gimnazjum

Typ Tytuł Opis Dziedzina Termin
Lekcja festiwalowa Azotany w przetwórstwie mięsa - zdrowo czy różowo?
  1. Azotany w przetwórstwie mięsa - zdrowo czy różowo? –  dr hab. inż. Krzysztof Dasiewicz (SGGW),

Azotan(III) i azotan(V) sodu to substancje dodatkowe powszechnie stosowane w przetwórstwie mięsa. Zgodnie z nomenklaturą zaliczane są do grupy substancji konserwujących. Jednak ich właściwości nie ograniczają się jedynie do działania utrwalającego.

 

chemia
  • pon., 2016-09-26 09:00
Lekcja festiwalowa Światełko w tunelu czyli jak uratować życie?

Naucz się odpowiednio reagować w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, poznając zasady pierwszej pomocy. Podczas tych warsztatów, uczestnicy Festiwalu Nauki zapoznają się z podstawowymi zabiegami ratującymi ludzkie życie. Zostaną poruszone zagadnienia postępowania w stanach nagłych, jak np.: zawał serca, reakcje alergiczne i inne.

zdrowie i medycyna
  • pon., 2016-09-26 09:00
  • pon., 2016-09-26 10:30
  • pon., 2016-09-26 12:00
Lekcja festiwalowa ZOO pod lupą

ZOO w powiększeniu, czyli jak rzeczy dobrze nam znane wyglądają pod binokularem lub mikroskopem. W programie oglądanie różnych preparatów zwierzęcych jak pióra, łuski, fragmenty skór, włosy, skrzydełka owadów, wylinki węży itp. Zajęcia rozpoczną się od poszukiwania materiałów badawczych, zbierania sierści, pancerzyków, wylinek, piór itp. Znaleziska zostaną poddane starannym oględzinom pod binokularami i mikroskopem. Postaramy się wywnioskować na podstawie wyglądu poszczególnych preparatów jaki związek mają konkretne cechy ich budowy z funkcją i wykorzystaniem przez określone zwierzę. W czasie zajęć uczniowie obejrzą prezentacje multimedialną dotyczącą pokrycia ciała - "ubrań zwierzęcych" i spełnianych przez nie funkcji.  Uczestnicy zajęc będa mieli możliwość sporządzenia dokładnych rysunków obserwowanych preparatów i sporządzenia notatek, które pomogą im w wypełnieniu podsumowującej zajęcia karty pracy.

biologia
  • pon., 2016-09-26 09:00
  • pon., 2016-09-26 11:00
  • wt., 2016-09-27 09:00
  • wt., 2016-09-27 11:00
  • śr., 2016-09-28 09:00
  • śr., 2016-09-28 11:00
  • czw., 2016-09-29 09:00
  • czw., 2016-09-29 11:00
  • pt., 2016-09-30 09:00
  • pt., 2016-09-30 11:00
Lekcja festiwalowa Ubezpieczenia jako nieodzowny element minimalizacji ryzyka na codizeń

Jak funkcjonują ubezpieczenia komercyjne? Skąd przyszedł pomysł by się ubezpieczać? Każdego dnia spotykamy się z sytuacjami, które podlegają ubezpieczniom. Jak wybór ubezpiecznia może wpłynąć na nasze zachowanie poprzez minimalizację codzinnego ryzyka?

ekonomia
  • pon., 2016-09-26 09:30
Lekcja festiwalowa Umowy potrzebne w pracy

W trakcie spotkania zostaną zaprezentowane umowy, jakie można zawierać z uczniami i studentami. W drugiej części planowane jest omówienie sposobów zatrudniania w charakterze pracownika albo na podstawie kodeksu pracy. Szczególny nacisk zostanie położony na to, jakich działań pracodawcy nie mogą podejmować i jak należy się przed nimi bronić.

prawo
  • pon., 2016-09-26 09:30
Lekcja festiwalowa Zbuduj silnik

Celem lekcji jest przystępne wprowadzenie do elektrodynamiki. Lekcja będzie podzielona na krótką część wprowadzającą oraz część praktyczną. W części praktycznej uczniowie będą samodzielnie budować proste modele urządzeń elektrycznych: pociągu, silniczków i baterii.

astronomia, fizyka, geofizyka
  • pon., 2016-09-26 09:30
  • czw., 2016-09-29 10:00
  • pt., 2016-09-30 10:00
Lekcja festiwalowa Aerodynamika szybkich samochodów - ruchome elementy aerodynamiczne

Samochody osobowe poruszają się coraz szybciej. Siły aerodynamiczne rosną z kwadratem prędkości. Jeśli je wykorzystujemy, to są za małe przy małych prędkościach, a za duże przy dużych. Coraz częściej stosowane są ruchome elementy aerodynamiczne. Jakie i z jakim skutkiem, dowiecie się na wykładzie i prezentacji w tunelu aerodynamicznym.

technika i technologia
  • pon., 2016-09-26 10:00
Lekcja festiwalowa Budowa wnętrza Ziemi

Tematem lekcji festiwalowej będzie budowa wnętrza Ziemi. Uczniowie zbudują model Ziemi z masy solnej, zachowując przy tym proporcje objętości poszczególnych warstw.

astronomia, fizyka, geofizyka
  • pon., 2016-09-26 10:00
  • wt., 2016-09-27 10:00
  • śr., 2016-09-28 10:00
Lekcja festiwalowa Czy wystarczy znać 1000 słówek? Ilościowe aspekty znajomości słownictwa.

Wszyscy, którzy uczyli się kiedykolwiek języka obcego przyznają, że bardzo ważną – jeśli nie najważniejszą – umiejętnością jest znajomość słówek. To one pozwalają przekazać to, co chcemy powiedzieć, i choć nie można pominąć znaczenia innych elementów wiedzy językowej (gramatyki czy wymowy), to bez wyrazów nie ma komunikacji. To dlatego naukę języka obcego zaczynamy najczęściej od zakupu słownika.

