pokaz
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Zachorować w Księstwie Warszawskim – medycyna i medycy 1807-1814 |
Jest to pokaz w formie spotkania i wystawy oraz działania rekonstrukcyjnego poświęcony medycynie cywilnej i wojskowej początków XIX wieku przede wszystkim na terenie Warszawy. Integralną częścią jest zapoznanie z postaciami medyków związanych ze Szkołą Medyczną prekursorką Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego |
Nauki medyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Ale kwas! - czyli jak pracować z DNA |
Celem warsztatów jest zdobycie wiedzy na temat kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA) i poznanie jego funkcji w komórce. Uczestnicy warsztatów będą mieli możliwość zapoznania się z charakterystyką pracy z DNA począwszy od etapu jego izolacji z komórek do etapu analiz różnymi technikami biologii molekularnej. Podczas warsztatów młodzi naukowcy wyizolują DNA z drożdży piekarskich z zastosowaniem metody 'domowej', następnie przeprowadzą reakcję PCR, pozwalającą na uzyskanie dużej ilości ściśle zdefiniowanego fragmentu DNA, i zapoznają się z podstawową techniką analizy i obrazowania DNA – elektroforezą. Dodatkowo przeprowadzony zostanie pokaz, podczas którego uczestnicy dowiedzą się, że jedną z najbardziej niezbędnych rzeczy do życia każdego organizmu jest zachowanie integralności materiału genetycznego. Celem pokazu jest zapoznanie uczestników z zastosowaniem białek fluorescencyjnych w biologii molekularnej. Podczas pokazu (z użyciem mikroskopu fluorescencyjnego) będzie można zaobserwować przyłączanie białka zaangażowanego w naprawę materiału genetycznego w komórkach drożdży (zintegrowanego z białkiem żółtej fluorescencji - YFP) do uszkodzonego DNA. |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Kolorowy świat bakterii |
Bakterie to maleńkie organizmy, których nie widzimy gołym okiem, tzw. mikroorganizmy. O ich obecności często możemy się przekonać; mogą być naszymi wrogami, gdyż są przyczyną wielu chorób (angina, borelioza, próchnica, tężec), ale także sprzymierzeńcami, ponieważ pomagają np. w produkcji szczepionek i leków, kiszonych ogórków, produktów mlecznych, kosmetyków czy w oczyszczaniu ścieków. Bakterie wykorzystuje się również w nauce, jako organizmy modelowe w badaniach, a także w przemyśle, jako narzędzia do wytwarzania pożądanych substancji. Takie zastosowanie bakterii jest możliwe dzięki poznaniu ich fizjologii i materiału genetycznego oraz rozwojowi biologii molekularnej. Na warsztatach uczestnicy zapoznają się z pracą w laboratorium, w którym przedmiotem badań są bakterie. Dowiedzą się, że są one najliczniejszą i wszędobylską grupą organizmów żywych na Ziemi, że mogą się poruszać, produkować pożyteczne enzymy i inne związki chemiczne, tworzyć kolonie oraz porozumiewać się ze sobą. Podczas warsztatów uczestnicy zobaczą bakterie pod mikroskopem, wyhodują „własne” mikroorganizmy, a także przeprowadzą eksperyment z wykorzystaniem enzymu produkowanego przez bakterie i zobaczą skutki jego aktywności. |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Nauka z Pałacem w tle |
Na program Festiwalu składają się pokazy osiągnięć naukowych z różnych dyscyplin nauki, adresowane do szerokiej publiczności, która będzie miała okazję – w bardzo atrakcyjnej formie – poszerzyć swoją wiedzę. Szczególną uwagę zwracamy na młodzież szkolną, dla której Festiwal Nauki jest okazją do spotkania z wybitnymi osiągnięciami nauki polskiej, o których w sposób łatwy i przystępny opowiedzą ich Twórcy i Naukowcy, m. in. profesorowie z Akademii Sztuk Pięknych, Politechniki Warszawskiej, Uniwersytetu Medycznego czy Ogrodu Botanicznego. W tegorocznej edycji weźmie udział ponad 70. partnerów.
