historia
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Rosja i niepodległość Polski, część I |
Część I – Rosja carska i niepodległość Polski I wojna światowa sprawiła, iż wszystkie państwa biorące udział w rozbiorach musiały ustosunkować się do dążeń Polaków do niepodległości. W I części wykładu postaram się pokazać ewolucję rosyjskiego podejścia do polskiej niepodległości: od Katarzyny II do Mikołaja II. Główną uwagę skupię na okresie I wojny światowej. Pokażę, jak różnił się stosunek Cesarstwa Rosyjskiego, Rządu Tymczasowego oraz Piotrogrodzkiej Rady Delegatów Robotniczych i Żołnierskich. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Rosja i niepodległość Polski, część II |
Część II Rosja bolszewicka i niepodległość Polski W II części wykładu przedstawię stosunek bolszewików do II Rzeczpospolitej w latach 1917-1921. „Sprawa polska” w Rosji okresu wojny domowej była ważną kwestią, choćby ze względu na tysiące Polaków powracających ze wschodu do odzyskanej ojczyzny. Zupełnie inaczej na kwestię niepodległości Polski zapatrywali się „biali” i „czerwoni”, co zresztą wpłynęło na losy wojny domowej w Rosji. Dla bolszewików Polska była jednak także państwem efemerycznym. Najlepiej świadczy o tym komunistyczna propaganda w czasie wojny polsko-bolszewickiej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | "Mała święta" - Elżbieta Krajewska, autorka rozważań pawiackiej „Drogi Krzyżowej” |
Elżbieta Krajewska urodziła się 27 stycznia 1923 roku w Skoraczewie pow. Jarocin. Na jej postawę życiową niewątpliwy wpływ – obok wychowania w rodzinie ziemiańskiej – miał również system oświaty II RP. W przededniu wybuchu wojny Elżbieta Krajewska ukończyła gimnazjum sióstr Sacré-Coeur w Polskiej Wsi koło Pleszewa. Z tej szkoły wyniosła głęboką wiarę, czemu dała wyraz w rozważaniach „Drogi Krzyżowej” napisanej na Pawiaku w październiku 1943 roku. Po wybuchu wojny rodzina została wysiedlona do Warszawy, gdzie w 1942 roku ukończyła konspiracyjne Liceum Zofii Kurmanowej. Wówczas najprawdopodobniej wstąpiła do Armii Krajowej. Niestety ten etap jej życia zawiódł ją na al. Szucha, gdzie przez dwa dni była poddawana ciężkiemu przesłuchaniu. Mimo tego zachowała niezłomną postawę… |
|
|
Lekcja festiwalowa | Obrazy getta warszawskiego |
W czasie warsztatów przyjrzymy się, jak wyglądało życie codzienne w getcie warszawskim. Będziemy pracować z mapami, fotografiami oraz dokumentami osobistymi. Zrekonstruujemy dominujące, niekiedy wręcz symboliczne, obrazy getta. Interesować nas będą ponadto takie zagadnienia, jak przemiany przestrzeni, komunikacja miejska czy życie uliczne. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Znani i mniej znani twórcy Niepodległej Polski 1918 |
Prezentacja wybranych postaci działaczy politycznych i społecznych, dowódców wojskowych i żołnierzy, pisarzy, duchownych biorących udział w wydarzeniach, które doprowadziły do odzyskania niepodległości w 1918 r. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Cały naród wspiera....Naród - prezentacja obiektów ze zbiorów Gabinetu Dok. Życia Społecznego BUW |
Znaczki kwestarskie najczęściej są traktowane jako obiekty patriotyczne, gdyż udział w kwestach, z okazji których były organizowane, świadczył o patriotycznej postawie, dzisiaj powiedzielibyśmy może – obywatelskiej. W czasie pierwszej wojny światowej wielkie kwesty organizowała Rada Głowna Opiekuńcza. W zbiorach GDŻS BUW znajduje się kilka druków obrazujących ten temat. Najbardziej efektownym jest plakat zaprojektowany przez Stefana Norblina „Ratujcie Dzieci!” informujący o Wielkiej Kweście Ogólnokrajowej, organizowanej właśnie przez Radę Główną Opiekuńczą w czerwcu 1916 roku, z przepięknym aniołem ochraniającym swoimi skrzydłami dwójkę dzieci. W naszych zbiorach znajduje się także znaczek charytatywny z tym samym aniołem z plakatu Stefana Norblina, a więc najprawdopodobniej zaprojektowany przez tego autora. Tych znaczków pod hasłem „Ratujmy dzieci” pojawiło się wiele i to w różnych regionach kraju. W czasie kwest pamiętano też o polskich żołnierzach, którzy ze względu na sytuację polityczną walczyli we wrogich sobie armiach i o legionach polskich – stąd kwesty: na internowanych legionistów, na odzież dla zwolnionych legionistów, na rodziny legionistów, dla dzieci legionistów – na dom rodzinny, gwiazdka dla legionistów, na święcone dla żołnierza, na gwiazdkę dla chorego żołnierza, z okazji kolejnych rocznic powstania styczniowego, na weteranów 1863 roku, na żołnierza w polu, na obrońców ojczyzny, pomoc rannym frontu, na rannych żołnierzy, na jeńców Polaków. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co to jest weksylologia? |
