Polska Akademia Nauk

Typ Tytułsortuj malejąco Opis Dziedzina Termin
Spotkanie festiwalowe "Subtelny powiew rokoka – wystawa wachlarzy rokokowych i neorokokowych" - Oprowadzanie kuratorskie

Wystawa w siedzibie Instytutu Sztuki PAN, który mieści się w zrekonstruowanym po wojnie osiemnastowiecznym pałacu Marii Radziwiłłowej, będzie symbolicznym powrotem do czasów świetności tego miejsca, stanowiąc łącznik między przeszłością a teraźniejszością. Wachlarze, które w XVIII wieku stanowiły nieodzowne akcesorium eleganckiej damy, dzisiaj nie tylko wzbudzają zachwyt, ale też są przedmiotem zainteresowania historyków sztuki.

W okresie rokoka sztuka wytwarzania wachlarzy przeżywała swój największy rozkwit. Powstające wówczas przedmioty odznaczały się wyjątkowo wysokim poziomem wykonania i wspaniałą estetyką. Pod koniec XVIII wieku reprezentowany przez nie styl stał się niemodny. Tryumfalnie powrócił do łask za sprawą Marii Karoliny de Bourbon, księżnej de Berry, która w roku 1829 wydała wielki bal kostiumowy w stylu Ludwika XV. Jego uczestnicy wykorzystali w swych przebraniach zarówno wachlarze zabytkowe, jak i je naśladujące. Moda na wachlarze neorokokowe obowiązywała mniej więcej do roku 1860. Kolejne odrodzenie tej stylistyki nastąpiło na początku XX wieku i trwało do lat 30., a nawet dłużej...

Na wystawie pokazane zostaną obiekty od XVIII wieku do współczesności pochodzące ze zbiorów prywatnych. Jej kuratorką jest wybitna badaczka wachlarzy Jolanta Różalska z Instytutu Sztuki, autorka książki Polski wachlarz malowany.

Obszar sztuki
  • pt., 2025-09-26 16:00 do 16:40
Spotkanie festiwalowe "Subtelny powiew rokoka – wystawa wachlarzy rokokowych i neorokokowych" - Oprowadzanie kuratorskie

Wystawa w siedzibie Instytutu Sztuki PAN, który mieści się w zrekonstruowanym po wojnie osiemnastowiecznym pałacu Marii Radziwiłłowej, będzie symbolicznym powrotem do czasów świetności tego miejsca, stanowiąc łącznik między przeszłością a teraźniejszością. Wachlarze, które w XVIII wieku stanowiły nieodzowne akcesorium eleganckiej damy, dzisiaj nie tylko wzbudzają zachwyt, ale też są przedmiotem zainteresowania historyków sztuki.

W okresie rokoka sztuka wytwarzania wachlarzy przeżywała swój największy rozkwit. Powstające wówczas przedmioty odznaczały się wyjątkowo wysokim poziomem wykonania i wspaniałą estetyką. Pod koniec XVIII wieku reprezentowany przez nie styl stał się niemodny. Tryumfalnie powrócił do łask za sprawą Marii Karoliny de Bourbon, księżnej de Berry, która w roku 1829 wydała wielki bal kostiumowy w stylu Ludwika XV. Jego uczestnicy wykorzystali w swych przebraniach zarówno wachlarze zabytkowe, jak i je naśladujące. Moda na wachlarze neorokokowe obowiązywała mniej więcej do roku 1860. Kolejne odrodzenie tej stylistyki nastąpiło na początku XX wieku i trwało do lat 30., a nawet dłużej...

Na wystawie pokazane zostaną obiekty od XVIII wieku do współczesności, które stanowią fragment unikatowej kolekcji studyjnej Jolanty Różalskiej z Instytutu Sztuki, kuratorki wystawy i autorki m.in. książki Polski wachlarz malowany.

Obszar sztuki
  • czw., 2025-09-25 16:00 do 16:40
Lekcja festiwalowa 1001 zastosowań luminescencji

Wyobraź sobie zwyczajne rzeczy – mazaki, ubrania, kosmetyki, napoje – które nagle zaczynają jarzyć się, gdy oświetlisz je światłem UV. Jakby miały supermoce. Brzmi jak magia? To właśnie luminescencja – czyli zjawisko świecenia, widoczne tylko wtedy, gdy na przedmiot pada określone światło. Tę ciekawą właściwość wykazuje wiele roślin i zwierząt, jest też wykorzystywana w nowoczesnych badaniach z zakresu biologii molekularnej oraz przez techników kryminalistyki na miejscu zbrodni.

Chcesz dowiedzieć się, co tak naprawdę sprawia, że coś zaczyna świecić? Jak to wykorzystać – nie tylko w laboratorium, ale i w życiu? I dlaczego ta wiedza może się przydać także Tobie? Przyjdź na nasz wykład! Solidną dawka wiedzy gwarantowana.

  • pt., 2025-09-26 14:00 do 15:00
Lekcja festiwalowa Arktyka - papierek lakmusowy zmian klimatu

​Trend ocieplenia w Arktyce jest ponad dwukrotnie wyższy niż średnia światowa w ostatnich dziesięcioleciach. Spitsbergen, gdzie znajduje się jedyna całoroczna polska stacja arktyczna, ogrzewa się nawet 6 razy szybciej niż reszta globu. Utrata lodu morskiego wzmacnia trend ocieplenia, ponieważ powierzchnia oceanu pochłania więcej ciepła słonecznego niż powierzchnia śniegu i lodu. Jak to wpływa na planetę? Czy musimy się martwić lodem topniejącym tysiące kilometrów od nas? Kolejnym zagrożeniem związanym ze zmianą klimatu oraz Arktyką jest rozmarzająca wieloletnia zmarzlina. Rozmarzająca materia organiczna zaczyna się rozkładać, a do atmosfery uwalniane są dodatkowe gazy cieplarniane. W ten sposób rozmarzanie wieloletniej zmarzliny przyspiesza zmiany klimatyczne i staje się niebezpieczne dla całej planety.

Lekcja w ramach europejskiego projektu LIQUIDICE.

  • pon., 2025-09-22 09:00 do 10:00
Spotkanie festiwalowe Baterie słoneczne: fizyka i perspektywa środowiskowa, ekonomiczna i społeczna

Wykład będzie poświęcony fotowoltaice. Najpierw opowiem o kamieniach milowych w historii ogniw słonecznych. Następnie wyjaśnię, jak działają ogniwa słoneczne i jaka fizyka
stoi za niektórymi koncepcjami stosowanymi w celu maksymalizacji ich wydajności. Na koniec pokażę wpływ produkcji ogniw słonecznych i energii fotowoltaicznej na środowisko
oraz podam kilka faktów dotyczących ekonomii fotowoltaiki.

Nauki fizyczne
  • sob., 2025-09-20 13:00 do 14:00
Spotkanie festiwalowe Bestia i piękna – o gąsienicach, poczwarkach i … motylach

Czy możesz samodzielnie wyhodować motyla? Skąd biorą się jaja, gąsienice i poczwarki? Jak je znaleźć i co one robią, by Ci się nie udało? Będzie kolorowo, inspirująco i naukowo. Poznasz gatunki te „nasze”, które mijają Cię w drodze. Opowiem także i o tych, których ja jeszcze nie widziałem na żywo.

Dowiesz się co możesz zrobić, by metamorfozę motyla zobaczyć na własne oczy? Jak przyciągnąć i odstraszyć motyle? Będzie to wiedza o rodzimej faunie, tej co za dnia lata i tej co ćmami jest zwana – bo to też motyle. Ponadto jak to po wakacjach bywa o „zagranicy” też coś wspomnę. Aby nie było zbyt słodko na koniec odrobina goryczy, będzie garść wiedzy o tym, jak giną motyle i co możemy zrobić, by temu zaradzić.

