Szkoła podstawowa 7-8

Typ Tytułsortuj rosnąco Opis Dziedzina Termin
Lekcja festiwalowa „Światło w naukach, pomoc w karności”, czyli oświecenie w Szkole Rycerskiej

Zostań kadetem Szkoły Rycerskiej!

Podczas warsztatów poświęconych gatunkom literackim w XVIII wieku uczniowie poznają nie tylko ówczesny system edukacji, lecz także realia życia epoki stanisławowskiej.

Szkoła Rycerska odegrała ważną rolę w rozwoju polskiego systemu edukacyjnego, wydając na świat wielu późniejszych przywódców czy pisarzy, mi.in. Tadeusza Kościuszkę, Juliana Ursyna Niemcewicza. Punktem wyjścia do rozmowy będzie katechizm kadecki, którym posługiwał się każdy uczeń Szkoły Rycerskiej, od niego zaś zanurzymy się w świat osiemnastowiecznej literatury i życia kulturalnego.

Warsztaty podzielone są na trzy półgodzinne panele tematyczne:

Panel I
Prowadząca: mgr Agnieszka Baran
Tematyka:
- wprowadzenie do tematu (rys historyczny: przybliżenie postaci Stanisława Augusta Poniatowskiego, opis warunków życia i polityki państwowej w drugiej połowie XVIII wieku);
- dzieje Szkoły Rycerskiej: jak można było zostać kadetem, jak wyglądał plan dnia kadetów;
- zapoznanie z katechizmem kadeckim.

Panel II
Prowadząca: mgr Gabriela Pawlak
Tematyka:
- korespondencja w XVIII wieku (zapoznanie z gatunkiem: list);
- dramaty A. Czartoryskiego;
- teatr w XVIII wieku;
- dramat a scenariusz.

Panel III
Prowadząca: mgr Maria Asman
Tematyka:
- dydaktyzm oświeceniowej literatury: I. Krasicki, Hymn do miłości ojczyzny;
- czego uczą nas bajki? (zapoznanie z gatunkiem na przykładzie wybranych utworów I. Krasickiego);
- dydaktyzm bajek I. Krasickiego a postawa narodu polskiego w drugiej połowie XVIII wieku.

Na zakończenie całych warsztatów uczestnicy otrzymują dyplom kadeta Szkoły Rycerskiej.

  • pt., 2020-09-25 10:00
Lekcja festiwalowa Złoto rodzime w pegmatytach karkonoskich

Krótko omówione zostały najdawniejsze poszukiwania złota na obszarze Karkonoszy przez ludność celtycką oraz w średniowieczu – przez napływowych poszukiwaczy z obszaru Walonii, północnych Włoch i Niemiec. Załączono mapę geologiczną Dolnego Śląska z zaznaczonymi miejscami dawnego wydobycia złota rodzimego. Potem przedstawiono zwięzłą charakterystykę pegmatytów występujących w granicie intruzji karkonoskiej, a następnie omówiono nowe znaleziska złota na tym obszarze. Scharakteryzowany został każdy znaleziony okaz ze względu na domieszki innych, poza złotem, pierwiastków, a także, jeśli możliwe było uzyskanie odpowiednich danych – warunki krystalizacji złota w poszczególnych wystąpieniach.

  • pon., 2020-09-21 10:00
Lekcja festiwalowa Żywność – jak powstaje?

Omówienie cyklu życia produktu oraz metody projektowania produktów w oparciu o Design Thinking. Zaprezentowanie kilku przykładów nowych, niestandardowych produktów żywnościowych. 

  • pt., 2020-09-25 09:30
Lekcja festiwalowa Życie i praca w Polskiej Stacji Polarnej na Spitsbergenie

Spitsbergen jest największą wyspą należącego do Norwegii archipelagu Svalbard, który rozdziela Morze Grenlandzkie od Morza Barentsa. W południowo-zachodniej części wyspy nad fiordem Hornsund znajduje się Polska Stacja Polarna im. Stanisława Siedleckiego. Opowiemy o Stacji, jej historii i organizacji wypraw, życiu codziennym i pracy ich uczestników, rytmie pór roku – lato i jesień (dzień polarny), zima (noc polarna), wiosna. Przyjrzymy się gospodarzom tego wspaniałego zakątka świata – niedźwiedziom polarnym, reniferom, lisom
i stadom gniazdujących na wybrzeżu ptaków. Będziemy podziwiać barwny świat tundry rozkwitającej w czasie trwających zaledwie kilka tygodni wiosny i lata.

Czas trwania zajęć: 45-minutowa prelekcja i 15 minut na pytania.

  • śr., 2020-09-23 11:00
Lekcja festiwalowa Zmierzyć góry

Jakie pomiary wykonuje się w celu wyznaczenia różnic wysokości, jak opracowuje się mapy sytuacyjno-wysokościowe? Co to jest niwelator, co to są łaty i jak wysoko skaczą ciężkie żabki?

  • pt., 2020-09-25 09:00
  • pt., 2020-09-25 10:30
Lekcja festiwalowa Zapory wodne – katastrofy, które wstrząsają światem

W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się, jak zbudowana jest zapora wodna, poznają największe i najstarsze tego typu obiekty w Polsce i na świecie. Zobaczą, jak przebiegały różne katastrofy zapór. 

