sztuka
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Burmistrz, czyli Żydzi. Finał projektu naukowego "Teatr Publiczny" |
Ostatnie spotkanie w ramach projektu zgromadzi wszystkich wykładowców i będzie debatą o wątkach i tematach obecnych od 250 lat na polskich scenach. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Teatranki / Mały Instytut Teatralny |
Wprowadzimy dzieci w świat wiedzy o teatrze poprzez zabawę i pracę z wyobraźnią. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Teatranki / Mały Instytut Teatralny |
Wprowadzimy dzieci w świat wiedzy o teatrze poprzez zabawę i pracę z wyobraźnią. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Origami zwierzęta i nie tylko |
Zajęcia składają się ze wstępu o aspekcie ekologicznym o powstawaniu papieru: • drzewo – papier – makulatura – recykling – papier, • krótka historia powstania orgiami. oraz części praktycznej, podczas której uczestnicy składają modele zwierząt. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Historie światłem malowane, czyli rzecz o witrażu |
W średniowieczu światło traktowano w sposób szczególny. To ziemskie stanowiło odbicie światła boskiego, stąd niezwykły i mistyczny charakter średniowiecznych witraży. W jaki sposób powstawały szklane kompozycje? Jaka była ich rola i symbolika? Jakie tajemnice kryły? Śledząc historię witrażu, postaramy się odnaleźć odpowiedzi na te pytania. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Origami i nie tylko |
Zajęcia składają się ze wstępu o aspekcie ekologicznym o powstawaniu papieru: • drzewo – papier – makulatura – recykling – papier, • krótka historia powstania orgiami. oraz części praktycznej, podczas której uczestnicy składają modele zwierząt. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Jak namalować dzień i noc? |
Popołudnie w ogrodzie, wieczór nad Sekwaną, Ogród Saski w blasku księżyca. Jak zmieniają się kolory w każdym z tych miejsc? Zobaczymy oglądając dzieła Józefa Mehoffera, Aleksandra Gierymskiego i Józefa Pankiewicza. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Od świtu do zmierzchu |
Jak namalować wschód słońca, upalne popołudnie czy niebo nocą? Zjawiska świetlne od wieków fascynowały malarzy. Przyglądając się wybranym obrazom zobaczmy, że wykorzystywali oni światło nie tylko do realizacji pomysłu malarskiego, ale za jego sprawą tworzyli nastrój dzieła i wyrażali uczucia. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Kolekcja światłoczuła |
Gdy 176 lat temu wynaleziono fotografię, określano ją jako obraz, który „sam się odrysował wskutek działania światła”. Od tego czasu w tej dziedzinie zmieniło się wiele, ale wciąż najważniejsze pozostało światło. Podczas wykładu przyjrzymy się kolekcji fotografii Muzeum Narodowego w Warszawie, obejrzymy niezwykłe przykłady zdjęć oraz zajrzymy do XIX-wiecznego studia fotograficznego. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Aktorka, która grała Hamleta – pamiątki po Stanisławie Wysockiej w BUW |
Spotkanie będzie poświęcone wybitnej postaci polskiego teatru – Stanisławie Wysockiej (1877-1941). Była ona wielką aktorką teatralną. Grywała też w filmie. Zajmowała się reżyserią i pracą pedagogiczną (wykładała m.in. w Państwowym Instytucie Sztuki Teatralnej). Zaprezentujemy dokumenty podarowane niedawno Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie – fotografie, afisze, programy teatralne, pamiątki osobiste.
