Dlaczego powstają i jak działają „firmy etniczne”?

Numer: 
426

Do Polski coraz częściej przyjeżdżają imigranci, chcąc tutaj zamieszkać i pracować.  W krajach Europy Zachodniej – o wieloletnich tradycjach wielokulturowości – zauważa się prawidłowość, że imigranci częściej niż reszta społeczeństwa zakładają własne firmy. Oferują one produkty i usługi związane z pochodzeniem kulturowym ich właścicieli; są to np. restauracje etniczne i firmy udzielające pomocy prawnej cudzoziemcom. Prezentacja skoncentruje się na wynikach badania dwóch szczególnie licznych społeczności imigranckich w Polsce: Ukraińców i Wietnamczyków. W obu grupach odnotowuje się w ostatnich latach wzrost popularności samozatrudnienia jako strategii obecności na polskim rynku pracy. Omówione zostaną przyczyny zakładania własnej działalności gospodarczej, branże w których działają imigranccy przedsiębiorcy oraz strategie rozwoju ich firm. Mimo wielu podobieństw w sferze dostępu do pracy w Polsce, aktywność przedsiębiorcza cudzoziemców z obu grup pokazuje również znaczące różnice.  Postawione zostanie pytanie, skąd bierze się popularność branży gastronomicznej wśród imigrantów wietnamskich oraz popularność sektora budowniczego wśród imigrantów ukraińskich.

Typ spotkania: 
Dziedzina: 
Forma: 
Dostępne od: 
16 lat
Dostępne do: 
100 lat
Termin: 
sobota, 1 Październik, 2016 - 10:30
Czas trwania: 
60 minut
Opis skrócony: 
Imigranci częściej niż inne grupy w społeczeństwie otwierają własną działalność gospodarczą. Z czego wynika ta prawidłowość? Jak działają firmy etniczne (np. lokale z egzotycznymi potrawami) w Polsce?
Współorganizator: 
Instytut Filozofii i Socjologii PAN
Wykonawca
dr
Katarzyna
Andrejuk
Miejsce spotkania: 
ul. Nowy Świat 72
00-330 Warszawa
Pałac Staszica (sala 100, I piętro)