|
|
|
Spotkanie festiwalowe | ODWOŁANE_Maszyny i urządzenia energetyczne w życiu codziennym |
Koło Naukowe Energetyków jest jedną z najstarszych i najprężniej działających organizacji przy Politechnice Warszawskiej. Istnieje nieprzerwanie od 1966 roku, zrzeszając najambitniejszych i najzdolniejszych studentów, którzy pragną rozwijać i pogłębiać swoją wiedzę oraz zainteresowania z zakresu energetyki i techniki cieplnej. KNE PW osiąga wiele sukcesów zarówno na arenie narodowej, jak i międzynarodowej. Na naszym pokazie w czasie Festiwalu Nauki będzie można zapoznać się z zastosowaniami maszyn i urządzeń energetycznych w życiu codziennym. Przedstawimy między innymi działanie: modułu fotowoltaicznego, komory Wilsona, chłodni kominowej, modelu elektrowni wodnej, licznika energii czy instalacji magazynowania energii. |
Nauki techniczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Komputerowe systemy do tworzenia modeli 3D |
Proces tworzenia maszym, urządzeń i różnego rodzaju przedmiotów we współczesnym świecie nierozerwalnie związany jest z projektowaniem w oparciu o złożone systemy komputerowe. Programy CAD (ang. Computer Aided Design), służące między innymi do oglądania konstruowanych obiektów w trzech wymiarach, pozwalają na tworzenie wyrafinowanych kształtów i form w bardzo krótkim czasie. Spasowanie poszczególnych elementów rzeczywistej konstrukcji, które pojawiły się na początku w głowie konstruktora i na ekranie komputera, jest idealne, czego możemy doświadczyć, biorąc do ręki np. sprzęty i przedmioty codziennego użytku. Ten efekt potęguje możliwość współpracy programów CAD i CAM (ang. Computer Aided Manufacturing) z maszynami do automatycznej, cyforwo sterowanej obróbki materii. Z kolei współpraca komputerowych systemów CAD i CAE (ang. Computer Aided Engineering) pozwala na drodze wyrafinowanych obliczeń zaprojektować urządzenie, które będzie bardzo skomplikowane i odpowiedzialne, a jednocześnie lekkie i bezpieczne. Systemy CAD-CAM-CAE wyparły już deskę kreślarską, ołówek, linijkę, kalkulator... Całe szczęście człowiek ma jeszcze dużo do powiedzenia, gdyż nadal jest twórcą pomysłu. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Piórkiem, dłutkiem, rysikiem-artystyczne techniki graficzne-warsztaty z wykonywania linorytów |
Moda i Druk .1918 rok" Radość z odzyskania Niepodległości, z odbudowy państwowowści Polskiej zaowocowały ożywieniem w wielu sferach politycznych, gospodarczych społecznych , kulturowych :także w konsekwencji ożywienia życia towarzyskiego - wzrostem zainteresowania modnymi ubiorami . Zmiany w ubiorach szczególnie kobiecych wi ązały sie z emancypacja ,podjeciem aktywnośći zawodowej ,społecznej i politycznej a także sportowej . Stroje uległy ogromnej transformacji - stały sie prostsze,wygodniejsze. Nauczycielki,ekspedientki, urzedniczki potrzebowały wygodnych i jednocześnie eleganckich ubiorów do pracy .Salony, Domy Mody lub projektanci ubrań wydawali własne ilustrowane czasopisma lub publikowali reklamy w wydawanej prasie kobiecej ( Bluszcz, Pani, Kłosy) Muzeu drukarstwa przygotowało pokaz ulotek reklamowych i reklam z czasopism z własnej kolekcji. Prezentacja stanowi inspiracje do warsztatów graficznych kaligraficznego zaprojektowania reklamy czy wykonanie linorytu inspirowanego pokazem reklam. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Kolorowy świat bakterii |
Bakterie to maleńkie organizmy, których nie widzimy gołym okiem, tzw. mikroorganizmy. O ich obecności często możemy się przekonać; mogą być naszymi wrogami, gdyż są przyczyną wielu chorób (angina, borelioza, próchnica, tężec), ale także sprzymierzeńcami, ponieważ pomagają np. w produkcji szczepionek i leków, kiszonych ogórków, produktów mlecznych, kosmetyków czy w oczyszczaniu ścieków. Bakterie wykorzystuje się również w nauce, jako organizmy modelowe w badaniach, a także w przemyśle, jako narzędzia do wytwarzania pożądanych substancji. Takie zastosowanie bakterii jest możliwe dzięki poznaniu ich fizjologii i materiału genetycznego oraz rozwojowi biologii molekularnej. Na warsztatach uczestnicy zapoznają się z pracą w laboratorium, w którym przedmiotem badań są bakterie. Dowiedzą się, że są one najliczniejszą i wszędobylską grupą organizmów żywych na Ziemi, że mogą się poruszać, produkować pożyteczne enzymy i inne związki chemiczne, tworzyć kolonie oraz porozumiewać się ze sobą. Podczas warsztatów uczestnicy zobaczą bakterie pod mikroskopem, wyhodują „własne” mikroorganizmy, a także przeprowadzą eksperyment z wykorzystaniem enzymu produkowanego przez bakterie i zobaczą skutki jego aktywności. |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Komputerowe systemy do tworzenia modeli 3D |
