Polska Akademia Nauk
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Materiały funkcjonalne – właściwości i inżynieryjne aplikacje |
Materiały funkcjonalne, znane jako również materiały inteligentne, będą przedmiotem lekcji festiwalowej. Tymi terminami określa się materiały, które zmieniają swoje cechy, właściwości lub kształt pod wpływem zmian czynników zewnętrznych. W zależności od rodzaju materiału, czynnikiem stymulującym taką reakcję może być zmiana temperatury, pojawienie się lub zmiana pola magnetycznego lub elektrycznego. Z kolei wymuszenie deformacji materiału może powodować efekty odwrotne, np. pojawienie się pola magnetycznego lub elektrycznego. Dzieje się tak, dlatego że w tych materiałach zachodzą wewnętrzne zjawiska, których przebieg można kontrolować. Daje to możliwość ich zastosowania w wielu dziedzinach techniki. Choć część z tych materiałów jest znana od przeszło stu lat, to ciągle mają wysoki potencjał aplikacyjny i stale trwają prace nad ich udoskonalaniem. Do najbardziej powszechnych materiałów inteligentnych należą m.in. materiały piezoelektryczne, magnetostrykcyjne, ciecze magnetoreologiczne i stopy z pamięcią kształtu. Lekcja będzie podzielona na 2 części. Pierwsza będzie miała charakter krótkiego wprowadzenia w świat materiałów funkcjonalnych wraz z omówieniem podstaw ich działania. W drugiej będą przedstawione proste układy eksperymentalne z wykorzystaniem tych materiałów, w których będą wywoływane, obserwowane i rejestrowane oddziaływania na czynniki zewnętrzne. Doświadczenia będą dotyczyć materiałów piezoelektrycznych, cieczy magnetoreologicznej i stopów z pamięcią kształtu. Uczniowie będą mogli samodzielnie kontrolować parametry wpływające na zachowanie się materiałów inteligentnych oraz obserwować ich rezultaty. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Organizmy modyfikowane genetycznie. Spiderman i Żółwie Ninja okiem naukowca |
Cztery małe żółwie w wyniku w wyniku kontaktu z tajemniczą substancją uzyskują ludzkie rozmiary i zaczynają mówić. Ugryziony przez pająka nastolatek zyskuje nadprzyrodzone moce. Czy takie scenariusze w realnym świecie są prawdziwe? A jeśli tak, to czy mamy się czego obawiać? Na lekcji uczniowie dowiedzą się, co to jest gen, jego mutacje i organizmy modyfikowane genetycznie. Dowiedzą się, jak działają nowoczesne narzędzia inżynierii genetycznej i jak naukowcy na co dzień tworzą organizmy modyfikowane genetycznie. Opowiem, jak stworzyć mysz z genami meduzy i świecącymi w ciemności mózgami. Przybliżę, jak taka mysz pozwala nam lepiej zrozumieć działanie ludzkiego mózgu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ciała stałe, ciecze, gazy i to co pomiędzy nimi |
Lekcja oparta na pokazie doświadczeń które zajmują ok 80% czasu. Większość eksperymentów wykonywana jest przez uczniów pod nadzorem prowadzącego. Ciekły azot, suchy lód, proces sublimacji i skraplania. Tworzymy prostą teorię naukową i sprawdzamy jej prawdziwość. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mikromacierze i Sekwencjonowanie DNA: odkrywamy tajemnice genetyki |
Zapraszamy młodych naukowców do fascynującego świata nowoczesnych technologii! W ostatnich dziesięcioleciach przełomowe metody zrewolucjonizowały świat badań medycznych. Przyjrzyjmy się niezwykłym narzędziom, które otworzyły ogromne możliwości zrozumienia działania genów i genomów. Na naszych zajęciach dowiecie się, jak analizy z zastosowaniem mikromacierzy DNA i sekwencjonowania nowej generacji (NGS) pomagają odkrywać tajemnice ludzkiego genomu. Mikromacierze DNA: mali- wielcy Detektywi Wyobraź sobie maleńki chip pokryty tysiącami fragmentów DNA. Istnieją mikromacierze, które pozwalają naukowcom na jednoczesne badanie aktywności wielu tysięcy genów ujawniając, które z nich są aktywne w określonych tkankach lub w określonych warunkach. Są też takie mikromacierze, które pomagają w identyfikacji zmian w budowie naszego genomu Sekwencjonowanie nowej generacji (NGS): Dekodowanie genomu i transkryptomu NGS zmieniło zasady gry. Umożliwiło badaczom szybkie i dokładne odczytywanie całych sekwencji DNA i RNA. Analizując te sekwencje, naukowcy mogą odkrywać zmienności genetyczne, mutacje powodujące choroby. Możliwe stało się nowe spojrzenie na ludzkie zdrowie. Dlaczego ma to znaczenie? Technologie te pozwalają zagłębić się w naszą genetykę, prowadzą do przełomów w medycynie spersonalizowanej, zapobieganiu chorobom i zrozumieniu chorób dziedzicznych. Wykład połączony będzie z prezentacją urządzeń służących do wykonywania analiz mikromacierzowych i sekwencjonowania nowej generacji. Dołącz do nas w tej porywającej podróży przez świat nowoczesnych technologii! Na koniec wykładu mały test z nagrodami!!! |
|
|
Lekcja festiwalowa | What exactly is memory? Methods of effective learning |
Have you ever wondered what happens in your brain as you learn? How is it that we remember some things and some things we don't? If you want to find out what memory is this lesson is for you! Together we will learn about the mechanisms of its functioning. We will explore what structures in the brain are particularly important for memory, what exercises develop them and keep them in good shape. We will also look at the phenomenon of synaptic plasticity and find out what type of learning is most beneficial for you. The lesson is dedicated to high school students. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Poezja w odcinkach. Wiersze w czasach Netflixa |
Tytuł warsztatu „Poezja w odcinkach. Wiersze w czasach Netflixa” powtarza tytuł książki prowadzącej warsztat. Podczas spotkania zaprezentowane zostaną fragmenty filmów i seriali z inkluzją wierszy. Wspólnie zastanowimy się, jak nawzajem obraz i słowo się komentują, uzupełniają, oświetlają. Słowo poetyckie przeszczepione do filmu zostaje chronione od zamilknięcia, ponadto: zarówno ku czemuś odsyła (realizując zamysł twórców filmu), jak i autotelicznie się manifestuje. To właśnie poezja (czas wiersza) staje się tu głosem mniejszości i uczy uważnego przyglądania się w dominującej kulturze medialnej, supremacji ekranu, kulturze skrolowania i przeglądania, kulturze binge-watchingu. Podczas lekcji Młodzież zastanowi się nad własną definicją poezji, pozna koncepcje i nurty poetyckie, włączy się w interpretację wiersza, a wreszcie odbędzie ćwiczenie pisarskie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Inteligentne materiały polimerowe dla medycyny oraz ich zrównoważony rozwój |
