Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Misja kosmiczna „PAŃSTWO” |
Celami warsztatu są: rozumienie przez jego uczestników kluczowych pojęć w życiu publicznym, czyli instytucja państwa, polityka publiczna, obywatel, władza, konstytucja oraz kształcenie świadomości wpływu obywateli na państwo i państwa na obywateli. Metody wykorzystywane podczas warsztatu to: rozmowa nauczająca, wykład, uczenie się przez współpracę, analiza tekstu źródłowego, gra dydaktyczna, dyskusja, burza mózgów |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kreatywne warsztaty przedsiębiorczości Zostań osobą przedsiębiorczą |
W trakcie spotkania dowiemy się, co charakteryzuje osoby przedsiębiorcze i jak rozbudzać w sobie przedsiębiorczość. Osoby przedsiębiorcze dostrzegają szanse w swoim otoczeniu i potrafią je wykorzystać. Takie osoby często wykorzystują techniki, których można się nauczyć. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Innowacje nie gryzą |
Podczas zajęć zastanowimy się, czym są innowacje i dlaczego świat nie może się bez nich rozwijać. Pokażemy przykłady innowacji (produktów i usług). Przedstawimy, jak metody pobudzania kreatywności mogą pomóc w tworzeniu innowacji i niektóre z nich przećwiczymy w praktyce. |
Nauki ekonomiczne |
|
Lekcja festiwalowa | Banki kontra "skarpety" - czyli bankowość w pigułce |
Adepci finansów zostaną wdrożeni w świat bankowości. W prosty sposób zobrazowana zostanie działalność banków. Wyjaśnione zostaną takie pojęcia jak depozyty oraz kredyty bankowe. Uczniowie dowiedzą się również, na czym tak naprawdę zarabiają banki oraz jakimi cechami powinien kierować się dobry bankier. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Giełda papierów wartościowych - kasyno czy partia szachów? |
Na podstawie barwnych metafor i analogii zobrazowana zostanie działalność giełdy papierów wartościowych. Uczniowie zapoznają się z podstawowymi instrumentami finansowymi, takimi jak akcje i obligacje. Na koniec zaprezentowane zostaną podstawowe zasady, którymi powinien kierować się każdy inwestor giełdowy – i nie tylko. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Warsztaty świetnego mówcy |
Zajęcia warsztatowe, na których uczestnicy zapoznają się z zasadami atrakcyjnego wystąpienia publicznego i poćwiczą ich zastosowanie. Pod lupę weźmiemy zarówno język niewerbalny (m. in.: postawa, gesty, kontakt wzrokowy), jak i treść wypowiedzi (m. in. struktura, język, formy wyrazu). Zajmiemy się też tematem tremy, wchodzenia w kontakt ze słuchaczami czy reagowania w momentach zaskoczenia. |
Nauki społeczne |
|
Lekcja festiwalowa | Skąd się wzięły pieniądze - od barteru do bitcoina |
Podczas zajęć zastanowimy się, dlaczego ludzie wynaleźli pieniądze. Uczniowie dowiedzą się, jak wyglądała wymiana gospodarcza przed ich wynalezieniem. Samodzielnie w zabawie będą mogli się przekonać jakie plusy i minusy wiązały się z wymianą barterową. Prześledzimy najważniejsze etapy historii pieniądza. Zastanowimy się, jakie cechy powinien posiadać idealny pieniądz.( Krótki przebiec zajęć: Świat bez pieniędzy - wymiana barterowa Pieniądz towarowy Historia pieniądza Cechy idealnego pieniądza) |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Od homo oeconomicus do człowieka rzeczywistego, czyli finanse behawioralne |
Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestników z koncepcją behawioralną finansów. Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się, jak psychologia i socjologia wpływa na podejmowanie decyzji oraz czym jest teoria perspektywy. Omówione zostaną przykładowe anomalie rynkowe. |
Nauki ekonomiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Skuteczny biznes według nowych zasad |
Na spotkaniu zapoznamy się z zasadami tworzenia skutecznych przedsięwzięć biznesowych i przećwiczymy ich zastosowanie. W trakcie wprowadzenia zostanie przedstawiona koncepcja modelu biznesowego wg business model canvas. W trakcie części warsztatowej uczestnicy, pracując w grupach, opracują swoje pomysły na biznes zgodnie z zaprezentowaną koncepcją. |
Nauki ekonomiczne |
|
Lekcja festiwalowa | Co wpływa na cenę? Dlaczego to tyle kosztuje? |
