biologia
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Nie taki pająk straszny |
Pająki występują na Ziemi od ponad 300 milionów lat. Przez ten czas przystosowały się do życia w różnych środowiskach (np. pod wodą, w jaskini, w ziemi), wykształciły wiele skomplikowanych cech pozwalających na przeżycie. Zaskakują swoimi zdolnościami – potrafią tańczyć, obdarowywać prezentami, upodobnić się do biedronki i konstruować kunsztowne sieci. Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się zaskakujących ciekawostek z życia pająków, a także samodzielnie wykonają pajęczą sieć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nasz bogaty świat wewnętrzny… |
Tematem zajęć będzie morfologia i biologia wyspecjalizowanych pasożytniczych patogenów człowieka oraz choroby, które wywołują. Przeprowadzone będą obserwacje mikroskopowe wielu pasożytniczych patogenów człowieka: pierwotniaków, nicieni, stawonogów, płazińców; będą także oglądane gotowe, utrwalone okazy nicieni. Uczestnicy będą mogli kreatywnie tworzyć kolorowe obrazy najciekawszych gatunków parazytów. W trakcie zajęć odpowiemy między innymi na pytania: Czy tasiemiec jest dłuższy niż boisko piłki nożnej? Czy komary przenoszące zarodźce malarii mogą przeżyć wyprawę na Alaskę? Dlaczego w podróży boli nas brzuszek łakomczuszek? Niechciani lokatorzy (wszy, świerzbowiec). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nie taki pająk straszny |
Pająki występują na Ziemi od ponad 300 milionów lat. Przez ten czas przystosowały się do życia w różnych środowiskach (np. pod wodą, w jaskini, w ziemi), wykształciły wiele skomplikowanych cech pozwalających na przeżycie. Zaskakują swoimi zdolnościami – potrafią tańczyć, obdarowywać prezentami, upodobnić się do biedronki i konstruować kunsztowne sieci. Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się zaskakujących ciekawostek z życia pająków, a także samodzielnie wykonają pajęczą sieć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Książęce skarby. Kolekcja muszli Władysława Lubomirskiego |
Poznamy historię XIX-wiecznej kolekcji muszli Władysława Lubomirskiego. Obejrzymy ciekawe gatunki mięczaków oraz poznamy ich budowę. Zapoznamy się z technikami tworzenia kolekcji malakologicznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Przyroda Puszczy Kampinoskiej z historią w tle |
Ponieważ las najlepiej poznaje się w lesie, zabierzemy was na wędrówkę, podczas której zobaczymy jeden z atrakcyjnych przyrodniczo fragmentów zachodniej części Kampinoskiego Parku Narodowego. Długość trasy: ok 8 km, czas trwania: ok. 4 godziny, liczba uczestników: maks. 30 os. Wymagania kondycyjne - średnie. Podczas warsztatów omawiane są zagadnienia: |
|
|
Lekcja festiwalowa | Do domu po nocy, czyli skąd nietoperz wie, gdzie mieszka |
Wszyscy wiedzą, że nietoperze potrafią latać i polować w zupełnych ciemnościach, posługując się echolokacją. Ale echolokacja pozwala "widzieć" otoczenie na odległość kilkudziesięciu metrów, a im się zdarza co noc pokonywać w drodze na obiad całe kilometry! Jak to wobec tego jest możliwe, że te zwierzaki potrafią po ciemku wrócić tam, gdzie mieszkają? Czy po prostu mają dużo szczęścia, czy też jakiś zmysł podpowiada im, którędy do domu? Łatwo się mówi: wrócić przed świtem do kolonii. A co zrobić, jeśli nasz gatunek ma zwyczaj kryć się na dzień w rozwijających się liściach, które jutro już będą zbyt rozwinięte, by w nich spać i trzeba znaleźć nowe? Czy da się wtedy odszukać "swoich", czy trzeba się kryć gdzie popadnie, bo za chwilę zrobi się jasno? No i skąd nietoperze strefy umiarkowanej wiedzą, gdzie należy się schować na zimę - szczególnie te najmłodsze, które jeszcze żadnej zimy nie spędzały? Przecież wybór właściwego miejsca to w tej sytuacji może być kwestia życia i śmierci... Na te i podobne pytania spróbujemy odpowiedzieć podczas lekcji poświęconej latającym ssakom i ich niezwykłym umiejętnościom. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Las - ekosystem doskonały |