Wykład będzie obejmować zapoznanie z definicją inteligentnych materiałów. Poruszone zostaną tematy odpowiedzialności inżynierów i konsumentów za środowisko naturalne w kontekście materiałów polimerowych. Zaprezentujemy dwie powszechnie stosowane metody formowania jakimi są metoda druku 3D oraz elektroprzędzenia. Podczas prezentacji, Uczestnicy będą mogli obejrzeć przebieg formowania materiałów tymi procesami formowanymi z inteligentnych polimerów w formie elektroprzedzionych włókien, drukowanych kontrastów oraz hydrożeli. Jako przykłady wykorzystania tych technologii, opowiemy o pracach nad innowacyjnym implantem prowadzonych w ramach projektu Bioligamed NCBiR. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Entomologia w praktyce |
Opowiemy o polskiej podróżniczce i pisarce Michalinie Isaakowej, jej wyprawie do Brazylii i fascynacji owadami. Zastanowimy się, jakie przyrządy wykorzystuje entomolog do chwytania owadów w terenie. Nauczymy się preparować owady, opisywać i tworzyć kolekcje. Wyjaśnimy także, w jaki sposób nowoczesne narzędzia badawcze służą entomologii. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dlaczego moje ciało potrzebuje zdrowej diety? |
Wszyscy mówią o zdrowym odżywianiu, jednak codziennie spotykamy się z wieloma pokusami aby spożywać produkty uznawane za niekorzystne dla zdrowia. Styl życia oraz dieta zmieniały się dynamicznie na przestrzeni dekad. Jakie zmiany zdrowotne towarzyszą obserwowanym zmianom dietetycznym. Czy jako młody człowiek wiem dlaczego powinno się dbać o zdrową dietę? Co dzieje się w organizmie człowieka gdy nie dba on o dietę i aktywność fizyczną? Jak komórki i tkanki reagują na jakość i ilość spożywanego pokarmu? W trakcie lekcji porozmawiamy o konsekwencjach wyborów dietetycznych dla naszego ciała. Dowiemy się dlaczego naukowcy badają temat wpływu diety i stylu życia na organizm i co pokazują wyniki tych badań. Metabolizm to słowo kluczowe w dyskusjach o zdrowiu – czy jednak rozumiemy co kryje w sobie to pojęcie? W trakcie lekcji postaramy się zrozumieć powiązanie między przemianami w skali mikro, czyli komórkowej, a efektem w skali makro, czyli na poziomie organizmu. Zapoznanie się z podstawami biologicznymi działania organizmu w aspekcie metabolizmu ma na celu zrozumienie dlaczego dbanie o dietę ma konsekwencje dla zdrowia człowieka. Celem lekcji jest zaznajomienie młodzieży z aktualną wiedzą naukową w zakresie wpływu stylu życia, a w szczególności diety na funkcjonowanie organizmu wraz z przewidywanymi konsekwencjami otyłości, która staje się globalnym wyzwaniem medycznym i społecznym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Cukrzyca i otyłość: Walka na poziomie komórkowym |
Treści poruszane w trakcie tych warsztatów stanowią wyjątkową okazję dla uczestników do zgłębienia się w fascynujący świat biologii molekularnej w kontekście dwóch powszechnych problemów zdrowotnych stanowiących miarę „Epidemii XXI wieku” – cukrzycy i otyłości. Podczas zajęć uczestnicy poznają nie tylko rolę komórek trzustki w wydzielaniu insuliny, ale także zrozumieją, jak tkanki docelowe w organizmie reagują na ten kluczowy hormon, kontrolując poziom glukozy we krwi. Prześledzą także strukturę receptora insuliny i jego znaczenie w mechanizmie insulinooporności, a także zgłębią zagadnienia związane z hormonalną regulacją apetytu i metabolizmem lipidów. Dodatkowo, uczniowie zapoznają się z epigenetycznymi aspektami cukrzycy i otyłości oraz z najnowszymi osiągnięciami terapii molekularnych. Te warsztaty nie tylko dostarczą solidnej dawki wiedzy, lecz także zainspirują uczestników do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań w zwalczaniu tych schorzeń na poziomie komórkowym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ewolucja mózgu |
"Ewolucja mózgu" to fascynujące wydarzenie, które przeniesie uczestników w podróż przez miliony lat ewolucji ludzkiego mózgu. Odkryjemy, jak prymitywne struktury neurologiczne ewoluowały w skomplikowane narządy, które dzisiaj definiują naszą świadomość, myślenie i zachowanie. W trakcie spotkania przyjrzymy się różnym etapom rozwoju mózgu, od prostych układów nerwowych pierwszych organizmów, przez mózgi ssaków, aż po złożony mózg człowieka. Omówimy kluczowe momenty, takie jak pojawienie się kory mózgowej czy włókien łączących obie półkule, rozwój funkcji poznawczych oraz adaptacje, które umożliwiły nam przetrwanie i dominację na Ziemi. W trakcie wykładu dowiecie się, dlaczego każdy mózg jest na swój sposób niesamowity i unikatowy. Prelekcja będzie wzbogacona o interaktywne prezentacje, modele 3D oraz najnowsze odkrycia naukowe, które rzucą światło na tajemnice funkcjonowania naszego umysłu. Dołącz do nas, aby zrozumieć, jak ewolucja mózgu wpłynęła na to, kim jesteśmy dzisiaj. Jest to zarówno okazja, by poszerzyć swoją wiedzę i spojrzeć na mózg różnych zwierząt z zupełnie nowej perspektywy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | „Jak to wytworzyć?” – o metodach przyrostowych i ich zastosowaniach |
Czym jest druk 3D? Kiedy powstał? Jakich materiałów można używać do drukowania? Co można drukować? Po co drukować? Jakie zastosowanie mają wydruki 3D w akustyce? Gdzie kryją się minusy technologii przyrostowych? Czy zawsze opłaca się drukować? – te i inne pytania będą motywem przewodnim naszej lekcji, a odpowiedzi na nie poszukamy wspólnie w czasie dyskusji oraz prostych doświadczeń. Lekcję rozpoczniemy krótkim wykładem, w czasie którego omówimy podstawy związane z technologiami wytwarzania przyrostowego, czyli tzw. drukiem 3D, ze szczególnym uwzględnieniem metod stereolitografii (wykorzystującej ciekłą żywicę) oraz selektywnego laserowego przetapiania proszków metali. Nie zabraknie dyskusji oraz burzy mózgów, bowiem wspólnie dobierzemy najodpowiedniejsze metody wytwarzania zadanych elementów. Kolejna część spotkania to zapoznanie z urządzeniem do wytwarzania metodą stereolitografii oraz zwiedzanie laboratorium, w którym znajduje się maszyna do selektywnego laserowego przetapiania proszków metali. Następnie przejdziemy do pokazu zastosowań akustycznych wydrukowanych próbek. Wspólnie sprawdzimy, w jakim stopniu wykonane wydruki 3D pochłaniają lub izolują dźwięk i jak to można wykorzystać. Na podstawie przygotowanych wykresów omówimy właściwości akustyczne badanych materiałów. Spodziewanym efektem spotkania jest poszerzenie wiedzy oraz poszerzenie wyobraźni dotyczących metod wytwarzania materiałów i ich zastosowań. |