Proces tworzenia maszym, urządzeń i różnego rodzaju przedmiotów we współczesnym świecie nierozerwalnie związany jest z projektowaniem w oparciu o złożone systemy komputerowe. Programy CAD (ang. Computer Aided Design), służące między innymi do oglądania konstruowanych obiektów w trzech wymiarach, pozwalają na tworzenie wyrafinowanych kształtów i form w bardzo krótkim czasie. Spasowanie poszczególnych elementów rzeczywistej konstrukcji, które pojawiły się na początku w głowie konstruktora i na ekranie komputera, jest idealne, czego możemy doświadczyć, biorąc do ręki np. sprzęty i przedmioty codziennego użytku. Ten efekt potęguje możliwość współpracy programów CAD i CAM (ang. Computer Aided Manufacturing) z maszynami do automatycznej, cyforwo sterowanej obróbki materii. Z kolei współpraca komputerowych systemów CAD i CAE (ang. Computer Aided Engineering) pozwala na drodze wyrafinowanych obliczeń zaprojektować urządzenie, które będzie bardzo skomplikowane i odpowiedzialne, a jednocześnie lekkie i bezpieczne. Systemy CAD-CAM-CAE wyparły już deskę kreślarską, ołówek, linijkę, kalkulator... Całe szczęście człowiek ma jeszcze dużo do powiedzenia, gdyż nadal jest twórcą pomysłu. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Różne oblicza wandalskiego wojownika. Zbrojni z obszaru kultury przeworskiej oczami archeologa |
Wykład o wandalskich wojownikach, w trakcie którego uczestnicy dowiedzą się jakimi rodzajami broni posługiwali się dawni mieszkańcy dzisiejszej Polski, jakie techniki walki były im bliskie oraz jakim dysponowali wyposażeniem i czym charakteryzował się ich ubiór. Przybliżona zostanie wiedza o roli wojowników w społeczności kultury przeworskiej dwa tysiące lat temu, o ich pozycji politycznej i ekonomicznej. Ponadto prelegent przedstawi wierzenia i zwyczaje wojowników w świetle znalezisk archeologicznych oraz przekazów antycznych. Spotkanie będzie wzbogacone udziałem rekonstruktora oraz możliwością zwiedzenia stałej wystawy Przedświt - Mazowieckie centrum metalurgiczne z przełomu er". |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Litewski dokument aktu unii lubelskiej z 1569 r. i jego pieczęcie |
Litewski dokument aktu unii lubelskiej jest nie tylko niezwykle ważnym i istotnym dokumentem państwowym, politycznym i ustrojowym, lecz także przykładem zapomnianej już dziś umiejętności (można by nawet powiedzieć – sztuki) wystawiania dokumentów z wieloma pieczęciami. Pod dokumentem jest podwieszonych 78 pieczęci woskowych, choć profesorowie: W. A. Semkowicz i S. Kutrzeba w publikacji źródłowej Akta unji Polski z Litwą 1385–1791 wydanej przez PAU w Krakowie w 1932 r. doliczyli się tylko 77 pieczęci. Oczywiście także strona polska (w imieniu Korony Królestwa Polskiego) wystawiła swój dokument, który się do dziś nie zachował. Jeszcze przed II wojną światową wyżej wspomniani Wydawcy mogli wydać jego treść wraz z opisami pieczęci. Pod dokumentem strony polskiej podwieszono aż 140 pieczęci. Przystawienie pieczęci było niezwykle istotne, gdyż stanowiło widoczny osobisty znak potwierdzania, czyli zgody, na treść czy postanowienia zawarte w opieczętowanym dokumencie. Wymiana opieczętowanych przez posłów i senatorów obu stron dokumentów stanowiła potwierdzenie zawartej, wynegocjowanej unii, a także była zobowiązaniem do jej przestrzegania. Co istotne, pod tymi dokumentami nie było pieczęci królewskiej. Nie była konieczna, ponieważ to stany umawiały się między sobą i zawierały unię. Król Zygmunt August 4 lipca wydał własny, osobny dokument potwierdzający unię i kilka dni później – dokumenty ją ogłaszające. Kiedy patrzymy na ten dokument o wymiarach 72 na 45 cm (oraz 10 cm zakładki służącej do podtrzymania pieczęci) przechowywany w Archiwum Głównym Akt Dawnych (Zbiór dokumentów pergaminowych, sygn. 5627), od razu rzucają się w oczy owe pieczęcie, a dokładniej trzy ich grupy. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Zachorować w Księstwie Warszawskim – medycyna i medycy 1807-1814 |
Jest to pokaz w formie spotkania i wystawy oraz działania rekonstrukcyjnego poświęcony medycynie cywilnej i wojskowej początków XIX wieku przede wszystkim na terenie Warszawy. Integralną częścią jest zapoznanie z postaciami medyków związanych ze Szkołą Medyczną prekursorką Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego |
Nauki medyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Ale kwas! - czyli jak pracować z DNA |