  • pt., 2020-09-25 12:30
  • pt., 2020-09-25 13:30
Lekcja festiwalowa Władysław Łokietek na tle rodzinnego otoczenia

W 2020 r. przypada 700-lecie  koronacji Władysława Łokietka, który w dziele zjednoczenia państwa polskiego odegrał doniosłą rolę. Władca ten, określany w historiografii jako „Odnowiciel Królestwa Polskiego”, cieszy się do dzisiaj w społeczeństwie polskim powszechnym i zasłużonym uznaniem. Dlatego z tej okazji Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie przygotowało wystawę archiwalną pt: WŁADYSŁAW ŁOKIETEK „INSTAURATOR REGNI POLONIAE”, której  celem jest przybliżenie postaci jednego z najwybitniejszych władców Polski. Ekspozycja prezentuje w układzie chronologicznym oryginalne dokumenty i pieczęcie z XIII i XIV w. z zasobu AGAD, ze szczególnym uwzględnieniem okresu panowania Władysława Łokietka. Oprócz dokumentów i zabytków sfragistycznych znajdują się na wystawie tablice genealogiczne oraz wybrane fragmenty z kronik i roczników. Przygotowana wystawa prezentuje postać  Władysława Łokietka i jego najbliższej rodziny na tle ważnych wydarzeń politycznych, ekonomicznych i społecznych w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej w XIII –XIV w. Organizatorzy wystawy pragną  nie tylko upamiętnić 700-lecie koronacji Władysława Łokietka, lecz również pobudzić społeczeństwo do większego zainteresowania dziejami naszej ojczyzny w okresie panowania ostatnich Piastów. 

Wystwie dokumentów archiwalnych z epoki piastowskiej towarzyszyć będzie fachowy komentarz, ukazujący w formie połaczonego pokazu i wykładu działania władców, mających na celu zjednoczenie terytoriów i odzystkanie tytułu królewskiego, i ich dynastyczne powiązania. 

  • wt., 2020-09-22 11:00
Lekcja festiwalowa Wirtualna podróż dookoła świata

Podczas lekcji uczniowie dowiedzą się, co to jest geoinformacja, w jaki sposób korzystać z geowyszukiwarek i geoportali. Podczas lekcji zostanie przeprowadzony konkurs polegający na odgadnięciu miejsca przedstawionego na zdjęciu lotniczym lub satelitarnym. Lekcja może odbyć się w systemie zdalnym.

  • pon., 2020-09-21 11:30
Lekcja festiwalowa Uroda wody (płynącej i...), ChPK, wycieczka 2

Chojnowski Park Krajobrazowy to także rzeki, przede wszystkim Jeziorka, oraz strumienie. Ponieważ płyną po dość równinnym terenie, mają dużą skłonność do meandrowania, podcinania lokalnych niewielkich wzniesień, tworzenia starorzeczy i tarasów zalewowych, na których rozwijają się mokradła. Na piaszczystych brzegach o małym nachyleniu można odczytać kolejne, coraz niższe poziomy wody. Wiosenne lub wczesnoletnie przybory wód powodują zalanie znacznych przyległych obszarów łąk lub lasów; po nich pozostaje użyźniający osad mułu i iłu.
Poza tym pewne osobliwości lodu – w marcu zamarznięte powierzchnie stawów mogą gościć biegające po nich pająki wałęsaki. Na płytkich oczkach wodnych i przy brzegu rzek po nocnym mrozie powstają ostrza lodu a przy rzece z rozpylonej wody – ostrosłupy lodowe. Na koniec wiadomość do księgi Guinnessa: w dolinie rzeczki Tarczynki znaleziony został płatek śniegu o wielkości 13 cm.

  • pon., 2020-09-21 10:00
Lekcja festiwalowa Uroda wody (niepłynącej), ChPK, wycieczka 1

Chojnowski park krajobrazowy to obszar występowania wielu oczek wodnych (naturalnych i w wyrobiskach, np. piaskowni), mokradeł, tarasów zalewowych. Pokazana została schematycznie budowa geologiczna podłoża, pozwalająca na tworzenie się tych form gromadzenia się wody. Zwrócono uwagę na nawarstwianie się w nich obumarłych roślin, a także na zmiany zbiorników, zarówno ich zanikanie, jak powstawanie i powiększanie, co ma istotne skutki dla środowiska. Ponadto dano przykłady estetycznych walorów krajobrazowych zarówno stawów, jak i mokradeł. Naprawdę warto odwiedzić.

  • pon., 2020-09-21 10:00
Lekcja festiwalowa Srebro dolnośląskie

Dolny Śląsk był dawniej jednym z ważnych obszarów srebronośnych w Europie. Po wstępie, przedstawiającym najdawniejsze wydobycie srebra rodzimego przez ludność rejonu Mezopotamii i in., zwięźle przestawiono pozyskiwanie srebra na Dolnym Śląsku w późnym średniowieczu a także mapę, na której zaznaczono ponad 50 wystąpień minerałów tego metalu. Na kilku przykładach pokazano kruszce z tych wystąpień, by następnie szczegółowo omówić minerały srebra z 16 nowych znalezisk na obszarze polskiej części granitowej intruzji karkonoskiej. Wskazano także warunki krystalizacji tych minerałów.

  • pon., 2020-09-21 10:00
Lekcja festiwalowa Skrobia za i przeciw

Podczas zajęć uczniowie samodzielnie przeanalizują różne pokarmy pod kątem zawartości w nich skrobi. Dowiedzą się, jak skrobia zawarta w pożywieniu wpływa na nasz organizm.

  • śr., 2020-09-23 11:00
  • śr., 2020-09-23 13:00
Lekcja festiwalowa Przygoda z krajobrazem Puszczy Białowieskiej

Puszcza Białowieska to jedna z ostatnich i największych zachowanych części pierwotnego lasu, który niegdyś pokrywał znacznie większe obszary nizin Europy. Czym różni się Puszcza od innych lasów? Czy jest jednolita? Jak i gdzie się kończy? Uczestnicy warsztatów „Przygoda z krajobrazem Puszczy Białowieskiej” aktywnie poznają krajobrazy tego obszaru, poprzez ich tworzenie: modelowanie jednostek krajobrazowych, zarówno terenów leśnych (od lasów grądowych do borów bagiennych), jak i nieleśnych (od łąk z zadrzewieniami do obszarów z luźną zabudową), które współtworzą krajobraz Puszczy Białowieskiej. Zestawienie tych różnorodnych elementów w złożony krajobraz będzie przyczynkiem do dyskusji na temat funkcjonowania tego ekosystemu. To zadanie poprzedzone będzie obserwacją terenową wybranych gatunków drzew, które występują w Puszczy Białowieskiej. Zajęcia rozwijają zainteresowanie dużą skalą krajobrazową oraz przybliżają przyczyny i znaczenie różnorodności krajobrazów na przykładzie jednego z naszych najcenniejszych, żywych zabytków przyrody.

