matematyka i informatyka

Typ Tytuł Opis Dziedzina Termin
Spotkanie festiwalowe Obliczenia na parach multizbiorów

Symbole Tannaki odkryte przez Andreasa Holmstroma
(http://andreasholmstrom.org/publications/) są bardzo łatwym tematem dla
uczniów, jak i dziedziną, w której sami uczniowie mogą wiele zrobić.
Jak dotąd, najciekawszą pracą na ten temat jest praca uczniów norweskiej
szkoły średniej zamieszczona na podanej wyżej stronie internetowej. Obliczenia na
symbolach Tannaki polegają na działaniach na parach multizbiorów. Na zajęciach wprowadzimy niezbędne pojęcia i pokażemy
na czym polegają podstawowe obliczenia. Okaże się, że łatwe obliczenia na
parach multizbiorów mogą być zastosowane do pokazania trudniejszych faktów
matematycznych.
Mamy nadzieję pokazać, że pojawiające się tu problemy otwarte są łatwe do
rozwiązania. Być może zachęci to uczniów do rozpoczęcia zabawy z symbolami
Tannaki.

matematyka i informatyka
  • sob., 2016-09-24 10:00
Spotkanie festiwalowe Programowanie dla każdego (warsztaty dla dzieci)

Programowanie wydaje się być sztuką zarezerwowaną jedynie dla nielicznych. Na szczęście nie jest to prawda i każdy może stać się twórcą programu komputerowego i stworzyć własną grę komputerową, animacje czy inną aplikację. ICM proponuje blok aktywności adresowany do uczniów, rodziców i nauczycieli polegający na możliwości stworzenia własnej aplikacji (na przykład gry komputerowej). Dzieci będą miały okazję do pracy w laboratorium komputerowym ICM.

Zapisy od 19 IX: scratch.icm.edu.pl

matematyka i informatyka
  • sob., 2016-09-24 10:00
  • sob., 2016-09-24 11:00
  • sob., 2016-09-24 13:30
Spotkanie festiwalowe Łamacze wykresów

Łamacze wykresów to gra terenowa zorganizowana w budynku wydziału MiNI. Celem gry jest odnalezienie i rozwiązanie jak największej liczby zagadek statystycznych. Aby odczytać zagadki potrzebny jest telefon komórkowy ze skanerem kodów QR. Kody umieszczone są przy pokojach 17, 27, 107, 222, 319, 323, 432, 460, 537, 542. Rozwiązania zagadek można zgłaszać na kartce lub przez aplikację mobilną http://apple.co/1quKXzo. Na osoby, które rozwiążą najwięcej zagadek czekają nagrody. Gra Łamacze wykresów to część projektu edukacyjnego Beta i Bit (www.betabit.wiki). Wiecej informacji o grze na stronie  http://smarterpoland.pl/index.php/2016/06/sgt-statystycza-gra-terenowa/

matematyka i informatyka
  • sob., 2016-09-24 10:00
Spotkanie festiwalowe W oceanie danych z mapami nauki.

W oceanie danych z mapami nauki, czyli jak wizualizacja pomaga nawigować do odkryć naukowych
Od stuleci mapy kartograficzne lądów i wód prowadziły odkrywców i różnicowały świat na obszary znane i nieznane. Mapy nauki pełnią zbliżoną rolę - pozwalają eksplorować świat nauki. Wspomagają nowe odkrycia w bardziej abstrakcyjnych przestrzeniach - na przykład w morzu informacji. Są narzędziem do nawigacji po oceanie danych. Służą jako medium komunikacji wizualnej pomiędzy odbiorcą, a ogromnymi zasobami danych.
Prezentacja, jak również sama jej źródłowa wystawa "Places & Spaces: Mapping Science" (www.scimaps.org), ma na celu zaprezentowanie technik wizualizacyjnych oraz ciekawych obszarów aplikacyjnych map nauki szerokiej publiczności, w celach edukacyjnych, naukowych i praktycznych.
W ramach wydarzenia zaprezentowane i omówione zostaną wybrane wizualizacje oparte o mapy nauki, składające się na wystawę "Places & Spaces: Mapping Science". Ze względu na skalę i szczegółowość prezentowanych materiałów, wydarzenie będzie odbywać się w specjalistycznym, profesjonalnym pomieszczeniu wizualizacyjnym, gdzie, opatrzone komentarzem specjalistów od wizualizacji danych, mapy nauki będą wyświetlane na ekranie o rozdzielczości 8K i przekątnej 220 cali.  

