klasa I
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Dobre i złe bakterie |
Podczas spotkania opowiemy o bezpieczeństwie pracy w laboratorium mikrobiologicznym, poznamy dobre i złe bakterie, zobaczymy jak można je hodować w laboratorium i jak wyglądają pod mikroskopem. Wykonamy również preparaty z ogórków kiszonych i jogurtu, poznając naszych sprzymierzeńców. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Co wiemy o grzybach? |
Celem lekcji jest poznanie wybranych grup grzybów. Uświadomienie ogromnego zróżnicowania grzybów pod względem wyglądu zewnętrznego, kształtu, wskazanie różnic, kształtowanie zachowań w środowisku leśnym, poznanie budowy grzybów kapeluszowych, podział grzybów na grupy. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Kiedy włosy stają dęba |
Lekcja dotycząca tematów elektryczność i magnetyzm. Podczas zajęć uczestnicy będą mieli okazje zapoznać się z takimi urządzeniami jak generator Van de Graaffa, maszyna elektrostatyczna czy kula plazmowa. Dodatkową atrakcją będzie prezentacja lewitującej kolejki działającej dzięki zjawisku nadprzewodnictwa. Każdy z uczestników będzie mógł własnoręcznie wykonać m.in. silniczek elektryczny oraz miniaturowy elektromagnes. |
astronomia, fizyka, biofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Konne podróże - karetą, bryczką, saniami |
Uczestnicy poznają konne, siodła, rzeźbę konia. Dowiadują się o dawnych sposobach podróżowania w czasach kiedy konie i ciągnięte przez nie pojazdy były głównym środkiem transportu. Poznają zasługi koni, a także formy opieki człowieka nad końmi. |
historia |
|
Lekcja festiwalowa | Origami - zwierzęta i nie tylko |
Zajęcia prezentują popularną w Japonii, Chinach i całej Azji Południowo-wschodniej sztukę składania papieru. Nie stosuje się żadnych środków pomocniczych, takich jak klej, czy nożyczki, a osiąga się zadziwiające efekty - można zrobić zwierzę, kwiat. Zajęcia wyrabiają zręczność rąk i kształcą wyobraźnię. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Najsłynniejsze polskie stanowiska paleontologiczne i sensacyjne odkrycia |
Na zajęciach oprócz krótkiego wstępu na temat paleontologii i pracy paleontologów, omawiane będą polskie stanowiska paleontologiczne i odkryte tam przez polskich paleontologów wymarłe zwierzęta (w tym dinozaury) oraz tropy sprzed milionów lat. Podczas warsztatów dzieci zrobią gipsowe odlewy tropu dinozaura – naturalnych rozmiarów, które wezmą ze sobą. Celem zajęć jest:
|
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Dobre i złe bakterie |
Podczas spotkania opowiemy o bezpieczeństwie pracy w laboratorium mikrobiologicznym, poznamy dobre i złe bakterie, zobaczymy jak można je hodować w laboratorium i jak wyglądają pod mikroskopem. Wykonamy również preparaty z ogórków kiszonych i jogurtu, poznając naszych sprzymierzeńców. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Kiedy włosy stają dęba |
Lekcja dotycząca tematów elektryczność i magnetyzm. Podczas zajęć uczestnicy będą mieli okazje zapoznać się z takimi urządzeniami jak generator Van de Graaffa, maszyna elektrostatyczna czy kula plazmowa. Dodatkową atrakcją będzie prezentacja lewitującej kolejki działającej dzięki zjawisku nadprzewodnictwa. Każdy z uczestników będzie mógł własnoręcznie wykonać m.in. silniczek elektryczny oraz miniaturowy elektromagnes. |
astronomia, fizyka, biofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Tropy i ślady zwierząt |