  • śr., 2020-09-23 09:00
Lekcja festiwalowa Przydatne strony i aplikacje

Internet jest pełen informacji i użytecznych narzędzi. Jeśli dopiero zaczynacie z niego korzystać, zaprezentujemy wam wybór, moim zdaniem, szczególnie godnych uwagi aplikacji. Wszystkie z nich mają nieograniczone czasowo wersje bezpłatne, są dostępne przez internet, ale nie wszystkie wymagają stałego połączenia z nim. O wielu z nich mogliście słyszeć, część możecie już znać. Na tej prezentacji opowiem, czemu warto je bliżej poznać, dostosować do swoich potrzeb i wypróbować.

 

  • wt., 2020-09-22 09:00
Lekcja festiwalowa Portale internetowe w nauce języka rosyjskiego

Szybki rozwój Internetu, a tym samym portali internetowych, sprzyja również powstawaniu coraz ciekawszych, przemyślanych, rozbudowanych i przydatnych narzędzi, które można wykorzystać w nauce języków obcych, w tym języka rosyjskiego. Celem spotkania będzie zaprezentowanie najnowszych portali internetowych pomocnych w nauce języka rosyjskiego. Zachęcają one do nauki, podnoszą efektywność, rozwijają zasób słownictwa, wywołują emocje i sprzyjają procesowi zapamiętywania.

  • czw., 2020-09-24 11:00
Lekcja festiwalowa Porowata przyroda – od nanoporów do kości i betonu

Lekcja organizowana w ramach Festiwalu Nauki w IPPT PAN ma charakter lekcji z przyrody i ma dwa wątki przewodnie.

Wątek teoretyczny obejmuje fascynujące zagadnienie różnych ośrodków porowatych, z pustkami występującymi w różnych skalach. Dotyczy to zarówno ośrodków spotykanych w naturze np. drewno i kości, jak i w technice – np. sztuczne nanostrukury oraz powszechnie znany i stosowany beton. Omówiona zostaje technologia, historia i zastosowanie betonu jako podstawowego materiału konstrukcyjnego współczesności.

Pokaz praktyczny obejmuje dynamiczne badanie wytrzymałości mechanicznej materiałów – na przykładzie doświadczenia z uderzeniem wysokoenergetycznej fali mechanicznej w próbkę. Część doświadczalna jest uzupełniona krótkim wprowadzeniem do zagadnienia.

  • czw., 2020-09-24 10:00
Lekcja festiwalowa Otrzymywanie olejku eterycznego z goździków w procesie destylacji z parą wodną

Olejki eteryczne są mieszaniną lotnych z parą wodną związków naturalnych występujących w wielu surowcach roślinnych. W skład olejku może wchodzić kilkanaście lub więcej związków, przy czym jeden składnik jest zazwyczaj dominujący. Lotność z parą wodną składników olejków eterycznych jest tą ich cechą, którą wykorzystuje się dla wyodrębnienia olejków ze źródeł naturalnych oraz do oznaczania ich zawartości w surowcu roślinnym.

Popularne goździki  to wysuszone, nierozwinięte pączki kwiatowe drzewa goździkowego Eugenia caryophyllata. Są one jedną z najstarszych przypraw w historii ludzkości. Olejek goździkowy wykazuje działanie znieczulające, jest więc od dawna wykorzystywany w stomatologii w postaci pasty z tlenkiem cynku. Olejek ten, a właściwie jego główny składnik – eugenol, może jednak wykazywać działanie silnie drażniące i powodować uczulenia przy stosowaniu w dużych stężeniach.

Celem zajęć jest otrzymanie olejku eterycznego z handlowo dostępnych goździków. W trakcie ćwiczenia uczniowie samodzielnie wykonują wszystkie etapy procesu, od przygotowania miazgi goździkowej, przez montaż aparatury do destylacji i finalnej ekstrakcji. 

  • pon., 2020-09-21 10:00
Lekcja festiwalowa Osobliwości anatomiczne aparatu ruchu konia

Czy wiesz, na którym palcu chodzi koń i dlaczego może spać na stojąco?  Prowadząca zajęcia przedstawi charakterystyczne cechy budowy konia, ze szczególnym uwzględnieniem morfologii aparatu ruchu. Zajęcia odbędą się w Muzeum Osteologicznym.

  • czw., 2020-09-24 10:00
Lekcja festiwalowa ODWOŁANE_Otoczeni przez czujniki – budowa i zastosowania bezprzewodowych sieci nowej generacji

Lekcja wyjaśnia budowę nowoczesnych, bezprzewodowych sieci czujników (WSN) i smartfonów (SPAN). W sieciach tego typu źródłem przesyłanych danych są różnego rodzaju czujniki. Zebrane dane poddawane są analizie i wykorzystywane w wielu obszarach naszego życia, przemyśle oraz systemach bezpieczeństwa. W trakcie prezentacji przedstawione zostaną podstawy działania wybranych urządzeń oraz aktualne i planowane zastosowania bezprzewodowych sieci czujników i smartfonów. Uczestnicy wykładu poznają również możliwość budowy sieci WSN z wykorzystaniem popularnych i dostępnych w życiu codziennym urządzeń. Elementami wykładu będzie dodatkowo pokaz działania sieci WSN oraz eksperymenty dotyczące transmisji radiowej i wyników pracy wybranych czujników.

  • wt., 2020-09-22 10:00
Lekcja festiwalowa Odkryj na nowo nieznane lądy

Chcesz poznać szlaki wielkich odkrywców geograficznych krok po kroku? Jak stworzyć mapę, która dodatkowo opowiada historię? Dołącz do historycznych podróżników, wykorzystując do tego nowoczesne narzędzia StoryMaps.