 

Nauki biologiczne
  • sob., 2025-09-27 12:00 do 12:50
Lekcja festiwalowa Bez prądu, bez zasięgu, bez planu. Blackout i nasze uzależnienie od technologii

Smartfon, Wi-Fi, mapy Google, media społecznościowe, płatności bezgotówkowe – technologia jest dla wielu z nas nieodłączną częścią codziennego życia. Ale co się stanie, gdy nagle wszystko przestanie działać? Gdy zniknie zasięg, a kontakt z bliskimi będzie niemożliwy? Blackout w Hiszpanii jest pretekstem do głębszej refleksji: czy jeszcze potrafimy funkcjonować offline? Podczas wykładu porozmawiamy o tym, jak silnie uzależniliśmy się od cyfrowych rozwiązań i jak możemy przetrwać w świecie, który przestaje działać bez ładowarki. Będzie to opowieść o technologii, która zawodzi, i o ludziach, którzy muszą wtedy działać. Serdecznie zapraszam na nasze spotkanie. 

  • czw., 2025-09-25 11:00 do 12:00
Spotkanie festiwalowe Bez prądu, bez zasięgu, bez planu. Blackout i nasze uzależnienie od technologii

Smartfon, Wi-Fi, mapy Google, media społecznościowe, płatności bezgotówkowe – technologia jest dla wielu z nas nieodłączną częścią codziennego życia. Ale co się stanie, gdy nagle wszystko przestanie działać? Gdy zniknie zasięg, a kontakt z bliskimi będzie niemożliwy? Blackout w Hiszpanii jest pretekstem do głębszej refleksji: czy jeszcze potrafimy funkcjonować offline?

Podczas wykładu porozmawiamy o tym, jak silnie uzależniliśmy się od cyfrowych rozwiązań i jak możemy przetrwać w świecie, który przestaje działać bez ładowarki. Będzie to opowieść o technologii, która zawodzi – i o ludziach, którzy muszą wtedy działać. Serdecznie zapraszam na nasze spotkanie. 

Nauki społeczne
  • sob., 2025-09-27 12:00 do 13:00
Lekcja festiwalowa Bio-mikroplener: sztuka widzenia – od mikroskopii do tomografii

Serdecznie zapraszamy uczniów LICEÓW do udziału w BIO-Mikroplenerze zorganizowanym przez Wydział Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Instytut Biologii Doświadczalnej PAN im. M. Nenckiego. Celem warsztatów jest poszukiwanie inspiracji dla prac plastycznych w mikroskopowych obrazach tworzonych przez naukowców.

Uczniowie wezmą udział w pokazie różnych preparatów mikroskopowych oraz zdjęć z mikroskopii fluorescencyjnej wykonanych przez naukowców z Instytutu Nenckiego PAN. Następnie zapoznają się ze zdjęciami mikroskopowymi próbek organicznych i mineralnych, które zaprezentują pracownicy Zakładu Badań Specjalistycznych i Technik Dokumentacyjnych Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP.

W drugiej części zajęć uczestnicy wykonają własne prace wykorzystując techniki graficzne sitodruku i linorytu, inspirowane zdjęciami pokazanymi podczas wykładów. Po zakończeniu warsztatów wybrane prace będą zaprezentowane w Galerii Pracowni nr 6 na Wydziale Grafiki.

  • czw., 2025-09-25 09:00 do 15:00
Spotkanie festiwalowe Biologia molekularna od kuchni- klonowanie DNA

W czasie warsztatów uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się ze specyfikę pracy w laboratorium zajmującym badaniami z zakresu genetyki molekularnej. Wykorzystując drożdże piekarnicze jako obiekt badawczy, uczestnicy dowiedzą się jak przeprowadzić klonowanie genu, stosując podstawowe narzędzia biologii molekularnej. Uzyskają wiedzę na temat reakcji PCR, zastosowania enzymów restrykcyjnych i elektroforezy żelowej.

Uczestnicy samodzielnie przeprowadzą trawienie enzymami restrykcyjnymi i rozdział elektroforetyczny fragmentów DNA w żelu agarozowym.

Nauki biologiczne
  • sob., 2025-09-20 09:30 do 11:30
  • sob., 2025-09-20 12:00 do 14:00
Lekcja festiwalowa Caenorhabditis elegans: Mały bohater wielkich odkryć w biologii molekularnej

Caenorhabditis elegans to niewielki, niepasożytniczy nicień, który od lat pełni rolę jednego z najważniejszych organizmów modelowych w biologii molekularnej. Dzięki przezroczystemu ciału, szybkiemu cyklowi życiowemu i łatwości hodowli, stał się niezastąpiony w badaniach genetycznych i biologii komórki.

Podczas warsztatów uczestnicy poznają C. elegans od podstaw – nauczą się rozpoznawać jego cykl życiowy, odróżniać stadia rozwojowe oraz identyfikować samce i hermafrodyty. Opanują podstawowe techniki pracy z tym organizmem. Następnie, analizując osobniki o różnych fenotypach, zobaczą, jak zmiany w pojedynczych genach wpływają na rozwój i funkcjonowanie nicienia. Porównując zdrowe osobniki i mutanty, spróbują wyciągnąć wnioski na temat funkcji badanych genów.

C. elegans jest także modelem do badania komórek macierzystych – jego linia komórek rozrodczych zawiera komórki, których podziały muszą być precyzyjnie regulowane. Zaburzenia równowagi między samoodnową a różnicowaniem mogą prowadzić do nadmiernej proliferacji lub zaniku komórek płciowych. Uczestnicy będą mogli zaobserwować te procesy pod mikroskopem fluorescencyjnym, oglądając barwione gonady nicieni.

Warsztaty będą świetną okazją do zdobycia praktycznych umiejętności i poznania organizmu, który odegrał kluczową rolę w wielu odkryciach biologii molekularnej i nadal stanowi fundament nowoczesnych badań.

  • wt., 2025-09-23 12:00 do 13:30
Lekcja festiwalowa Ciała stałe, ciecze, gazy i to co pomiędzy nimi

Lekcja z dużą ilością pokazów, wykonywanych wspólnie z uczniami. Opowiemy o 3 stanach skupienia, o tym czym jest teoria naukowa i jakie znaczenie w naukach przyrodniczych ma eksperyment.

  • pon., 2025-09-22 11:00 do 12:30
Lekcja festiwalowa Co nas kontroluje? Neuroprzekaźniki czy receptory?

Neuroprzekaźniki oraz receptory z którymi się wiążą są odpowiedzialne za funkcjonowanie naszego organizmu. Pewnie wszyscy słyszeliśmy o serotoninie, dopaminie czy noradrenalinie. Ale neuroprzekaźników jest całe mnóstwo i umożliwiają naszym ciałom poprawne funkcjonowanie. Często pewne neuroprzekaźniki kojarzą nam się z jedną funkcją, ale tak naprawdę każdy ma wiele. Dopamina poza szczęściem powiązana jest z ruchem. Serotonina pomaga regulować sen. Często, to nie sam przekaźnik jest odpowiedzialny za daną funkcję, a raczej receptor, z którym się wiąże. Podczas tej dyskusji porozmawiamy sobie o neuroprzekaźnikach i ich receptorach, oraz jak tak naprawdę wpływają na nasze codzienne funkcjonowanie.

  • śr., 2025-09-24 14:00 do 15:00
Lekcja festiwalowa Co nas kontroluje? Neuroprzekaźniki czy receptory?

Neuroprzekaźniki oraz receptory z którymi się wiążą są odpowiedzialne za funkcjonowanie naszego organizmu. Pewnie wszyscy słyszeliśmy o serotoninie, dopaminie czy noradrenalinie. Ale neuroprzekaźników jest całe mnóstwo i umożliwiają naszym ciałom poprawne funkcjonowanie. Często pewne neuroprzekaźniki kojarzą nam się z jedną funkcją, ale tak naprawdę każdy ma wiele. Dopamina poza szczęściem powiązana jest z ruchem. Serotonina pomaga regulować sen. Często, to nie sam przekaźnik jest odpowiedzialny za daną funkcję, a raczej receptor, z którym się wiąże. Podczas tej dyskusji porozmawiamy sobie o neuroprzekaźnikach i ich receptorach, oraz jak tak naprawdę wpływają na nasze codzienne funkcjonowanie.

  • śr., 2025-09-24 13:00 do 14:00
Lekcja festiwalowa Co nas kontroluje? Neuroprzekaźniki czy receptory?

