Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej

Typ Tytuł Opis Dziedzina Termin
Lekcja festiwalowa Światełko w tunelu czyli jak uratować życie?

Naucz się odpowiednio reagować w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, poznając zasady pierwszej pomocy. Podczas tych warsztatów, uczestnicy Festiwalu Nauki zapoznają się z podstawowymi zabiegami ratującymi ludzkie życie. Zostaną poruszone zagadnienia postępowania w stanach nagłych, jak np.: zawał serca, reakcje alergiczne i inne.

zdrowie i medycyna
  • pon., 2016-09-26 09:00
  • pon., 2016-09-26 10:30
  • pon., 2016-09-26 12:00
Lekcja festiwalowa Światełko w tunelu czyli jak uratować życie?

Naucz się odpowiednio reagować w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, poznając zasady pierwszej pomocy. Podczas tych warsztatów, uczestnicy Festiwalu Nauki zapoznają się z podstawowymi zabiegami ratującymi ludzkie życie. Zostaną poruszone zagadnienia postępowania w stanach nagłych, jak np.: zawał serca, reakcje alergiczne i inne.

zdrowie i medycyna
  • pon., 2016-09-26 09:00
  • pon., 2016-09-26 10:30
  • pon., 2016-09-26 12:00
Lekcja festiwalowa Sekrety psychologii lotniczej: jak rozpoznać kandydata na dobrego pilota?

Aby zostać pilotem najnowocześniejszego samolotu bojowego czy śmigłowca, trzeba odznaczać się wyjątkowymi predyspozycjami fizycznymi, intelektualnymi i psychicznymi. Do latania myśliwcami F16 czy Mig-29 w Siłach Powietrznych RP wybiera się bowiem tylko najlepszych. Jednym z elementów systemu oceny przyszłych pilotów jest diagnoza psychologiczna. Tym, między innymi, zajmuje się Zakład Psychologii WIML, który rok rocznie prowadzi badania kandydatów do Ogólnokształcącego Liceum Lotniczego i Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Dzięki odpowiednio dobranym testom przeznaczonym do pomiaru osobowości, zdolności poznawczych oraz koordynacji psychomotorycznej sprawdza się, czy dana osoba spełnia warunki zostania pilotem wojskowym.

Bazując na naszych doświadczeniach, podczas lekcji Festiwalowej opowiemy o psychologicznych aspektach pracy pilota, wymaganiach stawianych kandydatom do lotnictwa, oraz o wyzwaniach, z jakimi muszą zmierzyć się osoby przechodzące badania w Zakładzie Psychologii WIML. Lekcja będzie składała się z dwóch części - wykładowej, podczas której przybliżymy ścieżkę badań, którą przechodzą przyszli piloci, oraz pokazowej, podczas której uczestnicy zobaczą konkretne zadania stawiane kandydatom i będą mogli samodzielnie spróbować swych sił w wybranych testach.

psychologia
  • pon., 2016-09-26 11:30
  • śr., 2016-09-28 11:30
Lekcja festiwalowa Światełko w tunelu czyli jak uratować życie?

Naucz się odpowiednio reagować w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, poznając zasady pierwszej pomocy. Podczas tych warsztatów, uczestnicy Festiwalu Nauki zapoznają się z podstawowymi zabiegami ratującymi ludzkie życie. Zostaną poruszone zagadnienia postępowania w stanach nagłych, jak np.: zawał serca, reakcje alergiczne i inne.

zdrowie i medycyna
  • pon., 2016-09-26 09:00
  • pon., 2016-09-26 10:30
  • pon., 2016-09-26 12:00
Lekcja festiwalowa Czynnik ludzki w wypadkach lotniczych

Wystąpienie ma na celu skupienie się na wypadkach związanych z lotnictwem, szczególnie zaś z udziałem człowieka – jego funkcjonowania psychologicznego, które w dużym stopniu determinowało to zdarzenie lotnicze. Wykład będzie się skupiać nie na skutkach lecz na przyczynowości.
W wypadkowości lotniczej jest to związane z tzw. czynnikiem ludzkim determinującym powstanie katastrofy. Czynnik ten nie musi wcale występować podczas czynności związanych z samym działaniem pilotów w kokpicie ale równie często znajduje się poza nimi i często dużo wcześniej. Analiza każdego zdarzenia lotniczego rozpoczyna się od przeanalizowania czynników ukrytych mogących mieć istotne znaczenie w wyjaśnieniu przyczyn powstania wypadku lotniczego. Idealną teorią wykorzystywaną w tym procesie wnioskowania jest teoria Jamesa REASONA (Swiss cheese). Każda misja lotnicza jaką załoga statku powietrznego ma do wykonania obarczona jest ryzykiem. Szacowanie tego ryzyka odbywa się na każdym poziomie podejmowanej decyzji. Mimo tak sformalizowanych procedur dochodzi jednak do wypadków lotniczych.