|
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Zanim uniesie się kurtyna - projekty, scenografia, kostiumy |
By aktor mógł stanąć na scenie, należy ją wpierw zaprojektować, zadbać o dobrą akustykę i widoczność z różnych miejsc widowni, stworzyć oprawę architektoniczną godną muzy Melpomeny. Trzeba również stworzyć sugestywne, olśniewające kostiumy i scenografię odpowiadającą nastrojowi przedstawienia. Zapraszamy do Gabinetu Rycin na pokaz oryginalnych projektów teatralnych tworzonych na przestrzeni wieków przez czołowych artystów. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Nauka pisania kreatywnego - sens czy bezsens? |
Tematem dyskusji panelowej będzie nauka pisania literackiego. Wspólnie zastanowimy się, czy tworzenie „szkół mistrzów” ma sens, a jeśli tak, czego konkretnie powinny uczyć i w jakim zakresie. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | „Kwazar” - nauka w fantastyce |
W trakcie spotkania zostanie ogłoszony laureat wyróżnienia literackiego „Kwazar”. Wyróżnienie przyznawane jest za powieść science-fiction polskiego autora, wydaną po raz pierwszy w roku poprzednim, eksponującą najciekawszy wątek naukowy w klasycznym rozumieniu „science” i utrzymaną na nienagannym poziomie literackim. Zostaną także omówione problemy naukowe, pojawiające się w najnowszej polskiej literaturze fantastycznej. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Origami i nie tylko |
Zajęcia składają się ze wstępu o aspekcie ekologicznym o powstawaniu papieru: • drzewo – papier – makulatura – recykling – papier, • krótka historia powstania orgiami. oraz części praktycznej, podczas której uczestnicy składają modele zwierząt. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Jak namalować dzień i noc? |
Popołudnie w ogrodzie, wieczór nad Sekwaną, Ogród Saski w blasku księżyca. Jak zmieniają się kolory w każdym z tych miejsc? Zobaczymy oglądając dzieła Józefa Mehoffera, Aleksandra Gierymskiego i Józefa Pankiewicza. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Od świtu do zmierzchu |
Jak namalować wschód słońca, upalne popołudnie czy niebo nocą? Zjawiska świetlne od wieków fascynowały malarzy. Przyglądając się wybranym obrazom zobaczmy, że wykorzystywali oni światło nie tylko do realizacji pomysłu malarskiego, ale za jego sprawą tworzyli nastrój dzieła i wyrażali uczucia. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Powidoki, blaski i cienie. Światło w polskiej sztuce współczesnej |
Władysław Strzemiński malował widoki, które pojawiały się pod jego powiekami po długim wpatrywaniu się w słońce. Andrzej Wróblewski przedstawiał dziwne, porwane na fragmenty cienie postaci, a Władysław Hasior wykorzystywał w swej twórczości zapalone świece i żarówki. Analizując wybrane dzieła, porozmawiamy o tym jakie funkcje pełni światło we współczesnej sztuce figuralnej, a jakie w abstrakcyjnej. W jaki sposób artyści wykorzystują kontrasty światła i cienia, jak wzbogacają dzieła o dodatkowe konteksty, korzystając z tradycji malarstwa dawnego.
|
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Origami i nie tylko |
Zajęcia składają się ze wstępu o aspekcie ekologicznym o powstawaniu papieru: • drzewo – papier – makulatura – recykling – papier, • krótka historia powstania orgiami. oraz części praktycznej, podczas której uczestnicy składają modele zwierząt. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnice barw |
Zapraszamy uczniów szkół gimnazjalnych klas I - III na warsztaty plastyczne pt: Tajemnice barw, które odbędą się w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Grafiki. Tegoroczne warsztaty to trzyczęściowy cykl zajęć plastycznych, na których będziemy wspólnie odkrywać tajemnice świata barw. Każda z części ma swój tytuł i zadanie plastyczne: Część I - Indygo i magenta, Część II - O barwnej plamie, Część III - ważne, ważniejsze i najważniejsze. Będziemy szukać najciekawszych barwnych zestawień i obserwować co się dzieje na granicy plam barwnych kiedy spotykają się kolory. Czas trwania zajęć 10 -13. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Jak namalować dzień i noc? |
