geologia
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Piknik urodzinowy dinozaura Dyzia |
W 1996 roku paleontolog Gerard Gierliński zidentyfikował ślady piór półpuchowych analizując płytę skalną z zachowanym odciskiem tylnych kończyn i brzucha drapieżnego dinozaura. Było to pierwsze znalezisko przemawiające za obecnością upierzenia u dinozaurów, które w kolejnych latach zostało potwierdzone nowymi skamieniałościami. Rok po odkryciu, w 1997 w ramach odbywającego się wówczas pierwszego Festiwalu Nauki w Warszawie, powstała rekonstrukcja opierzonego dinozaura, żyjącego w okresie jurajskim na terenie Polski. Dinozaur ten pieszczotliwie ochrzczony został Dyziem.
We wrześniu tego roku Dyzio kończy 20 lat i serdecznie zaprasza na swoją imprezę urodzinową, która odbędzie się w niedzielę 24 września. Zapraszamy wszystkich do Muzeum Geologicznego PIG-PIB na piknik rodzinny.
W programie: - spotkanie z paleontologami - wykłady popularnonaukowe - pokazy zdjęć z wykopalisk paleontologicznych polskich i zagranicznych - mini-wykopaliska dla najmłodszych - gry i zabawy edukacyjne w Muzeum - warsztaty plastyczne - rozpoznawanie skał i skamieniałości - geologiczne i paleontologiczne konkursy z nagrodami - słodki poczęstunek ................. i wiele wiele innych |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Mazowsze – raj geologa |
Mazowsze nie jest nudne – poznamy niezwykłe krajobrazy wydmowe, różnorodność przepływów wody w rzekach, „przechowalnie wody” – mokradła. Poznamy skały wszelkiego pochodzenia, sprawdzimy, czy naprawdę lodowiec pozwolił przez stulecia jeść mąkę, jakie są inne jego upominki. Całość przyprawimy słoną wodą z dużych głębokości... |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Najsłynniejsze polskie stanowiska paleontologiczne i sensacyjne odkrycia |
Na zajęciach oprócz krótkiego wstępu na temat paleontologii i pracy paleontologów, omawiane będą polskie stanowiska paleontologiczne i odkryte tam przez polskich paleontologów wymarłe zwierzęta (w tym dinozaury) oraz tropy sprzed milionów lat. Podczas warsztatów dzieci zrobią gipsowe odlewy tropu dinozaura – naturalnych rozmiarów, które wezmą ze sobą. Celem zajęć jest:
|
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Czy wulkan wybuchnie na Dolnym Śląsku? |
Czy to prawda, że w przeszłości Dolny Śląsk był „krainą dymiących wulkanów"? Wyjaśnimy to, sprawdzimy, co zostało do dziś po owych wulkanach i do czego skały, które powstały dzięki nim, są współcześnie używane. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Świadkowie epoki lodowej - głazy narzutowe Warszawy |
Lekcja rozpoczyna się od 20-minutowego wprowadzenia w tematykę – co nam zostawił lodowiec. Podczas krótkiego pokazu zaprezentowane zostaną podstawowe informacje nt. podziału oraz zasięgu zlodowaceń, jak również kierunkach transportu głazów narzutowych, przeniesionych przez lądolód na teren Polski. Następnie przedstawione zostaną najciekawsze i najcenniejsze pod względem przyrodniczym, chronione jako pomniki przyrody, głazy narzutowe Warszawy. Po prelekcji uczniowie otrzymają zestawy typowych głazów narzutowych, przy pomocy których będą próbowali rozpoznawać podstawowe minerały, a następnie porównają je z minerałami pod mikroskopem oraz fotografiami przewodnich skał narzutowych. Podczas spotkania festiwalowego zaprezentujemy również głazy narzutowe znajdujące się przed Muzeum Ziemi, uczniowie będą musieli odnaleźć takie typy głazów, które były demonstrowane na lekcji festiwalowej. Na zakończenie lekcji festiwalowej przygotowano pytania konkursowe z tematyki prowadzonych zajęć. |
geologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Mieszkać i modlić się wśród kamieni |
Zapraszam do odwiedzin kamiennych budowli – najstarszych, starych i trochę młodszych, które ludzie wznosili dla potrzeb materialnych i duchowych. Poznamy zwłaszcza te dość mało znane obiekty z różnych kontynentów i niektórych wysp. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Co szumi na pustyni |
Tematem lekcji są największe pustynie na Ziemi oraz ich mieszkańcy. Uczniowie dowiedzą się jak powstają pustynie i jak w tak trudnych warunkach radzą sobie zwierzęta i rośliny. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Czy musimy oszczędzać wodę? |
