matematyka i informatyka
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Hugonotki i rzeczy poważne |
Hugo Steinhaus: matematyka jako ważny czynnik kultury intelektualnej – Słownik racjonalny, Kalejdoskop matematyczny, Księga Szkocka, 100 zadań. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Przestrzeń Banacha |
Co to jest przestrzeń Banacha? Dlaczego każdego roku tysiące prac matematycznych "rozgrywają się" właśnie w tej przestrzeni? |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Banach i Tarski: paradoskalny rozkład kuli |
Istnieje podział dowolnej trójwymiarowej kuli na skończenie wiele zbiorów, z których można - używając po jednej kopii każdego z nich (uzyskanej za pomocą przesunięć i obrotów) - otrzymać podział kuli o promieniu dwukrotnie większym niż kula wyjściowa. Jest to jedno z najbardziej zaskakujących twierdzeń matematyki teoretycznej. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Borsuk i Ulam: twierdzenie o antypodach |
W każdej chwili są na Ziemi dwa punkty antypodyczne, w których zarówno ciśnienie jak i temperatura są identyczne. Mamy na to dowód. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Cyber-węże i geometria |
Po co matematykowi pełzające cybernetyczne węże? Gdzie w mechanicznym gadzie szukać krzywizny i jak zrobić z niej użytek? Opowiemy o prostych robotach, za którymi stoi ciekawa geometria. Spojrzymy na nią zza sterów komputerowego modelu. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Cyber-węże i geometria |
Po co matematykowi pełzające cybernetyczne węże? Gdzie w mechanicznym gadzie szukać krzywizny i jak zrobić z niej użytek? Opowiemy o prostych robotach, za którymi stoi ciekawa geometria. Spojrzymy na nią zza sterów komputerowego modelu. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Cyber-węże i geometria |
Po co matematykowi pełzające cybernetyczne węże? Gdzie w mechanicznym gadzie szukać krzywizny i jak zrobić z niej użytek? Opowiemy o prostych robotach, za którymi stoi ciekawa geometria. Spojrzymy na nią zza sterów komputerowego modelu. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Cyber-węże i geometria |
Po co matematykowi pełzające cybernetyczne węże? Gdzie w mechanicznym gadzie szukać krzywizny i jak zrobić z niej użytek? Opowiemy o prostych robotach, za którymi stoi ciekawa geometria. Spojrzymy na nią zza sterów komputerowego modelu. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Dlaczego matematyk to najlepszy przyszły zawód w USA? |
Dlaczego większość najlepszych profesji wymaga umiejętności matematycznych? Przedstawiamy powody, dla których warto studiować matematykę. Matematyka, tak jak jest nauczana w szkole, kojarzy się przede wszystkim z nudnymi zadaniami rachunkowymi. Tymczasem naprawdę jest to swoisty język za pomocą którego można bardzo efektywnie opisywać świat. Jednocześnie rozwój cywilizacji doprowadził do tego, iż taki sposób myślenia zaczyna być bardzo użyteczny, czyniąc matematyków wysoce ‘zatrudnialnymi’. O tym i ciekawych praktycznych zastosowaniach matematyki opowie dr. Kamil Kulesza, który stoi na czele Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów PAN (www.maths.com.pl). |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Po co komu matematyka? |
Z jednej strony, w USA z osiągnięciami matematyki późniejszymi niż XVIII wiek styka się podobno mniej niż 1% populacji. Z drugiej strony, wg. bardzo ostrożnych szacunków na świecie pracuje ponad 100 tys. zawodowych matematyków; którzy co roku piszą ponad 50 tys. prac naukowych. Z trzeciej strony, bardzo wiele związanych ze strosowaniem matematyki zadań, do których matematycy byli potrzebni w ciągu ostatnich kilkuset lat, dziś można zlecić dobremu specjaliście z innej dziedziny nauki lub… komputerowi. To rodzi naturalne pytania o przydatność matematyki, o powody i celowość jej uprawiania i nauczania:
1. Po co uczymy matematyki w szkole? Czy przeciętnemu człowiekowi nie wystarczy umiejętność używania kalkulatura / komputera?
2. Czy matematyka nie jest zbyt trudna dla uczniów? Czy nie wymagamy od nich zbyt wiele?
3. Czy osoby z wyższym wykształceniem, które sądzą, że nie mają pojęcia o matematyce, nie powinny się tego wstydzić?
4. Czy wiedzy o zastosowaniach tzw. matematyki wyższej, a w szczególności rozumienia "kuchni" tych zastosowań, nie należy ograniczyć do wąskiego kręgu dobrze wykształconych ekspertów?
