Wydział Geodezji i Kartografii PW
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Budujemy dom - źródła informacji o nieruchomości |
Pierwszy wykład z cyklu Budujemy dom. W trakcie wykładu przedstawione zostaną podstawowe „geodezyjne” dane o nieruchomości, przybliżymy olbrzymią bazę danych – aktualne źródło informacji jaką jest zasób geodezyjny i kartograficzny obejmujący ewidencję gruntów i budynków, operaty szacunkowe nieruchomości, geodezyjne ewidencję sieci uzbrojenia terenu, mapę zasadniczą – jak i gdzie pozyskać niezbędne informacje? Ponadto przedstawiony zostanie opis planistyczny nieruchomości wynikający ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Omówione zostaną źródła informacji oraz przykłady sposobów udostępniania informacji planistycznej. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Czy warto lecieć na Marsa? |
Mars był obiektem fascynacji astronomów przez wieki. Kepler badał jego orbitę, w XIX wieku dostrzeżono podobieństwa do Ziemi: czapy polarne, chmury, pory roku, dobę 24.5 godziny. Schiaparelli i Lowell widzieli na nim kanały, które świadczyły o gospodarczych wysiłkach istot rozumnych. Już na początku XX wieku stał się ulubionym obiektem autorów powieści science-fiction. Inwazja Marsjan miała zagrażać ludzkości („Wojna Światów”). Kiedy tylko pojawiły się możliwości techniczne, w kierunku Marsza zaczęto wystrzeliwać liczne próbniki kosmiczne. Wiele z nich zawiodło, ale niektóre przesłały intrygujące dane. Misja Viking w drugiej połowie lat 70-tych rozwiała wielkie nadzieje na zamieszkanego Marsa choć dostarczyła masy intrygujących informacji. Mimo wszystko Mars wciąż fascynuje. Jest planetą, której jednak najbliżej do Ziemi. Wciąż powstają nowe filmy i książki o wyprawie na Marsa. U schyłku XX wieku i na początku naszego stulecia na Marsa wysłano bardzo zaawansowane maszyny: automatyczne pojazdy, specjalistyczne satelity teledetekcyjne. W drodze są kolejne. Doskonale znamy całą powierzchnię tej planety. Wiemy już całkiem dużo o jego atmosferze, geologii, budowie wewnętrznej... Czy już wszystkie zagadki Marsa rozwikłano? Czy kiedyś obudziło się tam życie? Czy człowiek ma tam czego szukać? Czy w ogóle warto lecieć na Marsa? Jak wielki to problem techniczny? |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ile warta jest nieruchomość? |
Gra edukacyjna, w trakcie której uczestnicy poznają działanie wybranych instrumentów geodezyjnych, przeprowadzą pomiary odległości i obliczą na tej podstawie powierzchnię oraz dowiedzą się co wpływa na wartość nieruchomości. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Laserowe modelowanie 3D |
Celem lekcji pokazowej jest przedstawienie nowoczesnej metody pomiarowej skaningu laserowego 3D oraz jego wykorzystanie w inwentaryzacji i odtworzeniu obiektów zabytkowych. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Mierzymy i ważymy Ziemię |
Lekcja ma na celu pokazać proste sposoby pomiaru globu ziemskiego, m.in. długości równika. W czasie lekcji uczniowie dowiedzą się m.in. jak można wyznaczać rozmiar i wagę Ziemi za pomocą metody pomiaru fragmentu łuku południka. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Oczami satelitów, czyli Ziemia z kosmosu |
Co widzi satelita i dlaczego tak niesamowity jest świat widziany z kosmosu? Dlaczego satelita widzi inaczej niż człowiek? Co można zobaczyć z kosmosu? Dlaczego lasy są czerwone? Młodzież pozna odpowiedź na te i inne pytania. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Podróż zaczyna się od zdjęcia |
Warsztat ma na celu zapoznanie się z procesem przetwarzania zdjęć cyfrowych do postaci wirtualnej wycieczki po danym obiekcie. Metodyka fotografowania oraz składanie panoram zostanie przedstawione na przykładzie obiektów Politechniki Warszawskiej. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Środowisko przyrodnicze w planowaniu przestrzennym |