Celem warsztatów jest zdobycie wiedzy na temat kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA) i poznanie jego funkcji w komórce. Uczestnicy warsztatów będą mieli możliwość zapoznania się z charakterystyką pracy z DNA począwszy od etapu jego izolacji z komórek do etapu analiz różnymi technikami biologii molekularnej. Podczas warsztatów młodzi naukowcy wyizolują DNA z drożdży piekarskich z zastosowaniem metody 'domowej', następnie przeprowadzą reakcję PCR, pozwalającą na uzyskanie dużej ilości ściśle zdefiniowanego fragmentu DNA, i zapoznają się z podstawową techniką analizy i obrazowania DNA – elektroforezą. Dodatkowo przeprowadzony zostanie pokaz, podczas którego uczestnicy dowiedzą się, że jedną z najbardziej niezbędnych rzeczy do życia każdego organizmu jest zachowanie integralności materiału genetycznego. Celem pokazu jest zapoznanie uczestników z zastosowaniem białek fluorescencyjnych w biologii molekularnej. Podczas pokazu (z użyciem mikroskopu fluorescencyjnego) będzie można zaobserwować przyłączanie białka zaangażowanego w naprawę materiału genetycznego w komórkach drożdży (zintegrowanego z białkiem żółtej fluorescencji - YFP) do uszkodzonego DNA. |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Między procesem twórczym a publikacją. Kulisy powstawania i edycji wybranych dzieł literackich |
Losy poszczególnych dzieł polskiej literatury są często nie mniej fascynujące niż one same. Dlaczego Mazurek Dąbrowskiego, zatwierdzony przez ustawę jako polski hymn narodowy, brzmi inaczej niż ten, który Józef Wybicki pozostawił w rękopisie? Jak to się stało, że utwór napisany przez Alojzego Felińskiego na cześć cara Aleksandra I stał się jedną z najpopularniejszych patriotycznych pieśni katolickich? Do czego naprawdę posłużyła Adamowi Naruszewiczowi autocenzura, kiedy opisywał podróże Stanisława Augusta? Skąd się wzięły trzy wersje epilogu Pana Tadeusza Adama Mickiewicza? Dlaczego mamy dwie równoległe redakcje autorskie Powieści prawdziwej o kamiennicy narożnej w Kukorowcach Ignacego Krasickiego czy Warszawianki Stanisława Wyspiańskiego? Podobnych pytań można postawić znacznie więcej. Dzisiejsza historia literatury zna dzieła bez autorów, autorów bez dzieł. Zna także przypadki, w których utwory w niekontrolowany sposób odrywały się od twórców i funkcjonowały w obiegu społecznym, zmieniane ideowo przez przypadkowych ludzi. Można też spotkać sytuację, w której autor, redagując wielokrotnie swój tekst, nie pozostawiał jednoznacznych wskazówek, która z wersji jest ostateczna. Zdarza się, że literaci nie publikowali owoców swojej pracy, a dziś znamy je jedynie z nieautorskich odpisów... Podczas naszego weekendowego spotkania naukowego podejmiemy próbę przedstawienia kulisów powstawania wybranych dzieł polskiej literatury, by pokazać, że dzieło literackie – nawet takie, które liczy kilkaset lat – wciąż pulsuje życiem, wciąż może zaskakiwać i olśniewać. |
Nauki humanistyczne |
|
Lekcja festiwalowa | Jak (się) uczyć, żeby …. (się) nauczyć języka obcego |
Uczenie się, jak również nauczanie języków obcych to bardzo złożone procesy wymagające interdyscyplinarnego podejścia, w tym zrozumienia funkcji i roli mózgu. Tytuł tego interaktywnego spotkania sugeruje, że poznanie języka obcego wymaga zaangażowania dwóch stron, nauczyciela i ucznia. Dlatego też, w czasie spotkania przyjrzymy się, w jaki sposób najważniejsze osiągnięcia neuronauki przyczyniają się do dydaktyki języków obcych i wspomagają zarówno nauczycieli, jak i uczniów. Postaramy się również odpowiedzieć na następujące pytania: Czy uczenie się i nauczanie języków obcych mogą być przyjazne mózgowi? Co najbardziej lubi mózg, kiedy uczymy (się) jak mówić, rozumieć, pisać, czytać w języku obcym? W jaki sposób należy uczyć (się) poprawnej wymowy, gramatyki i słownictwa języka obcego tak, aby było to kompatybilne z naturalnym sposobem funkcjonowania mózgu? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nasz bogaty świat wewnętrzny… |
Tematem zajęć będzie morfologia i biologia wyspecjalizowanych pasożytniczych patogenów człowieka oraz choroby, które wywołują. Przeprowadzone będą obserwacje mikroskopowe wielu pasożytniczych patogenów człowieka: pierwotniaków, nicieni, stawonogów, płazińców; będą także oglądane gotowe, utrwalone okazy nicieni. Uczestnicy będą mogli kreatywnie tworzyć kolorowe obrazy najciekawszych gatunków parazytów. W trakcie zajęć odpowiemy między innymi na pytania: Czy tasiemiec jest dłuższy niż boisko piłki nożnej? Czy komary przenoszące zarodźce malarii mogą przeżyć wyprawę na Alaskę? Dlaczego w podróży boli nas brzuszek łakomczuszek? Niechciani lokatorzy (wszy, świerzbowiec). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od atomu do samochodu |
Układ okresowy choć wygląda na przejrzyste uszeregowanie pierwiastków chemicznych, to na pierwszy rzut oka trudno wskazać jego przydatność w życiu codziennym. Znajomość kilku prostych przybliżeń i modeli może jednak zmienić nasze myślenie. Wykład pokaże, jak łatwo znaleźć odpowiedź, które pierwiastki połączyć, aby otrzymać materiał o wymaganych właściwościach. Zostanie zaprezentowanych również kilka przykładów zastosowań poznanej wiedzy w nowoczesnym przemyśle motoryzacyjnym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Polskie skrzydła nad Europą |