Las najlepiej poznaje się… w lesie. Dlatego chodźmy na wspólny spacer! Zabierzemy was na wędrówkę, podczas której postaramy się spojrzeć na to wyjątkowe miejsce z trochę innej perspektywy. Las to dużo więcej niż drzewa, a własne obserwacje jego mieszkańców mogą być niesamowitą przygodą. Spróbujemy poczuć go wszystkimi zmysłami. Przyroda ma nam mnóstwo do zaoferowania, w tym również wiele zabawy, jednak w zamian powinniśmy okazać jej szacunek i zapewnić ochronę. Zapraszamy na zajęcia terenowe w lesie w sąsiedztwie CE, podczas których wykonywane są proste obserwacje. Uczestnicy pracują w grupach z kartami pracy, biorą udział w grach i zabawach edukacyjnych. Omawiane zagadnienia:
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Książęce skarby. Kolekcja muszli Władysława Lubomirskiego |
Poznamy historię XIX-wiecznej kolekcji muszli Władysława Lubomirskiego. Obejrzymy ciekawe gatunki mięczaków oraz poznamy ich budowę. Zapoznamy się z technikami tworzenia kolekcji malakologicznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wirusy – nieproszeni goście |
Wirus - w dosłownym tłumaczeniu z łaciny virus - jad, oznacza, że wirusy są czynnikami wyłącznie patogennymi. Jednak warto dodać, że są to nie tylko niebezpieczni wrogowie, lecz również współtowarzysze, najdyskretniejsi współpracownicy. Są wszędzie, wewnątrz nas i na zewnątrz, zadziwiają skutecznością działania do tego stopnia, iż można ich uznać za doskonałą formę życia. Ale czy można powiedzieć, że wirusy żyją? Wirusy określa się przecież jako pogranicze materii żywej i nieożywionej. Celem warsztatów jest wprowadzenie młodych uczestników w ważny i ekscytujący świat wirusów. Pierwszym etapem będzie zapoznanie słuchaczy z budową wirusów oraz procesem zakażenia komórek ludzkich, zwierzęcych i bakteryjnych. Pokazane zostaną sposoby namnażania wirusów in vitro oraz metody ich wykrywania podczas pracy z mikroskopem. Następnie zaprezentowane zostanie ich działanie chorobotwórcze na przykładach chorób ludzi i zwierząt. W kolejnym etapie wspólnie z uczestnikami opisane zostaną sposoby radzenia sobie z wirusami. Pokazana zostanie walka z inwazją wirusów jaką toczy każdego dnia układ odpornościowy człowieka i w jakim stopniu organizm skutecznie odrzuca atak niechcianych gości. Analizując rodzaje odpowiedzi przeciwwirusowej uczestnicy zobaczą, że kiedy wirus przeniknie przez pierwsze bariery ochronne i wniknie do komórek, to jedną z ostatnich desek ratunku dla organizmu jest niszczenie samego siebie czyli własnych komórek. Młodzi uczestnicy warsztatów dowiadując się o „sile” wirusów i o trudnościach, jakie sprawia walka z nimi, być może docenią wysiłek, jaki w różnych aspektach codziennego życia wkłada się w ochronę przed zakażeniem organizmu, chociażby poprzez zachowanie podstawowych zasad higieny.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Do domu po nocy, czyli skąd nietoperz wie, gdzie mieszka |