Jednak większość z nas nie zdaje sobie sprawy z ilościowych aspektów znajomości słownictwa języka obcego. A przecież mierząc się z nowym zadaniem warto zdawać sobie sprawę z jego rozmiaru. Celem tego spotkania jest przedstawienie faktów, które zdemistyfikują wyzwanie, przed którym staje każdy z nas rozpoczynając naukę. Podczas wykładu uczestnicy poznają odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Ile wyrazów jest w języku polskim i angielskim?
  2. Ile wyrazów w języku polskim znają uczestnicy wykładu?
  3. Ile wyrazów zna przeciętny użytkownik języka angielskiego?
  4. Ile wyrazów trzeba znać w języku angielskim, aby swobodnie rozmawiać, czytać i pisać w tym języku?.

W jaki sposób mierzy się te wartości?

wiedza o języku i kulturze
  • pon., 2016-09-26 10:00
  • pon., 2016-09-26 12:00
Lekcja festiwalowa Europejski kanon literacki. Część 1: Generalia

Wykłady (z prezentacją multimedialną) rzuca światło – w części pierwszej – na podstawowe problemy związane z kanonem literackim (definicja, przebieg dyskusji w Polsce i za granicą, typy/modele, kanon czy kanony?, czy tylko arcydzieła?, dzieła w całości czy we fragmentach?, kanon a mody literackie, kanon literacki a spis lektur szkolnych oraz spis lektur na studiach neofilologicznych itp.). Główne miejsce zajmie odpowiedź na pytania o kryteria tworzenia kanonu literackiego oraz wynikające z nich szanse („kapitał intelektualny”) i zagrożenia („przeludnienie”/”nadreperezentacja”, przymus a przyjemność czytania itp.), a także specyfikę literatury rosyjskiej na tle europejskim. Pierwsza z dwóch części wykładu – teoretyczna (z odwołaniem do prac czołowych znawców tematu, m.in. Harolda Blooma, Ryszarda Nycza, Tomasza Wroczyńskiego) wraz z drugą częścią, zawierającą propozycje rozwiązań (z przywołaniem również literatury polskiej) – dopełniają się wzajemnie: istnieje możliwość wysłuchania obu lub każdej z osobna.

wiedza o języku i kulturze
  • pon., 2016-09-26 10:00
Lekcja festiwalowa Funny ha-ha or funny peculiar?

Spotkanie ma na celu pokazanie próbki lekcji praktycznej nauki języka angielskiego na poziomie B2 opartej na dyskusji na temat różnic kulturowych dotyczących poczucia humoru brytyjskiego oraz amerykańskiego. Podczas spotkania zostaną omówione cechy charakterystyczne żartów brytyjskich oraz amerykańskich na wybranych przykładach. Lekcja pokazowa jest oparta o metody aktywizujące następujące sprawności językowe: mówienie, słuchanie i czytanie. Uczestnicy spotkania zapoznają się z leksyką tematyczną, przeczytają i omówią krótki tekst znanego podróżnika i felietonisty Billa Brysona na temat poczucia humoru w Stanach Zjednoczonych oraz w Wielkiej Brytanii a następnie zobaczą krótkie próbki amerykańskich i brytyjskich sitkomów komediowych. Celem lekcji jest pokazanie, iż lekcja języka angielskiego oparta na elementach kulturowych to nie tylko efektywna nauka samego języka, a także pogłębianie wiadomości na temat różnic i podobieństw kulturowych, co w konsekwencji zwiększa poziom motywacji słuchaczy do nauki języka oraz zachęca do poznania kultury i tradycji krajów anglojęzycznych.

wiedza o języku i kulturze
  • pon., 2016-09-26 10:00
Lekcja festiwalowa Gdzie szukać i jak znaleźć? Rzecz o informacjach, wiedzy i prawdzie

Jak szukać informacji, aby znaleźć? Czy zbiór informacji to wiedza/ Dokąd prowadzą nas internetowe poszukiwania odpowiedzi? Czy znalezienie jedynej słusznej odpowiedzi na pytanie jest możliwe? W czasie lekcji uczniowie będą mieli możliwość zastanowienia się nad powyższymi pytaniami. Wykonując zadania i ćwiczenia przyjrzą się z meta poziomu współczesnym zagadnieniom związanym z funkcjonowaniem wiedzy. Podczas spotkania będą nazywać współczesne źródła wiedzy oraz określać ich użyteczność w konkretnych sytuacja, analizować treści, dokonywać ich krytycznego rozbioru oraz dyskutować, czym jest prawda.
Zagadnienia poruszane podczas lekcji:
- jak szukamy informacji
- jakie są źródła wiedzy
- ocena i krytyka treści medialnych
- analiza tekstu naukowego
- prawda a tekst publicystyczny/medialny

socjologia
  • pon., 2016-09-26 10:00
  • pon., 2016-09-26 12:00
Lekcja festiwalowa Rola filmów fabularnych w nauczaniu języka rosyjskiego

Spotkanie poświęcone będzie roli jaką odgrywają filmy fabularne w nauczaniu języka obcego (rosyjskiego), szczególnie w odniesieniu do filmów, odzwierciedlających życie codzienne, poświęconych problemom młodzieży, które szeroko przedstawiają zainteresowania Rosjan i ich stosunek do otaczającego świata. Pokaz filmu w celach dydaktycznych sprzyja rozwijaniu umiejętności rozumienia tekstu ze słuchu, a dodatkowo pozwala urozmaicić lekcję, zwiększając zainteresowanie słuchaczy, a tym samym i ich motywację do nauki języka.

wiedza o języku i kulturze
  • pon., 2016-09-26 10:00
Lekcja festiwalowa Warsztat młodego konstruktora - silniki

Lekcję rozpoczniemy od przeglądu podstawowych metod konwersji, czyli przemiany energii. W ramach warsztatów zrobimy najprostszy silnik elektryczny z baterii i magnesu. Pokażemy wydrukowane techniką druku 3D silniki Stirlinga i zaprezentujemy, jak działają.

technika i technologia
  • pon., 2016-09-26 10:00
  • pon., 2016-09-26 12:00
  • wt., 2016-09-27 10:00
  • wt., 2016-09-27 12:00
Lekcja festiwalowa Za co kochamy czekoladę?
  1. Za co kochamy czekoladę? – dr Beata Dasiewicz (SGGW)

Co powoduje, że jedzenie czekolady tak wielu ludziom sprawia przyjemność? Czy to tylko słodki smak, a może coś więcej? Czy czekolada uzależnia? Czy może leczyć? Czy biała czekolada to naprawdę czekolada?