matematyka i informatyka
  • sob., 2016-09-24 10:30
  • sob., 2016-09-24 11:30
  • sob., 2016-09-24 12:30
  • sob., 2016-09-24 13:30
  • sob., 2016-09-24 14:30
  • sob., 2016-09-24 15:30
Spotkanie festiwalowe Klasyczne paradoksy rachunku prawdopodobieństwa

Z rachunkiem prawdopodobieństwa mamy do czynienia na co dzień, choć często nie zdajemy sobie z tego sprawy. Wbrew pozorom nie służy on tylko do oceny szansy na wygraną w grach hazardowych, lecz ma poważne zastosowania, choćby w fizyce, finansach czy medycynie. Jest on przy tym jedną z tych dziedzin, w których nasza intuicja wiedzie nas na manowce - często zdarzenia wydają nam się o wiele mniej prawdopodobne niż są w rzeczywistości bądź też odwrotnie, wydają się prawdopodobne o wiele bardziej, niż nimi są. Właśnie takim zdarzeniom poświęcony będzie ten wykład.

matematyka i informatyka
  • sob., 2016-09-24 11:00
Spotkanie festiwalowe Koduj z Chaimem/Licz z Chaimem

A kim był Chaim Zelig Słonimski ? To słynny matematyk i astronom,  konstruktor  jednej z pierwszych maszyn do liczenia. Jego barwną historię możemy poznać na wystawie stałej Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Zapraszamy dzieci i ich opiekunów na wspólną przygodę z Chaimem. Zejdziemy na wystawę, przyjrzymy się jego wynalazkom.  Później w dwóch grupach wiekowych 4-6 lat i 7-9 lat weźmiemy udział w warsztatach - młodsi skonstruują własną maszynę do liczenia (doliczymy do trzech a może nawet do dziesięciu!), którą zabiorą ze sobą do domu. Starsi pod okiem fachowców spróbują swoich sił w kodowaniu z wykorzystaniem programu Scratch dla dzieci.  Na zajęcia zapraszamy do Króla Maciusia - bajecznie kolorowej i nowoczesnej przestrzeni w Muzeum POLIN.  To miejsce twórczej i swobodnej aktywności, otwarte na pomysły młodych konstruktorów i wynalazców.  Dla wszystkich uczestników przygotowaliśmy drobne niespodzianki i przekąski.

matematyka i informatyka
  • sob., 2016-09-24 11:00
Spotkanie festiwalowe Mierzyć też można błyskotliwie

Będzie mowa o kuli, cykloidzie, łańcuchu, torusie, paraboli, równaniu trzeciego stopnia, a nawet o długości elipsy, której – jak wiadomo – nie da się obliczyć.

matematyka i informatyka
  • sob., 2016-09-24 11:00
Spotkanie festiwalowe Programowanie dla każdego (warsztaty dla dzieci)

Programowanie wydaje się być sztuką zarezerwowaną jedynie dla nielicznych. Na szczęście nie jest to prawda i każdy może stać się twórcą programu komputerowego i stworzyć własną grę komputerową, animacje czy inną aplikację. ICM proponuje blok aktywności adresowany do uczniów, rodziców i nauczycieli polegający na możliwości stworzenia własnej aplikacji (na przykład gry komputerowej). Dzieci będą miały okazję do pracy w laboratorium komputerowym ICM.

Zapisy od 19 IX: scratch.icm.edu.pl

matematyka i informatyka
  • sob., 2016-09-24 10:00
  • sob., 2016-09-24 11:00
  • sob., 2016-09-24 13:30
Spotkanie festiwalowe W oceanie danych z mapami nauki.