Wszyscy wiedzą, że nietoperze potrafią latać i polować w zupełnych ciemnościach, posługując się echolokacją. Ale echolokacja pozwala "widzieć" otoczenie na odległość kilkudziesięciu metrów, a im się zdarza co noc pokonywać w drodze na obiad całe kilometry! Jak to wobec tego jest możliwe, że te zwierzaki potrafią po ciemku wrócić tam, gdzie mieszkają? Czy po prostu mają dużo szczęścia, czy też jakiś zmysł podpowiada im, którędy do domu? Łatwo się mówi: wrócić przed świtem do kolonii. A co zrobić, jeśli nasz gatunek ma zwyczaj kryć się na dzień w rozwijających się liściach, które jutro już będą zbyt rozwinięte, by w nich spać i trzeba znaleźć nowe? Czy da się wtedy odszukać "swoich", czy trzeba się kryć gdzie popadnie, bo za chwilę zrobi się jasno? No i skąd nietoperze strefy umiarkowanej wiedzą, gdzie należy się schować na zimę - szczególnie te najmłodsze, które jeszcze żadnej zimy nie spędzały? Przecież wybór właściwego miejsca to w tej sytuacji może być kwestia życia i śmierci... Na te i podobne pytania spróbujemy odpowiedzieć podczas lekcji poświęconej latającym ssakom i ich niezwykłym umiejętnościom. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Do domu po nocy, czyli skąd nietoperz wie, gdzie mieszka |
Wszyscy wiedzą, że nietoperze potrafią latać i polować w zupełnych ciemnościach, posługując się echolokacją. Ale echolokacja pozwala "widzieć" otoczenie na odległość kilkudziesięciu metrów, a im się zdarza co noc pokonywać w drodze na obiad całe kilometry! Jak to wobec tego jest możliwe, że te zwierzaki potrafią po ciemku wrócić tam, gdzie mieszkają? Czy po prostu mają dużo szczęścia, czy też jakiś zmysł podpowiada im, którędy do domu? Łatwo się mówi: wrócić przed świtem do kolonii. A co zrobić, jeśli nasz gatunek ma zwyczaj kryć się na dzień w rozwijających się liściach, które jutro już będą zbyt rozwinięte, by w nich spać i trzeba znaleźć nowe? Czy da się wtedy odszukać "swoich", czy trzeba się kryć gdzie popadnie, bo za chwilę zrobi się jasno? No i skąd nietoperze strefy umiarkowanej wiedzą, gdzie należy się schować na zimę - szczególnie te najmłodsze, które jeszcze żadnej zimy nie spędzały? Przecież wybór właściwego miejsca to w tej sytuacji może być kwestia życia i śmierci... Na te i podobne pytania spróbujemy odpowiedzieć podczas lekcji poświęconej latającym ssakom i ich niezwykłym umiejętnościom. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Do domu po nocy, czyli skąd nietoperz wie, gdzie mieszka |
Wszyscy wiedzą, że nietoperze potrafią latać i polować w zupełnych ciemnościach, posługując się echolokacją. Ale echolokacja pozwala "widzieć" otoczenie na odległość kilkudziesięciu metrów, a im się zdarza co noc pokonywać w drodze na obiad całe kilometry! Jak to wobec tego jest możliwe, że te zwierzaki potrafią po ciemku wrócić tam, gdzie mieszkają? Czy po prostu mają dużo szczęścia, czy też jakiś zmysł podpowiada im, którędy do domu? Łatwo się mówi: wrócić przed świtem do kolonii. A co zrobić, jeśli nasz gatunek ma zwyczaj kryć się na dzień w rozwijających się liściach, które jutro już będą zbyt rozwinięte, by w nich spać i trzeba znaleźć nowe? Czy da się wtedy odszukać "swoich", czy trzeba się kryć gdzie popadnie, bo za chwilę zrobi się jasno? No i skąd nietoperze strefy umiarkowanej wiedzą, gdzie należy się schować na zimę - szczególnie te najmłodsze, które jeszcze żadnej zimy nie spędzały? Przecież wybór właściwego miejsca to w tej sytuacji może być kwestia życia i śmierci... Na te i podobne pytania spróbujemy odpowiedzieć podczas lekcji poświęconej latającym ssakom i ich niezwykłym umiejętnościom. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Las - ekosystem doskonały |
