Fundacja Gender Center
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Polskie pisarki i George Sand |
Wykład poświęcony będzie lekturze George Sand przez polskie pisarki i odpowie na pytanie, czy najbardziej znana francuska pisarka XIX wieku, dziś pamiętana w Polsce tylko ze względu na swój niezwykły styl życia, a z na nowo rozbudzonym zainteresowaniem czytana współcześnie na Zachodzie była dla nich ważna właśnie jako pisarka. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Męskość w kulturze współczesnej |
Warsztat poświęcony będzie sposobom konstruowania męskości w kulturze. Zastanowimy się m.in. nad tym, czym jest płeć społeczno-kulturowa, jakie są różnice między wzorami męskości a kobiecości. Przemiany męskości ukazane zostaną w perspektywie historycznej. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Przestrzeń i płeć |
Podczas warsztatu spróbujemy odpowiedzieć m.in. na następujące pytania: czym jest przestrzeń i jak jest ona konstruowana? Czy różnicuje się ona ze względu na płeć? Czy istnieje kobiece i męskie doświadczenie przestrzeni? |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Edukacja chłopców i dziewcząt |
Literacki obraz edukacji dziewcząt i chłopców na przełomie XIX i XX wieku. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Doświadczenie wewnętrzne w twórczości Debory Vogel i Zuzanny Ginczanki |
Podczas wykładu zostanie omówiona tematyka kobiecego doświadczenia wewnętrznego na przykładzie twórczości Debory Vogel i Zuzanny Ginczanki. Awangardowa metoda montażu stosowana przez Vogel była literackim eksperymentem polegającym na próbie przedstawienia polifoniczności życia w oddzieleniu od sfery emocjonalnej. W poezji Ginczanki sensualne doświadczenie świata prowadziło do odkrycia fizyczności słów, a tym samym do poczucia mistycznej kompletności. Zarówno Vogel, jak i Ginczanka stawiały ważne pytania o kształt życia i twórczości, która miała je wyrażać. |
wiedza o języku i kulturze |
|