W oceanie danych z mapami nauki, czyli jak wizualizacja pomaga nawigować do odkryć naukowych
Od stuleci mapy kartograficzne lądów i wód prowadziły odkrywców i różnicowały świat na obszary znane i nieznane. Mapy nauki pełnią zbliżoną rolę - pozwalają eksplorować świat nauki. Wspomagają nowe odkrycia w bardziej abstrakcyjnych przestrzeniach - na przykład w morzu informacji. Są narzędziem do nawigacji po oceanie danych. Służą jako medium komunikacji wizualnej pomiędzy odbiorcą, a ogromnymi zasobami danych.
Prezentacja, jak również sama jej źródłowa wystawa "Places & Spaces: Mapping Science" (www.scimaps.org), ma na celu zaprezentowanie technik wizualizacyjnych oraz ciekawych obszarów aplikacyjnych map nauki szerokiej publiczności, w celach edukacyjnych, naukowych i praktycznych.
W ramach wydarzenia zaprezentowane i omówione zostaną wybrane wizualizacje oparte o mapy nauki, składające się na wystawę "Places & Spaces: Mapping Science". Ze względu na skalę i szczegółowość prezentowanych materiałów, wydarzenie będzie odbywać się w specjalistycznym, profesjonalnym pomieszczeniu wizualizacyjnym, gdzie, opatrzone komentarzem specjalistów od wizualizacji danych, mapy nauki będą wyświetlane na ekranie o rozdzielczości 8K i przekątnej 220 cali.  

matematyka i informatyka
  • sob., 2016-09-24 10:30
  • sob., 2016-09-24 11:30
  • sob., 2016-09-24 12:30
  • sob., 2016-09-24 13:30
  • sob., 2016-09-24 14:30
  • sob., 2016-09-24 15:30
Spotkanie festiwalowe Kodowanie, programowanie, czyli co potrafią dzieci

Nauka programowania staje się coraz bardziej istotną umiejętnością, zaczyna wchodzić do szkół na całym świeci w tym w Polsce. W związku z tym jest wiele wątpliwości czy dzieci potrafią programować i czy wczesne nauczanie programowania ma sens. By rozwiać wątpliwości chcemy przedstawić najciekawsze projekty stworzone przez uczniów w trakcie zajęć szkolnych i pozalekcyjnych, w tym projekty zgłoszone na konkurs Kodowanie w SCRATCHu. Przedstawione zostanie środowisko do programowania wizualnego SCRATCH oraz przykładowe projekty wykonane z jego pomocą.

matematyka i informatyka
  • sob., 2016-09-24 12:00
Spotkanie festiwalowe Matematyczne legendy

Turniej gry karcianej „Matematyczne legendy”. Rozwijana na MiNI PW gra przybliża największe postacie w historii matematyki,   a także w pewnym stopniu współczesne realia pracy naukowej.  Dostępna będzie testowa wersja gry. Pojedyncza rozgrywka zajmuje ok. 30-40 minut.

matematyka i informatyka
  • sob., 2016-09-24 12:00
  • sob., 2016-09-24 13:30
Spotkanie festiwalowe Proste dowody trudnych twierdzeń

O geometrycznym dowodzie nierówności Hilberta i elementarnym rozwiązaniu problemu bazylejskiego.

matematyka i informatyka
  • sob., 2016-09-24 12:00
Spotkanie festiwalowe Zarządzanie pracownikami. Wstęp do programowania binarnego.

Tematem wykładu będzie programowanie binarne, jako gałąź programowania matematycznego, w którym funkcja, którą minimalizujemy jest liniowa i ograniczenia są liniowe oraz zmienne przyjmują wartości 0 lub 1. Będzie omówione zagadnienie rozmieszczenia pracowników na stanowiskach, problem plecakowy, problem komiwojażera, problem układania optymalnego planu zajęć.

 

 

matematyka i informatyka
  • sob., 2016-09-24 12:00
Spotkanie festiwalowe W oceanie danych z mapami nauki.