Neuroprzekaźniki oraz receptory z którymi się wiążą są odpowiedzialne za funkcjonowanie naszego organizmu. Pewnie wszyscy słyszeliśmy o serotoninie, dopaminie czy noradrenalinie. Ale neuroprzekaźników jest całe mnóstwo i umożliwiają naszym ciałom poprawne funkcjonowanie. Często pewne neuroprzekaźniki kojarzą nam się z jedną funkcją, ale tak naprawdę każdy ma wiele. Dopamina poza szczęściem powiązana jest z ruchem. Serotonina pomaga regulować sen. Często, to nie sam przekaźnik jest odpowiedzialny za daną funkcję, a raczej receptor, z którym się wiąże. Podczas tej dyskusji porozmawiamy sobie o neuroprzekaźnikach i ich receptorach, oraz jak tak naprawdę wpływają na nasze codzienne funkcjonowanie.

 

  • śr., 2025-09-24 12:00 do 13:00
Spotkanie festiwalowe Co robi geofizyk - spotkanie z okazji otwarcia wystawy zdjęć

Po uroczystym otwarciu wystawy pt. "Geofizycy w pracy" zapraszamy na spotkanie z bohaterami zdjęć. Przewidziano kilka krótkich prelekcji naukowców przedstawionych na zdjęciach oraz dyskusję o pracy geofizyków przy kawie i ciastkach.

Nauki o Ziemi
  • pon., 2025-09-22 16:30 do 18:00
Spotkanie festiwalowe Co świętujemy, co obchodzimy? Święta ustanowione przez parlament i nasze ich postrzeganie

Dotychczas polski parlament (na podstawie ustaw i uchwał) ustanowił w sumie kilkadziesiąt świąt i dni upamiętniających wybrane wydarzenia, grupy, czy wartości takie jak Święto Narodowe Trzeciego Maja, Narodowy Dzień Zwycięstwa obchodzony 8 maja, czy Dzień Nauki Polskiej obchodzony 19 lutego. Większość z tych świąt i wyróżnionych dni wpisano w oficjalny kalendarz corocznych obchodów w ostatnich dwóch dekadach, wskazując, o czym – jak obywatele polskiego państwa – powinniśmy pamiętać, co chcemy uhonorować, ale też o czym nie możemy zapominać.

Czym są dla nas te coroczne obchody i jakie mają znaczenie? Czy nasze postrzeganie takich świąt zmieniało się w czasie? Jak w praktyce postrzegamy i obchodzimy święta i dni wyróżnione przez ustawodawcę? Po co nam one?

W trakcie spotkania przedstawione zostaną zestawienia i analizy ustaw i uchwał polskiego paramentu, a także wyniki wybranych badań społecznych dotyczących obchodów świąt państwowych, świąt narodowych i dni (pamięci) wyróżnionych przez polski parlament. Nie mniej istotne będą w tym kontekście założenia jakie towarzyszyły inicjatorom wybranych ustaw i uchwał polskiego parlamentu, a także przeszłe i obecne interpretacje świąt ustanowionych przez Sejm i Senat; widoczne w sposobach świętowania, czy znaczeniach nadawanych obchodom. Pozwolą one na przybliżenie tej narracji wytworzonej przez organy państwa, wskazanie na jej specyfikę, kluczowe treści i sensy, a także dokonanie porównań polskich doświadczeń z doświadczeniami innych państw. Wspólnie zastanowimy się, jakie w praktyce obchody świąt ustanowionych prze parlament mają dla nas znaczenie: czy są dla nas ważne, skłaniają do wspominania przeszłości, celebrowania wybranych wartości czy przeciwne – liczy się głównie to, że niektóre z nich to dni wolne od pracy

Nauki społeczne
  • sob., 2025-09-27 10:30 do 11:30
Lekcja festiwalowa Co łączy skały, zęby i rośliny? O minerałach z grupy apatytu

Podczas tej lekcji, łączącej elementy geologii, paleontologii i archeologii, uczniowie poznają minerały z grupy apatytu, występujące zarówno w przyrodzie nieożywionej, jak i w organizmach żywych. Dowiedzą się, gdzie można je znaleźć oraz jakie mają właściwości i zastosowania. W trakcie zajęć zostanie wyjaśnione, czym są minerały, jak zbudowane są kości i zęby, w jaki sposób apatyt wykorzystywany jest w przemyśle oraz dlaczego odgrywa tak istotną rolę dla roślin.

Uczniowie poznają również kulisy pracy naukowców, którzy analizując skład kryształów apatytu w skałach i skamieniałościach, badają historię Ziemi oraz warunki życia na niej. W trakcie lekcji uczestnicy będą mieli okazję obejrzeć próbki minerałów i szczątków, co pozwoli im z bliska zobaczyć różnorodne formy występowania apatytu.

Zajęcia w przystępny sposób pokażą, że minerały mogą łączyć wiele dziedzin życia i nauki.

  • wt., 2025-09-23 10:00 do 11:00
  • wt., 2025-09-23 11:30 do 12:30
  • wt., 2025-09-23 13:00 do 14:00
Spotkanie festiwalowe Czarne dziury i osobliwości czasoprzestrzeni: bramy do granic Wszechświata

Czarne dziury to jedne z najbardziej fascynujących i tajemniczych obiektów we Wszechświecie. Choć nie emitują światła, ich obecność zdradzają potężne efekty grawitacyjne, które wpływają na otaczającą materię i czasoprzestrzeń.

Podczas wykładu w przystępny sposób opowiemy, czym są czarne dziury, jak powstają – i czego jeszcze nie rozumiemy. Zastanowimy się, czy naprawdę nic nie może się z nich wydostać, co dzieje się przy horyzoncie zdarzeń, a także jak najnowsze obserwacje, takie jak zdjęcia cienia czarnej dziury czy fale grawitacyjne, zmieniają nasze spojrzenie na kosmos. Opowiemy tez co się dzieje we wnętrzu czarnej dziury i czy czarne dziury to jedyne ostatnie stadium ewolucji masywnych gwiazd.

 

Nauki fizyczne
  • czw., 2025-09-25 16:00 do 17:00
Lekcja festiwalowa Czy muchomor zabija muchy? Obraz grzybów w polskiej kulturze

O grzybach warto dowiedzieć się czegoś więcej, nie tylko dlatego, że są ważnym składnikiem potraw wigilijnych. Pełniły i pełnią nadal ważną rolę w polskiej kulturze. Znamienne jest bogactwo ich nazw, które wskazują na różne cechy grzybów, takie jak np. kolor kapelusza (czekoladziak, żółtoszka), kształt kapelusza (parasolka, krowi pępek), miejsce rośnięcia (sośniak, grzyb paskowy), czas rośnięcia (majówka, wrześniak). Według legend ludowych grzyby powstały z kawałków chleba wyplutych przez św. Piotra. Dawniej przypisywano im związek z zaświatami oraz siłami nieczystymi. Podczas warsztatów będzie można również dowiedzieć się, jak współcześnie prowadzi się badania terenowe. Planowane są także projekcja krótkiego filmu o Oskarze Kolbergu − najwybitniejszym polskim etnografie, oraz konkurs dla uczestników – po warsztatach dotyczących nazw grzybów, sposobów ich rozpoznawania, wierzeń i praktyk związanych z wykorzystaniem grzybów bardziej i mniej znanych.

  • czw., 2025-09-25 13:00 do 14:30
Spotkanie festiwalowe Czym jest chaos dla fizyka?

Słowo „chaos” oznacza po grecku ziejącą głębię, przepaść, czeluść, ale „Chaos” był także imieniem boga (lub bogini) który w greckiej mitologii był odpowiednikiem
„wielkiego wybuchu” gdyż od chaosu wziął początek cały wszechświat. Pół wieku temu chaos uzyskał przymiotnik „deterministyczny” i stał się terminem naukowym.

Wydawać by się mogło, że deterministyczny chaos jest oksymoronem, to znaczy zlepkiem dwóch wzajemnie wykluczających się pojęć, ale to połączenie stanu totalnego zamętu z pełną przewidywalnością” ma jednak racjonalne uzasadnienie. Pełna przewidywalność jest rzeczywiście w deterministycznym chaosie teoretycznie osiągalna, ale za cenę której
nikt nie jest w stanie zapłacić. Dogłębne zrozumienie istoty deterministycznego chaosu stało się możliwe dzięki wykzystaniu komputerów i dlatego ta dziedzina wiedzy rozwinęła się stosunkowo niedawno choć pierwsze domysły na ten temat snuli uczeni już ponad sto lat temu.