5. Czy rozwój informatyki nie usuwa matematyki w cień, nie sprawia, że staje się ona przestarzała? Czy nie wystarczy wszystkich potrzebujących obliczeń bądź elementów geometrii uczyć obsługi odpowiednich programów komputerowych?
6. Czy matematyka w ogóle może się jeszcze rozwijać? Czy nie osiągnęła kresu swoich możliwości?
|
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | Linie papilarne to nie wszystko - bezpieczeństwo systemów biometrycznych |
Twórcy hollywoodzkich superprodukcji od lat próbują zakorzenić w nas przekonanie, że każdy system biometryczny można pokonać posługując się (czasami nawet niezbyt wyrafinowanym) oszustwem. Odcisk palca zdjęty z kostiumu kąpielowego czy sztuczne, szklane oko to tylko nieliczne przykłady. Czy takie zabiegi mają jednak jakąkolwiek podstawę naukową, innymi słowy - czy to faktycznie zadziała, a jeśli tak, to jak się przed tym obronić? |
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | Rufus w opałach |
Warsztat z wykorzystaniem gry edukacyjnej dla starszych klas szkoły podstawowej na temat podejmowania przez młodych ludzi decyzji oraz wiążących się z tym konsekwencjami. Gra ma charakter interaktywy - to uczesnicy decyzują, jak postąpi tytułowy Rufus. Dzięki temu młody człowiek w interesujący sposób przekonuje się, jakie niebezpieczeństwa może napotkać użytkownik nowoczesnych technologii oraz uczy się, jak reagować w trudnych sytuacjach. Gra powstała w ramach projektu KURSOR. Celem warsztatu jest nauka podejmowania rozważnych decyzji w internecie. |
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | 14 złodziei lubi to! |
Wśród młodych ludzi internet jest powszechnym sposobem komunikacji, rozrywki oraz źródłem wiedzy. Gimnazjaliści w sieci spędzają średnio ponad 3 godziny dziennie, dlatego niezwykle istotne jest, by mieli świadomość istniejących zagrożeń. Jak nie wpaść w sidła, nie dać się złowić sieciowemu złodziejowi? Jak samemu przez własną nierozwagę nie stracić majątku? Podczas prelekcji uczniowie poznają aktualne techniczne pułapki, zastawiane przez hakerów i innych internetowych oszustów oraz proste sposoby, jak się przed nimi chronić. |
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | Dbaj o siebie - prywatność w internecie |
Młodzież najczęściej łączy się z siecią przy pomocy smartfona. Prawie wszyscy korzystają z internetu codziennie, połowa z nich jest stale online, wykorzystując sieć jako podstawowy sposób komunikacji ze innymi. Ponad 60 proc. gimnazjalistów z serwisów społecznościowych korzysta kilka razy dziennie. Nastolatki deklarują, że na stronach portali społecznościowych najczęściej publikują linki do filmów/zdjęć w innych serwisach (54,1%), swoje zdjęcia (47,5%), własne komentarze/historie (24,0%). Uczniowie podczas warsztatu "Dbaj o siebie" dowiedzą się, w jaki sposób chronić swoją prywatność, jak budować i zarządzać własnym wizerunkiem w sieci, na co zwracać uwagę zmieszczając filmy lub zdjęcia na blogu, profilu lub stronie oraz co można zrobić z opublikowanymi już informacjami na nasz temat, na które się nie zgadzamy. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Analiza ruchu w sieciach, czyli jak zdobywać informacje siedząc i patrząc. |
Nawet najlepszy szyfr nie chroni wszystkich informacji. Co można wyczytać z zachowania porozumiewających się osób? Jak wykorzystywać analizę ruchu i czy można się przed nią chronić? Warsztat z cyklu realizowanego przez Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów Polskiej Akademii Nauk w Instytucie Matematycznym PAN, we współpracy z Wyższą Szkołą Informatyki Stosowanej i Zarządzania WIT oraz Instytutem Badań Systemowych PAN, pod egidą Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak łamie się szyfry – omówienie na przykładzie maszyny rotorowej Enigma |
Podstawy działania Enigmy oraz symulacja jej działania za pomocą oprogramowania. Przedstawimy wybrane metody złamania Enigmy i wnioski z tej historii aktualne dla współczesnych systemów ochrony informacji. Warsztaty z cyklu realizowanego przez Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów Polskiej Akademii Nauk w Instytucie Matematycznym PAN, we współpracy z Wyższą Szkołą Informatyki Stosowanej i Zarządzania WIT oraz Instytutem Badań Systemowych PAN, pod egidą Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Fizyka i nieskończoność |