  • pt., 2020-09-25 10:00
  • pt., 2020-09-25 12:00
Lekcja festiwalowa Oczami satelitów, czyli Ziemia widziana z kosmosu

Co widzi satelita i dlaczego tak niesamowity jest świat widziany z kosmosu? Dlaczego satelita widzi inaczej niż człowiek? Co można zobaczyć z kosmosu? Młodzież pozna odpowiedź na te i inne pytania.

  • wt., 2020-09-22 09:00
  • wt., 2020-09-22 10:30
Lekcja festiwalowa Ochrona środowiska w Polsce. Co się udało, a co jeszcze przed nami?

Gdzie woda jest bardziej słona – w Morzu Bałtyckim czy w rzece Wiśle na wysokości Krakowa? Dzisiaj takie pytanie wydaje się pytaniem retorycznym, ale kilkadziesiąt lat temu wcale takim nie było. Co więcej, pod koniec lat 80-tych to Wisła w Krakowie niosła bardziej słoną wodę niż wody Bałtyku. W czasach schyłku PRL Polska była krajem katastrofy ekologicznej. Skażenie środowiska miało ogromne skutki społeczne, gospodarcze i ekologiczne. Dominacja ciężkiego przemysłu i absolutny brak uwzględnienia interesu środowiska i społeczeństwa w polityce gospodarczej doprowadziły do ogromnego skażenia wody, do zniszczenia lasów oraz zanieczyszczenia powietrza i gleb. W ciągu 30 lat wolnej Polski od podstaw stworzono w Polsce politykę i system ochrony środowiska. W trakcie zajęć zostaną przedstawione kluczowe dokonania i wyzwania ochrony środowiska w Polsce po 30 latach od przełomu 1989 roku. Uczniowie poznają historię tworzenia systemu ochrony środowiska oraz osiągnięcia poszczególnych polityk z zakresu polityki ochrony środowiska (np. ochrony wód, powietrza, klimatu czy przyrody), a także wyzwania stojące obecnie przed nami. Zajęcia będą również służyły odpowiedzi na pytanie o to, jak można działać na rzecz poprawy ochrony środowiska naturalnego w Polsce. Uczniowie poznają popularne mity wokół skuteczności działań proekologicznych i poznają szereg wartościowych inicjatyw, które warto podejmować zarówno w duchu indywidualnych działań na rzecz ochrony środowiska, jak i działań o charakterze zmiany systemowej.

  • pon., 2020-09-21 10:00
Lekcja festiwalowa O pomiarach i niepewności

Kiedy 2+2 równa się około 4, czyli o pomiarach i niepewnościach. W trakcie zajęć będziemy mierzyć różne wielkości i określać, jak dokładne są nasze pomiary. Zobaczymy, jak pomiar tej samej rzeczy może dać różne wyniki i co wtedy zrobić. Nauczymy się tak prezentować wyniki, żeby dobrze zrozumieć się z innymi badaczami.

  • czw., 2020-09-24 11:00
  • czw., 2020-09-24 13:00
Lekcja festiwalowa O kampinoskich lasach

Las najlepiej poznaje się… w lesie. Dlatego chodźmy na wspólny spacer! Zabierzemy was na wędrówkę, podczas której postaramy się spojrzeć na to wyjątkowe miejsce z trochę innej perspektywy. Czy dacie się namówić na spacer z głową w chmurach? Czy odważycie się podążać w głąb lasu za dźwiękiem? Las to dużo więcej niż drzewa, a własne obserwacje jego mieszkańców mogą być niesamowitą przygodą. Spróbujemy poczuć go wszystkimi zmysłami. Przyroda ma nam mnóstwo do zaoferowania, w tym również wiele zabawy, jednak w zamian powinniśmy okazać jej szacunek i zapewnić ochronę. Zastanowimy się, co zawdzięczamy lasom, za co możemy je polubić i jak powinniśmy o nie dbać.

Przebieg trasy: Truskaw - Truskawska Droga - Zaborów Leśny - Kręta Droga - Karczmisko - Paśniki - Truskaw.
Długość trasy: 9,5 km. Czas przejścia: ok. 4 godzin, liczba uczestników 25-30 osób.
Trasa wycieczki wiedzie m. in. przez OOŚ Zaborów Leśny i skraj OOŚ Cyganka, ukazując jedne z najciekawszych obszarów leśnych wschodniej części Puszczy Kampinoskiej.

Omawiane zagadnienia:
- czym jest las? - próba odpowiedzi na pytanie,
- rozpoznawanie podstawowych gatunków drzew i krzewów,
- typy lasów rosnących na obszarze Puszczy Kampinoskiej,
- działania ochronne prowadzone w lasach (nasadzenia, przebudowa drzewostanów) - ochrona częściowa,
- znaczenie obszarów ochrony ścisłej,
- zagrożenia lasów KPN (pożary, wiatrołomy, susze, gatunki obce, gradacje owadów),
- łańcuch pokarmowy (przybliżenie pojęć: producent, konsument, destruent, piramida pokarmowa),
- piętra roślinności w lesie i ich mieszkańcy,
- rola lasów w gospodarce i życiu człowieka,
- pozaprodukcyjne funkcje lasu.

  • śr., 2020-09-23 09:00
  • pt., 2020-09-25 09:00
Lekcja festiwalowa O elektryczności

Uczestnicy będą odróżniać doświadczalnie przewodniki od izolatorów oraz wskazywać ich przykłady. Wspólnie z nami zbudują przełącznik z materiałów dostępnych w domu.

  • pt., 2020-09-25 11:00
  • pt., 2020-09-25 13:00
Lekcja festiwalowa Nitki wiążące życie

Cały otaczający nas świat, żywy i nieżywy, jest związany włóknami. Te, które występują w świecie żywym, roślinnym i zwierzęcym, wiążą komórki. Różny sposób ich połączenia powoduje, że z małych komórek tworzy się albo rozwielitka, albo płetwal błękitny. Albo dąb „Bartek”. To wszystko dzięki nanowłóknom łączącym komórki, umożliwiającym komunikację, dającym wytrzymałość mechaniczną. Takim właśnie włóknom poświęcona będzie prelekcja, zaś podczas pokazu laboratoryjnego będzie się można przekonać, jak łatwo otrzymać takie włókna. Omówię praktyczne zastosowania takich włókien w medycynie. Będzie można zobaczyć tworzenie takich mikro- i nanowłókien.