Popołudnie w ogrodzie, wieczór nad Sekwaną, Ogród Saski w blasku księżyca. Jak zmieniają się kolory w każdym z tych miejsc? Zobaczymy oglądając dzieła Józefa Mehoffera, Aleksandra Gierymskiego i Józefa Pankiewicza. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Mrożek komiczny. Komizm w prozie, publicystyce i rysunkach Sławomira Mrożka |
Wykład jest próbą przybliżenia sylwetki znanego polskiego pisarza i dramaturga Sławomira Mrożka (1930-2013) jako satyryka, karykaturzysty i rysownika satyrycznego. Wykładowi towarzyszy prezentacja multimedialna (wideo), przedstawiająca dzieła literackie Sławomira Mrożka oraz wybrane ze zbiorów Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego rysunki Mistrza. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Od świtu do zmierzchu |
Jak namalować wschód słońca, upalne popołudnie czy niebo nocą? Zjawiska świetlne od wieków fascynowały malarzy. Przyglądając się wybranym obrazom zobaczmy, że wykorzystywali oni światło nie tylko do realizacji pomysłu malarskiego, ale za jego sprawą tworzyli nastrój dzieła i wyrażali uczucia. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Światło w sztuce |
Nie byłoby dzieła sztuki bez światła – pozwala na dwuwymiarowej powierzchni obrazu uzyskać trójwymiarową rzeczywistość. Może być nośnikiem treści – ukazywać potęgę Stwórcy, być oznaką natchnienia czy świadectwem cudu. Potrafi wzmacniać dramaturgię i wskazywać kulminacyjny moment narracji. Światło jest nieodłączną częścią formy plastycznej. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Teatr poza teatrem - place, ulica, pracownia |
Świat teatru wykracza poza scenę. Ujawnia się w scenograficznych oprawach uroczystości na głównych placach oraz paradnych wjazdach monarchów i dostojników do miast. Widoczny jest w pokazach ulicznych grup aktorskich i karnawałowych festynach. Inspiruje artystów, wkraczając do ich pracowni. O tych, a także o innych aspektach wpływu teatru na kulturę i sztukę opowiemy na wybranych przykładach oryginalnych rycin i rysunków z Gabinetu Rycin. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Origami i nie tylko |
Zajęcia składają się ze wstępu o aspekcie ekologicznym o powstawaniu papieru: • drzewo – papier – makulatura – recykling – papier, • krótka historia powstania orgiami. oraz części praktycznej, podczas której uczestnicy składają modele zwierząt. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnice barw |
Zapraszamy uczniów szkół gimnazjalnych klas I - III na warsztaty plastyczne pt: Tajemnice barw, które odbędą się w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Grafiki. Tegoroczne warsztaty to trzyczęściowy cykl zajęć plastycznych, na których będziemy wspólnie odkrywać tajemnice świata barw. Każda z części ma swój tytuł i zadanie plastyczne: Część I - Indygo i magenta, Część II - O barwnej plamie, Część III - ważne, ważniejsze i najważniejsze. Będziemy szukać najciekawszych barwnych zestawień i obserwować co się dzieje na granicy plam barwnych kiedy spotykają się kolory. Czas trwania zajęć 10 -13. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Jak namalować dzień i noc? |
Popołudnie w ogrodzie, wieczór nad Sekwaną, Ogród Saski w blasku księżyca. Jak zmieniają się kolory w każdym z tych miejsc? Zobaczymy oglądając dzieła Józefa Mehoffera, Aleksandra Gierymskiego i Józefa Pankiewicza. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Warszawa 1939-1944. Satyra w czasach okupacji |
