Dlaczego powstają i jak działają „firmy etniczne”?
Do Polski coraz częściej przyjeżdżają imigranci, chcąc tutaj zamieszkać i pracować. W krajach Europy Zachodniej – o wieloletnich tradycjach wielokulturowości – zauważa się prawidłowość, że imigranci częściej niż reszta społeczeństwa zakładają własne firmy. Oferują one produkty i usługi związane z pochodzeniem kulturowym ich właścicieli; są to np. restauracje etniczne i firmy udzielające pomocy prawnej cudzoziemcom. Prezentacja skoncentruje się na wynikach badania dwóch szczególnie licznych społeczności imigranckich w Polsce: Ukraińców i Wietnamczyków. W obu grupach odnotowuje się w ostatnich latach wzrost popularności samozatrudnienia jako strategii obecności na polskim rynku pracy. Omówione zostaną przyczyny zakładania własnej działalności gospodarczej, branże w których działają imigranccy przedsiębiorcy oraz strategie rozwoju ich firm. Mimo wielu podobieństw w sferze dostępu do pracy w Polsce, aktywność przedsiębiorcza cudzoziemców z obu grup pokazuje również znaczące różnice. Postawione zostanie pytanie, skąd bierze się popularność branży gastronomicznej wśród imigrantów wietnamskich oraz popularność sektora budowniczego wśród imigrantów ukraińskich.