Wydział Nauk Społecznych SGGW

Typ Tytuł Opis Dziedzina Termin
Spotkanie festiwalowe Badania opinii publicznej „od kuchni” – warsztaty socjologiczne

Opinia publiczna w społeczeństwach demokratycznych wywiera niekwestionowany wpływ na procesy podejmowania decyzji politycznych i kształtowania życia społecznego. Rozwój metod i technik badawczych w naukach społecznych w XX i XXI wieku sprawił, że możliwości gromadzenia danych, ich analizy i praktycznego zastosowania wniosków
z nich płynących są coraz większe. Badanie opinii publicznej nie jest jednak,
i prawdopodobnie nigdy nie będzie, zautomatyzowanym procesem. Jego realizacja wymaga od badacza umiejętnego podejścia i opanowania odpowiedniego warsztatu metodologicznego i analitycznego.

Oferowane warsztaty (skierowane do uczniów szkół ponadgimnazjalnych) będą miały charakter teoretyczno-praktyczny. Uczestnicy zdobędą podstawową wiedzę na temat metod i technik stosowanych obecnie w badaniach opinii publicznej oraz poznają niektóre tajniki procesu realizacji badań sondażowych. Dowiedzą się o potencjalnych możliwościach badacza i niebezpieczeństwach na niego czyhających. W oparciu
o poznane zasady konstrukcji kwestionariuszy i podstawowe elementy wnioskowania statystycznego będą wykrywać różnego rodzaju błędy w narzędziach badawczych
i wnioskach formułowanych na podstawie uzyskanych wyników badań. W oparciu
o udostępnione w trakcie warsztatów kwestionariusze i bazy danych będą formułować własne hipotezy badawcze i podejmą próbę ich weryfikacji przy użyciu profesjonalnego oprogramowania statystycznego.

socjologia
  • śr., 2015-09-23 09:00
Spotkanie festiwalowe Język ciała - jak to działa?

Czym jest komunikacja niewerbalna?W jaki sposób uzupełnia ona komunikację werbalną? Jakie funkcje pełni ekspresja twarzy? Jaką wagę może mieć gestykulacja podczas rozmowy w różnych kulturach? Czy atrakcyjność fizyczna pomaga w komunikowaniu się? Na te i inne pytania odpowiemy podczas wykładu z elementami warsztatów, na które zapraszamy uczniów szkół średnich.

socjologia
  • śr., 2015-09-23 10:30
Spotkanie festiwalowe SGGW stolicą nauk przyrodniczych i społecznych

Nie od dziś wiadomo, że najlepszą formą edukacji jest aktywny udział w inicjatywach poznawczych, dlatego Koło Naukowe Pedagogów Wydziału Nauk Społecznych SGGW pod kierunkiem dr Iwony Błaszczak, zaprasza uczniów szkół średnich do wzięcia udziału w grze edukacyjnej pt.: „SGGW - Stolicą Nauk Przyrodniczych. Człowiek w środowisku przyrodniczym i społecznym”.

Gra ta ma na celu zapoznanie uczniów ze specyfiką wybranych Wydziałów funkcjonujących na Uczelni oraz przedstawienie ścisłego związku, który zachodzi pomiędzy edukacją, człowiekiem i przyrodą.

Poprzez dobrą zabawę, urozmaiconą szeregiem atrakcji i ciekawych wyzwań naukowych, młodzież licealna pozna aktywizujące metody kształcenia, dzięki którym odkryje między innymi: niedostrzegalne sekrety lasu, innowacyjne rozwiązania w rolnictwie, tajemnice przestrzennego planowania zielenią miejską.

Co więcej, udział w grze edukacyjnej, pozwoli uświadomić uczniom jak ogromne znaczenie w aspekcie zdrowotnym, mogą odgrywać dla człowieka takie elementy jak: otaczające go zwierzęta czy właściwa dieta. Na koniec, przedstawione zostaną ekonomiczne instrumenty ochrony środowiska. Każde z tych zagadnień zaprezentują studenci pedagogiki, a rozwiązanie przygotowanych problemów umożliwi grupie przejście do kolejnego etapu.