Warsztaty składają się z dwóch cześci, pierwsza skupi się na roli gleby w kształtowaniu się życia na Ziemi, zaś w drugiej poruszone zostaną kwestie racjonalnego i przemyslanego sposobu planowania miast i jego wpływu na ich funkcjonwanie i nasze życie. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Zapory wodne - katastrofy, które wstrząsnęły światem |
Budowle piętrzące należą do najstarszych, największych i najpiękniejszych obiektów inżynierskich na świecie. W Polsce posiadamy 174 obiekty piętrzące wodę zaliczane wg specjalistycznej klasyfikacji do obiektów, których katastrofa pociągnie za sobą istotne zniszczenia materialne oraz zagrozi życiu i zdrowiu wielu ludzi. Geodezyjne pomiary przemieszczeń obiektów hydrotechnicznych - zapór wodnych należą do najważniejszych działań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa tych obiektów. W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się jak zbudowana jest zapora wodna, poznają największe i najstarsze tego typu obiekty w Polsce i na świecie. Zobaczą jak przebiegały różne katastrofy zapór. Poznają podstawowe techniki monitoringu geodezyjnego takich obiektów. W części praktycznej za pomocą nowoczesnych geodezyjnych instrumentów: niwelatora i tachimetru będą mogli wyznaczyć położenie i przemieszczenia obiektów zbudowanych wcześniej z klocków lego duplo, w zespołach wykonają symulację przemieszczeń, przeprowadzą pomiary kontrolne i poczują jak podstawowe, znane z lekcji matematyki zależności geometryczne wykorzystuje się do badania konstrukcji. Każdy będzie mógł poczuć się inżynierem geodetą i samodzielnie wykonać pomiary kontrolne. Znajomość podstawowych praw geometrii mile widziana, ale nie konieczna. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Czy warto lecieć na Marsa? |
Mars był obiektem fascynacji astronomów przez wieki. Kepler badał jego orbitę, w XIX wieku dostrzeżono podobieństwa do Ziemi: czapy polarne, chmury, pory roku, dobę 24.5 godziny. Schiaparelli i Lowell widzieli na nim kanały, które świadczyły o gospodarczych wysiłkach istot rozumnych. Już na początku XX wieku stał się ulubionym obiektem autorów powieści science-fiction. Inwazja Marsjan miała zagrażać ludzkości („Wojna Światów”). Kiedy tylko pojawiły się możliwości techniczne, w kierunku Marsza zaczęto wystrzeliwać liczne próbniki kosmiczne. Wiele z nich zawiodło, ale niektóre przesłały intrygujące dane. Misja Viking w drugiej połowie lat 70-tych rozwiała wielkie nadzieje na zamieszkanego Marsa choć dostarczyła masy intrygujących informacji. Mimo wszystko Mars wciąż fascynuje. Jest planetą, której jednak najbliżej do Ziemi. Wciąż powstają nowe filmy i książki o wyprawie na Marsa. U schyłku XX wieku i na początku naszego stulecia na Marsa wysłano bardzo zaawansowane maszyny: automatyczne pojazdy, specjalistyczne satelity teledetekcyjne. W drodze są kolejne. Doskonale znamy całą powierzchnię tej planety. Wiemy już całkiem dużo o jego atmosferze, geologii, budowie wewnętrznej... Czy już wszystkie zagadki Marsa rozwikłano? Czy kiedyś obudziło się tam życie? Czy człowiek ma tam czego szukać? Czy w ogóle warto lecieć na Marsa? Jak wielki to problem techniczny? |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ile warta jest nieruchomość? |
Gra edukacyjna, w trakcie której uczestnicy poznają działanie wybranych instrumentów geodezyjnych, przeprowadzą pomiary odległości i obliczą na tej podstawie powierzchnię oraz dowiedzą się co wpływa na wartość nieruchomości. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Laserowe modelowanie 3D |
Celem lekcji pokazowej jest przedstawienie nowoczesnej metody pomiarowej skaningu laserowego 3D oraz jego wykorzystanie w inwentaryzacji i odtworzeniu obiektów zabytkowych. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Mierzymy i ważymy Ziemię |