|
|
Lekcja festiwalowa | HFO – droga łącząca nabłonek nosa z psychozami? |
Psychozy, to zbiór symptomów pojawiąjących się w chorobach takich jak schizofrenia czy różne formy demencji (na przykład choroba Alzheimera). Mało znanym symptomem chorób, w których występują psychozy, są zaburzenia węchu. Częstotliwości HFO (130-180 Hz) występujące w naszym mózgu, są silnie powiązane z występowaniem psychoz, zarówno u osób cierpiących na poprzednio wspomniane choroby, jak i u osób, korzystających z substancji psychoaktywnych. Częstotliwości te są najsilniejsze w opuszce węchowej. Badania przeprowadzone przez nasze laboratorium sugerują, że głównym źródłem napędzania tych częstotliwości jest nabłonek nosa. Podczas tego wykładu dowiemy się trochę o tym czym jest elektrofizjologia (częstotliwości wynikające z aktywności elektrycznej w naszym mózgu) oraz czym są psychozy. A także, dowiemy się jak, dzięki HFO mogą być one połączone z nabłonkiem nosa. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Probiotyki, czyli tak naprawdę co? |
Probiotyki są to żywe drobnoustroje, które podane w odpowiedniej ilości wywierają korzystny wpływ na zdrowie gospodarza. Jednym z podstawowych kryteriów selekcji mikroorganizmów probiotycznych, w tym bakterii jest ich zdolność do przeżycia w organizmie gospodarza. Adhezja, czyli zdolność mikroorganizmów do przylegania do śluzówki jelita umożliwia kolonizację przewodu pokarmowego, a tym samym wydłuża czas działania probiotyków i przyczynia się do poprawy równowagi mikrobiologicznej przewodu pokarmowego. Również inne cechy, takie jak oporność na niskie pH, czy sole żółciowe, wytwarzanie różnych metabolitów, w tym substancji przeciwko innym, konkurencyjnym drobnoustrojom, decydują o zdolności do przeżycia bakterii w przewodzie pokarmowym zwierząt czy ludzi. Adhezja ponadto, umożliwia mikroorganizmom i komórkom nabłonka bezpośredni kontakt co jest czynnikiem istotnym, w przypadku wielu efektów prozdrowotnych obserwowanych dla szczepów probiotycznych. W trakcie lekcji przedstawimy bakterie mlekowe, grupę drobnoustrojów, do której należy najwięcej szczepów z poznanych dotychczas bakterii probiotycznych. Pokażemy, jak wyglądają ich komórki, jak zbadać ich właściwości pod kątem zastosowań probiotycznych przy użyciu prostych testów mikrobiologicznych i biochemicznych, oraz opowiemy o badaniach probiotyków z wykorzystaniem nowoczesnych technik omicznych (genomiki, metagenomiki, transkryptomiki, proteomiki i metabolomiki). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak lekarz sprawdza co się dzieje w moim brzuszku? |
Uczniowie dowiedzą się czym są ultradźwięki. Zrozumieją dlaczego wykorzystując zjawisko echa można sprawdzić jak wygląda nasze ciało w środku. Uczestnicy będą mieli możliwość obsługiwać standardowe ultrasonografy, takie jak widzą w gabinetach medycznych. Pozwoli im to zrozumieć, że badania ultrasonograficzne są przyjazne również dla małych pacjentów. Uczestnicy spotkania wcielą się również w rolę diagnostów i przeprowadzą badania ultrasonograficzne specjalnych „pacjentów”. Sami odpowiedzą na pytanie dlaczego źle się oni czują. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy muchomor zabija muchy? Obraz grzybów w polskiej kulturze |
O grzybach warto dowiedzieć się czegoś więcej, nie tylko dlatego, że są ważnym składnikiem potraw wigilijnych. Pełniły i pełnią nadal ważną rolę w polskiej kulturze. Znamienne jest bogactwo ich nazw, które wskazują na różne cechy grzybów, takie jak np.: kolor kapelusza (czekoladziak, żółtoszka), kształt kapelusza (parasolka, krowi pępek), miejsce rośnięcia (sośniak, grzyb paskowy), czas rośnięcia (majówka, wrześniak). Według legend ludowych grzyby powstały z kawałków chleba wyplutych przez św. Piotra. Dawniej przypisywano im związek z zaświatami oraz siłami nieczystymi. Podczas warsztatów będzie można również dowiedzieć się, jak współcześnie prowadzi się badania terenowe. Planowana jest także projekcja krótkiego filmu o Oskarze Kolbergu − najwybitniejszym polskim etnografie, oraz konkurs dla uczestników – po warsztacie dotyczącym nazw grzybów, sposobów ich rozpoznawania, wierzeń i praktyk związanych z wykorzystaniem grzybów bardziej i mniej znanych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Niewidzialny świat: okiem skaningowego mikroskopu elektronowego |
Jakiej najmniejszej wielkości obiekty jest w stanie rozróżnić ludzkie oko? Co jest mniejsze od tej granicy i czego nie jesteśmy w stanie dostrzec nieuzbrojonym okiem? Czy poznanie, niewidzialnego świata może pomóc zrozumieć nam zjawiska, które obserwujemy na co dzień? Urządzenie takie jak, skaningowy mikroskop elektronowy (SEM), dzięki wiązce elektronów o bardzo małej długości fali (nawet 0,05 nm) umożliwia nam obserwację fascynującego świata w skali nano. W czasie zajęć zostanie wyjaśnione jakie przedmioty możemy obrazować przy pomocy SEM. Wędrówkę od makro do nano świata zaczniemy od przyjrzenia się małym organizmom, a skończymy na rozwijającej się hodowli komórek na nanowłóknach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Elektrofizjologia i co nam mówią fale w mózgu? |