Wszyscy wiemy jak bardzo jest ważna woda w naszym życiu, ale czy wiemy jak skutecznie ją oszczędzać i czy warto to robić. W czasie lekcji postaramy się odpowiedzieć na wszystkie trudne pytania związane z wodą. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | My, źródła energii i środowisko |
Dokonamy przeglądu źródeł energii, konwencjonalnych i tzw. ekologicznych. Sprawdzimy, czy istnieją źródła „energii czystej”, nie oddziałujące niekorzystnie na środowisko, jaki sposób przemieszczania się ludzi ma cechy minimalnej ingerencji w nasze otoczenie. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Świadkowie epoki lodowej - głazy narzutowe Warszawy |
Lekcja rozpoczyna się od 20-minutowego wprowadzenia w tematykę – co nam zostawił lodowiec. Podczas krótkiego pokazu zaprezentowane zostaną podstawowe informacje nt. podziału oraz zasięgu zlodowaceń, jak również kierunkach transportu głazów narzutowych, przeniesionych przez lądolód na teren Polski. Następnie przedstawione zostaną najciekawsze i najcenniejsze pod względem przyrodniczym, chronione jako pomniki przyrody, głazy narzutowe Warszawy. Po prelekcji uczniowie otrzymają zestawy typowych głazów narzutowych, przy pomocy których będą próbowali rozpoznawać podstawowe minerały, a następnie porównają je z minerałami pod mikroskopem oraz fotografiami przewodnich skał narzutowych. Podczas spotkania festiwalowego zaprezentujemy również głazy narzutowe znajdujące się przed Muzeum Ziemi, uczniowie będą musieli odnaleźć takie typy głazów, które były demonstrowane na lekcji festiwalowej. Na zakończenie lekcji festiwalowej przygotowano pytania konkursowe z tematyki prowadzonych zajęć. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | "Ciemność widzę, ciemność ... - czyli co widać w jaskini" |
Popularny wykład prezentujący piękno podziemnego świata - szatę naciekową w jaskiniach - głównie na przykładach dostępnych prawie dla każdego jaskiń turystycznych w Polsce. Podstawowe informacje dotyczące genezy powstawania jaskiń, procesów krasowych, a także wykorzystania tych miejsc przez człowieka - od czasów prehistorycznych po dzień dzisiejszy... |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Stuknij się w... krzemień |
Neolityczne kopalnie krzemienia w dzisiejszych Krzemionkach Opatowskich przez ponad 2000 lat były dostawcą i eksporterem krzemienia. Poznamy sposób występowania tego wówczas ważnego surowca, metody wydobycia, obróbki i jego użytkowanie. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Malarstwo jaskiniowe |
30 000 lat temu, na obrzeżach ogromnego lądolodu, powstały niezwykłe, tajemnicze obrazy. Kto je namalował? Jakich technik używali plejstoceńscy malarze? Odpowiedzi na te pytania udzielimy grając w grę angażującą wszystkich uczestników. Dzięki jaskiniowym obrazom wiemy jak wyglądały zwierzęta żyjące na przedpolu lądolodu. Namalowane w jaskiniach zwierzęta ożyją w rękach dzieci jako kukiełki teatru cieni. Bawiąc się uczestnicy zapoznają się z egzotycznymi dziś mieszkańcami przedpola lądolodu. W ostatniej części warsztatów będzie można zobaczyć przykłady skał z których ucierano pigmenty i poznać ich nazwy. Uczestnicy będą malować na kamieniach zwierzęta używając pigmentów mineralnych i farb podobnych do używanych w jaskiniach. Po wyschnięciu rysunki można będzie zabrać ze sobą do domu. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Świadkowie epoki lodowej - głazy narzutowe Warszawy |
Lekcja rozpoczyna się od 20-minutowego wprowadzenia w tematykę – co nam zostawił lodowiec. Podczas krótkiego pokazu zaprezentowane zostaną podstawowe informacje nt. podziału oraz zasięgu zlodowaceń, jak również kierunkach transportu głazów narzutowych, przeniesionych przez lądolód na teren Polski. Następnie przedstawione zostaną najciekawsze i najcenniejsze pod względem przyrodniczym, chronione jako pomniki przyrody, głazy narzutowe Warszawy. Po prelekcji uczniowie otrzymają zestawy typowych głazów narzutowych, przy pomocy których będą próbowali rozpoznawać podstawowe minerały, a następnie porównają je z minerałami pod mikroskopem oraz fotografiami przewodnich skał narzutowych. Podczas spotkania festiwalowego zaprezentujemy również głazy narzutowe znajdujące się przed Muzeum Ziemi, uczniowie będą musieli odnaleźć takie typy głazów, które były demonstrowane na lekcji festiwalowej. Na zakończenie lekcji festiwalowej przygotowano pytania konkursowe z tematyki prowadzonych zajęć. |
geologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Od kalcytu do szmaragdu, czyli w mineralogicznym tyglu |
Wykład o mineralogii dziś i w przeszłości oraz o minerałach – i tych pozornie mało efektownych, ale bardzo ważnych, i tych szlachetnych, pięknie ukształtowanych przez naturę. |
geologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Narciarze, turyści i przyroda - czyli po co nam park narododowy w Tatrach. |
Krótka historia powstania, działania i współczesnych problemów parków narodowych w Polsce na przykładzie Tatrzańskiego Parku Narodowego. Wszystko na tle historii powstania oraz kształtowania się obecnego obrazu i formy masywu tatrzańskiego, ze szczególnym podkreśleniem unikatowości form tatrzańskiej przyrody nieożywionej - w skali Polski, a nawet Europy. |
geologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Muzea jako ważne centra naukowe: historia i kolekcje muzeów przyrodnicznych |
Muzea są ważnymi centrami naukowymi, wystawienniczymi i edukacyjnymi. Szczególnie w ostatnich 20-tu latach muzea historii naturalnej nabrały dużego rozmachu, stosując nowe technologie, w tym i komputerowe, w organizacji wystaw i w prowadzonej przez siebie edukacji. |
geologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Pory życia Ziemi (część 1) – od jej powstania do kryzysu permskiego. |
Sprawdzimy, z jakiej substancji i dlaczego powstała Ziemia, jak rozwijała się od „dzieciństwa”, co spowodowało ukształtowanie się kontynentów i oceanów, czy w przeszłości były „kryzysy klimatyczne”. Prześledzimy, jak powstało i rozwijało życie się, kiedy wyszło na lądy. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Świadkowie epoki lodowej - głazy narzutowe Warszawy |
Lekcja rozpoczyna się od 20-minutowego wprowadzenia w tematykę – co nam zostawił lodowiec. Podczas krótkiego pokazu zaprezentowane zostaną podstawowe informacje nt. podziału oraz zasięgu zlodowaceń, jak również kierunkach transportu głazów narzutowych, przeniesionych przez lądolód na teren Polski. Następnie przedstawione zostaną najciekawsze i najcenniejsze pod względem przyrodniczym, chronione jako pomniki przyrody, głazy narzutowe Warszawy. Po prelekcji uczniowie otrzymają zestawy typowych głazów narzutowych, przy pomocy których będą próbowali rozpoznawać podstawowe minerały, a następnie porównają je z minerałami pod mikroskopem oraz fotografiami przewodnich skał narzutowych. Podczas spotkania festiwalowego zaprezentujemy również głazy narzutowe znajdujące się przed Muzeum Ziemi, uczniowie będą musieli odnaleźć takie typy głazów, które były demonstrowane na lekcji festiwalowej. Na zakończenie lekcji festiwalowej przygotowano pytania konkursowe z tematyki prowadzonych zajęć. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnice wnętrza Ziemi |
Chęć poznania, co kryje Ziemia w swoim wnętrzu, towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów. Spoglądając pod stopy zadajemy sobie pytanie jakie tajemnice kryje nasza planeta. Głębokie kopalnie czy wiercenia geologiczne pozwalają jedynie uchylić rąbka tajemnicy. Większość hipotez opiera się na interpretacji badań geofizycznych. Podczas wykładu postaramy się odpowiedzieć na pytanie dlaczego wybuchają wulkany i trzęsie się ziemia oraz co powoduje wypiętrzanie się łańcuchów górskich. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ugryź ten minerał |
Wiemy, że w naszym pożywieniu są składniki mineralne. Zastanowimy się, z jakich minerałów one pochodzą. Prześledzimy, jaką rolę pełnią w naszych organizmach, co im zawdzięczamy, jakie dolegliwości powoduje ich brak. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Po co nam to bagno? |
Czy bagna są brzydkie i nieużyteczne? Dostrzeżmy ich urok, wielką rolę środowiskową i pożytki praktyczne. Sprawdźmy, dlaczego powstają, co na nich rośnie i jakie zwierzęta znajdują w nich schronienie. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Świadkowie epoki lodowej - głazy narzutowe Warszawy |