 

chemia
  • pon., 2016-09-26 10:00
Lekcja festiwalowa A jednak… nano, czyli dlaczego rzeczy małe są znacznie ważniejsze niż duże

Nanowłókna polimerowe doskonale naśladują strukturę podstawowych elementów budowy ludzkiego organizmu. Dzięki temu mogą być z powodzeniem używane do tworzenia implantów, graftów i rusztowań w medycynie regeneracyjnej i chirurgii. W dwuczęściowym spotkaniu przedstawię wprowadzenie teoretyczne w fascynujący świat nanotechnologii, ze szczególną uwagą poświęconą zastosowaniom medycznym. Część praktyczna lekcji będzie obejmowała pokaz otrzymywania nanowłókien w laboratorium oraz prezentację materiałów wykonanych dla medycyny. Czynny udział uczestników spotkania festiwalowego będzie mile widziany.

 

 

technika i technologia
  • pon., 2016-09-26 10:30
Lekcja festiwalowa Światełko w tunelu czyli jak uratować życie?

Naucz się odpowiednio reagować w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, poznając zasady pierwszej pomocy. Podczas tych warsztatów, uczestnicy Festiwalu Nauki zapoznają się z podstawowymi zabiegami ratującymi ludzkie życie. Zostaną poruszone zagadnienia postępowania w stanach nagłych, jak np.: zawał serca, reakcje alergiczne i inne.

zdrowie i medycyna
  • pon., 2016-09-26 09:00
  • pon., 2016-09-26 10:30
  • pon., 2016-09-26 12:00
Lekcja festiwalowa Europejski kanon literacki. Część 2: Miejsce literatury rosyjskiej

Druga część wykładu (z prezentacją medialną) rzuca światło na miejsce i rolę w europejskim kanonie literackim dzieł pisarzy rosyjskich (w powiązaniu z periodyzacją historycznoliteracką i ze szczególnym uwzględnieniem klasyki XIX wieku, od Aleksandra Puszkina do Antoniego Czechowa). Główne miejsce zajmie odpowiedź na pytania o kryteria tworzenia kanonu literackiego oraz wynikające z nich szanse („kapitał intelektualny”) i zagrożenia („przeludnienie”/”nadreperezentacja”, przymus a przyjemność czytania itp.), a także specyfikę literatury rosyjskiej na tle europejskim. Obie części wykładu – pierwsza jako teoretyczna (z odwołaniem do prac czołowych znawców tematu, m.in. Harolda Blooma, Ryszarda Nycza, Tomasza Wroczyńskiego) i druga jako zawierające propozycje rozwiązań (z przywołaniem również literatury polskiej)  – dopełniają się wzajemnie: istnieje możliwość wysłuchania obu lub każdej z osobna.

wiedza o języku i kulturze
  • pon., 2016-09-26 11:00
Lekcja festiwalowa Różnorodny świat zwierząt morskich na terenie Polski sprzed milionów lat

Warsztaty przybliżające zagadnienia związane z powstaniem skamieniałości i pokazujące bogactwo świata bezkręgowców, zamieszkałych zbiorniki wodne na terenach Polski w przeszłości geologicznej. Omawiane grupy zwierząt będzie można odnaleźć i rozpoznać wśród okazów zgromadzonych w kolekcji dydaktycznej.

geologia
  • pon., 2016-09-26 11:00
Lekcja festiwalowa ZOO pod lupą

ZOO w powiększeniu, czyli jak rzeczy dobrze nam znane wyglądają pod binokularem lub mikroskopem. W programie oglądanie różnych preparatów zwierzęcych jak pióra, łuski, fragmenty skór, włosy, skrzydełka owadów, wylinki węży itp. Zajęcia rozpoczną się od poszukiwania materiałów badawczych, zbierania sierści, pancerzyków, wylinek, piór itp. Znaleziska zostaną poddane starannym oględzinom pod binokularami i mikroskopem. Postaramy się wywnioskować na podstawie wyglądu poszczególnych preparatów jaki związek mają konkretne cechy ich budowy z funkcją i wykorzystaniem przez określone zwierzę. W czasie zajęć uczniowie obejrzą prezentacje multimedialną dotyczącą pokrycia ciała - "ubrań zwierzęcych" i spełnianych przez nie funkcji.  Uczestnicy zajęc będa mieli możliwość sporządzenia dokładnych rysunków obserwowanych preparatów i sporządzenia notatek, które pomogą im w wypełnieniu podsumowującej zajęcia karty pracy.

biologia
  • pon., 2016-09-26 09:00
  • pon., 2016-09-26 11:00
  • wt., 2016-09-27 09:00
  • wt., 2016-09-27 11:00
  • śr., 2016-09-28 09:00
  • śr., 2016-09-28 11:00
  • czw., 2016-09-29 09:00
  • czw., 2016-09-29 11:00
  • pt., 2016-09-30 09:00
  • pt., 2016-09-30 11:00
Lekcja festiwalowa Chociaż krowie dasz kakao, nie wydoisz czekolada, skąd się wzięła czekolada

"Chociaż krowie dasz kakao, nie wydoisz czekolady"* - skąd się wzięła czekolada

* Stanisław Jerzy lec

Osładza nam życie, czasem bywa chwilą zapomnienia, innym razem formą pocieszenia. Uwielbiana przez dzieci i dorosłych, przez niektórych nazywana najlepszym przyjacielem kobiet, detronizującym diamenty - czekolada, bo o niej tu mowa, stała się smakołykiem bez, którego nie wyobrażamy sobie naszego życia. Ale czy wiemy czemu zawdzięcza swój hipnotyczny , brązowy kolor oraz zapach, drażniący nasze zmysły od momentu otwarcia opakowania aż do ostatniej kostki. Jednak czy czekolada zawsze miał postać znanej nam tabliczki? Dlaczego nazywana jest pokarmem bogów i wojowników? Czy faktycznie była tak cenna, że pełniła rolę pieniądza?