Rozwój lotnictwa w międzywojennej Polsce, po odzyskaniu niepodległości, cechował się nieporównywalną z jakimkolwiek innym okresem dynamiką |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy turbulencje są niebezpieczne? |
Podczas przelotu samolotem często zdarza się natrafić na obszar turbulencji. Samolot zaczyna wówczas drgać lub lekko opadać. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Gitara i fizyka |
Jak gitara wytwarza dźwięk i jak to się dzieje, że kawałek drewna (pudło rezonansowe) może dźwięk wzmocnić? Jak zobaczyć dźwięk i jego barwę? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Osteologia – poznać, zrozumieć i polubić kość |
Lekcja ma na celu zapoznanie dzieci z podstawami anatomii zwierząt. Zajęcia będą przeprowadzone w formie warsztatów połączonych z dyskusją na temat prezentowanych zagadnień. Pod okiem prowadzącej zajęcia uczestnicy będą opisywali materiał szkieletowy znajdujący się w kolekcji Muzeum Żubra w Katedrze Nauk Morfologicznych Wydziału Medycyny Weterynaryjnej SGGW. Dzieci poznają różnice w budowie szkieletów różnych gatunków zwierząt domowych i dzikich oraz dowiedzą się, jaki wpływ maja te różnice na ich przystosowanie do środowiska. Uczniowie poznają wiele osteologicznych zagadek: do czego służy i jak działa szkielet, po co krowie rogi, z czego zbudowana jest kość oraz dlaczego niektóre ptaki latają, a inne nie. Uczestnicy lekcji dowiedzą się również, czym różni się szkielet człowieka od szkieletów różnych zwierząt. Spotkanie będzie doskonała okazją do poznania anatomii zwierząt oraz do wspólnej kreatywnej i wesołej zabawy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co biologowi fizykochemia, czyli jak fizyk i chemik patrzą na życie? |
Lekcja z pokazami i eksperymentami wykonywanymi [również] przez uczestników. Będziemy opowiadać o świetle, dlaczego widzimy niebieskie niebo i czerwone zachody słońca, ale również zastanowimy się, jak badać coś, czego bezpośrednio nie możemy zobaczyć. Czy uzyskane w wyniku analizy rentgenowskiej obrazy cząsteczek przedstawiają rzeczywiste obiekty? Czy możemy użyć innych zmysłów np węchu, żeby "zobaczyć" budowę cząsteczki? Przyjrzymy się też prymitywnym oczom pewnego morskiego głowonoga o wdzięcznej nazwie Nautilus, a potem przeniesiemy się w kosmos, do laboratoriów fizyków i do pracowni fotografów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Naturalna promieniotwórczość skał – przydatna cecha przy poszukiwaniu węglowodorów |
Uczestnicy nauczą się rozpoznawać podstawowe skały osadowe: piaskowce, wapienie, sole i iłowce, oraz nauczą się, jaką rolę pełnią te skały w systemie naftowym (skały zbiornikowej, macierzystej lub uszczelniającej). Dowiedzą się, jak można rozpoznawać te skały na podstawie metod geofizycznych w oparciu o naturalną promieniotwórczość skał. Efektem będzie interpretacja profilu skał osadowych, w którym uczestnicy rozpoznają skały zbiornikowe, macierzyste i uszczelniające dla węglowodorów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Fizyka dla bramkarzy |
W czasie lekcji dyskutowane są szanse bramkarza na obronę rzutu karnego w przypadku dwóch dyscyplin: piłki ręcznej i piłki nożnej. W czasie lekcji korzystając z prostych zjawisk fizycznych, mierzy się czas reakcji oraz skoczność uczestników zajęć. W czasie zajęć wykorzystuje się podstawowe wiadomości z kinematyki (ruch jednostajnie przyśpieszony) i dynamiki (energia kinetyczna i potencjalna). Lekcja jest pomyślana jako powtórzenie materiału z I klasy gimnazjum oraz zachęta do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Eksperyment LHCb na Wielkim Zderzaczu Handornów w CERN |
W trakcje lekcji zostanie omówiony Model Standardowy - teoria opisująca oddziaływania cząstek elementarnych. Przedstawiony zostanie także eksperyment LHCb działający na Wielkim Zderzaczu Hadronów w CERN, który zajmuje się zagadką, co stało się z antymaterią we Wszechświecie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Otoczeni przez czujniki - budowa i zastosowania bezprzewodowych sieci nowej generacji |
Lekcja wyjaśnia budowę nowoczesnych, bezprzewodowych sieci czujników (WSN). W sieciach tego typu źródłem przesyłanych danych są różnego rodzaju czujniki. Zebrane dane poddawane są analizie i wykorzystywane w wielu obszarach naszego życia, przemyśle oraz systemach bezpieczeństwa. W trakcie prezentacji przedstawione zostaną podstawy działania wybranych urządzeń oraz aktualne i planowane zastosowania bezprzewodowych sieci czujników. Uczestnicy wykładu poznają również możliwość budowy sieci WSN z wykorzystaniem popularnych i dostępnych w życiu codziennym urządzeń np. smartfonów, tabletów itp. Elementami wykładu będą dodatkowo: pokaz działania sieci WSN oraz eksperymenty dotyczące transmisji radiowej i wyników pracy wybranych czujników. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak powstają kratery uderzeniowe |
