Wydział Inżynierii Chemicznej i Procesowej PW

Typ Tytuł Opis Dziedzina Termin
Spotkanie festiwalowe Broń biologiczna – przeciwdziałanie i wykrywanie - dawniej i dziś

Spotkania z Inżynierią Chemiczną

Termin "broń biologiczna" obejmuje wszelkie świadomie używane żywe organizmy służące zwalczaniu przeciwnika. Kojarzy się głównie z działaniami mającymi na celu wywoływanie u wroga śmiertelnych chorób, jednak pomysły na jej stosowanie są o wiele bardziej wyrafinowane, a wzmianki o nich sięgają czasów starożytnych. Broń biologiczna bywała stosowana do przenoszenia chorób ale również do niszczenia plonów czy trucia zwierząt. Wykorzystywano do tego celu nie tylko bakterie i wirusy, ale również owady. Na szczęście, broń biologiczna rzadko bywa stosowana na dużą skalę. Znając historię konfliktów musimy jednak być świadomi, że zagrożenie zastosowaniem broni biologicznej może być aktualne. Dlatego prowadzi się działania mające na celu zabezpieczenie ludności przed skutkami jej użycia. Nie ma choroby wywoływanej przez broń biologiczną, której nie da się wyleczyć. Często jednak na leczenie bywa za późno. Z tego powodu ważne jest szybkie wykrywanie i identyfikacja czynników chorobotwórczych, najlepiej od razu w miejscu skażenia. Mający w ostatnich latach miejsce postęp w technikach detekcji związany z rozwojem czułości miniaturowych sensorów sprawił, że możliwe staje się automatyczne wykrywanie niebezpiecznych bakterii i wirusów przy użyciu urządzeń mieszczących się w małej walizce. Jedno z takich urządzeń zostało opracowane na Wydziale Inżynierii Chemicznej i Procesowej Politechniki Warszawskiej.

chemia
  • pon., 2016-09-26 15:00
Lekcja festiwalowa Czy inżynierowie grają w ciepło-zimno? Lekcja przyrody - wymiana ciepła

Spotkania z Inżynierią Chemiczną.

Wykonując kilka prostych doświadczeń, uczniowe dowiedzą się, na czym polega zjawisko wymiany ciepła.

Dlaczego metale są zimne? Co sprawia, że przedmioty wykonane z metalu są zawsze zimne? Dlaczego płytki w łazience są zimniejsze niż podłoga drewniana w pokoju?
W doświadczeniu posłużymy się płytkami wykonanymi z różnych materiałów, aby odpowiedzieć na te pytania i wyjaśnić kryjące się za nimi zjawisko.

Dlaczego metalowa łyżeczka włożona do gorącej herbaty bardzo szybko się nagrzewa? Dlaczego garnki mają plastikowe uchwyty? W doświadczeniu zaprezentujemy różnice w przewodności cieplnej różnych materiałów, a uczniowie poznają pojęcia dobrych i słabych przewodników ciepła.

Czym jest ciepło dla fizyka lub inżyniera? Czy przeciwieństwem ciepła jest zimno? Wyjaśnimy, używając wody o różnych temperaturach, czym jest ciepło i energia cieplna. Pokażemy w jakim kierunku odbywa się transport ciepła.

Czy ciepło może latać? Dlaczego grzejniki umieszczamy na podłodze, a klimatyzatory pod sufitem? Po co pod oknem jest kaloryfer? Posługując się sympatycznym wężem - spiralą, pokażemy zjawisko konwekcji cieplnej. Omówimy zastosowanie tego zjawiska na przykładzie bajki o rakiecie, którą wyślemy w kosmos.

