klasa 2
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Azotany w przetwórstwie mięsa - zdrowo czy różowo? |
Azotan(III) i azotan(V) sodu to substancje dodatkowe powszechnie stosowane w przetwórstwie mięsa. Zgodnie z nomenklaturą zaliczane są do grupy substancji konserwujących. Jednak ich właściwości nie ograniczają się jedynie do działania utrwalającego.
|
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Rola filmów fabularnych w nauczaniu języka rosyjskiego |
Spotkanie poświęcone będzie roli jaką odgrywają filmy fabularne w nauczaniu języka obcego (rosyjskiego), szczególnie w odniesieniu do filmów, odzwierciedlających życie codzienne, poświęconych problemom młodzieży, które szeroko przedstawiają zainteresowania Rosjan i ich stosunek do otaczającego świata. Pokaz filmu w celach dydaktycznych sprzyja rozwijaniu umiejętności rozumienia tekstu ze słuchu, a dodatkowo pozwala urozmaicić lekcję, zwiększając zainteresowanie słuchaczy, a tym samym i ich motywację do nauki języka. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Ложные друзья переводчика (false friends) |
Spotkanie ma formę pokazowej lekcji języka rosyjskiego. Ma na celu zobrazowanie jej uczestnikom pewnych trudności, z jakimi mogą spotkać się osoby rozpoczynające naukę tego języka. Mowa o tzw. „fałszywych przyjaciołach” – czyli o słowach, które mimo podobieństwa w brzmieniu posiadają odmienne znaczenia w różnych językach. Użycie tych pozornie podobnych semantycznie wyrazów często powoduje u uczniów, a nieraz i tłumaczy, zakłócenie w komunikacji i doprowadza do komicznych sytuacji pomiędzy rozmówcami. Podczas zajęć zostaną przedstawione sytuacje komunikacyjne miedzy Polakiem i Rosjaninen obrazujące nieprawidłowe użycie „podstępnych wyrazów”. Na ich podstawie uczestnicy warsztatów w przystępnej i zabawnej formie poznają) prawidłowe znaczenie podobnie brzmiących słów w języku rosyjskim, a następnie utrwalą ich znajomość dzięki grom językowym, takim jak quiz, memory, układanie własnych dialogów. W trakcie lekcji będzie zastosowana metoda eklektyczna, rozwijająca cztery sprawności językowe: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Oblicza lasu w dzień i w nocy |
W ramach zajęć interaktywnych uczestnicząca w nich młodzież będzie mogła zapoznać się jak obserwować las i jego mieszkańców w dzień i w nocy. Szczególną uwaga zwrócona będzie w trakcie prowadzenia warsztatów na zmysły: dotyku, słuchu i wzroku i ich rolę w „rozszyfrowywaniu” przyrody lasów oraz tajników życia ich mieszkańców.
|
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ile warta jest nieruchomość? |
Gra edukacyjna, w trakcie której uczestnicy poznają działanie wybranych instrumentów geodezyjnych, przeprowadzą pomiary odległości i obliczą na tej podstawie powierzchnię oraz dowiedzą się co wpływa na wartość nieruchomości. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Oczami satelitów, czyli Ziemia z kosmosu |
Co widzi satelita i dlaczego tak niesamowity jest świat widziany z kosmosu? Dlaczego satelita widzi inaczej niż człowiek? Co można zobaczyć z kosmosu? Dlaczego lasy są czerwone? Młodzież pozna odpowiedź na te i inne pytania. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Środowisko przyrodnicze w planowaniu przestrzennym |
Warsztaty składają się z dwóch cześci, pierwsza skupi się na roli gleby w kształtowaniu się życia na Ziemi, zaś w drugiej poruszone zostaną kwestie racjonalnego i przemyslanego sposobu planowania miast i jego wpływu na ich funkcjonwanie i nasze życie. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Zapory wodne - katastrofy, które wstrząsnęły światem |
