język polski
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Na pograniczu lingwistyki i filozofii, czyli czym zajmuje się współczesna lingwistyka formalna |
W czasie spotkania zaprezentowane zostaną zagadnienia, którymi zajmuje się współczesna lingwistyka teoretyczna. Omówione zostaną niektóre tematy, które sytuują się na pograniczu lingwistyki i filozofii. W trakcie lekcji będą przedstawiane różnorodne przykłady, które będziemy wspólnie omawiać. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czego nie wiemy o dawnym tekście, gdy widzimy jego wydanie współczesne |
Dawny tekst, zwłaszcza pochodzący sprzed 1801 roku, różni się zasadniczo swoją postacią od tej, z jaką mamy do czynienia w przypadku jego współczesnych wydań. Obecne opracowania nie tylko zawierają modernizacją pierwotnej ortografii i interpunkcji, lecz także, i to niemal zawsze – poprzez zastosowane w nich unowocześnienia – sugerują jakąś teorię i pociągają określoną interpretację. Celem zajęć jest zapoznanie uczestników ze specyfiką dawnego tekstu, a przy tym wyrobienie postawy świadomego korzystania z jego nowszych przekazów. Podczas spotkania podana zostanie podstawowa terminologia dotycząca staropolskiego tekstu oraz scharakteryzowana pokrótce morfologia dawnej książki. Zasadnicza część warsztatu zostanie poświęcona lekturze na podstawie faksymilów wydania z 1601 roku dwóch wybranych sonetów Mikołaja Sępa Szarzyńskiego. Zanalizujemy ich język i ortografię, a także porównamy pierwotny przekaz z wybranymi współczesnymi wydaniami. Zastanowimy się, jakim przeobrażeniom ulegał staropolski tekst i jakie intencje przyświecały zmianom, których dokonywali jego dwudziestowieczni wydawcy. W trakcie zajęć zaprezentowana zostanie sylwetka twórcy sonetów z uwzględnieniem tła społecznego i kulturalnego oraz z odwołaniem się do kontekstu ogólnoeuropejskiego. Uczestnicy będą mieli również możliwość obejrzenia kilku innych wydań utworów pochodzących z epoki renesansu i baroku. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Rzeczy w świecie człowieka i w doświadczeniu poety |
Analizując materiał językowy i teksty literackie, odkrywamy obrazy rzeczy utrwalone w języku i przedstawiane w utworach artystycznych. Objawiają się różne funkcje przedmiotów, rozmaite sposoby ich kategoryzacji oraz powiązania między ludźmi i przedmiotami. Widać więc, iż rzeczy nie są autonomicznymi elementami rzeczywistości, ale niezależnie od tego, czy byłyby to przedmioty pochodzenia naturalnego, czy artefakty, należą one do antroposfery. Ich status zależy od zakodowania w języku i włączenia w porządki pojęciowe oraz schematy poznawcze utrwalone w danej kulturze. Znajdują też odbicie w językowym obrazie świata. Tak zarysowana problematyka obrazu rzeczy w języku i kulturze stała się ostatnio przedmiotem intensywniejszych badań, co w sposób istotny wzbogaca studia literaturoznawcze poświęcone motywom rzeczy, wykorzystujące tradycyjne kategorie poetyki i sięgające po narzędzia semiotyki. Badając relacje nazw w systemie języka i w tekstach danego autora, możemy odkryć pewne rysy świadomości językowej poety, a jedną z istotnych właściwości poezji jest uaktywnienie funkcji metajęzykowej. W rezultacie działania tej funkcji słowo włączone jest w sieć powiązań wewnątrzsystemowych i otwiera dostęp do różnych kontekstów, pojedynczy element języka zdolny jest więc ewokować rozległe obszary uniwersum mowy. Te różne sposoby profilowania rzeczy i ich uobecniania w tekście przedstawione zostaną na licznych przykładach zaczerpniętych z poezji współczesnej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Spaliłbym wszystkie wydania na jednym stosie! – o losach XIX-wiecznych edycji dzieł A. Mickiewicza |
Cytat na początku tematu to wypowiedź Adama Mickiewicza o Konradzie Wallenrodzie. Oczywiście nie odnosi się ona do wszystkich dzieł i wydań poety, ale zwraca uwagę na to, że losy wydań były i mogły być różne, że autor, wydawcy i cenzorzy miewali różne podejścia, że wydana książka zaczyna żyć własnym życiem, nie zawsze jest zgodna z zamysłem artysty i nie zawsze funkcjonuje tak, jak przewidywał twórca. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak mówić do rodziców, by Cię lepiej rozumieli ? |
Jak możesz odnaleźć się w nowej roli – zmienia się twoje ciało, głos, zmieniają się twoje poglądy, zaczynasz mówić głośno, co ci się nie podoba, czego potrzebujesz. Jak możesz sprawić, by rodzice zauważyli te zmiany? Jak pomóc im przestać traktować cię jak dziecko? W jaki sposób mówić do nich, byście na nowo odnaleźli wspólny język, byś zobaczył, że oni nadal są po twojej stronie, a nie – nagle przeistoczyli się w przybyszów z innej planety... Warsztat pokaże ci metody usprawniające komunikację, sposoby wchodzenia w bardziej dojrzałą relację z rodzicami, pomoże uporządkować posiadaną wiedzę na temat samego siebie, tak byś potrafił jaśniej prezentować swoje potrzeby.
Agnieszka Koch – psycholog, psychoterapeutka, wieloletni pracownik Szpitala MSWiA w Oddziale Leczenia Zaburzeń Nerwicowych, terapeutka systemowa i ericksonowska rekomendowana przez Polski Instytut Ericksonowski. Ukończyła wiele szkoleń w zakresie psychoterapii (między innymi 4-letni kurs psychoterapii systemowej, prowadzony przez Ośrodek Psychoterapii Systemowej w Krakowie, Curriculum – całościowe szkolenie w zakresie psychoterapii ericksonowskiej, prowadzone przez Polskie Instytut Ericksonowski, Studium Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, prowadzone przez Instytut Psychologii Zdrowia). Pracowała z młodzieżą i rodzinami jako psycholog szkolny w jednym z warszawskich liceów. Obecnie zajmuje się prywatną praktyką, gdzie prowadzi terapię indywidualną, rodzinną i terapię par. Współpracuje z Uniwersytetem Humanistycznospołecznym SWPS, gdzie prowadzi warsztaty i seminaria dla studentów Wydziału Psychologii. |
|