W oceanie danych z mapami nauki, czyli jak wizualizacja pomaga nawigować do odkryć naukowych
Od stuleci mapy kartograficzne lądów i wód prowadziły odkrywców i różnicowały świat na obszary znane i nieznane. Mapy nauki pełnią zbliżoną rolę - pozwalają eksplorować świat nauki. Wspomagają nowe odkrycia w bardziej abstrakcyjnych przestrzeniach - na przykład w morzu informacji. Są narzędziem do nawigacji po oceanie danych. Służą jako medium komunikacji wizualnej pomiędzy odbiorcą, a ogromnymi zasobami danych.
Prezentacja, jak również sama jej źródłowa wystawa "Places & Spaces: Mapping Science" (www.scimaps.org), ma na celu zaprezentowanie technik wizualizacyjnych oraz ciekawych obszarów aplikacyjnych map nauki szerokiej publiczności, w celach edukacyjnych, naukowych i praktycznych.
W ramach wydarzenia zaprezentowane i omówione zostaną wybrane wizualizacje oparte o mapy nauki, składające się na wystawę "Places & Spaces: Mapping Science". Ze względu na skalę i szczegółowość prezentowanych materiałów, wydarzenie będzie odbywać się w specjalistycznym, profesjonalnym pomieszczeniu wizualizacyjnym, gdzie, opatrzone komentarzem specjalistów od wizualizacji danych, mapy nauki będą wyświetlane na ekranie o rozdzielczości 8K i przekątnej 220 cali.  

matematyka i informatyka
  • sob., 2016-09-24 10:30
  • sob., 2016-09-24 11:30
  • sob., 2016-09-24 12:30
  • sob., 2016-09-24 13:30
  • sob., 2016-09-24 14:30
  • sob., 2016-09-24 15:30
Spotkanie festiwalowe Dowody i rachunek prawdopodobieństwa

 Istnieje wiele typów zagadnień w analizie i geometrii, gdzie argumenty probabilistyczne pozwalają na szybkie i eleganckie rozwiązanie
stawianych problemów. Celem odczytu będzie zaprezentowanie kilku przykładów w tym kierunku.

matematyka i informatyka
  • sob., 2016-09-24 13:00
Spotkanie festiwalowe Matematyczne legendy

Turniej gry karcianej „Matematyczne legendy”. Rozwijana na MiNI PW gra przybliża największe postacie w historii matematyki,   a także w pewnym stopniu współczesne realia pracy naukowej.  Dostępna będzie testowa wersja gry. Pojedyncza rozgrywka zajmuje ok. 30-40 minut.

matematyka i informatyka
  • sob., 2016-09-24 12:00
  • sob., 2016-09-24 13:30
Spotkanie festiwalowe Programowanie dla każdego (warsztaty dla dzieci)

Programowanie wydaje się być sztuką zarezerwowaną jedynie dla nielicznych. Na szczęście nie jest to prawda i każdy może stać się twórcą programu komputerowego i stworzyć własną grę komputerową, animacje czy inną aplikację. ICM proponuje blok aktywności adresowany do uczniów, rodziców i nauczycieli polegający na możliwości stworzenia własnej aplikacji (na przykład gry komputerowej). Dzieci będą miały okazję do pracy w laboratorium komputerowym ICM.

Zapisy od 19 IX: scratch.icm.edu.pl

matematyka i informatyka
  • sob., 2016-09-24 10:00
  • sob., 2016-09-24 11:00
  • sob., 2016-09-24 13:30
Spotkanie festiwalowe W oceanie danych z mapami nauki.

