klasa V
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | ZAGROŻENIE – ale jakie? |
Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej - PIB w ramach lekcji oferuje widowiskowe eksperymenty w obszarze ochrony przeciwpożarowej. Istnieje możliwość zapoznania się z nowymi tematami i interdyscyplinarnością badań związanych z zagrożeniami i bezpieczeństwem pracy strażaka. Przedstawiony zostanie sprzęt i urządzenia wykorzystywane na co dzień podczas działań ratowniczych przez jednostki ratowniczo-gaśnicze PSP i OSP. Lekcja składa się z pięciu wydarzeń zawierających elementarne wprowadzenie teoretyczne i części praktycznej - pokazu lub eksperymentu z udziałem uczestników. Główne atrakcje tego wydarzenia to pokazy poligonowe i laboratoryjne:
Na trasie trzy godzinnej wycieczki naukowej znajdą się laboratoria:
|
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Pająki - lubię to! |
O ciekawych zachowaniach pająków i ich osobliwych przystosowaniach do życia w zróżnicowanych środowiskach. Nauczymy się także tworzenia pajęczej sieci. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Laserowe modelowanie 3D |
Celem lekcji pokazowej jest przedstawienie nowoczesnej metody pomiarowej skaningu laserowego 3D oraz jego wykorzystanie w inwentaryzacji i odtworzeniu obiektów zabytkowych. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Jak nietoperz z nietoperzem |
Czy nietoperze słyszą nawzajem swoje głosy? A jeśli tak, to czy nie przeszkadzają sobie nawzajem w polowaniu? Czy potrafią ze sobą rozmawiać, jeśli zechcą – i co właściwie mogłyby mieć do powiedzenia? Czy jeden może się od drugiego czegoś nauczyć? I jak właściwie będąc nietoperzem podrywa się dziewczynę? Podczas naszych lekcji spróbujemy zajrzeć do wciąż tajemniczego i kryjącego wiele zagadek świata nocnych ssaków i dowiedzieć się, jak wygląda ich życie społeczne i rodzinne. Przekonamy się także, co my, ludzie, wiemy obecnie o możliwościach porozumiewania się nietoperzy – oraz jak to możliwe, że w ogóle cokolwiek o tym wiemy… Zastanowimy się nad tym, co w ogóle można zrobić w takiej sytuacji, kiedy strasznie chcielibyśmy coś wiedzieć, a tu w żadnej, najgrubszej nawet książce nie da się o tym przeczytać, bo po prostu jeszcze nikt na świecie tego nie wie. Posłuchamy, jak brzmią głosy nietoperzy przekształcone przez elektroniczne urządzenia, pozwalające nam usłyszeć dźwięki zbyt wysokie dla ludzkich uszu. Spróbujemy wreszcie sami odrobinę wczuć się w rolę nietoperzy i sprawdzić, jak dalibyśmy sobie radę w różnych niezwykłych dla nas sytuacjach. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Pokaz robotów mobilnych |
W trakcie pokazu zaprezentowane będą roboty mobilne różnego rodzaju. Pokażemy poruszające się roboty kołowe od najprostszych po zaawansowane. Zaprezentujemy także maszynę kroczącą. Przedstawimy podstawowe czujniki, stosowane w robotach mobilnych i omówimy skrótowo zasady ich działania oraz cel ich stosowania. Pokażemy także robota od środka. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | ZAGROŻENIE – ale jakie? |
Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej - PIB w ramach lekcji oferuje widowiskowe eksperymenty w obszarze ochrony przeciwpożarowej. Istnieje możliwość zapoznania się z nowymi tematami i interdyscyplinarnością badań związanych z zagrożeniami i bezpieczeństwem pracy strażaka. Przedstawiony zostanie sprzęt i urządzenia wykorzystywane na co dzień podczas działań ratowniczych przez jednostki ratowniczo-gaśnicze PSP i OSP. Lekcja składa się z pięciu wydarzeń zawierających elementarne wprowadzenie teoretyczne i części praktycznej - pokazu lub eksperymentu z udziałem uczestników. Główne atrakcje tego wydarzenia to pokazy poligonowe i laboratoryjne:
Na trasie trzy godzinnej wycieczki naukowej znajdą się laboratoria:
|
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Laserowe modelowanie 3D |