Komputer jest obecnie podstawowym narzędziem do badania chaosu i będzie on wykorzystany w tym wykładzie do pokazania na prostych przykładach na czym polega deterministyczny chaos. Między innymi zostanie wyjaśniony „efekt motyla”, jeden z pierwszych przykładów deterministycznego chaosu.

Nauki fizyczne
  • ndz., 2025-09-28 13:00 do 14:00
Spotkanie festiwalowe Disputandum est! Bądź świadkiem dysputy dwóch filozofów (jak w XVII wieku)!

Zderzenie różnych stanowisk jest solą filozofii. W istocie jest to jedyna metoda, jaką zna filozofia. Wiedzieli o tym filozofowie starożytni, tacy jak Platon i Arystoteles, średniowieczni, renesansowi i współcześni. Dlatego filozofowie zawsze kultywowali sztukę argumentowania za lub przeciw (pro et contra) określonej tezie, sztukę obalania rozmówcy, sztukę odkrywania błędów w rozumowaniu innych, w skrócie - dialektykę. Zarówno na uniwersytetach średniowiecznych, jak i nowożytnych, stopień naukowy można było uzyskać jedynie poprzez publiczną obronę tez przed obiekcjami oponenta, ale tak naprawdę każda okazja była dobra do takich dysput. Nie były to zwykłe dyskusje, w których każdy mówi, co mu przyjdzie do głowy, stara się krzyczeć głośniej niż inni, a na końcu wszyscy mają rację (brzmy znajomo?), ale konfrontacje, podczas których każdy z uczestników  (respondens, opponens, praeses) odegrał określoną rolę, musiał przestrzegać ścisłych zasad i ram czasowych.

Zanurzymy się w tej atmosferze, która dominowała w świecie akademickim przynajmniej do połowy XVIII wieku. Jeden z filozofów IFiS PAN będzie bronił tezy, że "Wspólnoty polityczne powstają z natury" przed atakami drugiego filozofa, który przeciwstawi mu szereg argumentów. Ci dwaj filozofowie staną naprzeciwko siebie. Trzeci, przewodniczący, będzie siedział za nimi, nieco wyżej, i będzie egzekwował zasady i czas. Na koniec, po około półgodzinnej dyskusji, publiczność zdecyduje, czy teza została skutecznie obroniona, czy też nie. W drugiej części spotkania, publiczność może również zadawać pytania i wypowiadać się na temat omawianej tezy i metody, za pomocą której została omówiona. Celem tej praktyki nie jest pokonanie przeciwnika, przez doprowadzenie go do zaprzeczenia samemu sobie, ale wspólne poszukiwanie prawdy!

Nauki humanistyczne
  • sob., 2025-09-27 14:00 do 15:00
Spotkanie festiwalowe Dlaczego Czarnobyl się nie powtórzy. Współczesne elektrownie jądrowe

Wykład będzie się składał z 3 części:
1. Historia awarii reaktorów jądrowych, nie tylko w Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej (CzEA); zaczniemy od roku 1945, a skończymy na 2011. Największą uwagę poświęcimy
przyczynom katastrofy w CzEA;
2. Współczesne, nowopowstające elektrownie jądrowe: perspektywy energetyki opartej na reaktorach rozszczepiających materiały promieniotwórcze: małe reaktory modułowe
(SMR), reaktory wykorzystujące tor, reaktory na stopionych solach (liquid fluoride thorium reactor - LFTR);
3. Pokaz zdjęć z moich wyjazdów do Prypeci/Czarnobyla oraz do Ignaliny/Wisaginii (elektrowni typu „czarnobylskiego” na Litwie).

Po prezentacji odpowiem na pytania publiczności do obu części wykładu oraz dotyczących wyjazdów do elektrowni z reaktorami RBMK.

Nauki fizyczne
  • sob., 2025-09-20 12:00 do 13:00
Lekcja festiwalowa Dlaczego i w jaki sposób bakterie stają się oporne na antybiotyki?

Problem nabywania oporności na antybiotyki przez bakterie i jej rozprzestrzeniania w środowisku jest w ostatnich latach szczególnie niepokojący. Coraz częściej antybiotyki stosowane do leczenia ludzi są nieskuteczne. Dlaczego bakterie stają się niewrażliwe na antybiotyki? Na spotkaniu z uczniami szkół średnich odpowiemy na to pytanie oraz poruszymy zagadnienie rozprzestrzeniania się wśród bakterii genów kodujących oporność na antybiotyki. Opowiemy też o zjawiskach, które do tego prowadzą i o nośnikach takich informacji oraz o tym, co z tego wszystkiego wyniknąć może. Uczniowie sami wykonają posiewy na podłożach stałych. Zdjęcia płytek Petriego z posiewami zostaną wysłane e-mailem.

  • czw., 2025-09-25 10:00 do 11:30
Lekcja festiwalowa Dlaczego tyjemy, co to zmienia i jak z tym walczyć

Spożywanie śmieciowego jedzenia oraz napojów wysokosłodzonych w połączeniu z niedostateczną  ilością ruchu prowadzi do rozwoju nadwagi, a nawet otyłości. Nadwaga i otyłość mają nie tylko wpływ na niską samoocenę młodego człowieka oraz narażenie na brak akceptacji w grupie rówieśniczej, ale również niosą ze sobą poważne konsekwencje zdrowotne w późniejszym wieku. Otyłość jest głównym czynnikiem prowadzącym do rozwoju cukrzycy typu drugiego, stłuszczenia wątroby, nadciśnienia tętniczego, miażdżycy oraz szeregu innych schorzeń łącznie z wieloma rodzajami nowotworów.

Nawyki żywieniowe oraz nasze przyzwyczajenia ruchowe kształtujemy od najmłodszych lat. Dlatego tak ważne jest wyposażenie młodych ludzi w odpowiednią wiedzę i narzędzia do zadbania o swoje zdrowie oraz dobre samopoczucie. Nasz wykład/dyskusja będzie poświęcony rozwojowi otyłości i sposobom na zapobieganie jej. W formie dostosowanej do wieku dzieci przedstawimy pokrótce mechanizmy rozwoju otyłości, jej wpływ na fizjologię poszczególnych organów oraz sposoby na ukształtowanie zdrowszych nawyków żywieniowych i ruchowych.

  • pt., 2025-09-26 10:00 do 11:00
Lekcja festiwalowa Dlaczego warto być naukowcem ?

Opowiemy na czym polegają badania przeprowadzane na granicy nauk: biologii i chemii. Czym jest wolność w nauce, jak z niej kożystać, ale też jak organizować i planować woje badania.Uczniowie będą mieli okazję poznać kulisy pracy polskich badaczy oraz dowiedzieć się, jak wygląda codzienność w świecie nauki. Podczas pandemii zespół prof. Marcina Drąga  zbadał enzym niezbędny do replikacji koronawirusa. Odkrycie to stało się bazą dla prac nad stworzeniem leku na COVID-19. Wyniki nie zostały opatentowane tylko nieodpłatnie udostępnione naukowcom z całego świata.

  • wt., 2025-09-23 11:00 do 12:00
Spotkanie festiwalowe Doktrynalne podstawy polskich koronacji królewskich XI stulecia

Wykład poświęcony jest doktrynalnym podstawom pierwszych trzech polskich koronacji królewskich ‒ Bolesława Chrobrego (1025), Mieszka II (1025) i Bolesława Śmiałego (1076) ‒ przede wszystkim w zakresie filozofii i teologii politycznej. Omówione będzie znaczenie koronacji dla pojmowania roli władcy w perspektywie zarówno doczesno-politycznej jak i duchowej, a także w odniesieniu do relacji zewnętrznych monarchii i kwestii dynastycznych.