W oceanie danych z mapami nauki, czyli jak wizualizacja pomaga nawigować do odkryć naukowych
Od stuleci mapy kartograficzne lądów i wód prowadziły odkrywców i różnicowały świat na obszary znane i nieznane. Mapy nauki pełnią zbliżoną rolę - pozwalają eksplorować świat nauki. Wspomagają nowe odkrycia w bardziej abstrakcyjnych przestrzeniach - na przykład w morzu informacji. Są narzędziem do nawigacji po oceanie danych. Służą jako medium komunikacji wizualnej pomiędzy odbiorcą, a ogromnymi zasobami danych.
Prezentacja, jak również sama jej źródłowa wystawa "Places & Spaces: Mapping Science" (www.scimaps.org), ma na celu zaprezentowanie technik wizualizacyjnych oraz ciekawych obszarów aplikacyjnych map nauki szerokiej publiczności, w celach edukacyjnych, naukowych i praktycznych.
W ramach wydarzenia zaprezentowane i omówione zostaną wybrane wizualizacje oparte o mapy nauki, składające się na wystawę "Places & Spaces: Mapping Science". Ze względu na skalę i szczegółowość prezentowanych materiałów, wydarzenie będzie odbywać się w specjalistycznym, profesjonalnym pomieszczeniu wizualizacyjnym, gdzie, opatrzone komentarzem specjalistów od wizualizacji danych, mapy nauki będą wyświetlane na ekranie o rozdzielczości 8K i przekątnej 220 cali.  

matematyka i informatyka
  • sob., 2016-09-24 10:30
  • sob., 2016-09-24 11:30
  • sob., 2016-09-24 12:30
  • sob., 2016-09-24 13:30
  • sob., 2016-09-24 14:30
  • sob., 2016-09-24 15:30
Spotkanie festiwalowe W oceanie danych z mapami nauki.

W oceanie danych z mapami nauki, czyli jak wizualizacja pomaga nawigować do odkryć naukowych
Od stuleci mapy kartograficzne lądów i wód prowadziły odkrywców i różnicowały świat na obszary znane i nieznane. Mapy nauki pełnią zbliżoną rolę - pozwalają eksplorować świat nauki. Wspomagają nowe odkrycia w bardziej abstrakcyjnych przestrzeniach - na przykład w morzu informacji. Są narzędziem do nawigacji po oceanie danych. Służą jako medium komunikacji wizualnej pomiędzy odbiorcą, a ogromnymi zasobami danych.
Prezentacja, jak również sama jej źródłowa wystawa "Places & Spaces: Mapping Science" (www.scimaps.org), ma na celu zaprezentowanie technik wizualizacyjnych oraz ciekawych obszarów aplikacyjnych map nauki szerokiej publiczności, w celach edukacyjnych, naukowych i praktycznych.
W ramach wydarzenia zaprezentowane i omówione zostaną wybrane wizualizacje oparte o mapy nauki, składające się na wystawę "Places & Spaces: Mapping Science". Ze względu na skalę i szczegółowość prezentowanych materiałów, wydarzenie będzie odbywać się w specjalistycznym, profesjonalnym pomieszczeniu wizualizacyjnym, gdzie, opatrzone komentarzem specjalistów od wizualizacji danych, mapy nauki będą wyświetlane na ekranie o rozdzielczości 8K i przekątnej 220 cali.  

matematyka i informatyka
  • sob., 2016-09-24 10:30
  • sob., 2016-09-24 11:30
  • sob., 2016-09-24 12:30
  • sob., 2016-09-24 13:30
  • sob., 2016-09-24 14:30
  • sob., 2016-09-24 15:30
Spotkanie festiwalowe W oceanie danych z mapami nauki.

W oceanie danych z mapami nauki, czyli jak wizualizacja pomaga nawigować do odkryć naukowych
Od stuleci mapy kartograficzne lądów i wód prowadziły odkrywców i różnicowały świat na obszary znane i nieznane. Mapy nauki pełnią zbliżoną rolę - pozwalają eksplorować świat nauki. Wspomagają nowe odkrycia w bardziej abstrakcyjnych przestrzeniach - na przykład w morzu informacji. Są narzędziem do nawigacji po oceanie danych. Służą jako medium komunikacji wizualnej pomiędzy odbiorcą, a ogromnymi zasobami danych.
Prezentacja, jak również sama jej źródłowa wystawa "Places & Spaces: Mapping Science" (www.scimaps.org), ma na celu zaprezentowanie technik wizualizacyjnych oraz ciekawych obszarów aplikacyjnych map nauki szerokiej publiczności, w celach edukacyjnych, naukowych i praktycznych.
W ramach wydarzenia zaprezentowane i omówione zostaną wybrane wizualizacje oparte o mapy nauki, składające się na wystawę "Places & Spaces: Mapping Science". Ze względu na skalę i szczegółowość prezentowanych materiałów, wydarzenie będzie odbywać się w specjalistycznym, profesjonalnym pomieszczeniu wizualizacyjnym, gdzie, opatrzone komentarzem specjalistów od wizualizacji danych, mapy nauki będą wyświetlane na ekranie o rozdzielczości 8K i przekątnej 220 cali.  