Budowle piętrzące należą do najstarszych, największych i najpiękniejszych obiektów inżynierskich na świecie. W Polsce posiadamy 174 obiekty piętrzące wodę zaliczane wg specjalistycznej klasyfikacji do obiektów, których katastrofa pociągnie za sobą istotne zniszczenia materialne oraz zagrozi życiu i zdrowiu wielu ludzi. Geodezyjne pomiary przemieszczeń obiektów hydrotechnicznych - zapór wodnych należą do najważniejszych działań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa tych obiektów. W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się jak zbudowana jest zapora wodna, poznają największe i najstarsze tego typu obiekty w Polsce i na świecie. Zobaczą jak przebiegały różne katastrofy zapór. Poznają podstawowe techniki monitoringu geodezyjnego takich obiektów. W części praktycznej za pomocą nowoczesnych geodezyjnych instrumentów: niwelatora i tachimetru będą mogli wyznaczyć położenie i przemieszczenia obiektów zbudowanych wcześniej z klocków lego duplo, w zespołach wykonają symulację przemieszczeń, przeprowadzą pomiary kontrolne i poczują jak podstawowe, znane z lekcji matematyki zależności geometryczne wykorzystuje się do badania konstrukcji. Każdy będzie mógł poczuć się inżynierem geodetą i samodzielnie wykonać pomiary kontrolne. Znajomość podstawowych praw geometrii mile widziana, ale nie konieczna. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Co łączy lodówkę i buty sportowe, czyli opowieść o nanocząstkach |
Co łączy lodówkę, buty sportowe i krem z filtrem UV? |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ile warta jest nieruchomość? |
Gra edukacyjna, w trakcie której uczestnicy poznają działanie wybranych instrumentów geodezyjnych, przeprowadzą pomiary odległości i obliczą na tej podstawie powierzchnię oraz dowiedzą się co wpływa na wartość nieruchomości. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Oczami satelitów, czyli Ziemia z kosmosu |
Co widzi satelita i dlaczego tak niesamowity jest świat widziany z kosmosu? Dlaczego satelita widzi inaczej niż człowiek? Co można zobaczyć z kosmosu? Dlaczego lasy są czerwone? Młodzież pozna odpowiedź na te i inne pytania. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Zapory wodne - katastrofy, które wstrząsnęły światem |
Budowle piętrzące należą do najstarszych, największych i najpiękniejszych obiektów inżynierskich na świecie. W Polsce posiadamy 174 obiekty piętrzące wodę zaliczane wg specjalistycznej klasyfikacji do obiektów, których katastrofa pociągnie za sobą istotne zniszczenia materialne oraz zagrozi życiu i zdrowiu wielu ludzi. Geodezyjne pomiary przemieszczeń obiektów hydrotechnicznych - zapór wodnych należą do najważniejszych działań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa tych obiektów. W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się jak zbudowana jest zapora wodna, poznają największe i najstarsze tego typu obiekty w Polsce i na świecie. Zobaczą jak przebiegały różne katastrofy zapór. Poznają podstawowe techniki monitoringu geodezyjnego takich obiektów. W części praktycznej za pomocą nowoczesnych geodezyjnych instrumentów: niwelatora i tachimetru będą mogli wyznaczyć położenie i przemieszczenia obiektów zbudowanych wcześniej z klocków lego duplo, w zespołach wykonają symulację przemieszczeń, przeprowadzą pomiary kontrolne i poczują jak podstawowe, znane z lekcji matematyki zależności geometryczne wykorzystuje się do badania konstrukcji. Każdy będzie mógł poczuć się inżynierem geodetą i samodzielnie wykonać pomiary kontrolne. Znajomość podstawowych praw geometrii mile widziana, ale nie konieczna. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Co łączy lodówkę i buty sportowe, czyli opowieść o nanocząstkach |
Co łączy lodówkę, buty sportowe i krem z filtrem UV? |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Polskie lasy XXI w. - debata oksfordzka |
Zajęcia te pozwalają na kształtowanie łączenia teorii z praktyką. To rodzaj swoistej dyskusji, której podsumowaniem jest drzewo ewaluacyjne, wskazujące na uczniów tego z zespołów: obrońców tezy czy antytezy, którzy byli bardziej dla słuchaczy przekonywujący. Charakter zajęć pozwala na to, aby młodzi ludzie potrafili w trakcie dyskusji znaleźć właściwe argumenty, skutecznie broniące ich stanowiska oraz przedstawienia swych racji w najbardziej atrakcyjnej formie dla widzów i słuchaczy. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ile warta jest nieruchomość? |