Zapoznanie z różnicą pomiędzy tropem a śladem. Nauka rozpoznawania tropów oraz podstawy tropienia zwierząt. Zgłębienie wiedzy nt. zwyczajów leśnych zwierząt |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Starożytny świat hutników i kowali |
Jak wyglądało życie codzienne na Mazowszu 2 tysiące lat temu? Co kryje się pod nazwą Mazowieckie Centrum Metalurgiczne? Jak wówczas uzyskiwano żelazo? Czy ziemianka to dom, czy miejsce magazynowania ziemniaków? Skąd wiemy jak pracował starożytny kowal? Z czego szyto ubrania, czy były wówczas szkoły a przede wszystkim, na jakiej podstawie archeolodzy podejmują próby rekonstrukcji życia codziennego mieszkańców starożytnego Mazowsza? Na te i inne zagadnienia spróbujemy znaleźć odpowiedzi podczas tych zajęć. Pogadanka jest ilustrowana prezentacją multimedialną,artefaktami oraz kopiami zabytków. Zajęcia są połączone ze zwiedzaniem stałej wystawy „Przedświt” |
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Żywioły Ziemi - CZŁOWIEK |
Człowiek - to jedyny gatunek zamieszkujący ziemię, który nie współdziała z otaczającym środowiskiem, ale drastycznie w niego ingeruje i kształtuje zgodnie z własnymi potrzebami. Przekształcanie środowiska zaczęło się w chwili gdy wycięto pierwsze krzaki przed jaskinią, aby mieć lepszą widoczność. Rolnictwo, udomowienie dzikich zwierząt, pozyskiwanie drewna do budowy osad i grodów, doprowadziło do tego, że wiele gatunków roślin i zwierząt na zawsze zniknęło z naszej planety. W trakcie przygotowanych przez nas lekcji, poszukamy w materiałach archeologicznych śladów zmian, jakich w pradziejach dokonał człowiek. Będziemy eksperymentować, budować i "niszczyć". Uczestnicy naszych spotkań, tworząc własną "warstwę kulturową", przekonają się co po nas zostaje w ziemi. Zasiejemy zbożem niewielkie poletko. Zbudujemy też model średniowiecznego grodu.
|
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Co wiemy o grzybach? |
Celem lekcji jest poznanie wybranych grup grzybów. Uświadomienie ogromnego zróżnicowania grzybów pod względem wyglądu zewnętrznego, kształtu, wskazanie różnic, kształtowanie zachowań w środowisku leśnym, poznanie budowy grzybów kapeluszowych, podział grzybów na grupy. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Kiedy włosy stają dęba |
Lekcja dotycząca tematów elektryczność i magnetyzm. Podczas zajęć uczestnicy będą mieli okazje zapoznać się z takimi urządzeniami jak generator Van de Graaffa, maszyna elektrostatyczna czy kula plazmowa. Dodatkową atrakcją będzie prezentacja lewitującej kolejki działającej dzięki zjawisku nadprzewodnictwa. Każdy z uczestników będzie mógł własnoręcznie wykonać m.in. silniczek elektryczny oraz miniaturowy elektromagnes. |
astronomia, fizyka, biofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Konne podróże - karetą, bryczką, saniami |
Uczestnicy poznają konne, siodła, rzeźbę konia. Dowiadują się o dawnych sposobach podróżowania w czasach kiedy konie i ciągnięte przez nie pojazdy były głównym środkiem transportu. Poznają zasługi koni, a także formy opieki człowieka nad końmi. |
historia |
|
Lekcja festiwalowa | Kłóć się z głową. Akcja - reakcja, czyli o co w tej kłótni chodzi? |
Warsztaty, lekcje i zajęcia ruchowe w jednym, aktywny wykład, pełen ruchu, muzyki, zabawy i rozmowy. Wspólne rozwiązywanie zagadki - dlaczego i jak się kłócimy, czy można kłócić się w pojedynkę, czy kłótnie są nam potrzebne, a jeśli tak, to do czego? Czy mamy coś dzięki kłótniom? Co? Szukając odpowiedzi będziemy poznawać kłótnię, jej przebieg, oraz to co nas w jej stronę kieruje. Być może uznamy, że można kłócić się mądrze.. Można? |
