język obcy nowożytny
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Korpusy tekstów w nauce języka angielskiego |
Korpusy językowe to zbiory autentycznych tekstów zapisanych w postaci cyfrowej, które są wykorzystywane powszechnie w badaniach naukowych z dziedziny językoznawstwa korpusowego i pogranicza innych dyscyplin. Jednakże mogą one również służyć jako bardzo przydatne narzędzia w nauce języków obcych. Celem warsztatu jest przedstawienie możliwych zastosowań korpusów nauce języka. W Internecie dostępnych jest wiele różnorakich korpusów, tzn. korpusów jednojęzycznych i wielojęzycznych, korpusów o tematyce ogólnej, jak i korpusów specjalistycznych. Podczas warsztatów zostanie zaprezentowanych kilka korpusów, które mogą stanowić pomoc w nauce języka angielskiego, jak również stosowania poprawnej polszczyzny, są nimi m.in. Brytyjski Korpus Narodowy (BNC), Amerykański Korpus Współczesnego Języka Angielskiego (COCA), Narodowy Korpus Języka Polskiego (NKJP), a także kilka słowników bazujących na danych korpusowych, np. Glosbe bądź Linguee. Oprócz prezentacji narzędzi korpusowych przedstawione zostaną także praktyczne metody wykorzystania korpusów w (samodzielnej) nauce języka angielskiego. Jako alternatywa dla gotowych korpusów zostanie przedstawiony inny typ korpusu tworzony przez nauczyciela w odpowiedzi na konkretne potrzeby uczniów, a mianowicie DIY (ang. do-it-yourself) corpus, który umożliwia rozwiązanie specyficznych problemów uczniów napotykanych w trakcie nauki konkretnych zagadnień językowych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ręka – język –mózg, czyli rola gestów i ruchu w nauce języka obcego |
Płynność wypowiedzi jest ważna, kiedy mówimy w języku obcym. Nie zawsze jednak formułowanie myśli i mówienie przebiega tak sprawnie i płynnie, jak życzyłby sobie tego mówiący, który próbuje porozumiewać się w języku obcym. Jednym z wielu elementów wpływających na dynamikę wypowiedzi są gesty i ruch. Gesty są nie tylko ruchową ilustracją tego co mówimy, ale odgrywają również znaczącą rolę w komunikacji, na przykład wspomagają komunikację, ponieważ są pomocne w przywołaniu słów, których w danym momencie nie możemy sobie przypomnieć, czy też pomagają w sprawniejszym docieraniu do słów o niższej częstotliwości używania. Gesty i ruch mają również wartość dydaktyczną i są pomocne w procesie nauczania i uczenia się języków obcych. W kontekście nauki języka gesty są najczęściej kojarzone z techniką reagowania całym ciałem, która służy do wprowadzania słownictwa czy funkcji językowych, szczególnie wśród młodszych uczniów. Na tym jednak rola gestów i ruchu nie kończy się. Podczas tego interaktywnego wykładu postaramy się odpowiedzieć między innymi na następujące pytania: Czym są gesty? Jaka jest ich funkcja poznawcza? Czy gesty pomagają przyswajać wiedzę? Jaką rolę odgrywają na różnych etapach nauki języka obcego? Czy gestykulujący nauczyciel przyczynia się do postępów w nauce dokonywanych przez jego uczniów? Czy gestykulujący uczeń języka obcego uczy się szybciej? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zobacz i poczuj, zrozum i powiedz. Język rosyjski dla wymagających początkujących |
Obraz i słowo to motywy przewodnie warsztatów, które powinny przybliżyć młodzieży kulturę rosyjską oraz zapoznać uczestników z kluczowymi zwrotami rosyjskimi, niezbędnymi przy zawieraniu znajomości (powitanie, przedstawianie się, pożegnanie). Podczas warsztatów zostanie przedstawiony krótkometrażowy film „Poczuć” („Ощущать”; w rolach głównych K. Gruszka i M. Bosak) w reżyserii Iwana Wyrypajewa. Krótka historia podróży Polki do rosyjskiej stolicy będzie okazją do zapoznania uczestników z Moskwą i jej symbolami. Używane przez bohaterkę filmu zwroty rosyjskie stanowić będą pretekst do zaznajomienia uczestników z podstawowymi wyrażeniami, umożliwiającymi zawarcie znajomości; mowa tu o formach używanych przy powitaniu i pożegnaniu oraz charakterystycznych dla języka rosyjskiego konstrukcjach służących przedstawianiu się. Krótkie ćwiczenia będą mieć na celu utrwalenie i odtworzenie w odpowiedniej sytuacji komunikacyjnej ww. materiału językowego. Imię jednego z bohaterów filmu – Mitia (Dmitrij) – będzie z kolei punktem wyjścia do zapoznania uczestników ze specyfiką rosyjskich imion własnych oraz ich form krótkich. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Krótka historia pisma |
Co ma wspólnego pismo z malarstwem i księgowością? Czym się różnią piktogramy od ideogramów? Czym tak naprawdę jest alfabet i dlaczego jest uważany za jeden z najważniejszych wynalazków ludzkości? Poznaj odpowiedzi na te pytania, rozwiązując zagadki językowe. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jeśli nie alfabet, to co? Systemy zapisu w Ameryce Północnej i Południowej |
Jak zapisywali informacje Majowie i Aztekowie? Co kryje inkaskie kipu? Czy mieszkańcy Ameryki Północnej posługiwali się jedynie alfabetem? Poznaj odpowiedzi na te pytania, rozwiąż zagadki językowe i odczytaj ukryte informacje. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Polish Matura, IB DP or A-levels? |
Spotkanie warsztatowe skierowane do uczniów klas 3 szkoły gimnazjalnej mające na celu zaprezentowanie trzech ścieżek edukacyjnych: polską (matura rozszerzona i dwujęzyczna), międzynarodową (IB DP) oraz brytyjską (A-levels). Uczestnicy w formie warsztatów przyjrzą się przykładowym egzaminom z języka angielskiego oraz uzyskają porady, jaka ścieżka najbardziej odpowiada im potrzebom. Zajęcia prowadzone będą w języku angielskim, wymagana jest więc znajomość języka na poziomie B2/C1.
Natalia Zajączkowska - English Language Arts Tutor at Akademeia High School and Akademeia Tutorial College in Warsaw, PL; preparing students for IGCSE, A-level and IB exams, conducting Essay Writing and ESL tutorials. PhD student at the University of Social Sciences and Humanities, Faculty of Arts and Social Sciences, Warsaw
|
|