Na spotkaniu zostaną przedstawione zasady funkcjonowania mechanizmu rynkowego. Uczestnicy poznają pojęcia popytu i podaży, dowiedzą się, co na nie wpływa oraz w jaki sposób kształtują one ceny wszystkich towarów i usług.( Dlaczego ceny są zmienne? Kto i w jaki sposób je ustala? Czy mamy wpływ na ceny? Odpowiedzi na te pytania zostaną omówione w trakcie lekcji.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Ubezpieczenia bez tajemnic |
Każdy z nas może stać się ofiarą jakiegoś nieszczęśliwego zdarzenia. Może to być trywialny upadek i stłuczone kolano w drodze do szkoły, może to być kontuzja doznana w trakcie treningu albo zajęć z wychowania fizycznego, albo rozbity samochód taty, który jechał rano do pracy. Skutki tych zdarzeń, a przynajmniej niektórych z nich mogą spowodować, że trzeba będzie zapłacić za naprawę samochodu, czy opłacić koszty wynajęcia rehabilitanta, który pomoże usprawnić uszkodzoną rękę czy nogę. Za każdym razem są to zdarzenia nagłe, nieprzewidziane i nieoczekiwane. Dlatego tak bardzo niepożądane mogą być ich skutki. Zwłaszcza jeśli planowaliśmy np. rodzinny wyjazd na wycieczkę samochodową, a tu nie tylko trzeba z niej zrezygnować, bo samochód jest unieruchomiony, ale jeszcze znaleźć pieniądze na jego naprawę. Czy jest zatem szansa, by jakoś wybrnąć z tych kłopotów, by mimo wszystko móc w dalszym ciągu planować i realizować swoje zamierzenia bez konieczności dokonywania wyborów, bo np. po opłaceniu mechanika samochodowego zabrakło pieniędzy na opłacenie wycieczki itp? Jak poradzić sobie w sytuacji, gdy zapomnimy zakręcić kran w kuchni, gdy wyłączyli wodę, a po powrocie do domu okazało się, że zalaliśmy mieszkanie sąsiada z dołu? Na te i inne pytania dotyczące uniknięcia skutków nieprzewidzianych zdarzeń przy wykorzystaniu ubezpieczeń odpowiemy sobie podczas warsztatów poświęconych temu zagadnieniu. Postaramy się również znaleźć odpowiedź na pytanie, czy ubezpieczenia pozwalają na beztroskie i dostatnie życie na starość? Jak trzeba postępować, by mimo niespodzianek, jakie płata nam życie, czuć się pewnie i bezpiecznie? Czy jest to w ogóle możliwe? |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Ameryka w erze Trumpa: jak to się stało? |
Półtora roku od zwycięstwa wyborczego Donalda Trumpa to okres szukania odpowiedzi na dwa podstawowe pytania: 1) jak to się stało, że Donald Trump wygrał amerykańskie wybory prezydenckie?, 2) jak to możliwe, że amerykańskie (a za nimi światowe) media głównego nurtu oraz obserwatorzy amerykańskiego społeczeństwa nie zauważyli zawczasu, że zwycięstwo to nadchodzi? Im więcej pojawia się badań o zmianie społecznej w USA, o nastrojach wśród białej ludności dawnych regionów przemysłowych, o źródłach, z których wyborcy czerpią wiedzę o świecie; im więcej pojawia się informacji o wykorzystywaniu danych zbieranych na portalach społecznościowych, o zaangażowaniu innych państw i o reakcji władz amerykańskich na nie i im więcej budowanych jest na ich podstawie teorii, tym bliżej jesteśmy wyjaśnienia nie tylko przyczyn sukcesu wyborczego Donalda Trumpa, ale również zrozumienia tego, w jak wielkim stopniu uległy przekształceniu społeczeństwa państw najwyżej rozwiniętych, w tym Stanów Zjednoczonych. Celem tego wykładu jest przedstawienie społecznego i politycznego tła ostatnich amerykańskich wyborów prezydenckich jako próby wyjaśnienia ich przebiegu i wyników, a także zaprezentowania zmian jakie przechodzi Ameryka. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Fundusze inwestycyjne- fakty i mity spotkanie |
W trakcie spotkania Uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się zasadami funkcjonowania Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych (TFI) i zarządzania Funduszami Inwestycyjnymi. Zaprezentowane zostaną tajniki inwestowania w różnego rodzaju fundusze będące w ofertach TFI. Będziemy szukać odpowiedzi na pytania:
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Transformacja energetyczna na świecie, czyli dlaczego ma znaczenie skąd czerpiemy energię |
Obecnie ogromna większość energii, której używamy do produkcji prądu, ciepła czy w transporcie, pochodzi ze spalania paliw kopalnych. Przed nami jednak rewolucja energetyczna związana z potrzebą ochrony środowiska, przede wszystkim zapobiegania zmianie klimatu. Jak to zrobić? Jakie są zagrożenia i szanse w tym procesie? Jakie technologie mogą nam w tym pomóc i jak zmienią one nasze codzienne życie? |
|