prawo |
|
Lekcja festiwalowa | Origami - zwierzęta i nie tylko |
Zajęcia prezentują popularną w Japonii, Chinach i całej Azji Południowo-wschodniej sztukę składania papieru. Nie stosuje się żadnych środków pomocniczych, takich jak klej, czy nożyczki, a osiąga się zadziwiające efekty - można zrobić zwierzę, kwiat. Zajęcia wyrabiają zręczność rąk i kształcą wyobraźnię. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | W laboratorium chemika |
Podczas pokazu zaprezentowane zostaną proste doświadczenia chemiczne, które będą skupiały się na efektownych barwnych reakcjach. W pokazie wykorzystana zostanie także instalacja - boks rękawicowy, czyli stanowisko, w którym pracuje się z izotopami promieniotwórczymi. Prowadzący opowiedzą o pracach w nim prowadzonych. Dzieci będą mogły samodzielnie wypróbować instalację. Wewnątrz boksu znajdować się będą różne elementy: klocki, naczynia z wodą, małe przedmioty, a dzieci będą miały za zadania wykonać z nimi nieskomplikowane czynności. Dodatkowo prowadzący opiszą działanie i zastosowanie bramki dozymetrycznej, natomiast chętne osoby będą mogły skontrolować i wykryć powierzchniowe skażenie dłoni i obuwia radionuklidami. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Starożytny świat hutników i kowali |
Jak wyglądało życie codzienne na Mazowszu 2 tysiące lat temu? Co kryje się pod nazwą Mazowieckie Centrum Metalurgiczne? Jak wówczas uzyskiwano żelazo? Czy ziemianka to dom, czy miejsce magazynowania ziemniaków? Skąd wiemy jak pracował starożytny kowal? Z czego szyto ubrania, czy były wówczas szkoły a przede wszystkim, na jakiej podstawie archeolodzy podejmują próby rekonstrukcji życia codziennego mieszkańców starożytnego Mazowsza? Na te i inne zagadnienia spróbujemy znaleźć odpowiedzi podczas tych zajęć. Pogadanka jest ilustrowana prezentacją multimedialną,artefaktami oraz kopiami zabytków. Zajęcia są połączone ze zwiedzaniem stałej wystawy „Przedświt” |
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Wodne wyprawy |
Po wakacjach zostały nam przyjemne wspomnienia o podróżach małych i dużych, o wodach słodkich i słonych, o żeglowaniu w słońcu, a może w burzy… Sprawdzimy, jak artyści przedstawiali nadmorskie wyprawy, a przy okazji przypomnimy sobie własne. Zapraszamy w muzealną podróż pełną przygód. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Żywioły Ziemi - CZŁOWIEK |
Człowiek - to jedyny gatunek zamieszkujący ziemię, który nie współdziała z otaczającym środowiskiem, ale drastycznie w niego ingeruje i kształtuje zgodnie z własnymi potrzebami. Przekształcanie środowiska zaczęło się w chwili gdy wycięto pierwsze krzaki przed jaskinią, aby mieć lepszą widoczność. Rolnictwo, udomowienie dzikich zwierząt, pozyskiwanie drewna do budowy osad i grodów, doprowadziło do tego, że wiele gatunków roślin i zwierząt na zawsze zniknęło z naszej planety. W trakcie przygotowanych przez nas lekcji, poszukamy w materiałach archeologicznych śladów zmian, jakich w pradziejach dokonał człowiek. Będziemy eksperymentować, budować i "niszczyć". Uczestnicy naszych spotkań, tworząc własną "warstwę kulturową", przekonają się co po nas zostaje w ziemi. Zasiejemy zbożem niewielkie poletko. Zbudujemy też model średniowiecznego grodu.