Elektrofizjologia, to dziedzina zajmująca się elektryczną aktywnością naszego organizmu oraz jej pomiarem. W medycynie można za jej pomocą diagnozować wiele chorób serca lub układu nerwowego, takich jak na przykład padaczka, czy zaburzenia snu. Wykład skupi się na aktywności elektrofizjologicznej mózgu. Dowiemy się jak komunikują się ze sobą neurony i do czego ta komunikacja może doprowadzić. Podane zostaną przykłady badań naukowych, które używają tej metodologii aby lepiej zrozumieć żywe organizmy. Omówimy także różne metody elektrofizjologiczne, aby zrozumieć które i dlaczego są wykorzystywane w nauce, a które w medycynie. Choć elektrofizjologia jest powszechnie używana do diagnozy niektórych chorób, jest wiele innych (na przykład zaburzenia depresyjne), do których diagnozy również może zostać użyta i chociaż, nie jest obecnie wykorzystywana do ich diagnozowania, są prowadzone badania naukowe aby do tego doprowadzić. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Barwny świat skał i minerałów |
Czym są skały, jak powstają, jak je rozpoznać? Czym zajmuje się geolog i z jakich narzędzi korzysta? Podczas lekcji zaprezentowane zostaną różne skały, w tym te zebrane podczas wypraw polarnych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak wzmocnić kompozyt? |
Jak wzmocnić kompozyt? W ogólnym sensie, cały świat jest zbudowany jest z kompozytów o wielu skalach. Jądra atomowe zbudowane są z nukleonów, które też składają się z kwarków. Atomy, zbudowane z nukleonów i elektronów, tworzą cząsteczki budujące aminokwasy. Z aminokwasów zbudowane są białka tworzące ciała istot żywych - również nas samych. Organizmy żywe składają się z tkanek, które zbudowane są z komórek. Narządy ciała - zbudowane z różnych tkanek - łączą się w układy narządów, jak oddechowy czy trawienny. Z kolei do znakomitych naturalnych tworzyw kompozytowych należą kości i drewno. W świecie techniki tworzone są różne kompozyty. Obwody elektryczne drukowane są na nieprzewodzącej matrycy, a przewody elektryczne pokrywane są materiałem izolacyjnym. Konstruktorzy łączą za sobą różne materiały w taki sposób, aby wspólnie posiadały pożądane właściwości i były coraz bardziej funkcjonalne. Znakomitym technicznym kompozytem jest beton. Wynaleziony w czasach starożytnych i oferujący niezwykłe możliwości budowlane, jest wciąż nie do zastąpienia. Dziś jednak musi być wzmacniany… |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wędrując po Ziemi w czasie i przestrzeni |
Jak dawno powstała Ziemia? Kto był na Ziemi wcześniej: dinozaury, czy rekiny? Czy rośliny migrują tak jak ludzie? Zarówno na te jak i inne pytania odpowiemy na warsztatach zatytułowanych „Wędrując po Ziemi w czasie i przestrzeni”. Obrana forma interakcji i wizualizacji pozwoli uczniom lepiej zrozumieć procesy zachodzące na Ziemi od początku jej powstania do dziś. Podczas warsztatów, poprzez różnego rodzaju aktywności i zabawy, uczniowie zdobędą wiedzę z zakresu geologii, paleontologii oraz migracji zwierząt, ludności i materii w przyrodzie. Forma warsztatów stawia na pracę grupową i współdziałanie. Odkryjemy takie pojęcia, jak „czas geologiczny”, „skamieniałości” czy „ewolucja”. Wyjaśnimy pojęcie migracji i określimy jej rolę w przyrodzie. Głównym elementem warsztatów będzie stworzenie przez uczniów instalacji plastycznej symbolizującej linię czasu geologicznego wraz z jej kluczowymi wydarzeniami tj. powstawaniem kontynentów czy pojawieniem się pierwszego człowieka. Zajęcia rozpoczniemy od burzy mózgów wokół pytań: Co sprawia, że nasza planeta jest wyjątkowa? Kiedy w ogóle powstała? Jak ewoluowało na niej życie na przestrzeni miliardów lat? Następnie podzielimy się na grupy i wykonamy prace plastyczne ilustrujące przydzielone każdej grupie jedno z kluczowych wydarzeń z historii Ziemi (np. powstanie planety, pojawienie się pierwszej formy życia itd.). Wykonane w trakcie warsztatów prace, dzieci z pomocą osoby prowadzącej zawieszą chronologicznie na długiej linie żeglarskiej, tak aby instalacja chronologicznie przedstawiała historię Ziemi. W drugiej części warsztatów, poprzez zabawę ruchową uczniowie poznają pojęcie migracji materii żywej i nieożywionej. Następnie przeprowadzą dyskusję, jak migracja wpływa na naszą teraźniejszość. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak fizyk i chemik patrzą na świat? |
Lekcja z pokazami. Opowiemy jakiej aparatury używamy do obserwacji przyrody i co dzięki niej możemy zobaczyć. Przedstawimy takie zjawiska jak efekt Tyndala i rozpraszanie Rayleigha, czyli odpowiemy na pytanie dlaczego niebo jest niebieskie. Powiemy skąd się biorą i czym są artefakty i pokarzemy jak za pomocą nosa odróżnić cząsteczki będące swoimi lustrzanymi odbiciami. Będziemy prezentować też działanie najprostszego urządzenia optycznego czyli ciemni optycznej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co nas kontroluje? Neuroprzekaźniki czy receptory? |
Neuroprzekaźniki oraz receptory, z którymi się wiążą, są odpowiedzialne za funkcjonowanie naszego organizmu. Pewnie wszyscy słyszeliśmy o serotoninie, dopaminie czy noradrenalinie. Ale neuroprzekaźników jest całe mnóstwo i umożliwiają naszym ciałom poprawne funkcjonowanie. Często pewne neuroprzekaźniki kojarzą nam się z jedną funkcją, ale tak naprawdę każdy ma ich wiele. Dopamina, poza szczęściem, powiązana jest z ruchem. Serotonina pomaga regulować sen. Często, to nie sam przekaźnik jest odpowiedzialny za daną funkcję, a raczej receptor, z którym się wiąże. Podczas tej dyskusji porozmawiamy sobie o neuroprzekaźnikach i ich receptorach, oraz jak tak naprawdę wpływają na nasze codzienne funkcjonowanie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co w labie piszczy |
Zastanawialiście się, co to znaczy być naukowcem? Jak wygląda praca w prawdziwym laboratorium naukowym albo czym zajmują się naukowcy na co dzień? Jeśli interesują was |
|
|
Lekcja festiwalowa | Clash of the Titans: Monster Earthquakes in Hidden Battlegrounds! |