Myśląc o czekoladzie, a w zasadzie o kakao, jego pochodzeniu i znaczeniu dla tradycji i kultury, automatycznie nasuwają się skojarzenia z cywilizacjami prekolumbijskimi, ceniącymi ziarno kakaowca do tego stopnia, ze uznawano je za dar boga kakao. Podczas wykładu dowiemy się jaka była "czekolada" jej pierwszych smakoszy, jak ją przygotowywano i czy była smaczna. Zgłębimy tez się w mit El dorado, który rozpalał wyobraźnię odkrywców Nowego Świata, a doprowadził między innymi do tego, że ładownie statków konkwistadorów, zamiast złota, wypełniały worki czarnego złota. Zapoczątkowana, w ten sposób kariera czekolady na europejskich stołach rozpoczyna długi proces rozwoju produkcji i popularyzacji tego smakołyku.

socjologia
  • pon., 2016-09-26 11:30
Lekcja festiwalowa Problemy aerodynamiczne superszybkiego transportu - HyperloopPoland

Przed kilku laty stara idea poruszania się szybko, w rurze w której panuje bardzo niskie ciśnienie, znalazła wielu zwolenników i do tego chcących inwestować w tego typu szybki transport. Podstawy działania, problemy techniczne i aerodynamiczne z tym związane zostaną przedstawione podczas wykładu.

technika i technologia
  • pon., 2016-09-26 11:30
Lekcja festiwalowa Sekrety psychologii lotniczej: jak rozpoznać kandydata na dobrego pilota?

Aby zostać pilotem najnowocześniejszego samolotu bojowego czy śmigłowca, trzeba odznaczać się wyjątkowymi predyspozycjami fizycznymi, intelektualnymi i psychicznymi. Do latania myśliwcami F16 czy Mig-29 w Siłach Powietrznych RP wybiera się bowiem tylko najlepszych. Jednym z elementów systemu oceny przyszłych pilotów jest diagnoza psychologiczna. Tym, między innymi, zajmuje się Zakład Psychologii WIML, który rok rocznie prowadzi badania kandydatów do Ogólnokształcącego Liceum Lotniczego i Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Dzięki odpowiednio dobranym testom przeznaczonym do pomiaru osobowości, zdolności poznawczych oraz koordynacji psychomotorycznej sprawdza się, czy dana osoba spełnia warunki zostania pilotem wojskowym.

Bazując na naszych doświadczeniach, podczas lekcji Festiwalowej opowiemy o psychologicznych aspektach pracy pilota, wymaganiach stawianych kandydatom do lotnictwa, oraz o wyzwaniach, z jakimi muszą zmierzyć się osoby przechodzące badania w Zakładzie Psychologii WIML. Lekcja będzie składała się z dwóch części - wykładowej, podczas której przybliżymy ścieżkę badań, którą przechodzą przyszli piloci, oraz pokazowej, podczas której uczestnicy zobaczą konkretne zadania stawiane kandydatom i będą mogli samodzielnie spróbować swych sił w wybranych testach.

psychologia
  • pon., 2016-09-26 11:30
  • śr., 2016-09-28 11:30
Lekcja festiwalowa Uwaga reklamy

Warsztat uświadamiający czym jest reklama, jaką przyjmuje formę, gdzie można ją spotkać i czy można jej uniknąć? Celem warsztatu jest zwrócenie uwagi na przekazy reklamowe, rolę reklamy w kształtowaniu postaw młodych odbiorców i zachęcenie do selektywnego odbioru. Po warsztacie uczestnicy zdobędą kompetencje odróżniania przekazów komercyjnych od informacyjno-edukacyjnych. 

psychologia
  • pon., 2016-09-26 11:30
Lekcja festiwalowa Bohaterowie Cyber Świata – jak ograniczyć przemoc w Internecie.

Zajęcia adresowane są do szkół gimnazjalnych. Celem zajęć jest uwrażliwienie uczniów na problem cyberprzemocy i przedstawienie im metod radzenia sobie w sytuacji zetknięcia się z agresją internetową. Liczba nastoletnich użytkowników Internetu rośnie z roku na rok, jest on miejscem ich codziennej komunikacji. Dzieci często nie mają świadomości, jakie konsekwencje mają ich zachowania w Sieci i mogą nieświadomie przyczynić się do czyjegoś cierpienia. Podczas zajęć zdefiniowane zostaną sytuacje, które są przemocą internetową i mogą być krzywdzące dla innych. Omówiona zostanie specyfika komunikacji zapośredniczonej przez media elektroniczne. Wspólnie zastanowimy się, czym różni się ona od komunikacji twarzą w twarz, dlaczego łatwiej o nieporozumienia w Internecie. Uczniowie dowiedzą się, jak zachować się w przypadku bycia świadkiem lub osobą doświadczającą przemocy internetowej, w jaki sposób szukać pomocy. Modelowane będą pozytywne zachowania świadków cyberbullyingu, które ograniczają różne przejawy przemocy internetowej takie jak: zamieszczanie i powielanie obraźliwego materiału (zdjęć,filmów), Internetowe kłótnie, hejtowanie. Zajęcia będą miały interaktywną formę warsztatową. Uczniowie będą ćwiczyć umiejętności miękkie, które ograniczają występowanie zachowań cyberprzemocowych. Uczestnicy będą mieli możliwość przedstawienia swojego punktu widzenia i praktycznego wykorzystania nabytej wiedzy w ćwiczeniach ucząc się odpowiedzialności za podejmowane w Internecie działania.

psychologia
  • pon., 2016-09-26 12:00
Lekcja festiwalowa Braki, kartki, kolejki - lata 80. z Kolejką i Reglamentacją

Zajęcia dotyczące ostatniej dekady PRL-u w formie przystępnej dla młodzieży. Przybliżą ważne wydarzenia i postaci historyczne lat 80. Uczestnicy dowiedzą się, jak wyglądała rzeczywistość i życie codzienne u schyłku PRL, a także zagrają w gry planszowe o tej tematyce.

 

historia
  • pon., 2016-09-26 12:00
  • wt., 2016-09-27 12:00
  • śr., 2016-09-28 12:00
  • czw., 2016-09-29 12:00
  • pt., 2016-09-30 12:00
Lekcja festiwalowa Czy wystarczy znać 1000 słówek? Ilościowe aspekty znajomości słownictwa.