Lekcja ma na celu pokazać proste sposoby pomiaru globu ziemskiego, m.in. długości równika. W czasie lekcji uczniowie dowiedzą się m.in. jak można wyznaczać rozmiar i wagę Ziemi za pomocą metody pomiaru fragmentu łuku południka. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Oczami satelitów, czyli Ziemia z kosmosu |
Co widzi satelita i dlaczego tak niesamowity jest świat widziany z kosmosu? Dlaczego satelita widzi inaczej niż człowiek? Co można zobaczyć z kosmosu? Dlaczego lasy są czerwone? Młodzież pozna odpowiedź na te i inne pytania. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Podróż zaczyna się od zdjęcia |
Warsztat ma na celu zapoznanie się z procesem przetwarzania zdjęć cyfrowych do postaci wirtualnej wycieczki po danym obiekcie. Metodyka fotografowania oraz składanie panoram zostanie przedstawione na przykładzie obiektów Politechniki Warszawskiej. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Urbanistyka w pigułce, czyli jak zbudować miasto idealne? |
Skoro mówimy, że miasto jest jak organizm, to gdzie są jego płuca i serce? Co to znaczy, że miasto jest zrównoważone? W czasie warsztatów uczestnicy spróbują samodzielnie zaprojektować fragment miasta za pomocą interaktywnej makiety - w ruch pójdą drewniane klocki, światło oraz elementy modelarskie. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Zapory wodne - katastrofy, które wstrząsnęły światem |
Budowle piętrzące należą do najstarszych, największych i najpiękniejszych obiektów inżynierskich na świecie. W Polsce posiadamy 174 obiekty piętrzące wodę zaliczane wg specjalistycznej klasyfikacji do obiektów, których katastrofa pociągnie za sobą istotne zniszczenia materialne oraz zagrozi życiu i zdrowiu wielu ludzi. Geodezyjne pomiary przemieszczeń obiektów hydrotechnicznych - zapór wodnych należą do najważniejszych działań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa tych obiektów. W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się jak zbudowana jest zapora wodna, poznają największe i najstarsze tego typu obiekty w Polsce i na świecie. Zobaczą jak przebiegały różne katastrofy zapór. Poznają podstawowe techniki monitoringu geodezyjnego takich obiektów. W części praktycznej za pomocą nowoczesnych geodezyjnych instrumentów: niwelatora i tachimetru będą mogli wyznaczyć położenie i przemieszczenia obiektów zbudowanych wcześniej z klocków lego duplo, w zespołach wykonają symulację przemieszczeń, przeprowadzą pomiary kontrolne i poczują jak podstawowe, znane z lekcji matematyki zależności geometryczne wykorzystuje się do badania konstrukcji. Każdy będzie mógł poczuć się inżynierem geodetą i samodzielnie wykonać pomiary kontrolne. Znajomość podstawowych praw geometrii mile widziana, ale nie konieczna. |
technika i technologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Budujemy dom - procedury planistyczne a inwestycja budowlana |
Drugi wykład z cyklu Budujemy dom. W jaki sposób dowiedzieć się, czy dana działka jest możliwa do zabudowania bądź czy warto ją kupować? Jak wygląda sytuacja w przypadku gdy osoba prywatna chciałaby otrzymać pozwolenie na budowę domu jednorodzinnego. Co to znaczy, że na danym terenie jest sporządzony plan miejscowy? Co to znaczy, że gmina przystąpiła do sporządzania planu miejscowego? Kiedy i w jaki sposób może mieszkaniec wprowadzić zmiany do planu miejscowego? Co to znaczy, że nie ma planu, co wtedy należy zrobić? Na czym polega procedura sporządzania decyzji o warunkach zabudowy? Co może przesądzić o decyzji odmownej? |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Czy warto lecieć na Marsa? |