Celem lekcji pokazowej jest przedstawienie nowoczesnej metody pomiarowej skaningu laserowego 3D oraz jego wykorzystanie w inwentaryzacji i odtworzeniu obiektów zabytkowych. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Pokaz robotów mobilnych |
W trakcie pokazu zaprezentowane będą roboty mobilne różnego rodzaju. Pokażemy poruszające się roboty kołowe od najprostszych po zaawansowane. Zaprezentujemy także maszynę kroczącą. Przedstawimy podstawowe czujniki, stosowane w robotach mobilnych i omówimy skrótowo zasady ich działania oraz cel ich stosowania. Pokażemy także robota od środka. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Dłutkiem, piórkiem, rysukiem - artystyczne techniki graficzne |
Lekcja muzealna wraz z zajęciami warsztatowymi poprzedzonymi wykładem, ilustrowanym prezentacją multimedialną, z historii technik graficznych. Wykład jest wzbogacony również poprzez artefakty (obiekty muzealne), które uczestnicy otrzymują do bezpośredniego obejrzenia. W trakcie zajęć uczniowie poznają proces twórczy artysty grafika – od fazy projektowej, poprzez przygotowanie matrycy linorytniczej do wykonania odbitki. Zapoznają się z różnymi rodzajami materiałów (papiery drukarskie, farby drukarskie), narzędzi (wałki, prasy drukarskie, dłutka linorytnicze) oraz uczą się właściwego ich stosowania. W czasie zajęć warsztatowych uczniowie, pod okiem specjalistów mogą zaprojektować i własnoręcznie wykonać linoryt, a później zrobić odbitkę linorytniczą na zabytkowej prasie pochodzącej ze zbiorów Muzeum Drukarstwa. |
historia |
|
Lekcja festiwalowa | Jak nietoperz z nietoperzem |
Czy nietoperze słyszą nawzajem swoje głosy? A jeśli tak, to czy nie przeszkadzają sobie nawzajem w polowaniu? Czy potrafią ze sobą rozmawiać, jeśli zechcą – i co właściwie mogłyby mieć do powiedzenia? Czy jeden może się od drugiego czegoś nauczyć? I jak właściwie będąc nietoperzem podrywa się dziewczynę? Podczas naszych lekcji spróbujemy zajrzeć do wciąż tajemniczego i kryjącego wiele zagadek świata nocnych ssaków i dowiedzieć się, jak wygląda ich życie społeczne i rodzinne. Przekonamy się także, co my, ludzie, wiemy obecnie o możliwościach porozumiewania się nietoperzy – oraz jak to możliwe, że w ogóle cokolwiek o tym wiemy… Zastanowimy się nad tym, co w ogóle można zrobić w takiej sytuacji, kiedy strasznie chcielibyśmy coś wiedzieć, a tu w żadnej, najgrubszej nawet książce nie da się o tym przeczytać, bo po prostu jeszcze nikt na świecie tego nie wie. Posłuchamy, jak brzmią głosy nietoperzy przekształcone przez elektroniczne urządzenia, pozwalające nam usłyszeć dźwięki zbyt wysokie dla ludzkich uszu. Spróbujemy wreszcie sami odrobinę wczuć się w rolę nietoperzy i sprawdzić, jak dalibyśmy sobie radę w różnych niezwykłych dla nas sytuacjach. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Pokaz robotów mobilnych |
W trakcie pokazu zaprezentowane będą roboty mobilne różnego rodzaju. Pokażemy poruszające się roboty kołowe od najprostszych po zaawansowane. Zaprezentujemy także maszynę kroczącą. Przedstawimy podstawowe czujniki, stosowane w robotach mobilnych i omówimy skrótowo zasady ich działania oraz cel ich stosowania. Pokażemy także robota od środka. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Jak nietoperz z nietoperzem |
Czy nietoperze słyszą nawzajem swoje głosy? A jeśli tak, to czy nie przeszkadzają sobie nawzajem w polowaniu? Czy potrafią ze sobą rozmawiać, jeśli zechcą – i co właściwie mogłyby mieć do powiedzenia? Czy jeden może się od drugiego czegoś nauczyć? I jak właściwie będąc nietoperzem podrywa się dziewczynę? Podczas naszych lekcji spróbujemy zajrzeć do wciąż tajemniczego i kryjącego wiele zagadek świata nocnych ssaków i dowiedzieć się, jak wygląda ich życie społeczne i rodzinne. Przekonamy się także, co my, ludzie, wiemy obecnie o możliwościach porozumiewania się nietoperzy – oraz jak to możliwe, że w ogóle cokolwiek o tym wiemy… Zastanowimy się nad tym, co w ogóle można zrobić w takiej sytuacji, kiedy strasznie chcielibyśmy coś wiedzieć, a tu w żadnej, najgrubszej nawet książce nie da się o tym przeczytać, bo po prostu jeszcze nikt na świecie tego nie wie. Posłuchamy, jak brzmią głosy nietoperzy przekształcone przez elektroniczne urządzenia, pozwalające nam usłyszeć dźwięki zbyt wysokie dla ludzkich uszu. Spróbujemy wreszcie sami odrobinę wczuć się w rolę nietoperzy i sprawdzić, jak dalibyśmy sobie radę w różnych niezwykłych dla nas sytuacjach. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Sławne rodziny pruszkowskie |
„Sławne rodziny pruszkowskie” – Poznamy najbardziej znanych mieszkańców i działaczy Pruszkowa m.in. Potulickich, Majewskich, Hoserów, Steffenów, Wolframów. Dowiemy się, co robili, dlaczego byli sławni, gdzie mieszkali. Na wspólnie wykonanej mapie naszego miasta zaznaczymy ważne adresy. |
historia |
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnice torfowisk |
Torfowiska to podmokłe obszary, na których odkładają się osady, powstające głównie z rosnących tam roślin. Ten typ osadów organicznych nazywamy torfem. Jedną z podstawowych roślin torfotwórczych jest mech torfowiec, charakteryzujący się ciekawą budową, nietypowym sposobem wzrostu oraz szeregiem przystosowań do gromadzenia wody. Mech torfowiec ma również swoje sposoby na pozbywanie się konkurencji. Same osady, powstające między innymi z udziałem mchu torfowca, mają również szereg ciekawych cech. Dzięki konserwującym właściwościom torfów, zachowuje się w nich sporo „informacji”, na podstawie których można odtworzyć warunki panujące na torfowisku nawet kilka tysięcy lat temu, w czasie, gdy odkładała się konkretna warstwa torfu. Do zachowanych w torfie „informacji” należą m.in. pozostałości roślin, grzybów, glonów, a nawet zwierząt; a także specyficzne substancje chemiczne, świadczące o występowaniu konkretnych organizmów żywych lub o występowaniu konkretnych warunków środowiska. Ekosystemy torfowisk pełnią ważną rolę w środowisku. Pomagają regulować stosunki wodne na danym obszarze. Są również miejscami występowania wielu ciekawych i rzadkich gatunków. Podczas zajęć uczestnicy poznają tajniki budowy i funkcjonowania mchu torfowca, dowiedzą się dlaczego torfy uważane są za „archiwa przyrody” oraz skąd biorą się ich doskonałe właściwości konserwujące. Wspólnie spojrzymy w twarz człowieka z Tollund, najlepiej zachowane oblicze w historii, poznamy też inne mumie torfowe. Na koniec wspólnie zastanowimy się dlaczego warto chronić torfowiska. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Jak nietoperz z nietoperzem |
Czy nietoperze słyszą nawzajem swoje głosy? A jeśli tak, to czy nie przeszkadzają sobie nawzajem w polowaniu? Czy potrafią ze sobą rozmawiać, jeśli zechcą – i co właściwie mogłyby mieć do powiedzenia? Czy jeden może się od drugiego czegoś nauczyć? I jak właściwie będąc nietoperzem podrywa się dziewczynę? Podczas naszych lekcji spróbujemy zajrzeć do wciąż tajemniczego i kryjącego wiele zagadek świata nocnych ssaków i dowiedzieć się, jak wygląda ich życie społeczne i rodzinne. Przekonamy się także, co my, ludzie, wiemy obecnie o możliwościach porozumiewania się nietoperzy – oraz jak to możliwe, że w ogóle cokolwiek o tym wiemy… Zastanowimy się nad tym, co w ogóle można zrobić w takiej sytuacji, kiedy strasznie chcielibyśmy coś wiedzieć, a tu w żadnej, najgrubszej nawet książce nie da się o tym przeczytać, bo po prostu jeszcze nikt na świecie tego nie wie. Posłuchamy, jak brzmią głosy nietoperzy przekształcone przez elektroniczne urządzenia, pozwalające nam usłyszeć dźwięki zbyt wysokie dla ludzkich uszu. Spróbujemy wreszcie sami odrobinę wczuć się w rolę nietoperzy i sprawdzić, jak dalibyśmy sobie radę w różnych niezwykłych dla nas sytuacjach. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Pokaz robotów mobilnych |