|
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | W laboratorium chemika |
Podczas pokazu zaprezentowane zostaną proste doświadczenia chemiczne, które będą skupiały się na efektownych barwnych reakcjach. W pokazie wykorzystana zostanie także instalacja - boks rękawicowy, czyli stanowisko, w którym pracuje się z izotopami promieniotwórczymi. Prowadzący opowiedzą o pracach w nim prowadzonych. Dzieci będą mogły samodzielnie wypróbować instalację. Wewnątrz boksu znajdować się będą różne elementy: klocki, naczynia z wodą, małe przedmioty, a dzieci będą miały za zadania wykonać z nimi nieskomplikowane czynności. Dodatkowo prowadzący opiszą działanie i zastosowanie bramki dozymetrycznej, natomiast chętne osoby będą mogły skontrolować i wykryć powierzchniowe skażenie dłoni i obuwia radionuklidami. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Ciepło - zimno |
"Ciepło - zimno" - wybuchowe zajęcia o temperaturze i ciśnieniu. Na lekcji omówione zostaną podstawowe zagadnienia związane z szeroko pojętą termodynamiką. Uczniowie będą mieli okazję zapoznać się ze "wściekłym" ciekłym azotem i zobaczyć prawdziwą "płonącą dłoń". Każdy z uczestników będzie mógł z bliska obejrzeć przeprowadzane eksperymenty a wybrani śmiałkowie dołączą do eksperymentatorów i przeprowadzą część doświadczeń samodzielnie. |
astronomia, fizyka, biofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Tropy i ślady zwierząt |
Zapoznanie z różnicą pomiędzy tropem a śladem. Nauka rozpoznawania tropów oraz podstawy tropienia zwierząt. Zgłębienie wiedzy nt. zwyczajów leśnych zwierząt |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Z nurtem rzeki |
Sprawdzimy, czy z okien Muzeum widać Wisłę i na których obrazach możemy ją znaleźć. Przekonamy się, jaki wpływ miało jej sąsiedztwo na rozwój Warszawy. Co ciekawego działo się na wodach Wisły i na jej brzegu? |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Malarstwo jaskiniowe |
30 000 lat temu, na obrzeżach ogromnego lądolodu, powstały niezwykłe, tajemnicze obrazy. Kto je namalował? Jakich technik używali plejstoceńscy malarze? Odpowiedzi na te pytania udzielimy grając w grę angażującą wszystkich uczestników. Dzięki jaskiniowym obrazom wiemy jak wyglądały zwierzęta żyjące na przedpolu lądolodu. Namalowane w jaskiniach zwierzęta ożyją w rękach dzieci jako kukiełki teatru cieni. Bawiąc się uczestnicy zapoznają się z egzotycznymi dziś mieszkańcami przedpola lądolodu. W ostatniej części warsztatów będzie można zobaczyć przykłady skał z których ucierano pigmenty i poznać ich nazwy. Uczestnicy będą malować na kamieniach zwierzęta używając pigmentów mineralnych i farb podobnych do używanych w jaskiniach. Po wyschnięciu rysunki można będzie zabrać ze sobą do domu. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Starożytny świat hutników i kowali |
Jak wyglądało życie codzienne na Mazowszu 2 tysiące lat temu? Co kryje się pod nazwą Mazowieckie Centrum Metalurgiczne? Jak wówczas uzyskiwano żelazo? Czy ziemianka to dom, czy miejsce magazynowania ziemniaków? Skąd wiemy jak pracował starożytny kowal? Z czego szyto ubrania, czy były wówczas szkoły a przede wszystkim, na jakiej podstawie archeolodzy podejmują próby rekonstrukcji życia codziennego mieszkańców starożytnego Mazowsza? Na te i inne zagadnienia spróbujemy znaleźć odpowiedzi podczas tych zajęć. Pogadanka jest ilustrowana prezentacją multimedialną,artefaktami oraz kopiami zabytków. Zajęcia są połączone ze zwiedzaniem stałej wystawy „Przedświt” |