Mars był obiektem fascynacji astronomów przez wieki. Kepler badał jego orbitę, w XIX wieku dostrzeżono podobieństwa do Ziemi: czapy polarne, chmury, pory roku, dobę 24.5 godziny. Schiaparelli i Lowell widzieli na nim kanały, które świadczyły o gospodarczych wysiłkach istot rozumnych. Już na początku XX wieku stał się ulubionym obiektem autorów powieści science-fiction. Inwazja Marsjan miała zagrażać ludzkości („Wojna Światów”). Kiedy tylko pojawiły się możliwości techniczne, w kierunku Marsza zaczęto wystrzeliwać liczne próbniki kosmiczne. Wiele z nich zawiodło, ale niektóre przesłały intrygujące dane. Misja Viking w drugiej połowie lat 70-tych rozwiała wielkie nadzieje na zamieszkanego Marsa choć dostarczyła masy intrygujących informacji. Mimo wszystko Mars wciąż fascynuje. Jest planetą, której jednak najbliżej do Ziemi. Wciąż powstają nowe filmy i książki o wyprawie na Marsa. U schyłku XX wieku i na początku naszego stulecia na Marsa wysłano bardzo zaawansowane maszyny: automatyczne pojazdy, specjalistyczne satelity teledetekcyjne. W drodze są kolejne. Doskonale znamy całą powierzchnię tej planety. Wiemy już całkiem dużo o jego atmosferze, geologii, budowie wewnętrznej... Czy już wszystkie zagadki Marsa rozwikłano? Czy kiedyś obudziło się tam życie? Czy człowiek ma tam czego szukać? Czy w ogóle warto lecieć na Marsa? Jak wielki to problem techniczny? |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ile warta jest nieruchomość? |
Gra edukacyjna, w trakcie której uczestnicy poznają działanie wybranych instrumentów geodezyjnych, przeprowadzą pomiary odległości i obliczą na tej podstawie powierzchnię oraz dowiedzą się co wpływa na wartość nieruchomości. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Mierzymy i ważymy Ziemię |
Lekcja ma na celu pokazać proste sposoby pomiaru globu ziemskiego, m.in. długości równika. W czasie lekcji uczniowie dowiedzą się m.in. jak można wyznaczać rozmiar i wagę Ziemi za pomocą metody pomiaru fragmentu łuku południka. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Oczami satelitów, czyli Ziemia z kosmosu |
Co widzi satelita i dlaczego tak niesamowity jest świat widziany z kosmosu? Dlaczego satelita widzi inaczej niż człowiek? Co można zobaczyć z kosmosu? Dlaczego lasy są czerwone? Młodzież pozna odpowiedź na te i inne pytania. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Skąd się biorą mapy w smartfonach? |
Lekcja ma na celu pokazanie jak zmienił się sposób prezentacji informacji o powierzchni Ziemi i jak można to zrobić samodzielnie. Dawniej każdy turysta korzystał z map i planów papierowych a obecnie służy do tego mapa w smartphonie. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Środowisko przyrodnicze w planowaniu przestrzennym |
Warsztaty składają się z dwóch cześci, pierwsza skupi się na roli gleby w kształtowaniu się życia na Ziemi, zaś w drugiej poruszone zostaną kwestie racjonalnego i przemyslanego sposobu planowania miast i jego wpływu na ich funkcjonwanie i nasze życie. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Z geodezją na przełaj |
Gra edukacyjna polegająca na biegu na orientację z wykorzystaniem różnorodnych technik i materiałów geodezyjno-kartograficznych (GPS, zdjęcia lotnicze i satelitarne, mapy topograficzne i tematyczne itp.). |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Zmierzyć góry... |