|
||
Lekcja festiwalowa | Porowata przyroda – od nanoporów do kości i betonu |
Lekcja ma charakter lekcji z przyrody i ma dwa wątki przewodnie. Wątek teoretyczny obejmuje fascynujące zagadnienie różnych ośrodków porowatych z pustkami występującymi w różnych skalach. Dotyczy to zarówno ośrodków spotykanych w naturze – np. drewno i kości, jak i w technice – np. niedawno opracowane sztuczne nanostrukury oraz powszechnie znany i stosowany beton. Pokaz praktyczny obejmuje dynamiczne badanie wytrzymałości mechanicznej materiałów na przykładzie doświadczenia z uderzeniem wysokoenergetycznej fali mechanicznej w próbkę. Część doświadczalna będzie uzupełniona krótkim wprowadzeniem do zagadnienia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Eksperyment LHCb na Wielkim Zderzaczu Handornów w CERN |
W trakcje lekcji zostanie omówiony Model Standardowy - teoria opisująca oddziaływania cząstek elementarnych. Przedstawiony zostanie także eksperyment LHCb działający na Wielkim Zderzaczu Hadronów w CERN, który zajmuje się zagadką, co stało się z antymaterią we Wszechświecie. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Medycy polskich szwoleżerów – pokaz połączony z prezentacją wydawnictwa |
Zachorować w Księstwie Warszawskim – medycyna i medycy 1807–1814 Jest to pokaz w formie spotkania i wystawy oraz działania rekonstrukcyjnego poświęcony medycynie cywilnej i wojskowej początków XIX wieku, przede wszystkim na terenie Warszawy. Integralną częścią jest zapoznanie z postaciami medyków związanych ze Szkołą Medyczną, prekursorką Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. |
Nauki matematyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Białoruś znana i nieznana w ujęciu polskich vlogerów |
Białoruś dla wielu Polaków wciąż pozostaję terra incognita. Bardzo rzadko ten kraj jest wybierany jako kierunek podróży. Wiedza o Białorusi i Białorusinach wśród Polaków jest uformowana głównie na stereotypach i najczęściej kojarzona jest z prezydentem tego kraju i panującym w nim systemem politycznym. Od niedawna Białorusią interesuje się kilkoro vlogerów młodego pokolenia. Ich podróże porównywane są z tak egzotycznymi krajami jak Vanuatu, Uganda czy Galapagos, choć Białoruś znajduje się raptem 260 km od stolicy Polski. Spotkanie będzie poświęcone podróżom na Białoruś oraz tematom, które w swoich relacjach poruszają youtuberzy z Polski. Jednym z prowadzących spotkanie będzie vloger Ablert – podróżnik, pasjonat Białorusi. Youtuber podzieli się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami na temat tego kraju, kultury i historii. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Ciekawość, pierwszy krok do piekła? |
Zapoznamy się z zaganieniami takimi jak: zachowania eksploracyjne, ciekawość, ewolucja ciekawości, mechanizmy motywacyjne, porównania pomiędzy ludźmi oraz zwierzętami. Poszukamy odpowiedzi na pytanie zadane w tytule spotkania. Spotkanie będzie miało następującą strukturę:
|
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Czy ta gra jest aby na pewno po polsku? |
Obecnie zyski wiodących producentów gier wideo są wyższe, niż te w innych branżach rozrywki, takich jak muzyka czy film. Sukces ten nie byłby możliwy bez globalnych strategii obejmujących „lokalizację gier”, czyli wieloaspektowy proces tworzenia, dystrybucji i promocji wersji językowej danej gry dostosowanej do potrzeb odbiorcy z konkretnego rynku docelowego. Nie zawsze jednak gracze są usatysfakcjonowani grą w rodzimej wersji językowej. Wielokrotnie na forach internetowych krytykują oni wydawców za błędy w grach wydawanych po polsku. Najczęściej wymienianymi z nich są nienaturalna intonacja aktorów udzielających głosów pojawiającym się w grach postaciom, nadgorliwość w przekładaniu nazw własnych, czy nieścisłości gramatyczne lub ortograficzne negatywnie wpływające na odbiór gry. Usterki pojawiające się w polskich wersjach gier przetłumaczonych z innych języków nie zawsze muszą wynikać z nieuwagi tłumaczy. Czasem mogą być one spowodowane również strategiami podejmowanymi przez producentów, organizacją procesu tworzenia nowych wersji językowych gry, czy strukturą samych gier. W referacie tym wymienione zostaną najczęściej wskazywane przez odbiorców błędy tego rodzaju oraz możliwe powody ich pojawiania się. Towarzyszyć im będą przykłady pochodzące z gier reprezentujących różne gatunki wydanych zarówno w ostatnich latach, jak i w początkach dystrybucji gier w Polsce. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Mikroskop sił atomowych (AFM) w akcji |