Wszyscy, którzy uczyli się kiedykolwiek języka obcego przyznają, że bardzo ważną – jeśli nie najważniejszą – umiejętnością jest znajomość słówek. To one pozwalają przekazać to, co chcemy powiedzieć, i choć nie można pominąć znaczenia innych elementów wiedzy językowej (gramatyki czy wymowy), to bez wyrazów nie ma komunikacji. To dlatego naukę języka obcego zaczynamy najczęściej od zakupu słownika.

Jednak większość z nas nie zdaje sobie sprawy z ilościowych aspektów znajomości słownictwa języka obcego. A przecież mierząc się z nowym zadaniem warto zdawać sobie sprawę z jego rozmiaru. Celem tego spotkania jest przedstawienie faktów, które zdemistyfikują wyzwanie, przed którym staje każdy z nas rozpoczynając naukę. Podczas wykładu uczestnicy poznają odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Ile wyrazów jest w języku polskim i angielskim?
  2. Ile wyrazów w języku polskim znają uczestnicy wykładu?
  3. Ile wyrazów zna przeciętny użytkownik języka angielskiego?
  4. Ile wyrazów trzeba znać w języku angielskim, aby swobodnie rozmawiać, czytać i pisać w tym języku?.

W jaki sposób mierzy się te wartości?

wiedza o języku i kulturze
  • pon., 2016-09-26 10:00
  • pon., 2016-09-26 12:00
Lekcja festiwalowa Gdzie szukać i jak znaleźć? Rzecz o informacjach, wiedzy i prawdzie

Jak szukać informacji, aby znaleźć? Czy zbiór informacji to wiedza/ Dokąd prowadzą nas internetowe poszukiwania odpowiedzi? Czy znalezienie jedynej słusznej odpowiedzi na pytanie jest możliwe? W czasie lekcji uczniowie będą mieli możliwość zastanowienia się nad powyższymi pytaniami. Wykonując zadania i ćwiczenia przyjrzą się z meta poziomu współczesnym zagadnieniom związanym z funkcjonowaniem wiedzy. Podczas spotkania będą nazywać współczesne źródła wiedzy oraz określać ich użyteczność w konkretnych sytuacja, analizować treści, dokonywać ich krytycznego rozbioru oraz dyskutować, czym jest prawda.
Zagadnienia poruszane podczas lekcji:
- jak szukamy informacji
- jakie są źródła wiedzy
- ocena i krytyka treści medialnych
- analiza tekstu naukowego
- prawda a tekst publicystyczny/medialny

socjologia
  • pon., 2016-09-26 10:00
  • pon., 2016-09-26 12:00
Lekcja festiwalowa Pory życia Ziemi

Przyjrzyjmy się jak powstała Ziemia i jak się zmieniała. Poznamy zimne i gorące, spokojne i obfitujące w gwałtowne przemiany okresy jej istnienia szlaki wędrówek kontynetów. Dowiemy się jak powstało życie, jak rozwijamy się rośliny i zwierzęta.
 

geologia
  • pon., 2016-09-26 12:00
Lekcja festiwalowa Światełko w tunelu czyli jak uratować życie?

Naucz się odpowiednio reagować w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, poznając zasady pierwszej pomocy. Podczas tych warsztatów, uczestnicy Festiwalu Nauki zapoznają się z podstawowymi zabiegami ratującymi ludzkie życie. Zostaną poruszone zagadnienia postępowania w stanach nagłych, jak np.: zawał serca, reakcje alergiczne i inne.

zdrowie i medycyna
  • pon., 2016-09-26 09:00
  • pon., 2016-09-26 10:30
  • pon., 2016-09-26 12:00
Lekcja festiwalowa Warsztat młodego konstruktora - silniki

Lekcję rozpoczniemy od przeglądu podstawowych metod konwersji, czyli przemiany energii. W ramach warsztatów zrobimy najprostszy silnik elektryczny z baterii i magnesu. Pokażemy wydrukowane techniką druku 3D silniki Stirlinga i zaprezentujemy, jak działają.

technika i technologia
  • pon., 2016-09-26 10:00
  • pon., 2016-09-26 12:00
  • wt., 2016-09-27 10:00
  • wt., 2016-09-27 12:00
Lekcja festiwalowa Ложные друзья переводчика (false friends)

Spotkanie ma formę pokazowej lekcji języka rosyjskiego. Ma na celu zobrazowanie jej uczestnikom pewnych trudności, z jakimi mogą spotkać się osoby rozpoczynające naukę tego języka. Mowa o tzw. „fałszywych przyjaciołach” – czyli o słowach, które mimo podobieństwa w brzmieniu posiadają odmienne znaczenia w różnych językach. Użycie tych pozornie podobnych semantycznie wyrazów często powoduje u uczniów, a nieraz i tłumaczy, zakłócenie w komunikacji i doprowadza do komicznych sytuacji pomiędzy rozmówcami. 

Podczas zajęć zostaną przedstawione sytuacje komunikacyjne miedzy Polakiem i Rosjaninen  obrazujące nieprawidłowe użycie „podstępnych wyrazów”. Na ich podstawie uczestnicy warsztatów w przystępnej i zabawnej formie poznają) prawidłowe znaczenie podobnie brzmiących słów w języku rosyjskim, a następnie utrwalą ich znajomość dzięki grom językowym, takim jak quiz, memory, układanie własnych dialogów. W trakcie lekcji będzie zastosowana metoda eklektyczna, rozwijająca cztery sprawności językowe: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie.

wiedza o języku i kulturze
  • pon., 2016-09-26 12:00
Lekcja festiwalowa Bioniczne obiekty latające

Drony, latające autonomicznie małe obiekty stały się powszechnie znane. Prawie wszystkie z nich wykorzystują do unoszenia różnego rodzaju śmigła. W przyrodzie takie konstrukcje, jak śmigła, nie istnieją. O innych sposobach wytwarzania siły nośnej i zastosowaniach technicznych dowiecie się z wykładu.

technika i technologia
  • pon., 2016-09-26 13:00
Lekcja festiwalowa Gotowi na podbój Marsa! -projektowanie modelu łazika marsjańskiego

Planeta Mars zaczyna zamieniać się w kolonię robotów. Ponieważ sygnały wysyłane z Ziemi potrzebują nawet 20 minut zanim dotrą na czerwoną planetę, łaziki i lądowniki,
które tam wysyłamy, muszą być w stanie poradzić sobie zupełnie same. W tym celu, wyposażamy je w „zmysły”, i programujemy tak, żeby podejmowały decyzje samodzielnie.