Gra edukacyjna, w trakcie której uczestnicy poznają działanie wybranych instrumentów geodezyjnych, przeprowadzą pomiary odległości i obliczą na tej podstawie powierzchnię oraz dowiedzą się co wpływa na wartość nieruchomości. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Oczami satelitów, czyli Ziemia z kosmosu |
Co widzi satelita i dlaczego tak niesamowity jest świat widziany z kosmosu? Dlaczego satelita widzi inaczej niż człowiek? Co można zobaczyć z kosmosu? Dlaczego lasy są czerwone? Młodzież pozna odpowiedź na te i inne pytania. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Skąd się biorą mapy w smartfonach? |
Lekcja ma na celu pokazanie jak zmienił się sposób prezentacji informacji o powierzchni Ziemi i jak można to zrobić samodzielnie. Dawniej każdy turysta korzystał z map i planów papierowych a obecnie służy do tego mapa w smartphonie. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Środowisko przyrodnicze w planowaniu przestrzennym |
Warsztaty składają się z dwóch cześci, pierwsza skupi się na roli gleby w kształtowaniu się życia na Ziemi, zaś w drugiej poruszone zostaną kwestie racjonalnego i przemyslanego sposobu planowania miast i jego wpływu na ich funkcjonwanie i nasze życie. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Z geodezją na przełaj |
Gra edukacyjna polegająca na biegu na orientację z wykorzystaniem różnorodnych technik i materiałów geodezyjno-kartograficznych (GPS, zdjęcia lotnicze i satelitarne, mapy topograficzne i tematyczne itp.). |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Zmierzyć góry... |
Wyznaczanie różnic wysokości oraz wkreślanie form krajobrazowych na mapy to jedno z zadań geodezyjnych pomiarów sytuacyjno-wysokościowych. Najczęściej wykorzystywaną techniką są pomiary niwelacyjne – w prosty sposób pozwalające na wyznaczenie wysokości punktów charakterystycznych form krajobrazu – brzegów rzek, szczytów gór, dna wąwozów oraz obiektów inżynierskich – mostów, domów, chodników, jezdni … Jak zinterpretować wyniki pomiarów? Jak rzędy liczb określających wysokości punktów zamienić w mapę? Co to jest warstwica? Czy kod paskowy (taki jak na towarach w sklepie J) może być użyteczny przy określaniu różnic wysokości? Na te i inne pytania związane z określaniem różnic wysokości odpowiemy w czasie zajęć. Uczestnicy dowiedzą się jakie pomiary wykonuje się w celu wyznaczenia różnic wysokości, jak opracowuje się mapy sytuacyjno-wysokościowe. Pokażemy co to niwelator, łaty i jak wysoko skaczą ciężkie żabki? Razem sprawdzimy co wspólnego mają niwelator, kasa w supermarkecie i praca urzędnika? W części praktycznej nauczymy jak poprawnie odczytać różnice wysokości z łat niwelacyjnych. Przy pomocy nowoczesnych geodezyjnych instrumentów – niwelatorów uczestnicy pomierzą zbudowane wcześniej z przygotowanych elementów góry. Uczestnicy w mniejszych zespołach wykonają mapy warstwicowe i poczują jak podstawowe, znane z lekcji matematyki zależności geometryczne wykorzystuje się przy rysowaniu na „małej mapie” wysokich gór . Każdy będzie mógł poczuć się geodetą i samodzielnie wykonać pomiary niwelacyjne. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ile warta jest nieruchomość? |
Gra edukacyjna, w trakcie której uczestnicy poznają działanie wybranych instrumentów geodezyjnych, przeprowadzą pomiary odległości i obliczą na tej podstawie powierzchnię oraz dowiedzą się co wpływa na wartość nieruchomości. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Jak aktywnie spędzać czas wolny z psem |
W czasie pokazu przedstawiona będzie budowa anatomiczna części biernej i czynnej narządu ruchu psa. Uczestnicy będą mogli porównać okolice topograficzne ciała zwierzęcia związane z narządem ruchu psa z ich odpowiednikami na własnym ciele. Zaprezentowane zostaną zagadnienia związane ze sposobami poruszania się psów. Omówione będą różne formy aktywności fizycznej psów w tym sporty najbardziej ekstremalne. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Nie takie mikroby straszne jak je malują … Drobnoustroje w przemyśle |
