Muzeum Narodowe w Warszawie
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Historie światłem malowane, czyli rzecz o witrażu |
W średniowieczu światło traktowano w sposób szczególny. To ziemskie stanowiło odbicie światła boskiego, stąd niezwykły i mistyczny charakter średniowiecznych witraży. W jaki sposób powstawały szklane kompozycje? Jaka była ich rola i symbolika? Jakie tajemnice kryły? Śledząc historię witrażu, postaramy się odnaleźć odpowiedzi na te pytania. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Jak namalować dzień i noc? |
Popołudnie w ogrodzie, wieczór nad Sekwaną, Ogród Saski w blasku księżyca. Jak zmieniają się kolory w każdym z tych miejsc? Zobaczymy oglądając dzieła Józefa Mehoffera, Aleksandra Gierymskiego i Józefa Pankiewicza. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Od świtu do zmierzchu |
Jak namalować wschód słońca, upalne popołudnie czy niebo nocą? Zjawiska świetlne od wieków fascynowały malarzy. Przyglądając się wybranym obrazom zobaczmy, że wykorzystywali oni światło nie tylko do realizacji pomysłu malarskiego, ale za jego sprawą tworzyli nastrój dzieła i wyrażali uczucia. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Kolekcja światłoczuła |
Gdy 176 lat temu wynaleziono fotografię, określano ją jako obraz, który „sam się odrysował wskutek działania światła”. Od tego czasu w tej dziedzinie zmieniło się wiele, ale wciąż najważniejsze pozostało światło. Podczas wykładu przyjrzymy się kolekcji fotografii Muzeum Narodowego w Warszawie, obejrzymy niezwykłe przykłady zdjęć oraz zajrzymy do XIX-wiecznego studia fotograficznego. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Jak namalować dzień i noc? |
Popołudnie w ogrodzie, wieczór nad Sekwaną, Ogród Saski w blasku księżyca. Jak zmieniają się kolory w każdym z tych miejsc? Zobaczymy oglądając dzieła Józefa Mehoffera, Aleksandra Gierymskiego i Józefa Pankiewicza. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Od świtu do zmierzchu |
Jak namalować wschód słońca, upalne popołudnie czy niebo nocą? Zjawiska świetlne od wieków fascynowały malarzy. Przyglądając się wybranym obrazom zobaczmy, że wykorzystywali oni światło nie tylko do realizacji pomysłu malarskiego, ale za jego sprawą tworzyli nastrój dzieła i wyrażali uczucia. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Powidoki, blaski i cienie. Światło w polskiej sztuce współczesnej |
Władysław Strzemiński malował widoki, które pojawiały się pod jego powiekami po długim wpatrywaniu się w słońce. Andrzej Wróblewski przedstawiał dziwne, porwane na fragmenty cienie postaci, a Władysław Hasior wykorzystywał w swej twórczości zapalone świece i żarówki. Analizując wybrane dzieła, porozmawiamy o tym jakie funkcje pełni światło we współczesnej sztuce figuralnej, a jakie w abstrakcyjnej. W jaki sposób artyści wykorzystują kontrasty światła i cienia, jak wzbogacają dzieła o dodatkowe konteksty, korzystając z tradycji malarstwa dawnego.
|
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Jak namalować dzień i noc? |
Popołudnie w ogrodzie, wieczór nad Sekwaną, Ogród Saski w blasku księżyca. Jak zmieniają się kolory w każdym z tych miejsc? Zobaczymy oglądając dzieła Józefa Mehoffera, Aleksandra Gierymskiego i Józefa Pankiewicza. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Od świtu do zmierzchu |
Jak namalować wschód słońca, upalne popołudnie czy niebo nocą? Zjawiska świetlne od wieków fascynowały malarzy. Przyglądając się wybranym obrazom zobaczmy, że wykorzystywali oni światło nie tylko do realizacji pomysłu malarskiego, ale za jego sprawą tworzyli nastrój dzieła i wyrażali uczucia. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Światło w sztuce |
Nie byłoby dzieła sztuki bez światła – pozwala na dwuwymiarowej powierzchni obrazu uzyskać trójwymiarową rzeczywistość. Może być nośnikiem treści – ukazywać potęgę Stwórcy, być oznaką natchnienia czy świadectwem cudu. Potrafi wzmacniać dramaturgię i wskazywać kulminacyjny moment narracji. Światło jest nieodłączną częścią formy plastycznej. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Jak namalować dzień i noc? |
Popołudnie w ogrodzie, wieczór nad Sekwaną, Ogród Saski w blasku księżyca. Jak zmieniają się kolory w każdym z tych miejsc? Zobaczymy oglądając dzieła Józefa Mehoffera, Aleksandra Gierymskiego i Józefa Pankiewicza. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Od świtu do zmierzchu |
Jak namalować wschód słońca, upalne popołudnie czy niebo nocą? Zjawiska świetlne od wieków fascynowały malarzy. Przyglądając się wybranym obrazom zobaczmy, że wykorzystywali oni światło nie tylko do realizacji pomysłu malarskiego, ale za jego sprawą tworzyli nastrój dzieła i wyrażali uczucia. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Kolory światła – malarstwo polskich impresjonistów |
Pod koniec XIX wieku we Francji grupa artystów zapoczątkowała kierunek uchodzący za przełomowy w historii malarstwa. Jednym z zadań, jakie przed sobą stawiali impresjoniści było malowanie światła i pokazanie jego zmienności. Korzystali przy tym z nowo odkrytej wiedzy na temat właściwości i fizycznej natury światła. Podczas spotkania przyjrzymy się obrazom polskich impresjonistów i spróbujemy znaleźć odpowiedzi na pytania: jaki kolor ma światło? jak je namalować? jaki wpływ ma światło na to, co widzimy? |
sztuka |
|