Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa NASK
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Linie papilarne to nie wszystko - bezpieczeństwo systemów biometrycznych |
Twórcy hollywoodzkich superprodukcji od lat próbują zakorzenić w nas przekonanie, że każdy system biometryczny można pokonać posługując się (czasami nawet niezbyt wyrafinowanym) oszustwem. Odcisk palca zdjęty z kostiumu kąpielowego czy sztuczne, szklane oko to tylko nieliczne przykłady. Czy takie zabiegi mają jednak jakąkolwiek podstawę naukową, innymi słowy - czy to faktycznie zadziała, a jeśli tak, to jak się przed tym obronić? |
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | Rufus w opałach |
Warsztat z wykorzystaniem gry edukacyjnej dla starszych klas szkoły podstawowej na temat podejmowania przez młodych ludzi decyzji oraz wiążących się z tym konsekwencjami. Gra ma charakter interaktywy - to uczesnicy decyzują, jak postąpi tytułowy Rufus. Dzięki temu młody człowiek w interesujący sposób przekonuje się, jakie niebezpieczeństwa może napotkać użytkownik nowoczesnych technologii oraz uczy się, jak reagować w trudnych sytuacjach. Gra powstała w ramach projektu KURSOR. Celem warsztatu jest nauka podejmowania rozważnych decyzji w internecie. |
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | 14 złodziei lubi to! |
Wśród młodych ludzi internet jest powszechnym sposobem komunikacji, rozrywki oraz źródłem wiedzy. Gimnazjaliści w sieci spędzają średnio ponad 3 godziny dziennie, dlatego niezwykle istotne jest, by mieli świadomość istniejących zagrożeń. Jak nie wpaść w sidła, nie dać się złowić sieciowemu złodziejowi? Jak samemu przez własną nierozwagę nie stracić majątku? Podczas prelekcji uczniowie poznają aktualne techniczne pułapki, zastawiane przez hakerów i innych internetowych oszustów oraz proste sposoby, jak się przed nimi chronić. |
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | Dbaj o siebie - prywatność w internecie |
Młodzież najczęściej łączy się z siecią przy pomocy smartfona. Prawie wszyscy korzystają z internetu codziennie, połowa z nich jest stale online, wykorzystując sieć jako podstawowy sposób komunikacji ze innymi. Ponad 60 proc. gimnazjalistów z serwisów społecznościowych korzysta kilka razy dziennie. Nastolatki deklarują, że na stronach portali społecznościowych najczęściej publikują linki do filmów/zdjęć w innych serwisach (54,1%), swoje zdjęcia (47,5%), własne komentarze/historie (24,0%). Uczniowie podczas warsztatu "Dbaj o siebie" dowiedzą się, w jaki sposób chronić swoją prywatność, jak budować i zarządzać własnym wizerunkiem w sieci, na co zwracać uwagę zmieszczając filmy lub zdjęcia na blogu, profilu lub stronie oraz co można zrobić z opublikowanymi już informacjami na nasz temat, na które się nie zgadzamy. |
matematyka i informatyka |
|