Zwykliśmy myśleć o drobnoustrojach jako zarazkach powodujących choroby, zapominamy natomiast o ich drugim obliczu. Antybiotyki ratujące zdrowie i życie, enzymy w proszkach do prania czy niektóre dodatki do żywności to tylko część możliwości tych małych producentów. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Oczami satelitów, czyli Ziemia z kosmosu |
Co widzi satelita i dlaczego tak niesamowity jest świat widziany z kosmosu? Dlaczego satelita widzi inaczej niż człowiek? Co można zobaczyć z kosmosu? Dlaczego lasy są czerwone? Młodzież pozna odpowiedź na te i inne pytania. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Skąd się biorą mapy w smartfonach? |
Lekcja ma na celu pokazanie jak zmienił się sposób prezentacji informacji o powierzchni Ziemi i jak można to zrobić samodzielnie. Dawniej każdy turysta korzystał z map i planów papierowych a obecnie służy do tego mapa w smartphonie. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Z geodezją na przełaj |
Gra edukacyjna polegająca na biegu na orientację z wykorzystaniem różnorodnych technik i materiałów geodezyjno-kartograficznych (GPS, zdjęcia lotnicze i satelitarne, mapy topograficzne i tematyczne itp.). |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Zmierzyć góry... |
Wyznaczanie różnic wysokości oraz wkreślanie form krajobrazowych na mapy to jedno z zadań geodezyjnych pomiarów sytuacyjno-wysokościowych. Najczęściej wykorzystywaną techniką są pomiary niwelacyjne – w prosty sposób pozwalające na wyznaczenie wysokości punktów charakterystycznych form krajobrazu – brzegów rzek, szczytów gór, dna wąwozów oraz obiektów inżynierskich – mostów, domów, chodników, jezdni … Jak zinterpretować wyniki pomiarów? Jak rzędy liczb określających wysokości punktów zamienić w mapę? Co to jest warstwica? Czy kod paskowy (taki jak na towarach w sklepie J) może być użyteczny przy określaniu różnic wysokości? Na te i inne pytania związane z określaniem różnic wysokości odpowiemy w czasie zajęć. Uczestnicy dowiedzą się jakie pomiary wykonuje się w celu wyznaczenia różnic wysokości, jak opracowuje się mapy sytuacyjno-wysokościowe. Pokażemy co to niwelator, łaty i jak wysoko skaczą ciężkie żabki? Razem sprawdzimy co wspólnego mają niwelator, kasa w supermarkecie i praca urzędnika? W części praktycznej nauczymy jak poprawnie odczytać różnice wysokości z łat niwelacyjnych. Przy pomocy nowoczesnych geodezyjnych instrumentów – niwelatorów uczestnicy pomierzą zbudowane wcześniej z przygotowanych elementów góry. Uczestnicy w mniejszych zespołach wykonają mapy warstwicowe i poczują jak podstawowe, znane z lekcji matematyki zależności geometryczne wykorzystuje się przy rysowaniu na „małej mapie” wysokich gór . Każdy będzie mógł poczuć się geodetą i samodzielnie wykonać pomiary niwelacyjne. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Skąd miasto ma ściany i podłogę? |
W trakcie spaceru po Starym Mieście spojrzymy z innej perspektywy na znane nam miejsca i nauczymy się rozpoznawać podstawowe elementy kompozycji urbanistycznej. Spróbujemy również odpowiedzieć na pytanie, jak wyglądała Warszawa w początkach jej istnienia i dlaczego nie była typowym średniowiecznym miastem. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Słyszalne i niesłyszalne fale akustyczne |
Czy wszystkie fale akustyczne słyszy człowiek? Jak można wykorzystać dźwięki niesłyszalne? Jak analizować dźwięki słyszalne? |
zdrowie i medycyna |
|
Lekcja festiwalowa | Funkcje życiowe drzewa i lasu |
Uczniowie uzyskają odpowiedzi na pytania: co to jest organizm żywy, jakie są funkcje życiowe drzew i lasu. Zapoznają się z rolą lasu w obiegu pierwiastków i związków chemicznych w przyrodzie i do czego potrzebny jest chlorofil w liściach. Podczas warsztatów uzyskają odpowiedź czym żywią się drzewa, jakie substancje produkują i wydalają. Praca plastyczna będzie polegała na zrobieniu drzewa z papierowej wikliny. Podsumowaniem zajęć jest konkurs tematyczny. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Haker kontra woda w kranie, czyli cyberbezpieczeństwo w automatyce |