Lekcja rozpoczyna się od 20-minutowego wprowadzenia w tematykę – co nam zostawił lodowiec. Podczas krótkiego pokazu zaprezentowane zostaną podstawowe informacje nt. podziału oraz zasięgu zlodowaceń, jak również kierunkach transportu głazów narzutowych, przeniesionych przez lądolód na teren Polski. Następnie przedstawione zostaną najciekawsze i najcenniejsze pod względem przyrodniczym, chronione jako pomniki przyrody, głazy narzutowe Warszawy. Po prelekcji uczniowie otrzymają zestawy typowych głazów narzutowych, przy pomocy których będą próbowali rozpoznawać podstawowe minerały, a następnie porównają je z minerałami pod mikroskopem oraz fotografiami przewodnich skał narzutowych. Podczas spotkania festiwalowego zaprezentujemy również głazy narzutowe znajdujące się przed Muzeum Ziemi, uczniowie będą musieli odnaleźć takie typy głazów, które były demonstrowane na lekcji festiwalowej. Na zakończenie lekcji festiwalowej przygotowano pytania konkursowe z tematyki prowadzonych zajęć. |
geologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Tajemnice plastra miodu |
Jakie tajemnice kryje w sobie popularny miód. Czego możemy dowiedzieć się oglądając ukryte w nim mikroskopijne pyłki. W jaki sposób spowodowac, żeby stały się dla nas widoczne i co z tym wszystkim wspólnego ma geologia. Na warsztatch przeprowadzona będzie maceracja miodu, barwienie pyłków, własnoręczne wykonywanie preparatów i oglądanie ich pod mikroskopem. Odkryjemy słodką tajemnicę plastra miodu. |
geologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Tajemnice plastra miodu |
Jakie tajemnice kryje w sobie popularny miód. Czego możemy dowiedzieć się oglądając ukryte w nim mikroskopijne pyłki. W jaki sposób spowodowac, żeby stały się dla nas widoczne i co z tym wszystkim wspólnego ma geologia. Na warsztatch przeprowadzona będzie maceracja miodu, barwienie pyłków, własnoręczne wykonywanie preparatów i oglądanie ich pod mikroskopem. Odkryjemy słodką tajemnicę plastra miodu. |
geologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Wielkie wymierania w dziejach Ziemi |
Życie na naszej planecie istnieje od co najmniej 3,4 miliarda lat. W tym czasie przechodziło ono zarówno okresy intensywnego rozwoju, kiedy to w krótkim czasie powstawało wiele różnorodnych nowych form, jak okresy, gdy - często w wyniku nałożenia się na siebie kilku czynników środowiska - dochodziło do masowej zagłady. Wykład przybliży historię badań nad masowymi wymieraniami, przedstawi przyczyny, skutki i ofiary największych z nich oraz jak zmieniły one późniejsze losy życia na Ziemi. |
geologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Pory życia Ziemi (część 2) – od dinozaurów do dziś. |
Odtworzymy sposób przełamania przez Ziemię kryzysu środowiskowego na początku ery mezozoicznej i odtworzymy drogi jej rozwoju, które doprowadziły do stanu dzisiejszego. Poznamy kolejne „eksplozje życia”, okresy wymierania, pojawienie się ptaków i ssaków. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Dzieje wody |
Wodę wszyscy znamy i bez niej nie możemy żyć, więc zastanowimy się, czy jej składniki są tego samego wieku, jak ona gromadzi się, jak się zachowuje, jak w niej powstało życie, kiedy z niej wyszło na lądy. I wreszcie dlaczego tak wpływa na klimat i krajobraz. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ropa naftowa oczami geologa i mikrobiologa |
Celem zajęć jest zapoznanie uczniów ze składem chemicznym ropy naftowej oraz ropą naftową jako środowiskiem występowania wielu grup bakterii. Zakres zajęć obejmuje podstawowe zagadnienia związane z występowaniem złóż ropy naftowej i zróżnicowaniem jej składu oraz aktywnością mikroorganizmów występujących w środowisku przyrodniczym, m.in. mediach złożowych. Praktikum ma charakter ćwiczeń laboratoryjnych pozwalających zapoznać ucznia z podstawami wybranych technik analizy chemicznej (np. chromatografia cienkowarstwowa) związanych z badaniem składu chemicznego ropy naftowej oraz technikami warsztatu mikrobiologicznego (m.in. samodzielna izolacja bakterii z mediów złożowych).