Zapraszamy do udziału w naszej grze oraz do poznania najstarszej i największej Uczelni Przyrodniczej w Polsce, która być może stanie się Waszą „Alma Mater”

socjologia
  • śr., 2015-09-23 12:00
Spotkanie festiwalowe SPOTKANIE ODWOŁANE

 

 

socjologia
  • śr., 2015-09-23 17:00
Spotkanie festiwalowe Etyczne aspekty eksperymentów na ludziach i zwierzętach

Zwierzęta, osoby skazane na śmierć, sieroty, pacjenci szpitali i klinik na przestrzeni wieków służyli za materiał wykorzystywany w badaniach eksperymentalnych. Pierwsze sekcje zwłok i wiwisekcje zaczęto przeprowadzać już w starożytności. Herofilos (ok.330 – ok. 260 r. p.n.e) oraz jego młodszy kolega Erasistratos (304 – 245 r. p.n.e), główni przedstawiciele aleksandryjskiej szkoły lekarskiej, uzyskali od króla pozwolenie na „zajrzenie” do wnętrza żywego człowieka, skazanego na karę śmierci. Badanie ciała skazańca nie przeprowadzono jednak w celach leczniczych, lecz czysto poznawczych, gdyż obaj lekarze postanowili przyjrzeć się budowie i czynnościom organów wewnętrznych człowieka. Wraz z rozwojem nauk przyrodniczych w XVII wieku wzrosło także zapotrzebowanie na użycie ciał zwierząt i ludzi w badaniach medycznych i biologicznych. Poznawanie tajemnic przyrody miało swoją cenę – śmierć ludzi i zwierząt. Nie można było jednak wydać tych istot na ból i cierpienie nie uzasadniając wpierw prawa do rozporządzania ich zdrowiem i życiem. W jaki zatem sposób próbowano uzasadniać możliwość przeprowadzania eksperymentów na żywych istotach? Jakiego typu argumentów etycznych używano, by uzasadnić prawo do użycia ludzi i zwierząt w badaniach biomedycznych? Z jakiego typu trudnościami spotykały się próby legalizacji tej praktyki badawczej i w jaki sposób starano się je przezwyciężyć? I wreszcie w jaki sposób na płaszczyźnie materialnej i symbolicznej degradowano pewne kategorie istot po to, by móc zapewnić sobie prawo do ich użycia w trakcie prowadzonych badań i eksperymentów?

filozofia
  • śr., 2015-09-23 18:00
Spotkanie festiwalowe Mobbing jako patologia działania zespołowego w instytucjach

Zjawisko mobbingu w Polsce, podobnie jak w innych krajach, jest istotnym problemem społecznym, który niesie ze sobą poważne konsekwencje zarówno w wymiarze  indywidualnym, organizacyjnym jak i społecznym. W świadomości społecznej mobbing funkcjonuje, jako problem wymagający zmiany, ale jego specyfika nie jest w pełni rozpoznana ponieważ większość definicji mobbingu traktuje o jego objawach a nie uwarunkowaniach. Pomimo tego, że regulacje prawne dotyczące mobbingu pojawiły się w polskim prawodawstwie w  styczniu 2004 roku,  nadal nie bazuje się na wystarczająco jasnych i ugruntowanych powszechną praktyką kryteriach, według których możliwe byłoby bezsprzeczne rozdzielenie zjawiska mobbingu od innych działań pracodawców i współpracowników zwłaszcza przy założeniu, że działania te są nieetyczne.

Niesprawiedliwe traktowanie, deprecjonowanie kompetencji pracowników, obrażanie, publiczne poniżanie czy wykorzystywanie, jako niektóre działania stanowiące elementy mobbingu, są tymczasem najczęściej rezultatem celowego manipulowania opinią innych zatrudnionych osób.  Mobbing można więc definiować jako patologiczny mechanizm władzy i nieformalnej kontroli. Z danych CBOS z 2014 roku wynika, że 28% zatrudnionych przyznaje, że w ich miejscu pracy pracownicy byli szykanowani przez przełożonych lub innych współpracowników, w tym 8% mówi o częstym występowaniu tego typu zachowań.

Podstawą skutecznej profilaktyki jest tymczasem przede wszystkim jasna charakterystyka problemu i określenie jego uwarunkowań oraz metod działania, które należy podjąć w sytuacji , gdy mobbing już występuje.

socjologia
  • śr., 2015-09-23 19:00
Lekcja festiwalowa Język ciała - jak to działa?

Czym jest komunikacja niewerbalna?W jaki sposób uzupełnia ona komunikację werbalną? Jakie funkcje pełni ekspresja twarzy? Jaką wagę może mieć gestykulacja podczas rozmowy w różnych kulturach? Czy atrakcyjność fizyczna pomaga w komunikowaniu się? Na te i inne pytania odpowiemy podczas wykładu z elementami warsztatów, na które zapraszamy uczniów szkół podstawowych

socjologia
  • czw., 2015-09-24 10:30