wiedza o społeczeństwie
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Misja kosmiczna „PAŃSTWO” |
Celami warsztatu są: rozumienie przez jego uczestników kluczowych pojęć w życiu publicznym, czyli instytucja państwa, polityka publiczna, obywatel, władza, konstytucja oraz kształcenie świadomości wpływu obywateli na państwo i państwa na obywateli. Metody wykorzystywane podczas warsztatu to: rozmowa nauczająca, wykład, uczenie się przez współpracę, analiza tekstu źródłowego, gra dydaktyczna, dyskusja, burza mózgów |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co nam prawo? |
Głównym celem zajęć „Po co nam prawo?” jest pokazanie uczniom różnorodność prawa. Uczniowie nauczą się przede wszystkim identyfikować i rozróżniać normy obowiązujące, takie jak prawo, moralność, normy etyczne, religia. Zrozumieją mechanizmy przenikania tych norm między sobą i ich wpływ na prawo. Zobaczą, że prawo i moralność czasem się przenikają, ale nie zawsze idą ze sobą w parze. Poznają i nauczą się scharakteryzować postawy wobec prawa i będą potrafili je przyporządkować do konkretnych ludzkich zachowań. Uświadomią sobie wieloznaczność pojęcia prawo, przez co zrozumieją różnicę między prawem a obowiązkiem. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Sekrety psychologii lotniczej: jak rozpoznać kandydata na dobrego pilota? |
Aby zostać pilotem najnowocześniejszego samolotu bojowego czy śmigłowca, trzeba odznaczać się wyjątkowymi predyspozycjami fizycznymi, intelektualnymi i psychicznymi. Do latania myśliwcami F16 czy Mig-29 w Siłach Powietrznych RP wybiera się bowiem tylko najlepszych. Jednym z elementów systemu oceny przyszłych pilotów jest diagnoza psychologiczna. Tym, między innymi, zajmuje się Zakład Psychologii WIML, który rok rocznie prowadzi badania kandydatów do Ogólnokształcącego Liceum Lotniczego i Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Dzięki odpowiednio dobranym testom przeznaczonym do pomiaru osobowości, zdolności poznawczych oraz koordynacji psychomotorycznej sprawdza się, czy dana osoba spełnia warunki zostania pilotem wojskowym. Bazując na naszych doświadczeniach, podczas lekcji Festiwalowej opowiemy o psychologicznych aspektach pracy pilota, wymaganiach stawianych kandydatom do lotnictwa, oraz o wyzwaniach, z jakimi muszą zmierzyć się osoby przechodzące badania w Zakładzie Psychologii WIML. Lekcja będzie składała się z dwóch części - wykładowej, podczas której przybliżymy ścieżkę badań, którą przechodzą przyszli piloci, oraz pokazowej, podczas której uczestnicy zobaczą konkretne zadania stawiane kandydatom i będą mogli samodzielnie spróbować swych sił w wybranych testach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ręka, noga, mózg na ścianie - czyli jak się komunikuję i co z tego wynika |
Warsztat (lekcja) to interaktywne spotkanie edukacyjno – ruchowe o komunikacji, emocjach i potrzebach oraz o konflikcie - jak i po co powstaje. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ile warta jest nieruchomość? |
W trakcie gry uczestnicy poznają działanie wybranych instrumentów geodezyjnych, wykonają pomiary odległości, obliczą na tej podstawie powierzchnię i dowiedzą się, co wpływa na wartość nieruchomości. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ile warta jest nieruchomość? |
W trakcie gry uczestnicy poznają działanie wybranych instrumentów geodezyjnych, wykonają pomiary odległości, obliczą na tej podstawie powierzchnię i dowiedzą się, co wpływa na wartość nieruchomości. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Sekrety psychologii lotniczej: jak rozpoznać kandydata na dobrego pilota? |
Aby zostać pilotem najnowocześniejszego samolotu bojowego czy śmigłowca, trzeba odznaczać się wyjątkowymi predyspozycjami fizycznymi, intelektualnymi i psychicznymi. Do latania myśliwcami F16 czy Mig-29 w Siłach Powietrznych RP wybiera się bowiem tylko najlepszych. Jednym z elementów systemu oceny przyszłych pilotów jest diagnoza psychologiczna. Tym, między innymi, zajmuje się Zakład Psychologii WIML, który rok rocznie prowadzi badania kandydatów do Ogólnokształcącego Liceum Lotniczego i Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Dzięki odpowiednio dobranym testom przeznaczonym do pomiaru osobowości, zdolności poznawczych oraz koordynacji psychomotorycznej sprawdza się, czy dana osoba spełnia warunki zostania pilotem wojskowym. Bazując na naszych doświadczeniach, podczas lekcji Festiwalowej opowiemy o psychologicznych aspektach pracy pilota, wymaganiach stawianych kandydatom do lotnictwa, oraz o wyzwaniach, z jakimi muszą zmierzyć się osoby przechodzące badania w Zakładzie Psychologii WIML. Lekcja będzie składała się z dwóch części - wykładowej, podczas której przybliżymy ścieżkę badań, którą przechodzą przyszli piloci, oraz pokazowej, podczas której uczestnicy zobaczą konkretne zadania stawiane kandydatom i będą mogli samodzielnie spróbować swych sił w wybranych testach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Życie społeczne jako gra wideo. Przykład Chińskiej Republiki Ludowej |
Rozwiązania znane z gier wideo - takie jak rozwijanie swojej postaci, gromadzenie punktów i nagród, wypełnianie określonych misji - są od lat wdrażane w rzeczywistości. Spotykamy je w eksperymentalnych programach szkolnych oraz korporacjach, gdzie mają na celu podniesienie efektywności nauki i pracy przez dodanie do nich elementu rozrywki. Co jednak stanie się, gdy podobne mechanizmy zostaną wdrożone na poziomie państwowym, gdzie posłużą do zarządzania wielomilionowym społeczeństwem?
Odpowiedź na to pytanie znajdujemy w Chinach. Począwszy od 2014 roku tamtejszy rząd wprowadza w życie tzw. System Zaufania Społecznego. Jest to seria dalekosiężnych reform i rozwiązań, które dążą do stworzenia scentralizowanej, hierarchicznej platformy oceniania obywateli i obywatelek kraju. Niczym w grze wideo, za wykonywanie codziennych czynności – od terminowego płacenia podatków po odpowiedzialne zakupy - ludzie otrzymują punkty, które konstruują ranking społeczny. Osoby o wysokim miejscu w hierarchii mogą cieszyć się benefitami takimi jak preferencyjne warunki kredytu. Tymczasem jednostki o najniższych pozycjach (marnujące czas, popełniające przestępstwa) są w różny sposób karane, przykładowo nie mogą korzystać z linii lotniczych. Cały system działa w oparciu o totalną kontrolę oraz inwigilację, lecz to nie jedyny kontrowersyjny element programu. To władza, często odizolowana od społeczeństwa, decyduje, jakie czynności są pożyteczne, a jakie nie. Tworzy to zupełnie nowy wymiar totalitaryzmu, nie tylko dający niespotykane dotychczas możliwości zarządzania ludźmi, ale też – pod przykrywką niewinnej rozrywki – ukrywający swój despotyczny wymiar i pacyfikujący niezadowolenie społeczne przez zmuszenie ludzi do nieustannej rywalizacji. |
|