 

Lekcja odbędzie się on-line

  • pon., 2020-09-21 11:00
Lekcja festiwalowa Niekredowe skały kredowe

Erozja, jeden z silnie działających procesów na powierzchni Ziemi, jest często powodem powstawania niezwykłych ostańcowych form skalnych. Prezentacja pokazuje skutki erozji piaskowca, powstałego w później kredzie (ok. 100 mln lat temu), który poddawany jest erozji przez ostatnie około 60 mln lat (z różną intensywnością). Piaskowiec ten występuje na Dolnym Śląsku i na przyległych terenach Czech. Erozja była ułatwiana pionowymi spękaniami skały oraz granicami między warstwami skalnymi. Dzięki temu częste są pionowe płyty i kolumny piaskowca, formy grzybów, stołów na jednej nodze, stopni skalnych a także spotyka się formy bardzo niezwykłe. Pokazana jest budowa geologiczna oraz schemat wietrzenia formacji piaskowcowej.

  • pon., 2020-09-21 10:00
Lekcja festiwalowa Nie tylko jajko ma białko (wirusy też)

Impreza przybliży dzieciom fascynujący świat białek – molekuł, które laikom kojarzą się z jednym białkiem – jaja kurzego. Tymczasem każdy organizm zawiera ich tysiące. Są także w wirusach, a więc też w znajdującym się ostatnio w centrum uwagi świata koronowirusie SARS-CoV-2.  Białka mają unikalną strukturę przestrzenną, która umożliwia im pełnienie różnorodnych funkcji (np. transportu innych molekuł, budowanie naszego ciała,  przyspieszania reakcji chemicznych, a w przypadku wirusów – także dostanie się do wnętrza komórek zakażanego organizmu).  Wyznaczenie struktury białek stało się możliwe dzięki rozwojowi nowoczesnych technik biofizycznych.  Podczas warsztatów dzieci dowiedzą się, czym są białka dla biofizyków, czego chcieliby, a czego mogą dowiedzieć się o ich strukturze, jak wrażliwa na czynniki fizyczne (np. temperaturę, pH) jest struktura białek i poznają świecące na zielono białko, które umożliwia biologom oświetlenie wnętrza komórek, oraz białko S koronawirusa SARS-CoV-2, które odgrywa kluczową rolę w procesie wnikania wirusa do komórek gospodarza.

  • pt., 2020-09-25 10:00
Lekcja festiwalowa Nasze (nie)codzienne minerały – Kalcyt

Pokazane są typowe kształty i barwy kryształów kalcytu i jego właściwość optyczna – dwójłomność. Zaprezentowano skały kalcytowe czyli wapienie, w tym powstające dzięki nagromadzeniu kalcytowych szkieletów i pancerzy zwierząt wodnych. Zwrócono uwagę, że ptaki wykorzystują kalcyt jako osłonę jajek. Pokrótce scharakteryzowano zjawiska krasowe, a także wykazano obecność w wodzie wodociągowej węglanu wapnia, krystalizującego jako kalcyt. Wskazano na skały kalcytowe jako surowiec do otrzymywania wapna palonego i cementu, a także jako materiał rzeźbiarski. Podkreślono rolę wapnia dla wzrostu roślin i działania organizmu człowieka.

  • pon., 2020-09-21 10:00
Lekcja festiwalowa Nasze (nie)codzienne minerały – Kalcyt

Pokazane są typowe kształty i barwy kryształów kalcytu i jego właściwość optyczna – dwójłomność. Zaprezentowano skały kalcytowe czyli wapienie, w tym powstające dzięki nagromadzeniu kalcytowych szkieletów i pancerzy zwierząt wodnych. Zwrócono uwagę, że ptaki wykorzystują kalcyt jako osłonę jajek. Pokrótce scharakteryzowano zjawiska krasowe, a także wykazano obecność w wodzie wodociągowej węglanu wapnia, krystalizującego jako kalcyt. Wskazano na skały kalcytowe jako surowiec do otrzymywania wapna palonego i cementu, a także jako materiał rzeźbiarski. Podkreślono rolę wapnia dla wzrostu roślin i działania organizmu człowieka.

  • pon., 2020-09-21 10:00
Lekcja festiwalowa Młodzi odrzuceni – o hejcie w sieci

O samotności, odrzuceniu i braku akceptacji. O cierpieniu i kompleksach. O tym, gdzie się rodzi hejt i jak się przed nim bronić również na drodze sądowej. Lekcję prowadzą sędzia Dorota Loryś-Kosylo i dziennikarz Sławomir Matczak.

  • wt., 2020-09-22 11:30
Lekcja festiwalowa Lasery: muzyka światła

Cele lekcji: a) zapoznanie uczniów z różnicami jakościowymi między światłem niekoherentnym a spójnym światłem laserowym; b) przedstawienie możliwości i zastosowań różnych rodzajów laserów; c) uświadomienie zakresu długości fali światła widzialnego oraz powszechnie występującego w przypadku laserów światła podczerwonego oraz omówienie zagrożeń z nim związanych.