W trakcie pokazu zaprezentowane będą roboty mobilne różnego rodzaju. Pokażemy poruszające się roboty kołowe od najprostszych po zaawansowane. Zaprezentujemy także maszynę kroczącą. Przedstawimy podstawowe czujniki, stosowane w robotach mobilnych i omówimy skrótowo zasady ich działania oraz cel ich stosowania. Pokażemy także robota od środka. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | W krainie suszonych owoców i warzyw |
Zajęcia podzielone są na dwie części: wykład i pokaz doświadczalny (degustacja). W pierwszej części spotkania omówione zostaną metody suszenia stosowane w przetwórstwie owoców i warzyw. W drugiej części zajęć uczniowie porównają właściwości sensoryczne (smak, barwa, zapach, kruchość) wybranych suszy owocowych i warzywnych otrzymanych różnymi metodami suszenia. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | ZAGROŻENIE – ale jakie? |
Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej - PIB w ramach lekcji oferuje widowiskowe eksperymenty w obszarze ochrony przeciwpożarowej. Istnieje możliwość zapoznania się z nowymi tematami i interdyscyplinarnością badań związanych z zagrożeniami i bezpieczeństwem pracy strażaka. Przedstawiony zostanie sprzęt i urządzenia wykorzystywane na co dzień podczas działań ratowniczych przez jednostki ratowniczo-gaśnicze PSP i OSP. Lekcja składa się z pięciu wydarzeń zawierających elementarne wprowadzenie teoretyczne i części praktycznej - pokazu lub eksperymentu z udziałem uczestników. Główne atrakcje tego wydarzenia to pokazy poligonowe i laboratoryjne:
Na trasie trzy godzinnej wycieczki naukowej znajdą się laboratoria:
|
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Sławne rodziny pruszkowskie |
„Sławne rodziny pruszkowskie” – Poznamy najbardziej znanych mieszkańców i działaczy Pruszkowa m.in. Potulickich, Majewskich, Hoserów, Steffenów, Wolframów. Dowiemy się, co robili, dlaczego byli sławni, gdzie mieszkali. Na wspólnie wykonanej mapie naszego miasta zaznaczymy ważne adresy. |
historia |
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnice torfowisk |
Torfowiska to podmokłe obszary, na których odkładają się osady, powstające głównie z rosnących tam roślin. Ten typ osadów organicznych nazywamy torfem. Jedną z podstawowych roślin torfotwórczych jest mech torfowiec, charakteryzujący się ciekawą budową, nietypowym sposobem wzrostu oraz szeregiem przystosowań do gromadzenia wody. Mech torfowiec ma również swoje sposoby na pozbywanie się konkurencji. Same osady, powstające między innymi z udziałem mchu torfowca, mają również szereg ciekawych cech. Dzięki konserwującym właściwościom torfów, zachowuje się w nich sporo „informacji”, na podstawie których można odtworzyć warunki panujące na torfowisku nawet kilka tysięcy lat temu, w czasie, gdy odkładała się konkretna warstwa torfu. Do zachowanych w torfie „informacji” należą m.in. pozostałości roślin, grzybów, glonów, a nawet zwierząt; a także specyficzne substancje chemiczne, świadczące o występowaniu konkretnych organizmów żywych lub o występowaniu konkretnych warunków środowiska. Ekosystemy torfowisk pełnią ważną rolę w środowisku. Pomagają regulować stosunki wodne na danym obszarze. Są również miejscami występowania wielu ciekawych i rzadkich gatunków. Podczas zajęć uczestnicy poznają tajniki budowy i funkcjonowania mchu torfowca, dowiedzą się dlaczego torfy uważane są za „archiwa przyrody” oraz skąd biorą się ich doskonałe właściwości konserwujące. Wspólnie spojrzymy w twarz człowieka z Tollund, najlepiej zachowane oblicze w historii, poznamy też inne mumie torfowe. Na koniec wspólnie zastanowimy się dlaczego warto chronić torfowiska. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Pokaz robotów mobilnych |