Calling all earthquake explorers! Have you ever wondered about subduction zones or collision zones? These are hidden battlegrounds deep within the Earth, where immense forces create the largest earthquakes ever recorded. In this one-hour adventure, we'll embark on a journey to the Earth's interior to discover the secrets of these zones. We'll learn how giant slabs of rock collide and grind together, unleashing monstrous earthquakes. We'll even see how scientists track these powerful events and what we can do to stay safe during an earthquake. Buckle up, junior seismologists, this is going to be an epic earthquake exploration! Imagine Earth's crust as a giant puzzle. Subduction zones are like the areas where one giant piece of crust is pushed beneath another. This constant pressure creates immense forces, which can trigger powerful earthquakes. I am like an earthquake detective, but instead of fingerprints, I analyze data from earthquakes around the world. I'm particularly interested in a theory called the "asperity model." This theory suggests that some parts of the subduction zone are bumpier and get stuck more easily, causing even stronger earthquakes! By comparing data from different earthquakes, I can help you understand how these giants work and potentially improve earthquake prediction in the future. Venkata Kambala: I am a Ph.D. student (or Doctoral Student) in the Department of Theoretical Geophysics at the Institute of Geophysics, Polish Academy of Sciences (IGF-PAN), in Warsaw, Poland. I am on a mission to unravel the mysteries of giant earthquakes! My primary focus is on a specific type of earthquake that occurs near ocean edges, in regions called subduction zones. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kamery w badaniach naukowych - metody wizyjne w Laboratorium Inżynierii Bezpieczeństwa |
Lekcja będzie miała charakter warsztatowy. Dzieci, po krótkim wstępie do metod wizyjnych wykorzystywanych w badaniach materiałów inżynierskich, będą uczestniczyły w warsztatach dotyczących wykorzystania kamer laboratoryjnych do przeprowadzania eksperymentów. Podczas interaktywnego pokazu dzieci dowiedzą się jakie zjawiska można analizować za pomocą sprzętów wizyjnych i na jakie pytania można odpowiadać dzięki wykorzystaniu takich urządzeń. W ramach lekcji zostaną przeprowadzone interaktywne eksperymenty z użyciem kamer termowizyjnych oraz kamer do rejestracji zjawisk ultra krótkich. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Rośliny z bursztynowego lasu |
Rośliny z bursztynowego lasu -warsztaty łączące wiedzę teoretyczna podaną w postaci krótkiej prezentacji, wyjaśniającej: co to jest bursztyn, kiedy i jak powstał, opisu wybranych roślin z bursztynowego lasu. W części warsztatowej każdy uczestnik zajęć wykona „inkluzję” z dostarczonych materiałów: szklanych kaboszonów, papieru i kredek. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mieszkańcy Bałtyku |
Gdy stoisz na brzegu, Morze Bałtyckie może wydawać się spokojne i niezamieszkane. W rzeczywistości jest jednak miejscem tętniącym życiem. Ssaki morskie są grupą zwierząt przystosowanych do życia w morzach. To doskonali nurkowie i pływacy. Jakie ssaki mieszkają w Bałtyku? Czy w Bałtyku mieszkają delfiny? Na lekcji opowiem o mieszkańcach Bałtyku. Dowiecie się, jak zachować się, kiedy spotkamy na plaży fokę; jak rozpoznać, czy foka wymaga interwencji. Opowiem, jak działa ośrodek rehabilitacji fok na Helu i co się dzieje, kiedy co roku wypełnia się pacjentami. Będziemy towarzyszyć foczym pacjentom, którzy po rehabilitacji wracają do swojego domu, którym jest morze. Przybliżę, w jaki sposób naukowcy śledzą wędrówki fok. Opowiem też z jakimi zagrożeniami zmagają się mieszkańcy Bałtyku i co każdy z nas może zrobić, żeby ochronić ich dom. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od minoga do człowieka – niezwykła historia ewolucji naszego mózgu |
Układ nerwowy jest niezwykle skomplikowanym układem, umożliwiającym odpowiednie reagowanie organizmu na bodźce, orientację oraz przeprowadzenie wysoce wyspecjalizowanych procesów poznawczych, odczuwanie i wyrażanie emocji. Poszczególne części układu nerwowego ulegały długiej i zróżnicowanej ewolucji. Bez wątpienia, struktura ta umożliwiła nam jako ludziom przetrwanie w zmiennych warunkach oraz stworzenie technologi. Zajęcia rozpoczną się krótkim wykładem, przypominającym budowę oraz funkcjonowanie mózgu w znaczeniu ewolucyjnym. Spojrzymy na różnorodność komórek budujących układ nerwowy oraz na funkcje poszczególnych struktur. Poruszone zostaną zagadnienia związane z ewolucją układu nerwowego zwierząt kręgowych. Następnie prześledzimy historię rozwoju mózgu od minoga do człowieka, skupiając się na najważniejszych różnicach adaptacyjnych i ich skutkach. Dla lepszego zrozumienia użyjemy modeli porównawczych obrazujących ewolucję mózgu kręgowców. Uczestnicy będą także mogli jeszcze lepiej poznać budowę ludzkiego mózgu, samodzielnie składając eksponaty. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czym dokładnie jest pamięć? – Metody efektywnego uczenia się |
Czy zastanawialiście się kiedyś, co dzieję się w waszym mózgu, kiedy się uczycie? Jak to jest, że pewne rzeczy pamiętamy, a pewne nie? Jeśli chcecie dowiedzieć się czym jest pamięć, to ta lekcja jest dla was! Razem poznamy mechanizmy jej funkcjonowania. Dowiemy się, jakie struktury mózgu są szczególnie ważne dla pamięci, jakie ćwiczenia je rozwijają i zachowują w dobrej kondycji. Przyjrzymy się też zjawisku plastyczności synaptycznej i dowiemy się, jaki typ uczenia jest dla was najbardziej korzystny. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Niesamowity świat pająków i insektów |
Zapraszamy wszystkie dzieci w wieku 7-9 lat na fascynujący pokaz z wykładem, który zabierze Was w niesamowity świat pająków i insektów! Czy wiecie, że te małe stworzenia odgrywają ogromną rolę w przyrodzie? Nasz pokaz to idealna okazja, aby dowiedzieć się więcej o tajemnicach, jakie kryją pająki i owady. Na początku, przeniesiemy się do świata pająków. Dowiecie się, że nie wszystkie pająki są straszne – większość z nich jest bardzo pożyteczna! Zobaczymy różnorodne gatunki pająków, zarówno te żyjące w naszych domach, jak i te z odległych zakątków świata. Pokażemy Wam, jak pająki tkają swoje misterne sieci, które służą im nie tylko do łapania pożywienia, ale również jako domy. Opowiemy o tym, jak pająki pomagają nam w walce z uciążliwymi owadami, które uchodzą za “szkodniki”. Następnie zanurzymy się w świat insektów. Poznamy ich różnorodność – od małych mrówek, po barwne motyle. Dowiecie się, jak owady przyczyniają się do zapylania roślin, co jest niezwykle ważne dla naszej żywności. Opowiemy o tym, jak niektóre owady, takie jak biedronki, pomagają w ochronie naszych ogrodów przed szkodnikami. Zrozumiecie, dlaczego owady są niezbędne dla ekosystemów i jak wpływają na nasze codzienne życie. Podczas pokazu będziecie mieli okazję zobaczyć prawdziwe, egzotyczne pająki i owady z bliska! Przygotowaliśmy specjalne terraria, w których mieszkają nasi mali przyjaciele. Prowadzący pokaże Wam, jak bezpiecznie obserwować te stworzenia i odpowie na wszystkie Wasze pytania. Serdecznie zapraszamy do wspólnej zabawy i nauki! Dzięki naszemu pokazowi dowiecie się, że pająki i owady to nie tylko fascynujące, ale i bardzo ważne stworzenia, bez których nasz świat wyglądałby zupełnie inaczej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Medycyna regeneracyjna: biologia, chemia, inżynieria |