Doktryna związana z sakrą królewską będzie zestawiona z tradycją władzy cesarskiej o rodowodzie rzymskim (która miała swoją kontynuację nie tylko u cesarzy koronowanych w Rzymie i w Konstantynopolu, ale również ‒ w pewnych okresach X-XI wieku ‒ u cesarzy hiszpańskich, anglosaskich i bułgarskich), a także z  rozwijaną w XI wieku ideą prymatu papiestwa nad władcami świeckimi. Pokazane będzie znaczenie pojęć takich jak princeps (książę) i rex (król), występujących w różnych źródłach historycznych, w tym numizmatycznych (w języku łacińskim, jak również słowiańskim),i to, że przypisywano im niekiedy różne znaczenia. Wyjaśnimy, dlaczego tytułem rex określano niekiedy np. Mieszka I, czy Bolesława Chrobrego jeszcze przed koronacją 1025 r. i dlaczego termin princeps wiązany był w pewnym kontekście z cesarzem.

Nie pominiemy źródeł dotyczących pierwszej „koronacji” Bolesława Chrobrego, dokonanej przez cesarza Ottona III podczas zjazdu gnieźnieńskiego (1000), ani zagadnienia powiązanej ideowo z tymi wydarzeniami fundacji, jaką był klasztor eremitów św. Romualda w Międzyrzeczu (których Bolesław Chrobry był nawet konfratrem, wedle przekazu Brunona z Kwerfurtu).

Nauki humanistyczne
  • sob., 2025-09-27 10:30 do 11:30
Spotkanie festiwalowe Dzień otwarty w Centrum Astronomicznym im. M. Kopernika

Dowiesz się wszystkiego co chciałeś wiedzieć o astronomii i astrofizyce, kosmologii, życiu w kosmosie, współczesnych instrumentach astronomicznych. Możesz zadawać pytania, a przede wszystkim miło i ciekawie spędzić czas.

Impreza obejmująca serię wykładów, pokazy plam na słońcu, symulacje komputerowe, amatorski radioteleskop, tellurium (mechaniczny model układu słońce, ziemia, księżyc), zajęcia plastyczno-astronomiczne dla dzieci, ekspozycja Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii i wiele innych.

Nauki fizyczne
  • ndz., 2025-09-21 10:00 do 16:00
Spotkanie festiwalowe Dzień otwarty w Centrum Badań Kosmicznych PAN

Zapraszamy na dzień otwarty! Pokażemy aparaturę kosmiczną budowaną w naszym instytucie i opowiemy o projektach kosmicznych, w których uczestniczą polscy naukowcy. Będą gry i zabawy edukacyjne dla dzieci, pogadanki i prezentacje dla starszych, a także wykłady popularnonaukowe dla dorosłych słuchaczy.

Będzie możliwość zobaczenia instrumentów naukowych opracowanych w CBK i pracujących obecnie w przestrzeni kosmicznej na różnych satelitach oraz Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS. W planie mamy bezpośrednią rozmowę z drugim polskim kosmonautą Sławomirem Uznańskim-Wiśniewskim.

Nie zabraknie opowieści o Marsie i bazie marsjańskiej, tematu zawsze elektryzującego słuchaczy i pobudzającego wyobraźnię nie tylko najmłodszych.

Przewidziany jest również pokaz formowania jądra komety.

Nauki o Ziemi
  • ndz., 2025-09-21 11:00 do 15:00
Spotkanie festiwalowe Echoes of Nature: Seeing Sound through Cymatics

This presentation explores how vibrations create intricate fluid patterns, highlighting sound frequencies' effects on liquid dynamics through cymatics and the Faraday instability. Cymatics vividly shows how sound waves can be transformed into visible geometric structures on a liquid surface. At the same time, the Faraday instability explains how fluids become unstable under the influence of oscillating forces, forming complex wave patterns. We will see how everyday sounds can generate remarkable visual effects in liquids, unveiling the subtle interplay of waves that craft intricate designs.

Nauki fizyczne
  • ndz., 2025-09-21 13:00 do 14:00
Lekcja festiwalowa Elektrofizjologia i co nam mówią fale w mózgu?

Elektrofizjologia to dziedzina zajmująca się elektryczną aktywnością naszego organizmu oraz jak ją mierzyć. W medycynie można za jej pomocą diagnozować wiele chorób między innymi serca lub układu nerwowego, takie jak na przykład padaczka, czy zaburzenia snu. Wykład skupi się na aktywności elektrofizjologicznej mózgu. Dowiemy się jak komunikują się ze sobą neurony i do czego ta komunikacja może doprowadzić. Podane zostaną przykłady badań naukowych, które używają tej metodologii aby lepiej zrozumieć żywe organizmy. Omówimy także różne metody elektrofizjologiczne, aby zrozumieć które i dlaczego są wykorzystywane w nauce, a które w medycynie. Choć elektrofizjologia jest powszechnie używana do diagnozy niektórych chorób, jest wiele innych (na przykład zaburzenia depresyjne), do których diagnozy również ma potencjał i choć nie jest obecnie wykorzystywana do diagnozowania ich, są prowadzone badania naukowe aby do tego doprowadzić.

  • pon., 2025-09-22 13:00 do 14:00
Lekcja festiwalowa Energia życia: odkrywamy mitochondria – elektrownie naszych komórek!

Serdecznie zapraszamy na wyjątkowy warsztat naukowy, podczas którego dzieci będą miały szansę dowiedzieć się skąd nasze ciało czerpie energię niezbędną do życia. Wspólnie odbędziemy podróż do wnętrza żywych organizmów i odkryjemy mitochondria – małe, ale niezwykle ważne elektrownie komórkowe, które decydują o naszych siłach i zdrowiu. Dzięki fascynującym maszynom molekularnym ukrytym w ich wnętrzu, mitochondria produkują energię potrzebną nam do ruchu, myślenia i wzrostu. Przyjrzymy się im z bliska!

W ramach zajęć dowiemy w jaki sposób badamy elektrownie komórkowe i dlaczego ważne jest by dobrze je poznać. Pokażemy, jak naukowcy wyodrębniają mitochondria z komórek, a także zobaczymy prawdziwe, wyizolowane mitochondria! Wspólnie sprawdzimy, jak komórki wykorzystują różne cukry do wytworzenia energii oraz jak budowa mitochondriów umożliwia ich działanie. Całość pokazu odbędzie się w prawdziwym laboratorium badawczym, tak by nasi goście mogli zobaczyć, jak naukowcy pracują na co dzień. To doskonała okazja dla młodych odkrywców, by poznać tajemnice działania ludzkiego ciała i dowiedzieć się co kryje się pod tajemniczym pojęciem „metabolizm”.

Dla dzieci od 8 roku życia. Nie trzeba znać biologii – wystarczy ciekawość i chęć poznania świata

  • pon., 2025-09-22 09:00 do 11:00
Lekcja festiwalowa Energia życia: Odkrywamy mitochondria – elektrownie naszych komórek!

Serdecznie zapraszamy na wyjątkowy warsztat naukowy, podczas którego dzieci będą miały szansę dowiedzieć się skąd nasze ciało czerpie energię niezbędną do życia. Wspólnie odbędziemy podróż do wnętrza żywych organizmów i odkryjemy mitochondria – małe, ale niezwykle ważne elektrownie komórkowe, które decydują o naszych siłach i zdrowiu. Dzięki fascynującym maszynom molekularnym ukrytym w ich wnętrzu, mitochondria produkują energię potrzebną nam do ruchu, myślenia i wzrostu. Przyjrzymy się im z bliska!

W ramach zajęć dowiemy w jaki sposób badamy elektrownie komórkowe i dlaczego ważne jest by dobrze je poznać. Pokażemy, jak naukowcy wyodrębniają mitochondria z komórek, a także zobaczymy prawdziwe, wyizolowane mitochondria! Wspólnie sprawdzimy, jak komórki wykorzystują różne cukry do wytworzenia energii oraz jak budowa mitochondriów umożliwia ich działanie. Całość pokazu odbędzie się w prawdziwym laboratorium badawczym, tak by nasi goście mogli zobaczyć, jak naukowcy pracują na co dzień. To doskonała okazja dla młodych odkrywców, by poznać tajemnice działania ludzkiego ciała i dowiedzieć się co kryje się pod tajemniczym pojęciem „metabolizm”.