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | W laboratorium chemika |
Podczas pokazu zaprezentowane zostaną proste doświadczenia chemiczne, które będą skupiały się na efektownych barwnych reakcjach. W pokazie wykorzystana zostanie także instalacja - boks rękawicowy, czyli stanowisko, w którym pracuje się z izotopami promieniotwórczymi. Prowadzący opowiedzą o pracach w nim prowadzonych. Dzieci będą mogły samodzielnie wypróbować instalację. Wewnątrz boksu znajdować się będą różne elementy: klocki, naczynia z wodą, małe przedmioty, a dzieci będą miały za zadania wykonać z nimi nieskomplikowane czynności. Dodatkowo prowadzący opiszą działanie i zastosowanie bramki dozymetrycznej, natomiast chętne osoby będą mogły skontrolować i wykryć powierzchniowe skażenie dłoni i obuwia radionuklidami. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Żywioły Ziemi - CZŁOWIEK |
Człowiek - to jedyny gatunek zamieszkujący ziemię, który nie współdziała z otaczającym środowiskiem, ale drastycznie w niego ingeruje i kształtuje zgodnie z własnymi potrzebami. Przekształcanie środowiska zaczęło się w chwili gdy wycięto pierwsze krzaki przed jaskinią, aby mieć lepszą widoczność. Rolnictwo, udomowienie dzikich zwierząt, pozyskiwanie drewna do budowy osad i grodów, doprowadziło do tego, że wiele gatunków roślin i zwierząt na zawsze zniknęło z naszej planety. W trakcie przygotowanych przez nas lekcji, poszukamy w materiałach archeologicznych śladów zmian, jakich w pradziejach dokonał człowiek. Będziemy eksperymentować, budować i "niszczyć". Uczestnicy naszych spotkań, tworząc własną "warstwę kulturową", przekonają się co po nas zostaje w ziemi. Zasiejemy zbożem niewielkie poletko. Zbudujemy też model średniowiecznego grodu.
|
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | W laboratorium chemika |
Podczas pokazu zaprezentowane zostaną proste doświadczenia chemiczne, które będą skupiały się na efektownych barwnych reakcjach. W pokazie wykorzystana zostanie także instalacja - boks rękawicowy, czyli stanowisko, w którym pracuje się z izotopami promieniotwórczymi. Prowadzący opowiedzą o pracach w nim prowadzonych. Dzieci będą mogły samodzielnie wypróbować instalację. Wewnątrz boksu znajdować się będą różne elementy: klocki, naczynia z wodą, małe przedmioty, a dzieci będą miały za zadania wykonać z nimi nieskomplikowane czynności. Dodatkowo prowadzący opiszą działanie i zastosowanie bramki dozymetrycznej, natomiast chętne osoby będą mogły skontrolować i wykryć powierzchniowe skażenie dłoni i obuwia radionuklidami. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Żywioły Ziemi - CZŁOWIEK |
Człowiek - to jedyny gatunek zamieszkujący ziemię, który nie współdziała z otaczającym środowiskiem, ale drastycznie w niego ingeruje i kształtuje zgodnie z własnymi potrzebami. Przekształcanie środowiska zaczęło się w chwili gdy wycięto pierwsze krzaki przed jaskinią, aby mieć lepszą widoczność. Rolnictwo, udomowienie dzikich zwierząt, pozyskiwanie drewna do budowy osad i grodów, doprowadziło do tego, że wiele gatunków roślin i zwierząt na zawsze zniknęło z naszej planety. W trakcie przygotowanych przez nas lekcji, poszukamy w materiałach archeologicznych śladów zmian, jakich w pradziejach dokonał człowiek. Będziemy eksperymentować, budować i "niszczyć". Uczestnicy naszych spotkań, tworząc własną "warstwę kulturową", przekonają się co po nas zostaje w ziemi. Zasiejemy zbożem niewielkie poletko. Zbudujemy też model średniowiecznego grodu.
