spotkania poznamy, w jaki sposób redakcje czasopism godzą te oczekiwania. Przyjrzymy się procesowi redakcyjnemu, szczególnie omawiając recenzowanie tekstów przez specjalistów z danej dziedziny nauki, ponieważ to on ma być gwarancją publikowania artykułów wysokiej jakości. Ponadto pokażemy, w jaki sposób publikacje w czasopismach budują prestiż autorów oraz jakie strategie stosują czasopisma, aby budować swoją pozycję na rynku wydawniczym, przyjrzymy się postulatowi umiędzynarodowienia oraz pokażemy sytuację polskich czasopism naukowych w światowym kontekście.

Nauki społeczne
  • sob., 2020-09-19 13:00
Lekcja festiwalowa Jak odtworzyć zaginione fragmenty historii rodzinnych ?

Od 25 lat Dział Genealogii ŻIH zajmuje się historią rodzin żydowskich w Polsce. Pomagają odtworzyć zaginione fragmenty historii rodzinnych, odnaleźć ślady rodziny, a także połączyć krewnych, żyjących dzisiaj w różnych stronach świata. Podczas wykładu Dział Genealogii podpowie jak stawiać pierwsze kroki w szukaniu swoich żydowskich korzeni. Od czego zacząć, gdzie szukać pomocy, jakie źródła opowiedzą nam więcej o naszych przodkach. Spośród tych kontaktujących się z Działem, większość to Żydzi z różnych stron świata, którzy pewni są swojej żydowskiej tożsamości. Szukają informacji o przeszłości, próbując uzupełnić luki w przekazach rodzinnych. Chcą dowiedzieć się więcej na temat kraju swojego pochodzenia, zdobyć informacje o dalszych krewnych. Mają nadzieję na odnalezienie żyjących krewnych, których jeszcze nie poznali.

Kontaktują się z nami też osoby mieszkające w Polsce, które chcą odnaleźć lub potwierdzić żydowskie korzenie. Początki ich poszukiwań są różnorodne: brak przekazu o wcześniejszych pokoleniach, fotografie nieznanych ludzi w rodzinnym albumie, dokumenty znalezione po śmierci babci, w których pojawiają się nieznane i obco brzmiące imiona. Zdarza się, że argumentem jest stale powtarzający się sen, przeczucie, potrzeba określenia swojej tożsamości, czy też zwykła ciekawość. 

Część nigdy nie odnajdzie Żydów wśród swoich przodków. Sprawdzić jednak zawsze warto. Inni faktycznie odkrywają, że są Żydami lub mają żydowskie korzenie. Co to oznacza? Postaramy się odpowiedzieć na te i inne pytania dotyczące poszukiwań rodzinnych. 

  • śr., 2020-09-23 12:00
Lekcja festiwalowa Jak powstają, czy są groźne i jak możemy przetwarzać odpady promieniotwórcze

Czym są odpady promieniotwórcze? Czy wszystkie składujemy i zabezpieczamy w ten sam sposób? Jak to jest w końcu
ze świeżym i wypalonym paliwem jądrowym?

W trakcie wykładu zostaną omówione różne rodzaje promieniowania jonizującego oraz sposoby jego oddziaływania z materią. Prześledzimy cykl paliwowy uranu od skał zawierających minerały uranonośne po przetworzenie i składowanie wypalonego paliwa jądrowego.

Wykład będzie połączony z pokazami detekcji różnego rodzaju promieniowania jonizującego, a także chemicznych sposobów separacji pierwiastków ważnych
w energetyce jądrowej.

  • pon., 2020-09-21 09:00
  • pt., 2020-09-25 09:00
Lekcja festiwalowa Jak przygotować protest i strajk

Znów wyszli na ulice! Robotnicy strajkują! W niedzielę odbędzie się protest klimatyczny! Protest, strajk – słowa te często pojawiają się w internecie i telewizji. Co to jest protest społeczny i strajk? Czym się różnią? Jak przygotować skuteczny protest i strajk? Czy uczennice i uczniowie mogą strajkować?

Zapraszam na warsztat, na którym porozmawiamy o tym co to jest protest i strajk, czemu służą strajki, jak zorganizować skuteczny protest. Podczas spotkania zaprojektujemy też protest szkolny organizowany przez uczniów i uczennice.

  • wt., 2020-09-22 10:00
  • pon., 2020-09-21 10:00
Lekcja festiwalowa Jak się relaksować? Techniki i tajniki relaksacji

Czym jest relaksacja? Jak się zrelaksować? Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą się o różnych technikach relaksacji oraz ich możliwościach w redukowaniu stresu.

  • pon., 2020-09-21 11:00
Lekcja festiwalowa Jak szukać zabytków z lotu ptaka

Lekcja ma na celu zapoznanie z najnowszymi technikami obrazowania powierzchni Ziemi z lotu ptaka: zdjęciami lotniczymi i lotniczym skanowaniem laserowym, dzięki którym widać ślady przeszłości. Produkty technologii prezentowane będą w krajowym portalu geoportal.gov.pl, w którym udostępniane są informacje bieżące i dane archiwalne.

  • wt., 2020-09-22 09:00
  • wt., 2020-09-22 10:30