Dla dzieci od 8 roku życia. Nie trzeba znać biologii – wystarczy ciekawość i chęć poznania świata

  • wt., 2025-09-23 09:00 do 11:00
Spotkanie festiwalowe Ewolucja minerałów – nieożywiona wersja darwinowskich przemian

Kiedy myślimy o ewolucji, na myśl przychodzi Darwin i świat żywy. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że minerały także mają swoją historię ewolucyjną. Nasza planeta zaczynała z zaledwie kilkudziesięcioma minerałami, a dziś znamy ich ponad 6000. Jak to możliwe? Odpowiedź poznamy podczas wykładu, który pokaże, że nowe minerały pojawiały się na Ziemi dzięki szeregowi procesów, które stopniowo się manifestowały, tj.: krzepnięciu pierwszej skorupy ziemskiej, różnicowaniu się magmy, utlenieniu atmosfery i mórz oraz pojawieniu się życia. Dzięki tym procesom nasza planeta wzbogacała się w kolejne minerały. Co więcej, same minerały pełnią rolę rejestratorów, przechowując zapis zmian środowiska na przestrzeni miliardów lat. Zrozumienie ich ewolucji okazuje się kluczowe dla poznania historii Ziemi.

Nauki o Ziemi
  • wt., 2025-09-23 18:00 do 19:30
Spotkanie festiwalowe Into the Cores of Luminous Galaxies: Echoes from Supermassive Black Holes

Unlike our own galaxy, the Milky Way, there exist many other galaxies in the universe whose centres shine with extraordinarily high energy—sometimes 10 to even 1,000 times
more luminous than the entire Milky Way. These are known as active galaxies, and scientists believe that this intense energy is powered by the gravitational potential energy of a supermassive black hole at their cores. The closest example of such an active galaxy is Centaurus A, located about 12 million light-years from Earth. At its centre lies a supermassive black hole weighing about fifty million times the mass of our Sun. In my talk, I will take you on a journey into the very central regions of these energetic galaxies— the regions so compact that, with current imaging techniques and modern telescopes, we can directly observe only a handful of the nearest ones. To overcome this limitation, we rely on a method
known as light echo-mapping, or reverberation mapping. This technique leverages a unique property of active galaxies: their natural flux variability over time. By analyzing how different regions around the black hole respond to changes in light, we can probe their structure and distances, much like using echoes to map out a dark room. I will also briefly explain how we estimate the mass of these supermassive black holes, and how we study the structure and motion—or kinematics—of the gas and dust swirling in their immediate surroundings.

Nauki fizyczne
  • ndz., 2025-09-21 12:00 do 13:00
Spotkanie festiwalowe Izolacja DNA z owoców

Izolowanie DNA z komórki jest pierwszym krokiem w wielu procedurach stosowanych w biologii molekularnej i doskonałym sposobem, aby zapoznać się z tą tematyką dla osób w każdym wieku. Dzięki temu doświadczeniu "zobaczymy DNA" i porozmawiamy w jaki sposób informacje na temat DNA są wykorzystywane w projektowaniu nowych terapii. Izolacja DNA z owoców to wielka frajda dla najmłodszych!

Uczestnicy wykonują doświadczenie pod opieką instruktorów. Wyjaśniamy dzieciom, czym jest DNA i dlaczego jest ważne (to „przepis” na wszystko, co żywe). Używamy prostych analogii, np. DNA to jak instrukcja budowy organizmu. Dzieci mogą zobaczyć nitki DNA, które można ostrożnie nawinąć na wykałaczkę. To doświadczenie jest proste, widowiskowe i pobudza ciekawość naukową już najmłodszych dzieci.

 

Nauki biologiczne
  • sob., 2025-09-20 10:00 do 10:30
  • sob., 2025-09-20 10:30 do 11:00
  • sob., 2025-09-20 11:00 do 11:30
  • sob., 2025-09-20 11:30 do 12:00
  • ndz., 2025-09-21 10:00 do 10:30
  • ndz., 2025-09-21 10:30 do 11:00
  • ndz., 2025-09-21 11:00 do 11:30
  • ndz., 2025-09-21 11:30 do 12:00
Lekcja festiwalowa Jak lekarz sprawdza co się dzieje w moim brzuszku?

Uczniowie dowiedzą się czym są ultradźwięki. Zrozumieją dlaczego wykorzystując zjawisko echa można sprawdzić jak wygląda nasze ciało w środku. Będą mieli możliwość obsługiwać standardowe ultrasonografy, takie jak widzą w gabinetach medycznych. Pozwoli im to zrozumieć, że badania ultrasonograficzne są przyjazne również dla małych pacjentów. Uczestnicy spotkania wcielą się również w rolę diagnostów i przeprowadzą badania ultrasonograficzne specjalnych „pacjentów”. Sami odpowiedzą na pytanie dlaczego  źle się oni czują.

  • śr., 2025-09-24 10:00 do 11:00
Lekcja festiwalowa Jak odstraszyć demencję, czyli jak pomóc naszemu mózgowi się zdrowo zestarzeć

Demencja jest złożonym zjawiskiem patologicznego starzenia się mózgu, które objawia się powolnym zanikiem pamięci, zaburzeniami emocjonalnymi oraz brakiem kontroli nad niektórymi odruchami fizycznymi. Na szczęście nie każdy musi doświadczyć demencji. Podczas procesu starzenia się, nasz mózg może starzeć się patologicznie (demencja) lub w sposób zdrowy. Możliwe jest dożycie nawet i 100 lat ze sprawnie funkcjonującym mózgiem! Wszystkie zależy od bardzo wielu czynników, z których część możemy kontrolować podczas naszego życia. Podczas tego wykładu dowiemy się czym jest demencja i co wiemy o jej powstawaniu. Dowiemy się również co możemy zrobić, niezależnie od tego w jakim wieku jesteśmy, aby zadbać o nasz mózg i jego poprawne funkcjonowanie w starszym wieku.

  • czw., 2025-09-25 13:00 do 14:00
Lekcja festiwalowa Jak odstraszyć demencję, czyli jak pomóc naszemu mózgowi się zdrowo zestarzeć

Demencja jest złożonym zjawiskiem patologicznego starzenia się mózgu, które objawia się powolnym zanikiem pamięci, zaburzeniami emocjonalnymi oraz brakiem kontroli nad niektórymi odruchami fizycznymi. Na szczęście nie każdy musi doświadczyć demencji. Podczas procesu starzenia się, nasz mózg może starzeć się patologicznie (demencja) lub w sposób zdrowy. Możliwe jest dożycie nawet i 100 lat ze sprawnie funkcjonującym mózgiem! Wszystkie zależy od bardzo wielu czynników, z których część możemy kontrolować podczas naszego życia. Podczas tego wykładu dowiemy się czym jest demencja i co wiemy o jej powstawaniu. Dowiemy się również co możemy zrobić, niezależnie od tego w jakim wieku jesteśmy, aby zadbać o nasz mózg i jego poprawne funkcjonowanie w starszym wieku.

  • pt., 2025-09-26 13:00 do 14:00
Lekcja festiwalowa Jak rozwija się mózg i co nam na to powie rybka danio?

Rozwój układu nerwowego to jeden z najbardziej złożonych i fascynujących procesów biologicznych, który decyduje o tym, jak postrzegamy świat, jak uczymy się, zapamiętujemy, reagujemy na zagrożenia i budujemy relacje społeczne. Choć większość z nas kojarzy badania nad mózgiem głównie z ludźmi, to w rzeczywistości wiele przełomowych odkryć zawdzięczamy niepozornej rybce – danio pręgowanemu (Danio rerio). Podczas pokazu skupimy się na trzech kluczowych aspektach rozwoju mózgu: 1. Proliferacja, migracja i różnicowanie komórek nerwowych, 2. Tworzenie połączeń synaptycznych, 3. Aktywność neuronalna i dojrzewanie sieci neuronalnych. 

U danio aktywność neuronalną można monitorować dzięki specjalnym barwnikom lub białkom fluorescencyjnym, które zmieniają intensywność świecenia w odpowiedzi na wzrost stężenia wapnia – a towarzyszy on impulsom nerwowym. Podczas pokazu uczestnicy poznają podstawowe i zaawansowane techniki obrazowania rozwoju mózgu. Uczniowie zobaczą eksperyment, w którym mózg danio reaguje na światło. Dzięki specjalnym nagraniom zobaczymy „na żywo”, jak pojedyncze neurony „rozmawiają” ze sobą, przesyłając sygnały i budując sieci komunikacyjne.