|
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | W laboratorium chemika |
Podczas pokazu zaprezentowane zostaną proste doświadczenia chemiczne, które będą skupiały się na efektownych barwnych reakcjach. W pokazie wykorzystana zostanie także instalacja - boks rękawicowy, czyli stanowisko, w którym pracuje się z izotopami promieniotwórczymi. Prowadzący opowiedzą o pracach w nim prowadzonych. Dzieci będą mogły samodzielnie wypróbować instalację. Wewnątrz boksu znajdować się będą różne elementy: klocki, naczynia z wodą, małe przedmioty, a dzieci będą miały za zadania wykonać z nimi nieskomplikowane czynności. Dodatkowo prowadzący opiszą działanie i zastosowanie bramki dozymetrycznej, natomiast chętne osoby będą mogły skontrolować i wykryć powierzchniowe skażenie dłoni i obuwia radionuklidami. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Żywioły Ziemi - CZŁOWIEK |
Człowiek - to jedyny gatunek zamieszkujący ziemię, który nie współdziała z otaczającym środowiskiem, ale drastycznie w niego ingeruje i kształtuje zgodnie z własnymi potrzebami. Przekształcanie środowiska zaczęło się w chwili gdy wycięto pierwsze krzaki przed jaskinią, aby mieć lepszą widoczność. Rolnictwo, udomowienie dzikich zwierząt, pozyskiwanie drewna do budowy osad i grodów, doprowadziło do tego, że wiele gatunków roślin i zwierząt na zawsze zniknęło z naszej planety. W trakcie przygotowanych przez nas lekcji, poszukamy w materiałach archeologicznych śladów zmian, jakich w pradziejach dokonał człowiek. Będziemy eksperymentować, budować i "niszczyć". Uczestnicy naszych spotkań, tworząc własną "warstwę kulturową", przekonają się co po nas zostaje w ziemi. Zasiejemy zbożem niewielkie poletko. Zbudujemy też model średniowiecznego grodu.
|
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Barbarzyńscy hutnicy |
Warsztaty w trakcie, których uczestnicy dowiedzą się co to jest czarna metalurgia. Jak i z czego budowano starożytne piece hutnicze, co to jest ruda darniowa i jak z niej uzyskiwano żelazo. Dzieci wcielą się w mazowieckich hutników i kowali sprzed 2 tysięcy lat, zbudują piec dymarski, poprowadzą wytop - będą dodawać węgiel drzewny, rudę żelaza, pracować miechami. Zajęcia są połączone ze zwiedzaniem stałej wystawy „Przedświt” |
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ciepło - zimno |
"Ciepło - zimno" - wybuchowe zajęcia o temperaturze i ciśnieniu. Na lekcji omówione zostaną podstawowe zagadnienia związane z szeroko pojętą termodynamiką. Uczniowie będą mieli okazję zapoznać się ze "wściekłym" ciekłym azotem i zobaczyć prawdziwą "płonącą dłoń". Każdy z uczestników będzie mógł z bliska obejrzeć przeprowadzane eksperymenty a wybrani śmiałkowie dołączą do eksperymentatorów i przeprowadzą część doświadczeń samodzielnie. |
astronomia, fizyka, biofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Co wiemy o grzybach? |
Celem lekcji jest poznanie wybranych grup grzybów. Uświadomienie ogromnego zróżnicowania grzybów pod względem wyglądu zewnętrznego, kształtu, wskazanie różnic, kształtowanie zachowań w środowisku leśnym, poznanie budowy grzybów kapeluszowych, podział grzybów na grupy. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Konne podróże - karetą, bryczką, saniami |
Uczestnicy poznają konne, siodła, rzeźbę konia. Dowiadują się o dawnych sposobach podróżowania w czasach kiedy konie i ciągnięte przez nie pojazdy były głównym środkiem transportu. Poznają zasługi koni, a także formy opieki człowieka nad końmi. |
historia |
|
Lekcja festiwalowa | Mały negocjator |