W czasie lekcji opowiemy o robotyce i zastosowaniu robotów w różnych obszarach eksploracji kosmosu. Następnie przystąpimy do pracy w grupach, żeby zaprogramować robota, który zrealizuje postawione zadanie. Do tego celu wykorzystamy oprogramowanie LEGO Mindstorms.  

Na zajęciach uczestnicy wcielą się w rolę inżynierów realizujących projekt stworzenia łazika marsjańskiego. Na początku zapoznają się z w pełni wykonanym projektem i zobaczą kolejne etapy pracy inżynierów. Następnie, dowiedzą się jak obsługiwać sprzęt i jakie są podstawowe zasady dotyczące programowania robotów. Ze zdobytą wiedzą przejdą do pracy nad własnym projektem.

Lekcja przygotowana przez zespół Pracowni Robotycznej Centrum Nauki Kopernik i projektu edukacyjnego Europejskiej Agencji Kosmicznej- ESERO

technika i technologia
  • wt., 2016-09-27 09:00
  • wt., 2016-09-27 10:30
  • wt., 2016-09-27 12:00
  • śr., 2016-09-28 09:00
  • śr., 2016-09-28 10:30
  • śr., 2016-09-28 12:00
Lekcja festiwalowa Oblicza lasu w dzień i w nocy

W ramach zajęć interaktywnych uczestnicząca w nich  młodzież będzie mogła zapoznać się jak obserwować  las i jego mieszkańców w dzień i w nocy. Szczególną uwaga zwrócona będzie w trakcie prowadzenia warsztatów  na zmysły: dotyku, słuchu i wzroku i ich rolę w „rozszyfrowywaniu” przyrody lasów oraz tajników życia ich mieszkańców.
Praca w zespołach umożliwi uczniom wykazania się kreatywnością w sposobie przedstawiania wyników uzyskanych w trakcie sesji terenowej na terenie Lasu Sękocińskiego.

 

biologia
  • wt., 2016-09-27 09:00
Lekcja festiwalowa Uzbrojenie polskiego żołnierza przyszłości

W trakcie lekcji festiwalowej zaprezentowane będzie podstawowe uzbrojenie strzeleckie Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej, zarówno używane obecnie jak i planowane do wdrożenia w najbliższych latach. Omówione i przedstawione zostaną podstawowe wzory broni strzeleckiej indywidualnej, jak również wybrane egzemplarze broni zespołowej. Szczegółowo omówione zostaną elementy Zaawansowanego Indywidualnego Sytemu Walki (ZISW) „Tytan” rozwijanego we współpracy Wojskowej Akademii Technicznej z polskim przemysłem zbrojeniowym, takie jak: pistolet wojskowy PR-15, karabinek podstawowy modułowego systemu broni strzeleckiej MSBS-5,56, nóż- bagnet i 40 mm granatnik podwieszany, powstałe w wyniku współpracy WAT z Fabryką Broni „Łucznik”- Radom.

technika i technologia
  • wt., 2016-09-27 09:00
  • czw., 2016-09-29 09:00
Lekcja festiwalowa ZOO pod lupą

ZOO w powiększeniu, czyli jak rzeczy dobrze nam znane wyglądają pod binokularem lub mikroskopem. W programie oglądanie różnych preparatów zwierzęcych jak pióra, łuski, fragmenty skór, włosy, skrzydełka owadów, wylinki węży itp. Zajęcia rozpoczną się od poszukiwania materiałów badawczych, zbierania sierści, pancerzyków, wylinek, piór itp. Znaleziska zostaną poddane starannym oględzinom pod binokularami i mikroskopem. Postaramy się wywnioskować na podstawie wyglądu poszczególnych preparatów jaki związek mają konkretne cechy ich budowy z funkcją i wykorzystaniem przez określone zwierzę. W czasie zajęć uczniowie obejrzą prezentacje multimedialną dotyczącą pokrycia ciała - "ubrań zwierzęcych" i spełnianych przez nie funkcji.  Uczestnicy zajęc będa mieli możliwość sporządzenia dokładnych rysunków obserwowanych preparatów i sporządzenia notatek, które pomogą im w wypełnieniu podsumowującej zajęcia karty pracy.

biologia
  • pon., 2016-09-26 09:00
  • pon., 2016-09-26 11:00
  • wt., 2016-09-27 09:00
  • wt., 2016-09-27 11:00
  • śr., 2016-09-28 09:00
  • śr., 2016-09-28 11:00
  • czw., 2016-09-29 09:00
  • czw., 2016-09-29 11:00
  • pt., 2016-09-30 09:00
  • pt., 2016-09-30 11:00
Lekcja festiwalowa Czy warto lecieć na Marsa?

Mars był obiektem fascynacji astronomów przez wieki. Kepler badał jego orbitę, w XIX wieku dostrzeżono podobieństwa do Ziemi: czapy polarne, chmury, pory roku, dobę 24.5 godziny. Schiaparelli i Lowell widzieli na nim kanały, które świadczyły o gospodarczych wysiłkach istot rozumnych. Już na początku XX wieku stał się ulubionym obiektem autorów powieści science-fiction. Inwazja Marsjan miała zagrażać ludzkości („Wojna Światów”). Kiedy tylko pojawiły się możliwości techniczne, w kierunku Marsza zaczęto wystrzeliwać liczne próbniki kosmiczne. Wiele z nich zawiodło, ale niektóre przesłały intrygujące dane. Misja Viking w drugiej połowie lat 70-tych rozwiała wielkie nadzieje na zamieszkanego Marsa choć dostarczyła masy intrygujących informacji. Mimo wszystko Mars wciąż fascynuje. Jest planetą, której jednak najbliżej do Ziemi. Wciąż powstają nowe filmy i książki o wyprawie na Marsa.