|
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Świadkowie epoki lodowej - głazy narzutowe Warszawy |
Lekcja rozpoczyna się od 20-minutowego wprowadzenia w tematykę – co nam zostawił lodowiec. Podczas krótkiego pokazu zaprezentowane zostaną podstawowe informacje nt. podziału oraz zasięgu zlodowaceń, jak również kierunkach transportu głazów narzutowych, przeniesionych przez lądolód na teren Polski. Następnie przedstawione zostaną najciekawsze i najcenniejsze pod względem przyrodniczym, chronione jako pomniki przyrody, głazy narzutowe Warszawy. Po prelekcji uczniowie otrzymają zestawy typowych głazów narzutowych, przy pomocy których będą próbowali rozpoznawać podstawowe minerały, a następnie porównają je z minerałami pod mikroskopem oraz fotografiami przewodnich skał narzutowych. Podczas spotkania festiwalowego zaprezentujemy również głazy narzutowe znajdujące się przed Muzeum Ziemi, uczniowie będą musieli odnaleźć takie typy głazów, które były demonstrowane na lekcji festiwalowej. Na zakończenie lekcji festiwalowej przygotowano pytania konkursowe z tematyki prowadzonych zajęć. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Rzeka nas urzeka |
Prześledzimy rzekę – od źródła przez jej bieg aż do ujścia, przyjrzymy się jej dolinie, przepływowi wody. Zastanowimy się nad pożytkami z wodospadów i nad rolą krajobrazową rzek. Spróbujemy dociec, kim bylibyśmy dziś bez rzek? |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Świadkowie epoki lodowej - głazy narzutowe Warszawy |
Lekcja rozpoczyna się od 20-minutowego wprowadzenia w tematykę – co nam zostawił lodowiec. Podczas krótkiego pokazu zaprezentowane zostaną podstawowe informacje nt. podziału oraz zasięgu zlodowaceń, jak również kierunkach transportu głazów narzutowych, przeniesionych przez lądolód na teren Polski. Następnie przedstawione zostaną najciekawsze i najcenniejsze pod względem przyrodniczym, chronione jako pomniki przyrody, głazy narzutowe Warszawy. Po prelekcji uczniowie otrzymają zestawy typowych głazów narzutowych, przy pomocy których będą próbowali rozpoznawać podstawowe minerały, a następnie porównają je z minerałami pod mikroskopem oraz fotografiami przewodnich skał narzutowych. Podczas spotkania festiwalowego zaprezentujemy również głazy narzutowe znajdujące się przed Muzeum Ziemi, uczniowie będą musieli odnaleźć takie typy głazów, które były demonstrowane na lekcji festiwalowej. Na zakończenie lekcji festiwalowej przygotowano pytania konkursowe z tematyki prowadzonych zajęć. |
geologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Personalny model 3D. Modelowanie powierzchni terenu z wykorzystaniem GIS. |
Nowoczesne technologie informatyczne pozwalają nam na tworzenie różnych modeli w oparciu o rozbudowane bazy danych. Jedną z nich jest GIS, który między innymi pozwala nam na stworzenie modelu powierzchni terenu. Dla geologa jest to wielkie ułatwienie zarówno w pracach kartograficznych jak i poszukiwania różnego typu złóż. Na warsztatach uczestnicy samodzielnie, przy wykorzystaniu specjalistycznego oprogramowania, wykonają model powierzchni terenu. |
geologia |
|
Spotkanie festiwalowe | GIS w geologii - modelowanie powierzchni terenu |
Nowoczesne technologie informatyczne pozwalają nam na tworzenie różnych modeli w oparciu o rozbudowane bazy danych. Jedną z nich jest GIS, który między innymi pozwala nam na stworzenie modelu powierzchni terenu. Dla geologa jest to wielkie ułatwienie zarówno w pracach kartograficznych jak i poszukiwania różnego typu złóż. Na warsztatach uczestnicy samodzielnie, przy wykorzystaniu specjalistycznego oprogramowania, wykonają model powierzchni terenu. |
geologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Gwiezdny pył, czyli najstarsze minerały na Ziemi. |