W ramach warsztatu dzieci szkół podstawowych oraz klas "0", będą mogły wziąć udział w pokazie kilkuminutowego filmu o rozwiązaniu konfliktów wraz z jego omówieniem oraz w grze "Przekolata", w ramach której będą przekonywały się wzajemnie do jakiegoś działania (np. że cukierek/owoc/jakaś rzecz, leżące na stole należy się właśnie im, do stanięcia w dziwnej pozie, itd.) . Każda taka scenka zostanie z dziećmi omówiona pod kątem tego w jaki sposób przekonywały się nawzajem, do jakiego doszły rezultatu, jakimi sposobami, co mogliby zrobić/powiedzieć w inny sposób oraz zastanowimy się wspólnie z dziećmi, jak w podobnej sytuacji postąpiliby dorośli i dlaczego. |
prawo |
|
Lekcja festiwalowa | Origami - zwierzęta i nie tylko |
Zajęcia prezentują popularną w Japonii, Chinach i całej Azji Południowo-wschodniej sztukę składania papieru. Nie stosuje się żadnych środków pomocniczych, takich jak klej, czy nożyczki, a osiąga się zadziwiające efekty - można zrobić zwierzę, kwiat. Zajęcia wyrabiają zręczność rąk i kształcą wyobraźnię. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Truskawki dla kosmonautów |
Lekcja rozpocznie się prezentacją różnych sposobów utrwalenia truskawek. Uczniowie zapoznają się z najnowszą metodą suszenia stosowaną do produkowania żywności dla kosmonautów i będą mieli możliwość spróbowania kosmicznych truskawek. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Wędrówki ptaków |
Zapoznanie z przyczynami ptasich wędrówek oraz kierunkami w które się udają. Zgłębienie wiedzy na temat technik lotu. Utrwalanie wiedzy o gatunkach wędrujących oraz osiadłych. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Wodne wyprawy |
Po wakacjach zostały nam przyjemne wspomnienia o podróżach małych i dużych, o wodach słodkich i słonych, o żeglowaniu w słońcu, a może w burzy… Sprawdzimy, jak artyści przedstawiali nadmorskie wyprawy, a przy okazji przypomnimy sobie własne. Zapraszamy w muzealną podróż pełną przygód. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Żywioły Ziemi - CZŁOWIEK |
Człowiek - to jedyny gatunek zamieszkujący ziemię, który nie współdziała z otaczającym środowiskiem, ale drastycznie w niego ingeruje i kształtuje zgodnie z własnymi potrzebami. Przekształcanie środowiska zaczęło się w chwili gdy wycięto pierwsze krzaki przed jaskinią, aby mieć lepszą widoczność. Rolnictwo, udomowienie dzikich zwierząt, pozyskiwanie drewna do budowy osad i grodów, doprowadziło do tego, że wiele gatunków roślin i zwierząt na zawsze zniknęło z naszej planety. W trakcie przygotowanych przez nas lekcji, poszukamy w materiałach archeologicznych śladów zmian, jakich w pradziejach dokonał człowiek. Będziemy eksperymentować, budować i "niszczyć". Uczestnicy naszych spotkań, tworząc własną "warstwę kulturową", przekonają się co po nas zostaje w ziemi. Zasiejemy zbożem niewielkie poletko. Zbudujemy też model średniowiecznego grodu.
|
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnice kości |
Dzieci poznają ogólne zasady budowy ciała zwierzęcia oraz ciekawe przystosowania ewolucyjne kości związane z trybem życia. W przystępny, a niekiedy zabawny sposób przedstawione zostaną cechy anatomiczne szkieletu wybranych gatunków zwierząt domowych i dzikich. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ciepło - zimno |
"Ciepło - zimno" - wybuchowe zajęcia o temperaturze i ciśnieniu. Na lekcji omówione zostaną podstawowe zagadnienia związane z szeroko pojętą termodynamiką. Uczniowie będą mieli okazję zapoznać się ze "wściekłym" ciekłym azotem i zobaczyć prawdziwą "płonącą dłoń". Każdy z uczestników będzie mógł z bliska obejrzeć przeprowadzane eksperymenty a wybrani śmiałkowie dołączą do eksperymentatorów i przeprowadzą część doświadczeń samodzielnie. |
astronomia, fizyka, biofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Z nurtem rzeki |
Sprawdzimy, czy z okien Muzeum widać Wisłę i na których obrazach możemy ją znaleźć. Przekonamy się, jaki wpływ miało jej sąsiedztwo na rozwój Warszawy. Co ciekawego działo się na wodach Wisły i na jej brzegu? |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Barbarzyńscy hutnicy |
