chemia
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Azotany w przetwórstwie mięsa - zdrowo czy różowo? |
Azotan(III) i azotan(V) sodu to substancje dodatkowe powszechnie stosowane w przetwórstwie mięsa. Zgodnie z nomenklaturą zaliczane są do grupy substancji konserwujących. Jednak ich właściwości nie ograniczają się jedynie do działania utrwalającego. Dlaczego? O tym, i nie tylko o tym, uczniowie dowiedzą się na niniejszym wykładzie.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Za co kochamy czekoladę? |
Co powoduje, że jedzenie czekolady tak wielu ludziom sprawia przyjemność? Czy to tylko słodki smak, a może coś więcej? Czy czekolada uzależnia? Czy może leczyć? Czy biała czekolada to naprawdę czekolada? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Płyny w stanie nadkrytycznym – wczoraj, dziś i jutro |
Płyny w stanie nadkrytycznym charakteryzują się specyficznymi właściwościami fizykochemicznymi, co powoduje ich częste zastosowanie w technologiach przemysłowych. W szczególności są one stosowane w procesach ekstrakcji surowców roślinnych, przetwarzania żywności i leków, produkcji proszków i rusztowań kostnych, a także do utylizacji odpadów oraz oczyszczania i pokrywania powierzchni. Tematem wykładu są historyczne, aktualne i przyszłościowe praktyczne zastosowania płynów w stanie nadkrytycznym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Prawda leży tam gdzie leży - na przykładach z historii chemii |
Prof. Władysław Bartoszewski (od niego ściągnęliśmy pierwszą część tytułu) i ks. prof. Józef Tischner (autor podstawowej definicji prawdy) pokazali, że nader często obiegowe, powszechnie uznane prawdy nie do końca są prawdziwe. Na kilku przykładach z historii chemii wykażemy słuszność tego stwierdzenia. Kto pierwszy zaproponował cykliczną strukturę benzenu - czy na pewno Kekule? Czy regułę Markownikowa wymyślił Markownikow? Czy Fritz Haber to potwór, czy dobroczyńca ludzkości? itd. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Metody zobrazowania 3D |
Uczniowie podczas wykładu dowiedzą się, na czym polega widzenie przestrzenne, jakie są techniki zobrazowania 3D oraz jak działają wyświetlacze ciekłokrystaliczne. Uczniowie będą mieli możliwość oglądania filmów w 3D, dzięki dedykowanym do tego celu okularom, dowiedzą się o ułożeniu ciekłych kryształów w swoich smartfonach oraz zwiedzą laboratorium chemiczne, w którym syntezuje się ciekłe kryształy. |
|