Las najlepiej poznaje się… w lesie. Dlatego chodźmy na wspólny spacer! Zabierzemy was na wędrówkę, podczas której postaramy się spojrzeć na to wyjątkowe miejsce z trochę innej perspektywy. Las to dużo więcej niż drzewa, a własne obserwacje jego mieszkańców mogą być niesamowitą przygodą. Spróbujemy poczuć go wszystkimi zmysłami. Przyroda ma nam mnóstwo do zaoferowania, w tym również wiele zabawy, jednak w zamian powinniśmy okazać jej szacunek i zapewnić ochronę. Zapraszamy na zajęcia terenowe w lesie w sąsiedztwie CE, podczas których wykonywane są proste obserwacje. Uczestnicy pracują w grupach z kartami pracy, biorą udział w grach i zabawach edukacyjnych. Omawiane zagadnienia:
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Do domu po nocy, czyli skąd nietoperz wie, gdzie mieszka |
Wszyscy wiedzą, że nietoperze potrafią latać i polować w zupełnych ciemnościach, posługując się echolokacją. Ale echolokacja pozwala "widzieć" otoczenie na odległość kilkudziesięciu metrów, a im się zdarza co noc pokonywać w drodze na obiad całe kilometry! Jak to wobec tego jest możliwe, że te zwierzaki potrafią po ciemku wrócić tam, gdzie mieszkają? Czy po prostu mają dużo szczęścia, czy też jakiś zmysł podpowiada im, którędy do domu? Łatwo się mówi: wrócić przed świtem do kolonii. A co zrobić, jeśli nasz gatunek ma zwyczaj kryć się na dzień w rozwijających się liściach, które jutro już będą zbyt rozwinięte, by w nich spać i trzeba znaleźć nowe? Czy da się wtedy odszukać "swoich", czy trzeba się kryć gdzie popadnie, bo za chwilę zrobi się jasno? No i skąd nietoperze strefy umiarkowanej wiedzą, gdzie należy się schować na zimę - szczególnie te najmłodsze, które jeszcze żadnej zimy nie spędzały? Przecież wybór właściwego miejsca to w tej sytuacji może być kwestia życia i śmierci... Na te i podobne pytania spróbujemy odpowiedzieć podczas lekcji poświęconej latającym ssakom i ich niezwykłym umiejętnościom. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Do domu po nocy, czyli skąd nietoperz wie, gdzie mieszka |
Wszyscy wiedzą, że nietoperze potrafią latać i polować w zupełnych ciemnościach, posługując się echolokacją. Ale echolokacja pozwala "widzieć" otoczenie na odległość kilkudziesięciu metrów, a im się zdarza co noc pokonywać w drodze na obiad całe kilometry! Jak to wobec tego jest możliwe, że te zwierzaki potrafią po ciemku wrócić tam, gdzie mieszkają? Czy po prostu mają dużo szczęścia, czy też jakiś zmysł podpowiada im, którędy do domu? Łatwo się mówi: wrócić przed świtem do kolonii. A co zrobić, jeśli nasz gatunek ma zwyczaj kryć się na dzień w rozwijających się liściach, które jutro już będą zbyt rozwinięte, by w nich spać i trzeba znaleźć nowe? Czy da się wtedy odszukać "swoich", czy trzeba się kryć gdzie popadnie, bo za chwilę zrobi się jasno? No i skąd nietoperze strefy umiarkowanej wiedzą, gdzie należy się schować na zimę - szczególnie te najmłodsze, które jeszcze żadnej zimy nie spędzały? Przecież wybór właściwego miejsca to w tej sytuacji może być kwestia życia i śmierci... Na te i podobne pytania spróbujemy odpowiedzieć podczas lekcji poświęconej latającym ssakom i ich niezwykłym umiejętnościom. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy żywność żyje? O ruchu w brzuchu |