W trakcie pokazu zaprezentowane będą roboty mobilne różnego rodzaju. Pokażemy poruszające się roboty kołowe od najprostszych po zaawansowane. Zaprezentujemy także maszynę kroczącą. Przedstawimy podstawowe czujniki, stosowane w robotach mobilnych i omówimy skrótowo zasady ich działania oraz cel ich stosowania. Pokażemy także robota od środka. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Dłutkiem, piórkiem, rysukiem - artystyczne techniki graficzne |
Lekcja muzealna wraz z zajęciami warsztatowymi poprzedzonymi wykładem, ilustrowanym prezentacją multimedialną, z historii technik graficznych. Wykład jest wzbogacony również poprzez artefakty (obiekty muzealne), które uczestnicy otrzymują do bezpośredniego obejrzenia. W trakcie zajęć uczniowie poznają proces twórczy artysty grafika – od fazy projektowej, poprzez przygotowanie matrycy linorytniczej do wykonania odbitki. Zapoznają się z różnymi rodzajami materiałów (papiery drukarskie, farby drukarskie), narzędzi (wałki, prasy drukarskie, dłutka linorytnicze) oraz uczą się właściwego ich stosowania. W czasie zajęć warsztatowych uczniowie, pod okiem specjalistów mogą zaprojektować i własnoręcznie wykonać linoryt, a później zrobić odbitkę linorytniczą na zabytkowej prasie pochodzącej ze zbiorów Muzeum Drukarstwa. |
historia |
|
Lekcja festiwalowa | Jak nietoperz z nietoperzem |
Czy nietoperze słyszą nawzajem swoje głosy? A jeśli tak, to czy nie przeszkadzają sobie nawzajem w polowaniu? Czy potrafią ze sobą rozmawiać, jeśli zechcą – i co właściwie mogłyby mieć do powiedzenia? Czy jeden może się od drugiego czegoś nauczyć? I jak właściwie będąc nietoperzem podrywa się dziewczynę? Podczas naszych lekcji spróbujemy zajrzeć do wciąż tajemniczego i kryjącego wiele zagadek świata nocnych ssaków i dowiedzieć się, jak wygląda ich życie społeczne i rodzinne. Przekonamy się także, co my, ludzie, wiemy obecnie o możliwościach porozumiewania się nietoperzy – oraz jak to możliwe, że w ogóle cokolwiek o tym wiemy… Zastanowimy się nad tym, co w ogóle można zrobić w takiej sytuacji, kiedy strasznie chcielibyśmy coś wiedzieć, a tu w żadnej, najgrubszej nawet książce nie da się o tym przeczytać, bo po prostu jeszcze nikt na świecie tego nie wie. Posłuchamy, jak brzmią głosy nietoperzy przekształcone przez elektroniczne urządzenia, pozwalające nam usłyszeć dźwięki zbyt wysokie dla ludzkich uszu. Spróbujemy wreszcie sami odrobinę wczuć się w rolę nietoperzy i sprawdzić, jak dalibyśmy sobie radę w różnych niezwykłych dla nas sytuacjach. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Sławne rodziny pruszkowskie |
„Sławne rodziny pruszkowskie” – Poznamy najbardziej znanych mieszkańców i działaczy Pruszkowa m.in. Potulickich, Majewskich, Hoserów, Steffenów, Wolframów. Dowiemy się, co robili, dlaczego byli sławni, gdzie mieszkali. Na wspólnie wykonanej mapie naszego miasta zaznaczymy ważne adresy. |
historia |
|
Lekcja festiwalowa | Pokaz robotów mobilnych |
W trakcie pokazu zaprezentowane będą roboty mobilne różnego rodzaju. Pokażemy poruszające się roboty kołowe od najprostszych po zaawansowane. Zaprezentujemy także maszynę kroczącą. Przedstawimy podstawowe czujniki, stosowane w robotach mobilnych i omówimy skrótowo zasady ich działania oraz cel ich stosowania. Pokażemy także robota od środka. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Jak nietoperz z nietoperzem |
Czy nietoperze słyszą nawzajem swoje głosy? A jeśli tak, to czy nie przeszkadzają sobie nawzajem w polowaniu? Czy potrafią ze sobą rozmawiać, jeśli zechcą – i co właściwie mogłyby mieć do powiedzenia? Czy jeden może się od drugiego czegoś nauczyć? I jak właściwie będąc nietoperzem podrywa się dziewczynę? Podczas naszych lekcji spróbujemy zajrzeć do wciąż tajemniczego i kryjącego wiele zagadek świata nocnych ssaków i dowiedzieć się, jak wygląda ich życie społeczne i rodzinne. Przekonamy się także, co my, ludzie, wiemy obecnie o możliwościach porozumiewania się nietoperzy – oraz jak to możliwe, że w ogóle cokolwiek o tym wiemy… Zastanowimy się nad tym, co w ogóle można zrobić w takiej sytuacji, kiedy strasznie chcielibyśmy coś wiedzieć, a tu w żadnej, najgrubszej nawet książce nie da się o tym przeczytać, bo po prostu jeszcze nikt na świecie tego nie wie. Posłuchamy, jak brzmią głosy nietoperzy przekształcone przez elektroniczne urządzenia, pozwalające nam usłyszeć dźwięki zbyt wysokie dla ludzkich uszu. Spróbujemy wreszcie sami odrobinę wczuć się w rolę nietoperzy i sprawdzić, jak dalibyśmy sobie radę w różnych niezwykłych dla nas sytuacjach. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | W krainie suszonych owoców i warzyw |