W jaki sposób nowoczesne materiały mogą pomóc w leczeniu chorób cywilizacyjnych? Czy wiedza podstawowej budowie komórki i tworzących ją materiałach może mieć zastosowanie w nowoczesnych metodach terapii? W jaki sposób można wykorzystać nanomateriały w różnych rodzajach leków. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy wszyscy jesteśmy uzależnieni? O dobrych i złych nawykach |
W stale zmieniającym się otoczeniu nasz mózg przetwarza tysiące bodźców. Nasz mózgowy układ nagrody interpretuje sygnały, które sprzyjają naszemu przetrwaniu w środowisku tak, aby promować dobre nawyki i nie wzmacniać tych złych. Czasem jednak wzmacniane są te zachowania, które nie mają nic wspólnego z naszym przetrwaniem, a wręcz są dla nas szkodliwe. Dlaczego tak się dzieje? Wiemy już, że takie zachowania często określamy mianem uzależnienia. Pojęcie „uzależnienia” pojawiło się stosunkowo niedawno w historii ludzkości. Czy to oznacza, że kiedyś ludzie nie byli uzależnieni? Co to właściwie znaczy być uzależnionym? Na lekcji zostanie przedstawiona krótka historia badań nad uzależnieniami. Uczniowie zapoznają się ze sposobem diagnozowania zaburzeń związanych z nadużywaniem substancji. Przedstawione zostaną sposoby modelowania tych zaburzeń w modelach zwierzęcych na przykładzie myszy, inteligentnych habitatów behawioralnych i obrazowania całego mózgu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dlaczego i w jaki sposób bakterie stają się oporne na antybiotyki? |
Problem nabywania oporności na antybiotyki przez bakterie i jej rozprzestrzeniania w środowisku jest w ostatnich latach szczególnie niepokojący. Coraz częściej antybiotyki stosowane do leczenia ludzi są nieskuteczne. Dlaczego bakterie stają się niewrażliwe na antybiotyki? Na spotkaniu z uczniami szkół średnich odpowiemy na to pytanie oraz poruszymy zagadnienie rozprzestrzeniania się wśród bakterii genów kodujących oporność na antybiotyki. Opowiemy też o zjawiskach, które do tego prowadzą i o nośnikach takich informacji oraz o tym, co z tego wszystkiego wyniknąć może. Uczniowie sami wykonają posiewy na podłożach stałych. Zdjęcia płytek Petriego z posiewami zostaną wysłane e-mailem. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Arktyka - papierek lakmusowy zmian klimatu |
Trend ocieplenia w Arktyce jest ponad dwukrotnie wyższy niż średnia światowa w ostatnich dziesięcioleciach. Utrata lodu morskiego wzmacnia trend ocieplenia, ponieważ powierzchnia oceanu pochłania więcej ciepła słonecznego niż powierzchnia śniegu i lodu. Jak to wpływa na planetę? Czy musimy się martwić lodem topniejącym tysiące kilometrów od nas? Kolejnym zagrożeniem związanym ze zmianą klimatu oraz Arktyką jest rozmarzająca wieloletnia zmarzlina. Rozmarzająca materia organiczna zaczyna się rozkładać, a do atmosfery uwalniane są dodatkowe gazy cieplarniane. W ten sposób rozmarzanie wieloletniej zmarzliny przyspiesza zmiany klimatyczne i staje się niebezpieczne dla całej planety. Prelegentka: dr Agata Goździk – geofizyczka i edukatorka, kierownik Działu Komunikacji Naukowej i Promocji w Instytucie Geofizyki PAN, koordynatorka ogólnopolskich i międzynarodowych projektów edukacyjnych (EDUSCIENCE, EDU-ARCTIC, ERIS, EDU-ARCTIC2, ODYSSEY, BRITEC, EDU-ARCTIC.PL) |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy pokrycia 100 razy cieńsze niż włos są w stanie poprawić własności stali? |
W życiu codziennym poszukujemy sposobów pozwalających na zwiększenie trwałości części urządzeń. Jednym ze sposobów jest wytworzenie cienkiej warstwy ochronnej o własnościach wielokrotnie przekraczających możliwości materiałów z życia codziennego takich jak stal. Nowoczesne materiały oprócz wysokiej twardości mogą charakteryzować się również wysoką odpornością na temperatury wyższe niż 1000 °C. Ich specjalna budowa pozwala również zabezpieczyć pokrywany materiał przed korozją czy promieniowaniem radiacyjnym. Podczas spotkania zaprezentowane zostaną przykłady nowoczesnych materiałów takich jak borki metali, których twardość jest 20 krotnie większa niż w przypadku stali, a jednocześnie posiadają wyżej wymienione własności. Materiały te mogą znaleźć zastosowanie od przedmiotów codziennego użytku np. wierteł po elementy elektrowni jądrowych czy statków kosmicznych. Ponadto omówiony zostanie sposób wytwarzania i badania cienkich warstw wykonanych z tych materiałów. Dodatkowym atutem spotkania będzie pokaz technologii laserowej oraz generowania plazmy niskotemperaturowej z użyciem magnetronów. Następnie zostanie zaprezentowana przykładowa metoda badania własności mechanicznych warstw o grubości około 0,001 mm. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co nas kontroluje? Neuroprzekaźniki czy receptory? |
Neuroprzekaźniki oraz receptory z którymi się wiążą są odpowiedzialne za funkcjonowanie naszego organizmu. Pewnie wszyscy słyszeliśmy o serotoninie, dopaminie czy noradrenalinie. Ale neuroprzekaźników jest całe mnóstwo i umożliwiają naszym ciałom poprawne funkcjonowanie. Często pewne neuroprzekaźniki kojarzą nam się z jedną funkcją, ale tak naprawdę każdy ma wiele. Dopamina poza szczęściem powiązana jest z ruchem. Serotonina pomaga regulować sen. Często, to nie sam przekaźnik jest odpowiedzialny za daną funkcję, a raczej receptor, z którym się wiąże. Podczas tej dyskusji porozmawiamy sobie o neuroprzekaźnikach i ich receptorach, oraz jak tak naprawdę wpływają na nasze codzienne funkcjonowanie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Współczesne kino gruzińskie |