W trakcie zajęć dzieci otrzymają karty pracy, które będą wypełniać przy każdym ćwiczeniu. Na koniec zajęć omówimy zaobserwowane zjawiska i poprosimy dzieci o wyciągnięcie wniosków.

chemia
  • wt., 2016-09-27 11:00
Spotkanie festiwalowe Inhalacyjne dostarczanie leków do płuc – wyzwanie dla inżyniera

Spotkania z Inżynierią Chemiczną

Coraz powszechniej występujące schorzenia układu oddechowego są typowo leczone przez inhalację leków aerozolowych. Skuteczność dostarczenia leku inhalacyjnego do płuc w znacznym stopniu zależy od konstrukcji urządzenia rozpraszającego (inhalatora), a także od charakteru przepływu aerozolu w drogach oddechowych. W trakcie wykładu zaprezentowany zostanie opis fizyczny procesów wytwarzania aerozolu w inhalatorach medycznych, a następnie jego przepływu i osadzania się (depozycji) cząstek leku w różnych regionach układu oddechowego. Prezentowana tematyka stanowi jeden z przykładów zastosowania metod badawczych inżynierii chemicznej w analizie zagadnień biomedycznych.

chemia
  • śr., 2016-09-28 16:30
Lekcja festiwalowa Czym są płyny? Lekcja fizyki o właściwościach płynów

Spotkania z Inżynierią Chemiczną

Zaczniemy od zapoznania uczniów z definicją płynu. Dowiedzą się oni, że płynami mogą być gazy i ciecze. Jedną z różnic pomiędzy gazami, a cieczami jest ich ściśliwość. Uczniowe dowiedzą się, które płyny są ściśliwe a które nie. Bardzo często dzieci zapytane o to, czy powietrze coś waży, odpowiadają, że nie. Wykonując proste doświadczenie dowiedzą się, że powietrze jednak ma jakąś masę. Będą mogli zaobserwować różnicę w gęstości różnych gazów, porównując ich ciężar.

Wyjaśnimy też pojęcie ciśnienia atmosferycznego i hydrostatycznego. Uczniowie dowiedzą się, jak mierzy się ciśnienie atmosferyczne, co to jest wieża ciśnień i jak można wykorzystać ciśnienie słupa wody.

Zaprezentujemy zjawisko rozszerzalności cieplnej płynów, czyli zmiany objętości płynu pod wpływem temperatury. Uczestnicy dowiedzą się, jak działają termometry rozszerzalnościowe i gdzie ma zastosowanie zjawisko rozszerzalności cieplnej gazów.

Jednym z ważniejszych równań w mechanice płynów jest równanie Bernouliego. Uczestnicy dowiedzą się, kim był Daniel Bernoulli i dlaczego równanie, które sformułował jest takie ważne. Zaprezentujemy im również efekt Coandy. Następnie dowiedzą się, czym jest aerodynamika i jak powstaje siła nośna w samolotach.

Wyjaśnimy też pojęcie gęstości i lepkości płynów. Uczniowie dowiedzą się, że nie zawsze gęste znaczy lepkie. Porównają gęstość różnych substancji, następnie porównają lepkość dwóch płynów i dowiedzą się dlaczego gęstość i lepkość są ważne dla inżynierów.

chemia
  • czw., 2016-09-29 11:00
Spotkanie festiwalowe Emulsje wielokrotne w nowoczesnych technologiach

Spotkania z Inżynierią Chemiczną

Zakres wykładu obejmuje analizę przykładów zastosowań  układów emulsyjnych w nowoczesnej medycynie - do modyfikowanego uwalniania substancji aktywnych i enkapsulacji komórek macierzystych, kosmetologii oraz jako alternatywnych paliw w aspekcie ochrony środowiska. Omówione będą typy i przykłady emulsji, metody ich otrzymywania, a także ich podstawowe cechy oraz przykłady zastosowań w wymienionych wcześniej obszarach. Pokazane będą zdjęcia emulsji wielokrotnych na tle wyników  badań naszego zespołu, pracującego na Wydziale Inżynierii Chemicznej i Procesowej PW, dotyczących układów rozproszonych o złożonych strukturach. Przedstawiona zostanie również opracowana przez nas szybka i wydajna metoda wytwarzania emulsji wielokrotnych o różnym stopniu złożoności ich struktury, co będzie połączone z prezentacją w laboratorium naszego zespołu (pokaz poprowadzi mgr inż. Agata Metera).

chemia
  • pt., 2016-09-30 15:00