Uczniowie zapoznają się z mechanizmami powstawania światła z uwzględnieniem różnic między promieniowaniem termicznym a laserowym (spójnym). Posłuży temu analogia między zależnościami w fali generowanej przez standardowe źródło i laser a falami dźwiękowymi powstającymi przy uderzaniu w bęben i w strunę gitary. Następnie zaznaczona zostanie funkcja rezonatora w laserze (na podstawie analogii do rezonatora w gitarze). Istotne będzie także zwrócenie uwagi na spójność fali laserowej oraz jej monochromatyczność. Czynniki te umożliwiają uzyskanie kierunkowości emitowanej wiązki oraz ogniskowanie przez soczewki. Zademonstrujemy uczniom wiązkę lasera półprzewodnika oraz manipulację jej położeniem za pomocą zwierciadeł i siatki dyfrakcyjnej. W tej części lekcji zostanie zaprezentowany także dalmierz laserowy. Następnie przybliżymy uczniom ideę uzyskiwania impulsów o wysokiej mocy przez skrócenie czasu trwania impulsu nawet o niezbyt wysokiej energii. Na koniec zademonstrujemy działanie pompy optycznej lasera Nd:YAG pompowanego za pomocą lamp błyskowych, efekty plazmowe wytworzone przez lasery nanosekundowe (tylko w IFPiLM) oraz niszczące działanie laserów półprzewodnikowych (pęknięcie balonika). Pokaz będzie punktem wyjścia do dyskusji o bezpieczeństwie pracy z laserami. Lekcja będzie połączona ze zwiedzaniem Pracowni Spektroskopii Plazmy Wzbudzonej Laserem oraz pozostałych laboratoriów w IFPiLM.

  • wt., 2020-09-22 10:00
Lekcja festiwalowa Kwasy

Przeanalizujemy, jakie kwasy spotykamy w naszym życiu codziennym, porozmawiamy o tym, jak chemik odróżnia kwasy od innych związków, a także dowiemy się, czym jest dysocjacja.

  • wt., 2020-09-22 11:00
  • wt., 2020-09-22 13:00
Lekcja festiwalowa Krew - życiodajny płyn

Uczestnicy lekcji dowiedzą się, z czego składa się krew i jaka jest jej rola w organizmie, zobaczą preparaty krwi różnych gatunków zwierząt oraz dowiedzą się, jakie są trudności w wyprodukowaniu sztucznej krwi.

  • wt., 2020-09-22 11:00
Lekcja festiwalowa Kreatywność w turystyce dziedzictwa kulturowego

Celami warsztatu są rozumienie przez uczestników pojęć, takich jak: turystyka, turystyka kulturowa, turystyka dziedzictwa kulturowego, dziedzictwo kulturowe, kreatywność w jej różnych odmianach (artystyczna, naukowa, techniczna, społeczna, gospodarcza) oraz rozwój umiejętności współpracy i kreatywności gospodarczej w sektorze turystyki dziedzictwa kulturowego. Metodami wykorzystywanymi podczas warsztatu będą: rozmowa nauczająca, wykład, wspólne ćwiczenia, uczenie się przez współpracę (grupa zadaniowa), case study, dyskusja, burza mózgów.

  • pt., 2020-09-25 10:00
Lekcja festiwalowa Kim jest położna Podstawowej Opieki Zdrowotnej

Położna podstawowej opieki zdrowotnej w systemie opieki zdrowotnej w Polsce funkcjonuje od wielu lat, ale mało osób zna jej wszystkie kompetencje. Oprócz wizyt patronażowych po porodzie oraz opieki nad noworodkiem, zajmuje się ona także diagnostyką oraz edukacją kobiet na każdym etapie życia. Podczas spotkania chcemy zapoznać  i przybliżyć uczniom rolę i zadania położnej POZ.

  • śr., 2020-09-23 09:00
Lekcja festiwalowa Karol Wojtyła – Papież Jan Paweł II. Opowieść o świętym w relacji Brata Mariana Markiewicza

Nim został Papieżem Janem Pawłem II był kardynałem Karolem Wojtyłą. O tym, jakim był człowiekiem przed wyborem na konklawe i jakim był prywatnie, jako Jan Paweł II, opowie brat Marian Markiewicz ze Zgromadzenia Braci Serca Jezusowego.

Bracia Serca Jezusowego pracują w kuriach, katedrach w Polsce oraz w polskich instytucjach kościelnych w Rzymie.

Pod koniec lat 70. brat Marian pracował w Rzymie. Wśród wielu, z pozoru drobnych zadań, były i takie wydarzenia, które szczególnie zbliżyły brata Mariana do późniejszego św. Jana Pawła II. O tych spotkaniach, które budują relację i na zawsze zostają w sercu i pamięci, opowie nam na spotkaniu „młodszy brat” Papieża Polaka.

  • czw., 2020-09-24 10:00
Lekcja festiwalowa Jest sprawa... - symulacja rozprawy sądowej

W czasie symulacji prostej rozprawy sądowej uczniowie wcielają się w rolę sędziów, świadków, oskarżonych i pokrzywdzonych, osobiście doświadczając tego, na czym polega praca sędziego szukającego odpowiedzi na pytanie o to, co się zdarzyło i co zaszło między stronami. Prawo i proces karny w praktyce i w pigułce.

  • czw., 2020-09-24 10:00
Lekcja festiwalowa Janek Bytnar „Rudy” – bohater pokolenia

Mauzoleum Walki i Męczeństwa Al. Szucha 25 to autentyczne, zachowane wnętrze tzw. Aresztu domowego w latach 1939-1945. W części przyziemia przedwojennego budynku Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego (dziś Ministerstwa Edukacji Narodowej) okupant urządził areszt dla więźniów przywożonych z miasta lub więzienia na Pawiaku, w którym oczekiwali na przesłuchania. Jednym z nich był aresztowany 23 marca 1943 r. wraz z ojcem Stanisławem Janek Bytnar „Rudy”. Przez cały czas poddawany był ciężkim przesłuchaniom. Jego koledzy postanowili wyrwać go z kazamatów gestapo. W tym celu zorganizowali akcję, która do historii przeszła jako Akcja pod Arsenałem. Dla uczniów i nauczycieli tworzymy możliwość dotknięcia w dosłownym tego słowa znaczeniu historii i skonfrontowania jej z wizją literacką.

  • śr., 2020-09-23 11:00
Lekcja festiwalowa Jak zrobić mapę ze zdjęć z dronów lub satelitów

W ramach zajęć będzie możliwość poznania poszczególnych etapów tworzenia ortofotomapy ze zdjęć z drona, począwszy od pozyskania zdjęć aż do ich przetworzenia na mapę. Będą też przedstawione możliwości wykorzystania zdjęć satelitarnych do oceny wegetacji roślin na wybranym obszarze.