Próba przybliżenia obrazu i realiów okupowanej przez hitlerowców w czasie II wojny światowej Warszawy przez pryzmat satyry, karykatury i rysunku satyrycznego. Wykładowi towarzyszą prezentacje multimedialne (audio i wideo), m.in.: fragmenty unikatowego filmu dokumentalnego z 1943 roku, piosenki i muzyka z tamtego okresu, bogaty wybór wizerunków okupowanej Warszawy, a także rysunki z prasy i wydawnictw podziemnych. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Od świtu do zmierzchu |
Jak namalować wschód słońca, upalne popołudnie czy niebo nocą? Zjawiska świetlne od wieków fascynowały malarzy. Przyglądając się wybranym obrazom zobaczmy, że wykorzystywali oni światło nie tylko do realizacji pomysłu malarskiego, ale za jego sprawą tworzyli nastrój dzieła i wyrażali uczucia. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Kolory światła – malarstwo polskich impresjonistów |
Pod koniec XIX wieku we Francji grupa artystów zapoczątkowała kierunek uchodzący za przełomowy w historii malarstwa. Jednym z zadań, jakie przed sobą stawiali impresjoniści było malowanie światła i pokazanie jego zmienności. Korzystali przy tym z nowo odkrytej wiedzy na temat właściwości i fizycznej natury światła. Podczas spotkania przyjrzymy się obrazom polskich impresjonistów i spróbujemy znaleźć odpowiedzi na pytania: jaki kolor ma światło? jak je namalować? jaki wpływ ma światło na to, co widzimy? |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Nauka w konserwacji i restauracji dzieł sztuki |
Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie. Miejsce: Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39 (nowy budynek Akademii Sztuk Pięknych) 26 września, 2015 (sobota) 10:00 Referat: mgr Sylwia Popławska, „Kobieca estetyka przy tworzeniu zielnika. Przegląd artystyczno-botanicznych dzieł Elizy Orzeszkowej” (20 min.); połączony z pokazem kopii artystycznej zielnika po referacie i prezentacją tworzenia kompozycji z suchych roślin. (120 min.) 10:20 Referat: Michał Kożurno, „Pacjent - dzieło sztuki”. (20 min.) 10:40 Referat: Tamara Obłamska, „Papier arabski. Metody wytwarzania i charakterystyka”. (20 min.) 11:00 – 11:30, 12:00-12:30 Warsztaty: mgr Monika Supruniuk, dr Izabela Zając, „Odkrywamy historyczne techniki fotograficzne”. Warsztaty z cyjanotypii; 30 min. w grupach max. 10 osób z 1/2 godzinną przerwą między nimi. Uczestnicy będą wykonywali samodzielnie odbitkę w technice cyjanotypii, którą zabiorą na pamiątkę. 12:30 Referat: prof. dr hab. Danuta Stępień, st. wykł. mgr Anna Zalewska-Falińska, mgr Marlena Koczorowska, „Prezentacja wykonywania kopii ikony św. Sergiusza z Radoneża ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie”. (30 min.) 13:00 Referat: mgr Mateusz Jasiński „Jak zostać caravaggionistą - kilka praktycznych porad techniczno – technologicznych”. (20 min.) 13:20 Referat: mgr Marlena Koczorowska „Konserwacja ratunkowa hellenistycznych malowideł ściennych Marina el-Alamein w Egipcie”. (20 min.) Od 13:00 Warsztaty: prof. dr hab. Danuta Stępień, st. wykł. mgr Anna Zalewska-Falińska, mgr Mateusz Jasiński, mgr Marlena Koczorowska „Warsztat dawnego artysty”; ikona, pozłotnictwo, kopia. (2:30 min.) 27 września, 2015 (niedziela) 10:00 Referat: mgr Łukasz Wojtowicz „ „Tajemnice Odrzechowej”. Odnalezienie zabytkowego wyposażenia dawnej cerkwi w Odrzechowej”. Wykład i wystawa dokumentująca projekt. (30 min.) 10:30 Referat: Agnieszka Beczyczko, „Włoski oryginał z XVI wieku a XIX wieczna zniszczona kopia. Jak wykonać retusz?”. (25 min.) 10:55 Referat: Hanna Ludwiczak „Zmiany kompozycji obrazów sztalugowych. Jak odróżnić przemalowania od oryginalnej warstwy malarskiej?”