Odległe od Ziemi obiekty gwiezdne są niedostępne dla bezpośrednich badań mineralogicznych i chemicznych. Jednakże dzięki zachowanym w najbardziej prymitywnych odmianach meteorytów cząstkom materii uważanej bona fide za starszą niż Układ Słoneczny, możliwe jest odczytywanie procesów zachodzących w czerwonych olbrzymach i nadolbrzymach, czy też w trakcie spektakularnych zjawisk eksplozji supernowych. W wykładzie zaprezentowano historię odkrycia tych niezwykłych i najstarszych nam znanych minerałów. Przedstawiono także aktualne interpretacje ich składu chemicznego, form krystalicznych oraz pokazane zostały powiązania genetyczne pierwotnej materii Układu Słonecznego z rozwojem i schyłkowymi etapami aktywności obecnie już nieistniejących gwiazd. |
geologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Najciekawsze geostanowiska Polski |
Geostanowiska to pojedyncze lub złożone obiekty o wybitnych walorach geologicznych. Mogą być nimi np. zarówno obiekty naturalne (interesujące formy krajobrazu, głazy narzutowe, miejsca występowania ciekawych minerałów czy skamieniałości), jak i sztuczne (np. pozostałości górnictwa jak szyby czy kamieniołomy). Są one niezwykle ważne z punktu widzenia nauki, kultury i historii, gdyż dokumentują historię geologiczną obszaru i często ilustrują poszczególne procesy geologiczne. Wiele z nich objętych jest ochroną prawną, wciąż jednak gro, w tym liczne o ogromnym znaczeniu dla światowej nauki, są pozostawione same sobie. Podczas wykładu przedstawione zostaną najciekawsze geostanowiska Polski, poruszony zostanie również problem ich prawnej ochrony oraz znaczenie jakie mają lub mogą mieć dla ochrony przyrody, nauki i rozwoju geoturystyki w regionie. |
geologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Czy mniej lub bardziej szlachetne kamienie mogą uzdrawiać? |
Wielokrotnie w dziejach powracało przekonanie, że piękne minerały (kamienie szlachetne) mają moc uzdrawiania – zastanowimy się, czy jest ono prawdziwe. Poznamy też minerały – źródła pierwiastków, niezbędnych do życia i rolę tych pierwiastków w nas. |
geologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Geology in the kitchen: eksploatacja surowców to konieczność czy fanaberia |
Rozwój cywilizacyjny człowieka jest możliwy tylko z wykorzystaniem zasobów naturalnych Ziemi. Eksploatacja surowców była prowadzona od tysięcy lat, o czym świadczą liczne znaleziska archeologiczne. Przechodzenie na coraz wyższe poziomy rozwoju powodowało lawinowy wzrost zapotrzebowania na surowce. Z kolei pojawienie się potrzeb estetycznych u człowieka spowodowało, że zaczęto wykorzystywać surowce również do produkcji ozdób (biżuteria), zdobienia ciała i wykonywania malowideł naskalnych (farby mineralne). Czy możemy sobie wyobrazić nasze funkcjonowanie bez surowców mineralnych. Rozglądnijmy się dookoła: wszystko co nas otacza, a jest wytworem człowieka jest zbudowane z przetworzonych surowców mineralnych. Paradoksem natomiast jest to, że o wiele większą wagę przywiązujemy do ochrony odnawialnych elementów przyrody niż jej elementów nieodnawialnych, jakimi są złoża surowców mineralnych. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Historia ziarenka piasku |
Czym jest piasek, co mają z nim wspólnego kryształ górski, ametyst, cytryn, morion, praz? Jak piasek zachowuje się w na wietrze, w rzekach, w morzu? Co z nim się stanie, gdy znajdzie się głęboko pod powierzchnią Ziemi. I do czego nam się przydaje na co dzień? |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Historia życia na Ziemi |