Mózg nie powstaje z dnia na dzień – to dynamiczna i wieloetapowa podróż od komórki do złożonej sieci komunikacyjnej. Dzięki danio pręgowanemu możemy nie tylko obserwować ten proces z bliska, ale także uczyć się, jak wspierać zdrowy rozwój mózgu i jak zapobiegać zaburzeniom neurologicznym i psychicznym. Podczas warsztatów uczestnicy nie tylko poznają teorię, ale także zobaczą prawdziwy rozwijający się mózg w akcji. Od fluorescencyjnych neuronów po aktywność mózgu pod wpływem światła – to wyjątkowa okazja, by zrozumieć, jak rodzi się nasza zdolność do myślenia, czucia i działania.

  • śr., 2025-09-24 09:00 do 10:30
  • śr., 2025-09-24 12:00 do 13:30
Spotkanie festiwalowe Jak wyjść z klasy: granice i przekroczenia kapitalistycznej wyobraźni

Współczesne teksty kultury podjęły na nowo temat klas społecznych, pokazując obrazy klasowej przemocy, tej subtelnie ukrytej i tej bezwstydnej, dostrzegalnej gołym okiem. Proponujemy namysł nad tym, jakie wyjścia poza krąg tej przemocy – cząstkowe, całościowe, chwilowe, trwałe, indywidualne i zbiorowe - oferują nam dzisiaj filmy, seriale, powieści, autobiografie, literatura faktu.

Jednym z takich wyjść jest opowiedzenie swojej historii poprzez zostanie pisarką, raperką, artystką. Autonarracja prezentowana bywa jako forma przekroczenia klasowej alienacji. Innym wyjściem jest wzbogacenie się na tyle, by móc cieszyć się wyższym komfortem życia niż rodzina i dawni koledzy. Jeszcze inny sposób to drobne sabotaże klasowe w postaci kpiny z „wyżej urodzonych” czy kradzieże. Wspólnoty alternatywne wobec głównego nurtu kultury, oparte na zbiorowej identyfikacji klasowo wykluczonych również są prezentowane jako sposób na przekroczenie granic klasowych. Mamy także obrazy chwilowych, ekstatycznych, karnawałowych wręcz upustów klasowego gniewu. Jeszcze inne teksty kultury przewidują rewolucję jako skutek ostrych nierówności klasowych: coś, czego jeszcze nie widać, ale już grzmi w oddali. Wreszcie, mamy obrazy rewolucji „tu i teraz”: bardziej lub mniej spontanicznych aktów zerwania z klasowym podporządkowaniem.

Zdecydowaną większość współczesnych obrazów klasowości, w warstwie diagnozy nawet najbardziej krytycznych, łączy jednak klaustrofobiczna bezalternatywność. Zmiana generalna jako coś innego niż tylko destrukcja, przemoc i dystopia jest w nich nie do pomyślenia. Można pokazać klasowo zdefiniowany porządek, nawet w jego brutalnych wymiarach takich jak doświadczenie nędzy i bezdomności; można pokazać indywidualne ścieżki, którymi ucieka się z klas zdominowanych. Twórcom brakuje jednak wyobraźni, by w duchu realistycznym zaproponować społeczeństwo bezklasowe.

Po przykłady propozycji takiego przekroczenia sięgniemy więc do przeszłości. Przypomnimy tekst Brunona Jasieńskiego Palę Paryż. Polem, na którym testowano możliwości zaistnienia społeczeństwa bezklasowego, była także proza i poezja socrealistyczna. Odwołując się do wybranych przykładów postaramy się pokazać ten negatywnie oceniany nurt prozy XX wieku jako przestrzeń dla myślowych eksperymentów z nowymi formami społecznego współistnienia.

Nauki humanistyczne
  • sob., 2025-09-20 12:00 do 13:00
Lekcja festiwalowa Jan Matejko – malarz polskiej historii (lekcja i warsztaty plastyczne)

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że każde dziecko słyszało, kim był Jan Matejko i zna przynamniej jeden jego obraz z historii Polski, którą często widzimy jego oczami. Na zajęciach dzieci zapoznają się z jego najważniejszymi (i tymi mniej ważnymi) obrazami, a także dowiedzą o życiu malarza, jego szkolnych problemach, trudnej drodze do sławy i późniejszych sukcesach. Odpowiemy sobie też na pytanie, jaką rolę obrazy tego artysty pełniły w XIX wieku, gdy Polska była pod zaborami. Dr Anna Straszewska opowie również o tym, jak artysta tworzył swoje obrazy, skąd czerpał wiedzę o przebiegu historycznych wydarzeń, dawnych strojach i co sprawia, że malowane przez niego sceny wyglądają realistycznie, a widz czuje się jakby był ich uczestnikiem. Jednym z najsłynniejszych obrazów Matejki jest przedstawienie Hołdu pruskiego ukończone w 1882 roku. Ponieważ w tym roku mija 500 lat od przedstawionych przez artystę wydarzeń, gdy książę Albrecht Hohenzollern na rynku w Krakowie składał przysięgę polskiemu królowi Zygmuntowi Staremu, uczniowie wcielą się w rolę malarzy historycznych i w zaaranżowanej dziewiętnastowiecznej pracowni będą mogli pod okiem dr Katarzyny Kesling i dr Anny Straszewskiej namalować własną wersję obrazu. Będą mieli do swej dyspozycji historyczne rekwizyty i modeli pozujących do roli króla i księcia.

  • wt., 2025-09-23 11:00 do 13:30
Lekcja festiwalowa Jan Matejko – malarz polskiej historii (lekcja i warsztaty plastyczne)

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że każde dziecko słyszało, kim był Jan Matejko i zna przynamniej jeden jego obraz z historii Polski, którą często widzimy jego oczami. Na zajęciach dzieci zapoznają się z jego najważniejszymi (i tymi mniej ważnymi) obrazami, a także dowiedzą o życiu malarza, jego szkolnych problemach, trudnej drodze do sławy i późniejszych sukcesach. Odpowiemy sobie też na pytanie, jaką rolę obrazy tego artysty pełniły w XIX wieku, gdy Polska była pod zaborami. Dr Anna Straszewska opowie również o tym, jak artysta tworzył swoje obrazy, skąd czerpał wiedzę o przebiegu historycznych wydarzeń, dawnych strojach i co sprawia, że malowane przez niego sceny wyglądają realistycznie, a widz czuje się jakby był ich uczestnikiem. Jednym z najsłynniejszych obrazów Matejki jest przedstawienie Hołdu pruskiego ukończone w 1882 roku. Ponieważ w tym roku mija 500 lat od przedstawionych przez artystę wydarzeń, gdy książę Albrecht Hohenzollern na rynku w Krakowie składał przysięgę polskiemu królowi Zygmuntowi Staremu, uczniowie wcielą się w rolę malarzy historycznych i w zaaranżowanej dziewiętnastowiecznej pracowni będą mogli pod okiem dr Katarzyny Kesling i dr Anny Straszewskiej namalować własną wersję obrazu. Będą mieli do swej dyspozycji historyczne rekwizyty i modeli pozujących do roli króla i księcia.

  • śr., 2025-09-24 11:00 do 13:30
  • czw., 2025-09-25 11:00 do 13:30
Lekcja festiwalowa Jaskinie - najważniejsze fakty i ciekawostki

Omawiamy podstawowe pojęcia związane ze speleologią. W prostych słowach opowiedziane zostanie czym są jaskinie, jaki jest ich podział i występowanie. Dlaczego są obiektem zainteresowania wielu naukowców na świecie, jaka jest ich geneza i etapy rozwoju. Sporo uwagi zostanie poświęcone najbardziej znanym jaskiniom na świecie, co sprawia że są wyjątkowe i często odwiedzane. Zaprezentowane zostaną również najważniejsze regiony występowania jaskiń w Polsce. Przedstawione zostaną główne jaskinie w Polsce, szczególnie lokalizacja i podstawowe informacje o jaskiniach udostępnionych turystycznie. Wyjaśnione zostanie pojęcie grotołaza i pokazane najważniejsze wyposażenie, jakie powinien posiadać. W skrócie zostaną również przedstawione rodzaje badań naukowych prowadzonych w jaskiniach. Najważniejsze informacje zostaną przypomniane na krótkim podsumowaniu wykładu.