U schyłku XX wieku i na początku naszego stulecia na Marsa wysłano bardzo zaawansowane maszyny: automatyczne pojazdy, specjalistyczne satelity teledetekcyjne. W drodze są kolejne. Doskonale znamy całą powierzchnię tej planety. Wiemy już całkiem dużo o jego atmosferze, geologii, budowie wewnętrznej... Czy już wszystkie zagadki Marsa rozwikłano? Czy kiedyś obudziło się tam życie? Czy człowiek ma tam czego szukać? Czy w ogóle warto lecieć na Marsa? Jak wielki to problem techniczny?

technika i technologia
  • wt., 2016-09-27 09:30
  • wt., 2016-09-27 11:00
  • śr., 2016-09-28 09:30
  • śr., 2016-09-28 11:00
Lekcja festiwalowa Ile warta jest nieruchomość?

Gra edukacyjna, w trakcie której uczestnicy poznają działanie wybranych instrumentów geodezyjnych, przeprowadzą pomiary odległości i obliczą na tej podstawie powierzchnię oraz dowiedzą się co wpływa na wartość nieruchomości.

technika i technologia
  • wt., 2016-09-27 09:30
  • wt., 2016-09-27 11:00
  • śr., 2016-09-28 09:30
  • śr., 2016-09-28 11:00
Lekcja festiwalowa Oczami satelitów, czyli Ziemia z kosmosu

Co widzi satelita i dlaczego tak niesamowity jest świat widziany z kosmosu? Dlaczego satelita widzi inaczej niż człowiek? Co można zobaczyć z kosmosu? Dlaczego lasy są czerwone? Młodzież pozna odpowiedź na te i inne pytania.

technika i technologia
  • wt., 2016-09-27 09:30
  • wt., 2016-09-27 11:00
  • śr., 2016-09-28 09:30
  • śr., 2016-09-28 11:00
Lekcja festiwalowa Podróż zaczyna się od zdjęcia

Warsztat ma na celu zapoznanie się z procesem przetwarzania zdjęć cyfrowych do postaci wirtualnej wycieczki po danym obiekcie. Metodyka fotografowania oraz składanie panoram zostanie przedstawione na przykładzie obiektów Politechniki Warszawskiej.

technika i technologia
  • wt., 2016-09-27 09:30
  • wt., 2016-09-27 11:00
Lekcja festiwalowa Środowisko przyrodnicze w planowaniu przestrzennym

Warsztaty składają się z dwóch cześci, pierwsza skupi się na roli gleby w kształtowaniu się życia na Ziemi, zaś w drugiej poruszone zostaną kwestie racjonalnego i przemyslanego sposobu planowania miast i jego wpływu na ich funkcjonwanie i nasze życie.

technika i technologia
  • wt., 2016-09-27 09:30
  • śr., 2016-09-28 09:30
Lekcja festiwalowa Zapory wodne - katastrofy, które wstrząsnęły światem

Budowle piętrzące należą do najstarszych, największych i najpiękniejszych obiektów inżynierskich na świecie. W Polsce posiadamy 174 obiekty piętrzące wodę zaliczane wg specjalistycznej klasyfikacji do obiektów, których katastrofa pociągnie za sobą istotne zniszczenia materialne oraz zagrozi życiu i zdrowiu wielu ludzi. Geodezyjne pomiary przemieszczeń obiektów hydrotechnicznych - zapór wodnych należą do najważniejszych działań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa tych obiektów.

W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się jak zbudowana jest zapora wodna, poznają największe i najstarsze tego typu obiekty w Polsce i na świecie. Zobaczą jak przebiegały różne katastrofy zapór. Poznają podstawowe techniki monitoringu geodezyjnego takich obiektów.

W części praktycznej za pomocą nowoczesnych geodezyjnych instrumentów: niwelatora i tachimetru  będą mogli wyznaczyć położenie i przemieszczenia obiektów zbudowanych wcześniej z klocków lego duplo, w zespołach wykonają symulację przemieszczeń, przeprowadzą pomiary kontrolne i  poczują jak podstawowe, znane z lekcji matematyki zależności geometryczne wykorzystuje się do badania konstrukcji.

Każdy będzie mógł poczuć się inżynierem geodetą i samodzielnie wykonać pomiary kontrolne.

Znajomość podstawowych praw geometrii mile widziana, ale nie konieczna.

technika i technologia
  • wt., 2016-09-27 09:30
  • wt., 2016-09-27 11:00
Lekcja festiwalowa Zarządzanie projektami vs zarzadzanie procesami -2 podejścia do zmiany

Daw podejścia, które są fundamentem wprowadzenia zmian w organizacjach. Czym się różnią i jak mogą wpłynąć na organizację? Zarządzanie projektami czy zarządzanie procesami? Co jest odpowiednie dla danej isntytucji i organizacji?

ekonomia
  • wt., 2016-09-27 09:30
Lekcja festiwalowa Budowa wnętrza Ziemi

Tematem lekcji festiwalowej będzie budowa wnętrza Ziemi. Uczniowie zbudują model Ziemi z masy solnej, zachowując przy tym proporcje objętości poszczególnych warstw.

astronomia, fizyka, geofizyka
  • pon., 2016-09-26 10:00
  • wt., 2016-09-27 10:00
  • śr., 2016-09-28 10:00
Lekcja festiwalowa Co łączy lodówkę i buty sportowe, czyli opowieść o nanocząstkach

Co łączy lodówkę, buty sportowe i krem z filtrem UV? 
Uczestnicy lekcji dowiedzą się co to są nanocząstki i dlaczego są tak wyjątkowe. Pozornie niepozorne, stanowią podstawę niezwykle dynamicznie rozwijającej się nanotechnologii, cieszą się zainteresowaniem zarówno nauki, jak i przemysłu. Popularne wśród naukowców, mało znane przeciętnemu człowiekowi, a przecież obecne w jego życiu. 
Czemu nanocząstki zawdzięczają swoją wyjątkowość i w jakich jeszcze zaskakujących produktach codziennego użytku można je znaleźć? Na te pytania znajdziemy odpowiedzi w czasie lekcji. 
Spotkanie podzielone będzie na dwie części. Pierwsza to krótki wykład o wyjątkowych właściwościach i zastosowaniach  nanocząstek, często zaskakujących i niezwykłych. Druga część spotkania to gra, w której aby wygrać, trzeba znaleźć odpowiedź na intrygujące pytanie. Droga do odpowiedzi prowadzić będzie przez labirynt pytań i zagadkowych zadań. Przyda się odrobina sprytu i szczęścia ale przede wszystkim wiedza, nie tylko ta zdobyta w trakcie wykładu…

biologia
  • wt., 2016-09-27 10:00
  • wt., 2016-09-27 12:00
Lekcja festiwalowa Czynnik ludzki w wypadkach lotniczych

