Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Napój dla Ciebie - zaprojektuj i przygotuj |
Nawet niewielki niedobór wody w organizmie człowieka zmniejsza jego wydolność fizyczną oraz psychiczną, zaś już 10-procentowy ubytek wody staje się dla człowieka niebezpieczny. Istotna jest zatem kontrola stanu nawodnienia organizmu i dobór odpowiednich napojów, które szybko ugaszą pragnienie a jednocześnie uzupełnią utracone (m.in. wraz z potem) składniki płynów ustrojowych. Ciśnienie osmolalne napojów jest dobrym parametrem pomagającym prawidłowo określić ich przydatność do szybkiego uzupełnienia płynów ustrojowych. W części teoretycznej spotkania wyjaśnimy pojęcie ciśnienie osmolalne. Omówimy wpływ różnych składników żywności na ciśnienie osmolalne płynów. Scharakteryzujemy grupy napojów (izotoniczne, hipotoniczne – wody, napoje typu „light” i hipertoniczne – soki, napoje typu „cola”) pod kątem ich przydatności do uzupełniania niedoborów wody i elektrolitów, w zależności od intensywności wysiłku fizycznego i temperatury otoczenia. W części praktycznej uczestnicy oznaczą ciśnienie osmolalne wybranych napojów rynkowych i ocenią, jak zawarte w nich składniki wpływają na wartość tego parametru. Zaprojektują i przygotują odpowiednie dla siebie napoje izotoniczne, energetyzujące i o obniżonej kaloryczności. W tym celu zastosują zagęszczony sok owocowy, aromaty, barwniki, witaminy, składniki mineralne, aminokwasy itp.
|
zdrowie i medycyna |
|
Lekcja festiwalowa | Zajrzyjmy do środka strączków |
Jak odróżnić te znane i te mniej znane warzywa strączkowe? Czy groch włoski i cieciorka to ten sam produkt? Dlaczego raz mówimy cieciorka, a raz ciecierzyca? Skąd pochodzi soczewica i kto sprzedał swoje prawa z miskę potrawki z soczewicy? Dlaczego Jaś to fasola, a gdzie schowała się Małgosia? Czy każdy może jeść soję bez ograniczeń? Opowiemy o wartości odżywczej i pokażemy jak wyglądają poszczególne warzywa strączkowe, jak odróżnić jedne od drugich. Uczestnicy wykonają zadanie polegające na rozpoznaniu nasion w przygotowanych zestawach. |
zdrowie i medycyna |
|
Spotkanie festiwalowe | Sylwetka ciała a dieta |
Uzasadnimy, że ludzie różnych ras i grup etnicznych powinni żywić się inaczej. Wyjaśnimy, jak kształt i rozmiar naszego ciała wpływają na naszą psychikę i zachowania a także sposób odżywiania. Pokażemy jak na podstawie wzoru matematycznego można określić typ budowy swojego ciała (somatotyp) i jak dobrać do niego odpowiedni sposób żywienia. Chętnych zaprosimy na pomiary antropometryczne, takie jak np. masa ciała, wzrost, fałdy skórno-tłuszczowe. |
zdrowie i medycyna |
|
Lekcja festiwalowa | Zajrzyjmy do środka strączków |
Jak odróżnić te znane i te mniej znane warzywa strączkowe? Czy groch włoski i cieciorka to ten sam produkt? Dlaczego raz mówimy cieciorka, a raz ciecierzyca? Skąd pochodzi soczewica i kto sprzedał swoje prawa z miskę potrawki z soczewicy? Dlaczego Jaś to fasola, a gdzie schowała się Małgosia? Czy każdy może jeść soję bez ograniczeń? Opowiemy o wartości odżywczej i pokażemy jak wyglądają poszczególne warzywa strączkowe, jak odróżnić jedne od drugich. Uczestnicy wykonają zadanie polegające na rozpoznaniu nasion w przygotowanych zestawach. |
zdrowie i medycyna |
|
Spotkanie festiwalowe | Manipulacje w gastronomii - czy wiesz dlaczego to właśnie jesz? |
W części teoretycznej omówimy współczesne narzędzia oddziaływania na klientów lokali gastronomicznych, tj. wpływających na podejmowane przez nich decyzje. Przedstawimy najczęściej stosowane przez właścicieli lokali gastronomicznych sztuczki marketingowe mające wpływać na wybory i zachowania klientów. W oparciu o zjawiska psychologiczne i neurologiczne wykażemy, jak na wybory konsumentów wpływają m.in. reklama, światło, muzyka, kolory, zapachy i personel. Zaprezentujemy też sposoby pozyskiwania wiedzy na temat manipulowania zachowaniami klientów w lokalu gastronomicznym. W tym celu omówimy stosowane metody badawcze, również te najnowsze tzw. neuromarketingowe, które mogą być wykorzystane do udzielenia pełniejszej odpowiedzi na temat przyczyn zachowań konsumenckich. W części praktycznej uczestnicy wezmą udział w wybranych badaniach jakościowych i neuromarketingowych, wykazując wpływ niektórych działań manipulacyjnych stosowanych na klientach w gastronomii. |
zdrowie i medycyna |
|
Spotkanie festiwalowe | Manipulacje w gastronomii - czy wiesz dlaczego to właśnie jesz? |
W części teoretycznej omówimy współczesne narzędzia oddziaływania na klientów lokali gastronomicznych, tj. wpływających na podejmowane przez nich decyzje. Przedstawimy najczęściej stosowane przez właścicieli lokali gastronomicznych sztuczki marketingowe mające wpływać na wybory i zachowania klientów. W oparciu o zjawiska psychologiczne i neurologiczne wykażemy, jak na wybory konsumentów wpływają m.in. reklama, światło, muzyka, kolory, zapachy i personel. Zaprezentujemy też sposoby pozyskiwania wiedzy na temat manipulowania zachowaniami klientów w lokalu gastronomicznym. W tym celu omówimy stosowane metody badawcze, również te najnowsze tzw. neuromarketingowe, które mogą być wykorzystane do udzielenia pełniejszej odpowiedzi na temat przyczyn zachowań konsumenckich. W części praktycznej uczestnicy wezmą udział w wybranych badaniach jakościowych i neuromarketingowych, wykazując wpływ niektórych działań manipulacyjnych stosowanych na klientach w gastronomii. |
zdrowie i medycyna |
|