Wyznaczanie różnic wysokości oraz wkreślanie form krajobrazowych na mapy to jedno z zadań geodezyjnych pomiarów sytuacyjno-wysokościowych. Najczęściej wykorzystywaną techniką są pomiary niwelacyjne – w prosty sposób pozwalające na wyznaczenie wysokości punktów charakterystycznych form krajobrazu – brzegów rzek, szczytów gór, dna wąwozów oraz obiektów inżynierskich – mostów, domów, chodników, jezdni … Jak zinterpretować wyniki pomiarów? Jak rzędy liczb określających wysokości punktów zamienić w mapę? Co to jest warstwica? Czy kod paskowy (taki jak na towarach w sklepie J) może być użyteczny przy określaniu różnic wysokości? Na te i inne pytania związane z określaniem różnic wysokości odpowiemy w czasie zajęć. Uczestnicy dowiedzą się jakie pomiary wykonuje się w celu wyznaczenia różnic wysokości, jak opracowuje się mapy sytuacyjno-wysokościowe. Pokażemy co to niwelator, łaty i jak wysoko skaczą ciężkie żabki? Razem sprawdzimy co wspólnego mają niwelator, kasa w supermarkecie i praca urzędnika? W części praktycznej nauczymy jak poprawnie odczytać różnice wysokości z łat niwelacyjnych. Przy pomocy nowoczesnych geodezyjnych instrumentów – niwelatorów uczestnicy pomierzą zbudowane wcześniej z przygotowanych elementów góry. Uczestnicy w mniejszych zespołach wykonają mapy warstwicowe i poczują jak podstawowe, znane z lekcji matematyki zależności geometryczne wykorzystuje się przy rysowaniu na „małej mapie” wysokich gór . Każdy będzie mógł poczuć się geodetą i samodzielnie wykonać pomiary niwelacyjne. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Czy warto lecieć na Marsa? |
Mars był obiektem fascynacji astronomów przez wieki. Kepler badał jego orbitę, w XIX wieku dostrzeżono podobieństwa do Ziemi: czapy polarne, chmury, pory roku, dobę 24.5 godziny. Schiaparelli i Lowell widzieli na nim kanały, które świadczyły o gospodarczych wysiłkach istot rozumnych. Już na początku XX wieku stał się ulubionym obiektem autorów powieści science-fiction. Inwazja Marsjan miała zagrażać ludzkości („Wojna Światów”). Kiedy tylko pojawiły się możliwości techniczne, w kierunku Marsza zaczęto wystrzeliwać liczne próbniki kosmiczne. Wiele z nich zawiodło, ale niektóre przesłały intrygujące dane. Misja Viking w drugiej połowie lat 70-tych rozwiała wielkie nadzieje na zamieszkanego Marsa choć dostarczyła masy intrygujących informacji. Mimo wszystko Mars wciąż fascynuje. Jest planetą, której jednak najbliżej do Ziemi. Wciąż powstają nowe filmy i książki o wyprawie na Marsa. U schyłku XX wieku i na początku naszego stulecia na Marsa wysłano bardzo zaawansowane maszyny: automatyczne pojazdy, specjalistyczne satelity teledetekcyjne. W drodze są kolejne. Doskonale znamy całą powierzchnię tej planety. Wiemy już całkiem dużo o jego atmosferze, geologii, budowie wewnętrznej... Czy już wszystkie zagadki Marsa rozwikłano? Czy kiedyś obudziło się tam życie? Czy człowiek ma tam czego szukać? Czy w ogóle warto lecieć na Marsa? Jak wielki to problem techniczny? |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ile warta jest nieruchomość? |
Gra edukacyjna, w trakcie której uczestnicy poznają działanie wybranych instrumentów geodezyjnych, przeprowadzą pomiary odległości i obliczą na tej podstawie powierzchnię oraz dowiedzą się co wpływa na wartość nieruchomości. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Mierzymy i ważymy Ziemię |
Lekcja ma na celu pokazać proste sposoby pomiaru globu ziemskiego, m.in. długości równika. W czasie lekcji uczniowie dowiedzą się m.in. jak można wyznaczać rozmiar i wagę Ziemi za pomocą metody pomiaru fragmentu łuku południka. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Oczami satelitów, czyli Ziemia z kosmosu |
Co widzi satelita i dlaczego tak niesamowity jest świat widziany z kosmosu? Dlaczego satelita widzi inaczej niż człowiek? Co można zobaczyć z kosmosu? Dlaczego lasy są czerwone? Młodzież pozna odpowiedź na te i inne pytania. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Skąd się biorą mapy w smartfonach? |
Lekcja ma na celu pokazanie jak zmienił się sposób prezentacji informacji o powierzchni Ziemi i jak można to zrobić samodzielnie. Dawniej każdy turysta korzystał z map i planów papierowych a obecnie służy do tego mapa w smartphonie. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Urbanistyka w pigułce, czyli jak zbudować miasto idealne? |