Przedmiotem zainteresowania weksylologii są flagi. Nauka ta jest uznawana za dyscyplinę pomocniczą historii, jednak flagi można rozpatrywać także z punktu widzenia geografii czy semiotyki, czyli nauki o znaczeniu. Na wykładzie zostaną przedstawione główne sposoby, w jakie za pośrednictwem flag przekazywana jest informacja dotycząca posługujących się nimi podmiotów, takich jak państwa, regiony, narody, języki itp. Zaprezentowane zostaną wzajemne inspiracje pomiędzy flagami na przykładzie tzw. rodzin flag, np. republikańskich trikolorów, flag z motywem krzyża skandynawskiego, barw pansłowiańskich itd. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Maria Ginter, polska pisarka, artystka, sportsmenka i więźniarka Pawiaka |
Maria Ginter (1922‒2011) była niezwykłą osobą, pisała książki, rzeźbiła, malowała, a także zajmowała się sportem. W czasie II wojny światowej zgłosiła się do pracy w szpitalu jako sanitariuszka, działała w AK pod pseudonimem ,,Iza". Po aresztowaniu przez Niemców trafiła do więzienia Pawiak. Po wojnie mieszkała m. in. w Wielkiej Brytanii i Francji. W 1980 roku wróciła do Polski. Była członkinią Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Pochowana z wojskowymi honorami, spoczęła w rodzinnym grobie na Cmentarzu Powązkowskim. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Znani i mniej znani twórcy Niepodległej Polski 1918 |
Prezentacja wybranych postaci działaczy politycznych i społecznych, dowódców wojskowych i żołnierzy, pisarzy, duchownych biorących udział w wydarzeniach, które doprowadziły do odzyskania niepodległości w 1918 r. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Polak, Węgier - nie zawsze bratanki. Konflikty polsko-węgierskie na przestrzeni dziejów |
Pozytywny stereotyp przyjaźni polsko-węgierskiej jest powszechnie znany zarówno wśród Polaków, jak i wśród Węgrów. Nasze kraje łączyło wiele: wspólna granica, wspólni władcy, wzajemne wspieranie się w czasie walk niepodległościowych. Jednak ponadtysiącletnie stosunki polsko-węgierskie obfitowały także w konflikty, mające rozmaity charakter i rozmaite podłoże. Wykład jest poświęcony omówieniu najważniejszych z tych konfliktów. Towarzyszyć mu będzie prezentacja multimedialna. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Skanowanie laserowe w poszukiwaniu śladów przeszłości |
W ostatnich latach mamy do czynienia z intensywnym rozwojem technologii zdalnego (bezkontaktowego) pozyskiwania danych o powierzchni Ziemi. Zastosowania tych technologii są bardzo różnorodne, np. analiza zmian zagospodarowania terenu czy monitorowanie środowiska przyrodniczego. Ale także dzięki nim można odkrywać rzeczy jeszcze nie odkryte, w tym można badać przeszłość. Lekcja ma na celu zapoznanie z najnowszymi technikami obrazowania powierzchni Ziemi z lotu ptaka: zdjęciami i skaningiem laserowym, dzięki którym można badać ślady przeszłości, które z perspektywy naziemnej nie są widoczne. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnice Warszawskiej Cytadeli |
Cytadela Warszawska, zbudowana przez Rosjan w I poł. XIX wieku, przez ponad 80 lat stanowiła symbol carskiej dominacji nad miastem. Podczas wykładu postaramy się przybliżyć nieco jej historię, wokół której narosło przez lata wiele mitów oraz niedopowiedzeń. W murach twierdzy więzionych było dwóch najważniejszych Ojców Niepodległości Roman Dmowski i Józef Piłsudski, a także wiele innych niezwykle ważnych postaci w dziejach Polski. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Skanowanie laserowe w poszukiwaniu śladów przeszłości |