Wystąpienie ma na celu skupienie się na wypadkach związanych z lotnictwem, szczególnie zaś z udziałem człowieka – jego funkcjonowania psychologicznego, które w dużym stopniu determinowało to zdarzenie lotnicze. Wykład będzie się skupiać nie na skutkach lecz na przyczynowości.
W wypadkowości lotniczej jest to związane z tzw. czynnikiem ludzkim determinującym powstanie katastrofy. Czynnik ten nie musi wcale występować podczas czynności związanych z samym działaniem pilotów w kokpicie ale równie często znajduje się poza nimi i często dużo wcześniej. Analiza każdego zdarzenia lotniczego rozpoczyna się od przeanalizowania czynników ukrytych mogących mieć istotne znaczenie w wyjaśnieniu przyczyn powstania wypadku lotniczego. Idealną teorią wykorzystywaną w tym procesie wnioskowania jest teoria Jamesa REASONA (Swiss cheese). Każda misja lotnicza jaką załoga statku powietrznego ma do wykonania obarczona jest ryzykiem. Szacowanie tego ryzyka odbywa się na każdym poziomie podejmowanej decyzji. Mimo tak sformalizowanych procedur dochodzi jednak do wypadków lotniczych.

Niektóre czynniki zewnętrze i wewnętrzne takie jak: pośpiech, rutyna, aprobowanie nadmiernego ryzyka, brak właściwych nawyków i odpowiedniego przeszkolenia, warunki pogodowe, naciski oraz chęć zaimponowania mogą doprowadzić do tragedii. Każde działanie załogi lotniczej obarczone jest ryzykiem popełnienia błędów gdyż każdy statek powietrzny przemieszcza się w przestrzeni trójwymiarowej. Najważniejszą cechą każdego pilota powinno być monitorowanie lotu i umiejętne korygowanie niedociągnięć oraz błędów. Dlatego tak ważne jest prowadzenie właściwej profilaktyki, odpowiedniego szkolenia oraz dbanie o komfort psychiczny poszczególnych członków personelu lotniczego w „rodzinie lotniczej”.

psychologia
  • wt., 2016-09-27 10:00
  • wt., 2016-09-27 10:00
Lekcja festiwalowa Czynnik ludzki w wypadkach lotniczych

Wystąpienie ma na celu skupienie się na wypadkach związanych z lotnictwem, szczególnie zaś z udziałem człowieka – jego funkcjonowania psychologicznego, które w dużym stopniu determinowało to zdarzenie lotnicze. Wykład będzie się skupiać nie na skutkach lecz na przyczynowości.
W wypadkowości lotniczej jest to związane z tzw. czynnikiem ludzkim determinującym powstanie katastrofy. Czynnik ten nie musi wcale występować podczas czynności związanych z samym działaniem pilotów w kokpicie ale równie często znajduje się poza nimi i często dużo wcześniej. Analiza każdego zdarzenia lotniczego rozpoczyna się od przeanalizowania czynników ukrytych mogących mieć istotne znaczenie w wyjaśnieniu przyczyn powstania wypadku lotniczego. Idealną teorią wykorzystywaną w tym procesie wnioskowania jest teoria Jamesa REASONA (Swiss cheese). Każda misja lotnicza jaką załoga statku powietrznego ma do wykonania obarczona jest ryzykiem. Szacowanie tego ryzyka odbywa się na każdym poziomie podejmowanej decyzji. Mimo tak sformalizowanych procedur dochodzi jednak do wypadków lotniczych.

Niektóre czynniki zewnętrze i wewnętrzne takie jak: pośpiech, rutyna, aprobowanie nadmiernego ryzyka, brak właściwych nawyków i odpowiedniego przeszkolenia, warunki pogodowe, naciski oraz chęć zaimponowania mogą doprowadzić do tragedii. Każde działanie załogi lotniczej obarczone jest ryzykiem popełnienia błędów gdyż każdy statek powietrzny przemieszcza się w przestrzeni trójwymiarowej. Najważniejszą cechą każdego pilota powinno być monitorowanie lotu i umiejętne korygowanie niedociągnięć oraz błędów. Dlatego tak ważne jest prowadzenie właściwej profilaktyki, odpowiedniego szkolenia oraz dbanie o komfort psychiczny poszczególnych członków personelu lotniczego w „rodzinie lotniczej”.

psychologia
  • wt., 2016-09-27 10:00
  • wt., 2016-09-27 10:00
Lekcja festiwalowa GMO i terapia genowa

Uczestnicy dowiedzą się czym jest biologia molekularna i inżynieria genetyczna oraz jakie perspektywy dla społeczeństwa wiążą się z tymi dyscyplinami nauki. Zapoznają się z najnowszymi osiągnięciami tych dziedzin oraz z możliwościami ich wykorzystania w życiu codziennym. W czasie warsztatów prowadzący wyjaśni czym jest GMO oraz dlaczego budzi takie kontrowersje. Uczniowie poznają perspektywy i nadzieje wiązane z coraz tańszym i szerzej dostępnym sekwencjonowaniem genomu ludzkiego, terapią genową i jej wykorzystaniem w przyszłości. Przekazana wiedza pozwoli uczestnikom na obiektywne, naukowe spojrzenie na wątpliwości związane z organizmami modyfikowanymi genetycznie. W części praktycznej zajęć uczniowie samodzielnie przeprowadzą izolację DNA.

biologia
  • wt., 2016-09-27 10:00
Lekcja festiwalowa Hiszpański jest łatwy!

Lekcja pokazowa języka hiszpańskiego dla uczniów nie znających tego języka. 

wiedza o języku i kulturze
  • wt., 2016-09-27 10:00
  • wt., 2016-09-27 11:30