Wydział Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji UW
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Gdzie szukać i jak znaleźć? Rzecz o informacjach, wiedzy i prawdzie |
Jak szukać informacji, aby znaleźć? Czy zbiór informacji to wiedza/ Dokąd prowadzą nas internetowe poszukiwania odpowiedzi? Czy znalezienie jedynej słusznej odpowiedzi na pytanie jest możliwe? W czasie lekcji uczniowie będą mieli możliwość zastanowienia się nad powyższymi pytaniami. Wykonując zadania i ćwiczenia przyjrzą się z meta poziomu współczesnym zagadnieniom związanym z funkcjonowaniem wiedzy. Podczas spotkania będą nazywać współczesne źródła wiedzy oraz określać ich użyteczność w konkretnych sytuacja, analizować treści, dokonywać ich krytycznego rozbioru oraz dyskutować, czym jest prawda. |
socjologia |
|
Lekcja festiwalowa | Chociaż krowie dasz kakao, nie wydoisz czekolada, skąd się wzięła czekolada |
"Chociaż krowie dasz kakao, nie wydoisz czekolady"* - skąd się wzięła czekolada * Stanisław Jerzy lec Osładza nam życie, czasem bywa chwilą zapomnienia, innym razem formą pocieszenia. Uwielbiana przez dzieci i dorosłych, przez niektórych nazywana najlepszym przyjacielem kobiet, detronizującym diamenty - czekolada, bo o niej tu mowa, stała się smakołykiem bez, którego nie wyobrażamy sobie naszego życia. Ale czy wiemy czemu zawdzięcza swój hipnotyczny , brązowy kolor oraz zapach, drażniący nasze zmysły od momentu otwarcia opakowania aż do ostatniej kostki. Jednak czy czekolada zawsze miał postać znanej nam tabliczki? Dlaczego nazywana jest pokarmem bogów i wojowników? Czy faktycznie była tak cenna, że pełniła rolę pieniądza? Myśląc o czekoladzie, a w zasadzie o kakao, jego pochodzeniu i znaczeniu dla tradycji i kultury, automatycznie nasuwają się skojarzenia z cywilizacjami prekolumbijskimi, ceniącymi ziarno kakaowca do tego stopnia, ze uznawano je za dar boga kakao. Podczas wykładu dowiemy się jaka była "czekolada" jej pierwszych smakoszy, jak ją przygotowywano i czy była smaczna. Zgłębimy tez się w mit El dorado, który rozpalał wyobraźnię odkrywców Nowego Świata, a doprowadził między innymi do tego, że ładownie statków konkwistadorów, zamiast złota, wypełniały worki czarnego złota. Zapoczątkowana, w ten sposób kariera czekolady na europejskich stołach rozpoczyna długi proces rozwoju produkcji i popularyzacji tego smakołyku. |
socjologia |
|
Lekcja festiwalowa | Gdzie szukać i jak znaleźć? Rzecz o informacjach, wiedzy i prawdzie |
Jak szukać informacji, aby znaleźć? Czy zbiór informacji to wiedza/ Dokąd prowadzą nas internetowe poszukiwania odpowiedzi? Czy znalezienie jedynej słusznej odpowiedzi na pytanie jest możliwe? W czasie lekcji uczniowie będą mieli możliwość zastanowienia się nad powyższymi pytaniami. Wykonując zadania i ćwiczenia przyjrzą się z meta poziomu współczesnym zagadnieniom związanym z funkcjonowaniem wiedzy. Podczas spotkania będą nazywać współczesne źródła wiedzy oraz określać ich użyteczność w konkretnych sytuacja, analizować treści, dokonywać ich krytycznego rozbioru oraz dyskutować, czym jest prawda. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Czy pozamałżeński seks to zawsze zdrada? O konsensualnej nie-monogamii |
Podejście do miłości i seksualności znacząco zmieniło się na przestrzeni wieków. Ideał romantycznej miłości zastąpiła wizja tzw. czystej relacji (zakładającej warunkowość związku i nastawienie na zaspokajanie potrzeb). Rozluźnieniu uległy normy i konwencje społeczne. Współczesny człowiek podejmuje swoje decyzje coraz bardziej niezależnie od powszechnych opinii i odniesień do wzorców. Na fali przemian wywołanych rewolucją seksualną lat 60 i 70. XX powstały nowe, alternatywne typy związków miłosnych – takie jak małżeństwa otwarte seksualnie, swinging czy poliamoria. Modele te możemy zaliczyć do kategorii konsensualnej nie-monogamii. Czym jest konsensualna nie-monogamia? Jakie są różnice pomiędzy poszczególnymi typami związków? Jak funkcjonują żyjący w nich ludzie? Jakie są motywy wyboru alternatywnego modelu związku? Czy osoby decydujące się na konsensualną nie-monogamię zdradzają? Jaka jest ich definicja zdrady? |
socjologia |
|
Lekcja festiwalowa | Co wie o Tobie Facebook? Prywatność i wiarygodność w sieci |