matematyka i informatyka
  • sob., 2016-09-24 10:30
  • sob., 2016-09-24 11:30
  • sob., 2016-09-24 12:30
  • sob., 2016-09-24 13:30
  • sob., 2016-09-24 14:30
  • sob., 2016-09-24 15:30
Spotkanie festiwalowe Walka z hydrą, ujarzmianie Okeanos’a, prawo Moore’a na emeryturze.

Walka z hydrą, ujarzmianie Okeanos’a, prawo Moore’a na emeryturze. Rzecz o programowaniu równoległym.

W mitologii greckiej Okeanos to jeden z tytanów a hydra to wielogłowy potwór. Są to jednocześnie nazwy wieloprocesorowych komputerów dostępnych w ICM UW. Dla większości, korzystanie z nich jest wyzwaniem analogicznym do walki z mitologicznymi potworami czy tytanami. Programowanie takich systemów rzeczywiście nie jest łatwe, jednak współcześni informatycy mają coraz więcej narzędzi pozwalających  na proste i efektywne programowanie dużych, wieloprocesorowych komputerów. Jest to o tyle ważne, że wzrost szybkości komputerów jest możliwy tylko dzięki zastosowaniu wielu procesorów, co widzimy już w komputerach osobistych, laptopach czy telefonach komórkowych. Zapraszamy uczestników na 45 minutowy wykład, a następnie na godzinne warsztaty na których będzie można napisać własną aplikację równoległą w języku Java (lub innym) i uruchomić ją na komputerach ICM.

matematyka i informatyka
  • sob., 2016-09-24 16:00
Spotkanie festiwalowe Zadziwiająca matematyka

Zaprezentujemy wiele problemów z otaczającego nas świata oraz z pogranicza matematyki, których rozwiązania będą miały na celu zaskoczenie uczniów biorących udział w wykładzie.

matematyka i informatyka
  • ndz., 2016-09-25 12:00
Spotkanie festiwalowe Jak łamie się szyfry – omówienie na przykładzie maszyny rotorowej Enigma.

Podstawy działania Enigmy oraz symulacja jej działania za pomocą oprogramowania. Przedstawimy wybrane metody złamania Enigmy i wnioski z tej historii aktualne dla współczesnych systemów ochrony informacji. Wykład z cyklu realizowanego przez Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów Polskiej Akademii Nauk w Instytucie Matematycznym PAN, we współpracy z Wyższą Szkołą Informatyki Stosowanej i Zarządzania WIT.

matematyka i informatyka
  • pon., 2016-09-26 15:00
Spotkanie festiwalowe Derandomizacja

Czy komputerom może się przydać umiejętność rzucania monetą?

matematyka i informatyka
  • pon., 2016-09-26 17:00
Spotkanie festiwalowe Techniki dzielenia sekretu

Jak uniknąć przypadkowego rozpoczęcia trzeciej wojny światowej? Co to jest dzielenie sekretów? Czy istnieje związek między kryptografią a rakietami? Czy można podzielić sekret na 4 części tak, aby każde 3 dawały całość? Wyjaśnimy, dlaczego metody dzielenia sekretu są tak ważne w dzisiejszym świecie. O jakich sekretach mowa? Poznamy szyfry i ich zastosowania oraz przyjrzymy się zabezpieczeniom systemów nuklearnych... Jak sprytnie zakodować możliwość otwarcia sejfu? Wykład z cyklu realizowanego przez Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów Polskiej Akademii Nauk w Instytucie Matematycznym PAN, we współpracy z Wyższą Szkołą Informatyki Stosowanej i Zarządzania WIT.