. (25 min.) 11:20 Referat: Mateusz Stryczak „Dlaczego nie myć obrazów wodą? Problematyka rozłożonych spoiw warstw malarskich i werniksów na przykładzie obrazów sztalugowych”. (25 min.) 12:00-12:40 Referat: prof. Helena Hryszko, dr Monika Stachurska, „ "Zauroczeni" - prezentacja projektu badawczego "Gdański skarb średniowiecznej paramentyki"”. (40 min.) Warsztaty: (Katedra Konserwacji i Restauracji Tkanin Zabytkowych) 13:00-14:00 Albina Zięba, prof. Helena Hryszko, „Jak drukowano tkaniny w średniowieczu” - pokaz druku klockami drewnianymi. 14:00-16:00 Karolina Ślusarczyk, prof. Helena Hryszko, , „Za który sznurek pociągnąć?” - warsztaty wyplatania pasmanterii w technice fingerloop. 14:00-16:00 mgr Anna Makulec, mgr Ewa Proniewicka, „Tureckie wątki” - warsztaty zdobienia tkanin techniką ebru. |
sztuka |
|
Spotkanie festiwalowe | Nauka w konserwacji i restauracji dzieł sztuki |
Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie. Miejsce: Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39 (nowy budynek Akademii Sztuk Pięknych) 26 września, 2015 (sobota) 10:00 Referat: mgr Sylwia Popławska, „Kobieca estetyka przy tworzeniu zielnika. Przegląd artystyczno-botanicznych dzieł Elizy Orzeszkowej” (20 min.); połączony z pokazem kopii artystycznej zielnika po referacie i prezentacją tworzenia kompozycji z suchych roślin. (120 min.) 10:20 Referat: Michał Kożurno, „Pacjent - dzieło sztuki”. (20 min.) 10:40 Referat: Tamara Obłamska, „Papier arabski. Metody wytwarzania i charakterystyka”. (20 min.) 11:00 – 11:30, 12:00-12:30 Warsztaty: mgr Monika Supruniuk, dr Izabela Zając, „Odkrywamy historyczne techniki fotograficzne”. Warsztaty z cyjanotypii; 30 min. w grupach max. 10 osób z 1/2 godzinną przerwą między nimi. Uczestnicy będą wykonywali samodzielnie odbitkę w technice cyjanotypii, którą zabiorą na pamiątkę. 12:30 Referat: prof. dr hab. Danuta Stępień, st. wykł. mgr Anna Zalewska-Falińska, mgr Marlena Koczorowska, „Prezentacja wykonywania kopii ikony św. Sergiusza z Radoneża ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie”. (30 min.) 13:00 Referat: mgr Mateusz Jasiński „Jak zostać caravaggionistą - kilka praktycznych porad techniczno – technologicznych”. (20 min.) 13:20 Referat: mgr Marlena Koczorowska „Konserwacja ratunkowa hellenistycznych malowideł ściennych Marina el-Alamein w Egipcie”. (20 min.) Od 13:00 Warsztaty: prof. dr hab. Danuta Stępień, st. wykł. mgr Anna Zalewska-Falińska, mgr Mateusz Jasiński, mgr Marlena Koczorowska „Warsztat dawnego artysty”; ikona, pozłotnictwo, kopia. (2:30 min.) 27 września, 2015 (niedziela) 10:00 Referat: mgr Łukasz Wojtowicz „ „Tajemnice Odrzechowej”. Odnalezienie zabytkowego wyposażenia dawnej cerkwi w Odrzechowej”. Wykład i wystawa dokumentująca projekt. (30 min.) 10:30 Referat: Agnieszka Beczyczko, „Włoski oryginał z XVI wieku a XIX wieczna zniszczona kopia. Jak wykonać retusz?”. (25 min.) 10:55 Referat: Hanna Ludwiczak „Zmiany kompozycji obrazów sztalugowych. Jak odróżnić przemalowania od oryginalnej warstwy malarskiej?”. (25 min.) 11:20 Referat: Mateusz Stryczak „Dlaczego nie myć obrazów wodą? Problematyka rozłożonych spoiw warstw malarskich i werniksów na przykładzie obrazów sztalugowych”. (25 min.) 12:00-12:40 Referat: prof. Helena Hryszko, dr Monika Stachurska, „ "Zauroczeni" - prezentacja projektu badawczego "Gdański skarb średniowiecznej paramentyki"”. (40 min.) Warsztaty: (Katedra Konserwacji i Restauracji Tkanin Zabytkowych) 13:00-14:00 Albina Zięba, prof. Helena Hryszko, „Jak drukowano tkaniny w średniowieczu” - pokaz druku klockami drewnianymi. 14:00-16:00 Karolina Ślusarczyk, prof. Helena Hryszko, , „Za który sznurek pociągnąć?” - warsztaty wyplatania pasmanterii w technice fingerloop. 14:00-16:00 mgr Anna Makulec, mgr Ewa Proniewicka, „Tureckie wątki” - warsztaty zdobienia tkanin techniką ebru. |
sztuka |
|