Przez wiele lat Internet wydawał się przestrzenią anonimowości i swobodnego wyrażania poglądów. Ten opis jest już nieaktualny – dzisiejsza przestrzeń wirtualna to miejsce powszechnej kontroli, rozciągającej się na wszystkie urządzenia podłączone do Internetu i wiele prywatnych aspektów naszego życia – jak rozmowy z przyjaciółmi, podróże, preferencje zakupowe, uprawiane sporty, a nawet godziny snu. Na całym świecie można zaobserwować zaostrzanie prawa dot. korzystania z Internetu oraz ograniczanie pola prywatności przez poszczególne rządy. Natomiast z drugiej strony występuje coraz większy zakres inwigilacji o charakterze komercyjnym, mającej na celu optymalne dopasowanie reklam do jednostki. Czy zdajemy sobie sprawę jakie urządzenia w jaki sposób nas obserwują i podsłuchują? Które czynności można wykonywać bezpiecznie, a które narażone są na wyciek danych? W jaki sposób skutecznie chronić swoją prywatność? Na te pytania postarają się odpowiedzieć uczestnicy warsztatu. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Zgubny wpływ autorytetu |
Figura „autorytetu” jest zazwyczaj przedstawiana w pozytywnym świetle, jako wzór godny do naśladowania, o szczególnej wartości dla ludzi młodych. W założeniu pełni on też istotne funkcje społeczne, wywołując określone zachowania, które ułatwiają podział pracy, podtrzymywanie tradycji, rozwój tożsamości kulturowej. Badania socjologiczne na ten temat pokazują jednak, że autorytet może mieć w równym stopniu wpływ korzystny na osoby, na które oddziałuje, jak również destrukcyjny. Zetknięcie jednostek o nierównych zasobach materialnych, społecznych lub symbolicznych powoduje wyuczoną uległość jednej ze stron, przeradzającą się w chęć podporządkowania, naśladowania i bycia docenionym. Uczestnicy i uczestniczki lekcji zapoznają się z najciekawszymi eksperymentami naukowymi, weryfikującymi negatywny wpływ autorytetu, a także konkretnymi przykładami historycznymi. Wspólnie zastanowimy się, w jaki sposób można bronić się przed urokiem złego autorytetu. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Dobro i zło - spojrzenie z perspektywy socjologii moralności |
Kategoria dobra i zła pomagają uporządkować otaczający nas świat. Ocena postępowania z perespektywy moralnej pozwala ukierunkować nasze działania w świecie społecznym. W krótkim wstępie zostaną przybliżone podstawowe pojęcia i teorie z zakresu socjologii moralności. Przedstawione zostaną także jedne z najgłośniejszych tekstów kultury dotyczące oceny moralnej i etyki w działaniu. Serdecznie zapraszam do dyskusji nad moralnością i etyką w codziennym życiu. |
socjologia |
|
Lekcja festiwalowa | Seks- co warto o nim wiedzieć? Podstawy edukacji seksualnej |
Wiedza o seksualności człowieka często bywa lekceważona, a źródłami informacji na temat tego aspektu życia dla młodych osób są rówieśnicy, Internet, pornografia. Celem warsztatu jest przybliżenie wiedzy z zakresu edukacji seksualnej opartej na wynikach badań naukowych jak również uwrażliwienie młodzieży na zależność między rzetelną wiedzą, a świadomym, zdrowym, bezpieczniejszym, satysfakcjonującym życiem seksualnym. Ponadto, zostaną wskazane źródła wsparcia (np. telefony zaufania) i rzetelnych informacji związanych z seksualnością człowieka. Osoby uczestniczące będą mogły same zadecydować, jakie tematy z zakresu edukacji seksualnej będą chciały podjąć w ramach spotkania. Do wyboru będą następujące zagadnienia: asertywność i komunikacja w związkach intymnych, rozwój psychoseksualny kobiety i mężczyzny, „norma” w seksuologii, antykoncepcja, choroby przenoszone drogą płciową, inicjacja seksualna oraz inne problemy, o których młodzież będzie chciała rozmawiać. |
socjologia |
|
Lekcja festiwalowa | Przemoc w miłości - jak jej przeciwdziałać? |
Przemoc jest zjawiskiem nie tak rzadko występującym w relacjach intymnych. Zadaniem warsztatu jest uwrażliwienie młodych osób na wyznaczanie własnych granic, szanowanie granic drugiej osoby w bliskich związkach oraz reagowanie w sytuacji bycia świadkiem przemocy. Ponadto, zostaną przybliżone źródła wsparcia z jakich można skorzystać, np. telefony zaufania dla młodzieży. Podczas spotkania zostaną przedstawione wyniki badań naukowych dotyczące funkcjonowania polskiej młodzieży w związkach oraz zjawiska przemocy w relacjach intymnych. |
socjologia |