  • czw., 2025-09-25 10:00 do 11:00
  • czw., 2025-09-25 11:00 do 12:00
  • czw., 2025-09-25 12:30 do 13:30
  • czw., 2025-09-25 13:30 do 14:30
Lekcja festiwalowa Kolorowa strona chemii (pokaz dla tych, którzy myślą, że już nic ich nie zaskoczy)

Myślisz, że chemia to tylko suche definicje i nudne reakcje zapisane w zeszycie? Przekonaj się, że może być zupełnie inaczej. Podczas tego pokazu zobaczysz, jak nauka dosłownie nabiera kolorów. Czekają na Ciebie wiele doświadczeń z zaskakującymi efektami specjalnymi. Przyjdź i zobacz, jak zwykłe substancje świecą w ciemności i zmieniają kolory szybciej niż Twoje nastroje po porannej kawie!

  • pt., 2025-09-26 13:00 do 14:00
Spotkanie festiwalowe Komiksy idą na wojnę. Propaganda w amerykańskich komiksach w czasie II wojny światowej

Jak amerykańscy superbohaterowie stali się narzędziem propagandy w czasie II wojny światowej. Analizując historie trzech postaci - Batmana, Supermana i Wonder Woman - prześledzimy, jak komiksy kształtowały postawy społeczne – od zachęcania do kupowania obligacji wojennych po kreowanie wzorców patriotyzmu. Wystąpienie ukaże mechanizmy propagandowe i przybliży, co czytali żołnierze na froncie.

Nauki humanistyczne
  • sob., 2025-09-27 10:00 do 11:30
Lekcja festiwalowa Kompleks poru jądrowego, czyli podróż do wnętrza jądra i z powrotem

Podczas wykładu zabiorę uczestników w podróż do wnętrza jądra komórkowego, starając się przybliżyć jego budowę oraz sposób komunikacji z cytoplazmą. Skupię się na budowie i funkcji kompleksów porów jądrowych, otoczki jądrowej, a także poszczególnych strukturalnych i funkcjonalnych domenach znajdujących się w obrębie jądra komórkowego. Opowiem o trójwymiarowej strukturze chromatyny oraz o tym, co wynika z przestrzennych interakcji chromatynowych, jak i oddziaływań chromatyny z poszczególnymi domenami jądrowymi.

  • pon., 2025-09-22 11:00 do 12:00
Spotkanie festiwalowe Komputery na granicy fizyki: Dokąd zmierza technologia?

Komputery są coraz szybsze i mniejsze, ale nieuchronnie zbliżamy się do granic ich możliwości. Problem nie leży już tylko w inżynierii – zaczynamy napotkać fizyczne ograniczenia które wyznaczają granice ich mocy obliczeniowej. Co nas czeka dalej? Coraz więcej wskazuje na to, że przyszłość nie będzie należeć do coraz szybszych procesorów, lecz do zupełnie nowych maszyn – komputerów inspirowanych naturą, które przetwarzają informacje w radykalnie inny sposób.

Natura od zawsze podąża najprostszą i najbardziej efektywną drogą – zgodną z fundamentalnymi prawami fizyki. Układy fizyczne spontanicznie dążą do stanów o najniższej
energii, rozwiązując przy tym złożone problemy: minimalizują koszty, osiągają równowagę, adaptują się. Te procesy można odczytać jako naturalne obliczenia. Dlaczego więc nie
zbudować komputerów, które działają na tej samej zasadzie? Tak narodziła się koncepcja obliczeń inspirowanych naturą -  interdyscyplinarnego podejścia łączącego fizykę, biologię i
informatykę, które otwiera drzwi do zupełnie nowych form przetwarzania informacji.

W trakcie tego wykładu opowiem o najciekawszych odkryciach w dziedzinie komputerów inspirowanych natura. Opowiem w jaki sposób możemy zaprząc zjawiska takie jak fluktuacje
cieplne czy ruchy Browna by rozwiązywać złożone problemy przy minimalnym zużyciu energii. Przyjrzymy się także fizycznym układom które naśladują sposoby działania neuronów i synaps w ludzkim mózgu, tworząc systemy uczące się i przetwarzające dane z niezwykłą sprawnością. Takie systemy potrafią równolegle analizować ogromne przestrzenie rozwiązań, oferując skalę przetwarzania nieosiągalną dla cyfrowych maszyn.

Ten wykład to zaproszenie do świata, w którym kierunek rozwoju obliczeń wyznaczają już nie ograniczenia inżynierii, lecz fundamentalne prawa fizyki. Być może największy przełom w
historii informatyki dopiero przed nami – i to właśnie natura wskaże nam drogę do komputerów przyszłości: szybszych, potężniejszych i jednocześnie bardziej przyjaznych dla naszej planety.

Nauki fizyczne
  • ndz., 2025-09-28 12:00 do 13:00
Spotkanie festiwalowe Koncepcja czasu w fizyce, od I. Newtona do A. Einsteina

Pojęciem czasu zajmowali się najwybitniejsi filozofowie jak i fizycy.

Na przykład według Kanta czas to subtelne odczucie człowieka - dzieli się na przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Teraźniejszość to nieskończenie krótki przedział czasu pomiędzy przeszłością i przyszłością, więc czas praktycznie nie istnieje!

Czas według Izaaka Newtona jest samodzielną wielkością niezależną od innych wielkości biegnącą w takim samym rytmie w całym Wszechświecie. Istnieje więc tylko jeden, uniwersalny i wszechobejmujący czas, który płynie w jednostajnym tempie. Na tym założeniu (i istnieniu inercjalnego układu odniesienia) opierały się trzy prawa dynamiki Newtona, których uczymy się w szkole. Już Mach kwestionował poprawność powyższych założeń. Według niego nie ma uniwersalnego inercjalnego układu odniesienia, a jeśli tak, to pytał czy istnieje uniwersalny czas.

Przełom w zrozumieniu pojęcia czasu nastąpił z początkiem XX wieku. Według Alberta Einsteina czas absolutny nie istnieje! Czas nie płynie już odrębnie, lecz jest związany jako czwarty wymiar w pojęciu czasoprzestrzeni. Czas nie jest stały i niezmienny - jest zmienny i względny, zależny od prędkości obserwatora oraz od obecności masy i energii w przestrzeni. W szczególności ogólna teoria względności Einsteina uwzględnia związek czasu z polem grawitacyjnym. Zgodnie z podstawowym założeniem tej teorii grawitacja powoduje zakrzywienie czasoprzestrzeni.

W referacie omówione zostaną konsekwencje najnowszych praw fizyki. W szczególności jak rozumieć upływ czasu, czy istnieje czas zerowy, strzałka czasu, etc.

Nauki fizyczne
  • sob., 2025-09-20 11:00 do 12:00
Spotkanie festiwalowe Krowa - mity i fakty

Na co dzień często słyszymy, że hodowla bydła przyczynia się do zmian klimatycznych, a jedząc produkty odzwierzęce, dokładamy cegiełkę do globalnego ocieplenia. Ale ile w tym stwierdzeniu jest prawdy, a ile uproszczenia? Czy rzeczywiście krowy mają negatywny wpływ na klimat – i jeśli tak, to czy możemy temu przeciwdziałać?

Podczas spotkania spróbujemy spojrzeć na krowy z nowej perspektywy: nie tylko jako źródło emisji metanu, ale również jako ważny element ekologicznych systemów rolniczych. Zastanowimy się, jak działa organizm przeżuwacza i dlaczego bydło odgrywa istotną rolę w zachowaniu bioróżnorodności. Odpowiemy też na pytanie, dlaczego krowy są hodowane w rejonach półpustynnych i czy możliwy jest świat, w którym zupełnie zrezygnujemy z ich obecności.

To okazja, by oddzielić fakty od mitów i lepiej zrozumieć złożoną relację między zwierzętami gospodarskimi, środowiskiem i człowiekiem.

Dołącz do nas i przekonaj się, jak wiele zależy od... krowy!

Nauki biologiczne
  • wt., 2025-09-23 15:10 do 16:20

©2025 Festiwal Nauki