  • pon., 2020-09-21 10:00
Lekcja festiwalowa Jak wygląda DNA roślin?

Technikami biologii molekularnej podejrzymy DNA roślin. Zobaczymy, w jaki sposób roślinne DNA „wędruje” w żelu agarozowym, a następnie zmierzymy jego stężenie. Dowiemy się, jak w laboratorium kultur in vitro „mieszkają rośliny” i jak należy o nie dbać.  Zobaczymy również, czy rośliny mogą świecić na zielono.

  • pt., 2020-09-25 09:30
Lekcja festiwalowa Jak woda zjada skały wapienne

Omówiony został kalcyt, jako główny minerał budujący wapienie, następnie przedstawiono chemiczny przebieg procesu krasowego. Wskazano źródła dwutlenku węgla, oprócz wody głównego czynnika, powodującego kras. Przedstawione zostały formy krasowe, zarówno erozyjne, jak i naciekowe, w tym efektowne ostańce z Jury Krakowsko-Wieluńskiej. Zwrócono także uwagę na inne, poza dwutlenkiem węgla, czynniki biorące udział w procesie krasowym: jon azotanowy, fluorkowy, kwasy organiczne. Pokazane zostały przykłady roślin, dobrze znoszących wysoką zawartość wapnia w glebie. Na końcu umieszczono schemat obiegu wapnia w środowiskach hipergenicznych.

  • pon., 2020-09-21 10:00
Lekcja festiwalowa Jak kreatywnie rozwiązywać problemy? Wprowadzenie do technik kreatywnych i Design Thinking

Głównym celem warsztatów jest zwiększenie kreatywności uczniów, odkrycie własnego potencjału, zapoznanie z najskuteczniejszymi narzędziami generowania nowych pomysłów oraz rozwój postawy proinnowacyjnej. Podczas warsztatu uczestnicy poznają narzędzia myślenia projektowego (design thinking), nauczą się technik generowania pomysłów oraz będą tworzyć oraz rozwijać produkty i usługi.

Uczniowie będą mieli możliwość przetestowania w praktyce narzędzi i metody kreatywnego rozwiązywania problemów, aby zweryfikować, które z nich w największym stopniu odpowiadają ich indywidualnym upodobaniom.

Projektowania Innowacji z Design Thinking to:

1.         poznanie szybkich technik wspierania twórczości,

2.         grupowa innowacja produktowa – praca w zespołach projektowych nad stworzeniem nowych produktów i usług,

3.         praca zespołowa nad rozwiązywaniem problemów,

4.         budowanie pewności kreatywnej i postawy proinnowacyjnej poprzez zabawę.

  • śr., 2020-09-23 10:00
Lekcja festiwalowa Jak (się) uczyć, żeby … (się) nauczyć języka obcego

Uczenie się, jak również nauczanie języków obcych to bardzo złożone procesy wymagające interdyscyplinarnego podejścia, w tym zrozumienia funkcji i roli mózgu. Tytuł tego interaktywnego wykładu sugeruje, że poznanie języka obcego wymaga zaangażowania dwóch stron, nauczyciela i ucznia. Dlatego też w czasie spotkanie przyjrzymy się, w jaki sposób najważniejsze osiągnięcia neuronauki przyczyniają się do dydaktyki języków obcych i wspomagają zarówno nauczycieli, jak i uczniów. Postaramy się również odpowiedzieć na następujące pytania: Czy uczenie się i nauczanie języków obcych mogą być przyjazne mózgowi?  Co najbardziej lubi mózg, kiedy uczymy (się), jak mówić, rozumieć, pisać, czytać w języku obcym? W jaki sposób należy uczyć (się)  poprawnej wymowy, gramatyki i słownictwa języka obcego tak, aby było to  kompatybilne z naturalnym sposobem funkcjonowania mózgu?

  • czw., 2020-09-24 09:30
Lekcja festiwalowa Ja i rówieśnik z niepełnosprawnością

Wokół nas jest wiele osób, które na co dzień doświadczają chorób i różnych niepełnosprawności. Często dostrzegamy, że osoba, którą znamy lub mijamy na ulicy, ma taką niepełnosprawność, lecz równie często nie zdajemy sobie z tego sprawy, ponieważ niepełnosprawność jest niewidoczna. Czy ma to dla nas znaczenie? Czy inaczej spostrzegamy osoby, kiedy widzimy, że coś im dolega? O czym wtedy myślimy i jak się zachowujemy?

A kiedy osobą chorą lub osobą z niepełnosprawnością jest rówieśnik, twoja koleżanka lub kolega z klasy, szkoły, podwórka, czy dobrze go znamy? Najczęściej staramy się ją lub go poznać i spędzamy z nimi dobrze czas, dzielimy zainteresowania, rozmawiamy na wiele tematów.  Jednak bywa i tak, że trudno nam zrozumieć, jak funkcjonują, jakie mają potrzeby, ponieważ ich sposób bycia i poziom ich sprawności bardzo różni się od naszej. Z całą pewnością więcej cech nas łączy niż dzieli i niewiele trzeba zrobić, aby lepiej zrozumieć drugą osobę.

Zapraszam na zajęcia, podczas których porozmawiamy na temat osób z problemami zdrowotnymi i z niepełnosprawnościami, ale przede wszystkim spróbujemy w pewnym stopniu „poczuć” co się z nami dzieje. Jak się zachowujemy, gdy przez chwilę nie słyszymy, nie rozumiemy, nie widzimy lub nie możemy się swobodnie poruszać. Spróbujecie wykonywać codzienne czynności, np. pisanie, ubieranie się, pomaganie innym lecz w niecodziennych okolicznościach. W jakich? Zapraszam na warsztaty.