Czy pojęcie nieskończoności rzeczywiście występuje w fizyce? Czy jest niezbędne? Jakie są największe i najmniejsze liczby, ktorych używa fizyka? |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Nieskończoność w informatyce? |
Czy informatyka zna pojęcie nieskończoności? O problemach nierozstrzygalnych. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Kryptograficzne techniki dzielenia sekretów |
Co to jest dzielenie sekretów? Jak podzielić sekret na 4 części tak aby każde 3 jego części dawały całość? Objaśnienie, dlaczego metody dzielenia sekretu są tak ważne w dzisiejszym świecie. Warsztat z cyklu realizowanego przez Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów Polskiej Akademii Nauk w Instytucie Matematycznym PAN, we współpracy z Wyższą Szkołą Informatyki Stosowanej i Zarządzania WIT oraz Instytutem Badań Systemowych PAN, pod egidą Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Małe nieskończoności |
Nie wszystkie nieskończoności są takie same: jedne są "wieksze", a inne "mniejsze". Zobaczymy, jak je porównywać i poznamy kilka podstawowych przykładów. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Alan Turing, czyli o myślących komputerach. |
Czy komputery będą mogły kiedykolwiek myśleć tak jak ludzie? Alan Turing jest nazywany ojcem współczesnej informatyki teoretycznej. Jako jeden z pierwszych zaczął zadawać pytania, czy komputer myśleć. Na wykładzie przedstawimy jego dokonania i aktualne zagadnienia sztucznej inteligencji. Wykład z cyklu realizowanego przez Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów Polskiej Akademii Nauk w Instytucie Matematycznym PAN, we współpracy z Wyższą Szkołą Informatyki Stosowanej i Zarządzania WIT oraz Instytutem Badań Systemowych PAN, pod egidą Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Wielkie nieskończoności |
Poznamy kilka rodzajów niezwykle "wielkich" liczb nieskończonych. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Paradoksy nieskończoności |
Pojęcie nieskończoności prowadzi do wielu zaskakujących konsekwencji, które często wydają nam się paradoksalne. Przyjrzymy się kilku interesującym przykładom. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Przestrzenie nieskończonego wymiaru |
Co to jest wymiar przestrzeni, jak wyglądają przestrzenie o nieskończonym wymiarze i jak się w takich przestrzeniach odnaleźć. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Crowdsourcing i rynki predykcyjne, czyli „wiedza tłumu” w praktyce. |
Wraz z rozwojem Internetu wymiana idei staje się łatwiejsza. Coraz powszechniejsze jest pozyskiwanie wiedzy przez agregację rozproszonych informacji generowanych przez indywidualnych użytkowników (tzw. crowdsourcing). Wykład z cyklu realizowanego przez Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów Polskiej Akademii Nauk w Instytucie Matematycznym PAN, we współpracy z Wyższą Szkołą Informatyki Stosowanej i Zarządzania WIT oraz Instytutem Badań Systemowych PAN, pod egidą Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Gry i strategie wygrywające |
W wielu grach, w których o zwycięstwie nie decyduje przypadek (np. rzut kostką), a tylko i wyłącznie logiczne myślenie graczy, istnieje strategia gwarantująca jednemu z nich wygraną. Nie znaczy to wcale, że taką strategię zawsze łatwo jest odkryć! Przyjrzymy się rozmaitym grom i zastanowimy, jak w nie grać, żeby wygrać. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Analiza wizualna złożonych danych |
Prezentacja platformy Visnow do przetwarzania, analizy i wizualizacji danych - od medycyny po kosmos. Przykładowa interaktywna wizualizacja ciała człowieka. Pokazy ciągłe przez cały dzień. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak ujarzmić superkomputer, czyli i ty możesz zostac programistą |
Praca w laboratorium komputerowym ICM, zajęcia z programowania w jezyku Scratch. Udział w warsztatach na podstawie zapisów lub w miarę wolnych miejsc. zapisy na scratch.icm.edu.pl
|
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Światłowód - autostrada do Big Data |
Uczniowie będą mogli zobaczyć jak wygląda światłowód oraz uzyskać z multimedialnej prezentacji odpowiedzi na wiele interesujących pytań: Jak szybko porusza się światło w światłowodzie? Jak dużo danych można przesłać światłowodem? Czy jest możliwy podsłuch danych przesyłanych światłowodem? Czy światłowód może porazić prądem? Itp.