Celem lekcji festiwalowej jest przybliżenie ważnych dzieł filmowych regionu Kaukazu Południowego przede wszystkim z Gruzji, i nadanie im kontekstu ułatwiającego ich odbiór, a także zaprezentowanie młodzieży wybitnych i wartościowych przykładów gruzińskiej kinematografii. Ważna jest dla nas także edukacja o tak interesującym i fascynującym regionie, jakim jest Kaukaz. Chcemy uciec od stereotypów i pokazać Gruzję od innej strony niż zazwyczaj widzą ją turyści (wśród których ten kraj staje się coraz popularniejszym kierunkiem wyjazdów), zaznajomić z produkcjami, które są trudno dostępne w Polsce. Podczas lekcji omówione będą zarówno dzieła mistrzów kina gruzińskiego, jak i obrazy współczesnych, a jeszcze dość mało znanych reżyserów. W szczególności chciałybyśmy opowiedzieć o filmach, które pokazywałyśmy podczas 5. Festiwalu Kina Gruzińskiego Gamardżoba Kino w Warszawie. W trakcie wykładu znajdą się filmy wielkich nazwisk gruzińskiej kinematografii, między innymi ostatni film Zazy Khalvashi “Drawing Lots” dokończony przez jego córkę Tamtę Khalvashi, pokazujący barwną wielokulturowość Batumi oraz najnowszy film legendarnej Lany Gogoberidze “Mother and Daughter or The Night is Never Complete”. Dodatkowo wspomnimy o mistrzach gruzińskiego kina – Otarze Ioselianim, który zmarł w zeszłym roku oraz Sergieju Paradżanowie, w setną rocznicę jego urodzin. |
|
|
Lekcja festiwalowa | BIO-Mikroplener |
Serdecznie zapraszamy uczniów LICEÓW PLASTYCZNYCH do udziału w BIO-Mikroplenerze zorganizowanym przez Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Instytut Biologii Doświadczalnej PAN im. M. Nenckiego. Celem warsztatów jest poszukiwanie inspiracji dla prac plastycznych w mikroskopowych obrazach tworzonych przez naukowców. Ze względu na ograniczenia wielkości pracowni możemy przyjąć maksymalnie 24 uczestników warsztatów. Uczniowie wezmą udział w pokazie różnych preparatów mikroskopowych oraz zdjęć z mikroskopii fluorescencyjnej wykonanych przez naukowców z Instytutu Nenckiego PAN. Następnie zapoznają się ze zdjęciami mikroskopowymi próbek organicznych i mineralnych, które zaprezentują pracownicy Zakładu Badań Specjalistycznych i Technik Dokumentacyjnych Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP. W drugiej części zajęć uczestnicy wykonają własne prace w pracowni sitodruku, linorytu lub ciemni fotograficznej na Wydziale Grafiki ASP. Po zakończeniu warsztatów prace będą omówione z prowadzącymi oraz wybrane będę prace, które zostaną wystawione w Showroom ASP (północna kordegarda Pałacu Czapskich przy Krakowskim Przedmieściu 5), Tuż po warsztatach uczniowie są proszeni o wzięcie udziału w wystawie wieńczącej Bio-Mikroplener (wydarzenie 357), żeby będą mogli porozmawiać z publicznością o inspiracjach swoich prac. Potrwa to około godziny po warsztatach. WYDARZENIE PRZEZNACZONE WYŁĄCZNIE DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PLASTYCZNYCH! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Elektrofizjologia i co nam mówią fale w mózgu? |
Elektrofizjologia, to dziedzina zajmująca się elektryczną aktywnością naszego organizmu, oraz mierzeniem jej. W medycynie można za jej pomocą diagnozować wiele chorób serca i układu nerwowego, takich jak na przykład padaczka czy zaburzenia snu. Wykład skupi się na aktywności elektrofizjologicznej mózgu. Dowiemy się, jak komunikują się ze sobą neurony i do czego ta komunikacja może doprowadzić. Podane zostaną przykłady badań naukowych, które używają tej metodologii aby lepiej zrozumieć żywe organizmy. Omówimy także różne metody elektrofizjologiczne aby zrozumieć, dlaczego jedne są wykorzystywane w nauce, a inne w medycynie. Choć elektrofizjologia jest powszechnie używana do diagnozy niektórych chorób, jest wiele innych (na przykład zaburzenia depresyjne), do których to diagnostyki również ma potencjał i choć nie jest obecnie wykorzystywana do diagnozowania tcyh chorób, są prowadzone badania naukowe aby do tego doprowadzić. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Glaciers and glacial landforms |
You often hear that with the global warming, the glaciers are melting. But have you wondered what the glaciers are and how are they formed? Did you know that there are several types of glaciers and they do grow larger and become shorter from time to time? And that the glaciers shape and form many different types of landforms on the Earth. Join us in this lecture to learn all about it! Lecturer: Dhruv Maniktala - a PhD student working on sea-ice interaction and glacier calving in the arctic region. Marine and polar research group at the Institute of Geophysics Polish Academy of Sciences. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Enzymy restrykcyjne – tajna broń bakterii w służbie nauki |
W czasie warsztatów uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się ze specyfikę pracy w laboratorium zajmującym się badaniami z zakresu genetyki molekularnej. Wykorzystując drożdże piekarnicze jako obiekt badawczy, uczestnicy dowiedzą się jak przeprowadzić klonowanie genu, stosując podstawowe narzędzia biologii molekularnej. Uzyskają wiedzę na temat reakcji PCR, zastosowania enzymów restrykcyjnych i elektroforezy żelowej. Uczestnicy samodzielnie przeprowadzą trawienie enzymami restrykcyjnymi i rozdział elektroforetyczny fragmentów DNA w żelu agarozowym. |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Nitroksyle jako nowa grupa związków egzogennych komórek wywołujących stres oksydacyjny |
Tlen cząsteczkowy jest kluczowym substratem metabolizmu organizmów tlenowych. Jest potężnym narzędziem do monitorowania natlenienia komórek, funkcji mitochondriów i |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak regenerować mitochondria i spowalniać procesy starzenia |
Mitochondria, pomimo niewielkich rozmiarów, mają wielkie znaczenie dla prawidłowych funkcji komórek i utrzymania zdrowia organizmu. Można je porównać do małych elektrowni, |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Modelowy celebryta - elegancki nicień Caenorhabditis elegans |