W ostatnich latach mamy do czynienia z intensywnym rozwojem technologii zdalnego (bezkontaktowego) pozyskiwania danych o powierzchni Ziemi. Zastosowania tych technologii są bardzo różnorodne, np. analiza zmian zagospodarowania terenu czy monitorowanie środowiska przyrodniczego. Ale także dzięki nim można odkrywać rzeczy jeszcze nie odkryte, w tym można badać przeszłość. Lekcja ma na celu zapoznanie z najnowszymi technikami obrazowania powierzchni Ziemi z lotu ptaka: zdjęciami i skaningiem laserowym, dzięki którym można badać ślady przeszłości, które z perspektywy naziemnej nie są widoczne. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Cenzorskie curiosa. Anegdotyczne odpryski z procedur kontroli słowa w Polsce Ludowej |
Kontrola słowa była integralnym elementem systemu władzy w Polsce Ludowej. Ślady ustawicznie doskonalonych cenzorskich praktyk zachowały się w aktach Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk (GUKPPiW). Treść tych tajnych kiedyś materiałów może być dzisiaj niezrozumiała, budzić zdziwienie, a nawet uśmiech niewyrobionego odbiorcy. Zilustrują to przykłady wybrane z zespołu GUKPPiW w stołecznym Archiwum Akt Nowych. Cenzorskie recenzje, skreślenia, zalecenia, pisma instruktażowe i wewnętrzna korespondencja przybliżą stosowane w urzędzie procedury, unaocznią ich skomplikowanie i dynamikę oraz wpływ na jakość życia w kraju. W przeglądzie uwzględnione zostaną archiwalia z ponad czterech dekad funkcjonowania urzędu, zgromadzone podczas badań nad cenzurowaniem literatury pięknej, ale daleko wykraczające poza ten obszar. Nie zabraknie omówienia ingerencji w zakresie edukacji, nauki i kultury, gospodarki i rolnictwa, sił zbrojnych i milicji, Kościoła i organizacji społecznych, ale też – w działanie poczty, w rubryki kulinarne w gazetach czy w afisze cyrkowe. Pojawią się sygnały cenzury obyczajowej, w tym – wyimki zakwestionowanych ogłoszeń towarzyskich oraz pozycji uznanych za pornograficzne. Humorystyczny wydźwięk cenzorskich ingerencji łączyć się będzie z refleksją nad mechanizmami presji wywieranej na obywateli przez totalitarne państwo. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Gdzie trzech Polaków tam cztery partie - przegląd orientacji politycznych z okresu I wojny światowej |
Prezentacja druków ulotnych różnych stronnictw politycznych z zasobu AGAD (odezwy, apele, ulotki wydawane w czasie I Wojny Światowej). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Gdzie trzech Polaków tam cztery partie - przegląd orientacji politycznych z okresu I wojny światowej |
Prezentacja druków ulotnych różnych stronnictw politycznych z zasobu AGAD (odezwy, apele, ulotki wydawane w czasie I Wojny Światowej). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zdjęcia lotnicze i ALS w badaniu historii funkcjonowania obozów pracy i zagłady z okresu II WŚ |
Archiwalne zdjęcia lotnicze i nowe technologie lotniczego skanowania laserowego ALS pozwalają na badanie różnych miejsc, w tym obozów pracy i zagłady z okresu II Wojny Światowej. Dzięki nowym technologiom udaje się badać ślady przeszłości i odtworzyć historię zmian wielu miejsc. Co dzięki nim można odkryć w przypadku badania historii funkcjonowania obozów pracy i zagłady z okresu II Wojny Światowe, ukaże niniejszy wykład. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kult Józefa Piłsudskiego a świadomość historyczna społeczeństwa II Rzeczypospolitej |