Katedra Fizyki Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie przygotuje do pokazów mikroskop sił atomowych NaioAFM. |
Nauki fizyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Z wizytą u sąsiadów |
Spotkanie ma na celu zapoznać młodzież z najbliższym sąsiadem Polski – Ukrainą. Dzieci będą mogły dowiedzieć się więcej przede wszystkim o języku, kulturze, współpracy polsko-ukraińskiej. Dodatkowym celem spotkania jest uwrażliwić na obecność osób z Ukrainy w naszym społeczeństwie, a także nauczenie tolerancji i szacunku dla inności. W czasie spotkania pokazane będą mapy i zdjęcia – zabytków, ciekawostek, tego, co kojarzy się z Ukrainą oraz tego, o czym ludzie nie wiedzą. Zaprezentowana zostanie też współczesna kultura (głównie muzyka). Poza tym uczestnicy będą mieli możliwość nauczyć się kilku słów po ukraińsku, zagrać w grę, której celem będzie pokazane podobieństw z językiem polskim oraz „oswoić” się z alfabetem. W czasie dyskusji prowadzący będą starali się odpowiedzieć z uczniami na pytanie o przyczyny przyjazdów ludzi z Ukrainy do Polski, o to, jakie problemy mogą napotkać ich rówieśnicy, a także jak można im pomóc poczuć się w Polsce jak w domu. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Z wizytą u sąsiadów |
Spotkanie ma na celu zapoznać młodzież z najbliższym sąsiadem Polski – Ukrainą. Dzieci będą mogły dowiedzieć się więcej przede wszystkim o języku, kulturze, współpracy polsko-ukraińskiej. Dodatkowym celem spotkania jest uwrażliwić na obecność osób z Ukrainy w naszym społeczeństwie, a także nauczenie tolerancji i szacunku dla inności. W czasie spotkania pokazane będą mapy i zdjęcia – zabytków, ciekawostek, tego, co kojarzy się z Ukrainą oraz tego, o czym ludzie nie wiedzą. Zaprezentowana zostanie też współczesna kultura (głównie muzyka). Poza tym uczestnicy będą mieli możliwość nauczyć się kilku słów po ukraińsku, zagrać w grę, której celem będzie pokazane podobieństw z językiem polskim oraz „oswoić” się z alfabetem. W czasie dyskusji prowadzący będą starali się odpowiedzieć z uczniami na pytanie o przyczyny przyjazdów ludzi z Ukrainy do Polski, o to, jakie problemy mogą napotkać ich rówieśnicy, a także jak można im pomóc poczuć się w Polsce jak w domu. |
Nauki humanistyczne |
|
Lekcja festiwalowa | Żywność - jak powstaje? |
Omówienie cyklu życia produktu oraz metody projektowania produktów w oparciu o Design Thinking. Praca w grupach dotycząca zaprojektowanie produktu lub rozwoju określonego produktu. Zaprezentowanie kilku przykładów „nowych”, „niestandardowych” produktów żywnościowych wraz z ich degustacją. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dlaczego miód jest słodki? |
Opowiadania i mity wokół wątków pszczelich i solarnych, pochodzące głównie z tradycji bałkańskiej i greckiej. Dowiecie się, jak to właściwie z tym miodem było i jak słońce chciało się ożenić. Opowiemy wam o sporach wszelkiego stworzenia z najwyższymi siłami. Wśród różnych pszczelich darów pojawi się także wosk, odwiedzą nas znani mityczni bohaterowie: Glaukos oraz Ikar i Dedal. Nie zabraknie także pszczelich tańców - wywijańców, wszystko dla amatorów miodu i pszczół. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Do domu po nocy, czyli skąd nietoperz wie, gdzie mieszka |
Wszyscy wiedzą, że nietoperze potrafią latać i polować w zupełnych ciemnościach, posługując się echolokacją. Ale echolokacja pozwala "widzieć" otoczenie na odległość kilkudziesięciu metrów, a im się zdarza co noc pokonywać w drodze na obiad całe kilometry! Jak to wobec tego jest możliwe, że te zwierzaki potrafią po ciemku wrócić tam, gdzie mieszkają? Czy po prostu mają dużo szczęścia, czy też jakiś zmysł podpowiada im, którędy do domu? Łatwo się mówi: wrócić przed świtem do kolonii. A co zrobić, jeśli nasz gatunek ma zwyczaj kryć się na dzień w rozwijających się liściach, które jutro już będą zbyt rozwinięte, by w nich spać i trzeba znaleźć nowe? Czy da się wtedy odszukać "swoich", czy trzeba się kryć gdzie popadnie, bo za chwilę zrobi się jasno? No i skąd nietoperze strefy umiarkowanej wiedzą, gdzie należy się schować na zimę - szczególnie te najmłodsze, które jeszcze żadnej zimy nie spędzały? Przecież wybór właściwego miejsca to w tej sytuacji może być kwestia życia i śmierci... Na te i podobne pytania spróbujemy odpowiedzieć podczas lekcji poświęconej latającym ssakom i ich niezwykłym umiejętnościom. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak nie nudzić się w laboratorium |
W trakcie warszatatów odpowiemy na wiele pytań zilustrowanych pokazem doświadczeń chemicznych, m.in: - dlaczego chemik musi umiec rozróżniać kolory? - jak nie nudzić się w laboratorium? Opowiemy także o tym, co robią chemicy na dyskotece i zafundujemy uczestnikom wybuchowe zakończenie!
