Akademia Młodych Uczonych
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Sztuka dyskutowania |
Dyskusja to uporządkowana wymiana myśli, zmierzająca do rozwiązania jakiegoś problemu: do ustalenia, jak się rzeczy mają – lub do przekonania kogoś, że rzeczy mają się tak, a nie inaczej. Z dyskusjami spotykamy się na każdym kroku – zarówno w nauce, w polityce, jak i w życiu codziennym. Nie każda jednak dyskusja spełnia wymogi logiczne i, jak się je nazywa, parlamentarne. W części teoretycznej warsztatów powiemy o elementach i kryteriach dobrej dyskusji, a w szczególności o tym, jaki powinna mieć przebieg, jakimi argumentami wolno się w niej posługiwać i z kim w ogóle warto dyskutować. W części praktycznej uczestnicy zaaranżują dyskusję na wybrany temat, aby sprawdzić swoje umiejętności w tym zakresie i utrwalić wiedzę zdobytą w części teoretycznej. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Czy wielojęzyczność będzie (jeszcze) potrzebna i do czego? |
Czy wielojęzyczność jest zjawiskiem wyjątkowym, czy uniwersalnym? Czy w globalnym świecie, w którym dominuje angielski, poznawanie innych języków ma sens? I czemu może służyć, jeśli nie (tylko) komunikacji? Wykład poświęcony będzie różnego rodzaju dyskursom wokół wielojęzyczności: naukowym, komercyjnym, edukacyjnym, aktywistycznym. Przyjrzymy się, jak wielojęzyczność jest prezentowana przez badaczy, którzy zajmują się różnorodnością językową świata i badaniem języków zagrożonych; sprawdzimy, w jaki sposób jest wykorzystywana przez korporacje, które na niej mnożą zyski; zastanowimy się, czy sposób nauczania języków w dzisiejszym szkolnictwie rzeczywiście prowadzi do wielojęzyczności? Wreszcie spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy angielski będzie wkrótce jedynym językiem świata, czy też nowe technologie umożliwią posługiwanie się na równi różnymi językami. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Skąd wiem, że ja to ja? Kilka słów o świadomości cielesnej |
W ramach wykładów zaprezentowane zostały podstawowe informacje o współczesnych badaniach poświęconych tematyce 'ja' i 'samoświadomości' z perspektywy neuropsychologii i psychologii poznawczej. Zaprezentowane zostały metody badawcze pozwalające zmieniać odczucie swojego ciała, zakłócając zarówno poczucie przynależności części ciała (np. poczucie, że ręka jest moja) jak i całego ciała. Na przykładzie iluzji 'gumowej ręki' omówiono konsekwencje uzyskiwanych w takich badaniach wyników dla naszych założeń na temat 'ja. Uczestnicy zastawiali się, czy nasze 'ja' jest rzeczywiście tak niezmienne, jak nam się wydaje. |
Nauki humanistyczne |
|