matematyka i informatyka
  • pon., 2016-09-26 17:00
Spotkanie festiwalowe Matematyka w biologii: osiągnięcia i wyzwania

Współczesna fizyka opiera się o matematykę, która coraz częściej jest stosowana do opisu zjawisk biologicznych. Na wykładzie opowiem o tych zastosowaniach matematyki, co się udaje, a co stanowi problem. 

matematyka i informatyka
  • pon., 2016-09-26 18:00
Spotkanie festiwalowe Hipoteza continuum

Gdy David Hilbert przedstawiał na II Międzynarodowym Kongresie Matematyków w 1900 roku listę 23 problemów, którymi matematyka powinna się w nowym wieku zająć, na pierwszym miejscu wymienił hipotezę continuum. Hipoteza odnosi się do wielkości podzbiorów zbioru liczb rzeczywistych. Jak porównywać wielkości nieskończonych zbiorów? O czym mówi hipoteza continuum? Dlaczego mówimy wciąż o hipotezie, a nie o twierdzeniu? O tym i o paru innych interesujących aspektach problemu - na wykładzie.

matematyka i informatyka
  • wt., 2016-09-27 17:00
Spotkanie festiwalowe Technologie „disruptive”, czyli ciężkie życie futurologa.

Czy można wyobrazić sobie życie bez komputerów lub Internetu? Na wykładzie przedstawimy technologie, bez których ciężko wyobrazić sobie dzisiejszy świat, i postaramy się odpowiedzieć na pytanie, dlaczego jedne technologie mają większy wpływ na życie niż inne. Wykład z cyklu realizowanego przez Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów Polskiej Akademii Nauk w Instytucie Matematycznym PAN, we współpracy z Wyższą Szkołą Informatyki Stosowanej i Zarządzania WIT.

matematyka i informatyka
  • wt., 2016-09-27 17:00
Spotkanie festiwalowe Słynne hipotezy w teorii liczb

O dwóch hipotezach z teorii liczb, które są na liście problemów milenijnych: hipotezie Riemanna oraz hipotezie Bircha i Swinnerton'a-Dyer'a.

matematyka i informatyka
  • wt., 2016-09-27 18:00
Lekcja festiwalowa Otoczeni przez czujniki

Podczas lekcji festiwalowej uczniowie poznają zasady działania nowoczesnych sieci bezprzewodowych. Zaprezentowane zostaną możliwości zastosowania tego typu sieci w różnych obszarach naszego życia, przemyśle oraz systemach bezpieczeństwa.

matematyka i informatyka
  • czw., 2016-09-29 09:00
Lekcja festiwalowa Haker kontra woda w kranie, czyli cyberbezpieczeństwo w automatyce

Jaką rolę odgrywają komputery w zastosowaniach przemysłowych? Czy haker może pozbawić nas prądu albo wody? Jakie skutki dla nas wszystkich może mieć udany atak komputerowy na sieci sterowania? Jak takie ataki mogą wyglądać i jak można się przed nimi bronić?

matematyka i informatyka
  • czw., 2016-09-29 11:00
Lekcja festiwalowa Biometryczna identyfikacja tożsamości z wykorzystaniem tęczówki

Rozpoznawanie tożsamości na podstawie odcisku palca, głosu, czy obrazu twarzy to znane  i powszechnie wykorzystywane zabezpieczenia biometryczne. Niewiele osób jednak wie , że tęczówki naszych oczu zawierają ogromne ilości unikalnych informacji, które mogą być wykorzystane do identyfikacji. Metoda ta, stosowana od ponad dwudziestu lat, oprócz łatwości obsługi i potencjalnie wysokiej odporności na fałszerstwa, oferuje poziom dokładności, którego nie sposób uzyskać pozostałymi, wspomnianymi we powyżej metodami.

