fizyka
Typ | Tytuł | Opis |
Dziedzina![]() |
Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Kosmetologia w kosmologii, czyli o zmarszczkach czasoprzestrzeni |
Podczas lekcji opowiem o zmarszczkach czasoprzestrzeni, w świecie naukowym nazywanych falami grawitacyjnymi. Postaram się wytłumaczyć czym są, jak je obserwujemy i do czego możemy ich użyć.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Słońce, zorza, błyskawica i... świetlówka – odkrywamy plazmę |
Zajęcia rozpoczną się krótką prelekcją na temat plazmy jako czwartego stanu skupienia materii, obecnego zarówno we Wszechświecie, jak i w naszym codziennym otoczeniu. Uczniowie poznają podstawowe właściwości plazmy, takie jak przewodnictwo elektryczne, emisja światła czy oddziaływanie z polem magnetycznym. Na przykładach naturalnych zjawisk, takich jak zorza polarna, błyskawice oraz budowa Słońca, omówione zostaną warunki, w jakich tworzy się plazma w przyrodzie. Druga część zajęć będzie miała formę pokazu eksperymentów z udziałem kuli plazmowej i świetlówek gazowych. Uczniowie zaobserwują, jak zachowuje się plazma pod wpływem dotyku oraz pola magnetycznego. Przewidziane są także doświadczenia z lampami fluorescencyjnymi, które zapalają się w pobliżu kuli plazmowej, co posłuży jako wstęp do rozmowy o przewodnictwie w gazach i jonizacji. Będzie to okazja do zobaczenia z bliska efektownych zjawisk świetlnych i wyciągnięcia naukowych wniosków. W kolejnej części uczniowie wezmą udział w interaktywnej grze edukacyjnej, która utrwali zdobytą wiedzę – poprzez zagadki, quizy i skojarzenia będą mogli samodzielnie uporządkować poznane informacje. Celem zajęć jest nie tylko przekazanie podstawowej wiedzy o plazmie, ale również rozwijanie zainteresowania fizyką i pokazanie, że zjawiska znane z kosmosu mogą być dostępne na wyciągnięcie ręki – nawet w szkolnej sali. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wykorzystanie plazmy w tworzeniu supertwardych cienkich warstw |
W Instytucie Podstawowych Problemów Techniki PAN prowadzimy zaawansowane badania nad technologiami cienkowarstwowymi, koncentrując się na osadzaniu supertwardych powłok ochronnych i funkcjonalnych. Specjalizujemy się w osadzaniu warstw metodą magnetronowego rozpylania, w tym w osadzaniu wieloskładnikowych powłok W–Me–B (gdzie Me oznacza dowolny metal przejściowy). Cienkie warstwy te charakteryzują się wysoką twardością, odpornością na zużycie, korozję i działanie wysokich temperatur, co czyni je idealnymi do zastosowań w przemyśle narzędziowym, lotniczym i mikroelektronice. W ramach naszej działalności rozwijamy również techniki osadzania z wykorzystaniem laserów impulsowych (PLD – Pulsed Laser Deposition), umożliwiające precyzyjne wytwarzanie cienkich warstw o złożonym składzie chemicznym. Stosujemy nowoczesne techniki charakteryzacji materiałów, takie jak mikroskopia elektronowa, profilometria czy nanoindentacja, aby kompleksowo badać właściwości mechaniczne, morfologiczne i strukturalne powłok. Nasze badania mają charakter zarówno podstawowy, jak i aplikacyjny – tworzymy nowe materiały i technologie dla przyszłościowych zastosowań. |
|
|
Lekcja festiwalowa | O co chodzi z tą syntezą jądrową? |
Zajęcia odbędą się w trybie dyskusji z elementami wykładu i z wykorzystaniem kilku rekwizytów/demonstratorów. Rozpoczną się od zdefiniowania pojęcia energii, wyliczenia znanych rodzajów energii i przykładów możliwych przemian z jednej formy energii w drugą. Następnie skupimy się na energii elektrycznej jako na mającej najwięcej zalet i zastosowań dla człowieka. Zastanowimy się nad obecnie wykorzystywanymi metodami wytwarzania energii elektrycznej, jej magazynowania i transmisji. Wykażemy, że w bardzo wielu przypadkach pierwotnym źródłem energii jest Słońce i reakcja fuzji jądrowej. W drugiej części lekcji zostanie omówiona reakcja syntezy jądrowej przy wykorzystaniu wykresu energii wiązania jądra atomowego w funkcji liczby atomowej pierwiastka (wykres stabilności pierwiastków). Zastanowimy się wspólnie, w jaki sposób energia jest wyzwalana/pochłaniana w reakcjach jądrowych. Spróbujemy oszacować ilość energii pochodzącej z reakcji deuteru i trytu (D-T) i porównamy ją z innymi, obecnie powszechnie używanymi źródłami energii. W trzeciej części dyskusji omówimy możliwość wykorzystania fuzji jądrowej jako źródła energii bezpośrednio na Ziemi. Pokrótce zostaną przedstawione zalety i wady, jak również trudności technologiczne podtrzymania reakcji syntezy na Ziemi. Krótko porównamy reakcję fuzji z reakcją rozszczepienia. Zakończymy bardzo krótkim streszczeniem wyników prowadzonych obecnie badań. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co w tkankach piszczy? Obrazowanie z zastosowaniem ultradźwięków |
Przedmiotem zajęć będą metody badań stosowane w diagnostyce ultradźwiękowej, wykorzystujące zjawisko odbicia fali akustycznej od struktur wewnętrznych ciała pacjenta. W części teoretycznej przedstawimy w przystępny sposób zasady działania i rodzaje głowic ultradźwiękowych, parametry fizyczne opisujące zjawisko odbicia, rodzaje prezentacji obserwowanych struktur. Przedstawimy klasyczną metodę obrazowania USG pozwalającą na wizualizację tkanek i narządów wewnętrznych i metodę Dopplera, służącą określeniu prędkości przepływu krwi w naczyniach krwionośnych. W części praktycznej zaprezentujemy sposób obrazowania tkanek miękkich (naczynia krwionośne, narządy wewnętrze takie jak wątroba, czy nerki) i zachęcimy do obserwacji własnych tkanek i narządów, a także przedstawimy sposób oznaczania i pomiaru parametrów przepływowych (prędkości przepływu krwi w naczyniach, oporu przepływu, itd.), umożliwiając uczestnikom własnoręczne dokonanie takich pomiarów. Serdecznie zapraszamy na spotkanie i wspólną zabawę w oglądanie wnętrza naszego ciała! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnice wody i światła |
Tematem przewodnim zajęć będzie woda, eksperymenty znacznikowe oraz zjawiska optyczne. Prowadzący wyjaśni, jak rodamina wykorzystywana jest w badaniach środowiskowych – np. do monitorowania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń. Pokaże także, w jaki sposób fizyka i chemia współpracują w praktyce naukowej. Na zakończenie uczniowie będą mieli możliwość zadawania pytań. Lekcja będzie nie tylko okazją do nauki poprzez doświadczenie, ale również inspiracją do dalszego odkrywania nauki. |
|