Jaką rolę odgrywają komputery w zastosowaniach przemysłowych? Czy haker może pozbawić nas prądu albo wody? Jakie skutki dla nas wszystkich może mieć udany atak komputerowy na sieci sterowania? Jak takie ataki mogą wyglądać i jak można się przed nimi bronić? |
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | Bezpieczeństwo biometrii odcisku palca - Hollywood a rzeczywistość |
Twórcy hollywoodzkich superprodukcji od lat próbują zakorzenić w nas przekonanie, że każdy system biometryczny można pokonać posługując się (czasami nawet niezbyt wyrafinowanym) oszustwem. Odcisk palca zdjęty z kostiumu kąpielowego czy sztuczne, szklane oko to tylko nieliczne przykłady. Czy takie zabiegi mają jednak jakąkolwiek podstawę naukową, innymi słowy - czy to faktycznie zadziała, a jeśli tak, to jak się przed tym obronić? |
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | Poeksperymentuj z fasolą |
Warsztaty i cykl wielu eksperymentów oraz obserwacji ze strączkowymi przeprowadzonymi będą dotyczyły m.in. rozpoznawania nasion po wyglądzie zewnętrznym, dotyku oraz smaku, ale także roślin po liściach i kwiatach. Inne z doświadczeń będzie pokazywało jak dużą siłą pęcznienia dysponują nasiona. Kolejne eksperymenty to badanie ile skrobii, również pochodzącej od roślin strączkowych znajduje się w wybranych produktach spożywczych: kiełbasie, parówce, pasztecie, śmietanie i oczywiście w nasionach roślin strączkowych. Kolejny warsztat to spotkanie z mikroskopem i obserwacja zjawiska plasmolizy oraz własnoręczne wykonanie preparatów i obserwacja różnorodności kryształów ziaren skrobi w wielu gatunkach roślin stączkowych. Zprezentowana zostanie również reakacj skórki chleba i jej hydroliza w jamie ustnej. Ostatnim eksperymentem będzie samopompujący się balonik i hydroliza skrobi z uwonieniem CO2 wraz z grupą kontrolną aby pokazać mechanizm metody naukowej. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Poeksperymentuj z fasolą |
Warsztaty i cykl wielu eksperymentów oraz obserwacji ze strączkowymi przeprowadzonymi będą dotyczyły m.in. rozpoznawania nasion po wyglądzie zewnętrznym, dotyku oraz smaku, ale także roślin po liściach i kwiatach. Inne z doświadczeń będzie pokazywało jak dużą siłą pęcznienia dysponują nasiona. Kolejne eksperymenty to badanie ile skrobii, również pochodzącej od roślin strączkowych znajduje się w wybranych produktach spożywczych: kiełbasie, parówce, pasztecie, śmietanie i oczywiście w nasionach roślin strączkowych. Kolejny warsztat to spotkanie z mikroskopem i obserwacja zjawiska plasmolizy oraz własnoręczne wykonanie preparatów i obserwacja różnorodności kryształów ziaren skrobi w wielu gatunkach roślin stączkowych. Zprezentowana zostanie również reakacj skórki chleba i jej hydroliza w jamie ustnej. Ostatnim eksperymentem będzie samopompujący się balonik i hydroliza skrobi z uwonieniem CO2 wraz z grupą kontrolną aby pokazać mechanizm metody naukowej. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Poeksperymentuj z fasolą |
Warsztaty i cykl wielu eksperymentów oraz obserwacji ze strączkowymi przeprowadzonymi będą dotyczyły m.in. rozpoznawania nasion po wyglądzie zewnętrznym, dotyku oraz smaku, ale także roślin po liściach i kwiatach. Inne z doświadczeń będzie pokazywało jak dużą siłą pęcznienia dysponują nasiona. Kolejne eksperymenty to badanie ile skrobii, również pochodzącej od roślin strączkowych znajduje się w wybranych produktach spożywczych: kiełbasie, parówce, pasztecie, śmietanie i oczywiście w nasionach roślin strączkowych. Kolejny warsztat to spotkanie z mikroskopem i obserwacja zjawiska plasmolizy oraz własnoręczne wykonanie preparatów i obserwacja różnorodności kryształów ziaren skrobi w wielu gatunkach roślin stączkowych. Zprezentowana zostanie również reakacj skórki chleba i jej hydroliza w jamie ustnej. Ostatnim eksperymentem będzie samopompujący się balonik i hydroliza skrobi z uwonieniem CO2 wraz z grupą kontrolną aby pokazać mechanizm metody naukowej. |
biologia |
|