W części mikrobiologicznej zaprezentujemy szeroki asortyment różnych produktów, głównie żywnościowych, wytworzonych z wykorzystaniem mikroorganizmów. Szczególną uwagę zwrócimy na dwie grupy produktów zawierających żywą mikroflorę, a obecnych w naszym codziennym życiu, wytworzonych przy udziale bakterii oraz grzybów (drożdży i pleśni). Uczniowie przekonają się, z jak dużą liczbą takich produktów stykają się na co dzień. W części praktycznej, po krótkim przeszkoleniu, każdy uczeń: (a) pozna podstawowe techniki laboratoryjne i sprzęt mikrobiologiczny; (b) wykona prawdziwy posiew mikrobiologiczny żywej kultury mikroorganizmu, który został wyizolowany z jednego z zaprezentowanych produktów żywnościowych; (c) zaobserwuje wzrost danego mikroorganizmu w postaci kolonii na płytce Petriego i wykona preparat mikroskopowy; (d) zaobserwuje pod mikroskopem komórki mikroorganizmów, z którymi pracował, i pozna różne kształty i ugrupowania bakterii oraz grzybów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Przyroda Puszczy Kampinoskiej z historią w tle |
Ponieważ las najlepiej poznaje się w lesie, zabierzemy was na wędrówkę, podczas której zobaczymy jeden z atrakcyjnych przyrodniczo fragmentów zachodniej części Kampinoskiego Parku Narodowego. Długość trasy: ok 8 km, czas trwania: ok. 4 godziny, liczba uczestników: maks. 30 os. Wymagania kondycyjne - średnie. Podczas warsztatów omawiane są zagadnienia: |
|
|
Lekcja festiwalowa | Las - ekosystem doskonały |
Las najlepiej poznaje się… w lesie. Dlatego chodźmy na wspólny spacer! Zabierzemy was na wędrówkę, podczas której postaramy się spojrzeć na to wyjątkowe miejsce z trochę innej perspektywy. Las to dużo więcej niż drzewa, a własne obserwacje jego mieszkańców mogą być niesamowitą przygodą. Spróbujemy poczuć go wszystkimi zmysłami. Przyroda ma nam mnóstwo do zaoferowania, w tym również wiele zabawy, jednak w zamian powinniśmy okazać jej szacunek i zapewnić ochronę. Zapraszamy na zajęcia terenowe w lesie w sąsiedztwie CE, podczas których wykonywane są proste obserwacje. Uczestnicy pracują w grupach z kartami pracy, biorą udział w grach i zabawach edukacyjnych. Omawiane zagadnienia:
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Biologia: jakie to proste, czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o swojej komórce |
Instytut Parazytologii PAN zaprasza dzieci na zajęcia pt.: „Biologia: jakie to proste, czyli wszystko, co powinieneś wiedzieć o swojej komórce”. Tematyka zajęć rozszerzy wiedzę dzieci z dziedzin takich jak: biochemia, biologia molekularna, biotechnologia i mikrobiologia. Warsztaty biologiczne pozwolą dzieciom poznać tajemnice budowy i organizacji pojedynczej komórki. Uczestnicy poznają również minifabryki, które kryją się w ich wnętrzu i procesy w nich zachodzące, zbudują kolorowy model DNA, a także rozwikłają zagadkę kodu genetycznego i wyprodukują razem białko. Wykonując samodzielnie preparat, dzieci będą mogły zobaczyć pod mikroskopem swoje komórki nabłonkowe i podejrzeć ich DNA. Zobaczą również świecące komórki bakterii i własnoręcznie zastosują techniki wykorzystywane na co dzień w laboratoriach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Grzyby nadziemne i podziemne |
Głównym celem warsztatów będzie zapoznanie się z tematyką rozpoznawania i zbierania grzybów. Uczniowie zapoznają się z wiedzą dotyczącą zasad, których należy przestrzegać podczas grzybobrania, tak aby uniknąć pomyłek i problemów zdrowotnych. Nie zabraknie również prostych gier i zabaw, które będą zachęcały młodzież do rywalizacji lub współdziałania w grupie. Uczniowie zdobędą wiedzę na temat grzybów poprzez rozwiązywanie zadań, quizów oraz w trakcie gier edukacyjnych i konkursów. Na zakończenie uczniowie zapoznają się z wystawą pt. „Skarb odzyskany” dotyczącą trufli. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Przyroda Puszczy Kampinoskiej z historią w tle |