Skoro mówimy, że miasto jest jak organizm, to gdzie są jego płuca i serce? Co to znaczy, że miasto jest zrównoważone? W czasie warsztatów uczestnicy spróbują samodzielnie zaprojektować fragment miasta za pomocą interaktywnej makiety - w ruch pójdą drewniane klocki, światło oraz elementy modelarskie. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Z geodezją na przełaj |
Gra edukacyjna polegająca na biegu na orientację z wykorzystaniem różnorodnych technik i materiałów geodezyjno-kartograficznych (GPS, zdjęcia lotnicze i satelitarne, mapy topograficzne i tematyczne itp.). |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Zmierzyć góry... |
Wyznaczanie różnic wysokości oraz wkreślanie form krajobrazowych na mapy to jedno z zadań geodezyjnych pomiarów sytuacyjno-wysokościowych. Najczęściej wykorzystywaną techniką są pomiary niwelacyjne – w prosty sposób pozwalające na wyznaczenie wysokości punktów charakterystycznych form krajobrazu – brzegów rzek, szczytów gór, dna wąwozów oraz obiektów inżynierskich – mostów, domów, chodników, jezdni … Jak zinterpretować wyniki pomiarów? Jak rzędy liczb określających wysokości punktów zamienić w mapę? Co to jest warstwica? Czy kod paskowy (taki jak na towarach w sklepie J) może być użyteczny przy określaniu różnic wysokości? Na te i inne pytania związane z określaniem różnic wysokości odpowiemy w czasie zajęć. Uczestnicy dowiedzą się jakie pomiary wykonuje się w celu wyznaczenia różnic wysokości, jak opracowuje się mapy sytuacyjno-wysokościowe. Pokażemy co to niwelator, łaty i jak wysoko skaczą ciężkie żabki? Razem sprawdzimy co wspólnego mają niwelator, kasa w supermarkecie i praca urzędnika? W części praktycznej nauczymy jak poprawnie odczytać różnice wysokości z łat niwelacyjnych. Przy pomocy nowoczesnych geodezyjnych instrumentów – niwelatorów uczestnicy pomierzą zbudowane wcześniej z przygotowanych elementów góry. Uczestnicy w mniejszych zespołach wykonają mapy warstwicowe i poczują jak podstawowe, znane z lekcji matematyki zależności geometryczne wykorzystuje się przy rysowaniu na „małej mapie” wysokich gór . Każdy będzie mógł poczuć się geodetą i samodzielnie wykonać pomiary niwelacyjne. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Skąd miasto ma ściany i podłogę? |
W trakcie spaceru po Starym Mieście spojrzymy z innej perspektywy na znane nam miejsca i nauczymy się rozpoznawać podstawowe elementy kompozycji urbanistycznej. Spróbujemy również odpowiedzieć na pytanie, jak wyglądała Warszawa w początkach jej istnienia i dlaczego nie była typowym średniowiecznym miastem. |
technika i technologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Budujemy dom - procesy geodezyjno-prawne |
Trzeci wykład z cyklu Budujemy dom. Zawiłości ewidencji gruntów i budynków oraz różne niemiłe sytuacje często wynikające z niewiedzy właścicieli oraz władających. Wykład wskazę jaka dokumentacja jest niezbędna do udowodnienia prawa własności/władania, co jest niezbędne do uzyskania pozwolenia na budowę. Wszystko wyjaśnią i odpowiedzą na pytania specjaliści-praktycy na co dzień zmagający się z procedurami geodezyjno-prawnymi. |
technika i technologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Budujemy dom - czynności geodezyjne w trakcie budowy |
Czwarty wykład z cyklu Budujemy dom. Podczas wykładu przedstawione zostaną czynności geodezyjne wykonywane w trakcie budowy - od warunków zabudowy do oddania do użytkowania domu. Jakie kolejno czynności są wymagane i wykonywane w trakcie realizacji prostej inwestycji budowlanej – mapa do celów projektowych, plan zagospodarowania działki, tyczenia lokalizacyjne i szczegółowe. Lokalizacja przyłączy mediów – gdzie i jak uzgadniamy – projekt przebiegu sieci, Zespoły Koordynacji Urządzeń Podziemnych działające przy Ośrodkach Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w powiatach, inwentaryzacja i aktualizacja zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Brzmi zawiło ? Nie musisz się w tym gubić ! |