|
Lekcja festiwalowa | Smartfonowe dobre maniery |
Zajęcia „Smartfonowe dobre maniery” będą dotyczyły przede wszystkim zasad savoir – vivre w korzystaniu ze smartfonów. Lekcja dedykowana jest zwłaszcza młodzieży, która według najnowszych badań statystycznych jest największą grupą użytkowników smartfonów, czyli inteligentnych telefonów. Niewątpliwą zaletą powszechności komunikacji elektronicznej jest jej mobilność i wszechobecność. W XXI wieku coraz rzadziej zdarza się przebywanie poza zasięgiem sieci telefonicznej czy Internetu. Nieustannie i szybko kontaktujemy się z całym światem – członkami rodziny czy znajomymi, a angielski zwrot „keep in touch” na stałe znalazł się w codziennym języku. Niestety, możliwość korzystania ze zdobyczy techniki w każdym miejscu i o każdej porze często bywa przyczyną wielu niezręcznych sytuacji. O nagminności łatwego zapominania o dobrych manierach podczas korzystania ze smartfonów świadczy fakt, iż stały się one przedmiotem analizy podręczników współczesnych dobrych manier. Podczas zajęć zostaną przedstawione i przedyskutowane z uczestnikami następujące bloki zasad savoir – vivre związane z korzystaniem ze smartfonów: zasady związane z podstawowymi funkcjami smartfonów (dzwonienie, SMSowanie), zasady związane z różnymi dodatkowymi aplikacjami w smartfonach, netykieta i mobikieta w smartfonie. Kiedy wypada a kiedy nie wypada rozmawiać przez smartfona? Dlaczego uczniowie powinni wyłączać wszystkie urządzenia mobilne w szkole? Czy rozmawiając z kolegą „face to face” wypada pisać SMSa? – na te i wiele innych pytań udzielą odpowiedzi niniejsze zajęcia. |
socjologia |
|
Lekcja festiwalowa | Komu grozi i co to jest uzależnienie od smartfona? |
Tym co najbardziej odróżnia smartfony (inteligentne telefony) od ich poprzedników, czyli telefonów komórkowych jest przede wszystkim stały dostęp do Internetu i niekończący się wachlarz możliwości z nim związanych. Celem zajęć „Komu grozi i co to jest uzależnienie od smartfona?” jest przedstawienie różnych rodzajów uzależnień związanych z nadużywaniem smartfonów przez młodzież takich jak: smartfonoholizm, fonoholizm i obselitofobia. Podczas zajęć zostaną przedstawione grupy najbardziej narażone na ten rodzaj uzależnienia, zagrożenia i skutki tych uzależnień oraz statystyki związane z tematem. Mobilny i z każdym rokiem szybszy Internet w smartfonach daje coraz większe możliwości, ale staje się również coraz bardziej niezbędnym narzędziem. Biorąc pod uwagę fakt, iż obecnie ponad połowa Polaków posiada smartfony, a statystyki te rosną z roku na rok w zastraszającym tempie, zjawisko smartfonoholizmu to poważne zagrożenie dla społeczeństwa, a zwłaszcza dla młodzieży, która według badań jest najliczniejszą grupą użytkowników tych urządzeń. Z jakich stron internetowych/aplikacji mobilnych za pośrednictwem smartfonów korzystamy najczęściej? Ile czasu poświęcamy na „zabawę” smartfonem? Czym jest obselitofobia? Na te i wiele innych pytań postaram się udzielić odpowiedzi podczas dyskusji z młodzieżą. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Dlaczego tak trudno być dziś mamą? |
Doświadczenie urodzenia dziecka jest doświadczeniem granicznym. Nie można się przygotować do macierzyństwa – ono zawsze, mniej lub bardziej zaskakuje. Młode kobiety stając się matkami wkraczają w zupełnie nową rolę, w nieznany obszar. Nierzadko brakuje im wsparcia matek i babć, które zostały w innej części Polski, nierzadko brakuje im wsparcia koleżanek na podobnym etapie, bo zwyczajnie ich nie ma wokół nich (albo swoje dzieci już urodziły albo tego nawet nie planują). Pozostawione same sobie stawiają niepewne kroki manewrując w gąszczu informacji i dobrych rad. Proste rzeczy stają się trudne, a decyzje niełatwe do podjęcia. Czy bycie matką jest dziś trudniejsze niż 30, 60 albo 100 lat tamu? Jak zmieniło się macierzyństwo i czy naprawdę „kłóci się” ono z późną nowoczesnością? W czasie spotkania przyjrzymy się temu, kim są współczesne, wielkomiejskie matki. Zastanowimy się również nad współczesnymi przemianami macierzyństwa. Zobaczymy co i dlaczego jest trudne w dzisiejszym byciu matką. Nazwiemy po imieniu zjawiska dotyczące matek, takie jak: polaryzacja wiedzy, chaos informacyjny, osamotnienie i brak wsparcia, presja społeczna. |
socjologia |
|