Ponieważ las najlepiej poznaje się w lesie, zabierzemy was na wędrówkę, podczas której zobaczymy jeden z atrakcyjnych przyrodniczo fragmentów zachodniej części Kampinoskiego Parku Narodowego. Długość trasy: ok 8 km, czas trwania: ok. 4 godziny, liczba uczestników: maks. 30 os. Wymagania kondycyjne - średnie. Podczas warsztatów omawiane są zagadnienia: |
|
|
Lekcja festiwalowa | Las - ekosystem doskonały |
Las najlepiej poznaje się… w lesie. Dlatego chodźmy na wspólny spacer! Zabierzemy was na wędrówkę, podczas której postaramy się spojrzeć na to wyjątkowe miejsce z trochę innej perspektywy. Las to dużo więcej niż drzewa, a własne obserwacje jego mieszkańców mogą być niesamowitą przygodą. Spróbujemy poczuć go wszystkimi zmysłami. Przyroda ma nam mnóstwo do zaoferowania, w tym również wiele zabawy, jednak w zamian powinniśmy okazać jej szacunek i zapewnić ochronę. Zapraszamy na zajęcia terenowe w lesie w sąsiedztwie CE, podczas których wykonywane są proste obserwacje. Uczestnicy pracują w grupach z kartami pracy, biorą udział w grach i zabawach edukacyjnych. Omawiane zagadnienia:
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Pokaż kotku, co masz w środku |
Lekcja festiwalowa odbędzie się w Muzeum Osteologicznym. Podczas spotkania zaprezentowane zostaną szkielety wybranych gatunków zwierząt z rodziny kotowatych. Omówione będą zagadnienia z zakresu anatomii, fizjologii i behawioru kotów domowych i dziko żyjących. Uczestnicy dowiedzą się m.in., jak koty chowają pazury, który kot najszybciej biega i do czego służą wibrysy…
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Biologia: jakie to proste, czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o swojej komórce |
Instytut Parazytologii PAN zaprasza dzieci na zajęcia pt.: „Biologia: jakie to proste, czyli wszystko, co powinieneś wiedzieć o swojej komórce”. Tematyka zajęć rozszerzy wiedzę dzieci z dziedzin takich jak: biochemia, biologia molekularna, biotechnologia i mikrobiologia. Warsztaty biologiczne pozwolą dzieciom poznać tajemnice budowy i organizacji pojedynczej komórki. Uczestnicy poznają również minifabryki, które kryją się w ich wnętrzu i procesy w nich zachodzące, zbudują kolorowy model DNA, a także rozwikłają zagadkę kodu genetycznego i wyprodukują razem białko. Wykonując samodzielnie preparat, dzieci będą mogły zobaczyć pod mikroskopem swoje komórki nabłonkowe i podejrzeć ich DNA. Zobaczą również świecące komórki bakterii i własnoręcznie zastosują techniki wykorzystywane na co dzień w laboratoriach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Biologia: jakie to proste, czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o swojej komórce |
Instytut Parazytologii PAN zaprasza dzieci na zajęcia pt.: „Biologia: jakie to proste, czyli wszystko, co powinieneś wiedzieć o swojej komórce”. Tematyka zajęć rozszerzy wiedzę dzieci z dziedzin takich jak: biochemia, biologia molekularna, biotechnologia i mikrobiologia. Warsztaty biologiczne pozwolą dzieciom poznać tajemnice budowy i organizacji pojedynczej komórki. Uczestnicy poznają również minifabryki, które kryją się w ich wnętrzu i procesy w nich zachodzące, zbudują kolorowy model DNA, a także rozwikłają zagadkę kodu genetycznego i wyprodukują razem białko. Wykonując samodzielnie preparat, dzieci będą mogły zobaczyć pod mikroskopem swoje komórki nabłonkowe i podejrzeć ich DNA. Zobaczą również świecące komórki bakterii i własnoręcznie zastosują techniki wykorzystywane na co dzień w laboratoriach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|