  • pon., 2020-09-21 10:30
Lekcja festiwalowa I ty możesz zrobić odbitki! Warsztaty z cyjanotypii

Na początku uczestnikom zostanie przedstawiona krótka historia fotografii tradycyjnej od pierwszych powstałych zdjęć do najnowszych materiałów fotograficznych. Uczestnicy zostaną zapoznani z zasadami tworzenia odbitek i wykorzystywaniu negatywów w cyjanotypii. Druga, dłuższa część będzie poświęcona warsztatom z wcześniej przedstawionej techniki fotografii tradycyjnej. W pomieszczeniu z ograniczonym dostępem do światła zostanie naniesiona na papier światłoczuła emulsja. Następnie na przygotowany papier będzie nałożona folia z negatywem i przygotowany materiał będzie naświetlany na słońcu lub w przypadku niepogody pod lampami UV. Zdjęcia do naświetlenia będą dostępne, wcześniej przygotowane przez członków koła. Zachęcamy jednak do przesłania tydzień przed zajęciami zdjęć wybranych przez uczestników (2 zdjęcia na osobę), aby mogły być przygotowane do obróbki, wtedy uczestnicy będą mogli wywołać własne zdjęcia.

Używane odczynniki są w pełni bezpieczne i doświadczenia będą przeprowadzane pod czujnym okiem członków Koła Naukowego Inżynierii Chemicznej i Procesowej. 

  • śr., 2020-09-23 10:00
Lekcja festiwalowa Hasła - jak z nimi żyć i nie zwariować

Hasła są jednym z najczęściej stosowanych mechanizmów kontroli dostępu. Każdy z nas wielokrotnie w ciągu dnia wpisuje hasła do mniej lub bardziej ważnych serwisów. Trudno się dziwić, że często traktujemy je jako uciążliwość i poświęcamy bezpieczeństwo na rzecz wygody i efektywnego działania. Czy musi tak być?

Prezentacja opisze zasady dotyczące stosowania i tworzenia haseł dostępu, pokazując skąd się biorą i jaki wpływ na bezpieczeństwo ma ich (nie)stosowanie. Przedstawię sposoby na poradzenie sobie z konfliktem bezpieczeństwo – wygoda. Pokażę także, jak dochodzi do włamań na konta i co oprócz haseł może pomóc w zabezpieczeniu się przed nimi.

  • wt., 2020-09-22 12:00
Lekcja festiwalowa GRA-nica: jak powstają granice, jak się zmieniają i dlaczego to dotyczy również mnie?

Którędy przebiegają granice państw i organizacji ponadpaństwowych? Czy zawsze wyglądały tak jak dziś i co z tego dla NAS wynika?

Ta lekcja z elementami grywalizacji ma na celu ukazanie, jak zmienia się przebieg granic państwowych. Mimo że nie są wieczne, mają wpływ na to, co myślimy o świecie i ludziach. W czasie lekcji poszerzycie Waszą wiedzę na temat granic, a następnie zbadacie konsekwencje ich istnienia i zmiany ich przebiegu.

Szczegółowy przebieg lekcji:

  1. Wykład "Czy granice są wieczne?" (20 minut) - na przykładzie Polski i krajów sąsiedzkich opowiemy Wam, jak w przeszłości zmieniał się przebieg granic i kształt państw, jak jedne państwa się rozpadały, a w ich miejsce pojawiały nowe. (20 minut)
  2. Badanie "Współczesne granice w Europie" (30 minut) - zajęcia w podgrupach. W trzech grupach zajmiecie się samodzielnymi badaniami na jeden z trzech tematów ("Brexit", "Granica polska i migracje ze wschodu" oraz "Co stało się z granicami w Unii Europejskiej podczas pandemii Covid-19?"). Będziecie mogli skorzystać z materiałów, które dla Was przygotujemy, naszej wiedzy eksperckiej oraz źródeł internetowych. Każda z grup następnie zaprezentuje wyniki swojego badania pozostałym uczniom.
  3. Przerwa (10 minut)
  4. Mini-wykłady (30 min) - każda z trzech podgrup przez dziesięć minut będzie uczyć pozostałe grupy tematu, który zbadała podczas części drugiej.
  5. GRA-nica (10 minut) - quiz, podczas którego sprawdzicie wiedzę zdobytą na lekcjach.
  • pt., 2020-09-25 11:00
Lekcja festiwalowa Gips w krajobrazie

Gips zapewne znamy wszyscy – masa do tynkowania wnętrz lub zaklejenia dziur w ścianach. Ale to także składnik skał, utworzonych właśnie z owego dwuwodnego siarczanu wapnia. Przyjrzyjmy się, jak takie skały powstają, jak wygląda krajobraz, utworzony na skałach gipsowych. Poznajmy rozwijające się w tych skałach zjawiska krasowe i ich skutki – jaskinie, leje, uwały, jamy, ostańce. Zobaczmy także kilkumetrowej długości kryształy gipsu, „szable gipsowe”, a także miejsca wydobycia surowca gipsowego.

  • pon., 2020-09-21 10:00
Lekcja festiwalowa Geologia na banknotach, cz. 3: lodowce, jaskinie, wulkany, gejzery

Lodowce są malowniczym składnikiem krajobrazu, ale i w sposób potężny kształtują go. Ślady ich istnienia to zarówno doliny o charakterystycznym przekroju i niekiedy wielostopniowych zboczach, wygładzone zbocza gór, zagłębienia (kary, kotły polodowcowe), a także nagromadzony materiał przynoszony przez lodowiec. Następne części prezentacji odnoszą się do zjawisk podziemnych – jaskiń i ich szaty naciekowej, wulkanizmu i związanych z nim wypływów gorących wód – gejzerów. Wulkanizm jest omówiony na przykładach z różnych części kuli ziemskiej, także wysp wulkanicznych. Uzupełnienie stanowią schematy wulkanów oraz omówienie związku wulkanizmu z otwieraniem się oceanów, grzbietami śródoceanicznymi i wędrówką płyt skorupy ziemskiej.

  • pon., 2020-09-21 10:00