Niektóre czynniki zewnętrze i wewnętrzne takie jak: pośpiech, rutyna, aprobowanie nadmiernego ryzyka, brak właściwych nawyków i odpowiedniego przeszkolenia, warunki pogodowe, naciski oraz chęć zaimponowania mogą doprowadzić do tragedii. Każde działanie załogi lotniczej obarczone jest ryzykiem popełnienia błędów gdyż każdy statek powietrzny przemieszcza się w przestrzeni trójwymiarowej. Najważniejszą cechą każdego pilota powinno być monitorowanie lotu i umiejętne korygowanie niedociągnięć oraz błędów. Dlatego tak ważne jest prowadzenie właściwej profilaktyki, odpowiedniego szkolenia oraz dbanie o komfort psychiczny poszczególnych członków personelu lotniczego w „rodzinie lotniczej”.

psychologia
  • wt., 2016-09-27 10:00
  • wt., 2016-09-27 10:00
Lekcja festiwalowa Czynnik ludzki w wypadkach lotniczych

Wystąpienie ma na celu skupienie się na wypadkach związanych z lotnictwem, szczególnie zaś z udziałem człowieka – jego funkcjonowania psychologicznego, które w dużym stopniu determinowało to zdarzenie lotnicze. Wykład będzie się skupiać nie na skutkach lecz na przyczynowości.
W wypadkowości lotniczej jest to związane z tzw. czynnikiem ludzkim determinującym powstanie katastrofy. Czynnik ten nie musi wcale występować podczas czynności związanych z samym działaniem pilotów w kokpicie ale równie często znajduje się poza nimi i często dużo wcześniej. Analiza każdego zdarzenia lotniczego rozpoczyna się od przeanalizowania czynników ukrytych mogących mieć istotne znaczenie w wyjaśnieniu przyczyn powstania wypadku lotniczego. Idealną teorią wykorzystywaną w tym procesie wnioskowania jest teoria Jamesa REASONA (Swiss cheese). Każda misja lotnicza jaką załoga statku powietrznego ma do wykonania obarczona jest ryzykiem. Szacowanie tego ryzyka odbywa się na każdym poziomie podejmowanej decyzji. Mimo tak sformalizowanych procedur dochodzi jednak do wypadków lotniczych.

Niektóre czynniki zewnętrze i wewnętrzne takie jak: pośpiech, rutyna, aprobowanie nadmiernego ryzyka, brak właściwych nawyków i odpowiedniego przeszkolenia, warunki pogodowe, naciski oraz chęć zaimponowania mogą doprowadzić do tragedii. Każde działanie załogi lotniczej obarczone jest ryzykiem popełnienia błędów gdyż każdy statek powietrzny przemieszcza się w przestrzeni trójwymiarowej. Najważniejszą cechą każdego pilota powinno być monitorowanie lotu i umiejętne korygowanie niedociągnięć oraz błędów. Dlatego tak ważne jest prowadzenie właściwej profilaktyki, odpowiedniego szkolenia oraz dbanie o komfort psychiczny poszczególnych członków personelu lotniczego w „rodzinie lotniczej”.

psychologia
  • wt., 2016-09-27 10:00
  • wt., 2016-09-27 10:00
Lekcja festiwalowa Widzę Ciemność - Trening Nocnego Widzenia

Celem warsztatu będzie zaprezentowanie uczestnikom Festiwalu Nauki osiągnięć techniki w zakresie nocnego widzenia. Uczestnicy będą mieli okazję porównać jak zmienia się widoczność pod względem efektów świetlnych, emitowanych przez różne źródła oraz zobaczyć jak z lotu ptaka, wygląda nocą pas startowy lotniska, miasto oraz teren niezabudowany. Uczniowie będą mieli okazję wcielić się w rolę pilota i na własne oczy przekonać się jak wygląda świat nocą po założeniu gogli notowizyjnych.

technika i technologia
  • śr., 2016-09-28 09:00
Lekcja festiwalowa Komorą na Mount Everest - Komory Niskich Ciśnień

Podczas tej lekcji uczestnicy zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat zmian ciśnienia barometrycznego wraz ze wzrostem wysokości n.p.m., oraz z towarzyszącymi zmianami innych parametrów( temperatura, wilgotnośc powietrza). Omówiony zostanie także wpływ tych zmian na organizm człowieka. W dalszej części wycieczki nastąpi prezentacja symulatorów obniżonego cisnienia barometrycznego, nagłej dekompresji wraz z wyjaśnieniem, jakie badania i szkolenia wykonywane są dla pilotów. Zostanie także omówiony sposób zabezpieczenia pilotów i pasażerów przed skutkami obniżonego ciśnienia barometrycznego wraz z prezentacją wyskościowego ubioru kompensacyjnego.

zdrowie i medycyna
  • śr., 2016-09-28 11:00
Lekcja festiwalowa Sekrety psychologii lotniczej: jak rozpoznać kandydata na dobrego pilota?