Zajęcia podzielone są na dwie części: wykład i pokaz doświadczalny (degustacja). W pierwszej części spotkania omówione zostaną metody suszenia stosowane w przetwórstwie owoców i warzyw. W drugiej części zajęć uczniowie porównają właściwości sensoryczne (smak, barwa, zapach, kruchość) wybranych suszy owocowych i warzywnych otrzymanych różnymi metodami suszenia. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Dłutkiem, piórkiem, rysukiem - artystyczne techniki graficzne |
Lekcja muzealna wraz z zajęciami warsztatowymi poprzedzonymi wykładem, ilustrowanym prezentacją multimedialną, z historii technik graficznych. Wykład jest wzbogacony również poprzez artefakty (obiekty muzealne), które uczestnicy otrzymują do bezpośredniego obejrzenia. W trakcie zajęć uczniowie poznają proces twórczy artysty grafika – od fazy projektowej, poprzez przygotowanie matrycy linorytniczej do wykonania odbitki. Zapoznają się z różnymi rodzajami materiałów (papiery drukarskie, farby drukarskie), narzędzi (wałki, prasy drukarskie, dłutka linorytnicze) oraz uczą się właściwego ich stosowania. W czasie zajęć warsztatowych uczniowie, pod okiem specjalistów mogą zaprojektować i własnoręcznie wykonać linoryt, a później zrobić odbitkę linorytniczą na zabytkowej prasie pochodzącej ze zbiorów Muzeum Drukarstwa. |
historia |
|
Lekcja festiwalowa | Czy technologia może być inteligentna? |
Zajęcia podzielone są na dwie części: wykład i pokazy doświadczalne. W pierwszej części spotkania omówimy materiały funkcjonalne (tzw. materiały inteligentne), które zmieniają swoje właściwości pod wpływem działania czynników zewnętrznych. Kontrolowanie tych czynników sprawia, że materiały inteligentne znajdują zastosowanie w innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych. W drugiej części zajęć przeprowadzimy pokazy doświadczalne, m.in. z wykorzystaniem wybranych materiałów inteligentnych. Materiały inteligentne zmieniają swoje właściwości pod wpływem czynników zewnętrznych, co można wykorzystać w innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych: wykład i pokazy.
|
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Świat pod mikroskopem |
Prowadząca lekcję festiwalową przygotuje zbiór preparatów pokazowych, które będzie można obejrzeć pod mikroskopem operacyjnym. Ponadto każdy z uczestników może przynieść swój eksponat. Istnieje możliwość uzyskania dokumentacji fotograficznej wybranych preparatów. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Dłutkiem, piórkiem, rysukiem - artystyczne techniki graficzne |
Lekcja muzealna wraz z zajęciami warsztatowymi poprzedzonymi wykładem, ilustrowanym prezentacją multimedialną, z historii technik graficznych. Wykład jest wzbogacony również poprzez artefakty (obiekty muzealne), które uczestnicy otrzymują do bezpośredniego obejrzenia. W trakcie zajęć uczniowie poznają proces twórczy artysty grafika – od fazy projektowej, poprzez przygotowanie matrycy linorytniczej do wykonania odbitki. Zapoznają się z różnymi rodzajami materiałów (papiery drukarskie, farby drukarskie), narzędzi (wałki, prasy drukarskie, dłutka linorytnicze) oraz uczą się właściwego ich stosowania. W czasie zajęć warsztatowych uczniowie, pod okiem specjalistów mogą zaprojektować i własnoręcznie wykonać linoryt, a później zrobić odbitkę linorytniczą na zabytkowej prasie pochodzącej ze zbiorów Muzeum Drukarstwa. |
historia |
|