Caenorhabditis elegans jest małym (długość do 1 mm), niepasożytniczym nicieniem żyjącym w glebie. Wiele cech nicienia przyczyniło się do tego, że został on jednym z najbardziej popularnych organizmów modelowych. Przezroczyste ciało C. elegans znacząco ułatwia obserwacje mikroskopowe wszystkich jego 959 komórek somatycznych. Jedną trzecią wszystkich komórek nicienia stanowią neurony. Nicień jest dotychczas jedynym organizmem z kompletną mapą połączeń neuronalnych. Cykl życiowy nicieni jest bardzo szybki – rozwój od jaja do dorosłego organizmu wynosi około 72 godzin. Przez kolejne 3 dni pojedynczy osobnik może złożyć do 400 jaj, co znacząco ułatwia uzyskanie dużych populacji na potrzeby badań. C. elegans był pierwszym organizmem wielokomórkowym z całkowicie odczytaną sekwencją nukleotydów w jego DNA. Genom nicieni zawiera wiele genów mających swoje odpowiedniki u człowieka. Ze względu na fakt, że mutacje w wielu z tych genów skutkują rozwojem poważnych schorzeń u ludzi, nicień jest wykorzystywany jako model wielu chorób. Spotkanie będzie składać się z wykładu oraz części praktycznej. Uczestnicy będą mogli zapoznać się z podstawowymi wiadomościami na temat nicieni: ich budową, cyklem życiowym i fizjologią. Zaprezentowany zostanie przegląd głównych odkryć naukowych dokonanych na nicieniach i najciekawsze kierunki przyszłych badań. W trakcie zajęć praktycznych uczestnicy poznają podstawowe techniki pracy z nicieniami, przeprowadzą obserwacje nicieni przy użyciu mikroskopii fluorescencyjnej, zapoznają się z podstawami genetyki klasycznej (mendlowskiej) i metodą genotypowania za pomocą techniki łańcuchowej reakcji polimerazy PCR. |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Wszystkie potwory małe i duże. Himalaje i płatki śniegu, czyli o prawach allometrii |
Widzowie sfilmowanej twórczości Tolkiena podziwiając talent autorów ujęć Mordoru, przy którym Himalaje to mazowieckie pagórki, czy maszerujących z wojskiem Orków wielkoludów, rozmiarami porównywanych do King-Konga, zastanowić się powinni nad tym, czy na planecie o polu grawitacyjnym porównywalnym do naszej Starej Ziemi istnienie tego rodzaju obiektów przyrody nieożywionej i ożywionej byłoby możliwe. Wiemy przecież, z odkryć paleontologów, że największe szkielety odkopywanych dinozaurów to pozostałość zwierząt dość małych w porównaniu z bohaterem któregoś tam “remaku” Godzilli natomiast góry na Marsie są znacznie wyższe niż u nas. Wiemy też że masa jaj ptasich z masą ciała ich znosicieli, dla przebadanych przez ornitologów setek gatunków—od kolibrów do strusi— zawiązana jest takim samym prostym wzorem, przykładem prawa allometrii. |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Selen oraz tokoferole i tokotrienole w diecie człowieka – chronią czy szkodzą |
Selen (metaloid) i tokole (tokoferole i tokotrienole) to fizjologicznie ważne antyoksydanty w diecie ludzi oraz zwierząt gospodarskich i domowych; te właśnie antyoksydanty mogą |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Model Celebrity: The Elegant Nematode Caenorhabditis elegans |
Caenorhabditis elegans is a small (up to 1 mm in length), non-parasitic nematode living in soil. Several features of this nematode have contributed to its status as one of the most popular model organisms. The transparent body of C. elegans significantly facilitates microscopic observation of all its 959 somatic cells. One-third of all the nematode's cells are neurons. It is the only organism so far with a complete map of neural connections. The nematode's life cycle is very fast—development from egg to adult takes about 72 hours. Over the next 3 days, a single individual can lay up to 400 eggs, which greatly simplifies the process of obtaining large populations for research purposes. C. elegans was the first multicellular organism to have its entire DNA nucleotide sequence read. The nematode genome contains many genes that have counterparts in humans. Because mutations in many of these genes result in the development of serious diseases in humans, the nematode is used as a model for many diseases. The meeting will consist of a lecture and a practical part. Participants will be introduced to basic information about nematodes: their structure, life cycle, and physiology. An overview of the main scientific discoveries made using nematodes and the most interesting directions for future research will be presented. During the practical session, participants will learn basic techniques for working with nematodes, conduct observations using fluorescence microscopy, become familiar with the basics of classical (Mendelian) genetics, and learn the genotyping method using polymerase chain reaction (PCR). |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Młodzi Innowatorzy |
Młodzi Innowatorzy’ 2024. Spotkanie poświęcone prezentacji dokonań laureatów i organizatorów konkursów wspierających młode talenty, akademickich kół naukowych oraz firm tworzących nowoczesne miejsca pracy. Uczestnicy spotkania będą mogli poznać możliwości wykorzystania innowacyjnych modeli biznesowych dla wspierania talentów w warunkach rosnących wyzwań współczesności. |
Nauki ekonomiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | A unifying concept in physics: Reciprocity |
In physics, we have many different branches. For example, the theory of elasticity, thermodynamics, quantum mechanics and general relativity are all constructed on different mathematical and physical frameworks. They apply to different scales and they refer to different mechanisms that explain our physical world. In this talk, I will refer to a concept which applies to all of the aforementioned branches of physics. This common property is called “reciprocity”. Loosely speaking, it refers to the fact that the measurement outcome of a system does not change when the input and the output variables are exchanged. Although it might seem trivial at a first glance, this property signals an important feature of linear systems. Being a relativist, I will mostly focus on the reciprocity theorem of distances in the context of cosmology. We will explore what this means for the current data analysis for observations on the sky. |
Nauki fizyczne |
|