Pokzay ciągłe cały dzień
|
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Matematyka wyborcza |
Przedstawimy teorię wyboru społecznego, opartą na |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak ujarzmić superkomputer, czyli i ty możesz zostac programistą |
Praca w laboratorium komputerowym ICM, zajęcia z programowania w jezyku Scratch. Udział w warsztatach na podstawie zapisów lub w miarę wolnych miejsc. zapisy na scratch.icm.edu.pl
|
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Programowanie dla każdego |
Jak sie zmienia proces programowania - przezentacja nowoczesnych metod programowania |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Te straszne permutacje, czyli dlaczego tak trudno złamać kod Enigmy? |
W czasie wykładu przedstawimy podstawowe twierdzenia matematyczne, które leżały u podstaw konstrukcji maszyny szyfrującej Enigma. Pokażemy na czym polegała trudność w złamamiu kodu Enigmy. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak ujarzmić superkomputer, czyli i ty możesz zostac programistą |
Praca w laboratorium komputerowym ICM, zajęcia z programowania w jezyku Scratch. Udział w warsztatach na podstawie zapisów lub w miarę wolnych miejsc. zapisy na scratch.icm.edu.pl
|
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Skąd się bierze prognoza pogody? Modelowanie numeryczne prognoz |
Wprowadzenie do modelowania prognozy pogody i śledzenie powstawania prognozy w czasie rzeczywistym |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Matematyka z Archipelagiem Matematyki |
Uczestnicy będa mogli samodzielnie zagrać w wybrane gry matematyczne będące cześcią Archipelagu Matematyki. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Timothy - wielkoskalowe symulacje komórkowych procesów biologicznych |
Zaprezentowana zostanie nowatorska metoda modelowania tkanek oraz przykładowe jej zastosowanie do modelowania procesów nowotworowych i innych zwiazanych z komórkowymi układami biologicznymi. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Matematyka z Archipelagiem Matematyki |
Uczestnicy będa mogli samodzielnie zagrać w wybrane gry matematyczne będące cześcią Archipelagu Matematyki. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Mapa światowej nauki |
Co roku powstaje ponad milion artykułów naukowych. Nawet ograniczając się do swojej wąskiej specjalizacji, uczony nie jest w stanie samodzielnie ogarnąć wszystkich nowych publikacji, tematów czy grup badawczych. W trakcie wykładu pokażemy jak przy pomocy dużych komputerów można śledzić rozwój światowej nauki.
|
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | #matematyka#technologia |
Od stu lat naucza się w Politechnice Warszawskiej matematyki. Na każdym wydziale. Nie wiemy jak to dawniej było, ale dziś jakże często słyszy się pytanie studentów czy matematyka, której uczy się na pierwszym roku, to będzie matematyka "stosowana", czy tylko "sztuka dla sztuki". Wychodząc naprzeciw takim pytaniom przedstawimy kilka przykładów technologii, które ludzkość ma dzięki matematyce "z pierwszego roku" (nie licząc oczywiście geniuszu inżynierów, którzy je stworzyli). |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Kto najszybciej rozwiąże problem mając tysiąc procesorów? |
ICM ogłasza konkurs programowania równoległego "I gdyby przyszło tysiąc atletów ...". Wprowadzeniem do konkursu jest wykład po którym nastąpią dwugodzinne warsztaty programowania w sali komputerowej ICM. Wykład i warsztaty będą transmitowane do internetu na tv.icm.edu.pl i udział w konkursie będzie można wziąć w systemie on-line. Wszystkie informacje będa dostępne na stronie icm.edu.pl. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Pokaz filmów z projektu Archipelag Matematyki |
Prezentacja materiałow filmowych, które będa ilustracją do zagadnień omawianych w czasie wykładów w dniu 26 września w ramach MINI Festiwalu Nauki. Tytuły filmów znajdą sie na stronie www.akademia.mini.pw.edu.pl |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Pozory mylą |
W matematyce często to, co zdaje się niemożliwe, okazuje się możliwe, albo to, co pozornie jest oczywiste, okazuje się nieprawdziwe. Zobaczymy szereg przykładów takich właśnie sytuacji, w których intuicja zawodzi. |
matematyka i informatyka |
|
Spotkanie festiwalowe | Kto najszybciej rozwiąże problem mając tysiąc procesorów? |
ICM ogłasza konkurs programowania równoległego "I gdyby przyszło tysiąc atletów ...". Wprowadzeniem do konkursu jest wykład po którym nastąpią dwugodzinne warsztaty programowania w sali komputerowej ICM. Wykład i warsztaty będą transmitowane do internetu na tv.icm.edu.pl i udział w konkursie będzie można wziąć w systemie on-line. Wszystkie informacje będa dostępne na stronie icm.edu.pl. |
matematyka i informatyka |
|