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Odkrywamy tajemnice mózgu |
Uczestnicy dowiedzą się, z jakich komórek zbudowany jest mózg, jak wyglądają pod mikroskopem, jakie są ich rodzaje i za co odpowiadają. Prowadzący zaprezentują, jak przygotowuje się preparat mikroskopowy i wyjaśnią, po co robi się takie preparaty. Podczas zajęć uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z budową komórek nerwowych oraz budową mózgu na podstawie jego modelu, a zdobytą wiedzę będą mogli utrwalić poprzez składanie modeli komórek oraz malowanie przygotowanych wcześniej odlewów mózgu.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Polskie skrzydła nad Europą |
Rozwój lotnictwa w międzywojennej Polsce, po odzyskaniu niepodległości, cechował się nieporównywalną z jakimkolwiek innym okresem dynamiką |
|
|
Lekcja festiwalowa | Powlekanie żywności |
Zapoznanie z technologią powlekania żywności. Omówienie materiałów powłokotwórczych, metod powlekania i funkcji jakie pełnią w przemyśle |
|
|
Lekcja festiwalowa | Miejskie (samo)poczucie |
Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe, wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Aktywna aerodynamika szybkich pojazdów |
Konstruktorzy szybkich samochodów sportowych zauważają korzyści ze stosowania elementów aerodynamicznych podnoszących ich osiągi. Pojawiają się nowe konstrukcje i nowe modele o czasem zagadkowych kształtach. Wykład ma na celu przybliżenie podstaw procesów przepływu wpływających na zachowanie się szybkiego pojazdu. W trakcie pokazu zaprezentowane zostaną modele różnych elementów aerodynamicznych zmieniających parametry pojazdów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Anatomia porównawcza szkieletu ssaków domowych i wolno żyjących |
Uczestnicy lekcji festiwalowej zostaną zapoznani z ogólną budowa szkieletu ssaków. Na przykładzie kości konia, bydła domowego, psa, kota oraz świni zostanie omówiona ogólna budowa szkieletu zwierząt domowych i gospodarskich. Następnie uczestnicy zwiedzą muzeum osteologiczne, gdzie zapoznają się z budową szkieletów zwierząt dzikich i egzotycznych w aspekcie analizy porównawczej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ciała stałe, ciecze, gazy i to, co pomiędzy nimi |
Lekcja jest oparta na pokazie doświadczeń, które zajmują ok 80% czasu. Większość eksperymentów wykonywana jest przez uczniów pod nadzorem prowadzącego. Ciekły azot, suchy lód, proces sublimacji i skraplania [skraplanie tlenu], wprowadzenie takich pojęć jak gaz doskonały, gazy rzeczywiste, prawa gazowe. Staramy się pokazać, jakie znaczenie w naukach ścisłych ma eksperyment. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy turbulencje są niebezpieczne? |
Podczas przelotu samolotem często zdarza się natrafić na obszar turbulencji. Samolot zaczyna wówczas drgać lub lekko opadać. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak nie nudzić się w laboratorium |
W trakcie warszatatów odpowiemy na wiele pytań zilustrowanych pokazem doświadczeń chemicznych, m.in: - dlaczego chemik musi umiec rozróżniać kolory? - jak nie nudzić się w laboratorium? Opowiemy także o tym, co robią chemicy na dyskotece i zafundujemy uczestnikom wybuchowe zakończenie!
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Naturalna promieniotwórczość skał – przydatna cecha przy poszukiwaniu węglowodorów |
Uczestnicy nauczą się rozpoznawać podstawowe skały osadowe: piaskowce, wapienie, sole i iłowce, oraz nauczą się, jaką rolę pełnią te skały w systemie naftowym (skały zbiornikowej, macierzystej lub uszczelniającej). Dowiedzą się, jak można rozpoznawać te skały na podstawie metod geofizycznych w oparciu o naturalną promieniotwórczość skał. Efektem będzie interpretacja profilu skał osadowych, w którym uczestnicy rozpoznają skały zbiornikowe, macierzyste i uszczelniające dla węglowodorów. |
|
- 1
- 2
- 3
- 4
- następna ›