W kalendarzu odrodzonej Rzeczypospolitej wiele dat wiązało się bezpośrednio z postacią Józefa Piłsudskiego. Obchody stały się pretekstem do gloryfikowania jego osoby i budowania – już za życia – otaczającej go legendy. W okresie walk o niepodległość, a potem tworzenia odrodzonego państwa polskiego postać ta pełniła rolę szczególną, otoczona była swoistym kultem. Legenda Piłsudskiego zrodziła się już podczas wojny, a ugruntowała ją legionowa poezja i pieśń. Kreowaniu legendy w świadomości Polaków służył bogaty i pełen tajemnic życiorys Piłsudskiego. Stał się on podstawą do postrzegania go jako wskrzesiciela Polski, a czasem nawet męczennika sprawy polskiej. Piłsudski był uważany za budowniczego Polski, jej obrońcę, strażnika. Wykreowano go na przywódcę duchowego i wychowawcę narodu. Legenda, budowana latami, była istotnym elementem kształtowania świadomości historycznej II RP, podstawą tworzenia określonych postaw społecznych i obywatelskich. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Znad Luciąży nad Dźwinę i Dniepr - 6. pułk piechoty Legionów w walkach o Polskę (1915-1921) |
Opowieści o szlaku bojowym żołnierzy i dowódców 6. pułku piechoty Legionów w walkach okresu I Wojny Światowej i bojów o granice II RP - z wykorzystaniem zdjęć z albumów pułku z zasobu Archiwum Głównego Akt Dawnych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Cały naród wspiera....Naród - prezentacja obiektów ze zbiorów Gabinetu Dok. Życia Społecznego BUW |
Znaczki kwestarskie najczęściej są traktowane jako obiekty patriotyczne, gdyż udział w kwestach, z okazji których były organizowane, świadczył o patriotycznej postawie, dzisiaj powiedzielibyśmy może – obywatelskiej. W czasie pierwszej wojny światowej wielkie kwesty organizowała Rada Głowna Opiekuńcza. W zbiorach GDŻS BUW znajduje się kilka druków obrazujących ten temat. Najbardziej efektownym jest plakat zaprojektowany przez Stefana Norblina „Ratujcie Dzieci!” informujący o Wielkiej Kweście Ogólnokrajowej, organizowanej właśnie przez Radę Główną Opiekuńczą w czerwcu 1916 roku, z przepięknym aniołem ochraniającym swoimi skrzydłami dwójkę dzieci. W naszych zbiorach znajduje się także znaczek charytatywny z tym samym aniołem z plakatu Stefana Norblina, a więc najprawdopodobniej zaprojektowany przez tego autora. Tych znaczków pod hasłem „Ratujmy dzieci” pojawiło się wiele i to w różnych regionach kraju. W czasie kwest pamiętano też o polskich żołnierzach, którzy ze względu na sytuację polityczną walczyli we wrogich sobie armiach i o legionach polskich – stąd kwesty: na internowanych legionistów, na odzież dla zwolnionych legionistów, na rodziny legionistów, dla dzieci legionistów – na dom rodzinny, gwiazdka dla legionistów, na święcone dla żołnierza, na gwiazdkę dla chorego żołnierza, z okazji kolejnych rocznic powstania styczniowego, na weteranów 1863 roku, na żołnierza w polu, na obrońców ojczyzny, pomoc rannym frontu, na rannych żołnierzy, na jeńców Polaków. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Znad Luciąży nad Dźwinę i Dniepr - 6. pułk piechoty Legionów w walkach o Polskę (1915-1921) |
Opowieści o szlaku bojowym żołnierzy i dowódców 6. pułku piechoty Legionów w walkach okresu I Wojny Światowej i bojów o granice II RP - z wykorzystaniem zdjęć z albumów pułku z zasobu Archiwum Głównego Akt Dawnych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dwie wojny i Warszawa |
Zajęcia warsztatowe oparte na oryginalnych archiwaliach powstałych w okresie pierwszej i drugiej wojny światowej, przedstawiające sytuację Warszawy i warszawiaków w latach obu tych konfliktów. Analizując różnego typu źródła (dokumenty urzędowe, listy, wspomnienia, pamiętniki, fotografie, ulotki, afisze, plakaty), uczestnicy zajęć postarają się znaleźć odpowiedzi na pytania o wygląd miasta, warunki życia jego mieszkańców, politykę okupantów, stosunek warszawiaków do władz okupacyjnych w latach 1914-1918 oraz 1939-1945. Następnie na tej podstawie porównają rzeczywistość okupacyjną wykreowaną przez obie wojny, wskazując na występujące w nich podobieństwa i różnice. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Historia Getta Warszawy w dokumentach Oneg Szabat |
Celem warsztatów jest uświadomienie uczniom, że historia Getta Warszawy jest integralną częścią historii okupowanej stolicy i okupowanej Polski. Uczestnicy zajęć dowiedzą się więcej na temat losu Żydów polskich pod okupacją niemiecką i będą mieli okazję do zastanowienia się nad tym, jakie znaczenie dla ludzi żyjących obecnie może mieć stworzone w czasie wojny Podziemne Archiwum Getta Warszawy. |
|