technika i technologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Czy na tym zdjęciu jest pingwin, czyli o sztuce postrzegania |
Wykład rozpoczyna wprowadzenie podstawowych zagadnień związanych z psychologią postrzegania obrazów oraz dyskusja na temat ich konsekwencji dla przetwarzania obrazów w teledetekcji – lotniczych i satelitarnych. Na przykładzie obrazu tytułowego pingwina (ale nie tylko, będą również foki i dalmatyńczyki) dyskutowana jest różnica między postrzeganiem obrazu przez człowieka a widzeniem maszynowym. Przedstawione są przykłady wybranych operacji przetwarzania obrazów stosowanych w automatycznym wykrywaniu obiektów na zdjęciach lotniczych i satelitarnych, między innymi klasyfikacji spektralnej, analizy teksturowej i segmentacji wododziałowej. |
technika i technologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak szukać skarbów lecąc samolotem? |
W poszukiwaniu skarbów jest coś magicznego – możliwość śledzenia ukrytych w terenie obiektów, perspektywa ciekawego i cennego znaleziska oraz poznanie związanej ze skarbem historii. Nic więc dziwnego, że tropieniem zaginionych obiektów zajmowało się wiele znanych dzieciom bajkowych postaci – Tomek Sawyer, Pippi Pończoszanka czy Muminki. W rzeczywistości współcześni badacze posiadają narzędzia pomocne w szybszym i łatwiejszym poszukiwaniu skarbów wykonując i analizując obrazy zrobione wysoko nad powierzchnią Ziemi. Warsztat poprzedzi krótki wykład wprowadzający, w ramach którego przedstawiona zostanie historia fotografowania Ziemi – od zdjęć wykonywanych z latawca do najnowszych technologii wykorzystujących samoloty oraz statki kosmiczne. Dzieci zapoznają się również z fizycznymi podstawami procesu opracowania zdjęcia oraz wykorzystywanego do tego celu promieniowania elektromagnetycznego. Na koniec uczestnikom zostanie przedstawiony sposób poszukiwania jednych z najistotniejszych obecnie skarbów – obiektów archeologicznych, surowców kopalnych oraz rzadkich gatunków roślin. W ramach warsztatu dzieci wcielą się w rolę prawdziwego badacza – odnajdą poszukiwany obiekt na zdjęciu satelitarnym oraz nauczą się w jaki sposób należy przygotować mapę prowadzącą do skarbu. |
technika i technologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak szukać skarbów lecąc samolotem? |
W poszukiwaniu skarbów jest coś magicznego – możliwość śledzenia ukrytych w terenie obiektów, perspektywa ciekawego i cennego znaleziska oraz poznanie związanej ze skarbem historii. Nic więc dziwnego, że tropieniem zaginionych obiektów zajmowało się wiele znanych dzieciom bajkowych postaci – Tomek Sawyer, Pippi Pończoszanka czy Muminki. W rzeczywistości współcześni badacze posiadają narzędzia pomocne w szybszym i łatwiejszym poszukiwaniu skarbów wykonując i analizując obrazy zrobione wysoko nad powierzchnią Ziemi. Warsztat poprzedzi krótki wykład wprowadzający, w ramach którego przedstawiona zostanie historia fotografowania Ziemi – od zdjęć wykonywanych z latawca do najnowszych technologii wykorzystujących samoloty oraz statki kosmiczne. Dzieci zapoznają się również z fizycznymi podstawami procesu opracowania zdjęcia oraz wykorzystywanego do tego celu promieniowania elektromagnetycznego. Na koniec uczestnikom zostanie przedstawiony sposób poszukiwania jednych z najistotniejszych obecnie skarbów – obiektów archeologicznych, surowców kopalnych oraz rzadkich gatunków roślin. W ramach warsztatu dzieci wcielą się w rolę prawdziwego badacza – odnajdą poszukiwany obiekt na zdjęciu satelitarnym oraz nauczą się w jaki sposób należy przygotować mapę prowadzącą do skarbu. |
technika i technologia |
|