Aby zostać pilotem najnowocześniejszego samolotu bojowego czy śmigłowca, trzeba odznaczać się wyjątkowymi predyspozycjami fizycznymi, intelektualnymi i psychicznymi. Do latania myśliwcami F16 czy Mig-29 w Siłach Powietrznych RP wybiera się bowiem tylko najlepszych. Jednym z elementów systemu oceny przyszłych pilotów jest diagnoza psychologiczna. Tym, między innymi, zajmuje się Zakład Psychologii WIML, który rok rocznie prowadzi badania kandydatów do Ogólnokształcącego Liceum Lotniczego i Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Dzięki odpowiednio dobranym testom przeznaczonym do pomiaru osobowości, zdolności poznawczych oraz koordynacji psychomotorycznej sprawdza się, czy dana osoba spełnia warunki zostania pilotem wojskowym.

Bazując na naszych doświadczeniach, podczas lekcji Festiwalowej opowiemy o psychologicznych aspektach pracy pilota, wymaganiach stawianych kandydatom do lotnictwa, oraz o wyzwaniach, z jakimi muszą zmierzyć się osoby przechodzące badania w Zakładzie Psychologii WIML. Lekcja będzie składała się z dwóch części - wykładowej, podczas której przybliżymy ścieżkę badań, którą przechodzą przyszli piloci, oraz pokazowej, podczas której uczestnicy zobaczą konkretne zadania stawiane kandydatom i będą mogli samodzielnie spróbować swych sił w wybranych testach.

psychologia
  • pon., 2016-09-26 11:30
  • śr., 2016-09-28 11:30
Lekcja festiwalowa Jak technika i medycyna pomaga pilotom? - Wirówka przeciążeniowa

Współczesne samoloty wojskowe wymagają od pilota szczególnych predyspozycji zdrowotnych i wytrzymałościowych. Podczas wykonywania misji bojowych i treningowych organizm piolta poddawany jest oddziaływaniu różnych czynników obciążających. Działania takie niosą ryzyko utraty zdrowia, życia lub bardzo drogiego samolotu. W celu zminimalizowania tych zagrożeń piloci muszą być cyklicznie badani i szkoleni na symulatorach w Wojskowym Instytucie Medycyny Lotniczej. Jednym z takich urządzeń jest wirówka przeciążeniowa - symulator szkoleniowy, który umożliwia wszechstronne odwzorowanie warunków występujących podczas misji lotniczych, a trening w niej pozwala na podniesienie tolerancji przeciążeń, co skutkuje zmniejszeniem ryzyka wystąpienia powyższych zagrożeń. A w myśl starej wojskowej maksymy ,, im wiecej potu wylanego na ćwiczeniach tym mniej krwi w boju".

technika i technologia
  • czw., 2016-09-29 09:00
Lekcja festiwalowa Po co naukowcom symulator samochodu ciężarowego? - LEKCJA ODWOŁANA

Celem warsztatu będzie zaprezentowanie uczestnikom Festiwalu Nauki osiągnięć techniki w zakresie symulowania jazdy samochodem ciężarowym. Uczestnicy warsztatu zostaną zapoznani z symulatorem samochodu ciężarowego oraz będą mieli możliwość doświadczenia niebezpiecznych sytuacji drogowych w bezpiecznym środowisku laboratoryjnym. Na potrzeby warsztatu zostaną przygotowane różne scenariusze jazdy, w trakcie których ochotnicy będą mogli trenować jazdę w zmiennych warunkach pogodowych, na różnym terenie (miasto, teren poza miastem, góry) oraz wziąć udział w sytuacjach nietypowych i niebezpiecznych, jakie mogą mieć miejsce na drodze, np. nagłe wtargnięcie pieszego na jezdnię, zmiana położenia ładunku na ciężarówce, awaria pojazdu czy też jazda w warunkach gołoledzi. Uczestnicy będą mieli okazję samodzielnego prowadzenia samochodu ciężarowego, jak również jazdy w charakterze pasażera bądź też na stanowisku instruktora.

technika i technologia
  • czw., 2016-09-29 10:00