Warsztaty w trakcie, których uczestnicy dowiedzą się co to jest czarna metalurgia. Jak i z czego budowano starożytne piece hutnicze, co to jest ruda darniowa i jak z niej uzyskiwano żelazo. Dzieci wcielą się w mazowieckich hutników i kowali sprzed 2 tysięcy lat, zbudują piec dymarski, poprowadzą wytop - będą dodawać węgiel drzewny, rudę żelaza, pracować miechami. Zajęcia są połączone ze zwiedzaniem stałej wystawy „Przedświt” |
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Żywioły Ziemi - CZŁOWIEK |
Człowiek - to jedyny gatunek zamieszkujący ziemię, który nie współdziała z otaczającym środowiskiem, ale drastycznie w niego ingeruje i kształtuje zgodnie z własnymi potrzebami. Przekształcanie środowiska zaczęło się w chwili gdy wycięto pierwsze krzaki przed jaskinią, aby mieć lepszą widoczność. Rolnictwo, udomowienie dzikich zwierząt, pozyskiwanie drewna do budowy osad i grodów, doprowadziło do tego, że wiele gatunków roślin i zwierząt na zawsze zniknęło z naszej planety. W trakcie przygotowanych przez nas lekcji, poszukamy w materiałach archeologicznych śladów zmian, jakich w pradziejach dokonał człowiek. Będziemy eksperymentować, budować i "niszczyć". Uczestnicy naszych spotkań, tworząc własną "warstwę kulturową", przekonają się co po nas zostaje w ziemi. Zasiejemy zbożem niewielkie poletko. Zbudujemy też model średniowiecznego grodu.
|
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Żywioły Ziemi - CZŁOWIEK |
Człowiek - to jedyny gatunek zamieszkujący ziemię, który nie współdziała z otaczającym środowiskiem, ale drastycznie w niego ingeruje i kształtuje zgodnie z własnymi potrzebami. Przekształcanie środowiska zaczęło się w chwili gdy wycięto pierwsze krzaki przed jaskinią, aby mieć lepszą widoczność. Rolnictwo, udomowienie dzikich zwierząt, pozyskiwanie drewna do budowy osad i grodów, doprowadziło do tego, że wiele gatunków roślin i zwierząt na zawsze zniknęło z naszej planety. W trakcie przygotowanych przez nas lekcji, poszukamy w materiałach archeologicznych śladów zmian, jakich w pradziejach dokonał człowiek. Będziemy eksperymentować, budować i "niszczyć". Uczestnicy naszych spotkań, tworząc własną "warstwę kulturową", przekonają się co po nas zostaje w ziemi. Zasiejemy zbożem niewielkie poletko. Zbudujemy też model średniowiecznego grodu.
|
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Żywioły Ziemi - CZŁOWIEK |
Człowiek - to jedyny gatunek zamieszkujący ziemię, który nie współdziała z otaczającym środowiskiem, ale drastycznie w niego ingeruje i kształtuje zgodnie z własnymi potrzebami. Przekształcanie środowiska zaczęło się w chwili gdy wycięto pierwsze krzaki przed jaskinią, aby mieć lepszą widoczność. Rolnictwo, udomowienie dzikich zwierząt, pozyskiwanie drewna do budowy osad i grodów, doprowadziło do tego, że wiele gatunków roślin i zwierząt na zawsze zniknęło z naszej planety. W trakcie przygotowanych przez nas lekcji, poszukamy w materiałach archeologicznych śladów zmian, jakich w pradziejach dokonał człowiek. Będziemy eksperymentować, budować i "niszczyć". Uczestnicy naszych spotkań, tworząc własną "warstwę kulturową", przekonają się co po nas zostaje w ziemi. Zasiejemy zbożem niewielkie poletko. Zbudujemy też model średniowiecznego grodu.
|
archeologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ciepło - zimno |
"Ciepło - zimno" - wybuchowe zajęcia o temperaturze i ciśnieniu. Na lekcji omówione zostaną podstawowe zagadnienia związane z szeroko pojętą termodynamiką. Uczniowie będą mieli okazję zapoznać się ze "wściekłym" ciekłym azotem i zobaczyć prawdziwą "płonącą dłoń". Każdy z uczestników będzie mógł z bliska obejrzeć przeprowadzane eksperymenty a wybrani śmiałkowie dołączą do eksperymentatorów i przeprowadzą część doświadczeń samodzielnie. |
astronomia, fizyka, biofizyka |
|