Podczas naszego wykładu poznacie teoretyczne podstawy działania biometrii tęczówki, a także będziecie mieli okazję pracować z profesjonalnymi systemami identyfikacji, wykorzystującymi tę metodę – za pomocą wzoru tęczówki dostaniemy się między innymi do zasobów słodyczy .

matematyka i informatyka
  • czw., 2016-09-29 12:00
Lekcja festiwalowa Bezpieczeństwo biometrii odcisku palca - Hollywood a rzeczywistość

Twórcy hollywoodzkich superprodukcji od lat próbują zakorzenić w nas przekonanie, że każdy system biometryczny można pokonać posługując się (czasami nawet niezbyt wyrafinowanym) oszustwem. Odcisk palca zdjęty z kostiumu kąpielowego czy sztuczne, szklane oko to tylko nieliczne przykłady. Czy takie zabiegi mają jednak jakąkolwiek podstawę naukową, innymi słowy - czy to faktycznie zadziała, a jeśli tak, to jak się przed tym obronić?
Na naszym warsztacie nauczycie się, czym tak naprawdę jest biometryczna identyfikacja tożsamości oraz co możemy zrobić, by sceny z filmów pozostały prawdziwe tylko w wyobraźni reżyserów. Na przykładzie biometrii linii papilarnych palca pokażemy Wam metody, które rozwijamy i stosujemy w celu zabezpieczenia systemów biometrycznych przed
amatorami cudzej własności i nauczymy nasz system jak rozpoznać oszusta. Zobaczycie, że tytułowe linie papilarne to nie wszystko - poszukamy w odcisku palca
własności i detali, które pozwolą nam zbudować bezpieczny i odporny na włamania system biometryczny.

matematyka i informatyka
  • czw., 2016-09-29 13:00
Spotkanie festiwalowe Dziwne wielościany

Świat wielościanów jest znacznie bardziej urozmaicony niż może się na pierwszy rzut oka wydawać. Prócz świetnie znanych ze szkoły ostrosłupów i graniastosłupów istnieje mnóstwo innych, często dość dziwacznych wielościanów. Co być może jeszcze ciekawsze, niektóre łatwe do wyobrażenia sobie i narysowania wielościany... nie istnieją! Spotkamy przedstawicieli obydwu tych gatunków. 

matematyka i informatyka
  • czw., 2016-09-29 18:00
Spotkanie festiwalowe Symulacja społeczeństwa - rozprzestrzeniania się memów i ewolucja kultury

Programy komputerowe są pierwszymi w dziejach ludzkości systemami, nad którymi możemy mieć absolutną władzę. Nie krępują nas nawet prawa fizyki, niekiedy tylko dostępna moc obliczeniowa. Wiele nauk posługuje się tym narzędziem odkąd tylko komputery stały się dostępne czyli już od ponad pół wieku! Z symulacyjnymi komputerowymi ukrytymi pod postacią gier nawet laicy gier stykają się na co dzień. Oczywiście odmienny jest cel – w nauce zrozumienie złożonych procesów, w grach naśladowanie dla lepszej rozrywki odbiorcy. Symulacje komputerowe to jedno z najważniejszych narzędzi badania układów złożonych, a społeczeństwo jest właśnie tego rodzaju systemem. Dzięki niej możemy zrozumieć dynamikę wyborczą, zmiany zachodzące w kulturze na przestrzeni lat czy też problemy wynalazców z zarobieniem na swoich pomysłach.
Na spotkaniu, nieco od kuchni, pokażemy jak wyglądają modele, z których w publikacji naukowej zostają zwykle suche liczby i wykresy.
W ramach bloku "Społeczeństwo - układ złożony"

 

W ramach bloku "Społeczeństwo - układ złożony"

matematyka i informatyka
  • pt., 2016-09-30 19:00
Spotkanie festiwalowe Wystarczy tak niewiele

Intuicja bywa zawodna, zwłaszcza przy rozwiązywaniu rozmaitych problemów i zagadek matematycznych. Wspólnie przyjrzymy się licznym zagadnieniom, w których odpowiedź jest zupełnie inna niż się na pierwszy rzut oka wydaje. Okaże się, że wystarczy mniej, można szybciej, da się lepiej, a wszystko dzięki różnorodnym ciekawym pomysłom matematycznym.

matematyka i informatyka
  • sob., 2016-10-01 13:00