W trakcie zajęć dzieci zapoznają się z najważniejszymi wydarzeniami w geologicznej historii naszej planety oraz zwierzętami i roślinami, które żyły przed milionami lat. Wykorzystując tę wiedzę, własnoręcznie wykonają uproszczoną tabelę stratygraficzną w formie plakatu, którą będą mogły zabrać ze sobą do domu. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Jak woda zjada skały wapienne |
W wielu miejscach skały wapienne tworzą osobliwe postacie, w wapieniach powstają jaskinie z bogatą szatą naciekową. Jak, gdzie i dlaczego tak się dzieje – to będą nasze rozważania. Sprawdzimy także jak na skale wapiennej powstaje gleba i jakie rośliny lubią na niej rosnąć. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Różnorodny świat zwierząt morskich na terenie Polski sprzed milionów lat |
Warsztaty przybliżają zagadnienia związane z powstaniem skamieniałości i pokazują bogactwo świata bezkręgowców, zamieszkałych zbiorniki wodne na terenach Polski w przeszłości geologicznej. Omawiane grupy zwierząt będzie można odnaleźć i rozpoznać wśród okazów zgromadzonych w kolekcji dydaktycznej. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Świadkowie epoki lodowej - głazy narzutowe Warszawy |
Lekcja rozpoczyna się od 20-minutowego wprowadzenia w tematykę – co nam zostawił lodowiec. Podczas krótkiego pokazu zaprezentowane zostaną podstawowe informacje nt. podziału oraz zasięgu zlodowaceń, jak również kierunkach transportu głazów narzutowych, przeniesionych przez lądolód na teren Polski. Następnie przedstawione zostaną najciekawsze i najcenniejsze pod względem przyrodniczym, chronione jako pomniki przyrody, głazy narzutowe Warszawy. Po prelekcji uczniowie otrzymają zestawy typowych głazów narzutowych, przy pomocy których będą próbowali rozpoznawać podstawowe minerały, a następnie porównają je z minerałami pod mikroskopem oraz fotografiami przewodnich skał narzutowych. Podczas spotkania festiwalowego zaprezentujemy również głazy narzutowe znajdujące się przed Muzeum Ziemi, uczniowie będą musieli odnaleźć takie typy głazów, które były demonstrowane na lekcji festiwalowej. Na zakończenie lekcji festiwalowej przygotowano pytania konkursowe z tematyki prowadzonych zajęć. |
geologia |
|
Spotkanie festiwalowe | GIS w geologii - modelowanie powierzchni terenu |
Nowoczesne technologie informatyczne pozwalają nam na tworzenie różnych modeli w oparciu o rozbudowane bazy danych. Jedną z nich jest GIS, który między innymi pozwala nam na stworzenie modelu powierzchni terenu. Dla geologa jest to wielkie ułatwienie zarówno w pracach kartograficznych jak i poszukiwania różnego typu złóż. Na warsztatach uczestnicy samodzielnie, przy wykorzystaniu specjalistycznego oprogramowania, wykonają model powierzchni terenu. |
geologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Personalny model 3D. Modelowanie powierzchni terenu z wykorzystaniem GIS. |
Nowoczesne technologie informatyczne pozwalają nam na tworzenie różnych modeli w oparciu o rozbudowane bazy danych. Jedną z nich jest GIS, który między innymi pozwala nam na stworzenie modelu powierzchni terenu. Dla geologa jest to wielkie ułatwienie zarówno w pracach kartograficznych jak i poszukiwania różnego typu złóż. Na warsztatach uczestnicy samodzielnie, przy wykorzystaniu specjalistycznego oprogramowania, wykonają model powierzchni terenu. |
geologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Nasze (nie)codzienne minerały |
Co ma wspólnego z minerałami ząb kaszalota, jajko, okulary przeciwodblaskowe, liść bzu? Spróbujemy wyśledzić minerały w naszym najbliższym otoczeniu. Wiele z nich będzie można zobaczyć w czasie pokazu i zwiedzania muzeum Wydziału Geologii UW. |
geologia |
|
Spotkanie festiwalowe | X Piknik Geologiczny - wielki jubileusz |
Już po raz 10 spotkamy się na Pikniku Geologicznym, aby odkrywać fascynujące tajemnice Ziemi. W programie:
|
geologia |
|